IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Utrustning => Topic started by: Kent on 2016-04-14, 23:39:53

Title: Två ihopkopplade bränsletankar
Post by: Kent on 2016-04-14, 23:39:53
Jag har två enliters tankar i min krillyak, en för bensin och för rökmedel. Funderar på att använda även röktanken för bensin. 1L är i minsta laget för en 3W 170.
Tankarna sitter på samma höjd bredvid varandra.

Är det så enkelt att koppla ihop dem som jag skissat eller har jag åsidosatt något?

Vad jag förstår borde röktanken tömmas först och sedan den normala bränsletanken.
Kanske blir det för stor tröghet i systemet som påverkar bränsletillförseln. Vad vet jag.

Kom gärna med tips. Jetflygarna har väl ofta fler än en tank.
Title: SV: Två ihopkopplade bränsletankar
Post by: Kent on 2016-04-15, 14:38:35
Testade denna ihopkoppling idag. Vid testtillfället var den normala bensintanken full och ca 20% i botten på röktanken. Startar motorn och låter den gå. Röktanken töms först och sedan bensintanken.
Motorn gick helt normalt på marken. Får prova i luften nästa gång.
Title: SV: Två ihopkopplade bränsletankar
Post by: Par A on 2016-04-15, 18:09:52
Har du klarat två sekvensflygningar innan på 1 liter?
//Pär
Title: SV: Två ihopkopplade bränsletankar
Post by: Kent on 2016-04-17, 11:26:25
Jovisst räcker 1L mer än väl till 2sekvenser. Inga problem på tävlingar. Men när jag tränar vill jag stanna uppe längre än 9 - 10 min. Tänkte ut och testflyga idag men det blir nog för kallt i blåsten.
Title: SV: Två ihopkopplade bränsletankar
Post by: Par A on 2016-04-17, 12:24:53
Ok.. Har också 1 L och då med en lite mindre törstig motor... Da150.
Har strax över halv tank efter 7-8 min...
Men har oxå ett tomt utrymme efter en 75 cl röktank.... så om ditt fungerar att koppla ihop så har man rejält med tid att träna på.
När jag tävlade i hkp hade vi alltid en sk. "hoppertank"
som vi tog soppan till motorn ifrån.

//Pär
Title: SV: Två ihopkopplade bränsletankar
Post by: Kent on 2016-04-21, 16:39:27
Fungerar hur bra som helst. Har varit ute två gånger, senast idag. Först töms röktanken och sedan bränsletanken. Idag brände jag på med 10 sekvenser intermediate + lite andra övningar. När jag landat var Röktanken tom och ca 40% kvar i bränsletanken.
Fortfarande lite ovant att flyga så länge.
Glömmer alltid att resetta timern när jag startar. Var ensam på fältet (i blåsten). Vet inte ännu vilken tid jag bör ställa in på timern. Troligen runt 15-17 min.
Title: SV: Två ihopkopplade bränsletankar
Post by: Skymic on 2016-04-24, 11:35:33
Kul att det funkade Kent!
Title: SV: Två ihopkopplade bränsletankar
Post by: Mikael_Ingemarson on 2016-04-24, 20:29:26
Lite grann samma idé som Rickards miljötank, fast lite större.
Title: SV: Två ihopkopplade bränsletankar
Post by: Kent on 2016-05-13, 19:01:00
Blev nog inte så bra i alla fall. Märkte att det blev stor skillnad på tomgång på marken och
under flygning.
Hur det än är, får nog membranpumpen jobba lite hårdare med två tankar. Blir nog för
stor tröghet pga av de relativt smala slangarna mellan tankarna.

Fick problem med detta i Älmhult då det var svårt att få en låg tomgång i luften. Fick bla vänta
ut spinnen så jag knappt såg kärran då den aldrig ville stalla.

Var ute och flög idag med en tank. då fungerade allt som det skulle.

Detta med två tankar går nog att fixa, men har inte tid för mer expriment just nu. Har beställt en Sebart cap till en
Vodka/Cola flaska på 1,5 L som jag tänker installera.