IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Utrustning => Topic started by: mulder on 2007-02-25, 20:24:34

Title: Composite modeller
Post by: mulder on 2007-02-25, 20:24:34
Hej på er.

Har hållit på med modellflyg ett \"gäng\" år nu och provat det mesta i form av vingar, dock ej JET eller bensinmodeller.
Tycker denna form av modellflyg verkar trevlig med en lagom svårighetsgrad samt vänligare för plånboken.[:p]

Har tittat på lite olika modeller och hittat en compositmodell där kroppen är i glasfiber, frågan är hur era glasfibermodeller håller för vibrationer och dyl, händer det ofta att gelkotten/plasten krakelerar?? kan tänka mig att en glasfibermodell i större klassen bör ha något vibrationsdämpande material i stommen eller har jag fel??[?] Hur är era modeller uppbyggda???
Mvh en som är grymmt sugen, Mikael Dahlgren Olofström.

Mr Mulder
Title: Composite modeller
Post by: imacse_peter on 2007-02-26, 08:00:29
Hej Mikael !

Välkommen hit !

Både Composite-ARF och min Xtreme Composite (se byggtråd) är uppbyggda på samma sätt. Det är en sandwich-konstruktion bestående av ett yttre lager glasfiber, sedan en skumkärna på 2-3mm och sedan ett inre lager glasfiber. Det blir både lätt och mycket starkt.

Att gelcoaten eller glasfibern skulle spricka pga vibrationer tror jag inte händer. Däremot kan det bli lite skavt där vingar och stabbe ligger an mot kroppen. Efter 130 flygningar med min Composit-ARF Extra var det en liten fördjupning på någon millimeter i kroppen där vingen låg mot, inget alvarligt dock.

Vilken modell är det du har kikat på?

____________
Peter Schmidt
Title: Composite modeller
Post by: mulder on 2007-02-26, 15:58:33
Hej.

Jag tackar för välkommnandet.

Modellen jag tittat på är en Extra 330L avsedd för 50cc bensin spänn: 1960mm längd: 1790 vikt: ca 7,0kg.
Är en så kallad Kina ARF från CMPRO som säljs av de \"större\" handlarna i landet.

Jag vet inte än hur denna modell är uppbyggd, borde vara som ni skriver av sandwich-konstruktion. VET EJ...

Kanske skulle satsa på en trämodell ?????
Har fastnat för denna men kan visst ändra på mig

Se bifogad fil, hoppas det funkar.

Mvh Mikael.D


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/mulder/2007226155113_0.jpg)
131.98 KB

Mr Mulder
Title: Composite modeller
Post by: imacse_peter on 2007-02-27, 07:04:16
Ja, den har man ju sett reklam för lite här och var[:)]
Har dock aldrig sett någon i verkligheten, varken i lådan eller flygandes så jag kan inte säga något om den, mer än att om vikten på 7kg är klar flygvikt så är det normalt...

Var inte för säker på att det är en sandwich-konstruktion på kroppen bara, kolla det först (om det nu spelar någon roll) för det är en mer kostsam process.

____________
Peter Schmidt
Title: Composite modeller
Post by: Kent on 2007-02-27, 09:15:40
Hej på er

Var finns Extran att köpa i Sverige?

Barry
Title: Composite modeller
Post by: mulder on 2007-02-27, 16:10:19
Jag har kollat upp lite mer om modellen nu, det är ingen sandwich-konstruktion, som ni skriver om det nu har någon betydelse??, jag tror en sådan konstruktion håller bättre likaså blir inte \"bucklig\".
Jag tror även att livslängden på en sandwich-konstruktion är mycket längre, rädd för att det blir en form av microsprickor i plasten vilken gör den mycket porös.
Nu vet jag verken in eller ut längre, skulle aldrig ställt frågan utan bara handlat i blindo för då hade modellen varit hemma och för sent att ångra sig[:)][:)]

Är det en OK modell eller vad tror ni, tacksam för hjälpen o tipsen.

Kent: kolla dina mail, har skickat länk där jag hittat den billigast i Sverige. allt från Ca 3200-4000kr.


Mvh Mikael.D Olofström



Mr Mulder
Title: Composite modeller
Post by: imacse_peter on 2007-02-27, 19:24:10
Tja, det är inte lätt, det finns mycket att välja på just i 50cc-storleken.
Extran du har tittat på ser ju rätt ut \"på pappret\" och målningen är verkligen häftig, så känner du för den så chansa! Du har inte hittat något om den på Flying Giants eller något annat av de amerikanska forumen?

Har du tittat på ARF från Great Planes, dom ligger ju (nästan) i samma prisklass? Finns både CAP232 och Yak54 i samma storlek som dessutom nog väger lite mindre och är av erkänt bra kvalitet.

Men som du säger, ska du flyga till sommaren börjar det bli dags att få något klart[:)]

Yaken jag bygger är också för en 50cc men lite för dyr tycker jag...

Har du motor till den blivande modellen? eller vad blir det för något?

____________
Peter Schmidt
Title: Composite modeller
Post by: Mick on 2007-02-27, 20:23:14
Hej Mikael

Så lige dine indlæg her omkring extra 330L, nu ved jeg ikke hvad slags flyvning du skal bruge den til, men hvis du kikker på krængrorene, så er det meget små ikke særlig ideelt til 3D hoover osv.
Jeg håber at det er ok at skrive det her... jeg er blevet impotør af en Yak 54 i fuld GFK på 2,16 cm i vingefang og til 50cc benzin.
Med en ca. vægt på 8 kg



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/mick/200722720234_YAK55_01large.jpg)
67.74 KB
Title: Composite modeller
Post by: imacse_peter on 2007-02-27, 21:45:40
Det är OK Mick...

Den ser väldigt fin ut, du skulle visat den för tre månader sedan bara[;)].

Har du mer att berätta om den?

____________
Peter Schmidt
Title: Composite modeller
Post by: edge.cap on 2007-02-27, 21:59:28
Halloj.
Både sandwich och enkellaminat har sina för och nakdelar,men inget av byggsätten har några större problem med vibrationer.
Att gealcoat eller färg som är korrekt aplicerat lossnar pga vibrationer och flygning är inget problem utan beror oftast på annat som fruar som trampar på kåpor (Kulls)och annat runt flygningen.  

Sandwichlaminaten är styvare men har en tendens att spricka tex i hörn på utag till strömbrytare och dyligt,men detta avhjälper man med att ha en radie i alla innerhörn för att eliminera bråttanvisning.En annan svaghet är som Peter skriver kompressions skador pga att det är lite fiber på båda sidor om kärnan för vikten skull.

Enkellaminaten som oftast har en sandwich på de plana ytorna på sidorna av kroppen blir inte lika styva och kan i vissa fall  kännas lite sladdriga,men har ändå ca duddelt så mycket fiber i laminatet.

När det gäller vibrationer är det oftast något annat som ger sig innan kärran är utsliten och gör att den tar slut.

mvh
Niclas Robertsson



Title: Composite modeller
Post by: mulder on 2007-02-27, 23:28:07
Ja, som det skrivs så finns det tydligen för och nackdelar med båda alternativen.
Det fanns en fråga om vilken motor jag tänkte sätta i, svaret har jag inte riktigt, det jag tänkt mest på är en DA50 varför vet jag inte, har aldrig ägt någon, har aldrig sett någon live. Verkar inte som att det är så många som andvänder dessa i sverige, har kanske inte funnits här så länge.???
Någon som har erfarenhet av dessa[?]

Vad tror ni? är det behov av powerbox eller dyl[?][?]

I slutet av veckan blir det troligen till att fälla baksättet på V70n och stoppa in modellen.[:p][:p]

Tack för alla tips.  Mvh Mikael.D Olofström

Mr Mulder
Title: Composite modeller
Post by: edge.cap on 2007-02-28, 00:23:55
Da motorer är ett av en knapp hanfull märken som används flitigast i aresi och IMAC.De övriga är utan inbördes ordning zdz,zenoah och 3w.
Det är inte utan anledning att just dessa motorer som ständigt återkommer i nya kärror. DA finner du på www.aresti.se.

Någon form av backupp är aldrig fel och själv använder jag dpsi från US composit.

Niclas R
Title: Composite modeller
Post by: Mick on 2007-02-28, 07:13:52
Hej Peter

Den er malet i formen lige som Comp arf og jeg ar bejdet på at få den malet i Erik Beard\'s Russian Thunder farver hvis du kender den bemaling, kan også leveres i hvid, hvis nogen selv vil male.
Prisen er 4995 Dkr + fragt fra DK.
De første 2 modeller kommer om 2-3 uger og til den tid er hjemmesiden også oppe at køre.
Jeg starter med at bygge en til test flyvning med DA 50, har købt den Bjarne vandt til IMAC sidste år.

Kommer gerne en tur op til jer, når den er lavet, så kan du selv få lov at test flyve...
Title: Composite modeller
Post by: Mick on 2007-02-28, 07:15:17
Mulder

Det er ikke nødvendigt med Powerinterface i en 50CC flyver, det er bare ekstra vægt.
Keep it simple and light
Title: Composite modeller
Post by: imacse_peter on 2007-03-13, 11:25:34
Mikael,
Har det blivit någon modell än?
Lägg gärna upp en byggtråd!

____________
Peter Schmidt
Title: Composite modeller
Post by: mulder on 2007-03-15, 23:45:40
Japp, nu står modellen hemma, alla roder monterade, saknar servon, läste här på forumet om någon som tipsade om Hitec 5645 på en IMAC modell på ca 2meter, har själv funderat länge på dessa men undrar om de inte är något för långsamma. vid 4,8volt drar de 10,3kg och 0,23sek. Någon som kan tipsa om hur snabba man har behov av[?][?]

Annars verkar Futabas 9350 trevliga, drar 10kg 0,12sek, har idag en FF9 och mottagre 149DP, vad jag vet så \"pratar\" digitala Futaba servon med Futabas mottagare 149DP med varandra, servot skickar tillbaka signal till mottagaren för \"kontroll\". Kanske alla märken funkar så vet ej.[?]
Tyvärr ligger prislappen på ca 1100kr i Svea Rike.[V]

Motorn en DA 50R sitter monterad i provbänk och skall provstartas under fredagen.
Har flugit metanol i många år så det blev att skaffa ny bränsledunk, pump, slangar, filter mm, mm.
Kommer att lägga ut ett par bilder inom kort.
Mvh Mikael.D [:)]

Mr Mulder
Title: Composite modeller
Post by: mulder on 2007-03-27, 22:57:26
Har i dagarna beställt ett gäng servon, Futaba 9351.
Var finner man regulatorer?? tänkte andvända en 2cells lipo på ca 4000mha eller kanske 2st på ca 2000mha, var finner man nödvändig utrustning för att få detta till att funka??? Vill inte mata all ström genom mottagaren. Tacksam för hjälp.
Mvh Mikael.D

Mr Mulder
Title: Composite modeller
Post by: imacse_peter on 2007-03-28, 07:25:31
Vilken modell blev det förresten?

När det gäller att mata servo med ström finns det lite olika sätt.

Med två LiPo-ackar måste du ju ha en regulator som drar ner spänningen till mottagaren till 5-6V. Det kan man fixa med någon typ av powerbox eller regulator.

Här hittar du all info om Emcotecs DPSI boxar:
http://www.rc-electronic.com/html/englisch/englisch.html finns hos www.zdz.se
Här hittar du allt om Powerbox produkter:
http://www.powerbox-systems.com/e/start/start/start.php
Smartfly har också några varianter
http://www.smart-fly.com/index.html

Själv har jag fastnat för ACT\'s mottagare www.acteurope.de som är gjorda för stora strömmar och kan driva många servo. Jag använder deras diversity-mottagare, powerswitch och dubbla 6V-ackar. Har funkat bra både i min 33% Edge med 10st servo och nu senast i min Yak med 7 servo.

Bläddra ner till ca mitten på sidan så har jag skrivit lite mer om hur det fungerar:
http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14&whichpage=1

Mottagarna som sitter i Yaken:
http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32&whichpage=3

Hoppas det hjälper !




____________
Peter Schmidt
Title: Composite modeller
Post by: Vismund on 2007-03-28, 23:07:44
Jag kan rekommendera Evolution från Power Box Systems i tyskland (går under Duralite i Usa). Den har inbyggd regulator för Lipo eller LiIo, och kostar under 2000:- inklusive rejäl strömbrytare. Snabb leverans också, fick med en keps också [:)]
Title: Composite modeller
Post by: mulder on 2007-03-29, 16:35:26
Det lär bli någon form av powerbox eller DSPI box, har inte bestämmt mig än.
Modellen börjar ta fin form nu, motorn en DA50R har fått i sig ca 4liter nu, har fått hem ett gäng Futaba S9351 servon som snart är monterade, motorn sitter på plats, limma skevrodren och in med \"boxen\" och ett gäng accar sen är det dax för den där pirriga känslan när man lufter för första gången med en ny maskin.

[?]Fråga: läste om några modeller här på sidan som har optisk brytare till strömförsörjningen till motorn, hur funkar en sådan och hur ser en sådan ut[?] om man väljer \"vanlig\" brytare bör den sitta utvändigt eller invändingt med styrning av ett servo[?][?]
Mvh Mikael.D


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/mulder/2007329163423_DSCF0065.JPG)
49.52 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/mulder/2007329163442_DSCF0069.JPG)
62.06 KB

Mr Mulder
Title: Composite modeller
Post by: imacse_peter on 2007-03-30, 11:07:23
Med en \"optisk killswitch\" kan man stänga av spänningen till tändsystemet till motorn via en kanal på radion. Motorn stannar då direkt. Killswitchen slår även ifrån spänningen om radioförbindelsen bryts.

Jag har en vanlig strömbrytare monterad utanpå kroppen så att man kan slå ifrån motorn på marken om något skulle hända. Har även ett servo till choken så att jag på det viset också kan stoppa motorn om trottelservot skulle balla ur.
Om radioförbindelsen bryts har jag programmerat ACT-mottagarna att stänga trottel och choke och därmed döda motorn.

Den optiska killswitchen slår även ifrån om mottagarbatterierna skulle lägga av. Det har jag inte skyddat mig emot...

Lite mer info hur det ser ut och hur killswitchen fungerar:
http://www.smart-fly.com/Products/Ignition/ignition.htm



____________
Peter Schmidt
Title: Composite modeller
Post by: mulder on 2007-04-10, 15:07:37
Har en fråga angående \"boxar\" POWERBOX/DSPI.
Är det behov av att koppla in trottel och chocke i boxarna eller kan man koppla dessa servon direkt i mottagren, dvs får dessa servon tillräckligt med ström från mottagaren då övriga kanaler går genom boxen, har tänkt att andvända dubbla lipo.[?]
Finns kanske något annat att tänka på vid andvändande av box??

Har mailat 2 handlare men tyvärr inte fått något svar än så jag provar här, tacksam för all hjälp jag får här, tack.

Mvh Mikael.D



Mr Mulder
Title: Composite modeller
Post by: edge.cap on 2007-04-10, 16:09:50
Halloj.

Finns det ej plats i dpsin så koppla direkt i motagarn.
Har själv gjort detta till trotteln.

N.R
Title: Composite modeller
Post by: mulder on 2007-04-12, 22:31:00
Ja har beställt en DPSI mini5.
Så snart är det till o dra kabel.
Jag kommer att koppla gas o chocke direkt till mottagaren.

Har funderat lite på så som Peter gjort, dubbla mottagre men jag förstår inte hur det funkar, om en av mottagarna får en \"konstig\" signal hur vet de då vilken som är rätt[?] vad jag förstått så PCM mottagaren döljer störningar men de finns där ändå, om man då andvänder dubbla så måste väl signalen vara lika från båda vilket borde vara ganska svårt, möjligt jag har super fel men jag förstår inte bättre just nu, hoppas någon kan förklara så jag förstår.

Mvh Mikael:D

Mr Mulder
Title: Composite modeller
Post by: imacse_peter on 2007-04-13, 07:40:04
Hej Mikael,
Vet inte om jag kan förklara på ett bra sätt men jag ska försöka...

Om man använder två vanliga mottagare i modellen så är det riktigt som du säger, kommer det in en dålig signal till den ena mottagaren så blir det en störning i servona kopplade till den. Eftersom man har två antenner, som ju inte ska ligga parallellt med varandra, är det inte säkert att båda mottagarna får in samma signal, så servona till den ena kan gå fint medan det blir ett ryck i servona som är kopplade till den andra mottagaren.

Däremot med ACT's system med dubbla mottagare är det lite annorlunda. Dessa är ihopkopplade och "pratar" med varandra. I mottagarna finns även en signalbehandling som bearbetar signalen innan den går ut till servona. En puls ska t.ex ligga inom 1-2ms tror jag, allt utanför det filtreras bort och anses som en dålig signal.
När det gäller antennerna har man sprötantenn till den ena mottagaren och den vanliga sladden till den andra. På så vis har man en vinkel på ca 90 grader och hamnar då aldrig i det läget när antennen har som sämst mottagning, dvs. i rak linje från sändaren, exempelvis om antennen skulle ligga längs kroppen och du flyger rakt ifrån dig. Mottagningen och räckvidden blir bättre på det här viset. Om du sett de nya 2,4GHz mottagarna har man även där dubbla antenner, sk. diversity, just för att öka räckvidden.

Eftersom båda mottagarna är ihopkopplade och har den här kommunikationen med varandra är det alltid den bästa signalen som skickas ut till ALLA servona, inte bara de som är kopplade till just den mottagaren som servona är kopplade till.

Fler fördelar med systemet är att man behöver ingen powerbox eller liknande eftersom mottagarna är byggda för stora strömmar och varje mottagare ska kunna driva 5-6 digitalservo. Failsafe kan även programmeras individuellt på alla kanaler. Vill man så går det även att matcha servo, om man exempelvis har 2-3 servo kopplade på samma roder.

En annan kul grej är att man efter flygning kan koppla upp mottagarna mot sin laptop och utläsa hur många dåliga signaler som kommit in samt på kurvor följa ack-spänning och signalstyrka.

Obs, jag säljer inte systemet och får ingen provision, utan är bara nöjd med hur det fungerar.

Hoppas det klarnar, annars fråga på...


____________
Peter Schmidt
Title: Composite modeller
Post by: mulder on 2007-04-16, 02:54:40
Hej Peter.

Ja, något mer förstår jag nu men jag förstår fortfarande inte hur mottagarna kan prata om vad som är en bra eller dålig signal, jag tror vi släpper det tekniska, du har ett fungerande system som du verkar vara nöjd med och jag har inget än[V], har nu valt att andvända Futaba PCM 149DP Dual med DSPI box vilken jag hoppas skall komma under veckan.[:p]
Har för avsikt att åka ner till Helsingborg under sommaren och förhoppningsvis med modell och kanske till och med på en tävling?? vem vet?[?], möjligt att det blir Karlskrona mfl också.
Åter igen, tack för alla bra tips o ider.
Helt klart ett av de bättre forumen, här får man fakta och bra svar/hjälp, inget skit snack, TACK.
Mvh Mikael.D


Mr Mulder
Title: Composite modeller
Post by: imacse_peter on 2007-04-16, 07:54:44
Mikael, och alla andra naturligtvis,

Du är välkommen till Helsingborg, förhoppningsvis med modell, så vi kan flyga en sväng !

När det gäller tävlingarna så hoppas jag vi ses även där, det är mycket lärorikt på många sätt att komma igång och vara med på tävlingar.
Det kanske låter svårt och jobbigt men det beror ju helt på vilken målsättning man har. På mina första tävlingar var målet att deltaga och kunna flyga alla omgångar...

Om 1½ månad är det dags för träningshelgen i Habo !!

____________
Peter Schmidt
Title: Composite modeller
Post by: mulder on 2007-04-20, 02:45:35
Hej alla.

Håller på att balansera maskinen, dvs hitta rätt tyngdpunkt.
Kör med en DA50R och har för avsikt att placera tanken på 0,5liter mitt över tyngdpunkten, detta medför att bränsle slangen blir ca 6dm lång. Fråga: hur lång slag kan man ha, klarar motorn att suga och var skall tanken vara i förhållande till insug/förgasaren högt/lågt eller kvittar.?? mmmmm nu är det nära´mmmm[:p][:p]

[^]No Points For Second Place, TOPGUN[^]
Mvh Mikael

Mr Mulder
Title: Composite modeller
Post by: imacse_peter on 2007-04-20, 08:07:24
quote:
Originally posted by mulder
Fråga: hur lång slag kan man ha, klarar motorn att suga och var skall tanken vara i förhållande till insug/förgasaren högt/lågt eller kvittar.??



Förgasaren är ju försedd med pump så längden på bränsleslangen borde inte spela någon större roll. Det tar bara lite längre tid att pumpa fram bränsle vid den första starten, annars är det nog inga problem.
När det gäller nivån på tanken tror jag inte det är så avgörande heller tack vare pumpen, men lite osäker... Själv har jag mina någorlunda i linje med förgasaren.

____________
Peter Schmidt
Title: Composite modeller
Post by: mulder on 2007-05-01, 11:18:54
Hej alla.

Hoppas på några bra tips på hur ni kollar tungdpunkten på era modeller, tidigare modeller jag haft har varit mindre och då har fingertopparna funkat som \"gungbräda\". Hur gör ni[?][?]
Har kollat av tyngdpunkten något grovt för att veta att man är på rätt spår och inte behöver placera batterier längst bak i modellen.

Har sett på ett par modeller att batteriet till motorn/tändningen placeras frame vid motorn, finns det fördelar med det eller enbart för tungdpunktens skull eller finns det större risk för störningar om det placeras inne i kroppen[?]

Nu är det nära, skall troligen starta upp modellen på torsdag och köra lite på backen och där efter gå igenom hela modellen och se om något lossnat eller ändrat på sig samt ställa in motorn så den går som en dröm.[:p]
Mvh Mikael.D


Mr Mulder
Title: Composite modeller
Post by: imacse_peter on 2007-05-01, 21:09:08
Jag har kört med fingertopps-modellen även till mina större maskiner.
Jag brukar märka ut tyngdpunkten med en bit maskeringstejp på undersidan på båda vingarna och därefter testa att lyfta modellen. Förhoppningsvis blir det bra annars får man ju möblera om med ackarna.
Modellerna har en tendens att bli baktunga och då passar det ju bra att lägga ackarna långt fram, som tex acken till tändningen. På min Yak har jag alla tre ackarna på motorboxen (två till mottagare och servo och en till tändning).

____________
Peter Schmidt
Title: Composite modeller
Post by: mulder on 2007-05-03, 01:22:21
Jag håller med dig Peter, det vill gärna bli baktungt trots jag varit mycket sparsam med vikten i baken och även förstäkt med Epoxy och kolfiber kring landningsställ och brandväggen. Det sista blir att placera accarna till mottagare o servon och väga av.

Mvh Mikael.D

Mr Mulder
Title: Composite modeller
Post by: mulder on 2007-05-10, 00:01:17
Hejsan.

Vilken olja andvänder ni till era motorer och hur många procent blandar ni i, enligt instruktionsboken till DA är det olika procent sataser beroende på vilken olja man blandar i[?]
Mvh Mikael.D

Mr Mulder
Title: Composite modeller
Post by: imacse_peter on 2007-05-10, 06:35:10
Till mina ZDZ kör jag med 2,5% Castrol TTS.

____________
Peter Schmidt
Title: Composite modeller
Post by: Clarence on 2007-05-10, 21:50:26
Jag har en DA100 och enl föregående ägare så rekommenderade han Aspen Racing blandat med 2% Mobil 1 syntetolja.

Jag har bara kört med Aspen 2T bensin (95 oktan med 2% olja) och har beställt Aspen Racing med högre oktanhalt. Får se om jag märker någon skillnad....

Vad kör ni andra på för bensin?

/Clarence
Title: Composite modeller
Post by: Kent on 2007-05-11, 09:46:03
Hej

Jag har 2st 3W motorer (boxer 70 cc och en cyl 75 cc) som jag kör på 98 oktan, 2% castrol TTS. Dyr olja, ca 190 kr/liter, men jag tror att man i längden tjänar på att använda en bra helsyntetisk olja.


Barry
Title: Composite modeller
Post by: imacse_peter on 2007-05-11, 12:30:42
quote:
Originally posted by Kent

Dyr olja, ca 190 kr/liter, men jag tror att man i längden tjänar på att använda en bra helsyntetisk olja.


Det beror på var man handlar... På Micro kostade den 149:- sist jag köpte.
Kör förresten på 95 oktan.
Får man ut mer effekt genom att köra på 98 oktan eller vad är fördelen med det?

____________
Peter Schmidt
Title: Composite modeller
Post by: mulder on 2007-05-11, 18:00:03
Hejsan.

Jag har kört på 95okt och en olja som heter Shell Advance VSX synthetic Based 2stroke Oil med 3,5-4,0 procent under inkörningen.

Vad gäller val av oktantal så märker jag ganska stor skillnad mellan 95 & 98 okt på personbilen (Volvo V70 T5 300hk+). Motorn blir mer varvvillig och drar mycket bättre, det trevliga är att förbrukningen minskar med ca 0,5dl till 1dl per mil. Något utanför ämnet nu, ja jag vet.

Borde kunna få ut lite exta ur motorerna med 98 eller V-power men oljan är minst lika viktig, mer engergi in ju mer orkar motorn, samma på metanol mer energi = nitro och resultatet blir bättre tomgång och mer varv och i vissa fall större snurra.

Mvh Mikael.D

Mr Mulder
Title: Composite modeller
Post by: Clarence on 2007-05-11, 19:31:58
Tråden börjar nu kanske att bli lite off-topic... men,

Vad för sorts bensin köper ni? Akrylatbensin (typ Aspen) eller vanlig handelsbensin från bensinstationen? Jag har får lära mig att inte köra med handelsbensin då den innehåller ämnen som skulle kunna skapa problem med motorn/förgasaren. Stämmer det?
Title: Composite modeller
Post by: Kent on 2007-05-12, 08:19:06
Vad gäller oktantal. jag följer bara 3W\'s rekommendationer:
Use a high octane unleaded fuel (98 octane is ideal)
Har inte läst vad andra tilverkare säger.

För mycket prat, flyg istället[:D]

Barry
Title: Composite modeller
Post by: kmeken on 2009-07-22, 09:11:44
quote:
Originally posted by mulder

Hej på er.

Har hållit på med modellflyg ett \"gäng\" år nu och provat det mesta i form av vingar, dock ej JET eller bensinmodeller.
Tycker denna form av modellflyg verkar trevlig med en lagom svårighetsgrad samt vänligare för plånboken.[:p]

Har tittat på lite olika modeller och hittat en compositmodell där kroppen är i glasfiber, frågan är hur era glasfibermodeller håller för vibrationer och dyl, händer det ofta att gelkotten/plasten krakelerar?? kan tänka mig att en glasfibermodell i större klassen bör ha något vibrationsdämpande material i stommen eller har jag fel??[?] Hur är era modeller uppbyggda???
Mvh en som är grymmt sugen, Mikael Dahlgren Olofström.

Mr Mulder