Hej
Funderar på placeringen av min Emcotec DPSI micro dualbat.
När jag jag byggde min förra 50cc bensinkärra fick jag lära mig att mottagare och dylikt skulle hållas minst 30 cm från tändsystemet.
På den tiden hade jag 35 mhz, kör 2.4 i dag.
Problemet är att på min EF Extra är det lite knixigt att få plats med den på kroppsidan, där är minimalt med trä, mest bara klädsel.
Längre fram mot motorboxen finns bra med plats, men då blir det närmre tändsystemet...
Vad tror ni om placering där?
Fråga 2. Kabeln från Emcotecen räcker inte till mottagaren. Vad är den generella uppfattningen om förlängningskabar till sådana applikationer? Saknar ungefär en decimeter. Kan det bli en källa till störningar osv?
Hej, på min EF Edge 88 tum sitter Emcotec brytaren ca 5 cm från tändsystemet, iochmed det var jag tvungen att använda ca 15 cm förlängningskabel till mottagaren. Inga problem, inte än ialla fall[:)]
Generellt sett så tror jag att 30 cm regeln inte gäller överhuvudtaget på 2,4 GHz, det var nog mer kritiskt på 35 mhz bandet.
//Mvh Emanuel Fantini
Teampilot Autopartner RC
//www.Kilsmodellklubb.com
Tack Emanuel!
Då blir det montering i kväll.
Så länge kabeln inte är längre än att tillräcklig signalnivå bibehålls är det ingen fara. Vi pratar då väldigt långa kablar.
Du kan ju sätta den i en extra träbit på sidan.
Antingen \"balkar\" att skruva i eller en hel bit ply.
Att ha avstånd mellan mottagare (och allt som leder in i mottagaren) och tändsystement är inget att bry sig om i.o.m. 2,4Ghz.
Dagens tänsystem stör inte så mycket som de gamla + resistorstift etc. (Det värsta har alltid varit magnetspolesystem) Det RF brus som alstras är i förhållande väldans lågfrekvent. Det ligger så långt ifrån Ghz bandet att det inte har en chans att störa.
I princip kan du bunta all elektronik i en hög, inkl tändmodulen utan problem.
Att tänka på vid all placering fram är oljestänk...och att akta kablar för varma delar som cylindrar och krökar.
Jag upptäckte också att mitten av en cannster är ganska varmt under ett ofrivilligt experiment jag gjorde...[V]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Ännu mer info, lysande!
Emcotecen kommer att hamna en bit fram, men skyddad från oljestänk och vidare. Nu ska det knäckas en öl och byggas lite!
Haalllåååå!!
Vill å det bestämdaste avråda från att \"bunka ihop\" elektroniken eller
på alla andra sätt ingnorera sunda regler för installation.
Bara för att 2,4GHz RF-länken i sig är i princip helt immun så betyder det inte att
resten av elektroniken och signalerna klarar vad som helst!
Tänk på att parallella ledare från olika system ska undvikas, korsande
ledningar dock relativt ofarligt. Ska du till att förlänga matningen till mottagaren,
lödskarva om du anser dig lödkunnig. Partvinna ledningarna, det skadar aldrig.
För övrigt så finns det ingen \"signalnivå\" att ta hänsyn till på matningen till mottagaren...men ledararean måste såklart vara tillräcklig, den ska ju räcka
till flera servo som ibland jobbar samtidigt. Har du portar över på din mottagare,
använd gärna 3 st för power in. En är galet litet, 2 st (som det väl är ut från DPSI micro\'n) är väl OK.
Angående att nya tändsystem stör mindre, jovisst, men tänk på att saker och ting
går sönder ibland. Om tändkablar blir slitna eller tändhatten hoppar av eller glappar,
då kommer det en massa störningar. Kan va bra att då ha goda störmarginaler pga
en sund installation...eller?
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
quote:
Originally posted by Lonsan
Haalllåååå!!
Vill å det bestämdaste avråda från att \"bunka ihop\" elektroniken eller
på alla andra sätt ingnorera sunda regler för installation.
Bara för att 2,4GHz RF-länken i sig är i princip helt immun så betyder det inte att
resten av elektroniken och signalerna klarar vad som helst!
Tänk på att parallella ledare från olika system ska undvikas, korsande
ledningar dock relativt ofarligt. Ska du till att förlänga matningen till mottagaren,
lödskarva om du anser dig lödkunnig. Partvinna ledningarna, det skadar aldrig.
För övrigt så finns det ingen \"signalnivå\" att ta hänsyn till på matningen till mottagaren...men ledararean måste såklart vara tillräcklig, den ska ju räcka
till flera servo som ibland jobbar samtidigt. Har du portar över på din mottagare,
använd gärna 3 st för power in. En är galet litet, 2 st (som det väl är ut från DPSI micro\'n) är väl OK.
Angående att nya tändsystem stör mindre, jovisst, men tänk på att saker och ting
går sönder ibland. Om tändkablar blir slitna eller tändhatten hoppar av eller glappar,
då kommer det en massa störningar. Kan va bra att då ha goda störmarginaler pga
en sund installation...eller?
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Det var ju liksom bildligt talat (skrivet) vilket jag tror alla förstod, för att illustrera hur bra 2,4Ghz tåler RF brus jämfört med vårt kära gamla 35Mhz...
OM någon uppfattade det som att jag uppmanade till att lägga powerbox, mottagare, killswitch, batterier och tändsystem i en hög och strappa in det, så vill jag bestämt avråda från detta!!
[:D][:D][:D]
Såja min kära kalkyl, åter till fredags groggen...[;)]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Vilken tur att jag inte gillar när kablar ligger i röra! Alla kan vara lugna, jag förstod precis vad Roos menade!
Lödkunnig, jo, det vill jag påstå, kommer löda en förlängning. Det rör sig inte om många centimetrar ändå.
Dock har min Emcotec pryl bara en kabel som ska in i mottagaren. Det känns mindre bra tycker jag. En sketen liten servokontakt ska strömförsörja hela kärran. MEN, det har fungerat bra i min förra kärra. Dock hade jag som vana att trycka till kablarna in i mottagaren inför varje flygpass. Kanske överdrivet försiktig, men det känns bättre.
Överlag-är inte \"vanliga\" servokontakter rätt klena egentligen?
Jo...men de pallar en hel del ström innan de brinner upp![8D]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
De pallar ca 2 A kontinuerligt och brinner upp vid ca 10 A. (blir i alla fall så varma att de på sikt smälter)
En medelström på 2 A under flygning med en 50 cc kan funka som ett typvärde.
Däremot så är 10 minuter flygning inte en kontinuerlig belastning enligt de referensramar som används för att specificera elektronik. Så det lär klara sig men en ensam UNI-kontakt till Rx lär kvala in som en av de svagaste länkarna i en tillförlitlighetsanalys.
Är väl bara motorn som är mer osäker men den får lägre RPN då ett motorstopp i allmänhet kan hanteras utan nödvändigtvis katastrofala ändeffekter.
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
quote:
Dock har min Emcotec pryl bara en kabel som ska in i mottagaren
Hej Magnus
Alla DPSI dualbat har väl två kablar till mottagaren?
Vad har du för en konstig variant.
//Mikael Ingemarson
http://www.zdz.se
MTW-dämpfer
Den heter \"Emcotec DPSI micro rv\", och tro det eller ej, den har bara en kabel till mottagaren.
Har du bild på den?
//Mikael Ingemarson
http://www.zdz.se
MTW-dämpfer
DPSI Micro RV har dubbla utgångar till mottagaren.
Single batt. varianten en matnings ingång, Dual batt. varianter dubbla matningar.
?
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Mikael, bild finns i min byggtrad, \"det hander något Extra i Malmo\"(jo superfyndig titel)
På sidan två finns en bild med emcotecen, ackar och min mottagare. Kanske är någon äldre variant jag har? Koptes 2008 om jag inte minns fel.
OK jag har sett bilden nu.
Du har helt rätt den har faktiskt bara en kabel till mottagaren.
Just den modellen verkar inte finnas på Emcotecs hemsida längre.
//Mikael Ingemarson
http://www.zdz.se
MTW-dämpfer
Då klarar den väl bara 3A kontinerligt, mot nuvarande modeller som är hottade till 4A.
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Det har jag ingen aning om. Manualen har dessvarre forsvunnit.
Kan det bli snarigt med fyra 7955, ett 5995 och ett 5665?
Har fattat det som att 7955 ar ett ganska torstigt servo-strommassigt.
Jag hade nog skippar den där DPSI:n i så fall.
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Forlat en okunnig, men vad kan handa? Dpsi:n bryter? Brinner upp?
Ponera att jag koper den \"nya\" modellen- gor 1 A sa stor skillnad?
Vill ju ha möjligheten med att kunna ha dubbla ackar...
Powerbox i en 50cc... Overkurs?
Har undersokt. Min version, \"den gamla\" ar specad till 3A.
Den nya är specad for 4A precis som lonsan sager. Da ar ju fragan, ar jag tvungen att köpa den nya for att kunna sova gott? Om sa är fallet, sa kan jag lika garna kopa BIC sa far jag en display med vardefull info.
Jag undrar da framst om en ampere gor sa stor skillnad i detta fallet. Ar ingen 3D flygare, sa det blir vanlig aerobatic. Kanske nagot tamt forsok till hovring och nagra snapprollar, men inte mycket mer.
Enligt Emcotec sa sager de, aven på min gamla version att dpsi fixar upp till tio servon, sju st om det ar stora digiservon. Jag anser mig vara under den gransen. 4 st7955, 1 st 5995 ar de \"stora\" digital servona i min karra. 5665 som jag kör till trottel har knappast sådan monsterprestanda som de andra servona i min setup.
Jag vill bara kunna sova gott och framorallt inte behova vara orolig nar jag flyger.
Bra du hittade manualen. Kolla om specen är olika för olika batterityper. LiPo kan vara en nackdel med sin högre spänning i en RV modell.
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Nu har jag undersökt lite mer. Följande har jag kommit fram till:
Min version, den äldre, har följande info i sin instruktionsbok:
Max. continuous current @ 5.9V
(15 minutes for LiPo batteries) : 3A
Max. peak current @ 5.9V
(10 seconds for LiPo batteries) : 10A
Max. peak current (20ms) : 20A
I instruktionen till den nyare versionen finner jag följande:
Max. continuous current @ 5.9V
(15 minutes for LiPo batteries) : 4A
Max. peak current @ 5.9V
(10 seconds for LiPo batteries) : 10A
Max. peak current (20ms) : 25A
Innebär den här informationen att efter 15 min så stryper DPSI:n? (förutsatt att jag kör lipo)
Jag har ju möjlighet att ställa ner V med en liten strömbrytare på DPSI:n- jag kan välja mellan 5.5v och 5.9 v. Men gör inte detta att regulatorn måste jobba mer för att ta bort \"överflödsströmmen\"? Eller försvinner det som värme?
Kan detta \"förlänga\" de femton minuter som manualen säger?
Helt ovetenskapligt tog jag och kikade i manualen till Emcotecs BIC, vilken också verkar som ett bra alternativ, (och som kanske blir tvungen att skaffa, om jag inte hittar en lösning på detta problem)
Max. continuous current @ 5.9V
(15min for LiPo batteries) : 4A
Max. peak current @ 5.9V
(100ms for LiPo batteries) : 20A
Elguru Lonsan..... Hjälp...[V]
Hej,
Jag köpte en GB Yak55 1,8m med 4st power HD servon (borde dra mindre än Hitec).
Denna kontroller som enligt uppgift ska lämna 5A räckte inte[:(!]
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=10331
5A räcker inte långt med dagens servon.
Visserligen märkte inte de 2 föregående ägarna något, men när jag började fladdra med rodrena dog allt helt. Mycket nära totalhaveri.
Aj... Det verkar ju inte lovande for mig som bara har 3A att spela med.
Fragan är då hur man ska gora? Emcotec BIC har ju inte heller nagra monsterprestanda.
Hur loser man det egentligen om man vill ha bra Digiservon och kora lipo i en 50cc karra?
Hmm, bra exempel Uffe, tänkte inte på det.
Nu tror jag dock att Emcotec prylen trots allt klarar mer än en BEC inbyggd i ett fartreglage, speciellt när det gäller peakar.
Men, när det gäller trygg strömförsörjning till radion ska man inte chansa.
Jag har haft en bensinkärra à 50cc och den slukade ca 350 mAh på 9-10 minuter.
Dvs nästan 2A i snitt. Den hade 4 st Hyperion servo på 13,8 kgcm, ett 16 kgcm Futaba och nåt analogt standard crap till förgasaren.
Jag vet inte riktigt vad jag ska rekommendera längre, tycker precis som du att \"box\" känns overkill för 50cc.
Men det är kanske bara att inse att microDPSI är framtagna innan LiPo dominerade. Nyare varianter av dem har jag för mig går att få med reglerad 7,2 V men då är vi inne på HV setup. 7955TG går fint på den spänningen, de andra vet jag inte.
Att gå tillbaka till NiMh känns sådär, har mycket nackdelar i sig. En BIC är nog det smarta draget för dig, då får man ju koll på allt på köpet.
Själv föredrar jag att undvika regulatorer då de alltid utgör både en begränsning och en felkälla. För tillfället står jag mitt emellan 6V och HV världen och har därför valt LiFe batterier då det funkar utmärkt till både och.
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Byt till MPX så behöver man inte fundera på powerbox[;)]
/Lennart
Jag har en sån här i min 50cc EF Extra:
http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.php?shop=k_emcotec_e&SessionId=&a=article&ProdNr=A11051&t=6&c=541&p=541
och den har funkat utmärkt när jag flaxat rundor i alla fall (1x 5955, 2x 7955, 2x 5985, 2x 225 + 2x 1800mAh 2S LiPo).
// Peter Schmidt
AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
Lennart- Javisst, jag kan skicka mitt kontonummer till dig direkt. Köpa ny radio finns inte på budgetkartan för tillfället.
Lonsan- Jag förstår inte, BIC:ens prestanda är ju inte mycket bättre än min gamla DPSI om jag har läst siffrorna rätt. Jag är verkligen ingen pärla på det här med el och ström, därav mina tusen frågor...
Det hjälper inte om jag ställer ner DPSI:n till 5.5 v? Amperen är väl samma ändå?
Hade hoppats att kunna använda grejerna från min förra kärra, men det verkar snårigt.... Det får kanske bli en BIC trots allt. Tomten kommer ju snart..
MEN, är den verkligen mer skottsäker än DPSI:n?
Surfade rundor och hittade den här prylen från Powerbox.
http://www.powerbox-systems.com/e/powerbox_systeme/powerbox_baselog/start.php
Liiite dyrare än Emcotec BIC, men å andra sidan känns specarna bättre tilltagna. Eller?
Usch va jobbigt det är med modellflyg. Annat var det när man flög trainer med ett fyrcells acke och standardsevron....
Peter- det är en sådan jag har, fast förra versionen.
Tror du kan sova lungt...
Drar du en snap kanske du peakar 7-8A. (jag har aldrig lyckats peaka mer med en 50cc maskin oavsett hur jag flaxat)
Den klarar ju 10A i 20sek.
Dessutom 20A i peak. Det kommer du aldrig i närheten av med 5st servon...kanske i en 100cc maskin, 8+1 servon.
Min V.1 DPSI BIC (för övrigt den bästa uppfinningen ever till 50cc maskiner) är specad på samma sätt, eller 20A Peak.
Vetefasen, men den har gått nästan 200 flygningar i en 50cc Extra med 5+1 servo. Nästan 100 flygningar i CP-ultimaten med 7+1 servo och nu ett 50tal flygningar i Pilot Extran 5 (7955TG) + 1 servo.
Nada problem.
Peter har kört en likadan V.1 BIC i 100cc maskiner utan problem.
Både Peter och Jag har roat oss med att kolla peak strömmen då BICen har denna feature.
Många kör ju utan BICar o boxar o annat i 50cc, dvs rakt in i mottagaren via två bleckbrytare, tja, funkar det med!!
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Det funkar ju bevisligen med acken rätt in i mottagaren, men jag är en ängslig typ.
Har sneglat på bicen, men känt att den varit ett onödigt köp när jag redan har en fullt fungerande DPSI V1. Kan jag klara mig på min DPSI behåller jag självklart den.
Det som jag ställer mig frågande till är det som Emcotec skriver i sin spec-Max. continuous current @ 5.9V
(15 minutes for LiPo batteries) 3A. Vad menar de med 15 min?
Jag vill ju inte att kärran blir strömlös....
Patrick, du menar alltså att 3A är safe när det gäller kontunerlig ström in i regulatorn?
Väntade på lite exempel från verkligheten.
Den nya funkar alltså. Personligen skulle jag inte nöja mig med 3A varianten och att använda bara en UNI kontakt som matning till mottagaren finns inte på kartan.
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Det lutar åt en BIC. Att kunna få direkt info om batteriernas kondition är ju dessutom en trevlig bonus.
Ström mässigt inga problem, jag ser det mer som en brist på redundans fråga.
Min rek. är köp en nyare version med dubbel matning.
Eller om du vill satsa nån krona mer köp en BIC eller ännu bättre en PB Evolution. En PB Evolution kan du se som en investering som du tar med dej från modell till modell, även om du köper en 100cc.
Ingen stor investering, kostar 199€
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Tomten kommer tidigt i år. BIC V2 beställd från fullkontroll. Till bra pris också, 995 kr. (AP:1245kr, Airmedia:1260kr) Dessvärre fanns den inte i lager, och verkar vara restad hos Emcotec med (var restad hos AP och Airmedia också)
Efter att ha hört ett exempel från verkligheten så känns det tryggare än innan.
Känns skönt att få ett \"kvitto\" efter varje flygning med. Sedan resonerar jag som jag så att denna kan följa med till nästa kärra med. Jag kommer nog inte att flyga större grejer än 50cc ändå, sedan blir det för mycket pengar och för stort att transportera.
quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83
Tomten kommer tidigt i år. BIC V2 beställd från fullkontroll. Till bra pris också, 995 kr. (AP:1245kr, Airmedia:1260kr) Dessvärre fanns den inte i lager, och verkar vara restad hos Emcotec med (var restad hos AP och Airmedia också)
Efter att ha hört ett exempel från verkligheten så känns det tryggare än innan.
Känns skönt att få ett \"kvitto\" efter varje flygning med. Sedan resonerar jag som jag så att denna kan följa med till nästa kärra med. Jag kommer nog inte att flyga större grejer än 50cc ändå, sedan blir det för mycket pengar och för stort att transportera.
Sure!, hehehe!
Inget av oss har tänkt så, nejdå inget större, visst![:I][B)]
[:D]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Tycker du jag lurar mig själv? hehe...
Får faktiskt vara ärlig och säga att jag gillar 88\" sizen. Stor nog för att flyga bra. Billig (njae..) nog för att våga kasta rundor, lätt att transportera.
Oavsett vad kommer jag nog alltid ha en 50cc i mitt stall.
[:D][:p]
Jajamensan, man e lätt nöjd med en 50cc...tills IMAC drogen slår klorna i en!!![}:)][}:)]
Sedan är det klippt och alla uppfattningar och principer man hade innan åker ut genom fönstret!
Jag skall påminna dej om detta om ett år när du sålt guran, stärkaren, tagit SMS lån...för att köpa en 100cc maskin![:p][:D]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Betänk nu att det är lärare jag ska bli, och inte VD på något globalt företag. Lön? Snarare ett bidrag för att fostra och undervisa Sveriges framtid.
Därav är 50cc the deal for me!
Men det kan bli rätt mycket flyga på ett sommarlov, påsklov, sportlov osv. :)
Det är IMAC-flygare du ska bli. Vilken bisyssla du har utöver det har inget med storleken på flygplanen att göra.[?]
Allt handlar om sunda prioriteringar bara.[:D]
En viktig(aste?) är att välja en fru/sambo som fattar att vi killar inte bara är män
och shopping sponsorer utan stora barn som måste få leka, hela livet[:)]
(hoppsan, nu får man väl hela F-rörelsen efter sig...)
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Som tur är har jag en sambo som tycker om stora fyrbenta saker. Har för mig de kallas hästar. Så jag kan \"leka\" precis hur mycket jag vill.
Ni skulle bara veta vad hästprylar kostar.....
Jämlikhet = dubbelt så dyrt[;)]
Aj tusan...
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se