En vacker[8D]Mars dag, faktisk den internationella kvinnodagen till ära,[B)]
blev vi ägare till den största skapelsen från Extremeflight RC.
Närmaste hobby handlaren som saluförde skapelsen var AUTOPARTNER RC
i Eskilstuna så dit gick färden med släp och allt.
De gigantiska kartongerna passade bra på släpet då den längsta
var 2565 mm långa och släpet 2580 mm så, någon surrning var det inte tal om.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011316175617_bild1.JPG)
75.41 KB
Nä nu få vi suga lite på tråden....äh grunkan som roterar rosetten har ni ju redan sett så den får ni se igen.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201131618018_mvvs152s.JPG)
52.25 KB
MVVS 152:an som fabriken snällt tyckte att Carl skulle ha
eftersom de lovat detta om han vann 2010 IMAC CUP.
Vissa står för vad man lovat. Imponerande
För att vara riktigt svenska så är maskinen Gul&Blå.
Och jag misstänker att vi skaffade den för att jag inte ska riskera att förstöra min känsliga hy[xx(]genom att vara ute ur garaget i vår solen.
/Lennart
Och med detta så får vi väl se om vi skapat ännu en "gigant tråd"[:D][:D]
to be continued..
Karl med en 125 extra blir nog helt kanon.Får ni ihop den till denna säsong?Eller kör ni vidare med 110 yaken.Ser även att 152an har lika konstruktion som mvvs 116 som ni fick problem med förra säsongen.Fick ni ordning på den tillslut?Önskar er all lycka med nya projektet!
Mvh:Henrik Karlsson
Man får väl motvilligt gratulera till den fina kärran. Men livet blir lite surare för oss andra nu[xx(]
PS. Lennart. Jag fattar inte vad du ska ha 152:an till?
DS.
Krill Models
Spektum RC
Hitec Servon
och motorer från Desert Aircraft så klart!
Mvh Ulf
//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Aj aj aj, nu slår ni mig med 10 mm på spännvidden[:(!]
(man kanske skulle lägga in 5 mm spacers i vingrötterna...)
Men jag kommer att ta mest plats i skyn ändå med 1,9 m2 vingyta
och göra djupaste fårorna i gräset också med mina 22 kg [:D][:D]
Det blir i alla fall en FEEET IMAC-säsong i år[:p]
Fett grattis!
Kör in motorn väl[;)]
25 Nm club
Nu skall vi se, den är väl 318 cm i spännvidd och 311 cm lång.
Infällda roder på alla ytor, en riktig IMAC Killer.
Sväljer allt från 150-220cc.
Hamnar runt 20 kg vilket ger en bra vingbelastning för IMAC.
[}:)][:p][:)]
//Micke
AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power
Gött mos grabben!![8D]
Tro nu inte ett ord av vad farsguben kommer att mumla om när han vill börja snida...[|)]
Den går t.o.m. att få i luften på 3 dagar!!!
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=62292&page=2
[:D][8D]
Ses på fredag?
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Ja, och tydligen tar det bara 15 sekunder att köra in en 2-taktare enligt helt färska rön (!?) [:D] På, på, på!
PS. Det tar i alla fall en sisådär 10 000 - 100 000 varv att köra in ett kullager om det nu sitter sån\'t i motorn...[:D]
25 Nm club
Efter att ha suttit ett antal timmar i högvärdiga segelflygplan känns den här ganska komfortabel.
Den är STOOOR.
Nu gäller det att fila till en passande Guuuubee också,Yaken har ju en Crazy Ivan så det får väl bli en Fritz med schmetterling
öron[:)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011316212142_canopy.JPG)
69.73 KB
Du har rätt Micke den är uppmätt till 3180mm.
152:an får RE3 pipor och 375 mm MTW knuckle headers, sedan plockar vi väl lite från servo förrådet och stoppar i MPX prylar för resten, efter att ha pratat med denna trevliga herre MM som flyger en likadan maskin med den utrustningen. Tyvärr fick han välja en annan motor[;)]
http://www.youtube.com/watch?v=sE1oVJmGD3U
/Lennart
to be continued..
1,37 in i filmen blir man lite brun i kallingarna...[}:)]
Kvalificerad gissning, Lennart, du använde sprayflaskan till höger i bild och putsade canopyn skinande blank innan bilden togs! [:D][:D]
(Annars hade den icke fått läggas ut...[^])
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Hej Calle och Lennart.
Grymt lycka till.
Men 318x311 cm det är ju nästan som ett flygande fälgkors.[}:)]
Luktar lite F3A kärra över den där.[xx(]
//Micke
Coolt, hoppas vi får se den i sommar, i Advanced [:p]
//Håkan
Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
Hej igen.
Tänkte fylla på med lite text och bilder.
Eftersom jag kanske är \"lite\" petig så var det ju dags att mäta lite så att det som manualen säger stämmer med verkligheten liksom.
Motorn skall monteras efter en uppmärkning på motorspantet för att komma rätt i alla riktningar, och det stämmer säkert bra om motorkåpan är exakt också. Nu är det ju så med ARF att det kanske inte är riktigt perfekt och vill man som jag ha tex. spinnern i centrum så blev det till att flytta lite på den färdiga uppmärkningen.
Det blev ca 2,5mm mera höger samt ca 5mm uppåt detta resulterar att propeller axeln nu kommer ca 2mm till höger om flygplanets centrumlinje. Katastrof kan tyckas men den hade suttit mera från centrum om jag följt orginalmärkningen. Så nu kommer spinnern att ansluta snyggt centrerat i höjd och sida.
Eftersom MVVS inte gör sina motorer som de flesta andra (bla förgasaren bak)så krävs lite mera jobb med montaget.Bygeln behövs för att kunna montera motorn så att man får isär stand off bitarna för att förgasaren sitter där. Eftersom denna motorn är så gott som lika med 116cc motorn i YAK:en så hade vi ju CAD filerna.Carl fick bara justera dem lite eftersom jag hade mätt \"igen\" och så var det dags att sätta igång. Det hade ju varit gött med en vatten skärare eller CNC fräs, men jag har ju händer och några maskiner till hjälp så det går fort att fixa till.
Motorn kommer att sitta längre bak än på dessa bilder eftersom förgasaren kommer att gå igenom motorspantet.
/Lennart
to be continued..
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201132120944_enginemount1.JPG)
73.63 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201132120953_enginemount2.JPG)
56.61 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201132120102_enginemount3.JPG)
66.36 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011321201012_enginemount4.JPG)
75.28 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011321201022_enginemount5.JPG)
67.74 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011321201031_enginemount6.JPG)
72.6 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011321201044_enginemount7.JPG)
79.86 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201132120112_enginemount8.JPG)
76.17 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011321201111_enginemount9.JPG)
79.18 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011321201119_enginemount10.JPG)
72.37 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011321201127_enginemount11.JPG)
73.39 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011321201145_enginemount12.JPG)
80.22 KB
Brumm, Brumm
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201132120121_enginemount14.JPG)
87.84 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011321201219_fus2.JPG)
78.55 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011321201242_fus4.JPG)
72.24 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011321201253_fus7.JPG)
66.48 KB
Pedantbygge, det gillas! Många människor hade inte brytt sig om att slipa ner de vassa kanterna på motorfästet, men det gjorde du och sådant gillar jag!
Färgschemat var vid min första anblick lite tråkigt, men oj vad det har vuxit hos mig. Stilrent, inte blaffigt som många andra färgscheman kan vara. Lite diskreta dekaler sedan är den definitivt hemma!
Borrning, fräsning och liknande vad det gäller egen tillvärkning av motor fästen och liknande är alltid trevligt som sjutton tycker jag. Riktigt stiligt!
Blivande IMAC flygare!
Grattis med grym maskin[8D]
Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/
Team Autopartner rc
EF-yak/DA-120
EF-extra 125\'\'
Den blå/svart/vit/silver är snyggast!
Eller vad tycker du Scander, som sett båda i verkligheten?[;)]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
quote:
Originally posted by paroos
Den blå/svart/vit/silver är snyggast!
Eller vad tycker du Scander, som sett båda i verkligheten?[;)
[?][?]Jaaaaaaaaa...... du menar den här som låg i de andra lådorna i släpet[:)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Skymic/201132710540_009.jpg)
87.87 KBImage Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Skymic/2011327105411_013.jpg)
82.17 KBImage Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Skymic/2011327105425_034.jpg)
67.61 KBImage Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Skymic/2011327105441_035.jpg)
69.07 KBImage Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Skymic/201132710557_038.jpg)
75.47 KBImage Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Skymic/2011327105520_040.jpg)
60.11 KBImage Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Skymic/2011327105534_041.jpg)
72.39 KBImage Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Skymic/2011327105546_043.jpg)
73.42 KBImage Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Skymic/201132710561_044.jpg)
62.14 KBden är enorm, det borde gå att använda huven som Kanot i nödfall.
To be continued......
//Micke
AUTOPARTNER RC
Futaba3W Power
Just det, inspekterad av Mr Extra him self.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Skymic/201132711250_001.jpg)
66.2 KB
//Micke
AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power
Ahhhh är det en EXTRA låååång modell???[:D]
//Micke I (som aldrig ägt en extra)
Jaa just den! Den e snyggast![:D]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Vikter:
Kropp,tom:4119g
Huv:866g
Sidroder:287g
Motorkåpa:586g
Höger Vinge:1584g
Vänster Vinge:1567g
Höger stabbe ink roder:294g
Vänster Stabbe ink roder 295g
Sporre komplett:48g
Hjulkåpor:175g
Landställ ink axlar och hjul:687g
Gälar till piptunneln:121g
Lucka motorbox:48g
Langställs faring 2st:37g
Hardware packe:258g
Instrumentpanel:59g
Pilot Heinz:48g
Secraft servovagga, 2 servo ink alla linkar:112g
Secraft servoarmar 8 st:50g
Propeller Engel 30x12 3blad:433g
Propellet Engel 31.5x14 2 blad:315g
Spinner kolfiber 5,5\":188g
Motor[?] än så länge, får se hur jag gör[:)]
//Micke
AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power
Hej
Den modellen har jag satt i en 3w220b4[:p]Vad ska du flyga med isommar krill,c-arf eller EF[?]
//Henrik Karlsson
Det blir nog 3W 170, betydligt lättare än 220cc men med samma kraft.
Min C-ARF Yak har gått vidare till en Ny IMAC Flygare.
Vilken som blir klar först får vi se men just nu är min 110\" EF Yak 54 klar
Så att det kan bli den som jag börjar med, allt hänger på hur mycket byggtid jag kan få till.
170 Ts 4100g komplett
220 6100g komplett
Enligt 3w hemsida
//Micke
AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power
Röstar på 220 4-cyl! Vilket ljud, vilken sång!!![}:)][:p]
(6kg motor är perfa i en sån stor best)
Skruva upp o bara njut!
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Jodå, Herr Scander fick plats med en extra på kärran också.
I hangaren har det mest pillats på smågrejor som vi köpte när vi tog en lite avstickare till Faszination Modellbau Messe Karlsruhe.
Vi var där redan på torsdagen som var öppningsdagen, tillsammans med över 980 studenter från olika skolor för att se och lära. Under fyra dagar var det 52.000 besökare som tittade på 372 utställare. Allt från marknadsledande till småskaliga tillverkare från 10 länder (Belgien, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Österrike, Schweiz, Ungern)samt flyguppvisningar hela fredag-Söndag. Vi åkte hem på Lördagen och hade inte på långa vägar sett allt.
Carl hade möjligheten att hälsa på sin idol Martin Muller som visade sig vara en mycket trevlig bekantskap, och vi fick veta mycket matnyttigt om hans 125\" EF Extra 300.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011330212423_muller.JPG)
77.67 KB
Eftersom det verkar vara sug efter 4cyl så passade vi på att hälsa på den tyska MVVS agenten för att titta på motor till nästa projekt, Den passade i Extran men tyvärr så klarar vi inte 20kg med den, men man behöver ju inte flyga utanför Sverige. 320cc så pipor hade nog inte behövts[}:)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011330213041_mvvs2.JPG)
88.96 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011330213059_mvvs1.JPG)
81.37 KB
Nåväl en insugningstratt kunde man ju kosta på sig och av erfarenhet så brukar det behövas lite handpåläggning för att det skall bli som jag vill. Och efter några skär med fräsen så blir det lite mellanrum mellan tratten och locken på Walbron så att man inte klämmer några packningar som sticker ut.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011330213555_P1010406.JPG)
75.85 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011330213627_P1010410.JPG)
79.98 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011330213641_P1010419.JPG)
75.4 KB
/Lennart
to be continued...
Min DA måste jo vara mye lettare. Maskinen veger 19.8kg utan røk, men med lettad DA-200.
Men noen er sponsad med 3w, noen med mvvs og noen med DA :) Da flyger vi med det vi personelig liker.
Nå skal jeg bygga en decathlon først, så kommer det pipor i extra\'n :)
Kul med masse bilder :)
Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/
Team Autopartner rc
EF-yak/DA-120
EF-extra 125\'\'
De flesta grejorna har dykt upp till drivlinan, MTW lyckades att skicka fel prylar till en början, men ordnade till det direkt.
Spinner är 5.5 tum från Berlin Modellbau som har dessa fina kolfiber spinners med fina bakplattor och titan skruv i mitten för ett överkomligt pris.
/Lennart
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/20114419240_P1010022s.JPG)
65 KB
to be continued..
?? Vems tråd är detta? Eller ska Micke ha en så därninga också?
Nåväl, måste säga att det ser läckert ut med all blank och välformad
metall...men refletionen kommer ändå...ska det behövas så mycket
grunkor för att snurra runt en sån liten kolfibersnurra?[;)][}:)]
\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Jag trodde det var min tråd eftersom jag skapade den....men alla får skrive tycker jag.
Micke får sätta in vad han vill[:)]
He he om du räknar ihopa alla pryttlarna du behöver för att din\"stora propeller\" skall snurra (bensin elverk/laddare/alla batterier mm så skiljer det nog inte så mycket.
Jag har ju i alla fall både propeller och motor och flygplan[}:)]
Hoppas din kommer snart[;)]
/Lennart
Kärran besiktigad och det ser mycket bra ut, den är väldigt kraftigt byggd och med många tilltänkta detaljer.
Glasfiberhuven och motorkåpan är verkligen jättefina, huven är förstärkt med frigolit invändigt för att dämmpa ut vibrationer.
Piptunneln är enorm och den täcks av demonterbara gälar av plywood,tilltänkt.
Man kan välja på att ha sidroderservona i bakkroppen eller med sidrodervajer på tradtionellt vis.
Återkommer med Bilder framöver[8D]
//Micke
AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power
Så här prydligt passar spinner, skall bara få till en snygg lack på den också.
/Lennart
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/20115252282_spinner.JPG)
53 KB
Mycket snyggt!!!
/Kalle
Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC
Jag tycker knappt den behöver någon lack! Snyggt med en vit spinner som bryter av lite!
Wood is........
Ja så här kommer min att se ut när den blir klar[}:)][:p]Nästan[:D]
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/19f970c9.jpg)
//Micke
AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power
[8)]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
quote:
Originally posted by Skymic
Ja så här kommer min att se ut när den blir klar[}:)][:p]
//Micke
AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power
JR och DA-loggor...[:0][:0]
// Peter Schmidt
AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
Såg inte ens loggorna...den e ju bara sååå underbart grym![:p]
(Jag e inte alls avundsjuk på Gadget...nejdå...[B)])
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Heeeeja Sverige!!![}:)] Opimpat strikt som den Svenska flaggen....än så länge.[;)]
/Lennart
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011822171055_P1010264.JPG)
73.92 KB
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201182217116_P1010265.JPG)
79.27 KB
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011822171121_P1010267.JPG)
77.76 KB
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011822171133_P1010270.JPG)
87.36 KB
Hey! Var blev den där äckligt snygga blå/vit/svart/silvriga av!?!?
[;)]
Hehehe
Nejdå, Calles e också en grym muskedunder Extra.
OM Olsson Jr får tid att flyga in sig på den så blir han nog riktigt, riktigt rälig att tas med...[}:)][:D]
DA170v.2, 3W170, ZDZ180RVJ...vad blir det för spis?
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Spisen är omnämd på nästan halva sida 1.[;)]
/Lennart
Ok här är en blå/vit från EXFC tredjeplats.
3:15 konstaterar vi att konstruktionen är OERHÖRT stryktålig![8D]
Mycket fint program. Coolt med både röd och sedan vit rök. Efter att ha tittat igenom EXFC 2011 flygningarna kan Jänkarna ta sig i brasan! WOW vilka duktiga piloter vi har i Europa nuförtiden.[}:)]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Gul/blå er snygg[;)]
Min får pro-flow canistere snart.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/anderse/2011822232015_5551280087_e159af1ffd_z.jpg)
59.77 KB
Nää nu har det tagit skruv, till och med Fotboll här på forumet.
Åter tii väsentligheterna.
Har kollat lite på vilken Powrbox jag skall köra med och det blir en sådan här
Powerbox Competition SRS
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/c00bf02f.jpg)
Klarar telemetri och S bus, då har man lite options.
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Hei.
Har dere sett
det nye lesberg-schemet på 125\'\' extran? Jeg tenker byta ut min 9mnd gamla flykropp med den nya. Syns den er superlekker :)
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/anderse/2011103223327_125leseberg2.jpg)
70.66 KB
Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/
Team Autopartner rc
EF-extra 125\'\'/DA-200
Nja, är väl inte Lesebergs schema utan ett fullskala schema som han hjälpte till att fixa rättigheter att använda för EF?
Läste nånstans att han fick en 125\" Extra i detta schema av EF och att han ev. skulle flyga den under Tucson Aerobatic Shootout...
Vi får se, TAS 2011 börjar på torsdag!!![}:)][8D]
(Har fingret på köpknappen så fort 110\" ver kommer...)
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Ok, men dom kallar det Lesberg scheme ;)
Det står på den amerikanska imac-sidan.
Men 104\'\' kommer først ettesom hva jeg har hørt. Og så 110\'\'
Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/
Team Autopartner rc
EF-extra 125\'\'/DA-200
Det nya färgschemat är grymt! Ryktas även om en 90\" färdig för DA60:an. Nästan man ångrar att man köpte den \"gamla\" 88:an....
quote:
Originally posted by anders e
Ok, men dom kallar det Lesberg scheme ;)
Det står på den amerikanska imac-sidan.
Men 104\'\' kommer først ettesom hva jeg har hørt. Og så 110\'\'
Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/
Team Autopartner rc
EF-extra 125\'\'/DA-200
Jo jo Lesebergs namn är ju guld värt![:D]
Hittade var jag läst och det stämmer som jag skrev. Försökte hitta fullskala kärran på airliners.net med lyckades inte...
Ja, 104\" skall väl lanseras närsomhelst, den är ju provflugen som prototyp i absurdum snart. De har visst planer på en 110\" version men den skulle de ev. börja på då 104\" var klar. Med tanke på hur lång tid de tar på sig så blir det nog en 2013 release.
Frågan är bara om 104 och ev. 110\" också är designade med tanke på IMAC. Eller om det i första hand är för 3D hucking...spännande!
(Med tanke på dagens 110cc, 111cc, 120cc motorer har jag svårt att fatta varför de släpper en 104\" = 2,6m!?!?)
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Läser man FG forumen så skriver D.hollman att 104:an för stölleflyg och 110:an för IMAC i huvudsak.
http://www.planepictures.net/netsearch4.cgi?stype=actype&srng=2&tr=43&toprange=&srch=Extra+330SC&offset=25&range=25
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011104205311_1245869059.jpg)
33.42 KB
/Lennart
Aahh där är den ju, 330SC, THE Extra...[:p]
Kollade den stora bilden i länken, grymme snygg kärra![}:)]
Jo, tanken med 104\" är väl att sätta en DA120 (lätt) i den och få helt galna 3D prestanda...
Håller tummarna för 110\" som IMAC design och är redo för en framtida beställning![8D]
(Mmmm en 2,8m Extra, lätt, stark, byggd för precision med fin vingprofil, DA100, 120 med pipor...blir mumma!)
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Lätt att tappa koncentrationen när man kör buss...[;)]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Detta skrevs 09-10 på FG
The 104\" will definitely be released first. We have the last 2 prototypes now, Chris is flying the one seen in the pictures and I am building the other. After they get tested, the 104\" will be ready for production. That isn\'t far down the road at all.
The 110\" Extra is still being considered... definitely further down the road if it is produced.
Franko... I\'ll try to go look at mine soon and look at the gear mount, though I\'m 99% sure it has aluminum angle as almost all the large EF airplanes do.
RJ
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=67326
//Håkan
Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
http://www.flyinggiants.com/forums/showpost.php?p=1543675&postcount=13
Oj..Vad hände med vår 125\" tråd, vi får väl bygga lite så det inte blir en 104\"/110\" Extra tråd[;)].
Bygget går sakta frammåt,eftersom vi skall montera vår MVVS 152 så krävs lite ändringar i motorspant etc. Och då det visade sig att manualen säger fel avstånd på thrustplate-motorspant så blev det lite ändring där också. Bilder kommer.
/Lennart
quote:
Originally posted by Aeroparts
http://www.flyinggiants.com/forums/showpost.php?p=1543675&postcount=13
Oj..Vad hände med vår 125\" tråd, vi får väl bygga lite så det inte blir en 104\"/110\" Extra tråd[;)].
Bygget går sakta frammåt,eftersom vi skall montera vår MVVS 152 så krävs lite ändringar i motorspant etc. Och då det visade sig att manualen säger fel avstånd på thrustplate-motorspant så blev det lite ändring där också. Bilder kommer.
/Lennart
Hahaha tänkte samma sak, ni får börja bygga/posta nu innan det spårar ur helt...[:D]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Servovaggan provmonterad, ser ut att bli bra.
Gick över alla skarvar jag kunde komma åt med BSI snabblim.
Lackade allt trä jag kunde komma åt. med förtunnad biltem laminat epoxi.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/7135b2cd.jpg)
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Nice bling vagga!
2 x 7950, köra 7,4V?
Jag tycker Biltemas lam epoxy blir väldigt tunn som den är.
Måste bli extremt tunnflytande utspädd, vad blandar du med?
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
125\" EF Extran finns ju till RealFlight G5.5 [8D]
mycket trevlig kärra [:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/20111023171257_extremeflightextra1253.jpg)
87.79 KB
DA-150 med 29,5 x 12\" 3blad snurra...
http://www.knifeedge.com/forums/downloads.php?do=file&id=14048
/Perra
dubbelpost... hehe [:I]
quote:
Originally posted by Skymic
Servovaggan provmonterad, ser ut att bli bra.
Gick över alla skarvar jag kunde komma åt med BSI snabblim.
Lackade allt trä jag kunde komma åt. med förtunnad biltem laminat epoxi.
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Hmm, om man lackar allt trä med epoxi så kan man snart säga att det är en kompositkärra[:D] Cellulosa-armerad plast liksom[:0]
MPX Royal Pro 16PLETTENBERG Predator 50/6HitecAutopartner.se
Kanske kommer det ett litet paket i dag[:p]
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
[}:)]En sådan här på pipor kanske
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/07d0f71c.jpg)
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Inte nu igen :-(
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Absolut Lonsan.[;)]
3W 157 Twin spark.
Så får vi se om denna åker i Extran eller Yaken.
Blir det i Extran så blir det RE 3 Pipor.
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Grymt Micke!
Vilken prylorgie[:D] Man blir ju lätt avundsjuk.
quote:
Originally posted by Aerobat
Grymt Micke!
Vilken prylorgie[:D] Man blir ju lätt avundsjuk.
Du har ju inga dåliga prylar du heller[:p]
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba3W Power
quote:
Originally posted by Skymic
Absolut Lonsan.[;)]
3W 157 Twin spark.
Så får vi se om denna åker i Extran eller Yaken.
Blir det i Extran så blir det RE 3 Pipor.
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Förlåter väl dig för den här gången.
Kan hålla med om att elektrifiering av 40% kärror är lite extra krävande för plånboken och kräver ett visst mått av såväl mod, teknisk kompetens och lätt galenskap.
En kravbild som jag i och för sig tycker många inom IMAC lever upp till... ;-)
Men för 50-100cc klassen tycker jag inte det finns något att tveka inför.
Både utbudet av lämplig utrustning och tillgången på beprövade setups är stort inom det omfånget. Jag har gjort en observation. Antalet tävlingstarter med eldrivna kärror inom IMAC följer i princip Moores lag. Om utvecklingen fortsätter så så kommer alla köra el inom 6 år. Tror det kan gå snabbare än så. Jämför gärna med andra klasser eller former av modellflyg...
När släpper 3W och DA sin första elmotor?
OS och MVVS är ju redan \"där\"
MPX Royal Pro 16PLETTENBERG Predator 50/6HitecAutopartner.se
Förtydligande: observationen gäller i Sverige men stämmer nog bra på Danmark och Norge också.
Resten av världen ej inräknad men eftersom vi verkar ha ögonen på oss så blir vi nog snart trendsättare...
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
quote:
Originally posted by Skymic
quote:
Originally posted by Aerobat
Grymt Micke!
Vilken prylorgie[:D] Man blir ju lätt avundsjuk.
Du har ju inga dåliga prylar du heller[:p]
//Micke
Jag gör mitt bästa[;)]
Mvh Ulf
//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Åter till bygget!
Det verkar som om jag behöver ca 20 mm distanser att sätta motorn på.
Nästa är att rikta in motorn så att spinnern hamnar rätt mot kåpan, då blir det snyggt ju!
Verktyg för detta har Lennart konstruerat.
Jag vill gärna verifiera att de förmarkerade linjerna i motorspantet stämmer.
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
\"Om utvecklingen fortsätter så så kommer alla köra el inom 6 år.\"
Förutsätter dock att jag, Peter, Tim, Kent, Jocke m.fl. m.fl. har slutat. Men visst, allt kan hända!
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Roderhorn och servotajm,naturligtvis så måste roderhornen målas.
Ett enkelt arbete denna gång. Faktiskt svårt att misslyckas med.
Då hornen har en kant så att de automatiskt hamnar rätt.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/35335c90.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/13e51b4c.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/b67bbfba.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/da3303a4.jpg)
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Måla roderhornen blev ju riktigtsnyggt! Det kanske jagskulle gjort på min extra med... Skit attman redan limmat fast dem, kan bli lite maskeringsjobb.
Vad målar du med för färg?
Provmontering
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/196223be.jpg)
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Kvällens arbete, Skevroderhorn, till och med med höjden på hålen anpassade till höjden till gångjärnslinjen.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/cd2fa26b.jpg)
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Jaaaaaaa...... Liten förändring i den tänkta set uppen, kom över en Powerbox Royal idag, då blir det likadan set up som i Yaken. Även dubbla Spark switch från Powerbox.
Verkar bara vara dämparfrågan kvar, jag få grunna på det.
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Tror ni han jobbar eller...??
Vissa har det bra!!
Snyggt Micke, en annan får ju jobba.
/Lennart
Ett test, får se hur det blir
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/f81e875a.jpg)
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Centreringsverktyg lånat av Lennart.
Det gäller att få motorn i rätt läge så att spinnern
Passar.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ba8c53d8.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/63c067d7.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/558f9814.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/8c3643a8.jpg)
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Kan inte du bygga min nästa kärra Micke[:)]
När jag passade in 3w\'n i Edgen hängde jag planet lodrätt i landningsstället över mitt altanräcke.
Monterade sen en liten mindre spinner på motorn. ställde sedan motorn på branväggen. Den lite mindre spinnern gjorde att det var lätt att ta av och på huven vid inpassandet.
Sen var det bara att dra motorn på rätt plats, palla under (olika balsatjocklekar) det som behövdes för att mäta in längden på distanserna.
Som distanser använde jag sedan 30mm rund nylonstav som jag lät svarva 6mm hål i).
Man får bara vara försiktig så att inte motorn ramlar ned när man tar av och på huven vid justeringsarbetet.
Detta tog mig inte mer än tio minuter.
Allt ovan jobb förutsätter att kåpan har rätt högerriktning från fabrik.
Måste nämna att motorn först var monterad på en aluminiumplatta. Kan nog ses på några bilder från min Edge byggtråd.
Aluminiumplattan tillåter lite bredare infästning i brandväggen, tror det blir stabilare så. Det blir också enklare att montera/demontera motorn.
Tipset med en mellanplattan fick jag av Riff. Motorn på min Extra sitter på samma sätt.
Blir ju lite tyngre förstås, men throttlespaken på min DX8 går väldigt lätt.
Barry CO
Är inte kåpan höger riktad och anpassad efter motor /spinner!?!?[:0]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Nej! Och det kunde de gott gjort[xx(]. + för pilot RC[;)]
Det blir ganska stor spalt på vänstersida on man vill ha runt 5-6mm frigång för propellern på högersidan.
/Lennart
Ja, detta är ju liksom Grand De Lux modellen i sortimentet...
Riktad och delad kåpa borde vara standard.
Faktiskt ett stort + för Pilot som har det på 100cc och uppåt.
På med underdelen sedan går allt i ett nafs!
Ja ja man kan inte få allt...tror ni glömt detta på premiärdagen!![8D][:p]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
quote:
Originally posted by Aerobat
Kan inte du bygga min nästa kärra Micke[:)]
Hmmmm vad blir din nästa kärra tro[?]
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba3W Power
Idag ramlade det on Två styck Spark switch från Powerbox, kommeratt köra samma set up som i Yaken med två separata linor till Tändsystemen.
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/809b3a44.jpg)
Det är ju snart Jul.[:)]
quote:
Originally posted by Skymic
quote:
Originally posted by Aerobat
Kan inte du bygga min nästa kärra Micke[:)]
Hmmmm vad blir din nästa kärra tro[?]
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Mvh Ulf
//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Motorn provmonterad, jag kommer att göra installationen färdig med 157an därefter
skiftar jag till 170an.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/a35806c5.jpg)
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/809b3a44.jpg)
Jag ser att du har standoffs i trä. Kan detta funka även med DlE55:a?
Man får väl så klart köra med genomgående bult.
Jajamen, hardwood, dvs distanser i nåt hårt träslag är fint.
Ännu bättre om du själv sågar ut och laminerar ihop ett fäste format efter hålen i hårdplywood lager. Bästa typen av distans som finns. Helt stum förlägning av spantet utan chans till torsion.
Också den metod som 3W rek.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011124212930_H9E260.jpg)
87.46 KB
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
I see! Men det kan kanske bli lite meckigt iom att DLE:n har förgasare bak... Får nog se till att sätta farsan vid svarven och få rätt längd på distanserna så i stället.
En liten julklappsresa till MTW Tomten i Mariestad.
Här fanns en hel låda med MTW 115 och krökar som skulle skeppas ut i landet.
Två var mina.
Snabb och elegant service från Micke Ingmarsson på Fly Gas Rc.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/c3cdc5b9.jpg)
Det kom även lite tidiga klappar från Powerbox, blir samma setup i Extran som i Yaken.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/3fb07362.jpg)
Hade nyligen ett möte med vår Sponsor Pelle på Autopartner som önskade God Jul till alla IMAC flygare.
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/809b3a44.jpg)
Ramlade in lite bling grejer som faktiskt inte är så dumma.
Vingbultar till både Yaken och Extran, suidroder vajersträckare och sporre.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/b283ada0.jpg)
Secraft nya sporre, riktigt snyggt funktionellt högkvalitets bling, titanium pinne.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/44977862.jpg)
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Secraft sporre monterad,riktigt bra grejor. Sidroder installationen är också klar.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/23586526.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/e172ed4e.jpg)
Snabblinkarna från Lindinger funkar kanon till att ansluta vajrarna på.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/eb4cc9a5.jpg)
Kablaget till höjdservona är en enkel match med glasfiberröret som är förinstallerat i bakroppen.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/1b191855.jpg)
Muliplexkontakter med ingjutna lödbleck ger kontakter som tål hantering.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ff6897d5.jpg)
Secraft wide washers med gummibumper funkar kanon till stabbens fastsättning.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/3e8b7e78.jpg)
Säkring av servokontakten med tråd och krympslang. Den kapslade enheten är en signalförstärkare till servot(Långa kablar ger svagare signal)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/4c757a7f.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/e0b7ee63.jpg)
Lillebror får plats i canopyn[:)]
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/6eb51347.jpg)
To be continued......soon[:)]
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Micke!!!
Detta kallar jag äkta kärlek!
/Kalle
Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC
Lite inställning av rodren
Annars är det mest innomhusträning inför F3P SM nu.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/c8cd39a7.jpg)
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
[:)]Dämpare lödda,landstället klart med Kullagrade Krillhjul.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/26c0ad14.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/f7a82313.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/2a3c2a64.jpg%5B/IMG%3Cbr/%3E%3Cbr/%3E%5BIMG%5Dhttp://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/f4f72901.jpg)
Och äntligen har DA hittat rätt kategori av maskiner att satsa på i förhållande till deras dragkraft[:D]
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/15b43fb8.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige
Aah bygga egen tank??
Kullagrade hjul från krill?? Im listening..!
Hihihi stor humor! Faktiskt ganska knasigt att Donatas har med en sponsor som DA på en depronare..?[B)]
Jag väntar på mockup bild med kåpa och spinner på!
(har laddat med toappaper![:p])
//Patrick
IMAC-Sverige
[:(]Om man ändå hade tillräckligt med byggtid,to be continued........
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/1349a316.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige
Vad fattas??
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Samma bild fast backa lite så man ser mer av kroppen![:p]
[:D]
//Patrick
IMAC-Sverige
[:D]Lite garage tid.
Avgränsning av den enorma piptunneln
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/a59a84d2.jpg)
dämpare och headers slutmonterade
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/66fce7d2.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/41245238.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/d4ff94b8.jpg)
Hjulen klara, använde En kraftigare typ av axel än den som följde med,orginalet har visat sig vara lite klen.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ce6a1725.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige
Det här var ju enklare än på en komposit maskin,bara att skära ut[:)]
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/7241fa08.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige
Super snyggt!
/Kalle
Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC
Blingad och funktionell gas och choke installation
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/39375261.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige
En liten uppdatering,det närmar sig nu[:p]
Tankinstallation,provtankad och klar.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/76a633fb.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/b0a39b93.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/60714aee.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/d06994cf.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige
Första strömsättningen,grundjusterat länkage, kör resten i powerboxen.
Sedan är det dags att fixa till alla kablar.inte mycket kvar nu,siktar på
Premiär 1/4[:)]
//Micke
IMAC-Sverige
Ser bra ut, ett flygande verktygsställ [8D]
Barry CO
Så där ja, så blev ordningssinnet tillfredställt,kabeldragning nästan klar[:)]
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/4b9b9da8.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/6bee874a.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige
Snart!
Brum brum....[}:)]
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/6bc1a086.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige
Injustering av höger vinges skevroder, lätt som en plätt med Powerboxen.
Bytte från 1,5 \'\'armar till 1,25\'\' för ännu bättre upplösning.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/11de05ec.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/bd7f4519.jpg)
Lite fuktsäkring i balkat på vingen
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/b17120f5.jpg)
Också bara för Ulf Svensson så förevisas dessa fantastiska super
Special byggbockarna från biltema, genom att justera avståndet mellan dessa
Kan de nyttjas till olika ändamål[:D]till och med som motor vagga.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/3d1c695c.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/5ccc436c.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/d983dc0c.jpg)
Nu är kärran klar för motorstart
Återstår: slutlig placering av accar, pilot och intrumentbräda, limma in bafflingen.
//Micke
IMAC-Sverige
Vad skådar mitt öga?
En Actro 200 med en vacker Mejzlik på.
Det verkar som om herr Scander ska ta upp elfyg i större skala.
Eller det var bara för att visa de förträffliga bockarna?
/Stefan
100% electric since 2005
Autopartner.se
MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower
[:D]Ha! Det tog flera dagar innan ni Elnördar upptäckte detta,faktiskt lite besviken på Lonsan som brukar vara så uppmärksam[B)]
Den kommer att utgöra en mycket bra takfläkt i Garaget[B)]Det blir ju lite varmt när man jobbar med stora manliga bensinmotorer[:D]
Back to topic
//Micke
IMAC-Sverige
Datum på inlägget var ju 1/4. Jag tycker de där pallbockarna verkar vara rena skämtet...
Idag visade sig solen och Extran
Den är klar förutom cockpit och batteri placering.
Motorstart i eftermiddag:-)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/eda34940.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/31c6f24f.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/02645792.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/edf7bf81.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige
Snyggt...Ger helt klart en viss bygglust
/Lennart
Väntar på premiär
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/0957e8c8.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige
Är det felix 50cc bredvid?
/Henrik Karlsson
Japp det är Felix 50 cc
//Micke
IMAC-Sverige
Fler bilder
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/7075d970.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/e8cdfe75.jpg)
Den här dekalen passar perfekt på min kärra.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/f9a416b8.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/f2ab82fd.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/d0b381a2.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige
En till
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/7cf7bb38.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige
Helt slut...[:o)]
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
quote:
Originally posted by paroos
Helt slut...[:o)]
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
[}:)]
//Micke
IMAC-Sverige
3xpremiär idag, Premiär för vagnen, Premiär för i år och premiär för Extran.
Skulle egentligen bara motorköra men så blev det så att 18:03 taxade jag ut och drog på, solen rakt i nyllet, snål blåst från Norr och 5 grader varmt/kallt?
Men det gör inget, hon flyger fantastiskt. Trodde först att hon var lite framtung men efter några rundor så måste jag nog säga att jag nog hittat så gott som rätt CG.
landar efter 5 minuter, en koll så att allt sitter fast och är Ok.
Sedan upp igen, checkar av 45or och loglinjer, verkar mycket lovande
Trots blåsten , hon trackar fint och tar turbulensen bra.
[:D][:D][:D][:p][}:)][:p][}:)][8D]
Det blev i alla fall några bilder
Inte mycket plats kvar i vagnen
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/498d0f19.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige
Fler bilder
Här är en gubbe som det gått snett för, vad skall bort?
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/3b7964ae.jpg)
En timmes motorkörning på 2200rpm,3% mineral
Skall den gå på 3 timmar.
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/b56146ad.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/04c85be8.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/d802a114.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige
GRATTIS...GRATTIS.....GRATTIS!!!![:D][:D]
/Lennart
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/c54e547f.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/0afbae0d.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/2d5f5b37.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige
Grattis herr Scander, på frågan vad som skall bort på den första bilden, svara jag....
Den svarta mössan[:D]
Med vänlig hälsning, Paul
Kan meddela att han är PRECIS så nöjd som han ser ut på bilden...[:D]
Kul att höra att det gick bra! (och att den flög som en orgasm)
ÄNTLIGEN riktig kärra!!![;)]
Grattis Micke, grym maskin och grymt bygge![}:)]
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
+1 i bamseklubben :-)
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Grattis Micke!!
Den är grymt snygg,ska bli kul o se live...
///Jocke
Godmorgon, ****, jag har inte kommit över det än, med lite ditans till gårdagen så måste
Jag säga att(oj nu ringer Paul, då måste jag svara,återkommer)
//Micke
IMAC-Sverige
Så där ja då har jag och Paul snackat färdigt,trevlig som alltid[:)]
Jo, det jag skulle säga vara att,nu väntar på nästa dag med stilla flygväder. Skall bli fantastiskt roligt att få ställa in den här kärran då den verkar ha grymma förutsättningar.
Det märks att den är framtagen för IMAC(INTE Huckitaildunkinghovring).
Rodren verkar otroligt avstämda,däremot ett MYCKET effektivt sidroder.
Kraften från 3W 157an verkar lovande,då den nu är oinkörd och gick med en 3 bladig snurra, skall givetvis testa den med en 2 bladig innan jag går för djupt in i inställningarna.
Och skulle jag känna att kraften inte räcker till så är det bara att sätta i 170an från Yaken.[}:)]
//Micke
IMAC-Sverige
Det blev oväntat bra väder dag, inte alls som prognosen sa[:)]
Kom i väg sent men det blev 4 flygningar, motorn går mycket stabilt med en suverän tomgång.
Kom i gång med lite intrimning, CG är som jag misstänkte väldigt nära där det skall vara.
Spikraka lodlinjer, höger riktningen verkar också bra, sänkte roder utslagen lite.
Motorn skall gå 10 liter till på inkörnings soppan sedan är det dags att börja skruva in den, just nu gär den rätt så rikt.
Som sagt det verkar mycket bra.
//Micke
IMAC-Sverige
Ser väldigt bra ut Micke. Ser fram emot att se den på riktigt!
Mvh Ulf
//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Hej Micke,
Tillykke med din nye Extra, den er super flot og jeg glæder mig til at se den flyve[:)]
Må jeg høre hvilken størrelse din 3-bladede propel er.
Mvh
Michael Lund
Propellern är en Engel 30x12 3 bl,
Är dock ej säker på om jag kommer fortsätta med denna, nästa flygning
Skall jag prova Mejzlic 30x13L
Motorn har ju bara gått 6Liter.
//Micke
IMAC-Sverige
Ok, tak for svar. Den ser bare så stor ud i forhold til min, som sidder på min 40%Sbach også med 3w157. Det er er en 3b 28x12 fra PT models. Jeg brugte en Elster 3b 30x12 i starten af indkøringen sidste år, men den var alt for stor.
Glæder mig til at høre din erfaring med den anden prop.
Mvh
Michael
Michael, lite off topic men...
Jag har kört med en Engel 2-bl 30x14 och nu sitter det en Biela 30x12 på min 3W157 TS. Båda funkar bra tycker jag men lite mer drag i Bielan... Hoppas prova en Mejlik 30x13 också snart...
Back on Track...
// Peter Schmidt
AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
OK slut trixat med propellrar bara att acceptera att denna maskin är stoooor och då infinnersig ett visst motstånd, så nu blir det RE 3 , snabbt levererade från Fly Gaz Rc.
Det blev en snabb konvertering en kvälls arbete.
Det blev flygning i dag och och header längden som MTW rekomenderade verkar stämma fint och gav ett bra mellanregister och ett välbalanserat toppvarv, upplevde dock att man får jobba lite med nålarna, men skulle vilja säga att jag har kommit nära nu i alla fall.
Det blåste rejält på Bränne idag och det kändes skönt att få testa i blåsten, ochnu har jag i alla fall kraft så det räcker, jösses vad kärran vaknade till liv skall bli kul att tuna in motorn det sista. Ljudet ja! Den gick faktiskt väldigt mjukt och jag upplevde att den blev tystare, kanske också för att jag inte behövde använda lika mycket fullgas.
[}:)][:)][8D]
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/f95c4e416235f0d0a5649bec9ec14540.jpg)
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/074ffe3726da81ef93bdc00fe4e27fc3.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige