Är en kolfibersnurra, av bra kvalitet typ Mejzlik och Biela, mer \"lättdrivna\" än träpropellrar, typ Xoar? Samma storlek naturligtvis.
Den Xoar 28B (28x10 3D) som jag kört på min JC120 verkar gå tungt. Jag får \"bara\" ut 5400 rpm med nöd och näppe på backen. Den tappar dessutom varvet på vertikalerna och då faller ju kärran av. Jag kapade av, helt oventenskapligt, 20mm på varje bladspets, rundade till topparna och fick ut 5650 rpm, utan protester.
Tanke: min självkapade, numera 26+x10 trä, med troligen rätt breda blad, varvar 5600. En \"slimmad\" 27x12 Mejzlik kolfiber \"borde\" ge samma varv, men mer fart och bibehållen ork.
Eller är det så att jag ska köra 26x12 kolfiber, för att skilnaden mellan matrial och märken inte är så stor?
Vad säger ni som har erfarenhet?
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
Har du nålat in motorn än?
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart
Hej med det varvet har du inte mer än ca 7.5 Hp ur motorn och det är ju lite tunt.
Samma märke har inte alltid samma egenskaper, det finns ju nästan oändligt många. Har du samma borrning som andra så försök låna propp och prova. Pe Reivers kalkylblad är mycket informativt om olika propellras konstanter och intressant att knappa i.
/Lennart
http://mvvs.nl/prop-power-calculator.xls
Med det varvtalet borde du inte komma över 27 tum, tror en 28 blir för stor?
Engelsnurrorna är generellt lättdrivna och tysta, Meizlic Bra kompromiss, effektiva.Hyfsat tysta.
Biela, bra dragkraft, generellt Trögare, ganska högljudda, Mueller prop Skall bli kul att prova, han tävlar själv och tar fram surrorna till det ändamålet,Träsnurror finns hur många som helst, gennerellt mer högljudda och mindre effektiva än Kolsnurrorna.
Men som sagt Kolla PEs propkalkylatorguide.
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
På vilket sätt fastställer du att 5400 rpm motsvarar ca 6.4 hp LoL??
Generellt känns det märkligt att en 120cc inte ger goda prestanda till SBachen.
Kärran som sådan är väl både relativt lätt och lättdriven?
Svenske mästaren kör ju den med en mindre motor och vad jag tycker, hopplös snurra men det går fint ändå.
Motorn ifråga lär dock vara hyfsat inställd och inkörd vid det här laget ;-)
För att ha något att gämföra med så varvar min DA100 (gamla modellen) strax över 6100 med Mejzlic 27x12
/Henrik Karlsson
quote:
Originally posted by Lonsan
På vilket sätt fastställer du att 5400 rpm motsvarar ca 6.4 hp LoL??
Det var lätt..knappade in fel [;)] propeller och varvet i kalkylbladet...och läste av då blev det 6.4 fast borde varit 7.5 med rätt prop vilket är bättre men inte bra.
Dragkraften blev ca 20kg statiskt
/Lennart
Skall ju inte jämföra men vi har på MVVS 116 och Engel 30x14 6200 rpm vilket motsvarar 14 hp+ och 33kg statisk drag[}:)]
http://mvvs.nl/prop-power-calculator.xls
quote:
Originally posted by Guzzten
Den Xoar 28B (28x10 3D) som jag kört på min JC120 verkar gå tungt. Jag får \"bara\" ut 5400 rpm med nöd och näppe på backen. Den tappar dessutom varvet på vertikalerna och då faller ju kärran av.
Hej
Jag känner tyvärr igen fenomenet från min RCGF 100 som satt i min Sbach när jag köpte den. En bra kolfibersnurra är naturligtvis bättre, men det är nog inte själva grundproblemet.
//Mikael Ingemarson
FlyGas RC ZDZ Sverige (//%5C%22http://www.zdz.se%5C%22)
MTW dämpare (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page506.htm%5C%22)
Kan ju vara andra saker som påverkar också. Den 90 graders 3W insugstratten, kan den \"bromsa\" insuget? Inget filter, bara tratten. Sen kan ju canistrarna göra sitt... Men att det ska bromsa nästan 1000 tom verkar konstigt. Det lutar nog åt att den ska gå längre innan den \"släpper\". Borrmönstret är det samma som DLE, så man kan kanske testa några snurror vid tillfälle
Den flyger i alla fall och det är jag glad för. Tack för tips och hjälp. Återkommer med fler frågor senare.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
Här är en länk till en som testat lite och några videos.
Finns lite info om proppar etc.
/Lennart
http://www.teamflyingcircus.com/forum/f23/jc-evo-120-report-6015/
quote:
Originally posted by Aeroparts
quote:
Originally posted by Lonsan
På vilket sätt fastställer du att 5400 rpm motsvarar ca 6.4 hp LoL??
Det var lätt..knappade in fel [;)] propeller och varvet i kalkylbladet...och läste av då blev det 6.4 fast borde varit 7.5 med rätt prop vilket är bättre men inte bra.
Dragkraften blev ca 20kg statiskt
/Lennart
Skall ju inte jämföra men vi har på MVVS 116 och Engel 30x14 6200 rpm vilket motsvarar 14 hp+ och 33kg statisk drag[}:)]
http://mvvs.nl/prop-power-calculator.xls
Vilken temperatur knappade du in?
Temp??
/lol
Har läst på lite nu och vet nu även att varvet inte är bra. Det ska upp till runt 6500 i alla fall på toppen. Ska kolla förgasare och ta bort tratten. Får skrämma grannarna lite i morgon kväll med då... så glada dom är.. NOT :)
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
Har du rätt Heather längd ?
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Headerlängden vet jag inget om. Det ser bra ut i kärran, båda är lika låna i alla fall. Var kan man räkna ut den?
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
quote:
Originally posted by Aeroparts
Temp??
/lol
Ja, luftens densitet är en del av beräkningen och är inte konstant.
Jag skulle kolla vilka varv andra har fått ut av motorn.
Om specifikationen stämmer borde du ligga på 6700-6800rpm.
Då kan det inte vara ett headerproblem. Har du kollat att spjället öppnar fullt?
PS. Den XOAR CF du testat på är en av de mest högljudda propparna jag hört. Jag har kört en del XOAR trä, de går bra, men låter mycket.
DS.
6700-6800 rpm! Vansinnigt mycket varv på en 27-28\", skulle du komma dit så är det throttle management, slimmad kolsnurra ELLER ner med varvet genom mer stigning eller fler blad som gäller.
Men men, den dagen den sorgen, hoppas du kommer loss och i alla fall kommer i närheten av 6000 rpm. :-)
Om motorn levererar i närheten av spec (12.5Hp) är 28x10 XOAR fel prop. 29x10, 29x12 eller 30x10 borde vara bättre val.
Men åter till problemet:
Jag skulle kolla:
- Inställningar förgasare (grundinställning)
- Byta till kvalitéts stift om det inte redan är gjort (har sett exempel på märkliga problem med Kinastift)
- Så att allt ser normalt ut med och kring förgasaren och att du verkligen öppnar fullt även då motorn är igång.
Såg också att motorn gjorde över 6300rpm med en Mejz 28x10 på en annan site.
quote:
Originally posted by Lonsan
quote:
Originally posted by Aeroparts
Temp??
/lol
Ja, luftens densitet är en del av beräkningen och är inte konstant.
Nä det vet ju jag som är på syrgashöjd hela tiden och här är ju svinkallt alltid, men jag får ingen förändring i exelbladet annat än för densitetsändringen i höjd. Hur som helst så har han för dåligt drag i motorn både med och utan exelbladet, det var mest som info att det finns hyfsade bra hjälpmedel att få ett hum om prestanda ligger i rätt härad.
/lol
Även om jag i te fattar så mycket av exellbladet så faktum är att fysiskt levererar inte motorn rätt just nu. Att flyga med canistrar innebär ingen avstämning, som med pipor. Naturligtvis kan/har längd och motstånd (öppningsareor osv) betydelse. Det jag läste igår på Flying cirkus är ju med \"USAdämpare\", alltså noll motstånd och viss riktning med nån typ av burk med ett längre rör på. Jag fick med såna också men vill av förklarliga skäl inte använda dom. Jag kan lapa kort ca 2 cm på dom headers jag har, och i teorin, då få ett högre varv. Men jag ska kolla allt en gång till och återgå till startinställningarna på förgasaren. Dessutom ska jag plocka bort den 3W tratt jag satt där. Jag tror dental den stora boven.
Är omåttligt tacksam för all hjälp och idéer!
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
Vet du vilken version på kolvar/cylindar du har.?
Jag tror det finns lite olika där.
//Mikael Ingemarson
FlyGas RC ZDZ Sverige (//%5C%22http://www.zdz.se%5C%22)
MTW dämpare (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page506.htm%5C%22)
Läste nått om det också ja. Jag vet inte vad jag har. Jag ANTAR att det är nyaste. Tror inte den legat så länge på hyllan hos Håkan på AirCpro. Måste ju riva av kåpor och annat i alla fall i kväll för att kolla länkar, ta bort tratt och eventuellt ta av lite på headrarna.
Kan mer förtändning öka varvet? Jag har inte rört hallgivaren. Men den vår ju att flytta lite om man vill. Jag flyttade den på min 30cc och tycker mig ana en viss kraftökning.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
Jag skulle försöka ställa allt till grundinställningar + kolla igenom att allt verkar ok. Trattar och annat bort. Riktiga stift rek.
Ändra inte headers eller tändning om du inte är helt säker på hur det ska vara.
Kör sedan utan kåpa och testa.
Det finns ju också exempel på att motorerna inte levererar när strömförsörjning till tändning är dålig. Ett annat långskott är ett nytt tändsystem om du kan låna ett av säljaren.
Accarna är 2s lipo med emcotec regulator/magnetswitch. Stiften och tändmodulen är RcExell. Jag har läst på nätet att det ska vara helt ok grejer. Motorn har aldrig varit svårstartad eller spottat åt mig.
Jag ska mäta upp längden, totalt, på skorstenarna så får ni experter säga vad ni anser. Jag mätte ju aldrig varvet när motorn var ny och jag körde med orginalburkarna. Den väsnades som fan i 1,5 timmar på fältet. När canistrarna kom på så blev den dödstyst nästan :)
Nåja, jag ska testa lite i kväll hemma och mer på fältet i morgon eftermiddag. Jag rapporterar efter hand!
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
Okay.... har kollat lite nu då rå..... Det visade sig att gasspjället öppnade inte helt, saknades några millimeter på trottelarmen, vilket gjorde några grader på spjället självklart. Detta är nu åtgärdat. Nålarna stod helt åt ***** för fett. Återställt dom till fabriksinställningar, vilket är H=1,75V L=1,5V. Tratten åkte väck. eftesom förgasaren har slang till pulsen från vevhuset spelar inte riktningen på packningen nån roll. Slangen kollades för hål.
Skorstenarna är 585 mm från bakkant på canistrarna till avgasporten i cylindern. Har ingen aning om detta är bra eller inte. bullrar mindre än tomburkarna med rör på som är med original gör det i alla fall. Båda stiften ser helt OK ut med tanke på hur motorn gått. Jag har rengjort dom och justerat gapet så båda är lika.
Jag tänker inte skrämma liv i grannarna nu, utan tar med maskinen till fältet i morgon och kör. Har förmånen att sluta före 15 och har då hela eftermiddan på mig. Förhoppningsvis blir det bättre nu då, och man får några vändor.
Kan man flyga utan motorkåpan? Är det risk att man \"spränger\" sönder kroppen eller canopyn om man gör det? Lite lättare att justera mellan flygningarna om man inte har kåpan på....
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
Du skall få ett tips som du kan prova vid tillfälle. Vissa Walbro (om det är en sådan på din JC) har egenheten att Max varvtal får du inte vid fullt öppet spjäll.
Vår WB 27 är en sådan och förmodligen så är det bättre strömning i förgasaren precis strax före fullt öppet. Det skiljer ca 200 rpm, fullt hörbart när man backar gasen från fullt öppet så där har jag vårt Max läge.
Det finns beskrivet på olika förgasar forum bl.a.
/Lennart
Framgång! Körde motorn nu på rasten, till Stigaarbetarnas fasa. Dn peakar ur på 6100 rpm fastbunden vid en arbetsbod, stirrad på av 10 gräsklipparbyggare. Jag vet inte vad för kraft den levererar men bra mycket mer blev det! Den ska ju lämna 12,5 vid 8000 säger handboken. Propellern är inte heller optimal på nått sätt. Kan jag få den till 5800 med en 28x12 har vi nog en bra kombo.
Vad säger exellbladet??
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
Gott!
Det finns ju ett gammalt amerikansk ordspråk...
\"If it aint broken, don\'t fix it\"
Mvh Ulf
Om du enligt Lennarts kalkyler hade 7.5 hp, med 28x10 och 5400 rpm, så har du ännu mindre hp nu med, 26x10 och 6100 rpm.
Grundar detta på tidigare uträkningar som Lennart gjort.
\"
Engelpropellern med 26x12 stigning på 6200Rpm ger endast 7.2 Hp
Tysken med 28x12/6300 Rpm får då ut ca 10+ hp och är väl ett mera normalt värde.\"
Nu är jag ingen expert ( och kan ha tolkat värdena fel ), jag utgår enbart från proppstorlek och rpm, men det kanske finns fler parametrar i detta kalkylblad, som har med proppeler utformning att göra.
Du lär säkert få helt korrekta uträkningar framöver.
Läste, har jag för mig, att dessa motorer behövde ganska lång inkörningsperiod innan de släppte, så din lär väl öka i varv med tiden, även en bra tuning är ju direkt avgörande för gång och rpm.
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Lägg till propeller konstanten,följ instruktionen.
Det är stor skillnad på propparna. 26x10 propkonst 1.4 6100 rpm ca 8 hp
0 höjd
/LOL
Va de inte en 28x10?
quote:
Originally posted by Lonsan
Va de inte en 28x10?
Jo innan sågen kom fram....
/lol
Flög 3 flygningar idag. vilken skilnad det blev på maskinen när motorn gick bättre! Tror det saknas lite fortfarande, får ut 6100 rpm på marken med en 26,5x10, något mer i luften. 3:e flygningen tog jag in nålarna \"en spetsbredd\" (1mm?) och hörde att den gick bättre i luften. En 26x10 är för liten. Ska köpa på mig \"riktiga\" 27x12 och en 28x12 xoar trä (dom är billigare...) och testa. När jag sedan tor mig veta vad jag \"behöver\" köper jag en kolfiber.
Känns bra att ha kommit igång. Maskinen känns kanon! Nu ska det bara till mycket träning!
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
Du kan få köpa en oborrad biela 28x12 av mig till ett bra pris.
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart
Mattias,vad vill du ha och du kan väl ta med den till Helsingborg?
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
Jag vill ha 500kr för den. Inga problem jag tar med den till Helsingborg.
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart
Gött att det verkar ordna sig med prestandan[:)]
//Mikael Ingemarson
FlyGas RC ZDZ Sverige (//%5C%22http://www.zdz.se%5C%22)
MTW dämpare (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page506.htm%5C%22)
Mera inkörning av motorn, påläsning om dämparlängder och varvtal väntar framöver. Redan på söndag räknar jag med att få minst 10 flygningar. Mona ska dessutom börja läsa för mig då, så det blir någon ordning på torpet.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
Jag har en XOAR 28x12 som ej används.
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
quote:
Originally posted by Skymic
Jag har en XOAR 28x12 som ej används.
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Vad kostar den?
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
Jag har en Biela 28-10 inte använd knappt, för mycket för DA100L (i min smak, vill ha rappare respons) men troligen lagom till en 120cc.
Du kan prova den i HBG.
Man får låna o prova sig fram, går inte att köpa en hel hög KF proppar o prova sig fram, kostar en förmögenhet.
Funderar själv på att prova Mejzlik 28-10 Evo Light på nya Extran.
(Också DA100L...) Dock för lite för en 120 tror jag om man inte är väldigt sparsam med gasen.
Iofs du kanske vill ha 12 stigning o lite mer fart?
Själv är jag en 10 stignings älskare, bromsen i nedförsbacke är underbar.
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se