Jag hade förmånen att under hösten 2024 komma över en Krill Yak 55M 33% i GB schema i "mint conditions". Den parkerades i hobbyrummet och nu under vintern har jag börjat se över, kompletterat och anpassat som jag vill ha den. Drivning är DA100. Bifogar en "lånad" bild. Fortsättning följer....
//Gullberg
Här kommer lite beskrivning på saker jag gjort om och/eller kompletterat min Yak 55M med:
- Installerat Powerbox och LiPo
- med tillhörande strömbrytare
- Tankventil
- Servokontakter med inbyggd låsning till elev servon
- Sporrhjulsstyrning
//Gullberg
Här kommer lite beskrivning på saker jag gjort om och/eller kompletterat min Yak 55M med:
- Installerat dubbla roderhorn på sidroder för att undvika snedbelastning av hornet
- Manuell choke på motorkåpans undersida
- Ny tank
- Ny placering av LiPo till tändsystem
- Självhäftande filtlister för att minska skrammel o slitage mellan kropp och kabin
//Gullberg
Här kommer lite beskrivning på saker jag gjort om och/eller kompletterat min Yak 55M med:
- Pilot
- Instrumentpanel
- Lite pilottext
- och såklart en IMAC dekal :)
//Gullberg
Snyggt jobbat.
Bara hoppas på bättre väder nu då :)
Quote from: Tobias on 2025-01-20, 21:14:56 Snyggt jobbat.
Bara hoppas på bättre väder nu då :)
Tack Tobias,
Det får bli lite motortest i trädgården först. Den har ju som sagt en gammal DA100 i nosen. Jag hade en DA100L i min första Krill Yak (som nu efter diverse olika ägare har hamnat i Danmark) och i min andra befintliga sitter det en DA120 vilket gör den piggare i luften. Anders D mfl har ju visat att man klarar sig långt med en DA100 så vi kör vidare med den tills vidare. Jag hoppas också kunna plocka bort lite av befintliga balansvikter i nosen efter mina ändringar i installationen.
//Gullberg