Kan någon tipsa om hur mycket aileron-difference ni använder på era maskiner för att få så fina rollar som möjligt?
Jag har en C-ARF Extra 2,6 och i manualen till den står det att man skall ha negativ difference, dvs att skeven skall gå ner mer än de går upp (normalt är det tvärtom). Detta pga att skevrodren är hängda i överkant och att rodret \"krymper\" när det går nedåt. Manualen rekomenderar -10%.
Någon som har erfarenhet från detta?
Hejsan,
Min erfarenhet är att 5-7% brukar vara fullt tillräckligt.
Dock har har jag märkt att det är lite beroende på tyngdpunkten och jag föredrar att flyga dessa Extror något framtunga. Med en något framskjuten TP så snapprollar de renast, inget tvärt stopp.
Ha de,
Niklas
Hej,
Vilken utgångspunkt ska man starta från på en sådan kärra?
0% diff eller 5-7% negativ?
//Ulf S
Niklas: Hur menar du med inga tvära stop i snappen?
(Intresserad ur domarsynpunkt)
Patrick Roos
IMAC Sverige
5 veckor kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...