IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Utrustning => Topic started by: Christoffer on 2011-02-17, 21:04:20

Title: Vibrationsdämpning
Post by: Christoffer on 2011-02-17, 21:04:20
Hej Första inlägget här..

Är det någon här som har erfarenhet eller testat dessa?
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=86880

funderar på att använda dessa som dämpning till min da85..

//Christoffer T.
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Christoffer on 2011-02-17, 21:07:33
finns även här med lite mer bilder:
http://www.flugmodellbau-shop.eu/product_info.php?info=p496_Richter-Motor-Mount-for-30---170-cc-engines.html

//Christoffer T.
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Mikael_Ingemarson on 2011-02-20, 16:32:55
Hej Christoffer

Jag hade något liknande på min Delro Giles med ZDZ80RV-J.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/MikaelIngemarson/2011220163127_040110k.jpg)
46.23 KB
Det fungerade väl OK, men man måste se till att få ut dämparna en bit från motorn mot kroppssidorna.

//Mikael
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Aerobat on 2011-02-20, 19:52:35
Jag har köpt ett sånt här till min nästa kärra. Hyde mount som har många nöjda användare i USA. Bör kombineras med lite flex i headers och upphängning av kannor.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aerobat/2011220195017_mount1.jpg)
61.9 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aerobat/2011220195043_mount2.jpg)
53.38 KB

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Christoffer on 2011-02-20, 22:12:36
quote:
Originally posted by Mikael Ingemarson

Hej Christoffer

Jag hade något liknande på min Delro Giles med ZDZ80RV-J.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/MikaelIngemarson/2011220163127_040110k.jpg)
46.23 KB
Det fungerade väl OK, men man måste se till att få ut dämparna en bit från motorn mot kroppssidorna.

//Mikael




Hej Mikael,

Tack för infon.

Om jag jämför med din bild så kan jag montera kuddarna längre ut än vad du gjorde. Jag kommer att ha motorn monterad med cylindern pekande snett nedåt (nån stans mellan kl 7 & 8 ). Om det behövs så kan jag nog placera kuddarna ända mot kanten av motorspantet.

//Christoffer T.
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Christoffer on 2011-02-20, 22:16:53
Ulf, Det där ser ut att vara fina grejer. Men jag gissar att priset är ganska högt.. Vars får man tag på Hyde fästena?

//Christoffer T.
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Aerobat on 2011-02-21, 11:10:02
Jag köpte det direkt av Merle Hyde. (det är Chip Hydes farsa).
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Jonny on 2011-02-23, 20:51:11
http://www.secraft.net/shop/step1.php?number=598

Sån har jag på min kärra och den funkar perfekt.
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Lonsan on 2011-02-23, 21:24:07
Hej, vill bara heja på detta, väldigt trevligt och bra att det pågår funderingar och aktiviteter för att få ner ljudnivån. Dessutom
så minskar det också mekaniska påfrestningar på alla komponenter
med potentiellt minskad risk för vibrationesrelaterade haverier[:)]

25 Nm club
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Aeroparts on 2011-02-23, 21:56:08
Vi har gummidämpat fäste på vår lill-Yak, tyvärr är det svårt att få till det bra för det är lätt att gummit blir för hårt eller för mjukt jag kan inte säga att det har gjort någon skillnad.
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22&whichpage=1

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011223215531_1.JPG)
77.74 KB

Det är lite märkligt med fästen som skall passa för 30-170cc tycker jag, de får nästan vara gjorda och testade just till motorstorlek, vikt och vibrationsnivå. Det är lika stor vetenskap som propellrar och dämpare.
Men har man tur så kan det ju bli bra.
/Lennart

Title: Vibrationsdämpning
Post by: Christoffer on 2011-02-23, 22:12:29
Jag beställde kuddarna från Lindinger, får se i sommar hur det fungerar.
Kikade på Secraft fästet förut, men jag tyckte priset kändes högt för lite o-ringar och gummislang. Men om det nu som Jonny säger att det funkar perfect så kan det ju vara ett alternativ. Secraft varianten borde heller inte vara så svår att tillverka själv om man vill.


//Christoffer T.
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Aerobat on 2011-02-23, 22:23:25
Får hoppas att Merle Hyde har mer än tur när han gör sina fästen. Han har i alla fall hållit på med dem i 25 år. Hårdheten anpassas efter motor och önskemål (alla är handgjorda). Jag valde att ta ett lite hårdare som första test. Han har dessutom erbjudit mig \"nöjd\" kund garanti (pengar tillbaka) och att jag får fästet modifierat till mjukare om jag vill.
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Rimsby on 2011-02-24, 17:52:11
Tur är väl inget man får, utan tur är väl ngt man gör Uffe?[;)]
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Lonsan on 2011-02-24, 18:35:45
quote:
Originally posted by Aeroparts

Vi har gummidämpat fäste på vår lill-Yak, tyvärr är det svårt att få till det bra för det är lätt att gummit blir för hårt eller för mjukt jag kan inte säga att det har gjort någon skillnad.
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22&whichpage=1

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011223215531_1.JPG)
77.74 KB

Det är lite märkligt med fästen som skall passa för 30-170cc tycker jag, de får nästan vara gjorda och testade just till motorstorlek, vikt och vibrationsnivå. Det är lika stor vetenskap som propellrar och dämpare.
Men har man tur så kan det ju bli bra.
/Lennart





Det är viktigt att förstå vad man försöker isolera bort när man jobbar med vibrationsdämpning. I huvudsak är det det pulserande vridmomentet som ska minskas. Ta en titt under huven på en vanlig bil, låt någon varva motorn och se vad som händer. Motorn kränger i sina fästen, den vrider sig runt sin längsaxel. Det är det som ska eftersträvas.
Detta betyder till exempel att distansbiten i bilden ovan är felplacerad. Idealiskt ska gummielementen sitt i ett plan mitt över cylindercentrum. Det hade alltså varit bättre att sätta en platta i stället för fyrkantsprofilen och satt stand-offs från gummielementen och bakåt. Så fort man börja \"hänga ut\" motorn framför den elastisk anordningen så kan motorn börja vibrerar så att vevaxeln ändrar vinkel mot firewall. För att det inte ska bli för mjukt i den ledden måste då gummielementen ofta var hårdare (för hårda) för att ge en tillräcklig dämpning mot momentpulsationerna.

Man ska inte heller glömma att vibrationsdämpning = effektförlust.
Gummielementen kommer att bli varma när de arbetar.
Bästa sättet att få både dämpning och ändå låg effektförlust
är att förse motorn med en så stor platta som möjligt, nära dess fästen, och sedan så långt ut som det finns utrymme, sätt gummielementen som sedan kopplas till firewall via stand-offs.

På detta sätt kommer nämda platta att utgöra en till motorn fast kopplad tröghet mot vridning genom sin polära masströghet. Dvs plattan bör göras tung i sin periferi. Utmärkt ställe att lägga ev. erforderlig nosvikt.

25 Nm club
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Lonsan on 2011-02-24, 19:00:10
En annan viktig grej är proppens placering relativt cylindern och övre/nedre dödläge.
Det optimala läget kan variera lite beroende på hur motorn är balanserad men normalt
så gäller att när kolven är i vändläge så ska proppen linjera med cylindern (cylindrarna för boxer).
OBS att detta bara är av betydelse för 2-bladiga proppar (egentligen jämn-bladiga, dvs 2, 4, 6 osv) då deras gyralmoment är olika beroende på vinkel.
En 3-bladig (eller 5, 7 osv) snurra har samma gyralmoment i alla vinklar.
Jag har en känsla av att många proppar sitter i en vinkel anpassad för bekväm start.

Förresten, anledningen att så gott som alla vindkraftverk har 3 vingar är just att det då blir gyralmomentkonstanta.
Med bara 2 blad så uppkommer det ett pulserande moment när verket riktas om, detta kan då få masten
att oscillara och knäckas. Med andra ord, kostnaden för ett 3:e blad uppvägs delvis av att masten kan göras billigare.



25 Nm club
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Aeroparts on 2011-02-24, 21:40:04
Jag vet detta också Lonsan[:)]
Därav påståendet att det är en liten vetenskap.
Jag skulle hoppat över bilden, för det är inget bra exempel annat än att det finns på marknaden.
Varför vår lilla 26:a sitter på detta sätt är att bakdelarna kommer från ett gjutet felborrat fäste \"Sullivan\" till 26cc glödare. Avstånd mm är faktiskt samma som när det sitter på en glödare. Så det var bara ett snabbt sätt att montera motorn istället för helt stumt.
På \"riktiga\" flygplan sitter ju oftast boxrarna i ett Dynafocal fäste bakom motorn med fästena vinklade inåt med antingen 18 eller 30 grader så att de pekar strax framför motor /propeller kombinationens tungdpunkt vilket har visat sig vara bra. Mitt gamla flygplan hade en rak 4:a och där hängde motorn som i en spitfire i längsgående bockar med gummibussningar men så gick den som en symaskin redan från början.
Synd att inte motorkonstruktörerna gör ett bra fäste med dämpare från början på motorerna.
/Lennart
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Lonsan on 2011-02-24, 22:59:23
Varde ljus :-)

25 Nm club
Title: Vibrationsdämpning
Post by: loop on 2011-03-17, 19:20:26
Hej
jag har gått och köpt mig lite vibrations dämpnings kuddar till min ZDZ 80. Det jag har en liten fundering på är hur tjock plywood skivan behöver vara som man sätter motorn? på se bild ej min motor.

(http://www.flugmodellbau-shop.eu/images/product_images/popup_images/496_1.jpg)





//Johan
www.salarfk.se
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Christoffer on 2011-03-17, 20:07:14
Jag har köpt lika dana. I instruktionerna står det 6 till 7 mm, men sen står det även något om att gummina ska komprimeras 0,3mm. Så vad jag tolkar av instruktionerna måste man nog anpassa distansröret som följer med, så att man får rätt tryck på kuddarna.
Någon som är bättre på Tyska kanske kan översätta.[?] Se bild.

(http://www.flugmodellbau-shop.eu/images/product_images/popup_images/496_2.jpg)

//Christoffer T.
Title: Vibrationsdämpning
Post by: loop on 2011-03-17, 20:10:51
Ja har uppfatta det om att man skall anpassa distanshylsorna så det sticker ut ca 1 mm på vardera sid om gummit och att man skall borra en 16mm hål för gummit, så man kan anpassa dämparen efter grovleken på plattan.

//Johan
www.salarfk.se
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Christoffer on 2011-03-17, 20:45:26
Jah! jag har en annan uppfattning [:)] Jag tolkar det som att man ska försäkra sig om att röret sitter ordentligt i sätena som är 1mm djupa. Om röret sticker ut 1mm på var sida om gummina innan man drar dit bulten kommer man inte att komprimera gummit något. 16mm hålet har jag däremot samma uppfattning som du om.

Jag ändrade bildlänken i mitt tidigare post så att det går att läsa texten.

//Christoffer T.
Title: Vibrationsdämpning
Post by: loop on 2011-03-17, 21:02:10
Det har du nog rätt i. Jag har testat lite och det verkar vara som du säger.

//Johan
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Christoffer on 2011-03-17, 21:10:29
Berätta gärna vad du kommer fram till, Det är nog ett tag kvar tills jag kan montera mina.
Har du försökt sprida ut dämparna så att de sitter så långt ut som möjligt?

//Christoffer T.
Title: Vibrationsdämpning
Post by: loop on 2011-03-18, 08:48:26
Jag håller på för fullt så du kan nog få en bild under helgen hur jag gjort.
Jag har spridit ut kuddarna så brett som möjlig.

//Johan
Title: Vibrationsdämpning
Post by: Aerobat on 2011-03-18, 18:51:41
Inte riktigt samma lösning, men kanske intressant ändå.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aerobat/2011318185019_hydemount1.jpg)
57.26 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aerobat/2011318185045_hydemount2.jpg)
51.07 KB

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Title: Vibrationsdämpning
Post by: loop on 2011-04-03, 17:25:54
Något åt detta håller kommer mitt fäste att se ut.
Detta är bara en liten mall men lite för mycket hål i ;-)
(http://www.svensktmodellflyg.se/users/461/DSC_0273.jpg)


//Johan