IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Utrustning => Topic started by: Lonsan on 2011-05-23, 14:57:18

Title: Släpkärra kan bli dyrt.
Post by: Lonsan on 2011-05-23, 14:57:18
Är ingen direkt mästare på det där med fordonsteknik, stort, kärvt och skitigt att hålla på med.
Har tagit ett tag bara att vänja sig att gå upp från M2 till M3 [:0]på linkar och sån\'t...

I alla fall, insåg att bromsarna på min \"nya\" släpkärra anno 2002 nog inte var i toppskick
så jag lämnade den till en verkstad.

Det mesta behövde visst bytas, till och med hjullagren.

Nota: 6287:- st SFHS.[xx(]

I det ingick förvissa 2 st nya gasfjädrar för ca 1400:-

Så, släpkärra á initiala 16 lax står nu i ca 23 000:-
Och jag som var så nöjd när jag prutade bort 1500 på den...[:(]

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Title: Släpkärra kan bli dyrt.
Post by: Aeroparts on 2011-05-23, 17:20:23
Välkommen i gänget.
Innan Påldalen skulle jag bara fixa till bromsarna på vår REKO trailer årg 2003 så att den kunde besiktigas,köptes ny besiktigad[:(!].
Vips sprukna bromstrummor,avslitna belägg, dåliga vajrar,mm.
MEN det är ju bara att köpa lite reservdelar.....
över 2000 per trumma mm,mm. Det var billigare att köpa en helt ny axel med torisionsfjädring, trummor, vajrar etc.
SUMMA 6300:- men då är allt helt nytt under.
Hur den gått igenom besiktningen innan inköpet vore intressant att veta. Så här skall den väl bli med lite lack i dragbilens färg.
/Lennart

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201152317207_reko.jpg)
62.76 KB
Title: Släpkärra kan bli dyrt.
Post by: paroos on 2011-05-23, 19:20:05
Fick ombesiktning på husvagnen, 2008a!
Påskjutsbromsen tog \"för sent\", bromsarna var annars 100% i verkan.
Sicket trams![:(!]
Får väl följa RPMs råd och spänna som f-n så att den går igenom (fast då kan man knappt backa), sedan lossa igen.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Släpkärra kan bli dyrt.
Post by: Kalle_Flygare on 2011-05-23, 23:12:55
Hej Grabbar!

Jag har hört från flera vänner som köpt delar till husvagnen och släpet och de säger att dessa delar är svin dyra på ren svenska. Hut lösa priser. mycket tråkigt! :/




/Kalle

Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC
Title: Släpkärra kan bli dyrt.
Post by: harley007 on 2011-05-23, 23:35:10
Själv valde jag obromsad kärra (EU-släp) för att just slippa allt strul som verkar vara med bromsade släp. Eftersom jag bara har den till flyget så funkar det, inte direkt tung last. Så länge som släpvagnens totalvikt inte överstiger bilens halva tjänstevikt så är det samma fartbegränsning som \"vanliga\" släp. Blir man stoppad tror jag nästan att en normalbegåvad konstapel hade klassat släpet som olastat, då gäller att tjänstevikten på släpet ej får överstiga halva tjänstevikten på bilen. Då slipper man dra med en stor tung gammal Saab (som om det nu är skälet till att jag inte byter bil...) [;)]

Nu har jag tyvärr snart vuxit ur min släkärra, men kommer försöka hitta ytterligare ett EU släp som sväljer några % till av ett flygplan när det väl är dags för det [:)]

Team Nordic-Hobbytec (//%5C%22http://www.nordic-hobbytech.com/%5C%22)
Title: Släpkärra kan bli dyrt.
Post by: Lonsan on 2011-05-24, 11:21:24
Jaha, där ser man. [V]

Undrade också hur min kärra klarat föregående besiktning, fick
se resterna av bromsarna, det var en hög med rost och flisor,
enligt mekanikern skulle jag vara glad att det inte gått i baklås
under senaste färden (dvs 110 mil t-r Påldalen[:0])

Hade gärna tagit en obromsad men det är tunnsått med sådana
på begagnatmarknaden om man vill ha hyfsade dimensioner.
Väldigt vanligt är inv. längd 258 cm. I minsta laget.
Jag har 285 cm vilket räcker bra även till giganter om man
bara häktar av sidrodert eller ställer ensam kärra diagonalt
med vinklat roder.

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Title: Släpkärra kan bli dyrt.
Post by: Lonsan on 2011-05-24, 11:26:00
quote:
Originally posted by Aeroparts

Välkommen i gänget.
Innan Påldalen skulle jag bara fixa till bromsarna på vår REKO trailer årg 2003 så att den kunde besiktigas,köptes ny besiktigad[:(!].
Vips sprukna bromstrummor,avslitna belägg, dåliga vajrar,mm.
MEN det är ju bara att köpa lite reservdelar.....
över 2000 per trumma mm,mm. Det var billigare att köpa en helt ny axel med torisionsfjädring, trummor, vajrar etc.
SUMMA 6300:- men då är allt helt nytt under.
Hur den gått igenom besiktningen innan inköpet vore intressant att veta. Så här skall den väl bli med lite lack i dragbilens färg.
/Lennart

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201152317207_reko.jpg)
62.76 KB



Man kan undra varför de heter \"REKO\".
Min är också en REKO trailer.
Nämnda kompletta axel låg det en 1,5 m hög skrothög av utanför
verkstaden där jag lämnde min släp. Verkar vara föbrukningsvara...

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Title: Släpkärra kan bli dyrt.
Post by: Aeroparts on 2011-05-24, 12:43:18
Vår är numera REKOnditionerad[:D][:D]
/Lennart