Jag sitter och funderar på att köpa en ännu lite större modell för att ha något att bygga i vinter och jag kan inte bestämma mig.
Det handlar om modeller i storlek ca 87-88\" eftersom jag känner att det blir lite ohanterligt för mig både storleksmässigt och ekonomiskt att köra större än så.
- Vilka erfarenheter har ni av Extror, Yakar, Edgar mfl?
- Finns det något fabrikat som flyger bättre än dom andra?
- Vikten är naturligtvis av betydelse men det får ju inte vara så lätt att det blir klent.
För- och nackdelar mottages tacksamt.
/Stefan
100% electric since 2005
Ps
Eftersom detta är en materialsport (som alla vet) är det ju viktigt att välja rätt modell.
/Stefan
100% electric since 2005
En frände med flygplansångest!
Jag har dock bestämt mig! Kommer en byggtråd vad det lider. ETD mars 2011... [:D]
Du kallade mitt val för mellanmjölk [}:)]
Men lite bättre än minimjölk i alla fall, och starkmjölken får vänta...
Mats
P=U*I
Modellval är alltid svårt och väldigt subjektivt, men ut ifrån min egen erfarenhet så skullle jag i 50cc klassen välja en Yak eller Extra från Extremeflight Rc, flög själv en Yak i Basic och den flög alldeles förträffligt tyckte jag efter som jag gillar när det bromsar i utförsbackarna,Yaken har ju ett lite högre motstånd,vill man däremot ha en något halare modell skulle jag välja deras Extra 50cc som också är en förträfflig flygare.men som sagt så finns det säkert fler att välja på i 50cc klassen.
//Micke
I 50 cc klassen har jeg erfaring med Hangar 9 YAK 54 Carden og CARF YAK 55 SP. Begge flyver utroligt godt. Hangar 9 er klart den billigste og kræver lidt modifikationer i konstruktionen.
CARF YAK 55SP noget dyrere men er mere crisp og aggressiv end H9 YAK54.
Jeg ville nok også kigge lidt på Pilot RC Sbach 50 cc. Jeg har sjældent hørt så mange sige så meget positivt om en model.
Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Jag har inte så mycket erfarenhet av 87-88\" kärror. Men min rekommendation är att välja ett känt märke och ta den kärra du tycker är mest tilltalande. Då kan det nog inte gå fel. Jag skulle aldrig välja en kärra jag inte tycker är snygg bara för att andra rekommenderar den.
Personligen skulle jag välja Gernot Bruckmanns nya Yak55m om jag skulle ha en kärra i den storleken.
//Ulf S
Pilots 87-88\" kärror är fina, bara att ta en i högen.
EFs 88-89\" modeller likaså.
EG aircraft har några fina, ex. deras nya MXS-R är riktigt porrig. Tom 89,5\".
Alla flyger bra, vad gillar du?
Extra 300, 260, Yak54, Yak55, Edge, Sbach, MX2, MXS?
Mer vad man känner för...
En Yak har ju lite mer luftmotstånd o bromsar marginellt lite mer i nedförsbackarna. Tror dock inte det påverkar flygningen i denna storleksklass.
//Patrick
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
PS.
Vill då gå på ren känsla, dvs vilken modell gillar jag?
Eller strikt på lämplighet för precisionsflygning?
DS.
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Uffes linje med GB Yak55:an känns intressant. Den modellen har gått från ful som stryk till fulsnygg till fräck till cool.
Men jag kan inte hitta någon som säljer den i Sverige. Vet ni?
Och Patrick, hur tänkte du ang precisionsflygning när du valde den gula dubbeldäckaren?
Eller det var kanske endast känsla?
/Stefan
100% electric since 2005
Vet inte riktigt, men jag tror att Autopartner ska sälja den. Den är rätt ny i denna storlek och det verkar bara finnas ett fåtal som säljer.
Håller med om att Yak55:s utseende kräver tillvänjning, först tyckte jag också den var ful. Nu vill jag helst inte ha annat.
//Ulf S
Jag har frågat Autopartner, GB Models 2.2m Yak kommer säljas av dem.
Mats
P=U*I
quote:
Originally posted by Blomman
Uffes linje med GB Yak55:an känns intressant. Den modellen har gått från ful som stryk till fulsnygg till fräck till cool.
Men jag kan inte hitta någon som säljer den i Sverige. Vet ni?
Och Patrick, hur tänkte du ang precisionsflygning när du valde den gula dubbeldäckaren?
Eller det var kanske endast känsla?
/Stefan
100% electric since 2005
Mest känsla så klart eftersom min filosofi är att man sysslar ju med detta i första hand för att det är förbannat roligt och då skall man ha en modell som man också njuter av att se i luften.
Dock hade jag inte gett mig på en sån best med allt vad det innebär om den inte också var kapabel till precisionsflygning.
Jag älskar Ultimates och har turen att 46%-aren finns, dvs en stor Ulti som Mike McKonville designade från scratch för IMAC på hög nivå.
Om inte hade jag nöjt mig med den lille och kanske köpt en 40% Extra istället. En annan typ jag gillar.
Hade jag enbart 110% velat ha bästa IMAC maskinen (bortser från känslor, tycke o smak) så hade det blivit en bra designad 40% Yak. Midvingat, bra moment och inbyggd broms.
Meeen som tur är smaken som baken...hur kul hade det varit att se våra flight lines annars!?![:D]
Den som var i HBG och
inte njöt av Yo:Hells feta Pitts hand upp...Nä, tänkte väl det![;)]
Så, är det roligt du vill ha och om du vill njuta av kärran gå efter den du tycker är coolast, snyggast, fräckast...Från de bästa tillverkarna flyger alla i stort sett ändå lika bra. De bygger ju dem efter samma formel.
Och det är ju det som ställer till det som f-n nuförtiden och ger sömnlösa nätter av grubblande på detta angenäma problem...det finns FÖR MÅNGA feta modeller på marknaden.
//Patrick
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
quote:
Originally posted by Mats_N
En frände med flygplansångest!
Jag har dock bestämt mig! Kommer en byggtråd vad det lider. ETD mars 2011... [:D]
Du kallade mitt val för mellanmjölk [}:)]
Men lite bättre än minimjölk i alla fall, och starkmjölken får vänta...
Mats
P=U*I
Mellanmjölk (//uploaded/Lonsan/20101014211558_42.gif)
Då får väl min kärra kallas Roquefort ost[:D]
Kt * I = T
quote:
Originally posted by Lonsan
Mellanmjölk (//uploaded/Lonsan/20101014211558_42.gif)
Då får väl min kärra kallas Roquefort ost[:D]
Kt * I = T
Roquefort sometimes spelled Rochefort in English, is a sheep milk blue cheese from the south of France, and together with Bleu d\'Auvergne, Stilton and Gorgonzola is one of the world\'s best-known blue cheeses.Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Roquefort
Fint ska det vara!
Mats
P=U*I
Så, vad flyger bäst, mellanmjölk eller mögelost?
Eftersom båda i det här fallet är Extra 300, så blir väl mellanmjölk=mögelost?
/Stefan
100% electric since 2005
Stefan, just nu har jag själv två kandidater till nytt 50cc skepp!
Pilot-RC, Extra 300, 30%, 88\" (224cm)
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20101015163114_DSC09991.jpg)
66.26 KBIn action! (Med elvisp...only for You![:D])
EG-Aircraft, MXS-R, 31%, 89,5\" (227cm)
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20101015163454_1271051673.jpg)
20.23 KBAction!
Kan vara skönt att veta att du inte är ensam i detta ångestfyllda hel#%#e![;)]
//Patrick
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
quote:
Originally posted by Lonsan
Så, vad flyger bäst, mellanmjölk eller mögelost?
Mögelost med en Plettenberg eller mellanmjölk med en riktig fläskläpp, för det var ju det du kallade motorn. [:D]
Framtiden för utvisa vad som flyger bäst, Mögelosten finns, Mellenmjölk och fläskläpp beställd. Oavsett vilket blir det Extra mycket el 2011!
Mats
P=U*I
Jag kör väl vidare på mitt Yak55 spår. Du behöver iaf inte bekymra dig om att den inte flyger bra...
//Ulf S
Du menar, Gernot flyger bra...[:D]
Han kan ju flyga så med vad som helst i princip.
Har ni tänkt på så lite det ger oss vanliga dödliga att se nån av proffsen stå och jonglera!?
Säger MIG inte ett skvatt egentligen, mer än att en svinduktig pilot kan vrida ur den ordentligt i en massa 3D moves.
Jag försöker alltid hitta filmer där nån vanlig jeppe som en själv står o flyger lite \"normalt\", gärna en halvblåsig dag.
Tyvärr är det sällan modeller visas upp i IMAC aktig flygning, alltid bara en massa 3D. Säger egentligen inte mycket om egenskaperna tyvärr. Jo en sak, man kollar vad de har för motor så får man en hygglig uppfattning om vad som krävs. De brukar ju ofta ange vikten i infon till filmen. Sen kollar man hur pass den sticker ur en hovring ex.
Men men, GB skulle väl inte riskera sitt namn o släppa nåt skit på marknaden. Tror lungt man kan inteckna denna i högen av alla välflygande 50cc kärror. Som sagt, bara att välja o vraka...suck.[|)]
[:D]
//Patrick
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
quote:
Originally posted by Blomman
Eftersom båda i det här fallet är Extra 300, så blir väl mellanmjölk=mögelost?
/Stefan
100% electric since 2005
Njae, jag menade min kommande SU-26:a, min Extra är mer en brie.
no more gassers 4 me???
Kan väl hålla med om det Patrick. Men jag tycker iaf Gernots filmer har lite variation. De flesta är ju bara massa tråkig hovring och harrier rollar. Filmerna säger inte så mkt om modellen, men det är alltid kul att se Gernot flyga.
Men allvarligt... Vad jobbade Pilot-RC:s designer med innan han jobbade med flygplan? Jag tror att han designade mjölkpaket.[:p]
//Ulf S
quote:
Originally posted by Aerobat
Kan väl hålla med om det Patrick. Men jag tycker iaf Gernots filmer har lite variation. De flesta är ju bara massa tråkig hovring och harrier rollar. Filmerna säger inte så mkt om modellen, men det är alltid kul att se Gernot flyga.
Men allvarligt... Vad jobbade Pilot-RC:s designer med innan han jobbade med flygplan? Jag tror att han designade mjölkpaket.[:p]
//Ulf S
Hehehe njae, bilden kanske e lite missvisande, den är mer slimmad.
Men, skit samma, det är jävligt trevliga mjölkpaket!!![}:)]
Här lite mera rättvisande bilder.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20101015224422_PRC_EXT300_35-AaLg.jpg)
79.33 KBImage Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20101015224437_PRC_EXT300_35-AgLg.jpg)
60.52 KBLivet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
quote:
Originally posted by Aerobat
Men allvarligt... Vad jobbade Pilot-RC:s designer med innan han jobbade med flygplan? Jag tror att han designade mj�lkpaket.[:p]
//Ulf S
Det har du nog rätt i Ulf. Kolla så fint denna logo skulle passa på Extran:
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Mats_N/20101015224610_logo.gif)
4 KBImage Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20101015163114_DSC09991.jpg)
66.26�KBMats
P=U*I
quote:
Originally posted by Lonsan
quote:
Originally posted by Blomman
Eftersom b�da i det h�r fallet �r Extra 300, s� blir v�l mellanmj�lk=m�gelost?
/Stefan
100% electric since 2005
Njae, jag menade min kommande SU-26:a, min Extra �r mer en brie.
no more gassers 4 me???
Den däringa Sukhoien känns mer som ett breddfyllt glas vodka, kan kanske behövas när kärnkraftverket ska kopplas in [}:)]
Mats
P=U*I
[:D][:D]
(//uploaded/Lonsan/2010101613531_extramilk.jpg)
no more milk 4 me
[:D][:D][:D]
Med ko-bjällra och allt, undrar hur den låter i en kvick-roll, och klarar den ljudprovet?
Kanske dags med en ny sponsor 2011, eller tipsa Tetra Pak, en ny maskin som till TetraXtra? [:D]
Mats
P=U*I
Jag håller med Patrik om att Pilot RC:s extra ser fin ut.(Om man tar en annan dekor än den blå-gul-vita).
Den är absolut ett alternativ till GB:s Yak 55.
Jag har ett krav som jag inte vet om dom här kärrorna uppfyller och det är att jag vill ha höjdservona i stabben. Inte i kroppen.
Är det någon som vet hur det förhåller sig med det?
Och Uffe, visst är det väl så att om jag köper en GB Yak så flyger jag automatiskt lika bra 3D som Gernot?
/Stefan
100% electric since 2005
quote:
Originally posted by Blomman
Jag har ett krav som jag inte vet om dom här kärrorna uppfyller och det är att jag vill ha höjdservona i stabben. Inte i kroppen.
Är det någon som vet hur det förhåller sig med det?
/Stefan
100% electric since 2005
Ser ut som Pilot-RC Extra har servona i stabben i alla fall...
Bläddra längst ner på sidan och förstora mittbilden !
http://www.pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=66
// Peter Schmidt
Stefan alla info finns på:
http://www.extremeflightrc.com/
http://www.pilot-rc.com/
http://www.egaircraft.com/
Pilots 50cc Scach är en fin kärra.
Speciellt i det nya schemat, rycker lite i baguetten när man ser den...[:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20101016125542_DSC00452.jpg)
86.26 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20101016125558_DSC00457.jpg)
78.88 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20101016125616_DSC00459.jpg)
70.61 KB
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Fast inte hälften så mycket som när man ser denna!
Papper!!!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010101613358_HAN1245-450.jpg)
24.06 KBImage Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010101613431_HAN1245-GAL02.jpg)
19.05 KBSamma schema som Mikes Ms egna 40% tävlingsmaskiner. Han har en med DA-170 och en med DA-200. (Och vi är måånga som tror att detta i själva verket är prototyper och att nästa release är just en 40% version![:p][}:)] Sign me up!)
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010101613752_IMG_1669.jpg)
81.14 KBImage Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201010161386_IMG_1670.jpg)
77.47 KBSamma setup eller liknande som Lonsan har i sin Extra borde även dra denna till månen...
//Patrick
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
OBS!
SE=Special Edition. En förbättrad variant av deras ursprungliga SU-26. ALLT är förberett, sitter tom servon installerade o klara.
Pilot gick ju ett steg längre med ARF och installerade roder, tank etc. Nu har Hangar-9 gått vidare och även förberett med servon. Nu börjar det vekligen likna ARF![8D]
http://www.hangar-9.com/Products/Default.aspx?ProdId=HAN1245
Väger strax under 11kg med en 80cc + pipa.
(Runt 10kg med en 58cc)
Vad väger din Extra Lonsan???
//Patrick
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Plettenberg Predator 25 kommer dra den till månen (det tror jag även min tänkta fläskläpp kommer klara av)
Men, vill man verkligen ha allt monterat? Och vill man ha Spektrum servon, jag köpte deras kit till en depronare, 4 servon + deras lilla mottagare, de servona åkte ut med en gång, stod och skakade som om det var rädda för väggarna, i och för sig ganska klokt när jag flyger, men ändå.
Mats
P=U*I
servona är deras A6030, samma som Savöx 1256TG.
Vad jag läst ett mycket bra servo. 20kg/6V, 12bitar=4096 upplösning och titandrev.
//Patrick
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Ooops! Även Gernot har lite otur ibland...
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
quote:
Originally posted by paroos
Ooops! �ven Gernot har lite otur ibland...
Livet b�rjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Klassiskt pilotfel... [:0]
Mats
P=U*I
quote:
Originally posted by paroos
servona �r deras A6030, samma som Sav�x 1256TG.
Vad jag l�st ett mycket bra servo. 20kg/6V, 12bitar=4096 uppl�sning och titandrev.
//Patrick
Livet b�rjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Man kanske skulle prova 5 st i vinterns projekt? De väger ju inte så mycket heller, 52g. Pga av fläskläppen måste vikten hållas under tight kontroll!
Mats
P=U*I
Mats vad har du för inställningar i din browser?
ÅÄÖ funkar \"sådär\"![B)]
[:D]
//P
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Tycker själv det sett för dj...t ut, nu då? ÅÄÖåäö
Encoding var visst Unicode (UTF-8), nu Western (ISO-8859-1) Sorry! [:I]
Mats
P=U*I
Much better![^]
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
quote:
Originally posted by paroos
OBS!
SE=Special Edition. En förbättrad variant av deras ursprungliga SU-26. ALLT är förberett, sitter tom servon installerade o klara.
Pilot gick ju ett steg längre med ARF och installerade roder, tank etc. Nu har Hangar-9 gått vidare och även förberett med servon. Nu börjar det vekligen likna ARF![8D]
http://www.hangar-9.com/Products/Default.aspx?ProdId=HAN1245
Väger strax under 11kg med en 80cc + pipa.
(Runt 10kg med en 58cc)
Vad väger din Extra Lonsan???
//Patrick
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
9,5 kg
Med större snurra ska de gå att få ut en 18-20 kg dragkraft,
jag kör med snurra som är 1 snäpp mindre än minsta rekommenderade.
(25x12, blir 26x12 på motorn)
Upp till en 28x12 ska gå fint om det är lättdriven kolsnurra,
typ trä \"electric\" eller Engel SS
no more gassers 4 me???
quote:
Originally posted by Blomman
Jag håller med Patrik om att Pilot RC:s extra ser fin ut.(Om man tar en annan dekor än den blå-gul-vita).
Den är absolut ett alternativ till GB:s Yak 55.
Jag har ett krav som jag inte vet om dom här kärrorna uppfyller och det är att jag vill ha höjdservona i stabben. Inte i kroppen.
Är det någon som vet hur det förhåller sig med det?
Och Uffe, visst är det väl så att om jag köper en GB Yak så flyger jag automatiskt lika bra 3D som Gernot?
/Stefan
100% electric since 2005
Enligt Pilot-RC: Extra 300 och 260 har höjdservona monterade i stabben. Deras Yak och Sbach har höjdservona monterade på kroppen. (Gäller deras 50cc maskiner)
Direktrapport från ARFernas hemland! [8D]
Mats
P=U*I
Tack för rapporten Mats, var du nu är i världen.
Fick precis höra från hobbyhandlar´n att GB:s Yak55 förmodligen inte kommer till Sverige förrän fram i Mars nästa år.
Iofs är brinner det ju inte, men har man bestämt sig så vill man ju börja på byggtråden...
Hobbhandlar´n tipsade om Sebarts SU-29S i 2,2m-utförande som kommer hem i november och den kan absolut vara ett alternativ.
Det enda som är säkert är att det blir en byggtråd när det är dags.
/Stefan
100% electric since 2005
Kolla upp så att den där 2,2m inte är en träkloss likt
2,6 m varianten. Jag har ju 1,94m varianten och den
är däremot definitivt konstruerad för el.
Man fick med ett par hekto extra träbitar att klistra dit
ifall man (gud förbjude) skulle vilja (urrkk) glödstifts (aj)
konvertera (kramp) den.
...Nm club
Vad jag kan utröna så finns den endast i utförande för -ulk- bensinmotor. -fy f...
Jag får väl ta fram Mr Proxxon och lätta nå´t halvkilo.
/Stefan
100% electric since 2005
Mig veterligen finns det ingen modell i 50cc klass gjord med el i åtanke, och tro mig jag har letat och mailat runt med diverse tillverkare och föreslagit att de ska göra en. Alla svarar \"inte just men vi kommer säkert göra det i framtiden\". Fattar det inte att framtiden är här redan nu! (Nu ska detta inte bli en el vs bensin, min är större än din grej, jag älskar motorer, även bensindrivna, under min tid som aktiv enduroåkare och man stod med lera upp till grenen och försökte få igång eländet, t.o.m. då log jag som ett barn på julafton när man kunde dra iväg i en kaskad av geggamoja, Hr Otto har inte kastat in handduken än på ett tag)
Men när kommer den första 4-5kW modellen, 7kW, 10kW... utvecklade för el-drift!
Största man kan få tag i idag gjorda för el är Extreme Flights Extra 300 78\" och Sebarts 194cm Sukhoi, GB Models 2.2m Yak 55M är nog det närmaste man kommer än så länge.
Mats
P=U*I
Se lige den her tråd
http://www.modelflyvning.dk/forum/showthread.php?t=32927
50cc model der er kun er beregnet for el :)
www.oriononline.cz
quote:
Originally posted by paroos
Fast inte hälften så mycket som när man ser denna!
Papper!!!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010101613358_HAN1245-450.jpg)
24.06 KB
Samma schema som Mikes Ms egna 40% tävlingsmaskiner. Han har en med DA-170 och en med DA-200. (Och vi är måånga som tror att detta i själva verket är prototyper och att nästa release är just en 40% version![:p][}:)] Sign me up!)
//Patrick
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Jaha, Patrick[:)], då var det dags [:D][:D]
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=58022
// Peter Schmidt
AAaargh!
Kolla så mallig han e Mike...han anar inte hur han har sabbat livet för en...nu snackar vi blytung ångest...[V]
(F-n livet e enkelt nu, man vet redan vad man skall flyga 2011 OCH 2012![^])
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010102122340_HAN1060_a1.jpg)
23.05 KB
Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
quote:
Originally posted by paroos
AAaargh!
(F-n livet e enkelt nu, man vet redan vad man skall flyga 2011 OCH 2012![^])
Upps, vänta lite nu, läste specen:
.
.
Minimum Age Recommendation: 14 years
Experience Level: Advanced
.
.>14 år, check!
Advanced: Bara 6 man i Sverige som kvalar in att flyga H9s 3.1m Sukhoi. Blir till att klättra i klasserna Patrick. [:D]
quote:
Originally posted by paroos
[br
Sportsman
Patrick Roos
Ingemar Thöörn
Pontus Claesson
Anders Wängström
Robert Ekman
Jörgen Svensson
Henrik Karlsson
Håkan Dahlberg
Andreas Rimsby
Tommy Karlsson
Intermediate
Emanuel Fantini
Tim Larsson
Advanced
Peter Schmidt
Mikael Ingemarsson
Ulf Svartén
Calle Olsson
Ulf Svensson
Daniel Casselby
Mats
P=U*I
Å inte kan man ha den till ihomhusflyg heller...
Recommended Environment: Outdoor
Check!
[:D]
Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Hopplös modell, glädjeruset har lagt sig, bara att jobba sig upp igen [:D]
TGIF
För övrigt är jag just nu extremt trött på skala 1:1 plan där man bara får åka med, och nästa vecka bär det av igen [xx(]
Tur att detta forum finns!
Mats
P=U*I
quote:
Originally posted by Mats_N
Hopplös modell, glädjeruset har lagt sig, bara att jobba sig upp igen [:D]
TGIF
För övrigt är jag just nu extremt trött på skala 1:1 plan där man bara får åka med, och nästa vecka bär det av igen [xx(]
Tur att detta forum finns!
Mats
P=U*I
Vad jobbar du med, vart reser du?
Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Telecom (ST-Ericsson i Lund) Hela världen typ.
Mats
P=U*I
quote:
Bara 6 man i Sverige som kvalar in att flyga H9s 3.1m Sukhoi
MMMMMM ja just det[:D][:D]
http://www.hangar-9.com/ProdInfo/Files/HAN1060_Hi.wmv
Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
Är det någon som testat Hangar 9 SU 26 2,46 m?
Är mycket sugen på en sådan...
Hur flyger den jämfört med exempelvis en Pilot RC Extra? (Vad är bättre och vad är sämre).
Aahh denna eviga fråga![:D]
(Som är halva nöjet med vår hobby![:p])
-Vad för slags flygning skall du utföra med den?
-Vilka egenskaper söker du i modellen?
Just H9 SU26MM är lite svår att jämföra med andra då den är i en \"mellan storlek\". Lite större än en 50cc och lite mindre än en 100cc modell...En sak att tänka på är att den är designad runt en 80cc singel med eller utan pipa (RE3). Såvida du inte funderar på el-setup? (50cc motor för klent, 100cc för stor)
En annan är att i den nya versionen kommer den med Spektrum servon och kablar förinstallerade vare sig man vill eller ej. (bra servon men man kanske har egna eller vill ha annat fabrikat)
//Patrick
IMAC-Sverige
Autopartner RC
Procar
\"H9 SU26MM ..den är designad runt en 80cc singel med eller utan pipa (RE3). Såvida du inte funderar på el-setup? (50cc motor för klent, 100cc för stor)\"
Om du sätter i den motor den är designad för Evolution 80/MVVS 80 med RE3 pipa så är inte 100cc för stort, annat än möjligen fysiskt.
Du kan räkna med 11hp ur den motorn med pipa.
Här är resultaten som Pe i holland tog fram till oss, med olika dämpare och pipa.
\"OK, here are the final results:
Prop 24x10x3 Mejzlik. Exhaust Header 14", outer dia 28mm.
TD 75KK, shortened, 6390, 7.7hp
TD75K, 6460, 8.0 hp
3204 mvvs,6350, 7.6 hp
TD110 6450, 7.9 hp
TD75,6420, 7.8 hp
MTW T3 tuned pipe 7000 rising to 7100, 11.0 hp\"
/Lennart
Hej Igen..
Jag har en Pilot RC Extra 260 i dag, har tidigare haft en SU 26 båda ca 220 med 3w 55CC.
Personligen gillade jag SU 26an bättre på många punkter, med undantag av knife edge där SU 26 var klart sämre trots stora insatser på intrimning. Extran har en fördel till mot SU 26an, den är lättare att landa riktigt sakta.
Jag väljer nu mellan en CARF extra 300L 2,3 m och SU 26an.
Så om någon har erfarenhet av dessa maskiner är jag tacksam om ni delar med er.