IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Byggen => Topic started by: Tinman on 2012-12-11, 22:46:35

Title: EF Yak 110\"
Post by: Tinman on 2012-12-11, 22:46:35
Hej alla!

Jag heter Ola Rundcrantz , är 52 år, bosatt i Södertälje och således medlem i Södertälje MFK. Jag är ny på just detta forum men har hållit på med modellflyg i ca 35 år. Trots den långa tiden har jag ändå inte fått arslet ur kategorin "medelmåttig söndagsflygare". Jag hade nu tänkt försöka råda bot på detta genom att börja träna på IMAC´s basicprogram och förhoppningsvis, (om jag vågar) dyka upp på några tävlingar under 2013, bl.a. den som vi i Södertälje MFK arrangerar den 25-26 juni 2013.
För detta ändamål har jag därför i höstas inhandlat en styck begagnad, eller......ja......om jag skall vara ärlig, väl använd Extreme Flight Yak 110". Så här ser den ut.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/20121211223548_IMG_5799_1.jpg)
88.35 KB

OBS! Tjejen på vingen är inte min fru (but I wish).

Historien kring införskaffandet av Yaken är faktiskt lite lustig som jag gärna delar med mig (om Ni orkar läsa). Det hela började egentligen i augusti då ett gäng klubbmedlemmar traditionsenligt åkte till Sunne för att under en weekend flyga och dricka öl (eller umgås som jag sa till frugan). Efter för många pilsner, när sunt förnuft och omdöme tagit ledigt och när nej ofta blir ja var jag plötsligt ägare till en röd/vit, sprillans ny  Pilot Extra 300 3,1 mtr (122"). "Vad fan skall jag med den till? Vad fan har jag gjort, jag kan ju inte ens transportera den, än mindre förvara den", tänkte jag senare. Men Extran var sprillans ny, mycket prisvärd och just då, i mitt tillstånd, snyggare än frugan.
Väl hemma, nedsmugglad i förrådet, började planeringen av setupen till Extran. I samma veva dök en annons upp på Yaken. Jag ville bara ha den och brydde mig inte om att frugan nu skulle döda mig två gånger. Efter en kortare tids budgivning blev det affär och på en McDonaldsparkering norr om Täby bytte så plan och pengar ägare. När jag skulle åka frågade plötsligt säljaren: "Hörrödu....var inte du från Södertälje? Han berättade att han köpt Yaken begagnad hos Autopartner-Pelle och att ägare var från Södertälje och hade ett smeknamn. "Kan det möjligtvis vara Ducken?, frågade jag. Och det var det. "Faaaaan, har jag utan att veta det köpt Duckens, klubbkompisens gamla Yak, he....he?" Vidare berättade säljaren att han istället för Yaken nu hade köpt en stor Pilot Decathlon. Jodå, svarade jag, jag vet precis vad du har köpt, jag har en klubbkompis som heter Lasse som har två sådana bjässar.
När jag kom till fältet samma eftermiddag mötte jag Lasse, klubbkompisen med de två biffiga Decathlonerna. Jag berättade stolt om mitt nyförvärv, att det var Duckens gamla Yak jag köpt samt att säljare istället hade köpt en likadan Decatlon som han hade. "Har du köpt Yaken av honom, sa Lasse? Det är ju han som köpt en av mina Decathloner!?! Vidare berättade Lasse att han hört att jag tidigare köpt den stora 3.1 meters Extran i Sunne. "Den har jag ägt tidigare också". Jag höll på att smälla av. Är inte modellflygsverige större än att vi byter modeller med varandra hela tiden. Snart börjar vi väl byta kärringarna med varandra också. Vi garvade gott.
Ducken blev naturligtvis lika förvånad, men glad att återse sin forna tjänare. Under hans tid som ägare har han använt den flitigt med en 3W110 i nosen. Ett strulande tändsystem resulterade i en hård landning som slet upp landställsinfästningen och tryckte sönder fenan då den rullade framåt. Yaken var ur hållfasthetssynpunkt helt korrekt lagad, men trots att den  i förhållande till inköpspriset var i strukturellt bra skick behövde den ändå, enligt mina krav, ses över och repareras.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/2012121122385_IMG_5800_1.jpg)
87.63 KB

Den lagade fenan.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/20121211223858_IMG_5803_1.jpg)
89.76 KB

På andra sidan lite \"mosig\" och mjuk.



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/2012121122423_IMG_5806_1.jpg)
89.27 KB

En nästan ny EmCotec Magic 5 blir mumma till servona (ingick i köpet)

OK, bara att kavla upp armarna och sätta igång.
Först gäller det att frilägga alla ev skador. Blir väl som när man svetsar rost på en gammal bil, man hittar bara mer skador.....och mer.....
Återkommer snart.......

Mvh

Ola
Title: EF Yak 110\"
Post by: imacse_peter on 2012-12-12, 14:13:45
quote:
Originally posted by Tinman

Hej alla!

Jag hade nu tänkt försöka råda bot på detta genom att börja träna på IMAC´s basicprogram och förhoppningsvis, (om jag vågar) dyka upp på några tävlingar under 2013, bl.a. den som vi i Södertälje MFK arrangerar den 25-26 juni 2013.

Mvh

Ola



25-26 maj 2013 [:)]


// Peter
Title: EF Yak 110\"
Post by: Tinman on 2012-12-12, 15:47:38
Hoppla......tog datumet från det nyligen upprättade styrelseprotokollet per den 8 november. 100% säker på att du har koll, Peter och att vår sekreterare helt enkelt har skrivit fel datum. Kontaktar honom för säkerhets skull.
Tack för infot i alla fall, tusan också, där loosade jag en månad i planeringen, bäst att snabba på med bygget.

Mvh

Ola
Title: EF Yak 110\"
Post by: Mikael_Ingemarson on 2012-12-12, 18:14:09
Tjenare Ola

Ytterligare en gammal kompis som hittat rätt här i livet[:)]
Välkommen till denna galna världen[8D]

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer
Title: EF Yak 110\"
Post by: Tinman on 2012-12-13, 22:39:32
Tackar för det, Micke.
Skall bli kul att ses i sommar.

Bygget.....eller rättare sagt avklädningen av den lilla frökens blå-vita plastskrud har börjat.
Mosigheten på sidrodret var, som jag misstänkte sprickor i plankningen.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/20121213223043_IMG_5811_1.jpg)
67 KB


Motorkåpan har som synes också fått en släng av sleven.
Korrekt lagad och uppstyvad på insidan, men spackling och slipning samt lack återstår exteriört.
Ser tack och lov värre ut än vad det är......


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/20121213223219_IMG_5807-1.jpg)
82.1 KB

Friläggningen av den tidigare skadade och lagade landningsställsinfästningen har så smått börjat.

Återkommer med fler bilder.......

Mvh//

Ola



Title: EF Yak 110\"
Post by: Skymic on 2012-12-14, 06:53:52
Välkommen Ola!
Här finner du många byggtrådar med tips och trix, bara att skumma genom forumet.
Om du skall tävla i sommar så glöm ej att skaffa RC Tävlings licens via din klubb,
Det brukar vara någon i styrelsen som anmäler in detta på idrott online, glöm ej heller att IMAC skall anges som huvud klass.
Den 2-3/3 kör vi en Pilot/domar kurs, på Såtenäs, info kommer att delges här i forumet
På en separat tråd.


Lyckatill med Yaken, den flyger fantastiskt om den får rätt förutsättningar[:)]

//Micke
IMAC-Sverige




Title: EF Yak 110\"
Post by: Tinman on 2012-12-15, 18:29:32
Tack Micke för alla tips.
Speciellt det om licensen, jätteviktigt, tack!

Renoveringen går raskt vidare samtidigt som snöovädret yr utanför.
Har nu blottlagt lagningarna kring landningsställsfästet och insett att det går att snygga till en del.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/201212151881_IMG_5812_1.jpg)
81.34 KB

Plywoodväggarna med cannisterhålen var spruckna lite överallt, en massa överflödig epoxy måste också bort. Balsalisterna var bitvis lösa och spruckna.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/20121215181136_IMG_5818_1.jpg)
84.51 KB

Nedan är trasiga och spruckna delar avlägsnade, dags för det roliga.....att bygga upp nytt....


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/20121215181524_IMG_5821_1.jpg)
82.27 KB

Nytt fräscht virke.......lite extra förstärkningar......
De rektangulära hålen vid cannisterhålen är inte servofästen [:)], utan ventilationshål för utrymmet direkt under landstället.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/20121215181846_IMG_5857_1.jpg)
83.51 KB

Nu börjar det arta sig.....lite snickeriarbete återstår, men efter ca. 6 timmars jobb är det det en väsentlig skillnad.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/20121215182618_IMG_5872_1.jpg)
85.28 KB

Mfv//

Ola
Title: EF Yak 110\"
Post by: paroos on 2012-12-16, 19:00:29
Hej Ola och hjärtligt välkommen till IMAC!![8D]
Många äro de som klivit in i IMAC världen...för att aldrig mera komma ut igen!!![:p]
[:D]

Härligt med en renoverings/omklädsel tråd!

Ser bra ut och det syns att du har både kunnande och erfarenhet.

Skall du klä om hela kärran? (+ omlackering kåpan) eller bara de skadade områdena?

Hoppas du fortsätter posta hur det går med bilder. Finns inget bättre än att följa en renovering tycker jag...

Har du frågor så lägg ut dem, bland alla IMACers här finns en ocean av erfarenhet och kunskap...

Lycka till med vidare arbete!


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Title: EF Yak 110\"
Post by: paroos on 2012-12-16, 19:07:01
PS
Klart du \"vågar\" komma o tävla.
IMAC handlar om att dela en passion och ha kul tillsammans.
Väldigt prestigelöst och vi gläds åt varandras modeller, utrustning och framgångar, samtidigt försöker vi stötta o hjälpa varandra.
Det gäller att bjuda på sig själv och ber man om hjälp så får man det. Oavsett om det gäller utrustning eller flygning.
DS

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Title: EF Yak 110\"
Post by: paroos on 2012-12-16, 19:10:25
PPS
Tack för den fylliga inledningen av tråden, skrattade gott!!![:D]
Huvet på spiken och du har alla förutsättningar läser jag, att fastna i detta fördärv...[;)]
DDS

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Title: EF Yak 110\"
Post by: Paul on 2012-12-16, 21:56:21
Hej Ola, Paul heter jag, och jag välkomnar dig in i denna härliga IMAC värld, har själv bara hållit på i två år och kan lova dig att det är superkul att tävla och mingla runt med alla på riktigt i detta forumet[:o)]
Ska bli kula att följa renoveringen, monterade själv ihop en likadan förra året, som jag bara flög några gånger innan jag sålde den, så det blir lite deja vu.


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Title: EF Yak 110\"
Post by: Tinman on 2012-12-18, 12:58:50
Tackar Paul och Paroos för de välkomnande orden.
Har haft lite e-mailkontakt med en IMAC:are från min forna hemstad, Skövde som bekräftar det Ni båda säger, att IMAC är prestigelöst och att hjälpsamhet, trivsel och glädje går i första rummet.
Passar mig perfekt.
Jodå, jag har en del frågor och tips som jag skulle behöva ha hjölp med, men jag återkommer med dom när bygget når dit.

Jag har inte för ambition att klä om hela modellen, åtminstone inte till denna säsong. Maskinen är trots allt mitt första IMAC objekt, en begagnad och väl använd sådan, så jag sätter strukturellt skick och funktion i första rummet denna gång.
Men detta beslut har inte varit helt utan problem.
Att klä om delar av modellen kräver ju att man hittar klädsel i rätt nyans......något som visat sig vara knepigt. Att beställa en klädsel från svenska handlare utan att jämföra med ett klädselprov kan ju bli vanskligt och dyrt.
Jag hittade en tänkbar lösning i Kina, en firma via Aliexpress.com som heter Cangnan Guangming Printing Co, http://www.aliexpress.com/store/205597
som säljer (möjligtvis också tillverkar) plastfilm.
Först trodde jag man måste beställa kilometervis med film men det verkade inte så, så jag beställde 6 st enmetersrullar i olika gula, blåa och röda kulörer. 1 meter kostar 1,26 dollar så 6 meter + frakt slutade på 15 dollar, ca 100 spänn. Och faan tro om det inte en vecka senare dök upp en liten rulle med 6 meter film. Tyvärr var bara den röda klockren i nyansen, den gula och blåa skiljer lite. Men jag förväntade mig inte annat, det var ju en chansning, men en billig sådan...
Men det spelar som sagt ingen större roll denna gången, Yak the Ripper får se ut som ett litet lapptäcke i sommar.




Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/20121218123233_IMG_5987_1.jpg)
89.06 KB

Jag roade mig med att klä en gammal liggandes vingdel med den kinesiska filmen på ena sidan och en lika stor bit Oracover på den andra. Jag var förvånad över hur fint kinesen fäste och förutom att den kändes en gnutta tunnare än Oracovern blev slutresultatet fantastiskt och vidhäftningen likvärdig. Faktiskt helt suverän i förhållande till priset. Tänk att kunna klä om modellen för 150-200 spänn. GRYMT!

Nu stänger bygget och byggtråden för julen. Skall iväg till Thailand och styra upp verksamheten. Om ett par dar ligger man med fotsvamparna i vädret, med en öl i ena handen och ett kvinnobröst i den andra....kanske frugans.....[8D]

På återhörandes nästa år.

Mvh

Ola
Title: EF Yak 110\"
Post by: paroos on 2012-12-18, 21:34:06
Annars kunde du bara droppat ett mail till ExtremeFlight och frågat vilken klädsel det är...[;)]

Ta en kall för oss andra stackare som är kvar också!!!
[8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Title: EF Yak 110\"
Post by: Benny on 2012-12-21, 19:54:33
quote:
Originally posted by Tinman

Hej alla!

Jag heter Ola Rundcrantz , är 52 år, bosatt i Södertälje och således medlem i Södertälje MFK. Jag är ny på just detta forum men har hållit på med modellflyg i ca 35 år. Trots den långa tiden har jag ändå inte fått arslet ur kategorin "medelmåttig söndagsflygare". Jag hade nu tänkt försöka råda bot på detta genom att börja träna på IMAC´s basicprogram och förhoppningsvis, (om jag vågar) dyka upp på några tävlingar under 2013, bl.a. den som vi i Södertälje MFK arrangerar den 25-26 juni 2013.
För detta ändamål har jag därför i höstas inhandlat en styck begagnad, eller......ja......om jag skall vara ärlig, väl använd Extreme Flight Yak 110". Så här ser den ut.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/20121211223548_IMG_5799_1.jpg)
88.35 KB

OBS! Tjejen på vingen är inte min fru (but I wish).

Historien kring införskaffandet av Yaken är faktiskt lite lustig som jag gärna delar med mig (om Ni orkar läsa). Det hela började egentligen i augusti då ett gäng klubbmedlemmar traditionsenligt åkte till Sunne för att under en weekend flyga och dricka öl (eller umgås som jag sa till frugan). Efter för många pilsner, när sunt förnuft och omdöme tagit ledigt och när nej ofta blir ja var jag plötsligt ägare till en röd/vit, sprillans ny  Pilot Extra 300 3,1 mtr (122"). "Vad fan skall jag med den till? Vad fan har jag gjort, jag kan ju inte ens transportera den, än mindre förvara den", tänkte jag senare. Men Extran var sprillans ny, mycket prisvärd och just då, i mitt tillstånd, snyggare än frugan.
Väl hemma, nedsmugglad i förrådet, började planeringen av setupen till Extran. I samma veva dök en annons upp på Yaken. Jag ville bara ha den och brydde mig inte om att frugan nu skulle döda mig två gånger. Efter en kortare tids budgivning blev det affär och på en McDonaldsparkering norr om Täby bytte så plan och pengar ägare. När jag skulle åka frågade plötsligt säljaren: "Hörrödu....var inte du från Södertälje? Han berättade att han köpt Yaken begagnad hos Autopartner-Pelle och att ägare var från Södertälje och hade ett smeknamn. "Kan det möjligtvis vara Ducken?, frågade jag. Och det var det. "Faaaaan, har jag utan att veta det köpt Duckens, klubbkompisens gamla Yak, he....he?" Vidare berättade säljaren att han istället för Yaken nu hade köpt en stor Pilot Decathlon. Jodå, svarade jag, jag vet precis vad du har köpt, jag har en klubbkompis som heter Lasse som har två sådana bjässar.
När jag kom till fältet samma eftermiddag mötte jag Lasse, klubbkompisen med de två biffiga Decathlonerna. Jag berättade stolt om mitt nyförvärv, att det var Duckens gamla Yak jag köpt samt att säljare istället hade köpt en likadan Decatlon som han hade. "Har du köpt Yaken av honom, sa Lasse? Det är ju han som köpt en av mina Decathloner!?! Vidare berättade Lasse att han hört att jag tidigare köpt den stora 3.1 meters Extran i Sunne. "Den har jag ägt tidigare också". Jag höll på att smälla av. Är inte modellflygsverige större än att vi byter modeller med varandra hela tiden. Snart börjar vi väl byta kärringarna med varandra också. Vi garvade gott.
Ducken blev naturligtvis lika förvånad, men glad att återse sin forna tjänare. Under hans tid som ägare har han använt den flitigt med en 3W110 i nosen. Ett strulande tändsystem resulterade i en hård landning som slet upp landställsinfästningen och tryckte sönder fenan då den rullade framåt. Yaken var ur hållfasthetssynpunkt helt korrekt lagad, men trots att den  i förhållande till inköpspriset var i strukturellt bra skick behövde den ändå, enligt mina krav, ses över och repareras.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/2012121122385_IMG_5800_1.jpg)
87.63 KB

Den lagade fenan.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/20121211223858_IMG_5803_1.jpg)
89.76 KB

På andra sidan lite \"mosig\" och mjuk.



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/2012121122423_IMG_5806_1.jpg)
89.27 KB

En nästan ny EmCotec Magic 5 blir mumma till servona (ingick i köpet)

OK, bara att kavla upp armarna och sätta igång.
Först gäller det att frilägga alla ev skador. Blir väl som när man svetsar rost på en gammal bil, man hittar bara mer skador.....och mer.....
Återkommer snart.......

Mvh

Ola



Benny
Title: EF Yak 110\"
Post by: Benny on 2012-12-21, 19:57:31
Ola kul att höras
Du är välkommen till Tidaholm på tävling i början på juli
Benny Kjellgren
Tidaholms MFK

Benny
Title: EF Yak 110\"
Post by: Tinman on 2013-01-09, 18:47:15
Tjenare Benny....vad kul att höra av dig.
Tänk att du fortfarande håller på....du ger dig visst aldrig..[:)]
Det blir med all säkerhet Tidaholm.
Kul att få återse gamla hemtrakter och så behöver jag ju ingen tolk...
Jag fattar ju vad ni Tidahölmare säger...[:D]

OK, semestern är nu avklarad, bygget är tillbaka på banan igen.

Den trasiga (mosade) sidrodret är nu lagat, nytt virke har ersatt spruckna delar.
Pricken över i:et var en liten gnutta Plastic Padding \"kemiskt trä\" som renderade i en barnrumpefinish, perfekt underlag för plastfilmen.
Det kemiska trä:et är enligt min uppfattning helt suveränt lätt att jobba med och lättslipat, men h-te vad fort det härdar. Förpackningen förteller 5 minuter, men jag tror f-n att det är mer 5 sekunder. Man hinner ju knappt få på korken.
Gäller att blanda små slattar och jobba fort.......

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/201319182351_IMG_6311_01.jpg)
86.21 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/201319182515_IMG_6315_01.jpg)
89 KB

Planeringen av motorinstallationen (DLE111) och tanken har börjat.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/201319183115_IMG_6313_01.jpg)
89.93 KB

Jag har två tankar, 1000 cc resp 1350 cc. Bägge är kinatankar, men som ser och känns helt OK.
Dock byter jag ut de smala medföljande rören mot 4mm rör enligt bilden, samt en ordentlig filterklunk istället för medföljande fjantsänke. Nipplar från Tetra får bli genomföringar för påfyllning, ventslang etc.

Dock.....jag skulle behöva lite råd och tips om vilken storlek Ni tycker räcker. Vilken skulle Ni välja?

Jag har ingen ambition att på denna modellen ha rök....det går bort. Det får bli några rökare i brallan istället!
Jag har försökt scanna forumet på bilder om hur en bra, säker och funktionell installation skall (bör) se ut, men hittar inget heltäckande.
Jag har ett skapligt hum, men....
Tacksam för tips.
Tack på förhand.

Fortsättning följer.

Mvh

Ola
Title: EF Yak 110\"
Post by: Aeroparts on 2013-01-09, 19:14:05
1liter räcker mer än väl för DLE 111.
Lennart
Title: EF Yak 110\"
Post by: paroos on 2013-01-09, 21:14:05
Japp, 1L är \"standard\" till en 100cc motor.
De drar inte så mycket, speciellt inte inkörd.
15min flygning är väl ett normalpass, räkna 6-7dl förbrukning.
Med 1L har du alltid god marginal.

Lägg nåt dämpande under, behöver inte vara tjockt.
Två kardborreband runt o under golvet håller tanken på plats.
Sätt även nån \"klack\" (ex epoxya dit furulist) framför och bakom så den inte kan röra sig fram/bak. Sätt dubbelhäftande kardborre fast på tanken så banden låser.
Klart
I övrigt ser det bra ut med grejorna, kommer nog funka fint.

Personligen föredrar jag \"labb flaska\" typen, ex. 3W.
Finns både runda och kantiga varianter.
De har skruv lock och är i princip idiot säkra gällande täthet.
Gummi funkar men har en begränsad livslängd innan det blir styvt.
Sedan tappar det sin tätande förmåga.
En annan variant är läsk PET med tank konverterings kork, också kanon.

Som sagt, de prylar du har funkar!!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Title: EF Yak 110\"
Post by: Spitfiremagnus83 on 2013-01-09, 23:19:23
Håller med ovanstående. 3W tanken kan tyckas vara onödigt dyr, men den har funkat klockrent för mig!


(@Paroos, kan du dra i väg ett mail till mig? TÃ,,nkte höra om samÃ¥kning till domarkursen. Magnus \"at\" moliafalls.com är adressen. Mailade pÃ¥ din capgemini mailadress, men jag har ett minne av att den inte gäller längre...)


Sorry för offtopic!!
Title: EF Yak 110\"
Post by: Tinman on 2013-01-10, 17:29:09
Tackar för tipsen.
Då blir det 1 litaren, samt att jag får hålla koll på tätheten i gummikorken.
Motorn (DLE111) är nu provmonterad och passade tack och lov perfekt i hålen från förra motorinstallationen.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/20131101720_IMG_6320_01.jpg)
83.81 KB
Inga övriga distanser mer än de som ingick behövs.
Propp och spinner utsticket från kåpans framdel blir perfekt.
Spinnern är en 4\" alu från Miracle, förborrad för DLE111....så slapp man det!


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/2013110171153_IMG_6322_01.jpg)
89.36 KB

Cannister eller originalburkarna....det är frågan!
Eller är det????
Kanske jag ställer denna fråga av ren lathet då original \"cocacola\"-burkarna sparar en hel del arbete att montera kontra cannisters, men är det någon som överhuvud taget använder originalet?
Cannistern på bilden är ett Kina set (mycket Kina i min tillvaro, även frugan är från kina, \"Made in China\", går på ris, låter mycket och funkar ibland!).
Cannistern ser riktigt bra ut medan röret är bra tunnt bakom räfflorna som ansluter mot dämparen samt hopsvetsad av ett antal delar.
Hmm....får se hur länge det håller.....

Nåväl, får väl anstränga mig lite med cannisterinstallationen ändå.

Fortsättning följer....

Mvh

Ola
Title: EF Yak 110\"
Post by: Speedbird on 2013-01-10, 18:35:08
För IMAC tävlande så är det cannistrar eller långpipor som gäller [:)]
då får du lättare ner ljudet på en godkänd nivå...

snälla, montera INTE \"cocacola\"-burkarna [xx(]  ! !

/Perra
Title: EF Yak 110\"
Post by: paroos on 2013-01-10, 22:17:40
OM du funderar på att vara med på en tävling så är det cannistrarna som gäller. Med de små avgasriktarna kommer den att väsnas för mycket. Du kommer garanterat att få problem, dels med klubben/tävlingsledare/omgivning, dels med väldigt hög risk för ett sound score på 3 eller mindre = slutfluget. (om du inte kan åtgärda innan nästa runda.)

Överhuvudtaget är det inte kul att flyga med en modell som tok brölar.

Du har ju fina cannistrar o krökar, inget att tveka på, sätt i dem!

Dessutom har de där orginal burkarna (gjorda i Kinesiskt pottebleck) en tendens att gå sönder ganska fort. Dvs hög risk för tråkigt strul och så får du lik förbaskat göra om o sätta i cannistrarna...[:D]

Så min input på din fråga är: Nej det är ingen fråga![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Title: EF Yak 110\"
Post by: Skymic on 2013-01-11, 06:46:19
Sätt inte dit Kravallentuten(tyskt begrepp för högljudda  avgasriktare)skall du flyga IMAC så är det dämpare som gäller.
Lycka till med kärran.



//Micke
IMAC-Sverige




Title: EF Yak 110\"
Post by: Tinman on 2013-01-15, 13:34:54
OKI....tankinstallationen börjar ta form...
Kardborre på undersidan som fäster på runtgående färgglada banden.
Tankanslutningar från Miracle, passar perfekt storleksmässigt efter de gamla 3W-anslutningarna. Jag kommer i nuläget inte att ha rök, men nu är det ialla fall delvis förberett om man i framtiden skulle ångra sig.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/2013115132533_IMG_6323_01.jpg)
88.81 KB

Ventilationsrör 4 mm mynnar ut under tanknipplarna, precis bakom motorkåpan.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/2013115132850_IMG_6326_01.jpg)
84.36 KB

Inte helt färdigt, men man börjar ana hur det kommer att se ut.....


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Tinman/2013115132959_IMG_6327_01.jpg)
89.63 KB

Fortsättning följer.....

Mvh

Ola
Title: EF Yak 110\"
Post by: Kent on 2013-01-15, 14:37:37
Ser bra ut. Jag brukar sätta en extra liten klunk på fillröret. Det är lättare att tömma tanken då, om man vill.

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Title: EF Yak 110\"
Post by: paroos on 2013-01-15, 20:29:00
Ser bra ut!

[8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se