Jahapp!
Nästa bygge...[8D]
Jag \"introducerade\" denna världens sexigaste aerobatic kärra här på forumet för snart 2år sedan. Peter S blev sedan vad jag vet först i Sverige att skaffa en. Han beställde en av de första 100cc direkt från Pilot i Kina och startade en byggtråd i dec 2009. Idag är det nästan 10000 läsningar i byggtråden och resten är historia...
Sbachen blev såklart populär som modell och det har byggts en drös 100cc och 50cc. Förra säsongen fick vi ytterliggare en i IMAC då Lasse på Gotland också skaffade en.
När jag nu satt o grunnade på ny 100cc modell så, tja, visst ville jag fortarande ha en Sbach, men nu fanns det ju redan en hög.[|)]
Men så kom det nya orange purple thunderbolt schemat, svag som jag är för orange/lila komb. med Sbachens smäckra sportbilslinjer, okej vill ha!!![:p]
Kan lova att den är mycket snyggare i verkligheten än på bild. Pilot har gjort ett strålande jobb med både klädsel och färgmatchad lackering av spinner, kåpa etc.
Fakta om detta bygge.
Pilot RC, 36% Sbach 342, 2,7m, Orange purple thunderbolt.
DA100L + 3W insugstratt
KS krökar
MTW TD75
2 x 5000mAh hardcase LiPo, mot./servo
1 x 3000mAh LiPo, tändn.
Hitec 7954SH, Skev/Sida
Hitec 7955TG, Höjd
Hitec 5665MH, Throttle
7,4V system
Spektrum AR9200 Powersafe Evolution (Powerbox evolution)
3W tank 1L.
Har börjat så smått. Ställen på plats, likaså sidroder. Har även monterat/limmat i motorspant samt installerat sidroderservot.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011414231948_DSCN5128.jpg)
66.06 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201141423202_DSCN5131.jpg)
89.34 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011414232015_DSCN5135.jpg)
51.69 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011414232029_DSCN5138.jpg)
82.39 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011414232040_DSCN5130.jpg)
83.86 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011414232337_DSCN5398.jpg)
79.32 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011414232351_DSCN5399.jpg)
68.64 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011414232435_DSCN5402.jpg)
78.26 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011414232450_DSCN5406.jpg)
58.91 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201141423252_DSCN5407.jpg)
71.03 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201141423260_DSCN5408.jpg)
80.37 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011414232611_DSCN5409.jpg)
70.97 KB
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Grattis till en super snygg och jätte fräsig kärra Patrick! [:p]
Ska följa tråden noga! [:D]
Blivande IMAC flygare!
Hej!
Verkar vara rena rama flygplansfabriken där nere i Skåne....
Alltid lika kul att läsa. Fin maskin i den nya färgsättningen.
Lycka till!
Mvh
Pär
jaa...vad har hänt, känner inte igen vår gamla paroos???
\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Lätt snyggaste färgschemat på Sbachen! Det röd/vit/svarta är också godis, men detta är snäppet mer tilltalande!
Stiligt, *subscribed*! Får man se den i luften på cuptävlingen i Simmelsberga måntro?
Team NORDIC-HOBBYTECH.COM
Riktigt snyggt färgschema, blir det den stora till sportsman och den lilla till freestyle?
Tänkte låna din gamla QQ Yak till freestyle...[8D]
Om du vill får du gärna ta Extran i basic så du får ett riktigt vasst vapen![:D]
Nä skämt åsido...freestyle...nja, isåfall blir det flygning ala min store idol. Då skall man egentligen ha en kärra man inte tycker om![}:)]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Absolut, QQyaken är din till freestyle!![:)]
quote:
Originally posted by harley007
Stiligt, *subscribed*! Får man se den i luften på cuptävlingen i Simmelsberga måntro?
Team NORDIC-HOBBYTECH.COM
Jajamensan, den är klar om nån vecka. Så om gud vill och den överlever x antal flygningar innan så...[8D]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
quote:
Originally posted by Rimsby
Absolut, QQyaken är din till freestyle!![:)]
Hmmm tja, den har ju rök o allt...[:p][}:)][8D]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Hur går det med bygget[:)]
Har fått hem instrument från PS Design...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20115201122_2011-05-01001.jpg)
52.52 KB
// Peter Schmidt
AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
Aaahh den e klar!!
SUPERNICE!!![8D][8D][}:)]
Tror det är Mååånga fler som vill ha en sån GRYM instrumentpanel och kommer att kontakta Mr. Schmidt med en förfrågan.
Har hört att de är billiga också...[8D]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
quote:
Originally posted by paroos
quote:
Originally posted by harley007
Stiligt, *subscribed*! Får man se den i luften på cuptävlingen i Simmelsberga måntro?
Team NORDIC-HOBBYTECH.COM
Jajamensan, den är klar om nån vecka. Så om gud vill och den överlever x antal flygningar innan så...[8D]
//Patrick
Hur går det? Superfin instrumentpanel (imponerande Peter![:)])
Men hur går det med resten?
ca 1,6 vecka till första tävling.
Mvh Ulf
//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Går kanon, skall uppdatera med litta bilder inom kort.
Men i MIN kalender är det 4 veckor kvar...
Kan tyvärr inte Påldalen.
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
quote:
Originally posted by paroos
Aaahh den e klar!!
SUPERNICE!!![8D][8D][}:)]
Tror det är Mååånga fler som vill ha en sån GRYM instrumentpanel och kommer att kontakta Mr. Schmidt med en förfrågan.
Har hört att de är billiga också...[8D]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Jag vill ha en så\'n här i så fall[:p][:p]
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201152192821_Cockpit.jpg)
\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16PLETTENBERGHitecAutopartner.se
Ok,
Vingar o stabbar klara.
Setup går som en dans med DX8![^]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201153225828_DSCN5538.jpg)
86.02 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201153225916_DSCN5539.jpg)
82.06 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201153225940_DSCN5540.jpg)
54.58 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201153225952_DSCN5543.jpg)
56.97 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20115323010_DSCN5544.jpg)
76.98 KB
Gammal gube får ny chans! Men först skall han fräschas upp för att matcha denna orange sexy bird...
Nedslipad kropp.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20115323214_DSCN5549.jpg)
76.3 KB
Samma för huvud och maskering klar.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011532332_DSCN5547.jpg)
77.7 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20115323341_DSCN5548.jpg)
78.43 KB
Grundat o klart.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20115323442_DSCN5550.jpg)
65.41 KB
Sedan några omgångar flour orange[}:)][:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20115323541_DSCN5552.jpg)
61.73 KB
Klar! Spännande att ta av mimie maskeringen...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20115323626_DSCN5553.jpg)
59.22 KB
Helt klar med nya bälten etc. + Peters grymma instrumentpanel på plats.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20115323747_DSCN5558.jpg)
86.45 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20115323759_DSCN5559.jpg)
83.09 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20115323810_DSCN5560.jpg)
54.67 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20115323826_DSCN5561.jpg)
80.26 KB
Skall fixa sidroder, mottagar/Powerbox m.m. installation i veckan.
Väntar också på SET 63 från MTW = Special kit med anpassade färdigsmidda krökar o TD75K dämpare + tillbehör.
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Idag kom göttelåddan från MTW![:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011513222947_DSCN5573.jpg)
88.02 KB
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
quote:
Originally posted by paroos
Ok,
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20115323759_DSCN5559.jpg)
83.09 KB
Skall fixa sidroder, mottagar/Powerbox m.m. installation i veckan.
Väntar också på SET 63 från MTW = Special kit med anpassade färdigsmidda krökar o TD75K dämpare + tillbehör.
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Suppersnygg instrumentpanel, var hade du hittat den? Jag tänkte själv fixa något liknande till mitt nya bygge.
/Patric
Pater Schmidt tillverkar såna, han gör en custom till din modell för en billig peng!!! Bara att kontakta honom och ta ett snack...
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
quote:
Originally posted by paroos
Pater Schmidt tillverkar såna, han gör en custom till din modell för en billig peng!!! Bara att kontakta honom och ta ett snack...
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Perfekt, jag får höra med honom. Jag har precis köpt en Pilot RC Extra 260 100 cc med det svarta färgschemat, det skulle passa perfekt med en sådan instrumentbräda där.
Ska du flyga det här planet i årets cup? Överger du då din Ultimate?
/Patric
Hej Patric,
Ultimaten var aldrig tänkt till IMAC (endast busflyg) och blev en nödlösning då min 35% H9 Extra kraschade två tävlingar in på säsongen. Kunde inte bestämma mig för ersättare så jag flög vidare med \"tvålen\" hela säsongen. (Ultin flyger ur ett IMAC kärra perspektiv som en hal tvål och är ett kräk att styra)
Funderade hela vintern innan jag bestämde mig för en 88\" Pilot Extra 300 (se annan byggtråd) och denna 107\" Pilot Sbach.
Sbachen blir 1:a maskin och Extran backup till jag knåpat ihop ytterliggare en 100cc maskin (nya H9 Extra 300) som naturligtvis blir 1:a hands tävlingsmaskin längre fram. Om det blir innan säsongen är slut får vi se.
Satsade först på att bli klar med Sbachen till Gripen, men 88\" Extran har överraskat mig totalt, den flyger galet bra för en 50cc maskin och nu är jag ganska influgen på den också. Därav känner jag inte längre nåt behov av att skynda på Sbachen utan tävlar med Extran denna gång. Den är iofs strax klar, så man vet aldrig...dock ser vädret i kommande vecka innan tävlingen inte så premiär/inflygnings vänligt ut tyvärr...
Som sagt, efter Gripen är det 6 veckor till nästa cuptävling, gott om tid att i lugn och ro färdigställa, flyga in och träna med Sbachen.
Saknar dej i startlistan??
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
quote:
Originally posted by paho
Perfekt, jag får höra med honom. Jag har precis köpt en Pilot RC Extra 260 100 cc med det svarta färgschemat, det skulle passa perfekt med en sådan instrumentbräda där.
PS. Grattis till ny maskin! Pilot kärrorna flyger bra och kitten är helt kompletta. Enda minuset är att man inte får just instrument panel och pilotgube...
GLÖM INTE BYGGTRÅD!![:p][8D]
DS.
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Jahapp lite update!
Motorn nu slutmonterad, använder M6 bultar och låsmutter på baksidan.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201152214626_DSCN5575.jpg)
86.65 KB
Throttle servo (HS-5665MH) på plats, valde inne i boxen där det är mer skyddat. Funkar bra med utsides montage också.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201152214850_DSCN5577.jpg)
66.28 KB
3000 LiPo till ländsystemet på plats.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201152214944_DSCN5579.jpg)
78.28 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011522141020_DSCN5580.jpg)
68.03 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011522141038_DSCN5581.jpg)
70.42 KB
Killswitchen på plats. PB Sparkswitchen krävde att man drog ner värdet på det ena hållet på kanalen till 0% (den andra 100%) för att funka med DX8, jag har min på Gear kanalen. (Ex. zündschalter 3 funkar ändå)
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011522141136_DSCN5585.jpg)
76.87 KB
Throttle linkage tillverkat, 3mm kolfiberstång och M3 kullinkar.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011522141543_DSCN5588.jpg)
50.55 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201152214165_DSCN5589.jpg)
57.04 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011522141622_DSCN5590.jpg)
54.74 KB
Tanken (1L labb flaska från 3W) klar, monterad och alla slangar dragna.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011522141818_DSCN5591.jpg)
50.47 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011522142014_DSCN5605.jpg)
79.52 KB
Tunneln lackad med epoxy, även box utsida/insida.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011522151656_DSCN5603.jpg)
54.82 KB
MTW cannister hållare, nersågade/slipade att passa i Sbachens trånga tunnel. sedan tunn ca för att härda och stänga plywooden och därefter epoxy lackering.
Monterade o klara.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011522152029_DSCN5609.jpg)
57 KB
MTW TD75K, korta (o tjocka) för att få plats, vanliga TD75 är för långa. Krökarna funkar perfekt, den ena skall kortas lite.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011522152236_DSCN5592.jpg)
54.14 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011522152248_DSCN5593.jpg)
51.22 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201152215232_DSCN5594.jpg)
65.64 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011522152320_DSCN5596.jpg)
82.66 KB
Locket epoxias på boxen. Håller på att styva upp det med furulister.
Tändmodulen skall sitta på insidan och tändkablarna kommer att gå ut till cylindrarna från varsin sida av boxen. (bilder kommer)
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011522152636_DSCN5612.jpg)
77.33 KB
Piloten får ny bottenplatta i ply. Kommer att fästa honom med monteringstejp på canopy golvet.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201152215287_DSCN5607.jpg)
55.22 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011522152822_DSCN5608.jpg)
81.05 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011522152839_DSCN5615.jpg)
44.98 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011522152855_DSCN5617.jpg)
59.59 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201152215297_DSCN5620.jpg)
67.48 KB
To be continued...
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Glömde...
Mottagare/Powerbox (AR9200) monterad.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011522153546_DSCN5578.jpg)
82.12 KB
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Vad bra att det finns folk som går före och visar hur man gör!!!
Mycket snyggt flygetyg förresten. Den flygande Holländaren. Me love orange.
Hmmm, det kanske inte är så dumt med uterum ändå, ser jag nu.Gräset behöver klippas förresten. Sätt på en trettitummare och taxa lite...(Kvarterets snyggaste weedeater!)
Mitt gaslinkage är av stål. Är det nån nackdel? (Okunnig nybliven motorägare)
/Hans
Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster
Ja, alltså förutsatt att man har nåt linkage av plast emellan, förstås.
/Hans
Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster
Nej det funkar säkert bra.
Gräset klippt i förmiddags![^]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
quote:
Originally posted by HansE
Vad bra att det finns folk som går före och visar hur man gör!!!
Hej !
Håller med, med en så bra byggbeskrivning behöver man ingen manual från tillverkarna...
Ska även bli kul att se din Extra men det ser ut som om du hinner gott till nästa cup-tävling (efter Gripen) med detta plan.
/Patric
När man ändå är igång o postar...
Börjat fixa med kåpan, samt bafflingen. Bygger med 4mm balsa som sedan skall tunn CA-as för att bli hårt, lackas med epoxy och målas.
Skall bygga klart det sista nu och siktar på premiär mot slutet av nästa vecka/helgen.
Piotr på PP-RC modellbau lovade att skicka min special lackade Biela 26-12 i morgon från Tyskland, så den borde komma nästa vecka...[:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201152918428_DSCN5671.jpg)
79.56 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011529184225_DSCN5673.jpg)
64.13 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011529184341_DSCN5675.jpg)
80.81 KB
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Porr-varning[}:)][}:)][}:)]
Vilken snygg motor[:D]
Hehehe ja![:p]
Men men, NU skall du får se på riktig HÅRDPORR!
Orkade inte bygga idag, nöjde mig med att pimpa lite...[:p][}:)][^][:0] (Sa lite, bara vänta...[^])
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011529201211_DSCN5745.jpg)
53.03 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011529201239_DSCN5749.jpg)
49.64 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011529201257_DSCN5750.jpg)
66.66 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011529201313_DSCN5754.jpg)
49.95 KB
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Kåpan klar för montering.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201161225018_DSCN5759.jpg)
65.43 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201161225035_DSCN5761.jpg)
62.17 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201161225047_DSCN5764.jpg)
86.28 KB
Psssst! (säg inget till Uffe...[:D])
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201161225129_DSCN5762.jpg)
80.67 KB
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Minsann, ser jag inte lite svindyrt och extremt svåranvänt kompositmaterial applicerat i motorkåpan.[:D][:D][:D]
\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
[:D]Snyggaste DAn hitills[:D][:D]
//Micke
AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power
quote:
Originally posted by Skymic
[:D]Snyggaste DAn hitills[:D][:D]
//Micke
AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power
Håller med dig Micke i detta fall! [:p][;)]
/Kalle
Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC
Patrik! Är det en DA med 3W trim? [:D] [;)]
Skämt o sido! Snygg modell med fin spis! [:)]
/Kalle
Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC
Trim o trim...av de stora är det väl bara grabbarna i öknen som inte riktigt hajat det här med trumpet och dess inverkan o fördelar.
Man får hjälpa dem lite på traven kan man säga...[^]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Vad är det för fördelar? Underlättar vid virvelbilding i kåpan? Dämpar insugsljudet?
Kanske inte det enda de behöver hjälp med, är det inte en kopia av en gammal 3W motor[;)][:)][:D]
//Micke
AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power
quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83
Vad är det för fördelar? Underlättar vid virvelbilding i kåpan? Dämpar insugsljudet?
OK Insugningtratten ger en finare luftströmmning till förgasaren,sedan är den ju ett bra fäste till luftfilter insugningsdämpare etc.
MEN den lilla slangen till membranet på förgasaren, är en ren 3W produkt som \"skall\" ta bort förgasarens känslighet för skiftande luftryck.Vilket på vissa modeller kan ge ett [}:)], och det finns många lösningar. Själv tror jag på denna lösningen (statiska delen på ett pitotrör).
http://prme.nl/forum/viewtopic.php?t=205
Läs igenom och mycket kommer att klarna om förgasarna, hoppas jag./Lennart
Snyggt!
Funderar på en likadan tratt själv för att kunna ha luftfilter. Räckte förgasarskruvarna eller fick Du byta? Behövs Locktite?
mvh/Hans
Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster
Just denna motorn är testad utan slangen för membran-tryckutjämning. Jag kan lova att det bar skillnad som natt och dag på mellanregister. Rättvänt-knivegg-inverterat gav helt olika varv och gång i motorn utan slangen. Kan rekommenderas eftersom det bara tar 10min att fixa. Det är dock väldigt modell specifikt.
PS. Vill inte starta kriget, men de som häcklar DA för att vara en 3W kopia kanske ska fundera över varför 95% av IMAC topp-piloterna i världen kör DA.
DS.
quote:
Originally posted by Aeroparts
quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83
Vad är det för fördelar? Underlättar vid virvelbilding i kåpan? Dämpar insugsljudet?
OK Insugningtratten ger en finare luftströmmning till förgasaren,sedan är den ju ett bra fäste till luftfilter insugningsdämpare etc.
MEN den lilla slangen till membranet på förgasaren, är en ren 3W produkt som \"skall\" ta bort förgasarens känslighet för skiftande luftryck.Vilket på vissa modeller kan ge ett [}:)], och det finns många lösningar. Själv tror jag på denna lösningen (statiska delen på ett pitotrör).
http://prme.nl/forum/viewtopic.php?t=205
Läs igenom och mycket kommer att klarna om förgasarna, hoppas jag.
/Lennart
Man kan använda den ena orginal M5 bulten, 3Ws trattar är gjorda för 3Ws motorer...de har pinnbult och låsmutter. Hur som helst, på ena sidan tratten kan man föra in bulten utan problem, på andra går det inte då de är 80mm långa (pga trattens konstruktion). På den sidan gjorde jag en pinnbult av gängad M5 stång samt en skåra i änden så den går att skruva. Tyvärr är det inget stopp i botten, mejsel i skåran för att hålla \"pinnbulten\" still också spänna låsmutter på.
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
OK, Tack
/Hans
Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster
Det drar ihop sig till det sista finliret...
Alla stora arbeten strax avslutade, sedan återstår lite småfix, premiären närmar sig, tjohoo![8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201163029_DSCN5765.jpg)
54.08 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011630222_DSCN5766.jpg)
79.91 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011630235_DSCN5767.jpg)
57.31 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011630249_DSCN5768.jpg)
63.82 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201163031_DSCN5769.jpg)
46.99 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011630312_DSCN5770.jpg)
45.94 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011630326_DSCN5771.jpg)
58.36 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011630340_DSCN5772.jpg)
87.16 KB
Gonatt!
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Snyggt jobbat! :)
/Kalle
Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC
Färgmatchade bafflar! me likey!
Jahapp!!!
Final countdown has begun!
Beräknar att skjuta upp henne på tisdag kväll OM inte prognosen blir sämre...just nu 5-6m/s Västlig. Inte optimalt för en premiär men ok.
Skall löda en batteri anslutningkabel till, i övrigt allt avklarat inkl. pimpningen![:p]
Vet ju väl var Peter har sin utrusting monterad, ex. batt. paketen bakom canopyn, har för mig att Gotlands Lasse har sina på samma ställe. Båda identiska kärror med DLE111. (Pär var har du dina?)
Jag gjorde en seriös balans övning till slut då min inte alls ville med paketen där bak. Monterade hela kärran komplett med alles, satte linor längst in på vingrören (funkar med vingar på). Fäste dem i ett kvastskaft så jag kunde lyfta henne i röret. Mina batterier hamnade precis bakom partiet där sidroderservot(na) sitter. Har byggt en brygga åt dem där och förstärkt (både epoxy och CA [8D]) i sidorna.
Bilder på den färdiga skönheten kommer i morron.
(Tar alltid en massa bilder INNAN premiären...[;)])
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Hej
Kul att du är på G...
Har gjort precis efter Peters post här på forumet, alltså gjorde en platta i balsa och plywood som jag satte uppe bakom canopyn.
På den är Powerbox,mottagare samt 2 st 7.2 volt 2200 mah Desire Power Lipo.
Har en DA 100 men med de långa 75 K från MTW, väger kanske lite mer än dina korta..
Blyade 100 gr i nosen för säkerhets skull.Var på däckfirma och fick platta vikter med lim på baksidan Tror det inte har någon betydelse på en sån stor kärra utan mer av psykologisk karaktär![:D]
Palle och jag vägde av den med kraftiga snören mitt på vingröret. Då hade den tendens till att vara lite baktung så därav vikterna.
Ha det bra!
Mvh
Pär
Vi ser fram emot härligt pumpade bilder[:)]
//Micke
AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power
Stort grattis till premiären!![8D]
Jahapp, då var luftdopet avklarat.
Tyvärr blev det bara ca: 2min i luften då motorn inte ville.
Den gick fint på tomgång och fullgas, däremellan riktigt illa.
Hur kärran flyger, tyngdpunkt, utslag etc vet jag inte ännu så att säga. All min attention och koncentration var på motorn väl i luften.
Så efter 2min bestämde jag mig för att avbryta och landa.
Om det beror på att den har tratten eller annat är inte utrett. Provade även att ta ur atmosfär slangen från tratten och dra den in i kroppen på Uffes inrådan, men tyvärr samma resultat. Pratad med RPM senare och han menade att om tratten är på så måste den tunas om helt, \"tunas efter tratten\". Mer testande återstår alltså innan jag dömer ut tratten och tar bort den. En annan speciell grej med Sbachen är det luftintag som sitter precis framför förgasaren. Hur mycket detta stör, om det skall täppas till återstår också att se.
Har sett i byggtrådar på FG att vissa haft problem och täppt igen.
Dock skall nu motorn plockas av och skickas till DA på felsökning och ev. rep. Den har ett glapp och låter inte riktigt bra. Jag gissar på att ena kolvbults nållagret är kass och inte har så långt kvar att leva. När detta är löst får jag fixa ovan.
I övrigt går den fint och levererar vad den skall i kraft.
Övriga installationer verkar funka, allt höll och satt på plats. Blev bra skak test då jag körde en hel den på marken pga motor strulet.
Blir att mata på med 88\" Extran t.v. Flyger fantastiskt fint så det är ok.
Några beauty shots på färdig kärra (-Biela propp) i trädgården innan avfärd till fältet...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011615234425_DSCN5795.jpg)
74.02 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011615234446_DSCN5796.jpg)
71.89 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201161523455_DSCN5797.jpg)
75.13 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011615234522_DSCN5798.jpg)
60.57 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011615234535_DSCN5799.jpg)
79.14 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011615234548_DSCN5800.jpg)
82.68 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201161523463_DSCN5801.jpg)
57.47 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011615234624_DSCN5806.jpg)
74.42 KB
To be continued...
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Grymt snygg är den, grattis än en gång!!
quote:
Originally posted by Rimsby
Grymt snygg är den, grattis än en gång!!
Tja, den var ju iofs i luften i 2min...[:I][B)]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Jaja, skit i det, nu är den iallafall premiärad, skönt!! Bara lite småpill sen går det som på räls ska du se!! Du vet DA och 3w prylar gifter sig inte direkt Patric, blir liksom inte riktigt bra!![8D]
Vad hände med premiärflygningens ABC? Pimpning, hjulkåpor av osv? Gott och se att du flyger kärran som den ska flygas när den är klar! Motorn löser sig säkert, vad man läst på fg så verkar da vara måna om sina kunder och brukar lösa reperationer smidigt. Sedan har brevbäraren en point. Hade da funkat med tratt hade den haft tratt från början!
Förövrigt är spinnern riktigt eggande!
Grattis!
En av de snyggaste kärrorna hittils. Jag skulle testat utan Darth Vaders Tie Fighter-tratt direkt. Håller med RPM, fast min ringa 2T-erfarenhet bara innefattar min Stihl. (Som framföres utan propeller i sakta gemak)
/Hans
Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster
quote:
Originally posted by Rimsby
Jaja, skit i det, nu är den iallafall premiärad, skönt!! Bara lite småpill sen går det som på räls ska du se!! Du vet DA och 3w prylar gifter sig inte direkt Patric, blir liksom inte riktigt bra!![8D]
Nä det blir ju inte det........
//Micke
AUTOPARTNER RC
Futaba3W Power
Grattis till premiären, den blev sjukt snygg Patrick, lagom Avstämd Pimpningsnivå.
//Micke
AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power
Grattis till luftturen, synd att motorn krånglar :( Jag håller med de andra grabbarna, kärran ser GRYM ut!
Team Nordic-Hobbytec (//%5C%22http://www.nordic-hobbytech.com/%5C%22)
Grattis till luftturen! Synd det med motorn :(. Hoppas det löser sig fort så du kan flyga. Mycket fin kärra och decoration måste jag säga!
/Kalle
Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC
Ser bra ut Patrick
Vadå motorproblem?? Den går ju bra på tomgång och fullgas, vad mer kan man begära? [:)]
Barry CO
Lite fler bilder...
Filmsnutt kommer senare ikväll[:)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/201161619328_2011-06-15004.jpg)
76.19 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2011616193220_2011-06-15006.jpg)
80.89 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2011616193232_2011-06-15008.jpg)
85.24 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2011616193244_2011-06-15009.jpg)
62.72 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2011616193254_2011-06-15013.jpg)
81.6 KB
// Peter Schmidt
AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
Gratulerar....
Hoppas att det löser sig med motorn på något sätt.
Det är nästan så att man känner att man kan skaffa en S-bach till fast i ett annat färgschema[;)]
// Pär
Kvällen blev morgon, men här är filmen i alla fall...
// Peter Schmidt
AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
Bra filmat peter och framförallt, vilka sköna kommentarer från lillgrabben! Underbart!
Ja, och flygningen var det inget fel på heller, lite skraj var jag vid landningen, men det verkade gå hur odramatiskt som helst!
Hehe Njae, de stallar inte så lätt de häringa Sbacharna, men det blev lite vingligt då motorn gick så kass, dvs den svarade inte alls mellan tomgång och fullgas. Gick inte att ge de vanliga gas stötarna under inflygning...men men bara att styra ner henne lungt o fint![8D]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Ser på filmen att jag lättar 1:04 och landar 2:57.
1:53 min i luften och hade alltså ganska bra koll...gissade på 2min[:D]
Från 2:15 till 2:30 hör man tydligt hur kass den går...[xx(]
(Vilket jag också säger på filmen: -Den går inte bra! Sedan landar jag möget...[B)])
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Du må ha många strängar på din lyra Patrick, men när en DA går dåligt så ligger man lågt med det, mycket lågt skulle jag vilja säga! Inget man slår på stora trumman om helt enkelt, fixa det lite i smyg istället, som om inget hade hänt![8D]
Tja...den gick ju taskigt pga mina \"tratt experiment\". Men det är ju ingen hemlighet och inget motorn kan lastas för.[;)]
Just detta är nog ganska enkelt fixat, re-tuning alt. bort med tratten.
Det som är lite trist är glapp o klonk vilket gör att den skall in på service = ? veckor innan den är tillbaka = ingen Sbach under tiden...[|)]
Ja-ja kan Robert så kan jag, flyga 50cc Extra i Sportsman alltså![}:)]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Klart det fixar sig, tror faktist att din DA skämdes lika mycket, eller kanske lite mer, med den där tratten, än vad Smiths hund gjorde när kulorna var bortagna o husse trätt en tratt över huvudet på han...[:)]
Patrick, jag antar du läst DA-100 manualen?
\"A common cause of poor running during aerobatics with gas aircraft motors is the
variation of airflow and air pressure around the carb inlet and the carb pump vent hole
(located on the front carb diaphragm cover). The carb has a hard time adjusting to
positive and negative pressures in and around the cowl. If the vent hole senses the
prop blast or some other pressure variance, it will usually cause the carb to pump
more fuel, which in turn makes the motor run rich. One symptom is that the motor
becomes rich on take off. Shielding the carb from the \"hostile\" airflow usually cures
this problem. Cooling shrouds, between the cylinders and the bottom edge of the air
inlets on the front of the cowl, not only lower the motors operating temperature, but
also help to prevent air from rushing down the inside of the cowl and effecting the carb
air flow. Cowled-in carbs have less problems than those exposed to the outside
airflow. A small air dam behind the carb inlet can help give a good positive air flow to
exposed carb inlets.\"
Lös förgasarproblemen relaterande till tryckförändringarna.
http://prme.nl/forum/viewtopic.php?t=205
/Lennart
Allright,
Har nu fixat lite på kärran.
-Tratten av[V] (Kan åka på igen då det blir tid att experimentera igen[;)])
-Ordentlig tankventil monterad. (Pilots funkar inte med den grova tygonen)
-M2 islagsmutter och skruv runtom till motorkåpan.
-Stripsat lite extra på saker som \"rör sig\".
Var hos RPM idag och motorn är nu optimalt tunad. [}:)]-ete vad kräm där är i en DA100L! Statiskt 6200rpm stabilt med Biela 26-12, blir nästan för bra i luften. (+700-1000rpm)
Skall även prova Peters 27-12.
Klonket kvartstår och förbryllar. Det enda man kan säga med 100 säkerhet är att det är nåt som inte är ok. Kan vara flera troliga bovar i dramat. Dock går den perfekt och jag har bestämt mig för att köra på tills vidare. Blir det värre får jag skicka in den. Om inte så kör jag säsongen ut sedan får den servas.
From i morgon så fort det blir väder så är det premiär nr 2.
Förhoppningsvis går nu motorn fint även i luften (utan tratten) så jag kan koncentrera mig på att flyga in kärran, dvs justera utslag, trimma, TP, mixa etc.
På söndag lovar de lätt molninghet, +18 och 2-3m/s här, så då blir det antagligen dags igen.
Återkommer![8D]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Premiär nr 2 avklarad!
Den var lite åt det framtunga hållet, perfekt!
Trillar fint i spin, hammers och trackar bra på lodlinjer neråt.
Krävde några klick höjd, blev också ett par klick hö skev.
10% kniveggsmix sedan låg den pall när man styr med sidrodret.
Motorn gick kanon även i luften och komb. med Biela 26-12 är grym.
Sticker som en raket och försvinner i himlen...[}:)]
Dock får man passa throttlen, annars rippar den lite.
Tror faktiskt den behöver en 27-12! Grymme power. Den har ju gått drygt en säsong innan och är inkörd och RPM tunade in den grymt i förrgår. (som vanligt)
Måste säga att DAs motorer är grymma. Smooth på tomgång, mellanregister \"sådär\", men fy [}:)] vad brutalt de leverar sista 20%-en!
I morgon åker den in på service till Tony Clark/DA Europa.
Skall ringa dem i morgon bitti och kolla om de kan skynda på. Dock är det högsäsong så att den blir klar till Tidaholm är väl kanske att hoppas för mycket...
Undrar varför DA släppte 120an egentligen?...100L drar ju en 2,6-2,7m (13-14kg) kärra till himlen som en raket!
Antagligen för att komma med nåt fräscht på marknaden i konkurrensen då 3W nu har sin 110a och DLE sin 111a. Kraftmässigt behövs i alla fall inte mer i 100cc klassen.
Jag var inne på en 120a till nästa projekt men efter dagens övningar är jag tveksam till att lägga +2500kr på lite extra overkill kraft.
Hmmm vi får se.
Jaha hur flyger då denna 107\" Sbach? Tja, märks ju som sagt att Toni T på Pilot har sin publik bland 3D huckarna i USA. Det är som att flyga en förvuxen depronare...på gott och ont. Fantastiskt kul att slänga runt den i slow motion, ruggigt stabil och inger självförtroende. Trackar ganska fint i figurerna med, dock lite känslig vingprofil. Klyver inte genom luften som ex. H9 Extran gjorde och trackar heller inte lika bra. Profilen är ju ganska tjock.
Men men helt ok och jag är nöjd!
88\" Extran har tunnare profil och i lite vind flyger den lika bra...i mer vind är ju såklart Sbachen stabilare pga sin storlek.
Den rollar fint och axiellt, kräver ett minimum av stöttning sida/höjd genom rollen. Helt sjuk skevroderverkan, vilket man har glädje av i spinn o snappar. Stoppar distinkt om man vågar dra lite. Tyckte den snappade moggigt och sladdrigt om man är lite försiktig. (flyter ut o jassar runt) Lite mer fart och brutal roderinput gillar den, då blir snapparna distinkta och fina. Att jag bara har ett servo per skev och att det skulle göra skev verkan kass märkte jag inte. Får se efter fler flygningar, har servo att stoppa i om det skulle behövas. Sidrodret ser inte så stort ut pga den höga bulliga kroppsformen, men det är ganska stort och har bra bett. Knivegg krävde inte så mycket input. Den ville dyka på sidroder och 10% sida-höjd mix blev bra.
Får fortsätta inflygningen längre fram. Räknar kallt med att det blir lill-Extran i Tidaholm så jag koncentrerar mig på att träna med den tills motorn är tillbaka.
Lite bilder:
(tack Peter för flygbilderna!)
Ibland är livet gött!!![8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011626224151_DSCN5849.jpg)
79.92 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201162622431_DSCN5853.jpg)
87.01 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011626224320_DSCN5854.jpg)
83.98 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011626224333_DSCN5856.jpg)
88.83 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011626224345_DSCN5857.jpg)
88.59 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011626224357_DSCN5858.jpg)
61.47 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201162622448_DSCN5864.jpg)
57.41 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011626224422_DSCN5869.jpg)
63.12 KB
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Riktigt trevliga bilder!
/Kalle
Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC
Gött att den nu är testflugen \"på riktigt\"! Ska bli skoj att se detta färgschema i verkligheten, jag gillar utseendet skarpt på bilderna, antar att den gör sig än bättre i verkligheten!
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec (//%5C%22http://www.nordic-hobbytech.com/%5C%22)
Kul att det gick bra, en klart grymt välflygande maskin, jag rankar den väldigt högt på min skala[:)]
//Micke
AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power
Hepp, har ju glömt meddela resultatet av mitt lilla skevroders experiment...
Det har debatterats flitigt på sista tiden ang. 1 eller 2 skevroderservon på \"100cc modeller\".
Dels på FG och även här tog jag upp ämnet.
Som sagt är det delade meningar, några tycker att det är ett måste med 2 och andra säger tvärt om att det funkar ypperligt med 1 servo.
Var så intresserad av att utröna detta så jag bestämde mig för att göra ett eget test. Därav startade Sbachen sin karriär med endast 1st 7954SH (7,4V=29kg) på varje skev. Sbachen är förberedd med 3st fack/horn monteringshål. Har ett fack i mitten och där monterade jag mina. Jag har flugit så sedan premiären fram till Brännebrona tävlingen. Inför denna limmade jag i fler roderhorn och satte i ytterliggare 1st 7954SH på varje skev. Nu i de två yttre facken.
Detta var en medveten plan, jag ville först flyga in mig och lära känna kärran ordentligt med 1 servo setupen innan uppgraderingen.
Väl i Bränne flög jag så med 2 servo setup och snacka om A-HA upplevelse!!![:0]
Drog iväg och holy crap! var 100% säker på att jag hade 3D utslagen på...roll raten var helt galen och den reagerade som en kobra på skevarna. Började fibbla med spakarna men insåg att nä, alla stod rätt. Då börjar det sjunka in att hur galet det än verkar så måste detta bero på det extra servot...
Landar, kollar allt, har inte ändrat någonting sedan 1 servo setupen. Samma utslag, samma rates.
Ställer ner utslagen/rates 10%. Flyger igen, fortfarande \"för mycket\" skev. Minns inte exakt om det var ytterliggare 5 eller 10%, men jag minskade igen. NU! kändes den som med 1 servo igen...
Roderverkan blev alltså galet mycket bättre med 2 servo!
Resultat, fick dra ner utslagen/rates med 15-20% för att få samma upplevda skev verkan som med 1 servo.
Men, upplevde jag den som trög och icke distinkt med 1 servo då? Nej!
Tyckte den flög mycket fint och var crisp och distinkt på skeven. Hade distinkta spinn stopp och snap stop etc.
Skulle jag gå tillbaka till 1 servo setup? Nej!
Skulle jag rek. 1 servo setup? Njae...
Det funkar, man upplever inte att det är dålig verkan utan referens och man anpassar sig efter det man har. (som med latency typ)
Dvs man använder större utslag rent mekaniskt för att få den önskade roderverkan, såklart utan att veta om det. (ingen ref) Samt anpassar flygningen omedvetet.
Mr Schmidt som i år plågat sin Sbach i Advanced, med kanonresultat, är ett bevis för detta. I den sitter 1st 7950 med samma dragkraft (pga 6V) som mina 7954 på varje skev...
Dock, vill man ha ut maxverkan av roderna så gäller 2st servo helt klart. Likaså inser jag nu hur hårt 1 servo får jobba. Vidare att den sämre verkan förmodligen beror på s.k. blowback pga att rodret flexar mot ändarna och bara hålls exakt i läge i mitten där servot sitter. (Dvs hela roderytan verkar inte 100% därav sämre totalverkan.)
Hoppas detta praktiska prov gett lite insikt?![8D]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Nästa steg, tejpning av roder.
Allright, tejpade båda skevarna och höjd-halvorna.
Nollade allt i radion. Ställde in neutralläge och gång på roderna igen med hjälp av 3 par ögon.
Kollade även TP, jämförde med Schmidts (vars kärra också var på plats), min mer baktung, känns även lite tyngre i bak-kroppen.
Vi jämförde även utslag i kniveggsmixen.
Okej, test flight dags. Testade noga hands off i alla attityder och inv.
Testade olika mycket höjd/dyk trim fram och åter i alla attityder samt inv. tills jag hittade \"the sweet spot\".
Trackar nu väldigt fint och håller heading bra oavsett attityd och inv. flygning. Framförallt, rollar mycket mer axiellt.
(Tejpningen ger både bättre men framförallt helt jämn/balanserad roderverkan. Även flödet blir balanserat och hela beteendet blir mer harmoniskt och stabilt). En gnutta sida/höjd/sida och den rollar spik. Halvrollar helt axiellt med bara skev.
Innan ville den rolla och dyka ganska mycket vid vänster sidroder.
Nu inget alls vid hö sväng, dvs kunde flyga en 360 med bara sidroder och minimal höjdförlust. Vid vä sväng hittade jag perfekt % mix och nu har hon bara en svag tendens till roll/dyk vid stort sidroder utslag åt vänster.
YES![8D] Bättre än såhär tror jag inte denna Pilot Sbach kan flyga faktiskt. Återstår endast en liten justering i lateralbalansen, sedan kommer den tracka helt kanon hands off.
Känns bra och nu ser jag fram emot att bara mata flygtid med kärran.
Inte lika bra som H9 Extran, men bra nog.
Blir en perfekt 2:a kärra 2012![8D]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Blir lite förundrad hur mycket tid ni lägger ned på trimning.
Tyngdpunkten bör vara bekvämt placerad.
Motorn skall väl peka åt rätt håll och alla roder skall vara så glappfria som möjligt.
Men sen, mixning mellan olika roder har jag lite svårt med, har provat lite men beslöt efter tester och IMAC tävlande att avstå.
Kan bero på hur man flyger. För min del håller jag hela tiden på med att styra i alla ledder även om planet skulle gå spikrakt om jag lät bli.
Säger inte att det är fel att försöka trimma planet efter alla konstens regler. Undrar bara om det hjälper så mycket.
Hur gör ni andra.
Barry CO
Tror att vi alla hela tiden försöker \"styra i alla ledder\"[:D]
Men, självklart vill man ju ha så bra grudförutsättningar som möjligt...eller hur?
Det underlättar ju en hel del om din modell i grund och botten flyger spikrakt och har så lite negativa tendenser som möjligt.
Jag tycker själv att 20-30 flygningar brukar räcka sedan har man trimmat/justerat kärran för tävlingsbruk.
Vad jag förstår lägger unlimited gubarna o proffsen mycket mer än så innan de är nöjda. De har även en hel drös av mixar.
Jag brukar bara ha pitch-coupling mix, eller sida-höjd mix som vi säger i Kågeröd.[8D] Ev även lite roll-coupling, sida-skev. (fick jag ha massor på ultimaten)
Skall man följa IMACs \"officiella\" intrimnings bibel, skriven av Peter Goldsmith, så är det en hel vetenskap. Så noga orkar inte jag vara. (han är så noga, så han menar att bara du byter propeller, så har du ändrat förutsättningarna och måste trimma om kärran igen)
En F1 förare är ju en jäkel på att ratta bil, han tillbringar 60-70 varv med att \"tokstyra i alla ledder\". Dock tror jag att han är ganska tacksam att stallet lagt ner x miljarder kr på att fixa så att hans bil trackar så stabilt den bara kan...fjädring, chassie, aerodynamik, downforce, däck You name it! Faktum är att de spenderar all vaken tid som inte upptas av tävling, året runt, till just justeringar, utprovning och intrimning!
Precis som fullskala aerobatic piloter, som hela tiden utvecklar sina flygplan och försöker förbättra prestanda och flygegenskaper. (vissa designar t.o.m. egna, som ex. Phillipe Steinbach = Sbach)
Så..tyvärr Kent, en stor del i IMAC tävlande handlar om att justera och trimma tills man har hittat optimala lägen.[;)]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
quote:
Originally posted by paroos
Tror att vi alla hela tiden försöker \"styra i alla ledder\"[:D]
Men, självklart vill man ju ha så bra grudförutsättningar som möjligt...eller hur?
Det underlättar ju en hel del om din modell i grund och botten flyger spikrakt och har så lite negativa tendenser som möjligt.
Jag tycker själv att 20-30 flygningar brukar räcka sedan har man trimmat/justerat kärran för tävlingsbruk.
Vad jag förstår lägger unlimited gubarna o proffsen mycket mer än så innan de är nöjda. De har även en hel drös av mixar.
Jag brukar bara ha pitch-coupling mix, eller sida-höjd mix som vi säger i Kågeröd.[8D] Ev även lite roll-coupling, sida-skev. (fick jag ha massor på ultimaten)
Skall man följa IMACs \"officiella\" intrimnings bibel, skriven av Peter Goldsmith, så är det en hel vetenskap. Så noga orkar inte jag vara. (han är så noga, så han menar att bara du byter propeller, så har du ändrat förutsättningarna och måste trimma om kärran igen)
En F1 förare är ju en jäkel på att ratta bil, han tillbringar 60-70 varv med att \"tokstyra i alla ledder\". Dock tror jag att han är ganska tacksam att stallet lagt ner x miljarder kr på att fixa så att hans bil trackar så stabilt den bara kan...fjädring, chassie, aerodynamik, downforce, däck You name it! Faktum är att de spenderar all vaken tid som inte upptas av tävling, året runt, till just justeringar, utprovning och intrimning!
Precis som fullskala aerobatic piloter, som hela tiden utvecklar sina flygplan och försöker förbättra prestanda och flygegenskaper. (vissa designar t.o.m. egna, som ex. Phillipe Steinbach = Sbach)
Så..tyvärr Kent, en stor del i IMAC tävlande handlar om att justera och trimma tills man har hittat optimala lägen.[;)]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Japp! Det finns inga genvägar, och det är rätt att ett propellerbyte förändrar,speciellt mellan en 2bl och 3 bl.
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba3W Power
Jahapp, men att tejpa över en uselt utförd/konstruerad roderupphängning är väl extremt \"Quick n\' dirty\" i alla fall?
Ska man byta tejpsort när man byter prop??
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
quote:
Originally posted by Lonsan
Jahapp, men att tejpa över en uselt utförd/konstruerad roderupphängning är väl extremt \"Quick n\' dirty\" i alla fall?
Ska man byta tejpsort när man byter prop??
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Nej behövs ej!
Du lär ju inte behöva oroa dej så mycket över propp byte...liksom inte en option, eller möjlighet...skönt![;)]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
quote:
Originally posted by paroos
Blir en perfekt 2:a kärra 2012![8D]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Då måste vi ju få veta vilken som blir din 1:a kärra 2012...[:p]
/
Stefan100% electric since 2005
Autopartner.seMULTIPLEX Royal Pro 9PLETTENBERG Terminator 30/8HitecSebArt
Gissar på h9 extra 300
quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83
Gissar på h9 extra 300
Definitivt en av Mike McKonvilles maskiner...[;)]
Men visst, den egentliga 1:a kärran blir ju Mickes über Extra, fast den kan man ju bara låna på tävling...[V]
[:D]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
[:)]Vissa previlegier har man ju inom styret[;)]
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Efter att ha läst byggtråden på FG om H9 Extran erkar den mycket fin. Det enda som inte faller mig riktigt i smaken är färgschemat...
Så kom igen nu Patrick, köp och lägg upp en diger byggtråd!