:)
Min nästa modell för sekvens blir en Edge 540 Demonstrator från 3D Hobbyshop.
Det blir en elsetup i den här modellen. Dimensionerad för två sekvenser unlimited.
Servona som kommer att användas är Hitec HSB-9380TH.
Vad blir det för motor, propeller, reglage och ackar?
/Fredrik
Motorn blir en Hacker Q-100, oklart vilken version än.
Vi ska montera servon och linkage först. Sen ska vi
räkna på totalvikt och tyngdpunkt ihop med Pelle på
Autopartner. Sen fattar vi ett gemensamt beslut hur vi går
vidare med motor, ESC och ackar. :)
På plats nu i bygglokalen! :)
Hjulen är säkrade med Loctite, och låsfjädrar. :)
Landställsutfyllnaderna fastskruvade
Jag har valt kvalitetsservon till alla roder, det sparar mycket pengar och besvär. :)
Servoskruv med insexskalle gör servomonteringen mycket smidig :)
/Perra
Det är dags att installera skevservon :)
Mini RV 5 Magic. :)
Idag har vi provflugit vår nya träningsmodell, en Demonstrator 60"!! :)
Byggtråden forsätter inom kort! :)
För tillfället är vi på fastlandet. Men tid har ägnats åt bygget ändå, eftersom vi har passat på att beställa delar till modellen. Allt utom ackar är beställt nu. Provflygning beräknas i andra halvan av mars. :)
Yak 54 är nästan klar! Sen bygger vi ihop min Demonstrator 106"
Jag har i stort sett alla tillbehör som behövs. Motorn är beställd och tillverkas av Hacker nu!! :)
Nu fortsätter bygget!! :)
Demonstratorns höjdroderservon sitter djupt monterade i stabbhalvorna. Det första är på plats nu, och jag är oerhört glad att jag köpte Autopartners insexservoskruv. :)
Jag kan varmt rekommendera dessa insexservoskruvar!!!
Båda servona är centrerade, och jag har monterat Secraft servoarmar. :)
Propellern har kommit!! Mejzlik 28*12LF. En extremt lätt propeller, med cellplastkärna. :)
Och spinnern, med hål för kylluft rakt in i motorn!! :)
Och propellerskydd :)
Demonstratorn blir grym!!
Hacker Q100-6M, Mejzlik 28*12LF. Borrmall är beställt av Mikael Ingemarson Fly Gas, och kommer inom kort!! :)
Klistrar på dekaler!! :)
Jag har passat in och borrat hål för Emcotec. Och monterat strömbrytaren. Imorgon ska jag köpa skruv, så jag kan montera Emcotec så att den får kylning på undersidan. :)
:)
Perra Dyplin har lött kontakterna till Demonstratorns ESC! :)
Hmm, kontakterna, även om de är dubbla, matchar väl inte riktigt reglagets kapacitet?
Eller är det nåt större än EC5 som ser likadant ut??
Quote from: Lonsan on 2017-03-15, 08:58:49
Hmm, kontakterna, även om de är dubbla, matchar väl inte riktigt reglagets kapacitet?
Eller är det nåt större än EC5 som ser likadant ut??
Helt riktigt så hade vi kunnat använda t ex 8mm bullet kontakter även på acksidan...
Men...
Vi kommer att som mest dra 195A i top last med vald propeller enligt Hacker :)
195 / 2 = 97,5A per kontakt, under väldigt korta tider, det är helt rimlig last för EC5 kontakter tycker jag :)
Dessutom ger EC5:orna en väldigt bra säkerhet mot felinkoppling vilket är extremt viktigt på stora elsetuper !! :)
Eller hur Lonssan ;)
/Perra
Ikväll har vi monterat Emcotec, batterier och mottagare. Kablar och antenner är inte fixerat än. :)
Roderhornet till sidrodret är limmat!! :)
Planen för ikväll är att koppla vajerlinkaget till sidrodret. Men först blir det lite inomhusflyg!! :)
Snyggt, det är ju bra väder. Ska ni inte ut och flyga imorgon istället? . Bygg ikväll och flyg imorgon. 😊😊
MVH
Patric Holmström
Hej! Jo, vi ska flyga imorgon. Vi ska gästa Gotlands Modellaviatörer! :)
Sen fortsätter vi nog bygga på kvällen!! :)
Sidroderlinkaget är helt klart nu!! :)
Ikväll har vi limmat roderhornen till höjdrodren, med Hysol. :)
Kvällen fortsätter med odling av chili, att krydda maten med på årets IMAC-tävlingar.
Sorterna vi valt att odla är, Carolina Reaper, Bhutlah Brown och Cayenne Long Slim. :)
Nu börjar vi med vänster vinge. Perra fixerar klädseln vid hålen för servona. Jag har monterat servoarmar från Secraft och konstaterat att båda servona går lika. :)
Nu har jag matchat servona till höger skevroder på Demonstratorn. Centrumläge och fulla utslag. Det var oerhört enkelt. Emcotec mini RV 5 Magic är oerhört enkel att programmera. :)
Nu har jag monterat mina racingvingspetsar!! Bra ifall det blir Red Bull airrace! 8)
Perra Dyplin löder kontakter till skevrodren. Vi har valt att använda Multiplex kontakter. :)
Piloten är på plats. Och fästen där vingarnas Multiplexkontakter ska monteras. :)
Idag har jag fått hem batterier till Demonstratorn :)
Perra löder kablage till vingarna
Testkörning av Demonstratorns alla skevroderservon, inklusive komplett kablage! :)
:)
:)
:)
Bygget har stått still någon vecka, pga händelser utom vår kontroll. Om någon dag är det full fart på bygget igen!!
Borrmallen till propellern har kommit.
Den fanns i lager hos Mikael Ingemarson Fly Gas, då det är samma som till ZDZ och DA 150!! Mycket bra!! :)
Dags för höger vinge, installation av servon och dragning av kablar!! :)
:)
Inpassning av roderhorn i vingarna
Alla roderhorn är klara för limning!!
Limning av roderhornen, givetvis nitrilhandskar!
Alla roderhorn är limmade!!
Nu har vi lött kontakterna på min Hacker Q100-6M!
Tack till Per Nilsson för stöd och support!!
Justering av motorkåpan, för bästa kylning av motorn
:)
Batterierna kommer att få plats. På bilden är det 20000 mAh :)
Perra Dyplin ritar och konstruerar motorspantet!
Perra har sågat ut mitt motorspant! :)
Motorspantet är på plats!!
Mattias skruvar fast motorn i Demonstratorn
Motorn är fastmonterad!! :)
ESC är monterat i piptunneln. Snart dags för provkörning av motorn! :)
Nu är propellern borrad! :)
Jag har skruvat fast propellern. Perra drar fram kablar, inför programmering av ESC och testkörning av motorn! :)
Motorn är provkörd!! Och ESC är programmerat!!! :)
Skevrodren är klara och programmerade!
Tyngdpunkten är grovt injusterad nu, det märks att modellen är tänkt och konstruerad även för elmotor!! :)
Dags att dra kablar, fästa dem, skruva på motorkåpan och baffla den.
Kablar dragna från ESC till batterierna, genom gummibussningar.
Perra bygger ett rör, som ska styra kylluften till ESC kylflänsar.
Kylluft för ESC!!!
Toa-rulle?
Ja, klädd med glasfiber och impregnerad med ca-lim. :)
Perra har bafflat motorkåpan
Vi har öppnat undersidan, och förbereder för montering av luckorna på undersidan. Luckorna är försedda med gälar för utsläpp av kylluft!!
Batteriernas fästplatta är förstärkt på undersidan!!
Vi jobbar med fastsättning av batterierna
Undersidan är klar!!
Modellens undersida är klar!! :)
Scoopet är på plats!!
:)
Bafflingen är klar! Nu monteras motorkåpan!!! :)
Dags att limma förstärkningar för det sista kardeborrebandet som håller batterierna!! :)
Denna förstärkning limmar vi med 5min Epoxy 8)
/Perra
Spinnern är monterad!!!! :)
Alla kablar är förankrade och batteriernas fäste är helt klart!!! :)
Detta är helt klart!!!
Återstår att montera en instrumentpanel, och att fästa upp kablarna i vingarna :)
Modellen är klar för provflygning.
Men nu blir det mat och sömn!! :)
Demonstratorn är provflugen!! :) :)
Film kommer!!
Här kommer en liten film på första flygningen 8)
/Perra
Efter den mycket lyckade provflygningen återstår nu att trimma in modellen ordentligt, med de roderutslagen och den expon som passar mig.
Och att mäta upp hur mycket ström som går åt, så jag kan beställa batterier. Första flygningen gjordes med två uppsättningar batterier från min Yak 54. :)
Nu har piloten fått ett visir!! 8)
Ska du köra freestyle eller sekvens med den?
Jag kör SLS 2x 6s12000 i min 102" YAK 55.
Räcker bra men skulle inte vilka gå ner till 10000mAh för sekvensflyg.
Vad har du hamnat på för totalvikt på denna kärra egentligen?
Vet att nåt kilo hit eller dit inte spelar så stor roll för flygbarheten
men energiförbrukningen står i obehaglig och svagt exponentiell proportion
till vikten. Jag brukar räkna att enerigin = (m2/m1)^1.5 vilket
exempelvis ger att en relativ viktökning på 10% ger en 15% ökad energiförbrukning.
Omvänt, om 10% vikt kan sparas så minskar energibehovet nästan 15%, vilket leder till att man kan räkna efter om en ev lägre batterikapacitet kan duga, vilket i sig sparar några hekto till...nåväl...min lilla regel är antal LiPo i serie gånger antalet Ah ska vara samma eller större än kärrans totalvikt i hekton räknat. Denna formel ger att flygfärdig Demonstrator får väga max 12 kg.
Oj!
12s20000 mAh, det var rejält :-)
Ursäkta men nu har du triggat Kalkyl ;-)
En annan, något mer empirisk tumregel jag använder är att
LiPo vikten idealt ska ligga på ca 25% av totalvikten.
Använder alltid denna regel initialt för att avgöra om ett visst plan ens är lämpligt
för elektrifiering. Om totalvikten på planet inklusive en viktandel á 25% LiPo hamnar
betydligt över rekommenderad flygvikt så brukar jag alltså avfärda planets lämplighet.
Nuförtiden är det ovanligt att detta händer men en del äldre konstruktioner är väl tunga för att klara sig.
Fortsättning...jo. med ditt val av LiPo får jag det till att du tänker släpa med dig 5562 gram LiPo
vilket skulle räcka till ett plan som väger...22 kg.
Det kan alltså vara så att du genom en överdrivet stor batterivikt i viss mån "eldar för kråkorna"
Nu vet jag ju dock inte vad ditt plan väger, varken med eller utan batterier men
själva storleken på 104" gör att jag nog anser att ett snäpp ner, t ex totalt 12s16000 nog skulle hamna närmare "sweet spot". Om jag gissar hyfsat rätt så spar du ca 5% på totalvikten och därmed ca 7.5 % på genomsnittligt effektbehov. I vissa lägen, då effektuttaget är stort, kan besparingen i uttagen effekt vara betydligt större då man mer sällan kommer upp i effekter där verkningsgraden börjar dippa.
Emcotecen är väl vettig tycker jag.
Dubbla 2s2200 är ju inte jätte-tunga men
jag kör själv i allmänhet med BEC och bara ett batteri som backup och "booster" så att BEC
inte ensamt behöver ta de värsta strömmarna.
Funderar på att framgent sluta helt med Rx batteri och i stället bara backa med superkondensatorer.
Har börjat använda det i mina helikoptrar. Spar vikt, underhållsfritt (klara 100000-tals cykler), filtrerar bort störningar på köpet och booster BEC på ett mycket effektivt sätt.
För övrigt vill jag smyga in att din ESC är en visserligen mycket robust och beprövad pjäs (tror grundkonstruktionen närmar sig 10 års ålder) men det är en ganska tung koloss. Själv kör jag med ett YGE160HV som jag av misstag beställde utan kylfäns.
Den väger in på strax över 100 gram. Trots detta magra utförande så håller den sig svalare än både motor och batteri.
Demonstratorn nu utprovad under sekvensträning, 2 sekvenser Advanced i rätt stark vind så landar vi med ca 35% kvar av 20000mAh
Advanced drar betydligt mera effekt än t ex Intermediate
Kärran flyger mycket fint och kommer att bli behaglig till sekvensflygning :)
Ingående komponenter i detta bygge är väl utprovade och fungerar väldigt bra för oss till sekvensflygning i Advanced 8)
Ingen del av drivlinan blir varmare än 40 grader vilket känns behagligt lågt :)
/Perra
Ok, lycka till :-)
Nu är Demonstratorn utprovad under en säsong. Den har flugit advanced, och ibland även freestyle trots att den är uppsatt för endast sekvensflygning med korta servoarmar och batterikapacitet för två sekvenser advanced. Även det mesta av unlimitedsekvensen tränades in, och det finns gott om kraft att hämta ur motorn. Så beslutet inför säsongen 2018 var lätt, jag bygger ihop en likadan modell till!!!
Modellen är redan hämtad hos Autopartner, motor och esc likaså!! :)
Och sen kom det en MXS emellan. Och den flyger ju bra. Men, jag ska nog flyga Edge. ;)
Hursomhelst, Demonstrator 1 är ju nu utvärderad under 2 säsonger. Denna sommaren har den visat att den fungerar mycket bra i unlimited oxå. Och David har ju flugit sportsman med den. Joakim har tränat basic med den oxå. Modellen har fungerat väldigt bra. Det som fått bytas nu i år, är hjulen och sporrstället. Och så blev det lite justering av tyngdpunkten och roderutslagen efter att jag gick upp till unlimited. Men, allt går att förbättra/förändra. Till Demonstrator 2 använder vi ev andra hjulaxlar, dvs bult och mutter istället för original. Ev längre servoarmar för 3D/freestyle. Och, nu har vi ju redan elmotor och esc till modellen, men vi överväger ev bensinmotor i den. Vi diskuterar ZDZ 140 (vi ska först mäta så motor och canistrar får plats) eller GP 123. Vi får se vilken väg vi går. Sannolikt blir det fler ändringar jämför med Demonstrator 1.
Nu är i alla fall bygget påbörjat, och modellen står på sitt landställ och sporrställ. Vi ser redan skillnader jämfört med Demonstrator 1. Tex metriska skruvar och muttrar på Demonstrator 2, och inte limmade gångjärn. Däremot är pilot och panel redan monterat från fabrik. Vi ser fram emot ett roligt bygge!!
Sidrodrets gångjärn limmade!
Perra mäter, och vi diskuterar motoralternativ
En spinner har anlänt, vit. :)
Ytterligare lite mätning och diskussioner. Vi tror att vad gäller motor, så har vi kommit fram till ett förstahandsalternativ. ;)
Spänningen är olidlig????
Jo, vi hör nog av oss nästa vecka Micke! ;) :)
Ikväll monterar vi en fuel dot. I stereon spelas dagen till ära Misfits Halloween! 8)
Klart! :)
Vi har börjat ta upp hålen för kylluftsutsläpp! :)
Och, ja just det, vi har beställt en motor oxå. ;)
Det blir canistrar i modellen ;)
;)
Quote from: Edge540 on 2019-11-12, 16:39:10
;)
Gissar på en sån här.... :P
http://zdz.se/zdz-140b2rv-g-champion/
// Gullberg
Rätt gissat!
Det blir en ZDZ 140. Och MTW canistrar! :)
Alltihop kom idag! :)
Bygget fortsätter senare i veckan/helgen.
:)
Stabbar/höjdroder har fått gångjärn och roderhorn limmade!
Då har Ettan fått en mindre uppdatering, i form av MPX-kontakter mellan batterier och Emcotec mini RV 5 magic. Tvåan får givetvis det direkt, när vi kommer dit!
Yes!! Alla gångjärn är färdiglimmade!! 8)
Sorry ni får nog göra om den limningen, CocaCola är inte bästa limmet. :o ::)
Haha, den var kul! :)
Yes!
Emcotecen har kommit!
Dubbla Emcotecar för fyrdubbel säkerhet???
Mm, jo, emcotec nr 2 ska oxå in i ett projekt. Det blir nog officiellt snart tror jag (inte mitt projekt). :)
Demonstrator 2 är egentligen inte längre primärt tänkt för mig heller, utan är tänkt att bli Davids primärmodell. :)
Och på bilden är det ju tre extra Gas Cap Switch. Två av dem har vi monterat idag. En i 91" Yaken, och en i 91" Lasern. Väldigt smidiga strömbrytare tycker vi. :)
Bygget av Davids Demonstrator går vidare. Ikväll har vi limmat sidrodrets roderhorn.
Joakim monterar Davids sidroderservon! :)
Byggkväll igen! :)
Vi har börjat fundera på motormontaget. Skaffat bult, brickor, muttrar och standoffer.
Perra har börjat rita lite på motorspantet.
David och Perra har dremlat hål i motorspantet, så att förgasaren får plats.
Joakim och jag stod för musiken. Nästa steg är att borra och bulta fast motorn.
Jag blev motiverad, efter den senaste tävlingen, och tog fram min primärmodell.
Så nu har vi tränat med den idag. Perra fick flyga den för första gången, och han erkände utan omsvep, att det är den bästa IMAC modell han har flugit.