Jaaha!
Då var hon hemma,
äntligen!Har suktat, dräglat, längtat, trånat efter denna underbara best sedan hon kom på marknaden 2003.
Ultimate biplane, för mig det Ultimata aerobatic flygplanet.
Har läst alla recensioner, alla byggtrådar, sett alla filmer och nu står det fanimej en här hemma! Overkligt.
Framförallt 3 saker får en att reagera med skräckblandad förtjusning första gången man ser och tar i dem första gången.
Motorkåpan, fena/sidroder och stabbe/höjdroder.
Det är stort, jävligt stort![8)]
Stabben är 1m i spann, från framkant stabbe till bak-kant höjdroder 50cm...Motorkåpan är drygt 40cm bred i fronten. Sidrodret är 70cm högt.
Ja jisses vad underbart![:p]
Efter att det hela sjunkit in så blev jag lite fundersam över min planerade 2xservo på sidan och 1 på varje höjhalva setup.
Men men 7990TH (44kg) alt. 7980TH (46kg) skall nog göra jobbet.
Några bilder kan ses i min andra Ultimate byggtråd där det var lite \"smygpremiär\" igår.[:D]
Mer kommer, skall bara samla kraft...
Tänkt setup:
7,4V rakt igenom systemet.
1st 7955TG på varje skev. (29-30kg på 7,4)
2st 7980/90TH på sidrodret.
1st 7980/90TH på varje höjdroder.
Spektrum AR9200 Powersafe evolution mottagare/Powerbox.
Emcotec RCS killswitch.
2 x 6000mAh LiPo
1 x 6000mAh Lipo till tänsystemen.
3W 157XiB2TS
??? Cannisters, beror på exakt var jag sätter dem och vilken tillverkare som har passande storl.
2 x 1,5L tankar.
Rökpump (ej bestämt vilken)
6\"[8)]Ultimate spinner, ej bestämt men vill ha KF och No-limitz
har en snygg.
Denna galna gube heter Mike. Har en firma som heter California Hobbbies. Han har flugit sin Ulti några år nu. Har den på uppvisningar för att göra PR för sin firma. Är en av dem som testat att köra med mindre antal servon och med framgång.
I ett mail avslöjade han dock att sedan han lagt till vissa riktigt extrema manövrer, ex. som den fullgas 3D-utslag dykande rollen, så har han 2 servo per skev och även flying wires på vingarna...
Härligt galen kille![}:)]
//Patrick
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Grattulerar! Blir ett spännande bygge att följa! [:D]
Mats
P=U*I
Grattis grattis, en klart lite udda fågel, spännande![:)]
Grattis Patrik!
Den blir grym, hoppas din blir något tystare än den I filmen[:D]
//Micke
Jag har haft min i en 75 graders lutning mot väggen på jobbet nu i ett 1,5 år, Tittar på den varje dag, men den lutar fortfarande ca.75 grader mot väggen...eller vänta!....nä..Den står kvar.
Lycka till!
/Old Master .C.
Ja, det ska bli häftigt att se Patrik flyga Sportsman med den[;)]
Men varför ska den vara tystare? Den lät väl bra?
//Ulf S
quote:
Originally posted by Casselby
Jag har haft min i en 75 graders lutning mot väggen på jobbet nu i ett 1,5 år, Tittar på den varje dag, men den lutar fortfarande ca.75 grader mot väggen...eller vänta!....nä..Den står kvar.
Lycka till!
/Old Master .C.
Jo, jag vet o gamle mästare, och inget uppmuntrande tjat har hjälpt![V]
Men, när du har provflugit min så kanske du får inspiration att färdigställa besten!?[8D]
Om inte, dvs om den fortfarande lutar 75 grader, nu med damm och spindelväv nästa vår, tja då kanske jag kommer o hämtar den också...
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
quote:
Originally posted by Aerobat
Ja, det ska bli häftigt att se Patrik flyga Sportsman med den[;)]
Men varför ska den vara tystare? Den lät väl bra?
//Ulf S
Blir fint detta![}:)]
Bara nu inte domarna drar dubbelt om man ligger fel på vingen...[:(!]
[:D]
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Grattis Patrick.[:D][:D][:D]
Äntligen!
Galet coolt, ska bli riktigt skoj att få se denna i luften nästa gång man åker på tävling! Tills dess så blir det att följa bygget här [:D]
/Jesper
Jo, ser mycket fram emot premiären fram på vårkanten.
Men att skaffa 40%-are innebär också ett bygge som kräver lite eftertanke och respekt.
Det är ett stort as man skall skicka upp och allt måste fungera och hålla.
Skall snickra ihop henne i lugn och ro under vintern. (och njuta av varje sekund)
Kommer att lägga ut bilder efterhand som något händer.
Just nu står att få ordning på depronflaxet inför lördagens inne premiär överst på agendan.
Sedan skall min GP Extra 330S får en 50cc i näsan och testas.
Sedan!! Skall jag gå på Ultimaten.
Siktar på att ha henne klar under mars månad, för premiär så fort the Ultimate väder infinner sig![:D]
Stay tuned!
MVH
Patrick
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Grattis Patrick!
Lykke til med beistet:-)
Sender deg et PM i helgen med kontakt details som vi snakket om
MVH Rolf
Team Autopartner 3W
Acropilot
quote:
Originally posted by Fighterpilot
Grattis Patrick!
Lykke til med beistet:-)
Sender deg et PM i helgen med kontakt details som vi snakket om
MVH Rolf
Team Autopartner 3W
Acropilot
1000-tack för hjälpen med att förvekliga detta projekt min vän!
I owe You one, BIG time!![8D]
MVH
Patrick
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Satt o läste de gamla byggtrådarna på FG igen igår natt.
Har nu reviderat servo specen:
1st 7555TG på varje skev i innersta facket.
(Många kör med 1st 8611a eller 8711 och det funkar)
3st 7955TG i Secraft vagga till sidrodret.
(Orginalspecen säger 4st 8411 tot. 52kg, jag hamnar på 80-90kg)
1st 7980TH per höjdhalva.
(Många kör med 1st 8611a eller 8711, 7980TH är specat till 46kg)
Då håller jag mig till 9 roder servon + throttle.
Förbrukningen hamnar då kring 1000mA/flygning vilket är ok.
(låg på ca: 850mA/flygning med 35%aren, 8 servo)
Jag vill kunna flyga 5-6ggr och ändå ha minst 1/3, gärna 1/2 kvar i ackarna. Så 2 x ca:5000mAh ackar blir bra.
Den här killen överlevde förra gången, är nu härdad, orädd och får följa med även på detta äventyr. Han är iofs bara en 35% gube, men jag tycker att han sitter som en fläskläpp!
Dessutom har han redan Mike Mckonvilles schema i hjälmen, dvs samma rutor som Ultin.[}:)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20101021465_DSCN4653.jpg)
56.14 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201010214623_DSCN4655.jpg)
53.07 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201010214643_DSCN4656.jpg)
60.28 KB
Han ser koncentrerad ut...bra![:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201010214712_DSCN4654.jpg)
51.28 KB
Rovan, 3W157XiB2TS, 17,5Hp yeah![}:)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201010214821_DSCN4657.jpg)
79.75 KB
Skall sitta här. Kärran är fint anpassad för 150cc motorer och inga standoffs behövs. Bara att smacka den på spantet, som är 12mm hårdply. Hela motorboxen är sjukt massiv.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010102141112_DSCN4659.jpg)
77.95 KB
Hittils förstärkt med furulist och kofiberpinnar från front och sida.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010102141135_DSCN4665.jpg)
51.77 KB
Här skall cannistrarna in. MTWs och 3Ws är båda 70mm, blir fint. Dock är 3Ws L/80 38cm långa...MTWs lite kortare, får se vad det blir.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010102141258_DSCN4660.jpg)
61.46 KB
Finns en fabrik i Kina som gör stora as. Ryktet säger att det var de som byggde denna 46% Ulti åt Hangar 9 fram tills modellen utgick ur sortimentet för nåt år sedan. Nu har de utvecklat modellen lite på eget vis. Vad jag läst på både gott och ont.
Ni kan se den här:
http://www.lembeck-modellbau.de/shop-prod-ultimate255.htm
De har även en 1,8m variant.
Bla är denna version förberedd för cannisters och jag kommer att göra på samma sätt i min.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010102142349_lm-ultimate10.jpg)
74.21 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010102142418_lm-ultimate11.jpg)
70.27 KB
Kommer dock inte att ha upphängningen i träet med silikon, ingen hållbar lösning. Blir bara hål och sedan Krümscheid soft mounts alt. 3W fästen där inne. Kommer även att bygga in cannister \"rummen\" i lätt plywood för att skydda omkringliggande saker. Även ta upp utsugshål under kroppen. (Ala Micke o Lennart med omklädd utskuren lätt ply.)
Kroppen...tja bara att använda fantasin o välja var man vill placera allt![:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201010214285_DSCN4663.jpg)
51.9 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010102142827_DSCN4664.jpg)
60.63 KB
//Patrick
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
quote:
Kommer dock inte att ha upphängningen i träet med silikon, ingen hållbar lösning.
Hej Patrik
Grattis och lycka till nu när du också blitt med fullvuxen modell [;)]
Angående ljuddämparupphängningen med silikonslang så håller det jättebra.
Jag körde så i tre år i Aero-Works Yaken, inga problem alls.
Jag har monterat likadant i BH Yaken och i min lilla Yak.
//Mikael
Tackar,
Jo visst funkar det, men går inte att jämföra med ett KS komfortmount!
Och visst, hade det varit färdiga hållare i träet som i den på bilden så kanske jag hade använt dem. Men när jag ändå gör allt från scratch så...
När jag var inne på Lembeck modellbaus hemsida innan för att hämta bilderna så råkade jag se en sak jag inte snappat innan.
Finns färdiga MTW kit till deras modeller! Snabbt in på MTWs hemsida och jodå! finns kit med färdiga krökar o allt till deras stora Ultimate, som ju då är en kopia på Hangar9s/min, bingo!![:D]
Ganska speciell vinkel på kröken ut från flänsen med en 3W i denna kärran då dämparna sitter på sidorna! Kan man få det färdigt är det bara att bocka o tacka...dessutom är TD110 3cm kortare än L/80)
//Patrick
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Næææ smid denne her i :)
http://www.freeair.cz/freeairen/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=172&category_id=51&option=com_virtuemart&Itemid=53
quote:
Originally posted by joenella
Næææ smid denne her i :)
http://www.freeair.cz/freeairen/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=172&category_id=51&option=com_virtuemart&Itemid=53
Off Topic [:I] men Joen, vet du mer om den motorn? Är det inte bara
en kopia på Hacker A200 som i sig är en kopia på Predator 37?
De har lyckats med vikten, väger bara något mer än P37 medan A200 är väldigt mycket tyngre av någon anledning.
Den är inte dum denna heller.
http://www.topmodel.fr/en/product-detail-15246-ultimate-20-300s-226m-arf
/Lennart
Så här långt har jag kommit på min H9-Ultimate[V]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Casselby/2010105205814_IMG_0138.JPG)
89.88 KB
Men sådana här tuffa vingfodral har du i alla fall inte Roosen[;)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Casselby/2010105205935_IMG_0140.JPG)
80.89 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Casselby/2010105205947_IMG_0139.JPG)
82.12 KB
Ha! Man hör att motorn skar innan proppen flyger bort[:0]
quote:
Originally posted by Aeroparts
Den är inte dum denna heller.
http://www.topmodel.fr/en/product-detail-15246-ultimate-20-300s-226m-arf
/Lennart
Förutom att det är ett flygande blysänke...[:D]
18kg med en 150cc motor och 101,7dm2 vingyta!
H9: 18-20kg och
213,5dm2 vingyta!![}:)]
//Patrick
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Norrman som hovrar med 55% variant, vet inte varför eftersom man hör att motorn inte går bra redan från start...synd på en fet kärra i alla fall![xx(]
(Motorns beteende vid 0:34 in i filmen hade gett mig kalla kårar, sedan hade jag landat på studs...)
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
3W når de er bedst :)
Canister installation fra Norge.
http://www.acrofil.net/Hanger9_Ultimate_eksos.htm
/Lennart
Skulle man tröttna så...flygenskaperna verkar ju vara intakta...[B)]
(T.o.m fåglarna verkar vettskrämda...)
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Ja, tyvärr verkar flygegenskaperna vara intakta...
/Stefan
100% electric since 2005
Kanske gammal skåpmat?
SPY SHOTS: PAU\'s New 37% Ultimate!
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=58405
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Mats_N/2010113191953_pau_ulti.jpg)
48.84 KB
Mats
P=U*I
100cc kärra, förra ver. var ganska tung.
Det har snackats hit o dit om detta nya färgschema men det blev \"sådär\" tycker jag. Ingen wow faktor direkt.
Vetefasen vad det är för en modell av Ultimate som stått förebild, jag tycker inte om den. För \"knubbig\". Antagligen är det en 10-200 som har kortare kropp.
Men samtidigt mycket roligt att det fortfarande kommer nya Ultis på marknaden. Likaså att det finns en modern 100cc variant.
Den andra som finns är ju World Models, men det är en gammal o tung konstruktion. I övrigt finns det bara 150cc eller 50cc modeller.
Nedan den 10-200 som jag tror har stått förebild till PAUs Ulti och PAU Ultin i det gamla schemat.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010113204736_10-200sm.jpg)
15.4 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010113204757_ultimate01.jpg)
15.22 KB
//Patrick
Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Jag har hört att de ska återstarta 48000-kronorsfrågan. Jag har anmält dig i ämnet Ultimate [:D]
Mats
P=U*I
quote:
Originally posted by paroos
Norrman som hovrar med 55% variant, vet inte varför eftersom man hör att motorn inte går bra redan från start...synd på en fet kärra i alla fall![xx(]
(Motorns beteende vid 0:34 in i filmen hade gett mig kalla kårar, sedan hade jag landat på studs...)
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Motoren gikk fint di første 4 turene. Han merket at noe var fel, men ville likevel prova og underhålla publikum på Notodden. Jeg er han som stod ved siden av piloten.
Det var **** i forgasseren, og det ble bare 5 turer på denne maskinen. Ja han burde ha landet, men han klarer seg bra[:D]
Nå restaurerer han en 46% h9 også scratch-bygger han en 56% yak.
7,20 minuter inn i filmen ser dere han med den førsta h9\'an
http://rc.andersh.com/html/videofile.php?VidUID=1483
Mvh
Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/
Team Autopartner rc
EF-yak/DA-120
EF-extra 125\'\'
Ja, hur går det med renoveringen av hans 46% Ultimate?
Såg några bilder på FG och det var ett grymt lime-grönt schema![}:)]
Hmmm ang 55%aren, ok han offrade sig för konsten...[:p]
//Patrick
Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Tjaaaa. Det går sakte, men fremover. Han er ferdig med det grønne schema :)
Skal inn en 3w-200cc. Den er vel klar til jul.
Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/
Team Autopartner rc
EF-yak/DA-120
EF-extra 125\'\'
Anders: Finns det bilder på hans renovering nånstans???
(Im a sucker for lime-green...[:p])
Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
quote:
Originally posted by Mats_N
Jag har hört att de ska återstarta 48000-kronorsfrågan. Jag har anmält dig i ämnet Ultimate [:D]
Mats
P=U*I
Gött! $$$$[:D]
Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
quote:
Originally posted by paroos
Anders: Finns det bilder på hans renovering nånstans???
(Im a sucker for lime-green...[:p])
Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Her finner du noen bilder.
Kan hende du må registrere deg.
http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=25641
mvh
Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/
Team Autopartner rc
EF-yak/DA-120
EF-extra 125\'\'
Hej Patrick
Jeg kan se at du har valgt at bruge Spektrum Evolution. Hvordan har du tænkt dig at \"matche\" servoerne?
Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Det är väl inte mycket som behöver matchas på denna kärra?
Bara sidoroder som verkar behöva mer än 1 servo.
Matchas med servoprogrammerare i \'värsta\' fall.
Men jag ska har också valt en 9200 till min SU-26 och den ska ha 2 servo på vart och ett av de 5 roderytorna.
Så 9200 känns redan lite klent utrustad med bara 3 \"dubbeluttgångar\" men det löser sig nog.
25 Nm club
Har jeg forstået det korrekt at Evolution har samme features som en feks Power Box competition, bortset fra at den ikke kan matche.
Jeg går lige nu og overvejer to muligheder til min Sbach 100cc. Begge ligger indenfor budgettet.
1. Enkelt servo på skev og sideroder (7950) og så en Spektrum 9100 Power Safe (inta Evolution)
2. Dubbelt servo på skev og sideroder (Dymond 9900) og med en Spektrum Evulution.
Priset vil bliva det samma. Spørsan er hvilkan der er bedst.
Member of the secret Knife Edge Brothers Society