CARF Extra 330SC 3.1 m

Started by Eklund, 2013-06-02, 16:01:41

Previous topic - Next topic

Eklund

Tack för ytterligare input. Som sagt så har jag också svårt att se att det inte skulle fungera och nu har jag fått fler som tror på kilformade distanser. Nu kör jag på detta och skulle det mot förmodan inte hålla så får jag väl fixa det då.

Tänkte använda detta packningsmaterial. Skall ju fungera upp till 310 grader.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Vattenpump/Packningssilikon-for-hoga-temperaturer-36194/

jornat

For what it´s worth.....
Detta packningsmaterial har jag mycket god erfarenhet av. Låser också skruvarna bra mot att vibrera loss
 

Eklund

Försökte fixa gas- och choke-servo i helgen. Blev inte bra då det i praktiken blev omöjligt att ta ur servona för service.
Så nu är jag inne på lösning nr två där jag har servona hängande i en hylla bakom torpedväggen i stället för liggande och nu skall det funka.
Hyllan är gjord i 4mm lättplyfa och den skall få ett lager med glasfiber/lamineringsepoxy.

Eklund

Helgens arbete resulterade i en låda att skruva fast servobryggan för sidrodret i. Den är fräst i 4mm lättplyfa och skall få en omgång med glasfiber på utsidan. Det tar sig sakta men säkert [:)]



Eklund

Nu var det länge sedan det var en uppdatering. Det börjar dra ihop sig till motorstart [:)] Blir det ok väder så skall jag försöka ta med mig maskinen till Bränne på lördag och då blir det motorpremiär [:p]

Här är servobryggan på plats så långt bak i kroppen jag kunde sätta den men ändå komma åt den.


Platta för mottagare m.m. Den är upphängd i gummibussningar typ samma som till kanistrarna. All el är dragen och skall bara hängas upp i några fästen. Fattas bara montering av mottagarna.


Här är slutligen krökarna på plats med sina distanser. Ditsatta med packningar + högtempsilicon.


Upphängning av kanistrar inuti kroppen.


Motorn med tempgivare.

Eklund

Tankinstallation klar. Nu kan motorn startas!


Eklund


Eklund

Motorpremiär!!!

Idag är motorn körd här hemma för första gången. Den är körd rätt ordentligt på fabriken enligt uppgift men har som sagt inte varit igång här i Sverige förut.

Efter en del tjurighet så hoppade den igång. Det visade sig att chokespjället inte var 100% stängt utan det behöves några snäpp på trimmen. Kännslig för detta verkar det som.

Jag kan bara säga att det var över mina högt ställda förväntningar på hur gott den gick. I princip vibrationsfri och otrolig följsamhet vid gaspådrag. Inga problem vid övergångar mellan låg och högvarvsnålen.

Tomgången verkar kunna gå stabilt på dryga 800rpm och toppvarv med Müller 30x12 SE var ca 5800. Kan nog bli helt perfekt.

Förutom att det inte var några vibrationer så var den också mycket tyst och fin. Knappt något avgasljud.

En OTROLIGT nöjd Per idag [:D][:D][:D]






Papmehl

Grattis Per! Kul att höra och motorn verkar ju gå som en klocka [:)] när blir premiären då? [:p]

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill Aircraft - Desert Aircraft - ExtremeFlight -  Mejzlik - Muller - Futaba servos
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Eklund

Det är i princip bara bafflingen och ackfästen kvar. Skall också fixa styrning till sporrhjulet, men det går ju premiära utan det om man vill. Sedan hänger det på vädret.

Jag kommer göra premiär på Bränne och alla helger innan Gottland är redan uppbokade så min förhoppning är helgen efter Gottland.


Eklund

#115
Här är en kort filmsnutt.


Spitfiremagnus83

Den verka gå riktigt fint! Stort grattis!
 

Eklund

Tack Magnus!

Jag gjorde ett försök till invägning i går med en badrumsvåg och vägning av ett hjul i taget (köksvåg för sporrhjulet).
Med den metoden så skulle planet väga in på ca 21kg eller strax under.

--Per

Eklund

Premiären avklarad  :D

Det gick inte helt smärtfritt. Det var ett väldigt märkligt motorproblem som tog ett tag att utreda. Motorn gick helt ok på backen och i planflykt. När jag tog upp planet i en stigande linje på 45 grader hostade motorn till och sedan gick den bara på två cylindrar  :o . För att göra en lång historia kort så visade det sig att min baffling som jag gjort av kretskortlaminat tog upp någon typ av störning och dödade ett av tändsystemen. Jag testflög lite utan baffling och då gick det klockren. Kunde tyvärr inte köra mer än någon halvminut så då temperaturen skenade på bakre cylindrarna. Nu är i alla fall kopparn bortetsad och nästa gång skall det bli en utvärdering av planet med  :D


Eklund

#119
Test stor bild. Orginalet var 3264 x 2448 pixlar och 1,5 Mb.
Efter uppladdning blir bilden 800 x 600 och 55Kb!
Man behöver alltså inte justera storleken innan uppladdning. Tar upp till någon minut innan inlägget sysn.