Dags att starta upp monteringen av mitt bidrag till \"Julklappsresan 1\"
Detta blir min KRILL YAK 55M 33% #2 och denna har customized Panther schema
customized färger RAL 4008(Signal violet) och RAL 1018(Zinc yellow)
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Hej Jonny
Superläckert färgschema, jag gillar [:)]
//Mikael Ingemarson
http://www.zdz.se
MTW-dämpfer
Jämfört med min \"SC-Race 1A\" från 2010 så har denna som standard nu vingbalksrör och kroppsrör i kolfiber.
Kolfiberställ är numera också standard.
Lättare än aluminiumstället men väldigt styvt och inte lika lätt och bra som GraphTech stället som jag har på #1.
Krill aluminium: 570g
Krill kolfiber: 405g
GraphTech: 330g
GraphTech ställ är beställt....
En annan skillnad är att kroppen numera är kolfiberförstärk där bak framför stabben
Denna rovan blir drivkälla, DA-120 [}:)], + cannisterdämpare från Krumscheid.
Motorn kommer att sitta monterad på en \"kolfiberdome\" (Krill tillbehör)
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Läste din förra byggtråd och imponerades av skickligheten på installationen. Smarta, snygga lösningar som verkar hålla. Jag bänkar mig med popcorn och en iskall Becks nu, det ska bli skoj att se denna kärran växa fram!
(Färgschemat...Njjae, inte i min smak, men jag kan tänka att synligheten är bra. Hur ser den ut undertill?)
<blockquote id=\"quote\"><font size=\"1\" face=\"Verdana, Arial, Helvetica\" id=\"quote\">quote:<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"><i>Originally posted by Spitfiremagnus83</i>
Läste din förra byggtråd och imponerades av skickligheten på installationen. Smarta, snygga lösningar som verkar hålla. Jag bänkar mig med popcorn och en iskall Becks nu, det ska bli skoj att se denna kärran växa fram!
(Färgschemat...Njjae, inte i min smak, men jag kan tänka att synligheten är bra. Hur ser den ut undertill?)
<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"></font id=\"quote\"></blockquote id=\"quote\">
Hej Magnus,
Just det, synligheten är <u>mycket</u> bra och det är en stor anledning till valet [;)]
Här ser du hur den ser ut på undersidan
Hälsningar.....Jonny
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Super snygg! Ska följa bygget noga!
/Kalle
Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC
Så här en fredag kväll......
Ja inget snack, kaffet smakar bättre ur en sån här....[:D]
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Är den också gjord av komposit...[:D]?
Pär
quote:
Originally posted by Par A
Är den också gjord av komposit...[:D]?
Pär
Hej Pär,
Nej vanlig keramik, men ryktet säger att om man dricker ur den så ger det \"Bruckmann känsla\" i fingrarna, [:p] jag vet inte om det är sant men man hoppas [:I]. De går inte att köpa längre, men det finns tre stycken i Sverige......
Hälsningar......Jonny
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Dags för lite uppdatering
Motordome och motor tillpassad
Förstärkt motorspant och motordome med plywood.
Fräst ut hål i frontspantet till ljuddämparingångarna.
Snickrat ihop fästet till ljuddämparna i Alutex board
Tagit upp hål i motorkåpan
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Hur tänker du ta upp hål för luften ut? 3 gånger större area? Har själv klurat lite på detta på min krill 37%. För mej blir det hål som motsvarar 1 hål på 22*22 cm minimum! Vill ha planet så styvt som möjligt efter hål upptagningen. Har sett en del deadstick men vet inte om det är detta som är orsaken.Da 150 som jag använder bör ha minst 2.5 gånger arean in, 3w kräver 3 gånger arean. Allting ser kanon ut som vanligt när du bygger! Hur blir det med tävlandet?
/Henrik Karlsson
quote:
Originally posted by Henrik
Hur tänker du ta upp hål för luften ut? 3 gånger större area? Har själv klurat lite på detta på min krill 37%. För mej blir det hål som motsvarar 1 hål på 22*22 cm minimum! Vill ha planet så styvt som möjligt efter hål upptagningen. Har sett en del deadstick men vet inte om det är detta som är orsaken.Da 150 som jag använder bör ha minst 2.5 gånger arean in, 3w kräver 3 gånger arean. Allting ser kanon ut som vanligt när du bygger! Hur blir det med tävlandet?
/Henrik Karlsson
Hej Henrik,
På min gula Yak har jag utsläpp på undersidan av motorkåpan och gälar under dämparna och jag tänkte göra likadant på denna (kolfiberförstärkt), sedan är där ju lite utsläpp längst bak i fenan också. Totalt motsvarar det inte 1-3 men har fungerat bra. Eventuellt får man ta upp ett extra utlopp exempelvis som Markus Richter (se länk)
http://krill-model.com/download/manualyak55m_33/language/Entlueft-Oeffnungen.htm
När det gäller tävlandet så är det (som politikern säger) definitivt en målsättning men inte ett löfte.....
Hälsningar.....Jonny
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Väntar på tillbehör...., suck!
Dock en liten uppdatering
Dubbel säkerhet på hjulen, tack Scander för tipset och tack till min \"hovleverantör i metallslöjd\"
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
[:)]Better safe than sorry[:)]Snyggt
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Lite updatering:
Kolfiberförstärkt frontspantet vid ljuddämparingångarna och buken där ventilationsgälarna kommer så småningom.....
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
YES! Idag kom en låda godsaker.[:I]
Ett smakprov på innehållet
Det blir denna typ av servon till roderna
JR DS 8921 HV
Torque: 36,5kg.cm at 7,4V
Speed: 0,13sec/60deg
Weight: 72g
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Läsvärt angående kylning.
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=277&SearchTerms=kylning
http://prme.nl/forum/viewforum.php?f=18&sid=e55e9f6becfb43c4bfe51ca647ac7a6c
/Lennart
quote:
Originally posted by Aeroparts
Läsvärt angående kylning.
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=277&SearchTerms=kylning
http://prme.nl/forum/viewforum.php?f=18&sid=e55e9f6becfb43c4bfe51ca647ac7a6c
/Lennart
Hej Lennart,
Tack för länkarna. Tänkvärt och säkert alldeles sant, dock har min befintliga Krill Yak med DA-100L aldrig visat några tendenser till för hög värme trots att den saknar separat baffling kring cylindrarna.
Hälsningar.....Jonny
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Ventilationsgälar med kolfiberförstärkningar på plats.
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Snyggaste ventilationshålen jag sett hittills!
Du får göra ett depåställ till kärran som den ligger i med buken uppåt ;-)
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
quote:
Originally posted by Lonsan
Snyggaste ventilationshålen jag sett hittills!
Du får göra ett depåställ till kärran som den ligger i med buken uppåt ;-)
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Ha, ha, tack till Dremel och lite handarbete....[:)]
Hälsningar......Jonny
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Small steps forward....
Höjdroderservona på plats med Secraft servoarm V2 1,75inch och 70mm turnbuckle med M3 kullink
Nya färdiga \"tankbaljan\" från Krill. Framtagen till nya Extran men passar även här med lite små modifikationer (Extran har lite större diameter på vingröret)
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Bling-Blong!
Sicket maxat bygge...man bara njuter![:p]
Alla extras från Krill, DA-120, JR servon, Secraft, You name it![}:)]
Till råga på allt ett sjukt snyggt färgschema...
Gottegris!![8D]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
quote:
Originally posted by paroos
Bling-Blong!
Sicket maxat bygge...man bara njuter![:p]
Alla extras från Krill, DA-120, JR servon, Secraft, You name it![}:)]
Till råga på allt ett sjukt snyggt färgschema...
Gottegris!![8D]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Tack Patrick,
Vänta bara tills jag presenterar piloten....[:p]
Hälsningar......Jonny
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Dagens bidrag från hobbyrummet....
Trottelservo + Secraft M3 turnbuckle 70mm och kullinkar på plats i motordomen.
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Dåligt med framsteg i hobbyrummet....
Jag får \"underhålla\" byggtråden med lite tillbehörsbilder [:I]
Ljuddämpare Krumscheid (KS 91VS-5) med flexkrökar och softmount
PowerBox Competition för servomatningen
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Grymt tjusigt, kul att följa.........[:)]
Vad har du för throttle servo?
//Patrick
IMAC-Sverige
quote:
Originally posted by Rimsby
Grymt tjusigt, kul att följa.........[:)]
Hej,
Tackar! Kul att du gillar tråden [:)]
Hälsningar.....Jonny
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
quote:
Originally posted by paroos
Vad har du för throttle servo?
//Patrick
IMAC-Sverige
Hej Patrick,
Det är samma JR, HV servo rakt över på alla funktioner. Det kan anses onödigt på throttle funktionen, men jag vill inte ha ett lågbudgetservo på denna funktion som ju också är viktig. Dessutom kommer jag såklart att köra 7,4V. Detta i kombination med bra paketpris gjorde att det blev så.
Hälsningar.....Jonny
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Blev bara lite orolig att det var nåt annat!?[:0]
[;)]
(Faktum är att vill man ha grym och exakt throttle gång, skall man satsa på samma kvalité på det servot)
Kör hårt!!![8D]
//Patrick
IMAC-Sverige
Känns väl inte som herr Gullberg lämnar ngt åt slumpen Patrick, herrejösses vad fin den är........[:p]
Vackert bygge med väl valda grejer, kan bara grattulera!
MVh,
Niklas
quote:
Originally posted by Nyroth
Vackert bygge med väl valda grejer, kan bara grattulera!
MVh,
Niklas
Hej Niklas,
Tack för det! [:)] Hur är det själv, något projekt på gång inför den kommande säsongen?
Hälsningar.....Jonny
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Roder linkagen på plats:
Secraft full arm 2,5inch på servot + Secraft 40mm turnbuckles och ball links till det lagrade hornet.
Mellan hornet och rodret sitter ett Secraft combo II - sport komplett paket med vajer, vajerlås, turnbuckles och ball links.
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
quote:
Originally posted by Gullberg
quote:
Originally posted by Nyroth
Vackert bygge med väl valda grejer, kan bara grattulera!
MVh,
Niklas
Hej Niklas,
Tack för det! [:)] Hur är det själv, något projekt på gång inför den kommande säsongen?
Hälsningar.....Jonny
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Har en 2.6 C-ARF Extra 260 med en 3W-106 ståendes.... men den behöver \'\'din\'\' motor :)
Hoppas vi ses till sommaren!
Mvh,
Niklas
Dåligt med action på forumet just nu. [|)] Är det verkligen bara jag som spenderar tid i hobbyrummet, eller är det så att alla andra smyger med sina byggen? [:D]
Nåväl lite bilder från dagens aktivitet....
Tändsystemet på plats....
Rökpump och tändningsacken monterad.....
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Tyvärr inget byggande just nu, jag har varit på kurs......
Jag måste bara lägga in en bild på en gadget från kursen eftersom jag tycker den passar så bra in på min leverantör....[:D][:D]
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Lite uppdatering från bygget....
Krumscheid dämparna provmonterade.....
och efter några mindre [}:)] så är även krökarna tillbockade.
Vet inte om Krumscheid har börjat spara in på materialet till dämparna för utloppsrören har blivit kortare jämfört med mina tidigare av samma modell....
Någon som vet var man kan hitta lämplig värmetålig slang för rör med 18mm utvändig diameter?
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Vaxar och polerar du alla delar innan du monterar Jonny?
Det glänser så att man behöver polaroid glas när man tittar på dina bilder ;-)
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
quote:
Originally posted by Lonsan
Vaxar och polerar du alla delar innan du monterar Jonny?
Det glänser så att man behöver polaroid glas när man tittar på dina bilder ;-)
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Pontus,
Är man uppfödd med metanolare o ricinolja har man lärt sig att torka av....[:)]
Hälsningar......Jonny
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Jo, inget snack om vem som är \"King of Bling\"!!![:p]
Solbrillor på![8D]
//Patrick
IMAC-Sverige
Antar att den lilla plast armen till gas servot är mock-up som snart ersätts med färgmatchad Secraft arm...? Den känns lite som en Biltema del i en Ferrari liksom.
[;)]
[:D]
//Patrick
IMAC-Sverige
Hu ja, det ser lite hafsigt ut, går den verkligen fritt för övrigt?
Den blir nog snart utbytt, låt mig föreslå en Gabriel, just till trottle är det nog fördel med något med en viss dämpning.
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
quote:
Originally posted by Lonsan
Hu ja, det ser lite hafsigt ut, går den verkligen fritt för övrigt?
Den blir nog snart utbytt, låt mig föreslå en Gabriel, just till trottle är det nog fördel med något med en viss dämpning.
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Nog går den fritt alltid herr kalkyl [:D], men det kommer en arm i metall så småningom [:I]
Hälsningar......Jonny
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Gött!
Blev lite orolig ett tag att bygget höll på att spåra ur.
//Patrick
IMAC-Sverige
Den här uppdateringen är speciellt för dig Patrick!
Ta da!!! Rätt servoarm på plats! [:D]
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Fetnajs!!![:p]
//Patrick
IMAC-Sverige
Fett, Fett, Respekt ! ! [8D]
/Perra
Helt perfekt som vanligt herr Gullberg. Men högra headern har olika skruvar[;)] skärpning!
/Henrik Karlsson
Ny uppdatering
Skevroderservona på plats med Secraft 2,0inch armar och Secraft turnbuckles.
PowerBox kablage med ingjutna kablar i kontakten för bra dragavlastning.
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Så har jag med hittat hit, kommer bli svårt att hålla mot bygglusten när man ser så många läckerheter i samma tråd.
Helt klart Jonny nivå på kärran.
Det må vara att träkärror placerar sig bättre i listorna men kompositkärror ligger mig helt klart varmare om hjärtat.
// Ola
quote:
Originally posted by Henrik
Helt perfekt som vanligt herr Gullberg. Men högra headern har olika skruvar[;)] skärpning!
/Henrik Karlsson
$hit! Du har rätt Henrik...såg inte det!
Kräver snabb åtgärd, den icke oxiderade skruven...[xx(]
[:D]
//Patrick
IMAC-Sverige
quote:
Originally posted by flygrc
Så har jag med hittat hit, kommer bli svårt att hålla mot bygglusten när man ser så många läckerheter i samma tråd.
Helt klart Jonny nivå på kärran.
Det må vara att träkärror placerar sig bättre i listorna men kompositkärror ligger mig helt klart varmare om hjärtat.
// Ola
Hej Ola,
Som sagt härligt att få tillbaka en \"likasinnad\" i Trelleborg. Jag ser fram emot att se Robertsson Cap\'en i luften igen när du väl lyckats skrämma liv i ZDZ\'an. Om inte så är jag säker på att herr Ingemarson kan bidra med goda råd.[:)]
Hälsningar......Jonny
P.s. Det där med trä v.s. komposit kan man säker skriva en doktorsavhandling kring så jag väljer att inte kommentera detta här så att min byggtråd inte spårar ur.....[:D] D.s.
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Lite uppdatering från bygget:
GraphTech ställ har anlänt. Lite lättare än Krill orginal men framförallt bättre flex
Tjockleken på stället optimerad och kraftigast på rätt ställe
PowerBox och ackpaket monterade
Nya tankpodden på plats och tankflaskorna provmonterade
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/2012325142753_gull.jpg)
35.4 KB
kontrollera innan du flyger med modellen så du inte får sned belastning på roderhornet då du har satt linken på ena sidan av hornet. Det blir väldigt stor snedbelastning och vridning av hornat vid belastning och risk för att hornet vrids av.
//Ulf S YAK X 2
quote:
Originally posted by yak55sp
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/2012325142753_gull.jpg)
35.4 KB
kontrollera innan du flyger med modellen så du inte får sned belastning på roderhornet då du har satt linken på ena sidan av hornet. Det blir väldigt stor snedbelastning och vridning av hornat vid belastning och risk för att hornet vrids av.
//Ulf S YAK X 2
Hej Ulf,
Ja du har helt rätt och jag är inte riktigt nöjd med resultatet. Jag gillar de fina vajerlåsningarna från Secraft men tänkte inte på det enkla hornet...[}:)] som du ser på mina andra Krill Yak har jag en bättre lösning där. Får se om jag gör om det. Tack för att du uppmärksammade det.
Hälsningar.....Jonny
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Gullberg/201232518021_YAK55M_2011-02-26004.jpg)
36.49 KBwww.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Roderhorn åtgärdat!
Tack Svartén för att du uppmärksammade det!
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Maxat [8D]
Jag är imponerad av din höga nivå, både bygge och i hobbyrum.
Ser fram mot att få se den i luften.
Ja, gött att så många har byggt Krill nu så har man många att fråga om råd...[;)]
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
quote:
Originally posted by paroos
Ja, gött att så många har byggt Krill nu så har man många att fråga om råd...[;)]
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
Krill är inget för dig Patrick
Den enda fördelen med detta påskväder är att det blir lite tid i bygglokalen.
Tank och radioinstallation nästan färdigt.
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
I samband med planeringen för Julklappsresan 1
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1531
Uttryckte Ulf S viss skepsis mot att resa till Tjeckien tillsammans med Pontus och mig som båda hade beställt modeller i \"tösafärger\" [:0]
För att lugna Ulf så har jag tänkt att jag kan ju inte själv agera pilot i denna \"tösafärgsmodell\"[:I]
Vad gör man då? Jo man kallar in den bästa kvinnliga \"rundnospiloten\" för assistans! [:D]
May I prodly present! Ta da!!!!
Ja, ja nu säger någon säkert men hon flyger ju Sukhoi, men jag har fullt förtroende för henne att spaka min Yak också! [8D]
(Thanks to Rikard Levenstam for making this possible)
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Lite mera \"TP Victory\" kompletteringar.....
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Såå minsann, när får vi \"ta-daa\" se dig anmäld till en tävling?
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
[:D]
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
Det mesta imponerar här, men kanske speciellt piloten faller i min smak...[}:)]
Jonny, börjar du bli klar? Kanske kan vi ta en trippelpremiär i veckan?
Mvh Ulf
//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
\"Sveta\" var visst i stockholm i helgen och spakade Su-26.. gick riktigt bra ;-)
/Rikard
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2012411194012__RLC0923.jpg)
29.43 KB
Det har varit dålig fart i hobbyrummet och jag känner trycket med tanke på alla premiärer sista tiden. Här kommer lite uppdatering
Propeller och spinner klart.
Slangdragning slutförd.
Stabilisatorlåsning, traditionellt med skruv genom kolfiberröret och blindmuttrar infällda i röret
Chokestag och håltagning med gummigenomföring till förgasarjustering
Nu är det inte mycket kvar......[:)]
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Tyngdpunkten kontrollerad, något baktung och korrigerad med 180g i nosen. Nu ligger den i centrum på röret. Totalvikt med rökutrustning 13,8kg. Motortest genomförd idag så nu är allt klart för premiär [:)].
Lite bilder:
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Skall bli nice flygväder i morgon[8D]
Lycka till!!!
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
Nja, det har tagit alltför lång tid men nu är den äntligen premiärad [:D]
\"Lill Svetlana\" skötte sig väl.....[:I]
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Sjukt fin kärra!!!!!!!!!
Nu har jag besökt Helsingborg också och fått till några flygningar.....
Inte lätt att ge sig upp när denna mannen har varit uppe precis innan.....[:I]
Tack för en trevlig kväll Ulf!
//Jonny Gullberg
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Kul att du kom och hälsade på Jonny!
Extra kul med lite dubbelrök med Andreas.
Gammal tråd det här men YAK 55M reparationer verkar ju vara poppis och det händer ju inte mycket på forumet så.....
Nedanstående bild blev tyvärr den sista på min "Svetlana YAK 55M" på grund av ett "pilot error" (dock inte av Svetlana utan av mig) i augusti 2023.
De tidigare bilderna i den här byggtråden har försvunnit i samband med uppgraderingen av forumet och jag skall se om de går att återskapa.
//Gullberg
Bilderna i tråden återskapade.
Att återskapa Yaken blir inte lika enkelt.
Fortsättning följer......
//Gullberg
Från resterna av Yaken kan man sammanfatta att stabilisator, höjdroder, sidroder och höger vinge var hyfsat oskadade. Vänster vinge lite värre tilltygad men bedömd som reparerbar. Resten av modellen skrot och inte reparerbart med rimliga insatser.
Jag kontaktade Krill direkt i augusti och fick ryktena besannade, produktionsstart väntetid är knappt ett år, men jag var välkommen att sätta upp mig på en väntelista vilket jag gjorde.
Min DA-120 var illa tilltygad och skickades direkt till Toni Clark för analys och "rehab". Ett par veckor senare fit for fight igen med ny vevaxel, nya lager och en del annat också. Suveränt arbete av Toni Clark personalen och efter "rehab" bedömd i skick som ny av servicepersonalen och en video från testkörning som verifiering.
När Tobias Sjögren hörde talas om mitt debacle blev han intresserad av att köpa resterna av Yaken eftersom han råkade ha en ny transportskadad Yak kropp stående i hangaren. Efter funderande från båda parter slutade det istället med att jag köpte Tobias transportskadade Yak kropp och mitt renoveringsprojekt kunde starta sakta men säkert.
// Gullberg
Då väntar vi på lite bilder på renoveringen :)
Den nya Yak kroppen på plats i hangaren.
- Transportskadan lagad på insidan med glasfiberväv och lamineringsepoxi
- Skador på utsidan nerfrästa med Dremel och spacklade med Plastic Padding Finspackel
// Gullberg
Se där ja ,blev ju fint som attans ☺️
I avvaktan på omlackering av kroppen har en del installationsarbete förberetts.
- Frontförstärkning i plywood
- Krill motordome överlevde och kommer att återanvändas
- Kolfiberförstärkning vid header ingångar och ventilationsgälar
- Ventilationsgälar uppritade och på plats
// Gullberg
Nya MTW headers och cannisters (med rökanslutning) från Mikael på www.zdz.se
Det finns faktiskt en komplett kit för Krill Yak 55M 33% (och många andra också) så inget behov av hårdlödning denna gången.
För de som eventuellt undrar om det blev fel vid hålen i motorkåpan för cannister utblåsen så är svaret nej, det behövs dessa långhål för att kunna demontera motorkåpan.
// Gullberg
Blir perfekt 👍
Alltid kul med byggtrådar och som vanligt prydligt och noga från herr Gullberg......blir bra detta.
//Pär
Tack för era trevliga kommentarer.
Jag har börjat titta lite på vänster vinge som ju var ganska hårt åtgången. Skevroder hade JR DS8921 servon x2 (dvs 36,5Kg x2) vilket ju gjorde att servona (metall gears) höll emot bra men annat runt om fick stryk....
- Roderhorn utslitet ur skevroder
- Servoinfästning (inre) i vingen söndertrasat
- Pinngångjärn vid vingrot bortslitet
- Delaminering av ytskikt på ovansidan vid gångjärnslinjen på flera ställen
Det blir en del "kirurg" reparationsarbete framöver
// Gullberg
Har avrivningsväv om du vill göra nya (gångjärn) .
Kan skicka till dig .
Mvh Tobias
Quote from: Tobias on 2024-02-06, 18:52:43 Har avrivningsväv om du vill göra nya (gångjärn) .
Kan skicka till dig .
Mvh Tobias
Tack för erbjudandet Tobias. Gångjärnsväven är hel hela vägen, så kan jag fixa delamineringen skall byte av väven inte vara nödvändigt.
// Gullberg
Arbetet med vänster vinge fortgår.....
- Opererat in den skadade roderhornsinfästningen i skevroder
- Återställt ingreppet
- För att komma åt och reparera den skadade inre servoinfästningen krävdes en tillfällig lucka som kommer att återställas.
Återstår att återställa ingreppet limma, spackla och slipa....
// Gullberg
Kommer att bli hur bra som helst :)
Själv planerar jag måla till helgen
Lite reservdelar har anlänt från Krill
- Vingrör i kolfiber
- Hjulkåpor
- Turnbuckles
- Roderwire
- Bränsletankar
De nya bränsletankarna från Seacraft har en ny aluminiumkork som jag inte har sett tidigare med dubbla nipplar till sugslangen, fiffigt!
// Gullberg
Vingreparationer avklarade, spacklade och slipade. Nu återstår målningsarbete.
Avslutar med en vårbild från säsongspremiären 24 feb (för min del) från flygfältet i Trelleborg 8)
// Gullberg
Snyggt gjort :)
Kropp, kabin, motorkåpa och hjulkåpor vattenslipade och redo för grundmålning.
Hjulkåpsinfästningarna också klara.
Nu väntar jag på dräglig utomhustemperatur för målning.
// Gullberg
Härligt 🌞
Nu får gärna värmen komma .
Men snart vårdagjämningen så då brukar temperaturen vara lite högre på dygnet.
Hej,
Om någon undrar om projektet avstannat så kommer här en uppdatering.
Modellen väntar på att målningen skall kunna starta. Jag tänker måla utomhus och inväntar därför lämpligare utomhustemperatur. 2K billack är inköpt och står o väntar. Jag har också fått "dekorfiler" som dxf och cdr filer av av Krill på Panther dekoren. Från filerna har jag nu skapat paintmasks som ligger på en bärfilm till den kommande målningen.
// Gullberg
När kommer du och flyger med oss, vi hade en fantastisk helg i Jönköping precis...
Quote from: paho on 2024-06-02, 22:30:01 När kommer du och flyger med oss, vi hade en fantastisk helg i Jönköping precis...
Patric,
Jag är nöjesflygare och inte tävlingsflygare. Jag besökte deltävlingen i Helsingborg och kommer även att besöka Ripa. Vi ses där!
// Gullberg
Liten uppdatering!
Yaken blev inte målad utomhus under sommaren 2024 på grund av andra aktiviteter och ett annat projekt som dök upp under hösten (mer om detta i en separat tråd). Färgen, paint masks, m.m. står och väntar och fortsättning följer när det blir dräglig utomhustemperatur för målning.
//Gullberg