Hej !
Tänkte att vi kunde starta en tråd om 4T här så slipper vi hijacka de andra trådarna.
Jag tänkte i allafall lägga lite info om min Valach 170 som jag satt i en 40%Bellanca från Pilot RC. Tanken är. segelflygbogsering och ren njutflygning[:)]
Jag kommer att monter rekomenderade Dämpare till motorn vilket kommer att göra den ganska tyst och behaglig.
//Micke
IMAC-Sverige
subscribed ;-)
Motorn kom från Tony Clark i Tyskland, maken till kund medvetenhet och service
Har jag inte mött i denna branch[:)]
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/th_660794a705c5d778d7a6615c95a83ac1.jpg) (http://s1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/?action=view%C2%A4t=660794a705c5d778d7a6615c95a83ac1.jpg)
En riktig skönket är det, en rejäl motor[}:)]
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/th_8207e114c5b5351a313b7c59257b3840_zps92195a62.jpg) (http://s1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/?action=view%C2%A4t=8207e114c5b5351a313b7c59257b3840_zps92195a62.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/3729e7f72c120cef6c5a476aee837c11_zpsed328910.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige
Tackar speciellt för denna tråden. Det käns klart bättre att samla 4T frågorna på ett ställe.
Jag prenumererar jag med [:)]
Kul Pontus att du ä först in på denna tråd:-)
//Micke
IMAC-Sverige
ti-hi! :-)
Har du haft igång motorn ännu Micke?
--Per
quote:
Originally posted by Eklund
Har du haft igång motorn ännu Micke?
--Per
Nej!
Det får bli till våren,skall göra klar hela motot installationen, räddade ju Bellamcan från
En framtid som Elektrisch...[:)]
//Micke
IMAC-Sverige
quote:
Originally posted by Skymic
quote:
Originally posted by Eklund
Har du haft igång motorn ännu Micke?
--Per
Nej!
Det får bli till våren,skall göra klar hela motorinstallationen, räddade ju Bellan från
En framtid som Elektrisch...[:)]
//Micke
IMAC-Sverige
//Micke
IMAC-Sverige
Ser att du verkar köpt de rostfria burkarna som TC rekommenderar.
Ganska tunga (310 gr/styck). Med krök och bök i 800gr regionen för avgassystemet?
Jag funderar på hur Lager tänker göra med sin VM120?
Skulle inte ett 2 till 1 system vara helt ok för en 4t twin?
Det kommer ju bara en puff i taget, inte som för 2t boxer där båda tänder samtidigt.
Känns som EN \"50cc\" burk lätt skulle kunna göra jobbet för båda cylindrarna. Eller kanske ännu mindre burk?
Kan det bli trubbel med värme för aluburk?
Lååånga headers sägs dock vara okritiska för 4t, så det hinner svalna lite på vägen
När väl avgasventilen stängt och avgaserna är på väg ut, struntar de i vilken väg de får, många V8 kör bara med ett avgasrör.
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Vikten är inget problem då den skall in i Bellan, set uppen är den som Gerhard på TC
Rekomenderade och som flera av deras kunder kör med,men det går äkert att göra på
Olika sätt.
//Micke
IMAC-Sverige
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/0d9098a698f6c36c8ef8fbf83c6bfbf5.jpg)
//Micke
IMAC-Sverige
Den, tillsammans med en storskalaseglare, vill vi se i sommar!
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
quote:
Originally posted by Skymic
Vikten är inget problem då den skall in i Bellan, set uppen är den som Gerhard på TC
Rekomenderade och som flera av deras kunder kör med,men det går äkert att göra på
Olika sätt.
//Micke
IMAC-Sverige
Nä, såklart inga viktproblem för ett sådant containerskepp[:D][:I] men trådtiteln
är ju 4T till IMAC, he he.
quote:
Originally posted by Paul
När väl avgasventilen stängt och avgaserna är på väg ut, struntar de i vilken väg de får, många V8 kör bara med ett avgasrör.
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Kan väl hända att de struntar i vilken väg men kan det inte komma en reflektered tryckvåg
från Cylinder 1 som gör det svårare att för Cylinder 2 att tömmas ordentligt???
Om vi i grova slängar säger att det tar 10 millisekunder från att C1 tömt och stängt till att C2 vill börja tömma så hinner ju tryckvågen åka ca 5 meter (500 m/s vid 500°C ungefär), tja, den har kanske studsat klart då...det är ju ganska långa tider jmf
med avstämda pipor för 2T där man vill ha tillbaks reflexen för att putta in överskotte av
soppablanding innan kolven stänger avgasporten på väg upp och så...
Nä, då är jag nog mer orolig för hur mycket värme en ensam liten burk orkar med.
Borde det inte vara varmare avgaser från en 4T? Eller är det tvärtom, den är ju effektivare och då borde år andra sidan avgaserna vara kallare då en större andel av enrgin blivit omvandlad till mekanisk energi pga den mer fullständiga expansionscykeln?
Men å det tredje så har väl så gott som rubbet av soppan brunnit upp medan det i en 2T allstid spiller över en del oförbrännt som kanske kyler avgassystemet???
Vem [}:)]-n sa ett el-flyg var svårt??
Avgaserna är varmare från en 4t, angående studsandet så tror jag ej man behöver fundera på det, du har ju en ventil som sköter utloppet och den släpper bara ut avgaser när den är öppen, trycket på de utströmmande avgaserna är högre än i ljuddämparen,
(kolven trycker ut avgaserna, dvs en av fyra takter, denna kallas utblåstakt, de andra är , insugnigstakt, kompressionstakt och förbränningstakt. )
så vida inte Jönssonligan satt en potatis i utblåset. [:o)]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Jag menade att många till ett system kanske kunde ge upphov till bråk cylindrar imellann om man gör riktig jäkla kron-fel...
Varför blir 4T avgas varmare?
Tänk så knäppt egentligen, när man tuttar på soppablandningen så vill den i runda slängar ta 3 gånger så mycket plats men så mycket plats finns det ju inte även om man kör ända ner...så man pruttar ut en massa energi...ja just ja, det är den man kan utvinna med en turbo
med högre verkningsgrad kommer högre temperatur ?
mer av soppan förbränns så mindre som åker ut och kan kyla...
[:D]
om det skulle vara problems med flera till ett system på 4-t så skulle ju t ex alla bilars motorer gå välldigt illa då de för det mesta har 4 eller fler cylindrar som dumpar avgaserna i ett rör [:D]
/Perra
Är det någon som vet hur tändningen fungerar på Valach-motorer. Tänder båda cylindrarna samtidigt eller tänder dom vartannan gång?
--Per
Alla fyrtakt motorer har fyra takter,.... Insug, kompression, arbetstakt(förbränning), utblåstakt, dvs en en cylindrig motor måste genomföra alla takter för att få en \"tändning\", man kan enkelt säga att motorsxeln snurrar två varv, och på dessa tänder den i det ena varvet. En boxer är funkar precis likadant, dvs där att motorn ska få två tändningar så snurrar motoraxeln två varv, på det ena varvet tänder cyl 1, på det andra varvet tänder cyl 2, dessa är således förskjutna.
Ungefär så funkar en vanlig 4t boxerbensin motor, så jag hoppas inte Valach hittat på något annat konstigt.
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Att varje cylinder tänder vartannat varv är ju rätt självklart i.o.m. att det är fyrtakt, men cylindrarna kan ju tända samtidigt för det. Tändningen borde ju vara som du skriver, men det behöver ju inte vara så. Teoretiskt kan dom ju tända samtidigt om det är en boxer.
--Per
Jo så kan det vara Per, men då förstör man ju den fina principen som fyra takter med flera cylindrar ger[;)]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Klart dom tänder på vars ett varv, båda cylindrarnas stötstänger går ju mot samma kammar på kamaxeln men från vars ett håll. Eftersom kamaxeln går med precis halva varvtalet jmf med vevaxeln så måste ju motorn snurra ett varv innan kammen gått ett halvt och det som hände för ett varv sedan på ena cylindern händer på den andra cylindern.
Men hur tusan det funkar på en stjärna har jag tappat bort, där tänder ju varannan cylinder, därav alltid udda antal så efter 2 varv har alla tänt 1-3-5-2-4 t ex.
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=VgB9ZeUDm00
/lol
Har redan grävt ner mig i det :-). Jag har också Google.....
Lurar fortfarande på VM120 och avgassystem.
De krökar som visas på bild verkar ha väldigt liten diameter (15?).
Är det inte bäst då att hålla den diametern på fortsättningen
fram till \"burken\"?
Eller kanske löda en byxa från 2 st 15mm till 1 st 20 (20 verkar ju vara
den minsta \"standarden\" hos KS, 22 hos MTW)
Man skulle kanske fråga de som gör eller säljer motorn...hmm
Den var ju söt http://www.valachmotors.com/eng/vm-80-b2-4t.html[:I][:X]
Nån som VET och har provat om det går att hårdlöda titanrör?
Forskat lite om VM120.
2-1 dämpare #7273 med bakblås finns också som frontblåsare (#7272).
Dock så tappar man upp till 100 RPM med den.
En variant som hänger på tvären \"pittsdämpare med 2 ingångar\" finns för 170:an men den kapar 200-300rpm! Finns ingen sådan för 120:an.
Så, det där att dämparmotstånd är okritiskt på 4t verkar vara QB.
................som sagt i tidigare post, kanske är det så att Valach själva vet en del
Om hur setupen skall vara.
Så därför kommer jag att använda rekomenderad setup[:D]
//Micke
IMAC-Sverige
quote:
Originally posted by Lonsan
Forskat lite om VM120.
2-1 dämpare #7273 med bakblås finns också som frontblåsare (#7272).
Dock så tappar man upp till 100 RPM med den.
En variant som hänger på tvären \"pittsdämpare med 2 ingångar\" finns för 170:an men den kapar 200-300rpm! Finns ingen sådan för 120:an.
Så, det där att dämparmotstånd är okritiskt på 4t verkar vara QB.
Bra att den finns med frontutblås också. Har inte gjort någon utredning om vad som passar bäst i extran.
Dämparmotståndet har ju stor betydelse för den fjärde takten och man får ju även högre motortemp om dämparmotståndet ökar, om än marginellt.
quote:
Originally posted by Skymic
................som sagt i tidigare post, kanske är det så att Valach själva vet en del
Om hur setupen skall vara.
Så därför kommer jag att använda rekomenderad setup[:D]
//Micke
IMAC-Sverige
Som jag förstår det så är det i huvudsak TC som provar ut dämpare av olika slag.
Lonsan, jag har missat vad det är för en kärra du ska sätta Valachen i.
Kul förresten, att du också väljer Valach[:D]
/Lager
Hehe, du har inte missat något. Det rycker som tusan i flötet men jag är inte helt på kroken än. Synd att det är jul å sån skit nu, man får inga svar från firmor på några dagar nu :-(.
quote:
Originally posted by Lonsan
Hehe, du har inte missat något. Det rycker som tusan i flötet men jag är inte helt på kroken än. Synd att det är jul å sån skit nu, man får inga svar från firmor på några dagar nu :-(.
Jäkla problem du har Lonsan.....:)
/Henrik
quote:
Originally posted by Lonsan
Hehe, du har inte missat något. Det rycker som tusan i flötet men jag är inte helt på kroken än. Synd att det är jul å sån skit nu, man får inga svar från firmor på några dagar nu :-(.
ja det finns ju värre problem man kan ha... [:D]
/Perra
Stackars dig Lonsan som måste vänta tills tomten har åkt hem :-D
Har du börjat fundera på vad du ska sätta för snurra på Valachen?
/Lager
quote:
Originally posted by Lager
Stackars dig Lonsan som måste vänta tills tomten har åkt hem :-D
Har du börjat fundera på vad du ska sätta för snurra på Valachen?
/Lager
Engel Super Silence 30x16 [^]
quote:
Originally posted by Lonsan
quote:
Originally posted by Lager
Stackars dig Lonsan som måste vänta tills tomten har åkt hem :-D
Har du börjat fundera på vad du ska sätta för snurra på Valachen?
/Lager
Engel Super Silence 30x16 [^]
Ingen tvekan där inte! Varför just den dimensionen? Stigningen är ju ganska häftig.
Engel har en 32x19 avsedd för MOKI 250.
Lite matematik ger att motsvarande design på proppen men med 120cc bakom ger lämplig storlek 30x15,2
Då ligger ju 30x16 ganska nära. Eftersom motorn ska kunna funka med de visserligen lättdrivna men ändock träsnurrorna från Fiala i dimension 30x14 så känns inte 30x16 superslimmad kolsnurra som en överbelastning.
Och givetvis måste man upp i stigning när man går ner i varv, min SU31 kommer att få prop med 20\" stigning.
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Är tre blad uteslutet?
Nädå, finns bara lite dåligt med kolsnurror med vettig stigning att tillgå i 3-bladigt. Men Fiala har en hel del dimensioner. 3-bladigt börjar komma till sin rätt effektivitetsmässigt när man kommer upp i stigningsförhållande så det behöver inte bli samma loss som det ofta blir i 2t sammanhang.
En fiala 27x14 3b är nog värd att prova om du vill ner i diameter.
Skoj! Jag har samma plan och samma motor! Ska dock avsluta ett annat projekt innan jag drar igång detta. Har ej bestämt dämpare ännu men troligtvis 2 st canistrar. En bekant kör med 2 till 1 system och det fungerar. Jag tar bort klädseln och tänkte samtidigt förstärka lite kring motorfäste. Ska bli kul att följa denna tråd, tänkte också bogsera med min.
Har ni sett DA 250 FS?