IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Tävlingar och evenemang => Topic started by: Benny on 2011-06-12, 20:49:52

Title: Tidaholm IMAC
Post by: Benny on 2011-06-12, 20:49:52
Startar denna tråd med info & frågor/svar inför tävlingen.

Benny
Title: Tidaholm IMAC
Post by: imacse_peter on 2011-06-14, 11:38:14
....bump.....

Börjar bli dags att anmäla sig nu...[:)]...  (eller senast söndag i alla fall)





// Peter Schmidt

AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Paul on 2011-06-14, 14:03:54
Sydöstra Sverige är på G.... med proffset Jocke Segerdal, och nybörjare-duon Pär och Paul.
//PM
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Mikael_Ingemarson on 2011-06-14, 14:06:28
Jag kommer vet bara inte vilken klass det blir ännu[}:)]

//Mikael
Title: Tidaholm IMAC
Post by: yak55sp on 2011-06-14, 15:19:39
Jag har inte bestämt mig heller..
Uffe S vilken klass skall du flyga i??

//Ulf S YAK X 2

Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-14, 17:57:07
quote:
Originally posted by yak55sp

Jag har inte bestämt mig heller..
Uffe S vilken klass skall du flyga i??

//Ulf S YAK X 2





Han har tjatat om Advanced heeeela vintern o våren, så det borde vara givet...[;)]
[:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: imacse_peter on 2011-06-14, 18:36:38
Sådärja, då rasslade till lite i anmälningslistan. 16 anmälda nu + 2 som ska bestämma sig vilken klass[8D]

// Peter Schmidt

AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
Title: Tidaholm IMAC
Post by: harley007 on 2011-06-14, 19:26:04
Jag snackade med Rimsby i helgen och han verkar vara pepp på att flyga i Tidaholm. Vi är 2 från Halmstad som ska anmäla oss, ska bara få tummarna ur...

Det ger förhoppningsvis (om Mr Mailman kommer loss) 3 till att addera på listan [:)]


Team Nordic-Hobbytec (//%5C%22http://www.nordic-hobbytech.com/%5C%22)
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Emanuel F on 2011-06-14, 19:59:08
Plus en i Intermediate och freestyle[:)]

//Mvh Emanuel Fantini
Teampilot Autopartner RC
//www.Kilsmodellklubb.com
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-16, 00:53:22
Jaha...hur blir det egentligen med Advanced då då?

Endast Peter S o Calle som anmält sig...Uffe? Uffe? Micke? Fler hugade? (Casselby lurkar ju i vassen)

Verkar inte som Pontus kommer, osäkert med RPM.
Nu har Ingemar anmält sig, + 1 domare i Intermediate?.
Vet att Rolf M också anmält sig, så då är vi iofs täckta, jag och Rolf kan då döma Advanced.
(Rolf, jag knåpar ihop ett okänt! Skickar på översyn i nästa vecka)

Men visst, vi måste ju börja nånstans så två deltagare och två domare är ju alltid en start...[:I]

Vi saknar fortfarande 2st domarläsare!!!!

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-16, 00:55:37
quote:
Originally posted by harley007

Jag snackade med Rimsby i helgen och han verkar vara pepp på att flyga i Tidaholm. Vi är 2 från Halmstad som ska anmäla oss, ska bara få tummarna ur...

Det ger förhoppningsvis (om Mr Mailman kommer loss) 3 till att addera på listan [:)]


Team Nordic-Hobbytec (//%5C%22http://www.nordic-hobbytech.com/%5C%22)



Förhoppningsvis adderade i vilken klass?[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: harley007 on 2011-06-16, 11:18:43
1 person till Basic och 2 st fortfarande osäkra, har sms konversation med Rimsby as we speak [;)] Jag har 2 anledningar till att jag fortfarande överväger Basic:

1. Jag behöver finputsa grunderna i IMAC vilka fortfarande är något oklara för mig. Jag lär mig massvis på varje tävling! Peter menade att jag lär mig lika mycket av grunderna i Sportsman. Men det är mer \"hittepå\" där vilket gör att man inte fullt kan fokusera på radier, hålla linjer, etc.

2. Min främsta anledning till Basic i Simmelsberga var att vi inte riktigt har kommit in i vårt läsarsynk i Halmstad. Det är lite som att läsa och kommunicera på ett annat språk, vilket jag antar blir problem när man ska flyga okänt. Jag hade helst sett att vi kunde få till detta lite mer stabilt innan jag går upp till Sportsman.

Men men, jag och Rimsby har kommit överens om att vi ska flyga samma klass... väntar på svar från han just nu vilket han röstar på [8D]

*EDIT: Svaret blev Sportsman, tärningen är kastad! [:p]

Team Nordic-Hobbytec (//%5C%22http://www.nordic-hobbytech.com/%5C%22)
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Paul on 2011-06-16, 11:43:11
Bra Jesper.... då har vi andra en chans i basic !?!?
Det fixar du[:D]
//Paul
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-16, 11:45:23
Gött!!! Fler upp i sportsman.
Ju fler vi är som tokar oss tillsammans ju roligare är det!![:D][8D]


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Rimsby on 2011-06-16, 12:33:23
Dåså, med lite list va då Jesper anmäld till sportsman, då var det dax o anmäla sig då!! Till basic såklart!![8D] Sorry Jeppe, visste du inte att vi skåningar alltid har en räv bakom varje öra....
Title: Tidaholm IMAC
Post by: harley007 on 2011-06-16, 13:03:19
quote:
Originally posted by Rimsby

D�s�, med lite list va d� Jesper anm�ld till sportsman, d� var det dax o anm�la sig d�!! Till basic s�klart!![8D] Sorry Jeppe, visste du inte att vi sk�ningar alltid har en r�v bakom varje �ra....



LoL! [:D]

Team Nordic-Hobbytec (//%5C%22http://www.nordic-hobbytech.com/%5C%22)
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Aerobat on 2011-06-16, 22:04:01
Jag flyger... Advanced. kan ju alltid roa någon[:)].
Tänker träna med ett glas öl i handen i Spanien ett par veckor så det blir nog bra.

// Ulf YAK x 2, Sukoj x 1

quote:
Originally posted by yak55sp

Jag har inte bestämt mig heller..
Uffe S vilken klass skall du flyga i??

//Ulf S YAK X 2



Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-17, 22:51:58
Sådärja!! 28 anmälda, härligt![8D]

Anders W och Jesper A back in business! Roligt![8D]

Ingemar tillbaka! (Med Edgen?) Roligt![8D]

Mailman i sportsman...yes![8D]

Jesper S äntligen i sportsman...[;)]

Advanced klassen gör premiär! Spännande![8D]

Skall bli riktigt kul det här grabbar!!!![}:)][:D][8D]
Jäklar vad jag hoppas att vi får bra väder...

(RPM kommer säkert inte att bry sig om att missa detta...[B)])

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Rimsby on 2011-06-17, 23:15:17
Nu glömmer du väl det allra bästa broder:

Mannen, myten, legenden Roos i sportsman, äntligen!!![8D]
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Mikael_Ingemarson on 2011-06-18, 10:03:19
Fattas bara Scander i Intermediate[:p]
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-18, 17:42:37
quote:
Originally posted by Rimsby

Nu glömmer du väl det allra bästa broder:

Mannen, myten, legenden Roos i sportsman, äntligen!!![8D]



Japp, men ville att DU skulle få skriva det...[^]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-18, 17:43:23
quote:
Originally posted by Mikael Ingemarson

Fattas bara Scander i Intermediate[:p]



Det ryktas om att det inte är helt osannolikt![:0]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Henrik on 2011-06-18, 22:23:02
Då var man annmäld till tidaholm[:)]Kanske med ny maskin[:D]


//Henrik Karlsson
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Benny on 2011-06-19, 17:15:53
30 startande !!!!!
Hoppas att vädret är med oss.
Vi planerar att hålla högt tempo vid start.
det kommer vara piskan som gäller för att klara tiden.
Men det kommer nog gå bra


Benny

Benny
Title: Tidaholm IMAC
Post by: yak55sp on 2011-06-19, 17:44:16
Hej Henke
[:p]NY MASKIN???[?][:p]


//Ulf S YAK X 2

Title: Tidaholm IMAC
Post by: Henrik on 2011-06-19, 19:41:40
Hej
Ska inte behövas någon piska!Var o en borde veta när det är dags, dommare som  pilot.Blir säkert en kanon helg[:)]Vi håller tummarna Benny[:D]

//Henrik Karlsson
Title: Tidaholm IMAC
Post by: brauer on 2011-06-19, 20:26:02
Då är Tims och min anmälan inskickad. Vi hoppas på dispens att bli nr 31 och 32 på listan. [B)]
Title: Tidaholm IMAC
Post by: imacse_peter on 2011-06-19, 20:34:41
quote:
Originally posted by brauer

Då är Tims och min anmälan inskickad. Vi hoppas på dispens att bli nr 31 och 32 på listan. [B)]



32 och 33 faktiskt...[:0]

// Peter Schmidt

AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Aerobat on 2011-06-19, 21:43:15
Otroligt kul att IMAC intresset är så stort. Tyvärr är väl runt 30 vad vi klarar på en helg om man ska få flyga lite.
Lite synd att intresset för Advanced är svagt. (Svarten&Ingemarsson bangar ni verkligen? så har det ju inte låtit förut..)

PS. Benny. En sak att tänka på vid planeringen av domare är att det vore vettigt att köra Adv före Int eftersom annars blir det lite väl tufft som nybörjare både i Advanced och som domare i Intermediate. I alla fall för mig. För jag antar att Advanced piloterna kommer att döma?
DS.
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Aerobat on 2011-06-19, 21:44:32
[}:)][}:)][}:)]YAK Rules[}:)][}:)][}:)]
quote:
Originally posted by yak55sp

Hej Henke
[:p]NY MASKIN???[?][:p]


//Ulf S YAK X 2



Title: Tidaholm IMAC
Post by: Rimsby on 2011-06-19, 22:20:30
Kan bli knepigt för dig Ulf och flyga advanced med din parkmaster, för det är ungefär vad du får plats med i min husbil. Ska du ha plats med ngt större kanske du kan tänka dig och lämna din mamma och pappa o barn hemma? Du kanske är schysst iaf så du lånar ut en vinge eller ngt som jag kan sova under?[;)]
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Aerobat on 2011-06-19, 22:41:05
quote:
Originally posted by Rimsby

Kan bli knepigt för dig Ulf och flyga advanced med din parkmaster, för det är ungefär vad du får plats med i min husbil. Ska du ha plats med ngt större kanske du kan tänka dig och lämna din mamma och pappa o barn hemma? Du kanske är schysst iaf så du lånar ut en vinge eller ngt som jag kan sova under?[;)]


skulle du också med?
Lugnt, jag har nog nåt gammalt tält du kan hyra.
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Rimsby on 2011-06-19, 22:49:20
Riktigt schysst Uffe! Vi kan nog klämma in dina svärföräldrar också, så kan jag cykla dit...
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-19, 23:09:36
quote:
Originally posted by Benny

30 startande !!!!!
Hoppas att vädret är med oss.
Vi planerar att hålla högt tempo vid start.
det kommer vara piskan som gäller för att klara tiden.
Men det kommer nog gå bra


Benny

Benny



Piska behövs...speciellt i XXXXXX klassen![;)]

Seriöst så hoppas jag att vädret är bra och tempot hög samt att alla kommer. Vi har länge spekulerat i att en maxgräns för deltagare kan finnas vid 30st. Skall bli mycket intressant att se hur det funkar med +30 man.

Jag uppmanar alla att verkligen dra sitt strå till stacken.
\"Piskan\" finns ju redan inbyggd i reglerna.
Jag highlightar:
13.1, Den tävlande har två (2) minuter på sig att starta motorn och bli luftburen/lyfta och starta flygningen. Om den tävlande inte lyckats starta sin motor då två (2) minuter gått, flyttar man till sist i startordningen. Misslyckas man att starta motorn även på andra försöket så stryks omgången.
13.2 Den tävlande har en (1) minut på sig att påbörja sekvensen från det att hjulen lämnat marken.

Ang. 13.2 så har det tidigare varit lite luddigt vad som egentligen gäller. Det är det inte längre sedan 2011-2012 regel revisionen.
I 13.2 står det att man skall \"enter the aerobatic airspace\". Nu har man förtydligat ex. 10.2.1. Dvs man måste påkalla domarnas uppmärksamhet genom att ropa: \"In the box\" eller \"Entering\". Detta har vi alltid gjort, då läsaren ropar \"vi kör efter vändning\" eller liknande. Det intressanta med förtydligandet i 10.2.1 kommer på slutet: \"If this vocal declaration is not made the pilot becomes subject to the other standard constraints stipulated in these rules, e.g., time limit for entering, no aerobatics before entering, etc.\"
Alltså kan vi nu fastslå att det som menas med \"entering the aerobatic airspace\" skall tolkas som att man påbörjar sekvensen.
Slutsatsen blir alltså som jag skriver ovan:
13.2 Den tävlande har en (1) minut på sig att påbörja sekvensen från det att hjulen lämnat marken.

Summerat, från det att man påbörjar start av motorn (flippar proppen) så har man två minuter på sig att komma iväg. Från det att kärran lättar från marken, en minut på sig att lägga kärran i läge och påbörja sekvens nr 1. Eller om man så vill, från det att man börjar flippa propp, har man tre minuter på sig att påbörja programflygningen.

Väl igång med programflygningen finns ingen tidsgräns. Jo, ström och soppa...

När man är klar med sina två sekvenser har man sedan hela två (2) minuter på sig att landa. (13.4)
Dock går \"safety first\". Är det svårt att landa ex. pga turbulens eller andra försvårande omständigheter så skall man alltså inte kraschlanda för att klara 2 min...

Luckan i lagen (som det brukar heta) är att det inte finns nån påföljd angiven i reglerna. Dvs hur bestraffas man om man inte följer tidsreglerna...hmmm.
Jag föreslår att vi inför ett varnings system. Första gången man tar för lång tid på sig får man en varning av tidtagaren, som meddelar piloten då han landat samt tävlingsledaren. Tidtagaren meddelar även domarna ex. mellan första och andra sekvensen, som då ber skrivaren anteckna \"Tiden!\" eller liknande i pilotens protokoll som en minnesanteckning. Andra gången samt alla efterförljande gånger man överträder på samma tävling så stryks/nollas omgången och man diskas/får landa igen. Dock får man ny chans att starta nästa omgång.

Krävs en \"flightline director\" (depå chef) utrustad med tidtagarur, hårda nypor och fullt mandat.

Kom ihåg: Time limits är en del av reglerna och som allt annat också ett tävlingsmoment som skall följas.

Kom ihåg2: Inget hindrar att man börjar starta motorn i god tid och står klar på tomgång och värmer när föregående kommer in för landning.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-19, 23:17:32
quote:
Originally posted by Aerobat

Otroligt kul att IMAC intresset är så stort. Tyvärr är väl runt 30 vad vi klarar på en helg om man ska få flyga lite.
Lite synd att intresset för Advanced är svagt. (Svarten&Ingemarsson bangar ni verkligen? så har det ju inte låtit förut..)

PS. Benny. En sak att tänka på vid planeringen av domare är att det vore vettigt att köra Adv före Int eftersom annars blir det lite väl tufft som nybörjare både i Advanced och som domare i Intermediate. I alla fall för mig. För jag antar att Advanced piloterna kommer att döma?DS.



Bajsar björnar i skogen?[:D]

Ang Ingemarsson och Svartén så kan man säga att de offrar sig för att du/ni skall få njuta av att flyga Advanced, genom att ställa upp som domar läsare...[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: brauer on 2011-06-19, 23:35:56
quote:
Krävs en \"flightline director\" (depå chef) utrustad med tidtagarur, hårda nypor och fullt mandat.

Kom ihåg: Time limits är en del av reglerna och som allt annat också ett tävlingsmoment som skall följas.

Kom ihåg2: Inget hindrar att man börjar starta motorn i god tid och står klar på tomgång och värmer när föregående kommer in för landning.


Nu har jag ju inte varit så aktiv på tävlingarna på sistone, så jag ska inte sticka ut hakan alldeles för långt, MEN:
På NM värmde vi inte medan flygande pilot landade. Det var ganska skönt att som flygande pilot få lugn och ro just i landningen. Nu när vi är många kanske den minuten värmning kan behöva tas tillvara (30*piloter*1 min = en halvtimme).
Dock tror jag att den största tidsätaren ligger mellan klassbytena. Där rycker lätt 10-15 min beroende på hur det är planerat. På en dag blir det ju knappt en timme och det är nästan en omgång i de mindre klasserna.
Går det att komprimera det mellan bytena?
FLC är en god idé, men det gäller ju att alla piloter är på hugget att hålla sig nära readyboxen också. Dessutom är det ju bra träning för nerverna att se \"värsta konkurrenten\" sätta ribban i flygningen innan. [;)]
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-20, 00:40:43
quote:
Originally posted by brauer

quote:
Krävs en \"flightline director\" (depå chef) utrustad med tidtagarur, hårda nypor och fullt mandat.

Kom ihåg: Time limits är en del av reglerna och som allt annat också ett tävlingsmoment som skall följas.

Kom ihåg2: Inget hindrar att man börjar starta motorn i god tid och står klar på tomgång och värmer när föregående kommer in för landning.


Nu har jag ju inte varit så aktiv på tävlingarna på sistone, så jag ska inte sticka ut hakan alldeles för långt, MEN:
På NM värmde vi inte medan flygande pilot landade. Det var ganska skönt att som flygande pilot få lugn och ro just i landningen. Nu när vi är många kanske den minuten värmning kan behöva tas tillvara (30*piloter*1 min = en halvtimme).
Dock tror jag att den största tidsätaren ligger mellan klassbytena. Där rycker lätt 10-15 min beroende på hur det är planerat. På en dag blir det ju knappt en timme och det är nästan en omgång i de mindre klasserna.
Går det att komprimera det mellan bytena?
FLC är en god idé, men det gäller ju att alla piloter är på hugget att hålla sig nära readyboxen också. Dessutom är det ju bra träning för nerverna att se \"värsta konkurrenten\" sätta ribban i flygningen innan. [;)]



På NM var det 23 piloter, alltså 10 färre än vad som är anmälda i tidaholm, och som flög i 3 dagar...i Tidaholm kan det bli 33 man som skall flyga i 1,5 dag.

Japp, viktigt att alla som skall döma o skriva är på plats, pärmar ute och deltagarna i klassen redo så fort föregående är slut.
Håller med, här kan man spara 10min ibland mellan klasserna.

Lugn o ro i landningen...?[:D]
Räcker väl att man inte står och gasar nära flygande pilot, dvs readyboxen bör vara X meter från \"pilotrutan\". I simmelsberga hade vi ca: 30m mellan.
Det räcker om vi slaviskt följer den tumregel vi brukar ha, när föregående har typ 2 manövrer kvar, börjar nästa att (försöka) starta motorn.
Om inte så faller hela effektivitetstanken som ett domino...

Vet inte hur ni andra reagerar? men själv är jag så \"inne i flygandet\" att jag inte hör vad som händer runt omkring.
Om nån startar sin motor 30m bort så är det inget som stör min koncentration.

En annan effektivitetsgrej är ju att man har klart uttalat/markerat readybox, ut/in taxningsvägar, pilotruta. Idealet är ju taxa ut i ena ändan, piloten i mitten och taxa in i andra ändan. Löpande bands principen, som det var i Jönköping. I Simmelsberga har vi taxa ut i varje ände och pilot och taxa in i mitten.

Minns att Stefan Blomkvist var grym depå chef i HBG ett år.
Han jagade på allt o alla. Det var en enorm skillnad på tempot på denna tävling tack vare hans ihärdiga arbete.



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Guzzten on 2011-06-20, 11:09:54
Jag tycker det låter bra med lite mer tempo. Själv är jag \"van\" vid linflygets tempo, där nästa 3 deltagare, team eller combatanter står klara för \"utryckning\" i readybox. I Södertälje (min enda tävling hittils) vart jag lite konfunderad över just det långsamma tempot tidvis. Visst, fler piloter ger mer väntetid, av naturen, och man kan nog inte, som i tex karting, ha ett tidsschema med 10 min per pilot. Men att kunna \"tjäna\" nån minut per pilot och omgång med att \"nästa man är flygklar\" vid hjulsättning skulle öka takten drastiskt i mitt tycke. Den, mycket viktiga, sociala biten hinner man med i alla fall. Det blir ju ca 30x10 min \"dötid\" mellan flygningarna.

Bara mina tankar.
Anders
Title: Tidaholm IMAC
Post by: brauer on 2011-06-20, 12:06:32
quote:
På NM var det 23 piloter, alltså 10 färre än vad som är anmälda i tidaholm, och som flög i 3 dagar...i Tidaholm kan det bli 33 man som skall flyga i 1,5 dag.

Det var det jag försökte få fram, att en minut per pilot blir ganska mycket tid i slutändan men att man tappar det försprånget snabbt om klassbytena tar för lång tid. [:)] Vi behöver nog piska på både och som du skrev.
Så för att summera min luddighet: VI KÖR PÅ SÅ HÅRT DET GÅR [:D]
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Lonsan on 2011-06-20, 12:38:01
Uhj, jag blir stressad bara av att läsa allt...känns helt OK att pausa en tävling för min del ;-)
Hoppas alla som ställer upp blir extremt väldrillade så blir det riktigt enkelt att hålla
fart på kommande tävlingar också ;-D

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Title: Tidaholm IMAC
Post by: yak55sp on 2011-06-20, 14:39:54
Jag tycker att man kan starta motorn när en flyger sin första sekvens och lyfta och inleda trimmrundan direkt då han som flyger är klar med andra sekvensen och efter det så landar han som just flygit.

Låter det genomförbart?

Så gör dom på Acromaster i Tyskaland och där funkar det.

Set innebär att det inte är mer än några sekunder mellan varje sekvens.

//Ulf S YAK X 2

Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-20, 16:10:05
Bra förslag som jag stöttar helhjärtat och också vill prova...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Aerobat on 2011-06-20, 16:13:19
Man kanske ska tänka på att på Acromasters flyger världens bästa piloter, alla med extrem tävlingsvana och utrustning förmodligen i väldigt bra ordning. Det strulas inte med landningar etc. Jag vill gärna tänka att vi är på samma nivå, men så är det nog inte riktigt ännu.[:0] Jag minns ett antal \"lätt\" blåsiga tävlingar där jag i alla fall inte skulle flyga medans någon annan landar.
Personligen tycker jag det är ganska störande om en annan maskin startar, varmkör, lyfter OCH landar mitt framför där man står och flyger tävling.
Skulle antagligen kunna funka på ett stort fält med stort luftrum.

Jag tycker att vi tävlar i första hand i precisions flygning inte i vem som bäst kan hantera störande moment under flygningen.

Under de 15 IMAC tävlingar jag deltagit i vill jag påstå att även om det ibland varit dålig fart på startlinjen så har det aldrig varit det som varit det stora problemet. Knappast heller många deltagare även om det försvårar. I samtliga fall när det blivit lite fluget har vädret varit problemet. Där rinner timmarna lätt iväg.
Därmed inte sagt att vi ska optimera för att snabba upp så mycket som är möjligt och rimligt. Regelverket, lite åtstramat+ordning på startlinjen och god hand med vädrets makter borde räcka länge.
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Lonsan on 2011-06-20, 17:12:21
På NM i Grenå i år så flög vi faktiskt ett tag när det regnade en smula...har jag inte varit med om innan.
OK om man flyger plast (till en gräns...)?
Tycker i övrigt som Aerobat, jobbigt med störningar i form av andra kärrors (o-)ljud och framfart
medan man själv försöker baxa runt sin egen plastbit i luften enligt konstens alla regler.
Givetvis allt beroende på tillgängliga utrymmen och avstånd och så klart vindförhållanden.
Mitt något diffusa minne av Tidaholm är att det nog inte är det stället som är bäst lämpat
för de föreslagna experimenten, ska bli intressant att höra hur det gick.

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-20, 20:17:00
Gött! Då är både jag o de andra gubarna världsklass på tisdagsträffarna ute på fältet...2-3 som flyger samtidigt med olika flygetyg är inget ovanligt[:D]

Seriöst så 1. är det inte meningen att man skall stå precis intill flygande pilot och starta och varmköra. Som jag skrev innan så måste det vara typ 30m ifrån. 2. Det är heller inte meningen att man skall påbörja programmet medans den andre landar. Man kan känna på luften, flyga trimvändor och positionera sig. 3. Då kan man påbörja programmet så fort den andre har landat och taxar in. 4. Visst kunde vi spara MYCKET tid här om vi är över 30 man. Ibland har inte nästa pilot ens fått igång motorn när föregående landar...sedan skall det varmköras, taxas ut, startas, flygas trimrundor, sen! startar programmet...

Om vi nu vet att vädret kan ställa till det och stjäla tid så tycker jag det är ÄNNU viktigare att vi försöker hitta alla möjliga sätt att vara mer effektiva. Vi kan ju inte resonera som att: Tja det är ju vädret som ställer till det så inte lönt att vi bryr oss om resten! Tvärt om.
Vidare så har vi aldrig, utom vid nån enstaka tävling, faktiskt följt reglerna gällande time limits.

Jag upprepar: \"piskan\" finns redan inbakad i reglerna och heter kapitel 13 -Time limits. Nyckeln till effektivitet är en energisk depåchef som jagar på piloter, domare och skrivare samt att det finns ett körschema så att alla vet när och vad de skall göra.



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-20, 20:30:50
PS

Kul med engagemang o debatt![:0]

Snacka om att vi har angenäma problem inom IMAC...[:D]

DS

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Aeroparts on 2011-06-21, 08:18:05
Safety Safety......tulla inte på detta.
http://www.youtube.com/watch?v=UEQ2HcpcS9c&feature=player_embedded
/Lennart
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paho on 2011-06-21, 08:51:07
Som jag ser det är det mellan klasserna vi kan vinna tid. De tävlingar jag har varit med i (inte så många ännu, tyvärr) har de största tidsuppehållen varit mellan klasserna.
Jag har inget emot om någon startar sitt plan innan jag har flygit färdigt, men är man koncentrerad på manövrerna kan man bli störd om någon varmkör med högt varvtal alldeles bredvid en. Svår balans, alla vill flyga så mycket som möjligt men ingen vill bli störd när man tävlar!!

/Patric
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Aeroparts on 2011-06-21, 11:40:50
Buller störningar går nog inte alltid att undvika.
De stackarna som flög under NM fick faktiskt flyga då det samtidigt pågick en motorcross tävling knappt 100 meter från pilotplats, det var nog ingen som hörde sitt flygplan utom mellan heaten, vilket också förundrade undertecknad hur man sätter sound scores under dessa förhållanden.
/Lennart
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Benny on 2011-06-22, 20:03:34
Hej
Nu är vi 36 st
rekord !

Benny
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Speedbird on 2011-06-22, 21:19:06
quote:
Originally posted by Benny

Hej
Nu är vi 36 st
rekord !

Benny



Kul att så många vill vara med o tävla i Tidaholm [8D]

Men... med risk för att vara lite realistisk...

Är det verkligen genomförbart på ett säkert sätt med så många piloter på bara 2 dagar ? ? ?
vädret spelar ju som bekant en betydande roll när det ska tävlas...
även med perfekt väder tror jag det blir svårt att hinna med alla klasser på ett bra sätt...

Läge att utöka till 3 dagars tävlande med så många piloter kanske ?
annars lär det ju bara hinnas med typ en eller om vi har tur 2 omgångar per klass...
+ de okända programmen...
oavsett hur effektivt flightline funkar...

bara lite tankar...

/Perra
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Aerobat on 2011-06-22, 22:16:49
quote:
Originally posted by Speedbird

quote:
Originally posted by Benny

Hej
Nu är vi 36 st
rekord !

Benny



Kul att så många vill vara med o tävla i Tidaholm [8D]

Men... med risk för att vara lite realistisk...

Är det verkligen genomförbart på ett säkert sätt med så många piloter på bara 2 dagar ? ? ?
vädret spelar ju som bekant en betydande roll när det ska tävlas...
även med perfekt väder tror jag det blir svårt att hinna med alla klasser på ett bra sätt...

Läge att utöka till 3 dagars tävlande med så många piloter kanske ?
annars lär det ju bara hinnas med typ en eller om vi har tur 2 omgångar per klass...
+ de okända programmen...
oavsett hur effektivt flightline funkar...

bara lite tankar...

/Perra



+1
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-22, 23:13:24
quote:
Originally posted by Benny

Hej
Nu är vi 36 st
rekord !

Benny



Det var det redan vid 29!!![:0]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-22, 23:14:17
quote:
Originally posted by Speedbird

quote:
Originally posted by Benny

Hej
Nu är vi 36 st
rekord !

Benny



Kul att så många vill vara med o tävla i Tidaholm [8D]

Men... med risk för att vara lite realistisk...

Är det verkligen genomförbart på ett säkert sätt med så många piloter på bara 2 dagar ? ? ?
vädret spelar ju som bekant en betydande roll när det ska tävlas...
även med perfekt väder tror jag det blir svårt att hinna med alla klasser på ett bra sätt...

Läge att utöka till 3 dagars tävlande med så många piloter kanske ?
annars lär det ju bara hinnas med typ en eller om vi har tur 2 omgångar per klass...
+ de okända programmen...
oavsett hur effektivt flightline funkar...

bara lite tankar...

/Perra



+1

(Jag är på plats på torsdagen...just say the word![:D])

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Skymic on 2011-06-22, 23:31:11
3 dagars, seriöst!
Man kan ju kolla alternativen?

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-22, 23:51:50
Allright!

Har i afton haft en lång seans med vår andlige ledare...[^]

Tillsammans har vi uttolkat den heliga skriften [8)]

13.2
The contestant has one (1) minute from the time the wheels leave the ground during takeoff to enter the aerobatic airspace.
Svenska:
Den tävlande har en (1) minut på sig, från det att hjulen lämnar marken under takeoff, att påbörja programflygningen.

Punkt!

Detta är en tävlingsregel som skall åtföljas precis som alla andra.
Vi menar att detta regelbrott innebär \"Zeroing the round\", dvs man får landa igen och omgången nollas/stryks.
Vi menar också att 1 min flyning från det att man lyft är gott om tid att positionera sig för att starta program/bedömning.
Igen, detta är en tävlingsregel och tillika även ett av många tävlingsmoment man skall behärska.

Naturligvis gäller ovan under \"normala förhållanden\" dvs förhållanden då den tävlande kan förväntas klara regeln utan risk för sin modell eller andras säkerhet.
Den som avgör vilka förhållanden som råder och vad som krävs är CD (Contest Director) dvs tävlingsledaren. Kanske i samråd med Chief judge, överdomaren.
Vid svåra förhållanden, ex. mycket kraftig sidvind, turbulens, solen mitt i ögonen etc. kanske CD beslutar att man får 1,5min, 2min...\"så fort man kan\", istället

Samma gäller för 13.4
Gällande 13.1 så finns inga bra eller dåliga omständigheter, den gäller alltid oavsett väder och vind.

Kapitel 13 som innehåller både reglerna om time limits, tidsgränser och vilka manövrar man får flyga förutom de som ingår i sekvensen har två syften. 1. Att få tempo i tävlingsflödet för att så mycket flygande som möjligt skall hinnas med. 2. För att tävlingen skall vara rättvis och att alla skall tävla under samma förutsättningar. Förutsättningar som alla känner till på förhand.

På NM har vi tävlingsledare, det har vi alltid i cupen också.
På NM har vi även Chief Judge OCH en tävlingsjury. Det måste vi komma igång och ha även i cupen.

Amen!

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Calle_aeroparts on 2011-06-23, 09:56:36
36 piloter och 4 anmälda i Freestyle... ... ... [xx(]

Men advanced[:)]
Fråga till tävlingsledningen, vilket program kommer att flygas?
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-23, 10:08:05
Om jag inte minns fel så gick det bra att flyga orginal programmet i Tidaholm!?


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: imacse_peter on 2011-06-23, 10:43:06
Så länge inget annat meddelats (inbjudan) så är det ordinarie programmet som gäller !

// Peter Schmidt

AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-23, 14:30:32
quote:
Originally posted by Skymic

3 dagars, seriöst!
Man kan ju kolla alternativen?

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power




Käre vän, som du vet är jag lite trögtänkt, kan du utveckla lite för jag fattar inte riktigt vad du menar ovan...[?]



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Lonsan on 2011-06-23, 15:13:56
Sluta nu att citera Kapitel 13 och inse att 96 sparade minuter på en helg inte gör underverk.
Klart att den ska efterlevas men face the fact, 36 deltagare och 1 plan i luften i taget blir
väldigt lite flyga per person.
Nä, börja 1 h tidigare och sluta 1 h senare på lördag, börja 1 h tidigare på söndag
så har ni plötsligt fått dubbelt så mycket extra tid som efterlevnad av Kapitel 13 ger, hur svårt kan det vara???!!@`*~
(Pannlampor och positionsljus så kan ni lägga på några timmar till... :-D)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Title: Tidaholm IMAC
Post by: brauer on 2011-06-23, 15:44:32
Finns det möjlighet att köra två flightlines? Det ska ju helst gå ihop sig med dommare också utan att de blir helt överhettade i knoppen.. [B)]
Annars blir det nog bara 1 sekvens känt och en okänt om man räknar lite på tiden.
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Kent on 2011-06-23, 16:23:13
Har man inga bestämmelser om hur länge på kvällen man får flyga på våra tävlingsfält, ser jag ingen orsak varför vi avslutar tävlandet redan vid 17 tiden på lördag som brukligt är. Speciellt nu mitt i sommaren, då de bästa tävlingsförhållandena oftast är just efter 17.

Håller med Lonsan i det fallet. Vi kan ju också som han påpekar starta tidigare.

Min undran är alltså: varför flyger vi inte frammåt kvällningen?

Förstår att dommare och arrangörer kan vara trötta framemot em. Vi som bara flyger har nog inte hela bilden klar för oss, eller...?

Är man törstig på en öl? [:p] Om svaret är ja, då har jag full fårståelse för att man vill taxa in i närmsta hangar och släntra över till puben...

Barry CO
Title: Tidaholm IMAC
Post by: HansE on 2011-06-23, 17:05:00
Ni är hjärtligt välkomna att förlägga tävlingar till Norrlands inland i juni-juli. Här är ljust dygnet runt så flyg tills det bara är one man standing. Jag tror t.o.m. att skåningar kan resa hit utan pass enligt Schengen. [:D]
/Hans

Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-23, 18:43:00
quote:
Originally posted by Lonsan

Sluta nu att citera Kapitel 13 och inse att 96 sparade minuter på en helg inte gör underverk.
Klart att den ska efterlevas men face the fact, 36 deltagare och 1 plan i luften i taget blir
väldigt lite flyga per person.
Nä, börja 1 h tidigare och sluta 1 h senare på lördag, börja 1 h tidigare på söndag
så har ni plötsligt fått dubbelt så mycket extra tid som efterlevnad av Kapitel 13 ger, hur svårt kan det vara???!!@`*~
(Pannlampor och positionsljus så kan ni lägga på några timmar till... :-D)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se



1. Bra inställning! Vi skiter i reglerna...tjaa varför inte![B)]
2. Jag misstänker att du inte förstår riktigt, men time limits är EN del i ekvationen för att hinna mer. Ditt förslag är liksom givet och redan diskuterat med Benny via mail...
Var dina 96 min kommer ifrån vet jag inte man om denna Kalkyl är relevant så är det en omgång basic, sportsman eller intermediate, men skit samma.
Vi försöker pussla ihop en helhet som skall funka för att klämma in allt. Ett sista alternativ är kanske dubbla flightlines.
Men med tanke på hur tufft det verkar vara att få acceptans för motorer som brummar på marken, modeller som startar medans man gör landningsflygning etc så känns det som en utopi...







//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-23, 19:22:58
Realistiskt behöver vi ca: 12tim för att genomföra 2 omgångar känt.
Förslagsvis börjar vi kl 07:00 och flyger till 19.00.
(eller kanske 08:00 till \"kväll\" om 07:00 känns för tidigt)
Kan gå på 11 tim men då krävs grymt tempo.
Allt under förutsättning att vädret tillåter flygning non-stop.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Speedbird on 2011-06-24, 10:40:48
Naturligtvis ska vi hålla oss till regelboken !
precis som att rollarna skall vara raka och loopingarna runda,
så ska tidsreglerna också följas...

Hur ser det ut på Tidahoms fält, avseende eventuellt klagande grannar,
solens läge och så vidare om flygning startar t ex 07.30 och avslutas när det blir för mörkt... runt 21.00 skulle jag tro ? ? [8D]
för alla vill ju flyga så många omgångar som möjligt... Eller ? ?
därav mitt förslag om 3 dagars tävlande när vi blir så många piloter [:)]
naturligtvis ska tidsreglerna följas på samma sätt som på en 2 dagars tävling...  

En liten fundering,
om jag förbereder mig och startar upp min motor, den går igång fint och står på tomgång och värmer när föregående avslutar sitt program,
( jag ser inget problem med detta när readyboxen ligger en bit från pilotrutan )
så gjorde vi ju nu i Simmelsberga och det fungerade bra tycker jag [:)]

Men han tar lång tid på sig att landa, går om flera gånger på grund av sidvind, turbulens, en grävling på banan eller what ever...
och sedan ska det taxas in eller springas och hämtas kärra ute på banan innan jag kan starta och enter aerobatic airspace,
om då tiden ( 3 minuter ) börjar räknas från det jag flippar över propen första slaget finns det en risk att 3 min gått innan man hinner in i aerobatic airspace...

Eller omvänt om jag har flugit och måste göra några extra inflygningar enligt ovan så kanske nästa pilot blir drabbad av 3 minuters regeln ? ?

Men det är klart, man hinner göra ett antal landnings varv på kort tid...
så detta kanske inte är något problem ?

Nu har jag ju inte varit med och tävlat så mycket, än så länge,
men de tävlingar jag varit med på som funktionär
( Gotland 3 föregående år )
och nu som tävlande i Simmelsberga så tycker jag att den största tidstjuven för oss varit vädret ! !
och det kan vi ju inte göra något åt !
regnar det så regnar det...
har det varit någon tävling hittills i år där vädret tillåtigt flygning non-stop ?

Stramar vi upp tiden lite mellan klasserna, domare och skrivare på plats i rätt tid vid klassbyte, och att nästa pilot har igång motorn när föregående landar,
och startar direkt när banan är fri så tror jag att det kommer att fungera jättebra ! [:)]

hepp, nu blev det nästan ett paroos långt inlägg i debatten [8D]

/Perra
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Henrik on 2011-06-24, 11:29:59
Hej
Jag tycker att alla tävlingar bör hålla på i 3 dagar.Hittills så har vi hunnit med 2 omgångar+okänt med 19 resp 24 deltagare på 2 dagar?Nu blir vi 34!Jag tycker även att man kan flyga längre på lördagen typ till ca20:00 eller så länge det går? åtminstånde om man vet att det ska bli sämmre väder på söndagen.Tycker även att man kan starta sin motor innan föregående har landat.


//Henrik Karlsson
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-24, 14:37:30
Originally posted by Speedbird

Naturligtvis ska vi hålla oss till regelboken !
precis som att rollarna skall vara raka och loopingarna runda,
så ska tidsreglerna också följas...

Hur ser det ut på Tidahoms fält, avseende eventuellt klagande grannar,
solens läge och så vidare om flygning startar t ex 07.30 och avslutas när det blir för mörkt... runt 21.00 skulle jag tro ? ? [8D]
för alla vill ju flyga så många omgångar som möjligt... Eller ? ?
därav mitt förslag om 3 dagars tävlande när vi blir så många piloter [:)]
naturligtvis ska tidsreglerna följas på samma sätt som på en 2 dagars tävling...  

En liten fundering,
om jag förbereder mig och startar upp min motor, den går igång fint och står på tomgång och värmer när föregående avslutar sitt program,
( jag ser inget problem med detta när readyboxen ligger en bit från pilotrutan )
så gjorde vi ju nu i Simmelsberga och det fungerade bra tycker jag [:)]

Men han tar lång tid på sig att landa, går om flera gånger på grund av sidvind, turbulens, en grävling på banan eller what ever...
och sedan ska det taxas in eller springas och hämtas kärra ute på banan innan jag kan starta och enter aerobatic airspace,
om då tiden ( 3 minuter ) börjar räknas från det jag flippar över propen första slaget finns det en risk att 3 min gått innan man hinner in i aerobatic airspace...
Njae...då har du ju klarat att få igång motorn/kärran på 2min. Om det nu är bestämt att nästa man inte får starta förrens föregående har landat så kan du knappast lastas om föregående måste göra ett antal landningsförsök och tiden går. Dock gäller sedan nästa tidsregel så fort du lyft, dvs 1min att påbörja programmet. Därav tycker jag att förslaget om att nästa man lyfter så fort föregående har avslutat sista manövern är bra. Då är du airborne och slipper vänta om nu föregåendes landning tar tid.

Eller omvänt om jag har flugit och måste göra några extra inflygningar enligt ovan så kanske nästa pilot blir drabbad av 3 minuters regeln ? ?

Men det är klart, man hinner göra ett antal landnings varv på kort tid...
så detta kanske inte är något problem ?

Nu har jag ju inte varit med och tävlat så mycket, än så länge,
men de tävlingar jag varit med på som funktionär
( Gotland 3 föregående år )
och nu som tävlande i Simmelsberga så tycker jag att den största tidstjuven för oss varit vädret ! !
och det kan vi ju inte göra något åt !
regnar det så regnar det...
har det varit någon tävling hittills i år där vädret tillåtigt flygning non-stop ?

Stramar vi upp tiden lite mellan klasserna, domare och skrivare på plats i rätt tid vid klassbyte, och att nästa pilot har igång motorn när föregående landar,
och startar direkt när banan är fri så tror jag att det kommer att fungera jättebra ! [:)]

hepp, nu blev det nästan ett paroos långt inlägg i debatten [8D]

/Perra


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Speedbird on 2011-06-24, 14:56:40
Originally posted by paroos

Njae...då har du ju klarat att få igång motorn/kärran på 2min. Om det nu är bestämt att nästa man inte får starta förrens föregående har landat så kan du knappast lastas om föregående måste göra ett antal landningsförsök och tiden går. Dock gäller sedan nästa tidsregel så fort du lyft, dvs 1min att påbörja programmet. Därav tycker jag att förslaget om att nästa man lyfter så fort föregående har avslutat sista manövern är bra. Då är du airborne och slipper vänta om nu föregåendes landning tar tid.

ok, då förstår jag [8D]
då är det ju inga problems att hinna upp / in i airspacen i tid [:)]


/Perra


Title: Tidaholm IMAC
Post by: Benny on 2011-06-25, 08:14:47
Hej
Det finns många olika uppfattningar hur vi bäst skall lösa det positiva problemet med 35 deltagare.
Säkerheten är helt klart den viktigaste delen !

Jag ser några alternativ :

1. Start tillstånd ges när föregående flygare landat och taxat ut.

2. Start tillstånd ges när föregående flygare avslutat program, och går in i landnings proceduren.

3.Start tillstånd ges när föregående flygare har 3 manövrar kvar, efterföljande flygare startar motor, förberder sig och taxar till fält kanten i väntaläge, direkt när föregående flygare rullar ut taxar efterföljande ut och statar.

4.Start tillstånd ges när föregående flygare har ca 4 minuter flygtid kvar, efterföljande flygare startar motor, och lyfter, lägger sig i väntaläge bakom flyområdet, direkt när föregående flygare avsluta sist manöver påbörjar efterföljande flygare sitt program.



Kan vara intressant att höra tävlandes kommentarer.

Jag känner att nr 3 kan vara effektivast utan att tulla på säkerheten.Startboxar kommer att vara ca 15 meter från pilot, det är inte möjligt att få större avstånd om logistiken och plats för publik skall fungera.

Med alternativ 3 bedömmer jag att ingen kommer att få ljudstörning under manöversekvensen.

Det är ju normalt att chockning och uppstart tar X antal sekunder



Benny
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-06-25, 12:26:51
Tack för det Benny!

Jag röstar på nr 3!

Med följande förslag på modifiering:

3. Efterförljande pilot skall påbörja motorstart när föregående flygare har 3 manövrar kvar och bedöms enl. 2 min regeln. Sedan skall han förbereda sig och taxa till fält kanten i väntläge, direkt när föregående flygare rullar ut skall efterföljande taxa ut på banan och statar flygningen, bedöms enl. 1 min regeln.

I detta förslag:
-Vet alla NÄR de skall påbörja motorstart. (3 manövrer kvar)
-Om man misslyckas med att starta motorn och påbörja taxning ner till fältkanten inom 2min så flyttar man sist i kön och näste man tar över. Detta sker då föregående fortfarande avslutar och landar och vi tappar då inte så mycket extra tid.
-Vet alla NÄR de skall taxa ut och lyfta.
-Vi säkerställer att vi bara får dryga 1 min mellan piloterna.
-Vi är bara en åt gången i luften.

Ovan säkerställer tempo och flöde under en klass, och detta borde alla kunna köpa?

I övrigt krävs:
-Att vi startar tidigt på dagen, 7-7.30 och flyger till kvällen.
-Att vi har körschema, med vilka som dömer och skriver. (Peter och jag kan assistera med detta)
-Flightline cheif med tidtagarur som ser till att förslaget ovan efterföljs.
-Funktionär som ser till att rätt pärmar alltid finns på plats ute hos domarna/skrivarna.
-Diciplin från alla deltagare att vara \"vakna\" på när man skall vara domare och skrivare. (Vara beredd strax innan föregående klass är slut)

Kör vi såhär och vädret är ok, så hinner vi 2 omgångar känt alla klasser på lördagen. Samt 1 omgång basic, okända sportsman, intermediate och advanced samt freestyle och prisutdelning på söndagen och slutar i rimlig tid. Då blir det 5 sekvenser sport, interm., adv. (inkl en okänd), 6 sekvenser basic samt en omgång freestyle.

Gällande Advanced och förslag 3 ovan:
Advanced undantas regeln att man skall påbörja motorstart då 3 manövrer återstår. De får istället påbörja motorstart då föregående är klar med sista manövern. Anledningen är att 3 manövrer i advanced tar tid och att i advanced så behöver man ALL soppa som ryms i tanken för att kunna flyga 2 sekvenser och ha en skvätt kvar för säker landning...[}:)][8D]
(OBS! gäller ej okänt som bara är en sekvens!)



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: brauer on 2011-06-25, 14:48:59
Jag tycker att 3) inkl Patricks tillägg låter bra. Tror nog att 4) också hade fungerat men att vi kanske inte ska prova det på en tävling med så hög belastning på luftrummet.
Det viktigaste är att det finns glasklara rutiner för hur vi ska göra, och att vi kör dem utan undantag. Som flygande pilot är det viktigt att man har koll på var det kan finnas folk och väntande flygplan utan att behöva släppa sitt plan med blicken. För min del hade det varit väldigt störande att behöva lägga ett öga på bankanten för att se om det står ett flygplan vid kanten, en meter in eller på annan plats. Viktigt alltså att det är förutbestämt var och att det inte tullas på det.
Stort tack till alla er som försöker få ihop detta. Ni gör ett bra jobb som reder ut planeringen redan nu. [:)]
Jag är ju bland de som har startnr >30 så jag är lite extra tacksam [;)]
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Benny on 2011-06-27, 17:13:25
Inbjudan tävlande & besökande
Samkväm IMAC 9/7
Klubbstugan ca kl. 21.00

Kassler, grillspett & Potatisgratäng med sallad, bröd, kaffe & kaka.

(Själv kostnads priser)

110 SEK / st. Vuxen

55 SEK / st. Barn under 7 år


Anmälan benny@pvs.se

Senast Fredag 2011-07-01


Då vi skall boka mat från catering www.hökensåsbrasseri.se är det viktigt att denna anmälningstid beaktas





Benny
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Calle_aeroparts on 2011-07-10, 18:32:38
Tack Tidaholms modellflygklubb för ett jätte bra arrangemang! Ni har bevisat att det går alldeles utmärkt att genomföra en tävling med ett stort antal deltagare. Med hjälp av Bennys vakande öga över alla startande flögs det kontinuerligt och enligt tidsplanen hela tävlingen. Super.

Tack Ulf Svarten för att du lånade ut den fina Yaken :)

//Calle
Title: Tidaholm IMAC
Post by: brauer on 2011-07-10, 20:09:23
Vi från Hässleholms MFK tackar Tidaholm för en fantastiskt välarrangerad och trevlig tävling! Rullar strax in i Skåne, men ser fram emot att komma tillbaka till Tidaholm ett annat år. [:)]

Jörgen, Tim och Jonas
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Skymic on 2011-07-10, 20:46:43
Vilken Tävling!
32 startande nytt rekord[:)]
IMAC VÄDER[8D]
Premiär för Advanced[}:)]Grymt fluget av er alla tre, Peter, Calle och Ulf.
Och vi hade tid över,
Tack Benny och Tidaholms modellflygklubb för ett mycket välordnat  arrangemang.
Vi ser redan fram emot nästa år.

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



Title: Tidaholm IMAC
Post by: Aerobat on 2011-07-10, 22:48:47
Kan bara instämma!
Stort tack till Benny och Tidaholms MFK för ett mycket bra arrangemang. Sätter en ny standard för IMAC tävlingar[:)]

Ordentlig planering och ordning på flightline sparar mycket tid utan att riskera säkerhet och stressa piloter.

Jag kommer gärna tillbaka.

PS. Det fina vädret hjälpte ju lite också[8D]
DS.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Title: Tidaholm IMAC
Post by: harley007 on 2011-07-10, 23:42:43
Ytterligare instämmande beröm frÃ¥n Halmstad och Hökaklubben. Fantastiskt välplanerat arrangemang! Ã,,ven vi ser fram emot nästa Ã¥rs tävling i Tidaholm med nöje!

Nästa år hoppas jag dock att jag fått iPhone appen rätt kalibrerad. Bör vara 20k khz som funkar på myggen hos er eftersom de andra 2 lägena uppenbarligen inte gick något vidare [:D]

P.S.
Tack Perra för läsningen till det okända och grattis till din 3:e placering!

//Jesper
Team Nordic-Hobbytec (//%5C%22http://www.nordic-hobbytech.com/%5C%22)
Title: Tidaholm IMAC
Post by: imacse_peter on 2011-07-11, 00:03:25
Håller naturligtvis också med, bra arrangemang och gott väder även om det var lite svettigt i domarstolen framåt dagen[8D].

Skönt också att få bekräftat att 30-35 deltagare funkar bra med god planering och bra styrning från depån av både domare och piloter.

Resultatet är upplagt...

// Peter Schmidt

AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Speedbird on 2011-07-11, 02:17:50
Vill också passa på att tacka för en kul tävling,
med bra tryck på flightline hela tiden utan att det upplevdes som stressigt

ja, tänk att jag knep 3:e placeringen i Basic, [8D]
tråkigt att jag inte kunde vara med på prisutdelningen,
hade varit kul,
men Destination Gotlands båten väntar inte,
så det var bara att ge sig av mot Oskarshamn redan 16.00 på söndagen...

Nu j%¤#ar ska ja träna på hamerheads så dom sitter till nästa tävling ! ! [;)]

/Perra

Title: Tidaholm IMAC
Post by: Rimsby on 2011-07-11, 13:47:45
Tack tack för ett superarrangemang, trevligt!! [:)]
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Skymic on 2011-07-11, 15:00:23
Någon som tog bilder?

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



Title: Tidaholm IMAC
Post by: Aeroparts on 2011-07-11, 15:06:23
Tack TMFK för några fina dagar[8D], Ett stort Tack till Ulf.S att Calle fick låna din YAK. Hjälpsamheten och den fina stämmningen tror jag också är en av anledningarna att det står 32 piloter på startlinjen under ett sådant här arrangemang.

Ok här kommer några bilder, namnen på pristagarna finns på resultatsidan.
/Lennart


BASIC

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201171115125_basic.JPG)
74.64 KB

SPORTSMAN

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/20117111521_sport.JPG)
81.04 KB

INTERMEDIATE

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201171115230_inter.JPG)
77.93 KB

ADVANCED

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201171115258_adv.JPG)
74.88 KB

FREESTYLE

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201171115322_free.JPG)
76.4 KB

Title: Tidaholm IMAC
Post by: Kent on 2011-07-11, 15:26:46
Vilken kanontävling. Tack Benny och ni andra som hjälpte till. Är väldigt stolt över min Basic-adept från Korsanäs - Blekinge.

Tog en del film med min nya Dig.Kamera. Nån som är intresserad?
Nån som kan redigera?



Barry CO
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-07-11, 20:35:00
Tack Tidaholm för en bra genomförd tävling!

Speciellt tack till Benny som dirigerade tävlingen pilot för pilot via högtalarna! Även manade på skrivare och domare oförtrutet.
Tack vare detta höll vi ett mycket bra tempo och kunde trots 32 piloter flyga 6 kända och 1 okänd sekvens + freestyle.
(Och tack till vädrets makter som gjorde det hela möjligt! IMAC väder hela helgen, äntligen![8D])




//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Aeroparts on 2011-07-13, 12:44:12
Själv hann jag inte ta så många bilder, men här är i alla fall några.
/Lennart


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011713123632_P1010253.JPG)
72.03 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201171312375_P1010256.JPG)
70.76 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011713123721_P1010259.JPG)
78.49 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011713123758_P1010261.JPG)
76.67 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011713123813_P1010262.JPG)
78.75 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011713123844_P1010267.JPG)
79.76 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201171312397_P1010273.JPG)
88.28 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011713123929_P1010274.JPG)
77.48 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011713123954_P1010279.JPG)
80.72 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011713124016_P1010275.JPG)
74.73 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011713124035_P1010277.JPG)
76.93 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201171312416_P1010287.JPG)
75.41 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011713124120_P1010288.JPG)
88.57 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011713124149_P1010291.JPG)
76.39 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2011713124218_P1010294.JPG)
81.4 KB
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Lonsan on 2011-07-14, 23:10:25
Hejhopp!

Kollade på poängsammanställningen, ovanligt stor fluktuation på 1000-poängarna
i alla klasser! Måste varit extra spännande jämfört med tävlingar där samma person tar samtliga 1000-poängare gång på gång. Läckert!
Verkar som många är i \"rätt\" klass nu helt enkelt!

Så, målet är öppet paroos, dax att skjuta ner min analys[;)][}:)]

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-07-14, 23:28:30
Nejdå, du har gjort en riktig observation kalkyl!

Basic: De som placerade sig 1-4 tog alla en eller flera 1000-ingar.
Sportsman: 1-5 tog tre av dem 1000-ingar, och faktiskt tog 2:an och 3:an inga alls, men flög så pass hög nivå/jämt ändå.
Intermediate: 1:an, 3:an och 4:an tog 1000-ingar och 2:an ingen, men flög jämnbra/hög nivå.
Advanced, Calle tog 5 av 6 1000-ingar i det kända, Peter en, men han tog det okända och vann ändå. Vilket understryker hur viktigt det är att lyckas i denna okända sekvens.

Håller med, kan inte bli roligare än så här då många är med och fajtas. Kommer sannolikt fler som lägger sig i på resterande tävlingar också...[;)]


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Lonsan on 2011-07-15, 00:35:15
(//uploaded/Lonsan/201171503450_YEScopy.gif)
Title: Tidaholm IMAC
Post by: Kent on 2011-07-15, 14:38:50
Vad sägs om ett obligatoriskt pensionärspåslag i det okända progammet, säg 400 poäng [^]. Det är snudd på åldersdiskiminering här [8D]

Barry CO
Title: Tidaholm IMAC
Post by: paroos on 2011-07-15, 14:56:20
quote:
Originally posted by Kent

Vad sägs om ett obligatoriskt pensionärspåslag i det okända progammet, säg 400 poäng [^]. Det är snudd på åldersdiskiminering här [8D]

Barry CO



Kan tänka mig att lägga på 50-100K i det okända pga all den extra erfarenhet som en pensionär har...[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW