Det händer något (Extreme Flight) EXTRA i Malmö...

Started by Spitfiremagnus83, 2011-09-07, 22:19:33

Previous topic - Next topic

Skymic

Just det 1 mm på motorspantet blir ännu mer vidspinnern, givetvis ökar ju felet ju längre motorn är, men den formeln kan ju du lägga ut om du vill, Lonsan[B)]
Kanske inte ett problem på elkärror[:D][B)]

//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power



//Micke


Spitfiremagnus83

Kärran fick en runda med tunn CA innan sängdags i går, ska kolla över allt i kväll igen för att se om jag har missat någonstans.

Bra där med bultarna, ska definitivt tänkas på!

Blev lite inspirerad igår, limmade lite roderhorn med Great Planes 30 min Epoxy.

Målet innan veckan är slut är att ha limmat alla gångjärn och roderhorn. Gå över med strykjärnet på alla skarvar. CA där det kan behövas (igen).

Har lite frågor om placering av mottagare och trottelservo, men förklarar mina frågor med bilder i kväll!

 

imacse_peter

Här finns lite om hur min såg ut, bl.a gas och chokeservoplacering...

http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=600


// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Aeroparts

#33
\"Lennart, håll med om att en elmotoriserad kärra alltid är fräschare längre än en med bensin. Det är min åsikt åtminstone!\"

Nu var det ju inte ovanstående påstående jag svarade på utan påståendet
\"Har man en bensinmotor så blir det oljigt och kladdigt och dant.\"

jag svarade på, och respekterar helt din åsikt.

Jag kan bara svara för mig själv och tycker nog våra flygplan har kunnat stå upp mot de elflygplan jag sett hittils. Har faktiskt inte sett en elkärra än som varit med så länge än, men det beror kanske på brukarna, som var en av de faktorer jag nämnde.
Lägger du ner det arbetet som många har tipsat om tidigare samt lite till så får du en ARF som håller länge om du sköter den.
Grattis återigen till en fin maskin.[:)]
Lennart

Spitfiremagnus83

Har sett dina byggtrådar Lennart, det är verkligen imponerande att se arbetet du lägger ner. Med den omtanket bygget får förstår jag verkligen att kärrorna håller länge,

Peter, tack för inspirationen! Hållarna till gas och chokeservo, är det hemma bygge?
 

imacse_peter

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Peter, tack för inspirationen! Hållarna till gas och chokeservo, är det hemma bygge?



Vassego och \"bygge\" ? jo visst[:D]!

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

paroos

Limma gångjärn är bara sååå 2008![:I]
(Trodde EFs kärror var anno 2011..[;)])

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Det roliga är ju att kärran är anno 2008, då kom första versionen ut.[8D][;)]

Tog mig en välförtjänt eftermiddag/kväll för lite Extrajobb (ha ha ha, riktigt kass vits det där)

Gjort ikväll:

-gått över klädsel med järnet samt gått över med lite mer tunn CA
-limmat samtliga gångjärn och roderhorn
-monterat sporrhjul

Har bara en bild på det monterade sporrhjulet, tänkte att det andra inte är så kul att se på. Bilden kommer i nästa svep när det händer lite mer på kärran.


Allt flutit på bra i kväll, förutom en liten irriterande sak. När jag limmade ett gångjärn i stabben kom jag såklart lite långt in. Så långt in att jag penetrerade glasfiberröret. Så nu får jag inte in kolfiber röret mer än några cm....

FÃ¥r hitta nÃ¥gon lösning pÃ¥ detta. Tror jag tar en lÃ¥ng träpinne och limmar sandpapper pÃ¥ den och börjar slipa ner gÃ¥ngjärnet.  

 

Spitfiremagnus83

Fortydligande, gangjarnet sticker bara in en eller tva mm, men det racker ju.... Vissa gangjarn var kapade från fabrik, bla detta specifika. Men icke tillrackligt.
 

Aeroparts

QuoteOriginally posted by paroos

Limma gångjärn är bara sååå 2008![:I]
(Trodde EFs kärror var anno 2011..[;)])

//Patrick

Tack och lov att man får göra dessa viktiga limningar själv.[:)]
/Lennart

Spitfiremagnus83

Liten uppdatering!

Efter att låtit epoxyn härda över natten så rörde jag i dag på alla roder och det gick galant. Vissa ar lite sega, men efter lite ruckande så gick det bra. En liiiiten droppe olja på alla gångjärn, sedan blev det bra.

Lite nervös, hoppas jag har tagit tillräckligt med epoxy på samtliga gångjärn och roderhorn. Jag såg att det kom upp överflödig epoxy när jag tryckte ner gångjärnen, men är ändå lite orolig.

Oavsett vad har jag dragit och ryckt lite i roderna och de verkar sitta som berget. Detta är något jag får vara mycket uppmärksam när kärran har motorkörts och fått sitt luftdop.

För att förebygga, ad säger ni om att droppa ner lite tunn ca där jag kommer till? Finns det någon risk att CA:n reagerar med epoxyn? Jag gjorde ett test med att droppa ca på torkad epoxy, inget hände. Trodde kanske det skulle fräsa och spricka, men ingen kemisk reaktion. Det borde väl vara safe?

Så visst, montera gångjärnen själv och veta att man själv gjort det. Men det hade varit ganska skönt om det vore gjort på fabrik.

 

Spitfiremagnus83

Här kommer lite bilder!

Har några frågetecken som behöver rätas ut, hoppas på svar från er!



Image Insert:

79.53 KB

Sporren är monterad. Hål gjordes och lite tunn CA droppades i för att stärka träet. Hittade ett sporrhjul som egentligen ska hitta på en ESM Spitifre, men det passade ypperligt här!


Image Insert:

69.54 KB

Här är roderhornet på ena skeven. Som ni kan se så ligger inte riktigt \"plattan\" dikt an underlaget. Det stör mig. Droppa in tunn CA alternativt ösa på med Epoxy?


Image Insert:

81.14 KB

Stabbarna färdiglimmade!

Image Insert:

78.16 KB

Här tänkte jag placera mottagaren.

Image Insert:

68.42 KB

Möjligt underlag nummer 1 för mottagare.

Image Insert:

61.08 KB

Möjligt underlag nummer 2 för mottagare.

Image Insert:

79.5 KB

Trottelservot sticker ut...hmm.

Image Insert:

79.43 KB

Bor man två på 65 får man samsas om plats. Strykbrädan är guld! Lätt att flytta och ger en bra arbetshöjd. Tyget skyddar också mot repor och sådant.


Här kommer frågorna!

1. Mottagarplacering. Känns bra för att den kommer en bit från tändbox och motor. Det som jag är rädd för är värmen. Har läst att Futabas 2.4 ghz mottagare är känsliga för värme. Canistern kommer ju att gå under mottagaren. Tror ni detta är ett problem?

2. Fortsättning på fråga ett. Jag måste för att isolera från värmen få upp mottagaren. Kommer lägga något stötdämpande material under. Det står mellan den vita ganska styva plasten eller den mjuka gråa skumgummin. Det vibrerar ju en del och tror personligen att den grå skumgummin gör ett bättre jobb. Men isolerar den lika bra från värmen?

3. Kommer slitsa tvÃ¥ spÃ¥r i piptunneln för att kunna sätta fast mottagare med kardborrband. Ã,,r detta ett vedertaget sätt?

4. Trottelservot. Hur tänkte EF där? Det kommetr ju hamna vid kröken på canistern.Blir det så varmt att servot kan ta skada? kommer att ta upp generösa gälar i motorkåpan, vill dock ha eran åsikt.

Hoppas pÃ¥ lite konstruktiva svar! Ã,,r ju rookie pÃ¥ det här, men vill göra bygget sÃ¥ bra som jag kan!


JO! Finns ett material till som kan funka som isolering/stöddämpning! Fick med lite neopren med en gammal hitec radio som jag hade. det är cirka 4mm tjockt. Det kanske är det bästa?


Så där ja, det blev en roman.... sorry[:I][:)][:0]
 

Skymic

Skulle sätta igen servohålet och montera servot uppe i kroppen.
Helt klart bättre miljö för servot.


//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power



//Micke


Spitfiremagnus83

Jo Micke, det känns som servot får komma in kroppen på något sätt!
Känner att det får vänta tills motorn kommit på plats!

Jag slitsade upp två skåror i piptunneln nu ikväll. Runt med kardborre och mjukt skumgummi emellan. Kan röra sig, alltså ta upp vibrationer.

Har inte bestämt vilken canister jag ska ha ännu, men har kollat måtten på kandidaterna. De slutar alla där mottagaren sitter fast. Misstänker att en canister inte blir lika varm i bakändan som i fronten.

Har dessutom tagit av klädseln under kärran för ventilation, känns som om det inte kommer bli så varmt där bak.


Rätta mig gärna om jag har fel!
 

Spitfiremagnus83

#44
Jag kunde inte hålla mig. Så här blev det.

Hade jag tänkt lite extra hade jag flyttat fram mottagaren lite till. Nu måste jag ha en liten förlängning till Emcotecbrytaren, hade hoppats att slippa det.

Kör på detta nu, men det kan kanske komma att förbättras längre fram i bygget.


Image Insert:

72.97 KB

Så här blev det!

Image Insert:

72.15 KB