IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Byggen => Topic started by: Par A on 2011-11-04, 18:38:50

Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2011-11-04, 18:38:50
Hej

Hösten kommer med stormsteg och man måste ha något att göra under den mörka delen av året så... det blev en resa under höstlovet för att hämta det nya byggprojektet.

Det blev en S-bach 40% från Pilot. Hade undersökt innan att den skulle kunna få plats i min V70 när man monterar av sidorodret.
Joakim S. låg på mig \"- Det är klart att du ska ha en 150 cc maskin\"
Finns redan två byggbloggar om lillebror 100cc, men däremot ingen om 150 cc. Iof skiljer det ej så mycket i konstruktionen vid en snabb blick.

Det mesta i utrsustning har jag och kommer att köra följande prylar i den.
DLE 170 med Knuckleheaders från MTW samt deras nya 115 dämpare( de ska vara tysta och fina).
Hitech 7990
Hitech 7950
Hitech  7954
Emcotec Magic 5
Powerbox Killswitch
2 st Desirepower 2200 mah
1 st Desire power 1500 mah

Propellerval är inte klart, vi får höra med dom som redan flyger maskinen för att träffa rätt.

Lägger upp lite bilder men jag skyndar långsamt med bygget, det ska ju räcka hela vintern[;)]


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011114182757_20111104255.jpg)
75.68 KB
Den såg fin ut under plasten. Måste bygga en ställning som den kan ligga i under tiden jag bygger den. Blir lättare att komma runt den då.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011114182919_20111104256.jpg)
70.92 KB
Canopyn glänser fint, jakten på instrument och pilot har börjat.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011114183012_20111104258.jpg)
47.92 KB
Motorvalet föll på en DLE 170. Pratade med Lars Bexander som var nöjd med combon S-bach + DLE 170. Har samma monteringsmått som DA 170 så det är bara att borra i de förmärkta hålen.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011114183219_20111104260.jpg)
77.97 KB
Mycket trä är det[;)]


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011114183250_20111104262.jpg)
82.8 KB
Det första blinget är på plats[:)]

Skyndar långsamt så det kan ta lite tid innan bygget drar igång på allvar. Men nu är den i alla fall hemma och i byggrummet.

Vi hörs!
Mvh
Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Mikael_Ingemarson on 2011-11-04, 19:03:20
Jättefräck maskin.
En sådan har jag också funderat på en litegrann.
Ska bli spännande att få se den i luften.



//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Jocke on 2011-11-04, 21:01:30
Kul Pär!!
Störst i Kalmar län!(Vad jag vet i IMAC[:p])
Lycka till.

//Jocke
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: paroos on 2011-11-04, 21:46:57
WOW! Grymt snyggt färgschema!!![:p]
[:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2011-11-05, 13:37:02

Dimman ligger tät över Kalmar så det blev inget flyg idag. Den tiden kan vi lägga på att montera/limma några roderhorn.



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011115133143_20111105263.jpg)
85.76 KB
Allt kommer väl förpackat i en enda lång \"tillbehörskorv\"..



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011115133243_20111105264.jpg)
89.93 KB
Valde att ha ett servo per höjdroderhalva. Då blir det att sätta servot i det mittersta hålet. Finns tre alternativ..
Dra av skyddsfilmen, rugga upp ytan på roderhornen, tvätta av dom med T-röd och i med epoxi.
Skulle bra gärna vilja få tag i samma färg på sprayburk så hornen smälter ihop med undersidan[:D]



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011115133534_20111105265.jpg)
80.2 KB
En liten jämförelse med stabben på en 100 cc S-bach.

Mvh
Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: paroos on 2011-11-05, 17:56:41
Tips: Hangar9 piloten till 3,1m sukhoien finns att köpa lös.
Rätt storlek, färgmatchad och klar!
http://www.horizonhobby.com/Products/Default.aspx?ProdID=HAN106014
Kontakta Procar om du är sugen. (kostar bara 55$)

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2011-11-09, 19:59:12

Vi fick en stund i källaren för att montera vidare.
Koncentrerade mig på att få motorn på rätt plats. Pilot maskinerna är väl förberedda för att skruva dit motorn med färdiga referenslinjer för motorspantet.



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/201111919503_20111107266.jpg)
79.12 KB
Jag ville ha motorn direkt skruvad mot motorspantet för att slippa distanserna som följer med motorn.



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011119195056_20111108267.jpg)
75.19 KB
Båda motorkåporna har rejält med epoxi/mikroballonger i skarven mellan glasfiberkåpa och träram= BRA..



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011119195223_20111109268.jpg)
60.5 KB
Motorn provmonterades för att kolla att riktningen var den rätta efter borrning av skruvar som fixerar spantet vid limning.



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/201111919540_20111109270.jpg)
80.86 KB
Är mycket nöjd med passningen av motor/spinner och motorkåpa. Det blev ett mellanrum på 2 mm, helt ok[;)]
Härnäst på tur står att lacka allt trä i kropp, vingrot etc med vattenbaserad golvlack. Motorrum/canistertunnel får sig en strykning av utspädd lamineringsepoxi. Av ren säkerhet har jag tömt en 1/2 flaska CA-lim i alla skarvar i kroppen, inte för att det behövs men jag gör det av vana med alla ARF modeller.

Vi hörs!
Mvh
Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Paul on 2011-11-09, 20:43:03
Oj, oj...... flitens lampa lyser, du skulle ju bygga sakta så det tog hela vintern????
Men fint blir det.
//PM
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2011-11-09, 21:15:02
Men Palle...
Jag måste ju ligga i om jag ska bli klar innan din Krill Yak...[:D]

Mvh
Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: paroos on 2011-11-09, 21:29:58
Bara en halv flaska CA!?!? Hur stor var flaskan!!??[:0]
[:D][:D]

Jo, det skadar aldrig![^]

OBS! Vet inte hur mycket det varierar från modell till modell men på min Sbach är det varvat \"riktig lätt plywood\" med \"svampig ??-wood\"
Ex. träet som utgör fronten av kroppen runt boxen. Här tränger småbrickor in som i smör, i träet när man spänner nedre kåp skruvarna.
Har fått använda väldigt stora brickor för att råda bot.[V]
Flera islagsmuttrar var heller inte limmade, bara dit-tryckta.
Bla de till ovan nämnda skruvar, trillade ur och hamnade på ett mycket trångt ställe i sidokroppen. Blev nästan tokig innan jag fick dem på plats igen och hade lyckats droppa in tjock CA.[:(!]

Nice fit på spinner-kåpa![}:)]



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Spitfiremagnus83 on 2011-11-09, 22:02:04
Känner igen det där med att ett bygge ska räcka länge... När man väl börjar bygga så springer timmarna snabbt i väg!
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2011-11-09, 22:43:41

Patrick.. om du menar de nedre kåpskruvarna så är den plywooden stenhård och det är inga problem att dra fast den nedre kåpan mot kroppsspantet. Droppade redan innan dit lite ca på de islagsmutrar som finns till kåpan[;)] Hoppas att vi slipper ditt problem. Inte så praktiskt att stå och skaka ut skruv ur en 150 cc maskin i ett litet hobbyrum[:D]

Generellt kan man säga att man ska titta över en ARF maskin när man sätter ihop den för att öka livslängden på den. Sedan får tiden utvisa vad som behöver fixas... vet tex att hjulaxlar är  lite i mjukaste laget.

Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: paroos on 2011-11-09, 23:51:14
quote:
Originally posted by Par A


Patrick.. om du menar de nedre kåpskruvarna så är den plywooden stenhård och det är inga problem att dra fast den nedre kåpan mot kroppsspantet. Droppade redan innan dit lite ca på de islagsmutrar som finns till kåpan[;)] Hoppas att vi slipper ditt problem. Inte så praktiskt att stå och skaka ut skruv ur en 150 cc maskin i ett litet hobbyrum[:D]

Generellt kan man säga att man ska titta över en ARF maskin när man sätter ihop den för att öka livslängden på den. Sedan får tiden utvisa vad som behöver fixas... vet tex att hjulaxlar är  lite i mjukaste laget.

Pär



Bra, jag hade lite brottom + var naiv nog att tänka, Kineserna har säkert varit noga där eftersom man inte kommer åt![B)]
Gött att du fått bättre ply! Tror iofs inte det påverkar hållfastheten i konstruktionen i sig. Tåler bara inte mekanisk åverkan så bra.

Ja, släng både axlar och stoppringar i sopan och sätt dit M6 med låsmutter...fråga mig hur jag vet![:(!] Ett av mina hjul sa sayonara i Brännebrona.
Hjulen är också utbytta nu mot Du-Bro threaded wheels.

Har du CAat kanten på den tunna balsan som ving infästningshålet är klädd med?
Mina anti rotations pinnar i vingarna (kolfiber på 37%) var dåligt limmade. Hällde i tjock CA.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: dahlberg on 2011-11-09, 23:59:00
Vet inte hur rätt det är men jag har fått lära mig att man inte skall spä ut epoxi, har något med härdningen att göra. Värm den till ca 30 grader om du vill sänka viskositeten, pot life minskas något. Se också till att torka bort all överflödig epoxi, den ökar inte hållfastigheten på något sätt.

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: paroos on 2011-11-10, 00:02:07
quote:
Originally posted by dahlberg

Vet inte hur rätt det är men jag har fått lära mig att man inte skall spä ut epoxi, har något med härdningen att göra. Värm den till ca 30 grader om du vill sänka viskositeten, pot life minskas något. Se också till att torka bort all överflödig epoxi, den ökar inte hållfastigheten på något sätt.

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC




Kan inte nog rek. och framhålla Biltemas lamineringsepoxy.
Funkar super och med korrekt 2:1 blandningsföhållande.
Billig är den också...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Skymic on 2011-11-10, 07:30:56
Som jag sagt i en annan tråd, vissa saker bör man lägga större vikt vid.
Alltså saker som måste fungera.givetvis är det viktigt att noga gå över limskarvar.
Och använda gänglåsning.

Tex, hjul och hjulaxlar är ju ett måste för att kärran skall funka.
Det blir lätt stora skador om man tappar ett hjul.
Säkerhet är A och O på så här stora kärror.
Att ta hand om vibrationerna är ju också viktigt.

Tips vid limning(ej snabblim)
När man limmar med expelvis Epoxy så är det viktigt stt man stryker lim på båda ytorna som skall limmas ihop, detta ökar vidhäftningen och därmed styrkan.
Har för mig att det var en rejäl ökning.

//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power



Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Aerobat on 2011-11-10, 08:07:42
Håller helt med Micke. Under de 3 år jag flugit bensinare har jag hunnit göra de flesta misstag. Skruvar har lossnat och limfogar släppt. Genvägar lönar sig inte om kärran ska hålla många flygtimmar. Numera limmar jag till 90% med 24h epoxy. Biltemas laminatepoxy kan jag också rekommendera, förutom det självklara är den perfekt som bränslesäkring.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Aeroparts on 2011-11-10, 11:23:04
Kan väl slänga in något tipps också.
1.När man tillverkar plywood (flygplan kvalite) så genom olika processer så kan det bildas på ytan nästan som ett släppmedel, detta är väl känt bland de som bygger fullsize. Detta gör att limmet inte fastnar som det skall, så när man putsat sin plywood så kan man se om man fått bort släppmedlet droppa lite vatten på den. Droppen skall inte pärla sig utan sugas upp direkt.
2.När man limmar in spant etc i komposite fpl så använd inte microballonger som något förstärkningsmedel i epoxi, detta skall bara användas som utfyllnad för att få rundare fog för glasfibern som man lägger utanpå. Skall man limma in något och vill få utfyllnad och styrka samtidigt så använd flox (hackad bomullsfiber).

/Lennart
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Lonsan on 2011-11-10, 12:10:49
Helt rätt ang microballonger. Förstäker inte ett dugg, funkar mer som ett epoxi-spackel.
Jag använder hackad kolfiber i fogar. Fult som tusan kan det bli pga av att det är svart, men starkt blir det.



MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Rikard Levenstam on 2011-11-13, 08:35:35
Hej,
Kan fylla på med tips om en produkt jag börjat använa på senare tid. Tex, vid inlimmning av roderhorn vill man vara 100% säker att de sitter så bra som möjligt. I epoxy/\"Flox\"/Mikroballong mixen blandar jag någon droppe skum-vätska. Det gör att epoxyn expanderar under härdning och fyller ut effektivare. Vid rätt tillfälle, liten inblandning tycker jag det är riktigt bra...

http://www.emc-vega.de/epages/62405086.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/62405086/Categories/Faserverbundwerkstoffe/Epoxydharze/Treibmittel

En lagom dos tixotropi medel kan också vara smidigt, för att förhindra rinning av limnings joxet
http://www.emc-vega.de/epages/62405086.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/62405086/Categories/Faserverbundwerkstoffe/Fullstoffe/Thixotropiermittel

På starkt sugande material måste man dock först pensla ren epoxy, annars sugs epoxyn ur mixen och enbart flox, microballonger ligger kvar på ytan... tex kompolett, balsa..etc.

Mvh  Rikard



Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Lonsan on 2011-11-13, 10:00:32
Vad är kompolett?

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Rikard Levenstam on 2011-11-13, 10:43:00
Hej, Kompolett eller Artboard är världens bästa material för vingbalkar, distansmaterial.... Glasfiber baserat material som används i golv på tåg och lätta konstruktioner tydligen. Materialet tar upp skjuv krafter syveränt, vilket är bra för vingbalkar. Man skär det lätt med skalpell. 6mm tjocklek oftast...

/R
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: paroos on 2011-11-13, 12:58:05
Låter som en Komp(o)lett lösning!!
[:I]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: paroos on 2011-11-13, 12:59:21
Nä, nu får vi skärpa oss!!!!!!!!!!!!!!!
Detta är Pärs Sbach byggtråd som nu spårat ur!
Åter till ämnet...


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2011-11-13, 13:58:46
Okej...
Blev en liten stund till S-bachen idag efter all lövräfsning[:(]

Suger åt mig alla tips kring epoxi som putsad plywood[:D]
Har själv sk. flox hemma som jag blandar i för att öka på styrkan i en fog.

Nåväl vi monterar på så smått och har beställt cansitrar av Mikael I som ska komma hem i månadsskiftet. Blir bra med MTW TD 115K samt knuckleheaders.



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111113135035_20111113271.jpg)
63.44 KB
Ändrade lite på ställinfästningen och monterade islagsmuttrar.. allt för att snabbt kunna montera bort stället utan att ta av kåpa etc.



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111113135146_20111113272.jpg)
33.33 KB
Stället på plats. Är inte så mycket bredare än 100cc modellen.



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111113135237_20111113274.jpg)
59.71 KB



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111113135346_20111113275.jpg)
79.83 KB
Visar lite bilder på möjligheten att ha tex RE 3 pipor i maskinen. Det är förberett för detta om man vill.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111113135450_20111113277.jpg)
34.89 KB
Sporrstället är av kolfiber. Möjlighet finns att montera servon till sidorodret i bakkroppen men jag kommer att kör på virestyrning och 2 st Hitech 7990 inne i kroppen.

Det var allt för den här gången.Ser fram emot inomhusflygningen om 3 timmar så här på Farsdag. Blir också att komma hem till dukat bord med maten serverad kl.19.00[:)]

Vi hörs!
Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2011-11-15, 20:42:50
Hej igen....
Monteringen löper på med lite jobb varje dag,lika bra att köra på medans man har lusten...[8D]



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011111520337_20111113276.jpg)
68.03 KB
Gjorde en tankvagga med stödram av papp. Klädde sedan in allt i gladpack för att det skulle släppa. Bytte ut orginaltank till en 3W 1, 5 liter.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111115203639_20111115279.jpg)
76.79 KB
Resultatet blev ok med tanke på funktion. Finsishen är väl inget att skryta med. Ska tillverka 2 stöd i plywood. Tänkte även använda befintliga kardbordremmar som får gå igenom en slits i vaggan och runt tanken.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111115203843_20111115280.jpg)
76.04 KB
Tillverkade egna instrumentpanel på ett enkelt sätt.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111115204039_20111115282.jpg)
89.66 KB
Blev en pilot från Extreme flight. Den var betydligt billigare än H9:s pilot. Den fick 3 skruvar upp i botten för att den ska sitta kvar vid kvickrollar.


Vi hörs!
Mvh
Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2011-11-19, 18:41:11
Vi fortsätter mot målet att bli färdiga med S-bachen.
Har inte stött på några större problem på resan och det mesta flyter på bra.

Har förstärkt nosen på maskinen med glasfiberväv samt lamineringsepoxi. Allt för att göra livslängden längre på maskinen.

Lite bilder från det senaste sakerna jag gjort.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111119182943_20111116285.jpg)
66.14 KB
Lite bling till med SWB armar. Satte linkarna på det inre hålet då jag inte behöver superstora utslag.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011111918319_20111117287.jpg)
68.18 KB
3W tanken med lite modifieringar. Ett rör på klunken för att den inte ska vika sig. Allt säkrat med sk straps.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111119183224_20111118288.jpg)
43.14 KB
Sidorodret på plats.Det ska kunnamonteras bort på ett snabbt sätt. Tanken är att sedan göra en vagga som hängs på fenan vid transport. Går inte in i bilen annars[:D]


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011111918348_20111119289.jpg)
69.69 KB
Införskaffade gummibussningar på Kjell o Co. Deras stora passar perfekt i Pilots maskiner 100-150 cc. Här dras senare förlägningskablarna till stabbarna ochförhindrar förhoppningsvis nötning.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111119183612_20111119291.jpg)
43.62 KB
Tänk vad åren går. Tyckte att min Enya 60 X var en grymt stor motor i början av min modellflygkarriär. Nu står man med en 170 cc istället[8D]


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111119183750_20111119292.jpg)
67.89 KB
Tankvaggan blev grymt bra. Med sprayfärg i silver fick den faktiskt lite NASA look.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111119183855_20111119294.jpg)
24.18 KB
Bestämde mig för att göra en egen stötstång till gasen i kolfiber. Bra att man hade lite rör liggandes från sin helikopter aktiva period.
Vill inte montera servot så nära den stora vibratorn i maskinen= motorn som manualen visar.

Vi hörs!
Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: paroos on 2011-11-19, 18:51:25
Finemang!

Ser nice ut, blir en fin kärra det här.
Gillar bussningarna. Själv trär jag strumpa på alla kablar och strappar dem i varje hål.

Fråga ang bilden med bling SWB armen, är hornen limmade eller bara provmonterade?

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2011-11-19, 19:14:35
Ska även köra med sk. strumpa på kablarna eller virad kabelskydd i plast.

Förstår vad du saknar på bilden med limmade roderhorn, de sk. plastbrickorna som ska vara mellan hornen.
Finns tyvärr inga med i \"tillbehörskorven\", jag letade efter dem eftersom det var sådana med i 100 cc versionen.
Så de är limmade nu...[;)]

Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: paroos on 2011-11-19, 20:48:44
Mmmm en av Pilots kvalitetsbrister tyvärr, fattades lite (eller var dubbelt) till min 88\" Extra och 107\" Sbach också.

Hur är det förresten på 122\" maskinerna, blandar de märkliga inch skruvar med metriskt på dem också?

Ang. hornen så mister man sannolikt lite hållfastehet utan plattan, men det håller nog ändå![}:)]
[:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2011-11-19, 21:59:05

Fattades inget till min 100 cc.
Det jag använt hittills är mm gänga på.
Skulle det var tum/inch så kommer jag att byta till mm. för att lätt kunna ersätta om man tappar något.

Ska nog hålla men visst det blir mer limyta med plattorna men jag fyllde rejält med 30 min epoxi. Byggde även upp en liten skarv med flox/epoxi mellan hornen och trä på roder.

Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Lonsan on 2011-11-20, 00:48:23
Det låter bra med roderhorn som \"sannolikt\" håller...


MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: paroos on 2011-11-20, 10:38:35
quote:
Originally posted by Lonsan

Det låter bra med roderhorn som \"sannolikt\" håller...


MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se



Well...det bästa är ju klart att alltid bygga och använda utrustning så som konstruktören har tänkt.
Men de sitter väldigt djupt ner i träet. Finns det bara epoxy som låser hela ytorna därinne och hornen är uppruggade för maximal vidhäftning av limmet så sitter det bra förankrat.
Ett orosmoment är ju att plattan tar upp brytmomentet från olika sidor som horn-konstruktionen utsätts för. Därav tar man bort klädslen där den skall sitta så att även plattan fäster max mot träet. Utan plattan bryter det direkt på själva horn halvorna. Dock är maximal brytkraft i den rikting där också maximal styrka är. Det är mest sidokrafterna jag tänker på, de jobbar ju så att säga i \"bryta loss limfogen\" ledden.
Jag bakar alltid in hela plattan i epoxy, samt bygger upp vallar av lim mot hornen för maximal styrka. (gjuter in allt i epoxy)

Pär, ser att du fortfarande har möjlighet att stärka upp!
Tips, ring Autopartner och be dem skicka plattor. Alternativt, ta bort klädslen vid roten av hornen och lägg på lite mer epoxy?

Mitt, bakverk! (overkill? kanske...men man sover gott![;)])
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20111120103823_DSCN5540.jpg)
54.58 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2011-11-20, 16:15:42
Oj man blir granskad hårt[8D]
Roderhornen är slipade, avtvättade i rödsprit och bakade ner i träet.Fyllt hålet fram och tillbaka med epoxi och en smalare pianotråd tills jag inte fick plats med mer...
Dessutom är det håloch hullingar i hornen på den änden som går ned i träet.

Om man tittar på C-arf maskiner så är väl de också av samma princip på roderhorn som Pilot men den saknar en sk. platta som vi pratar om.
Pratade med Jocke S som flugit sin C-arf Extra 300 SX i 3 säsonger med över 150 flygningar och de är fastsatta enligt samma princip och de satt kavar sist han flög[;)]

Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: paroos on 2011-11-20, 18:15:05
Ja...tror också det håller.
Men...ta en titt på Jockes stackars skevar och jämför med laggårdsväggarna på Sbachen![8)]
Som sagt, den mesta brytkraften är i samma riktning då hornen har som mest motståndkraft, det är nog lungt.

OBS! All \"granskning\" är i välmening och även med lite säkerhetstänk i bakhuvet.[8D]

(och Jockes Extra är faktiskt en bra måttstock, för den har gått minst 2000 flygningar. Dvs de 500 han berättar om, PLUS de 1500 han mörkat!!![;)])


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Jocke on 2011-11-20, 18:57:33
[:D][:D]
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Lonsan on 2011-11-20, 19:04:35
Eftersom servona sitter \"rätt\" i en CARF så slipper man ju sidkrafter på roderhornen.
Tycker den avbildade lösningen med servot istoppat rakt underifrån ser för bedrövlig ut. En av många smådetaljer som gör att jag föredrar kompositmaskiner
Det märkliga är dock, varför används det fler ful-lösningar på trä ARF:er, det går ju att göra snyggt (och bra) även på en träkonstruktion.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: paroos on 2011-11-20, 19:12:08
quote:
Originally posted by Lonsan

Eftersom servona sitter \"rätt\" i en CARF så slipper man ju sidkrafter på roderhornen.
Tycker den avbildade lösningen med servot istoppat rakt underifrån ser för bedrövlig ut. En av många smådetaljer som gör att jag föredrar kompositmaskiner
Det märkliga är dock, varför används det fler ful-lösningar på trä ARF:er, det går ju att göra snyggt (och bra) även på en träkonstruktion.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se



Antagligen för att den \"ful-lösningen\" har funkat i tusentals maskiner under xxxxx tusentals flygtimmar utan problem!
Eller??[;)]

PS. Det blir inte några sidokrafter på hornen pga servoplaceringen...Så där finns ingen skillnad. Jag tänker på när allt flexar lite under belastning och då det vibrerar.
DS.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2011-11-20, 21:57:52
Hej igen...

Stora maskiner är det stor krafter på också så det är bra med alla synpunkter för att få det så bra/säkert som möjligt.
För att jag också ska sova bra på nätterna kom jag på en lösning när jag var och inomhusflög. Bygger upp med glasfiberväv och epoxi mellan roderhornen och skär även bort plasten där. Då blir det så nära man kan komma den ursprungliga plattan...





Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111120214711_20111120303.jpg)
65.08 KB
S-bachar kan man aldrig få för många av så det är självklart så att man har en till inomhusflyget också!


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111120214812_20111120295.jpg)
73.56 KB
Servot på plats i servolådan. Blev en bra lösning på trottelinstallationen. Hoppar chokeservo då man når spjället bra på en S-bach i det nedre hålet i kåpan.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111120215015_20111120296.jpg)
83.8 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111120215138_20111120297.jpg)
87.45 KB
Ett tips till alla om ni inte redan har det... en pannlampa!
Gör att du ser bra i mörka urtymmen när du bygger samtidigt båda händerna fria[;)]


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111120215321_20111120305.jpg)
63.12 KB
Mycket tråkjobb idag med kabeldragning i vingarna. Men nu är allt på plats med SWB armar. Säkrar alltid alla kontakter med sytråd, krympslang och kabelskydd längs hela servosladdarna.

Här näst på tur står baffling av motor. Det börjar vi med i morgon.

Ha det bra.
Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2011-11-21, 20:22:55
Ner i hobbyrummet och arbeta vidare...

Funderar lite över bafflingen och har valt att lösa det på följande sätt. Vill gärna ha råd om det är ok.. innan jag plastar dit det och målar i matchande färg.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011112120200_20111121306.jpg)
83.04 KB
Uppbyggt i balsa med sidostyrningar som styr in luften över cylinder och avgasport.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111121202117_20111121309.jpg)
65.5 KB
Varje intag ser ut enligt följande..


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111121202217_20111121307.jpg)
75.72 KB
S-bachen:s fighting face framifrån.

Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: paroos on 2011-11-21, 20:38:31
Aaah yes the fighting face!![}:)]
(Psst den är så snygg att den förtjänar matchande baffling...[;)])

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20111121203756_DSCN5797.jpg)
75.14 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2011-12-01, 17:38:32
Tomten kom tidigt i år med ett stort brunt paket som hämtades på den lokala macken. Tomten var i själva verket Mikael I som fixat dämpare och manifold till maskinen, tack!. Vilken fröjd att se dessa canistrar från MTW. Glänser så pass att de skulle fungera utmärkt som juldekorationer i granen[:D]
Var även med ett paket med en ZDZ motor, undrar vem som ska ha den tro..?


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011121173141_20111201311.jpg)
74.16 KB
Mycket fina saker som fanns i lådan. Otroligt bra med knuckleheaders som du böjer till så att de passar till canistrarna på bästa sätt.
MTW TD 115K är nya, 4 st kamrar som ska sänka ljudet jämfört med 110 K. De fick plats på ett bra sätt i tunneln på S-bachen.
Passade också på att beställa nya stift till min ZDZ 100.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011121173357_20111201312.jpg)
66.68 KB
Fina manifolders från MTW. Passas in och löds ihop i skarvarna. Enkelt och bra.

Helgen är räddad...[:)]

Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: paroos on 2011-12-01, 18:00:10
MmmmmTW is the $hit!![}:)][:p]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Mikael_Ingemarson on 2011-12-01, 21:58:43
Hej Pär

Kul att du gillar dem.
Nu får vi bara hoppas att du lyckas baxa in dem i Sbachen också[;)]

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: paroos on 2011-12-01, 22:26:40
Var det kanske ett ZDZ180B2RV-J monster i låddan!?!?[}:)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Skymic on 2011-12-02, 07:03:22
quote:
Originally posted by paroos

Var det kanske ett ZDZ180B2RV-J monster i låddan!?!?[}:)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW



Till Paul[?]

//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/809b3a44.jpg)



Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2011-12-02, 08:41:49
Måste citera på era gissningar..

\"Nothing even comes close\"

En liten mindre motor som skulle till en lokal guldsmed..[:D]
Vem kan det vara?

Men den stora motorn,ZDZ180B2RV-J, skulle nog passa bra i Palles Yak någon gång i framtiden...

Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: paroos on 2011-12-02, 17:57:28
Trodde Guldnasaren skulle ha en motor med \"Kraft och tillförlitlighet\" i sitt nya muskedunder...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Jocke on 2011-12-02, 20:56:28
Hej Roos!
Tanken har slagit mej,men jag är nog dum om jag inte ger 3W 157an chansen[:)]
Det är ju ingen dålig motor det heller.........

Ser bra ut Pär,tror det är dags för ett besök snart[:p]
///Jocke
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: paroos on 2011-12-02, 21:19:09
quote:
Originally posted by Jocke

Hej Roos!
Tanken har slagit mej,men jag är nog dum om jag inte ger 3W 157an chansen[:)]
Det är ju ingen dålig motor det heller.........

Ser bra ut Pär,tror det är dags för ett besök snart[:p]
///Jocke



Nu blir du ju helt förslappad i högerarmen...[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2011-12-17, 14:08:22
Det var ett tag sedan jag hann med att bygga på maskinen men nu börjar det att lugna ner sig lite så att jag kan gå ner lite längre stunder i hobbyrummet.
Hade besök förra helgen av Jocke S som nog skulle kunna tänka sig en S-bach efter sina Extra maskiner såklart..[:D]Är väl ett gott betyg!
Lödningen av krökar gick smärtfritt efter att ha lånat en gasolflaska med ett sk. tändmunstycke av pistoltyp.Bara att trycka på avtryckaren så blir det låga. Krökarna var färdiga på 5 min...
Valde ändå att linda lödningarna med teflontejp och då enbart av estetiska skäl. Hade inte tillgång till någon poleringsutrustning för att göra skarvarna fina så vit tejp blev ok..
Har även lagt på epoxi/floxblandning mellan alla roderhorn.
Några bilder på det lilla som har hänt.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111217135719_20111217331.jpg)
82.53 KB
Valde att ta upp ett stort hål undertill. Canistrarna fick plats med lite marginal.Stället sitter på plats med låsbrickor för att lätt demonteras vid ev. transport.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111217135955_20111217332.jpg)
63.88 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011121714033_20111217334.jpg)
71.9 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011121714057_20111217336.jpg)
66.93 KB





Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011121714144_20111217338.jpg)
71.3 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/201112171423_20111217351.jpg)
77.8 KB
Gjorde en liten modifering på stället då jag inte monterar de medföljande hjulaxlarna. Använder 5 mm insexbult som axel. Eftersom hålet i stället är 8 mm så tillverkade jag en bussning av delar ur min hkp låda.. Gängade upp hålen i bussningen till 5 mm. Allt epoxilimmas fast. Blir bra och ska göra samma mod på min 100 cc maskin.

Propellrar är på väg in, blev Mejzlick Evo 30 x 13 samt en engel 30 x 14. Hade tankar på att sy egna vingpåsar men håller mig nog till Revoc som jag är nöjd med sedan tidigare.

Ja då var det dags att tillverka lite julköttbullar...[;)]

Vi hörs!
Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2011-12-19, 20:34:19
Tycker det är för lite (h)jul på forumet så lite bilder från julstöket får väl plats i byggtråden. Palle M var så sugen på köttbullar men jag la snabbt in dom i frysen där de får ligga till julafton..


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011121920216_20111217353.jpg)
41.22 KB
Blev nöjd med årets hemmagjorda julköttbullar som är i skala 1:1.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111219202228_20111217354.jpg)
50.75 KB
Den obligatoriska mjuka pepparkakan släppte fint från formarna trots att jag inte använde något släppmedel...[;)]



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011121920248_20111219371.jpg)
50.12 KB
Hjulkåporna blev lite i största laget för min Edge 540. Får leta vidare för utan hjulkåpor kan man inte flyga...


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111219202523_20111219366.jpg)
34.97 KB
Ingen Einstein behövdes för att få hjul och kåpor på plats. Använde insexbult 5mm till hjulaxlar och det hela blev en bra lösning. Bra med kåpor som lätt kan monteras av om så behövs.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2011121920315_20111205316.jpg)
42.1 KB
Passade på att limma radio-batteri-powerbox brygga. Den är gjord av 1mm plywood med 5mm balsa i mitten. Hittade bra vikter till pressen i mina MC- batterier..


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20111219203250_20111219368.jpg)
60.97 KB
Som på de flesta S-bachar monteras bryggan bakom canopyn. Det blir lätt att serva och ackarna når du på ett enkelt sätt.

Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Paul on 2011-12-19, 21:18:21
Hmm... min gamla Edge med så stora fula hjulkåpor[xx(]
Du... jag har ju sagt att de dära köttbullarna bara kommer att ligga i skåpet och bli gamla till jul[V] Bättre jag kommer förbi imorgon och äter upp dem[:p][:p]
//PM
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2012-01-06, 18:53:09
Ok...
Väntar fortfarande på Powerboxar och servon etc.. så bygget står stilla men det är inte så mycket kvar på den. Känner att den blir klar till säsongen i alla fall

Fick dock hem lite propellrar under lovet och undrar så om jag inte ska göra S-bachen 4 -bladig...[:D]


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/201216185153_20120106385.jpg)
84.37 KB


Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2012-01-17, 18:59:24
Nu har det kommit ett paket på posten som gör att jag kan slutföra arbetet med min S-bach. Under det korta byggstoppet passade jag på att göra en låda/ställning till maskinen. Den blev bättre än jag tänkt och gör att det knappast märks att jag har en 40 % i byggrummet eftersom maskinen kom upp på ytor där den inte är ivägen.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2012117185245_20120115396.jpg)
45.43 KB
Den gjordes av lite brädor och sidostycken i sk mdf board. Som skydd användes rörisolering.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2012117185424_20120117413.jpg)
45.56 KB
Två strykningar och lite dekaler gjorde den rätt fin till slut.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2012117185517_20120117403.jpg)
35.86 KB
Det ramlade in ett paket idag med de sista sakerna jag behöver. Powebox från Emcotech är ny för mig så det blir att läsa in sig på hur den fungerar.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2012117185622_20120117409.jpg)
49.85 KB
Det är gott om utrymme bakom canopyn. Placeringen var tänkt så här och powerboxen ska gummiupphängas på antingen kuddar av gummi eller bränsleslang som träs igenom de fyra hålen i hörnen. Ska väga in så det blir rätt, har fått uppgifter på var den ska väga jämt när stabbar, canopy samt vingar är borta.
Vingpåsar är beställda från Revoc, var tvungen att ta de specialsydda för S-bach 40% då standard 40% inte passar... det är stora vingytor..[:D]

Allt för den här gången..
Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2012-01-25, 20:16:11
Hej
Nu har vi vägt in och allt kan vara där jag hade tänkt från början när jag la ut grejerna för invägning.
Alla kablar är dragna i sk nylonstrumpor eller spiralskydd i plast. Tanken är väl att maskinen ska hänga med ett tag och man kan aldrig vara nog försiktig vad det gäller gnagning eller nötning av kablar pga vibrationer. Känns bra att ha det med sig från helikoptervärlden där det var mkt viktigt att säkra upp alla sladdar från nötning mot chassie.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/201212520511_20120125415.jpg)
30.89 KB
Powerboxen monterades på bränsleslang med 4 mm gängad skruv från båda håll. Blev bra och boxen kan röra sig och blir lite \"avvibrerad\"


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/201212520751_20120125417.jpg)
53.9 KB
Allt limmat på plats. Är bara att dra alla kablarna på ett snyggt sätt till Powerboxen. Säkrar också alla kontakter in till boxen med lite smältlim.

Det börjar närma sig färdig maskin och det är inte utan man är grymt flygsugen på stora maskiner nu men vi får väl vänta några månader till innan våren är här.
Men en provstart av DLE 170 ligger inte så långt fram. Tänkte köra ett par liter genom motorn innan det lyfts..

Ha det bra!
Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Kent on 2012-01-26, 08:47:32
Hej Per

Ha koll på bränsleslangarna som fungerar som vibrationsdämpare till Emcotecen.

De första jag monterade gick av. Bytte till en annan typ som tycks hålla. Har nog med slangkvalite\'n att göra

Barry CO
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2012-01-26, 09:04:25
Hej Kent
Tack för tipset, det ska jag ha koll på.

Använde slang av typen tygon, men den var nästan lika mjuk som silikonslang.
Testade med att dra och slita i slangarna men de satt som berget i skruvarna.
En sak som gör gummi/silikon sprött är ju åldern som gör att det blir sprickor men dessa slangar var färska...[:D]

Ha det bra!
Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2012-02-16, 16:57:40
Det kom ytterligare ett paket idag från Polen. Måste säga att det är bekvämt med vingpåsar när du ska bära eller frakta så här pass stora maskiner. Blev ett kit med gråa påsar för vingar, stabbe samt fena.
Kan ju användas vidare om den här maskinen går till de \"sälla jaktmarkerna\". Blev lite bling i form av mitt namn, mest för att reta Palle och så han inte tar fel vingar.
Eftersom de inte har bokstaven ä så var jag spänd på vad de skulle bli, men se det blev rätt. Mailkontakten har fungerat kanon och påsarna sys efter beställningen är gjord, tala om färskvara[:D]
Allt är klart, programmerad Magic 5 powerbox och alla kablar dragna, Programmeringen var busenkel så nu väntar jag bara på ett tändsystem, jag var så snäll och låna ut mitt orginal till en lokal IMAC flygare som behövde det bättre...[}:)]


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2012216164942_20120216424.jpg)
38.74 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2012216165011_20120216426.jpg)
67.68 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2012216165029_20120216433.jpg)
35.99 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2012216165130_20120216435.jpg)
50.04 KB

Jag var även nere hos Jocke S i helgen och fikade/snackade IMAC.
Det var så fint väder så det blev en repa ner till fältet och lite flyg med Jockes nya vapen för 2012...


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2012216165713_20120211422.jpg)
52.06 KB

Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2012-03-12, 19:40:18
Hej
Våren är på g.. äntligen.
Efter en veckas semester låg ett paket med ett efterlängtat tändsystem hemma. Monterade det i helgen med noggrant kabeldragningsarbete.
Ringde Palle från jobbet och undrade om vi inte skulle provbrumma lite DLE 170?
-Jag kommer kl.16.30, blev svaret.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2012312192830_20120312444.jpg)
85.2 KB
Palle ger tummen upp för provstart. Efter att ha chokat några gånger var förgasaren fylld. Höjde dock tom gången lite innan den gick igång.
Proppeller är en Engel 30 x 14. Den fick gå några minuter på tomgång innan den gasades på. Oj.. vilket drag. Det kommer att dra denna kärra lugnt. En bra sak var att de sista eklöven flög in till grannarna, tala om lövblås[:D]


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2012312193319_20120312445.jpg)
73.04 KB
Med de fabriksinställningar som var och \"kinesstift\" som ska bytas til NGK cm 6 så hade den en fin gång. Lite fett inställd från tom gång till mellanregister.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2012312193459_20120312446.jpg)
64.47 KB
Palle konstaterade att hans ZDZ 180 i sin Yak kommer att bli en raket!
Startade motorn varm en andra gång men märkte då att den fick för mycket på fullgas och inte sjöng ut riktigt. Mer inställning på nålarna erfodras framöver samt några liter.

Hur gör ni egentligen..
Kör ni in motorer innan första start?
(manualen säger 4 liter)

De andra motorer jag har ZDZ, DA ..har jag flugit in i maskinen.


Mvh
Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Paul on 2012-03-12, 22:01:23
Vilken modellflyg dag jag haft.... Sukhoi lyft, sedan motorstart med Pär[8D]
Känner mig röd i ansiktet av solen på fältet, och vinden bakom DLE - 170 ian.
[:I][:I][:I]
//Paul M
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: paroos on 2012-03-13, 18:59:42
Kör den en tank eller två max på marken tills den känns stabil.
Tills värsta råheten är borta. (allt från 0,5-2 tankar)
Tuna sedan för optimal gång och flyg!
Finns inget bättre för en motor än IMAC träning...marsch farts gas, korta fullgas pådrag belastat i vertikaler upp, vila på tomgång i vertikaler ner om och om igen...perfa!
Ha lite extra koll på cylinder temp och stift i början.

Ser nice ut!![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2013-08-09, 18:33:57
Äntligen.... som Gert Fylking brukade säga när Nobelpriset i litteratur
tillkännagavs.Idag var det premiär på maskinen.Måste nog säga att jag var glad
att jag inte sålt den..;)
Man kan inte säga så mycket efter så här lite tid men är helt klart mycket nöjd med den.
Den var stabil i blåsten ... bra drag i DLE 170 och tyst.Kraften uppåt var imponerande och den trackade bra.Otroligt stabil i landningen.Ja den påminner självklart om sin lillebror.


Ett stort tack till Palle som var behjälplig på alla sätt denna dag...men jag delar tyvärr
inte din musiksmak som spelades på väg ut till fältet...;)


Mvh
Pär Axelsson

Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Par A on 2013-08-09, 18:41:33
Hoppsan.... glömde lite bilder som togs.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/201389183646_s-bach1.jpg)
88.82 KB
En nöjd pilot med matchande rem till kulören på maskinen.
Jag ser inte så stor ut brevid en 40%.. behövs inget gym i höst[:D]


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/201389183819_s-bach2.jpg)
74.27 KB
Allt kollat och redo för start.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/201389183921_s-bach3.jpg)
82.57 KB
Ett stort tack till lastmästare Paul. Den gick in med 1 cm tillgodo på bakrutan tillsammans med en annan 40%.
En lyckad dag och nu blir det kökstjänst med helgrillad lax på menyn.

Vi hörs!
//Pär
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Paul on 2013-08-09, 19:39:08
Yessss, now we can cal us,........  the Orange brothers from Kalmar. [;)][;)]
(http://i1170.photobucket.com/albums/r539/ppppmmmm/2EDA4750-CA20-4C99-9157-0682E9A92E7F-1138-000002D56AF2525E.jpg)

(http://i1170.photobucket.com/albums/r539/ppppmmmm/0A46A10D-5FC1-406C-B3CB-E9B7684A4A5A-1138-000002D59C1433E9.jpg)
[;)][;)]
One likes Yello, the other one dosen\'t. [8D]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Skymic on 2013-08-09, 22:10:14
Grattis till premiären, hoppas vi får se den på  Bränne

//Micke

(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Title: Pilot S-bach 342 40 %
Post by: Mikael_Ingemarson on 2013-08-10, 20:06:07
Grattis
Ja som jag sa redan på telefon, det var på tiden[;)]

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige (//%5C%22http://www.zdz.se%5C%22)
MTW dämpare (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page506.htm%5C%22)
Müller Propellrar (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page2038.htm%5C%22)