OK vi ger oss[:)],det blev ett impulsköp.
Av olika anledningar så verkade det vara en strykande åtgång på YAKarna i sverige[;)] och större Edge 540 dröjer väl. Extra var ju inte aktuellt så det fick bli en Velox med ett förflutet i Sverige samt Norge. Tyvärr så vet vi inte så mycket om modellen än men vi får se till att lägga ut det vi kommer fram till, och det kanske finns andra ute i cyberspace som vet mera och kan komplettera.
Hälsningar Lennart & Carl
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/20071118185655_vel1.JPG)
56.4 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/20071118185742_vel2.JPG)
47.79 KB
Aha...
Det är bra modell som vad jag sett flyger väldigt fint. Det gäller nog att hålla igen på gasen bara. Vad jag ser så sitter det väl en 100cc i den? och modellen är väldigt strömlinjeformad så den har inte mycket till broms i sig...
Krill\'s hemsida, men den har ni så klart redan hittat... http://www.krill-model.com/eu/en/
Lycka till med den!
____________
Peter Schmidt
Hej lite uppdate. Det har gått trögt med vår Velox, mest p.g.a många småfel [:(]som jag inte hade tid att kolla innan köpet men det är lätt att vara efterklok. Efter en något körig vinter med att konstruera inomhusflygplan som Calle kunde tävla med i USA ETOC vilket blev en 14e plats[:)] så har jag kunnat sätta igång med Veloxen.Vad var det som inte var bra i min värld. Jo all installation, motor, dämpare, kablar etc. förutom servon har jag gjort om på något vis.
Flygplankroppen perforerad av stora hål i nosen.
Dämpare som låg an på botten.
Knäckt landställ.
en hel rulle dubbelhäftande tejp (klibbigt)[xx(].
etc.
Eftersom trä,plåt,plast är mina favorit material så var det bara att sätta igång[:p].
Lite bilder före.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/200842320734_P1010048s.JPG)
56.46 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/200842320824_P1010052s.JPG)
69.16 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/200842320914_P1010058s.JPG)
91.67 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/200842320951_P1010061s.JPG)
82.06 KB
Och efter.
En hel del hål fixade samt nytt vibrations fäste bak på dämparna.
Nytt fäste för tank samt Weetronic mottagaren som satt stumt monterad.
Förstärkt motorspant som hade delaminerat sig, och där Krill hade limmat fast det med släpp plasten imellan \"jättebra\".
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/2008423201421_a.JPG)
58.66 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/2008423201450_b.JPG)
80.82 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/2008423201522_c.JPG)
87.36 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/2008423201622_d.JPG)
84.54 KB
Men Ok det var ett impulsköp och nu är det i alla fall på gång men tiden rinner iväg.
//Lennart
Nya friska tag. Reservdelar på väg.[;)]
Nylackerad nos. All utrustning genomgången, uppiffad rengjord från silikon etc[xx(]. Mottagare + Killswitch+ lipobatterier OK.
Motor inte körd än, det får bli efter installationen.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/20085520830_e.JPG)
62.72 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/20085520858_g.JPG)
76.14 KB
Just nu står Veloxen still pga att posten har lyckats att slarva bort[}:)]
ett helt paket från KRILL med delar som HAB skickade.
Så är det någon som ser gula flygplandelar till Velox,som ligger någonstans hör av er.[:(]
Som går att se på annat ställe så har Veloxen testflugits nu under inte direkt perfekta förhållanden men det verkade fungera.
ZDZ 100 NG går mycket tyst (när den går) jag har inte riktigt kommit överens med den än. Tips har varit att ta bort luftfiltret mm vilket säkert hjälper till men det kändes inte riktigt OK för mig.Helt klart är att motorn surar ner sig direkt under normalt rekomenderat startförfarande(choke till slå tills tändn, choke från starta) Men efter lite provande så är startproceduren nu följande. Kall motor
1. Tändning från, fullgas, choke till slå 5 slag, inga fjös grejor nu utan riktiga drag.
2. Tändning från, choke från, fullgas samma 5 slag.
3.Tändning till, hög tomgång, slå igång. Verkar fungera hyfsat.
Varm motor gick igång efter några slag utan några procedurer.
Den trebladiga Biela 24/10 propellern verkar gå tungt,men draget räcker till än så länge. Totalvikten blev 11kg med 1 ltr soppa.
Som sagt det är en hel del kvar att skruva till men so far so good.
//Lennart
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/2008617231421_P1010152s.JPG)
48.27 KB
Uppdatering efter IMAC Karlskrona.
Vid vidare testflygningen i Karlskrona kvällen innan tävling beslutade vi att Veloxen inte uppfyllde kraven till att tävla med.
Den var för instabil bl.a. och krävde lite mer åtgärder.
Annars är det ett mycket bra flygplan med otroliga lågfartsegenskaper
helt okritiskt.
Efter första dagens tävlingar fick vi möjlighet att testa lite igen med flyttad tyngdpunkten och minskade roderutslag vilket innebar att nu är det ett helt OK flygplan. Tyvärr var det lite tajt i toppen för att byta till Veloxen nästa dag, men den kommer[}:)].
//Lennart
Verkar som om det gått troll i Veloxen.[xx(]
Flyger just nu inte som vi önskar. Efter att ha flyttat tyngdpunkt så är den mycket bättre i längsstabiliteten och har ett tyngdpunktsläge som medger 3D. Tyvärr så är flygplanet inte stabilt i rollplanet utan har alla möjliga konstigheter för sig och orsaken till detta har vi inte löst än, men det kan vara Tp beroende eller servo etc. Carl har provflygit en annan Velox som inte hade dessa tendenser så konstruktionen är det inte fel på.
Efter att ha bytt till 2 bladig 26x10 prop så blev det ordentliga prestanda då varvet steg till 6440rpm men samtidigt kom ju också propeller ljudet som ett brev på posten( eller det ju är numer nästan inte sant heller) låter för mycket gör det i alla fall.
Hur går det för er med Veloxen?
Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
Keill Velox II med ZDZ 80RV-J
UCD 60 Saito 1.00 bensin
SeaFury OS 26 4T
Extra OS 26 4T
Har ni lagtner Velox projektet?
Eller har ni hittat rätt på den nu?
Krill Velox II med ZDZ 80RV-J
Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
UCD 60 Saito 1.00 bensin
SeaFury OS 26 4T
Extra OS 26 4T
Här kommer en liten bild på min velox.
(http://www.svensktmodellflyg.se/users/461/Velox.JPG)
Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
Keill Velox II med ZDZ 80RV-J
UCD 60 Saito 1.00 bensin
SeaFury OS 26 4T
Extra OS 26 4T
Hej Loop. Snygg maskin, min favorit målning, Veloxen lever i allra högsta grad än, men det har kommit lite annat i vägen under hösten.
Vi skall prova vidare för det skall säkert gå att få den att flyga som Carl vill. Vi återkommer så fort vi har testat mera. Skriv gärna hur det går för dig med din. Detta kan ju bli en liten tråd för Veloxtips.
// Lennart
Var ute och flög med skönheten i helgen men har inte riktig lärt mig att få ner kärran där jag vill, jag är inte riktig van med så här pass stor kärra, har bara flygit 2 m kärror innan med lägre glidtal känns det som.
Har nu mixat in lite luftbroms som jag slår på vid sättning så nu kan jag nog få ner den på ett mindre fält snart.
Jag har även mixat lite Sida/höjd mix då den drar en del mot buken när man flyger knviägg.
Råkade ut för att kolfider staget som sitter inne i kroppen vid vinginfästningen lossnade så jag har nu provat limmat det med Silikon så får vi se om dett sitter bättre.
Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
Keill Velox II med ZDZ 80RV-J
UCD 60 Saito 1.00 bensin
SeaFury OS 26 4T
Extra OS 26 4T
Nu har jag fixat lite till med min Velox.
Jag har nu bytt ut gummisnoddarna som håller ihopp vingarna mot en vantskruv samnt satt 3M:s plastfilm mellan vingarna och kroppen så att vingarna ej skall nöta på kroppen.
Jag har alldrig känt mig riktig trygg med att ha gummisnoddar i en så pass stor kärra.
(http://www.svensktmodellflyg.se/users/461/velox_medvant.JPG)
Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
Keill Velox II med ZDZ 80RV-J
UCD 60 Saito 1.00 bensin
SeaFury OS 26 4T
Extra OS 26 4T
Varför har ni köpt så tunga Veloxar??
Kolla här, Lindinger har en World Models Velox som är mycket lättare!
[:D]
TECHNISCHE BESCHREIBUNG:
Spannweite: 2570 mm
Gewicht: ca.1300 g
empf.Motor: ab 100 ccm
100cc? Borde räcka med min gamla TT.46:a![:D]
Patrick Roos
IMAC Sverige
4 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
Ja det var lätta dags att göra lättningshål i Veloxen[:D]
Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
Keill Velox II med ZDZ 80RV-J
UCD 60 Saito 1.00 bensin
SeaFury OS 26 4T
Extra OS 26 4T
En liten uppdate.
Veloxen luftades idag igen efter lite justering, mest vad gäller roder inställningar samt små glapp i rodren som verkar ha varit en av bovarna till de underliga egenskaperna -08. Så just nu säger piloten att den är \"flygbar\". OK en liten ansiktslyftning har den fått också fast nu saknas ju piloten.[;)]
/ Lennart
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/2009428222449_P1010031s.JPG)
72.6 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/2009428222511_P1010043s.JPG)
66.35 KB
Just \"den piloten\" har nog ganska speciella krav...vi andra hade nog tyckt att den flög skitbra![8D]
Ser också att ni följt instruktionerna om målning och färgsättning inför NM, bra![:D]
Patrick Roos
IMAC Sverige
5 veckor kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
Vad har ni gjort för roder justringar?
Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
Keill Velox II med ZDZ 80RV-J
UCD 60 Saito 1.00 bensin
SeaFury OS 26 4T
Extra OS 26 4T
Hej Loop.
Tyvärr har vi Hitec 5997:or i maskinen och upplösningen på dessa servon är inte i min smak samt att vi har ju setupen gjord för freestyle vilket inte gör saken bättre. Ett av problemen var troligtvis att höjdroderhalvorna inte följdes åt fullt ut. Vid ett litet initierat utslag så kunde ena halvan starta före den andra.
Men med mycke justerande i Weatronicen så har det blivit bättre men det bästa vore andra servon. Modellen hade en del glapp i roderhornen vilket har fixats med nylonbussningar.
Annars går den med Tp vid framkanten på vingröret, skevdiff 5mm av maxutslag vilket är 60mm upp och 65mm ner. Freestyle max på allt
IMAC i övrigt efter behag. Höjd kompensering i kniveggen.
/ Lennart
Kan bara hålla med det såg stabilt ut, helt klar en giftig kärra med grym look, helt klar bättre med ny huv och hjulkåpor
[;)]
/Micke
Den räckte i alla fall, till en tredje plats i INTERMEDIATE i Helsingborg.[;)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/2009524223842_P1010262s.JPG)
75.21 KB
R.I.P
Lördagen innan NM [:(]
Utredning pågår.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/200968231422_P1010307s.JPG)
76.54 KB
Minuterna innan.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/20096823143_P1010303s.JPG)
65.97 KB
Synd på en så fin maskin,Jag har en tår i ögat
//Johan
Krill Velox II med ZDZ 80RV-J
Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
UCD 60 Saito 1.00 bensin \"Till Salu\"
SeaFury OS 26 4T
Extra OS 26 4T
Det har Carl med. Hoppas att du är nöjd med din för innan katastrofen så var Carl mycket nöjd det är en riktigt vass maskin.
Det enda som vi vet än är att Weatronicens båda mottagare har gått i failsafe mode på 350m avstånd och 45m höjd.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/200969231058_Weatronic.JPG)
77.63 KB
Tråkigt. Känner tyvärr igen mig, och flera andra också. Fjärde maskinen med Weatronic-system i IMAC-cirkusen som jag vet om som slutar så här. Min gick in i fail safe på exakt samma sätt och avstånd. Jag skickade aldrig tillbaka min till Weatronic, men nu känns det som en gruppsändning skulle vara lämpligt. /Patrik
Hmmm verkar ju vara en hund begraven med dessa produkter...
Ironiskt och extra kasst då produktens enda syfte är just att öka säkerheten[xx(]
Tycker ni skall prata ihop er, göra gemensam sak och \"utreda\" tillsammans.
Skriv en rapport, med bilder och skicka till dem.
Ställ anspråk på era förlorade modeller!
Dåliga och/eller farliga produkter skall bort från marknaden!
Vi brukar ju vara ganska bra på att utöva \"konsumentmakt\" inom R/C världen. Bästa sättet är att gå ut på alla stora forum och informera om vad som hänt. Då brukar fler ansluta och snabbt ger det sig om det är omfattande.
Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Riktigt synd på en fin modell. Oroväckande om det finns systematiska fel av denna typ i high-end produkter. Det är ju precis det man vill undvika.
Hoppas iaf att ni hittar orsaken och att ersättningsmodellen snart är i luften.
//Ulf S
Har ni kommit fram till vad det var för fel vid haveriet?
//Johan