IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Byggen => Topic started by: paroos on 2009-06-06, 15:48:20

Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-06-06, 15:48:20
Jaha, dags att förverkliga en gammal gammal dröm, att skaffa en Ultimate!!![8D] I min värld det sexigaste aerobatic flygplan som någonsin byggts. Typ en sportbil med två vingar.

Egentligen vill man ju ha en STOR, typ Hangar9 46%, men inte läge för det just nu, så en i 50cc storlek får räcka så länge...

Modellen kommer från en Kinesisk tillverkare som heter Fly-Model.
Säljs bla i Spanien som Axarmodel, i USA som Nitro Planes och här hemma av Aircpro. (Gött att du tog hem en Ultimate Håkan!!!)

M.a.o en tvätt-äkta \"Kines\", med allt vad det innebär. Typ tillbehören kan vara allt från top-nodge till .40 storleks prylar, sparsamt limmad med smältlim, förstärkningar och lite ombyggnad brukar behövas också brukar ju inte klädseln vara av högsta märke.
MEN! detta vet man på förhand och därav är ju Kines-planen också billiga vilket vi uppskattar, eller hur?!

Därför är det lika spännande varje gång det är \"lock-öppning\"!
Man blir inte besviken på denna kärran, jag tycker den är skitsnygg. Man har naturligvis tittat på H9 gigant och \"inspirerats\" av den modellens färgchema. Gul/Vit med svarta och silvriga inslag. Samt en hel del \"Racing checkers\".
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200966151213_BlandatUltimate090606015.jpg)
140.96 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200966151250_BlandatUltimate090606016.jpg)
145.64 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20096615143_BlandatUltimate090606019.jpg)
133.1 KB

Efter en snabb genomgång av delarna så konstaterar jag följande:
-Motorkåpan ok, men sitter otroligt tajt.
-Konstruktionen helt ok, men måste gås över med CA/Epoxy samt förstärkas lite här o där. Framförallt tank-golvet känns lite klent.
-Motoroboxen är rejäl och med FW på 10mm tjocklek. Bra om man skall hänga på en 50cc.
-Färdig för cannister med tunnel, Bra!
-Klädseljobbet, sådär. Inte mycket rynkor men ett par inbuktningar som man förmodligen kan värma ut samt mycket snålt i alla skarvar.
-Hjulkåpor med rejält ingjutna islagsmuttrar, mycket positiv överraskning!!!
-Alla delar: kropp, stabbe, fena, roder är i stort sett spik raka, mycket bra!
-Alla delar känns lätta och kärran blir nog inte särskillt tung.
-Motorkåpan, hjulkåpor och ställ snyggt lackade.
-Canopyn...hmmm. Passade inte och behöver lite justering. Dessutom är det två klickar limspill på det genomskinliga och så har man maskerat dåligt vid lackering så att det genomskinliga partiet blivit stänkt på. Ok, går att fixa och att leva med!
-Övervingen limmas ihop till en del. Passformen verkar bra.
-Undervingen är tvådelad med vingrör av alu som kändes lätt och starkt.
-Positiv överraskning!! De stora ill-röda Ultimate dekalerna! Coolt.

Jaha...dags att öppna tillbehörspåsen![8)]
Som väntat blandar de och ger Kineserna. Vet efter att ha kollat på samma modell i övriga världen att det varierar vad de lägger i.
Detta fick jag!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200966152910_BlandatUltimate090606024.jpg)
140.7 KB

-Hjulen är av \"skumgummityp\" men stora och rejäla. Helt ok då jag börjar bli övertygad om att de håller bättre än plast/gummi däcks varianten. Hjulaxlar m tillb. är standard och ok.
-Linkaget är rejält och av typen genomgående pinne=skruv. Monterar man det rätt (med lim) så är det helt ok. Men jag kanske byter till andra horn, får se. Kullinkarna är M3 och verkar ok utan glapp i kulan. Wire linkaget är också ok, plastad stålwire. Faktiskt exakt samma som till AboveAll Extran. OK och komplett linkage.
-Även tanken på 5,5dl + tillb. är exakt samma som till AboveAll Extran. Helt ok, men denna tankstoppen ser lite \"suspekt ut\". Blir nog en DuBro stopp...och såklart en ordentlig filtklunk, samt neopren slangar.
-Sporr setupen är eloxiderad metall, av typen styrpinne i sidroder, helt ok. Rejält och stort sporrhjul.
-Gångjärnen satt i roderna (ej limmade) och är pinngångjärn. Möjligt att de håller men jag byter alltid ut mot Robarts för att vara säker.
Sen är det ju ofta för få i från fabrik. På denna kärran är höjdroderna riktigt stora och där har man satt 2!! gångjärn i varje.
Man får såklart borra i några extra så det funkar o håller.
-Till sist hela tillbehörspåsens jätte överraskning! Superfina stora servoarmar i eloxiderad metall...[8D] Wow! Dels 6st till skevar och höjdar samt en stor till sidroderssetupen. Oväntad och rolig \"bonus\"!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200966154411_BlandatUltimate090606022.jpg)
140.79 KB

Okej grejorna är tillbaka i låddan. Först skall några andra saker fixas, sen blir det bygge. Då kommer tråden att fortsätta.

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-06-06, 16:27:25
Just det!!!

Glömde ju:
Kärran är 180cm i spännvidd enl. specen (skall mäta sen) och enligt min bedömning hamnar längden på ca: 2m med en Ultimate spinner i nosen.

När vi ändå håller på...Glömde även nämna manualen! Hehehehe.
Okej det är faktiskt en riktig manual på 15 sidor. Den är skriven på??? Tja...Kinengelska eller nåt. Det är ingen kunnig konstruktör eller manual skrivare som gjort den typ.
Skrattade så att jag kiknade under läsningen, fantastiskt roligt!
(Värt minst 500kr av priset...[:D])

Måste dela med mig av några \"höjdpunkter\", ENJOY!!

Hmm ok, man skall ha minst 12 batterier och så 5st standard servers!
Låter dyrt! Undrar hur mycket minne de skall ha, skall det vara dubbla processor kärnor? Kanske ett kluster..? Okej, får fundera hur jag löser det.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20096616038_BlandatUltimate090606002.jpg)
138.18 KB

Tja..känns tryggt att man uppmanas läsa manualen noga innan bygget.[:D] Speciellt om man är den första: \"contact model airplane public figure\"..? Vad det nu är. Sen om skador fattas skall man inleda en relation med handlaren...hmmm det var ju lite skador så då slipper jag flörta med Håkan..skönt. Verkar även som att om det varit konstiga väderfenomen så slappnar klädeln av. Det verkar ju skönt! Fast då skall man bränna den mjukt...hmmm
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20096616328_BlandatUltimate090606005.jpg)
147.27 KB

Solklart!! Blir ju enkelt det här![:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20096616934_BlandatUltimate090606006.jpg)
113.42 KB

Okej nu skall vi bara ta checklistan också sen kan vi flyga...
Få se nu, jag måste välja en stor plats, där jag slipper närma mig högspänningskablar, stora byggnade eller flyglatser, Check!!
Sen skall man bekräfta proppen o spinnern på nåt vis..? Check!
Till sist kolla av att jag inte har samma frekvans som störningarna. Hmmm var har jag nu min störnings-frekvenslista...don´t leave home without it!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200966161441_BlandatUltimate090606008.jpg)
116.61 KB

Flightingsdags, nu börjar det blir nervöst! Hmm enligt denna skulle vi nog inte flugit på lördan i HBG![8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200966161753_BlandatUltimate090606009.jpg)
102.7 KB

När man flugit klart använder man en speciell manick som drar ut det torra bränslet...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200966161919_BlandatUltimate090606010.jpg)
107.63 KB

Sen trycker man på \"Delete\" i serverklustret och så försvinner all oljig skit, perfekt![:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200966162043_BlandatUltimate090606011.jpg)
124.59 KB

Kom bara ihåg...Flyg aldrig över huvet mitt i folkmassan!
Samt, att du behöver inte investera i elden med den rymliga oljetrumman! OK!?! Bra!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20096616242_BlandatUltimate090606013.jpg)
124.37 KB

Åsså akta den varma cylindern efter flygning...den skållar dej mycket noggrant, så man kan bränna sig rejält!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200966162632_BlandatUltimate090606014.jpg)
133.74 KB

Njae..bygger nog efter erfarenhet istället faktiskt, återkommer...

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: Tommy on 2009-06-06, 16:36:11
Fint, man blir lite avis. Älskar oxå ultimate.

Man kanske få damma av den gamla Goldberg-ultimaten.

Mer bilder nu under byggets gång.
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-06-07, 13:18:02
Jo, tror många gillar dubbeldäckare faktiskt...
Är dock nåt speciellt med Ultimate tycker jag, så grymt cool design.

Här är en stor en + en kille som kan spaka...(sjukaste rökaggregat jag sett!) Efter denna filmen är man lite matt[:p]
http://www.youtube.com/watch?v=vSHSn5uIuXc

Här är \"storebror\" dvs Hangar9 46% are flugen av en annan kille som kan spaka...precis så här skall man flyga med lånad modell[8D]
http://www.youtube.com/watch?v=ZoOt47bjGKA&feature=related


Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: Daniel on 2009-06-07, 14:30:03
Vem tillverkar Ultimaten som Gernot Bruckamn flyger i filmen?

Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-06-07, 16:13:08
Skulle gissa att det är EMHW-Exclusiv Modellbaus största.

Den är 2,85m i spv och 3,03m lång...byggsatsen kostar 20000kr

EMHW har Ultimaten i 3 storlekar, 1,85m, 2,15m och 2,85m.
Det är by far den bästa och snyggaste Ultimatemodellen på marknaden.
Man får förvisso bygga själv men det är otroligt fina byggsatser.

Jag sneglar på 100cc varianten (2,15m) som ett framtida projekt. Den är också ganska maffig, 2,15 i vingspann och 2,35m lång är mycket flygplan när vi snackar dubbelldäckare.[}:)]
Kostar 8000kr. Skulle tippa att den färdigbyggd, klädd och lackad (tom) hamnar på strax under priset på en tom, olackad C-ARF 2,6m (100cc) modell. Så egentligen inte dyrt. Visst man får bygga själv, men det är inte alltid så dumt faktiskt, då man kan modda helt efter egna behov.

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: roddan on 2009-06-07, 17:37:52
Är ju bara att bygga!!!
Premiär nästa helg???

He he he

Roddan
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: Aerobat on 2009-06-07, 20:37:04
Ultimate är riktigt fin... ska bli kul att se i luften.
Rök a la Gernot är inte fel[:D]


//Ulf S
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-06-07, 20:55:04
Ja man undrar vad han har för aggregat i den besten...ryker som ett helt östtyskt kolkraftverk anno 1950. Sjukt tjock rök. Man ser att han blir tvungen att stänga av efter ett tag då han hovrar, gissar att han inte ser kärran längre...[:p]

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: Skymic on 2009-06-08, 10:39:09

Bips rules!
Fräck maskin!

Aeroworks har också en Ultimate i två stårlekar 100cc och 150cc,
jäkligt snygg

http://www.aero-works.net/store/detail.aspx









/Micke
Teampilot Autopartner RC

Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-06-08, 19:56:04
Njae...som Ultimate älskare går Aeroworks fet-bort för min del.
De kallar den för en 20-300, alltså 2 sits varianten av den som de flesta känner som en \"Ultimate\" dvs 10-300.
Att Aeroworks lyckats få fram en så ful modell är obegripligt.
Man har plattat till canopyn, sträckt ut kroppen i absurdum, kapat sidrodret rakt av, etc...usch![xx(].
Vet inte hur man tänkte egentligen...? Antagligen litade man blint på piloten Jason Noll som påstås ligga bakom designen.

De flesta på forumen \"over there\" är överens med mig och det lär inte bli nån storsäljare direkt.

Påstår inte att den jag köpt ovan är mer lik orginalet, men Aeroworks är Aeroworks och vi snackar 150cc modell för stora pengar.

Hjälp mig gärna hitta likheterna!?

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200968195438_150ultimate_large03.jpg)
118.56 KB

Hangar9 46% är inte heller så trogen orginalet men mycket bättre och förmedlar Ultimate känslan. Egentligen är det bara EMHWs byggsatser som är riktigt lika och snygga.

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-06-08, 19:58:58
Sorry blev strul, här bild på fullskala 20-300, som endast lär ha byggts i 2 ex...



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200968195853_aircraft-t20300x.jpg)
22.92 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-06-20, 15:13:41
Hej hopp!

Funderar på att för första gången använda Polyuretan (PU) lim till pinn-gångjärnen. 1 komponents PU lim härdar ju med hjälp av fukt, dels i luft och material men man kan även fukta ytorna för snabbare härdning/kraftigare reaktion. Limmet \"skummar\" dvs sväller och fyller ut. Har läst på många forum och byggtrådar att detta skall vara bättre och säkrare än epoxy, dels för att det sväller och tränger in överallt, dels för att det är ett superstarkt lim.

Så här lyder Cascos anvisning:
1. Se till att ytorna är torra och rena.
2. Vid limning av trä ska ytan vara nybearbetad.
3. Plast och metallföremål slipas och ruggas upp.
4. Limmet appliceras direkt från flaskan. Stryk ut med tandad
spackel, roller eller annat lämpligt verktyg.
5. Vid limning av icke sugande material är det lämpligt att
spraya limytan med vatten innan monteringen, för att påskynda härdningen av limmet.
6. Högt presstryck är nödvändigt för att undvika skumning av
limmet i fogen.
7. Var noga med att stänga flaskan omedelbart efter
användning, eftersom produkten absorberar luftfuktighet vilket
förkortar lagringstiden.

Någon som har erfarenhet av PU lim i allmännhet och till gångjärn i synnerhet???



Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: Clarence on 2009-06-20, 21:52:38
Jag har användt PU i många år. Det är suveränt till trä/composit då det expanderar en aning. Om man köper en ARF och det är springor mellan spant tex, så tar jag en pensel, doppar i PU och penslar fogen. Konsten är att inte använda för mycket, då det just sväller. Efter några timmar har det blivit en snygg/stark fog.

Tips:
En torkad fog går att bearbeta mekaniskt, med hobbykniv eller fil.
Använd handskar, limmet är cancerframkallande.
Om man sprayar en hinna med vatten på träet/limmet skummar det ännu mer.
När det torkat tål det alla kemikaler (olja, metanol, bensin etc).
Enda nackdelen är torktiden. Det har svällt färdigt efter ca 3 timmar, och härdat klart efter ett halvt dygn har jag för mig.
Funkar bra om man ska laga krashade modeller, då det just sväller, plus att man har gott om tid att sammanfoga delarna.

/Clarence


PS: Gångjärn tror jag inte blir bra med PU, risken är att det skummar ut och limmar ihop gångjärnet.
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: Aeroparts on 2009-06-22, 00:01:46
Jag gjorde lite prov med några olika lim bl.a. PU lim, fungerade bra men lite svårt i och med att det skummade. Däremot så har jag limmat platta gångjärn numera med vanligt Canopy glue RC-56, tror jag det heter, jag gjorde lite draghållfast prov och rodren ger sig innan limmet.
OBS som Clarence säger PU lim kan ge mycket otrevliga överaskningar på hälsan, det finns en hel del om detta på nätet.
/ Lennart
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-06-26, 20:55:22
Gjorde ett hållfastehets-test som inte övertygade...
Blir 30min Epoxy som vanligt!

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: Aeroparts on 2009-06-26, 22:31:43
Naturligtvis är förbehandlingen av gångjärnen viktig.
Om det är 100% nylon gångjärn så är det ju så bara att det nästan inte finns något lim som fäster på detta material utan förbehandling, återigen så behöver ju aldrig limmet vara starkare än materialet du sammanfogar eller hur hårt det fäster på materialet. Även om man har superstarka gångjärn så hjälper det ju inte hur starkt limmet är när man limmar i balsa eller dyl. De gångjärnen jag använder nu i vår YAK är Graupners platta gångjärn i armerad nylon liknande material, naturligtvis fastnar inte limmet på dessa glatta ytor utan man måste rugga upp dessa ganska rejält och vips så fastnar faktiskt ett tunnare lim bättre än epoxilim som ofta är för tjockt. Pinngångjärn fastnar ju oftast igentligen med de hullingar som är på pinnarna då mellan rummen fylls ut med epoxi  i det borrade hålet och där går ju då även PU lim att använda då det sväller lite( eller mycket med vatten)och går det att dra ut ett sådant gångjärn utan att träet följer med då är gångjärnet inte rengjort och uppruggat så att limmet har en möjlighet att fästa  på något sätt.
Hoppas att du får fast dem i alla fall.
Det ser ut att bli en fin fin maskin kanske till och med ultimat..e[:I]
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-06-27, 00:20:27
Jo jo inga problem, gör man rätt med epoxy så sitter de som berget.
Jag använder endast Robarts pinnar, fin kvalité.
Först kortar jag dem, ytan i hålen brukar vara ca halva pinn-halvans längd. Resten av pinnen gör liksom ingen nytta. Blir lättare att handskas med om de är lite kortare också.
Sedan ruggar jag upp dem ordentligt med typ ett 100 papper.
En droppe olja i gångjärnet.
Sedan 30min epoxy både noga utsmetat inne i hålet (jag kan rek att använda en metall pinne, typ stötstång. Lätt att torka av mellan varven med aceton el. dyl.) och även smetat på pinnen.
Sedan för jag in den och snurrar lite samt drar ut o in. (hmmm börjar låta lite konstigt nu[;)])
Så att det verkligen är fett med epoxy överallt.
Om det tränger ut en hygglig kladd är det tillräckligt!
Ha papperstussar och aceton redo!! Det går åt många tussar!
Men om man är effektiv och torkar bra så blir resultatet perfekt.
Dvs både snyggt utan kladd och tillräckligt med lim för att kunna sova gott.

Testet jag gjorde med PU var faktiskt trä mot trä till o med.
Kunde bryta av bitarna jag limmat och fogen släppte. Vissa hade jag även fuktat...kanske kasst lim?? Biltemas enkomponents PU-lim.
Det hade aldrig gått med epoxy eller CA. Då är det alltid träet som ger sig men fogen håller. Hmm ja, kanske är limmet eftersom så många på Flyinggiants och RCU tycks använda PU?

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-07-07, 23:30:52
Aaaah måste bara lägga ut några riktiga (porr) bilder![:p]
Veckan innan vi åkte fick jag spinnern...
Dyr men jävligt grym[}:)]
En Ultimate är ju liksom ingen Ultimate utan en riktigt fet \"Ultimate-spinner\".
Kolfiber med eloxiderad bakplatta i alu.
Fronten på motorkåpan är gjord för att ta en stor spinner så det blev en 102mm i dia och 131mm lång, ganska maffigt på en 50cc kärra![8D]
Sicket njut!

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200977232422_GavleAgility004.jpg)
108.16 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20097723289_GavleAgility005.jpg)
128.38 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200977233013_GavleAgility006.jpg)
133.95 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: Skymic on 2009-07-08, 10:04:13
Snart dags att lägga ut skylten på det här bygget.
Varning.

Mycket tjusigt Patrik

/Micke
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-07-26, 12:17:55
Jaha när man inte kan vara på Gotland får man hitta på annat...som att bygga Ultimate![:D]

Har nu fått hem alla grejor så det är bara att sätta igång.

Eftersom jag tror att många är intresserade av denna modellen skall jag försöka lägga ut mycket bilder under bygget så att ni kan se hur den är konstruerad etc.

Modellen är nu genomgången i fogarna och synad i sömmarna. Ett ganska gediget bygge faktiskt. Har gått över kroppen med CA och Epoxy där det behövs och även stärkt upp med trekantslist här o där.
Om man aldrig haft en bensinkärra kan det kanske tyckas \"overkill\" men tro mig, det vibrerar nåt kopiöst. Man kan aldrig förstärka nog, efter X-antal flygningar kommer saker att börja vibrera loss, spricka, bli utmattade osv.
Även kört upp alla hål i klädseln med lödpennan.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009726105849_E260Pimpad018.jpg)
102.78 KB

Stor bra cannister tunnel, underbart att man kommer åt landställs-plattan enkelt. En vanligen svag punkt i de flesta modeller. Mycket epoxy och trekanstlist blev det här!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200972611133_E260Pimpad001.jpg)
95.86 KB

Motorboxen känns stabilt byggd, ordentligt motorspant i riktigt tjock plywood tror den är 10-12mm tjock, bra!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200972611340_E260Pimpad002.jpg)
120.87 KB

Ovansida motorbox, här har man gjort en mycket fin lösning genom att låta det vara en stor öppning så att man lätt kommer åt. Sedan stänger man med en plywood lucka med skruvar. Dvs man kommer åt mer än en gång...Har aldrig bergripit motorbox konstruktioner som man skall limma ihop. Hur f-n skall man då komma åt grejorna nästa gång??[:(!] Bra jobbat Fly-Model!! (all trekanslist inne i boxen var redan klart)
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200972611727_E260Pimpad003.jpg)
119.14 KB

Här satte jag extra list, samt epoxyade överst på boxen mot kroppen. Har även bränsleskyddat allt utvändigt med epoxy.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200972611929_E260Pimpad004.jpg)
107.89 KB

Infästning till vingrörstub nedervinge. Sitter fäst på två ställen på varje sida. Dock MYCKET sparsamt limmat. Jag hällde först tjock CA som fick rinna runt och tränga in. (bilden) Sedan Epoxy.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009726111218_E260Pimpad005.jpg)
144.94 KB

Vy fram i kroppen. Vingstöttorna/baldakinen sitter genom kroppen och skruvas fast inuti i förmonterade islagsmuttrar.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009726111512_E260Pimpad006.jpg)
109.59 KB

Vy bakåt i kroppen. Observera, ingen frigolit till turtledeck i denna modellen. Kroppen är ett mycket lätt bygge, väger inte mycket alls.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009726111710_E260Pimpad007.jpg)
89.46 KB

På denna modell skall både fena och stabbe limmas i. Här skall fenan i.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009726111910_E260Pimpad008.jpg)
118.33 KB

Fenan provmonterad, måttad, strippad och klar för inlimning.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009726112012_E260Pimpad009.jpg)
134.58 KB

Här sitter den i och all överflödig epoxy är avtorkad. OBS det gick mer epoxy än jag trodde till fenan så gör en hyglig sats!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009726112156_E260Pimpad010.jpg)
127.87 KB

Sedan skall stabben i. Jag brukar göra så här:
Mäter på bakkant för att hitta mitten, dvs exakt lika mycket stabbe ut från kroppen på varje sida. sedan sitter den \"ungefär\", dvs exakt i mitten bak.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009726112346_E260Pimpad011.jpg)
107.57 KB

Sätt nålar bak på varje sida så att den inte kan flytta sig.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200972611359_E260Pimpad014.jpg)
87.36 KB

Sedan får man hitta nåt ställe på kroppen där mitten är lätt att mäta ut. Här sätter man en byggnål. Dra ett snöre från nålen och fäst nåt som går att flytta i änden. Sedan \"måttar\" man från sida till sida och justerar stabben tills den sitter exakt i förhållande till mittpunkten.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009726113255_E260Pimpad012.jpg)
115.26 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009726113558_E260Pimpad013.jpg)
125.41 KB

Nu kan man sätta nålar även fram så kan den inte flytta sig. Rita streck längs kroppen på ovan och undersidan. Sedan kan man plocka ur den igen.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009726114026_E260Pimpad015.jpg)
92.48 KB

Fram med lödpenna och stållinjal och \"skär\" bort klädseln med lödpennan.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009726114220_E260Pimpad017.jpg)
106.5 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200972611431_E260Pimpad019.jpg)
100.55 KB

Nu är det dags att limma i den. Samma procedur som innan för att måtta in. Men ni har man strecken att gå efter. Använd snöret för finjustering. I med nålar igen och sedan torka epoxy i rask takt.
Jag kör alltid med GreatPlanes 30min epoxy, mycket bra att jobba med och man kan lita på den. Dvs den är verkligen mjuk o fin att jobba med i 30min innan den härdar. OBS! använd aldrig snabbare epoxy till såna här jobb!! Man behöver tiden och skall inte stressa.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200972612011_E260Pimpad020.jpg)
124.88 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200972612145_E260Pimpad021.jpg)
91.77 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20097261228_E260Pimpad022.jpg)
81.57 KB

Medans stabben härdar raskt över till sidrodret.
Jag använder bara Robarts pinnar, grym kvalité. Montering pinngångjärn med epoxy, se tidigare inlägg i tråden.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200972612556_E260Pimpad024.jpg)
112.95 KB

Slängde även in triangellist som försärkning av motorbox/tankplatta när jag ändå hade epoxy blandat...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200972612747_E260Pimpad025.jpg)
99.34 KB

Höjdroderna är relativt stora, dvs djupa/långa på en Ultimate. Alltså lång \"hävarm\" och stor brytkraft. Jag tycker i alla fall att det känns klent med endast 2 pinnar per roder enl. fabrik. Vill ha 3 gångjärn. Har måttat in var de istället skall sitta.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200972612115_E260Pimpad026.jpg)
124.81 KB

Lite vit Oracover över de gamla hålen.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200972612131_E260Pimpad027.jpg)
118.08 KB

Nya hål fixade och promontering av pinnar.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009726121349_E260Pimpad029.jpg)
109.45 KB

Roder monterat och härdar...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009726121434_E260Pimpad030.jpg)
118.46 KB

Fick även satt i höjdservona m. kablar och sidroderservo. Glöm inte, skruva i servot, skruva ur skruvarna igen, härda skruvhålen med tunn CA, sedan slutmontering...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009726121545_E260Pimpad031.jpg)
122.42 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009726121615_E260Pimpad033.jpg)
128.63 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009726121645_E260Pimpad032.jpg)
108.1 KB

To be continued...

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: Aeroparts on 2009-07-26, 17:20:29
Snyggt!!
Det känns tryggt att det inte bara är jag som tillbringar sommaren i hobbyrummet.
Vad blir det för sort på drivningen till kylfläkten?
/Lennart
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-07-26, 19:21:09
Samma som i Extran, CRRC-Pro GF50i.
Och precis som i den blir inte heller denna i orginalutförande[}:)]

Den första som sitter i Extran (RPM-Edition) blev grym, går riktigt fint, 7000rpm, JXF, 22-8

Nu blir det förvisso org. tändsystem till denna, i alla fall till att börja med. Den i Extran har det mer sofisktikerade option systemet, 6V och bättre kurva. Dessutom kommer denna att få en cannister med mycket mindre volym än den hemmabyggda i Extran. Skall dock ändå bli intressant att se vad denna lämnar efter genomgång och några liters inkörning...[:p]



Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: Mikael_Ingemarson on 2009-07-26, 19:45:56
Hej Patrik

Ser jäkligt fin ut den maskinen.
Jag har istället varit ute på BränneBrona och gjort några starter, istället för att sitta hemma och längta till Gotland.

//Mikael
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-07-26, 22:36:12
Skulle gärna flugit jag med, men vi hade 38 m/s i medelvind på fältet, dessutom är Extran så tungt pimpad nu så vete fan om den ens lyfter längre...[:p][:D]

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-07-27, 23:12:38
Allright, fick undanstökat lite ikväll...

Tillverkat den stora sidoroders armen, skruvad i stjärn-ok med 4st M2 och blå Locktite!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20097272353_ultimate002.jpg)
129.94 KB

Sedan hela proceduren med att rigga wire, linkage, centrera rodret, justera linkar, bra spänning i wire (lovar Peter det ÄR ordentligt spänt![;)]), ställa in utslagen etc.
Har aldrig haft så starka servo, känns lite overkill, jag vevade på ordentligt -hela byggbordet skakade så att grejorna trillade till höger o vänster!...Gött!![}:)][:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200972723956_ultimate004.jpg)
110.96 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009727231120_ultimate011.jpg)
115.44 KB


To be continued...

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-07-27, 23:15:45
PS.

Det där magiska \"bygg-kaoset\" har infunnit sig...var f-n lade jag nu den där sabla...[8)][:D]

DS.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009727231536_ultimate001.jpg)
149.32 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-07-30, 14:52:01
Filmtajm!

Här en ganska unik film. Inte många fullskala Ultimate:s har någonsin byggts. Speciellt inte den sista versionen 10 dash 300, troligvis endast 6st. Tyvärr finns heller inte mycket film att hitta på 10-300.

Den mest kända 10-300, som gjorde flygplanet populärt och som många tidiga modeller baserar sig på är den i filmen. Ni minns, den blåa med gula sidor? Först stod det Bluehawk på den, senare Labatts, senare Budweiser. Så småningom köptes den av JoAnn Osterud. Hon flög den i många uppvisningar.
Tyvärr krashade hon under en liknande uppvisning vid inverterad flygning, men hon överlevde.

Här är hon i full action, som sagt ganska unikt med en bra 10-300 fil m utlagd på webben.

Lägg märke till alla de underbara karaktärsdragen hos flygplanet: Den smäckra uttdragna kroppen, den spetsiga fronten accentuerad av den maffiga-långa och tillika spetsiga spinnern, de ganska smala pilformade vingarna och det karakterisktiska kantiga stjärtpartiet, samt den lilla canopyn. Vilken kärra, dubelldäckarnas Ferrari!!!

Enjoy!

http://video.yahoo.com/watch/2709140/7896836




Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-07-30, 15:17:52
Här är två filmer till på Finske Sami Kontios f.d. 10-300. Han har numera en Cap 232 och jag undrar var Ultimaten finns nu?
Hade förmånen att få bekanta mig med den i hangaren på Advanced VM i Ljungbyhed.

Film 1, gamla målningen med hajmun.
http://www.unlimited.fi/media/videos/blue%20ultimate.wmv

Film 2, nya målningen, antagligen som den såg ut fram till Cappen kom.
http://www.unlimited.fi/media/videos/Unlimited%20Onmotion.wmv



Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-07-30, 15:27:05
Roddan! Hur kan man byta...

Det här:
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009730152614_ska_old_21.jpg)
105.64 KB

Mot detta???[:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009730152652_ska_gnd_25.jpg)
120.05 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: Kent on 2009-07-30, 20:41:08
När det finns detta [8D]


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2009730203952_s_pitts3.jpg)
36.83 KB

Barry
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-07-31, 00:30:20
Jajamensan Kent!
Underbara Pitts, det var ju så Ultimate föddes...dvs ur en Pitts!

Allt började när Gordon Price startade \"The Ultimate aircraft company\". Han designade en ny vinge till Pitts för att ge bättre egenskaper och prestanda åt den gamla konstruktionen.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20097310543_dy6.jpg)
86.28 KB

Sen gjorde de till slut så många utbytesdelar till Pittsen att det till slut inte var lönt att uppgradera mer! Det var först the Ultimate Wing, Ultimate wheel pants, Ultimate fuselage, etc. Det bidde istället ett helt nytt flygplan -Ultimate var född!

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200973102025_dy1.jpg)
68.71 KB

Först 10 \"dash\" 100, byggd för en 100Hk motor.
sen 10 \"dash\" 200, 180HK
Sist 10 \"dash\" 300, du gissar rätt! 300Hk.

Från 100 till 200 blev kroppen 15cm längre.
Från 200 till 300, 91,5cm längre.
Så 300 är alltså 116,5cm längre än ursprungsversionen.
Den så pass stora förlängningen av kroppen till 300 ver gjordes mest av estetiska skäl. (tack för det)

Fösta ver. liknade ju fortfarande en Pitts väldigt mycket...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200973102246_dy2.jpg)
50.32 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200973102334_dy7.jpg)
22.03 KB

Sen skiljer ju 10-300 från kärra till kärra, de få som byggts har ju bytt ägare genom åren, modifierats och uppgraderats olika.
Synd att Sami Kontio sålde sin, hoppas den stannar i Norden.
I målningen nedan en av de häftigare som funnits tycker jag.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200973102944_2_old_6.jpg)
93.41 KB

Ja ja nog med snack, åter till byggandet...[:D]

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: Kent on 2009-07-31, 14:10:37
Håller med om att den är ganska snygg och flyger bättre än en gammal
Pitts, men det är roligare att brottas med en \"Köttbulle\" [:D]

Barry
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-08-01, 23:58:16
Höjdroder+linkage...

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200981235746_Ulti003.jpg)
65.85 KB

To be continued...

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-08-07, 22:31:13
Jahapp, inte hänt nåt på ett par dagar...man hinner inte bygga i detta vädret. Då är man på fältet o bränner Aspen[8D]

Idag gjorde jag ett litet ryck efter jobb.

Nu är hela stjärtpartiet klart, inkl. sporrställ/hjul som man fick pyssla ihop själv. Höjdhalvorna går väl hyggligt lika i alla fall. Bra nog för en kommande premiär[:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200987221422_ultimate003.jpg)
146.18 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200987221756_ultimate994.jpg)
131.92 KB

Sen gick jag på övervingen. Den är i två delar som skall limmas ihop till en hel vinge. Började med installation av servo och kablar. De skall nämligen först dras ut genom undersidan innan halvorna limmas ihop. (sen blir det svårt[;)]) Drog ut dem vid bakre fästet då jag tänker ha kablarna längs med bakre vingstöttorna o ner i kroppen.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200987222323_ultimate995.jpg)
88.76 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20098722259_ultimate010.jpg)
133.42 KB

I morgon skall jag limma ihop vingen och fortsätta. Det är en rejäl ihopfognings \"kil\" i hårdträ som håller ihop halvorna.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200987222719_ultimate013.jpg)
136.47 KB

To be continued...

Patrick Roos
IMAC Sverige
Svininfluensa?!
-Nä jag har bara lite IMAC-feber...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2009-08-07, 22:37:50
PS.

Snart dags att bygga ut förrådet...[:p][:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/200987223734_ultimate997.jpg)
118.89 KB

DS.

Patrick Roos
IMAC Sverige
Svininfluensa?!
-Nä jag har bara lite IMAC-feber...
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: imacse_peter on 2009-08-07, 23:28:39
quote:
Originally posted by paroos

PS.

Snart dags att bygga ut förrådet...[:p][:D]
DS.




Eller städa[;)]

____________
Peter Schmidt

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/200921222157_modeller.JPG)
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: loop on 2009-08-07, 23:38:10
quote:
Originally posted by paroos
Snart dags att bygga ut förrådet...[:p][:D]


Inte bygga ut förrådet, bygga ett hobby hus.

//Johan
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2010-07-19, 00:18:30
Jaha...har tokbyggt lite på slutet och ikväll var det premiär för \"lill-Ultin\"![8D]

Just med bi-plan är man ju lite extra fundersam gällande tyngdpunkten, men jag hade hamnat ganska rätt tack o lov.

Efter 14 skruvar, diverse checkande av utslag o dyl bar det av!
Just det! Skruvade fast motorn också[:I][B)] Tar vi en annan gång...

Efter fortsatta inställningar i luften och ytterliggare några justeringar efter flygning nr1 så får jag nog säga att den flög väldans stabilt och bra. (som brukligt på en Ultimate fick man dra ner skevutslagen...[}:)])
2 klick dyk var egentligen allt som behövdes. Vi trimmade iofs lite sida men jag tror egentligen inte det behövs.
Inget på skeven. Låg helt stabilt hands off.
Provocerad så kunde man ana ömsom något baktunga egenskaper ömsom lite framtunga, så TP ligger nog rätt![:p]
Den var super snäll att landa utan minsta konstigheter.
Det är ju grym skillnad på att flyga en dubbeldäckare, alla ni Yak nissar som snackar om broms nerför...jo tjenare! Prova en Ultimate eller en Pitts Python m.fl. Jäklar vad det bromsar när man drar av!!!
Skall man flyga stabilt så vill det till att gasa på hyggligt även i 45-orna neråt.
Detta drag har ju ett pris, dvs man behöver MYCKET motor!
Throttle linkaget var inte riktigt 100 bra inställt så jag vet inte om den verkligen öppnade spjället helt. Men den kändes lite tröttare än vanligt. (samma motor som gjort 200 flygningar i AA Extran).
Om det beror på detta, eller för att pitts-dämpar-burken stryper den vete fasen. Burken är ändå rätt stor och den var överraskande tyst.
Oavsett så krävs mer power! Var det inte linkaget så får det bli en runda i RPMs källare för att få ut mer kräm.
Fick i alla fall flugit så jag vet vad jag skall ändra gällande utslag, expo m.m. till nästa gång.
Övergripande känslan är ändå att jag var nöjd med hur den flög![8D]

RPM fick också ta den en runda på slutet, bra så jag kunde ta några bilder. (RPM flyger MYCKET bättre än han fotar...[;)])Tyvärr dåligt ljus o inte bästa skärpan på alla bilder och fy-fn vad den ser moggig ut utan Spinnern..[xx(] Men den är på till nästa gång! En Ultimate utan spinner är som en Ferrari med plåtfäljar...

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20107190227_Ultimate50004.jpg)
70.5 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20107190255_Ultimate50005.jpg)
47.18 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010719050_Ultimate50006.jpg)
35.43 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20107190534_Ultimate50009.jpg)
15.1 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010719078_Ultimate50010.jpg)
23.64 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20107190740_Ultimate50011.jpg)
17.47 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20107190820_Ultimate50012.jpg)
14.42 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20107190939_Ultimate50013.jpg)
19.62 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201071901020_Ultimate50014.jpg)
18.35 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201071901254_Ultimate50015.jpg)
18.09 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201071901316_Ultimate50016.jpg)
33.52 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201071901346_Ultimate50017.jpg)
28.58 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201071901419_Ultimate50018.jpg)
35.65 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201071901555_Ultimate50019.jpg)
41.23 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201071901613_Ultimate50020.jpg)
53.4 KB
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: Skymic on 2010-07-19, 09:21:49
Snyggt Patrik!
Det är inte bara  Ultin som ser moggig ut utan spinner, det gör även Katana[:D]

//Micke

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2010-07-27, 00:27:09
Jaha, tillbaka från en liten semester tripp.
Konstaterade att enda anledningen till att motorn inte levererade full effekt måste vara pitts/burk dämparen. Alltså lite kort krök och för lite volym = motorn kan inte andas ordentligt.

Sagt o gjort, igår bryggde jag en kanna kaffe, sedan ut i verkstan.
3 timmar senare var den ombyggd och cannister installerad!
Fick justera motorkåpan (igen).
Limma in ply till fästet (Krumsheid soft mount).
Ta hål i botten för ventilation, fick limma i ett spant att fästa kladsel i.
Etc.

Idag tillbaka på fältet för praktiskt prov och premiär nr 2.
Jodå, nu var det kräm i kinesen igen![}:)]

Nu är det inga problem med kraften och det var asroligt att flyga.
Drog x-antal basic sekvenser och det gick utan problem.
Kul att äntligen få flyga kärran med ordentlig motorkraft och känna på vad den kan.
Behövs lite sida-höjd mix, skall fixa det i morgon då det blir fortsatt tokflygande!
Spinnern är på! och jag bara njöt av varenda sekund!

MVH

Patrick

More Ultimate 4 me!

Tyvärr hade jag ingen flyg-fotograf på plats...


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201072702433_Ultimate50080.jpg)
73.77 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20107270250_Ultimate50087.jpg)
80.86 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201072702525_Ultimate50091.jpg)
77.79 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201072702633_Ultimate50092.jpg)
62.81 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20107270273_Ultimate50088.jpg)
67.3 KB
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2010-07-29, 00:01:19
Har nu ökat höger-riktningen på motorn med \"en bricka\" hur mycket det är i grader vet jag inte. Nu beter den sig hyggligt i vertikalerna utan att dra tokmycket åt vänster. Har även mixat bort pitch-coupling dvs sida-höjd då den drog mot stället samt roll-coupling då den även ville rolla åt samma håll som sid-input.

Nu är det bara att bränna bensin och lära sig mästra denna kina-ulti.

Hoppas den lever till Jönköping, hade varit kul att tävla med den.[8D]

//Patrick

Ultiman
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2010-08-01, 22:54:10
Mer flygning idag, går bättre och bättre. Tar ju X-antal flygningar innan man lärt känna en ny maskin. En dubbeldäckare har en del som skall mästras innan man kan börja kalla den \"bitch\"![;)]

Den kräver otroligt mycket styrande på alla roder \"på toppen\" av manövrer då farten blöder av. Likaså får man verkligen jobba för varje hammerhead, går inte att slappna av en 100-del, utan den skall styras på alla ledder genom hela hjulningen.
Spin är härliga, när den väl stallar så stallar den ordentligt och droppar nosen markant samt den vinge man \"vickar in\". Autoroterar mycket bra och nu skall jag bara få inte tajmingen på stoppen 100%.
Helt underbar att landa, bara att flyga in och välja när sista sjunket och inbromsningen skall komma. Så fort man drar av är det handbroms i!

Peter var med en stund ikväll och kunde agera fotograf, tack för det!
Äntligen flygbilder med spinner på!!![:p][}:)]



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201081225131_Ultimate50124.jpg)
35.86 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201081225212_Ultimate50127.jpg)
15.4 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201081225229_Ultimate50129.jpg)
19.65 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201081225255_Ultimate50130.jpg)
23.17 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201081225310_Ultimate50133.jpg)
25 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201081225325_Ultimate50136.jpg)
18.24 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201081225337_Ultimate50144.jpg)
39.27 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201081225350_Ultimate50145.jpg)
41.22 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20108122546_Ultimate50148.jpg)
64.6 KB

Livet börjar vid 46%!
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2010-08-12, 11:23:54
30 12min flygningar nu.
Kör med 3st PowerHD 9150MG (sida+höjdar) och 4st PowerHD 9110MG (skevar).
Servona funkar bra hittills OCH det är väldigt ström snåla!
Med dessa 7 digi servo förbrukar jag 220mA per flygning...[^]

MVH

Patrick

Livet börjar vid 46%!
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2010-08-29, 23:06:21
LYSTRING ALLA CRRC-Pro GF50i ÄGARE!!!

Om ni har denna motor i en kärra och tycker den är lite trött, prova genast en bra 20-10 propp!

Min funkade bra och gav hyffsade prestanda i AA-Extran.
Men Ultimaten var lite trött. (som ni kanske såg i Jönköping)

På inrådan av min vapendragare och tillika motor-coach/mentor Mr RPM, så skruvade jag idag på en sprillans ny JXF 20-10.
Dra åt he--te vilken skillnad!!!
Varvade 7140 statiskt och jäklar vilket drag det blev i kärran!!!
Helt plötsligt har jag allt drag jag behöver...[8D]
Helt annan kärra att flyga nu när kinesen orkar hålla effekt varvet uppe även i vertikalerna.

Så, av med alla 22 tummare, ja även 21 faktiskt och prova.

TJOHOOO!!![:D][:D][:D]

(39 flygningar nu)

Livet börjar vid 46%!
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paho on 2010-08-30, 13:31:15
Låter perfekt, jag har beställt en 21x10 och en 20x10 JXF. Då börjar jag med 20x10an

Passar den till min Extra?

/Patric
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2010-08-31, 11:06:50
Yes, du kommer att bli glatt överraskad![}:)]
Den varvar upp till fullvarv som en kobra hugger, var beredd på det!

2-bladiga upp o ner nån tum spelar ingen roll, mer än mer eller mindre dragkraft/fart/broms.
3-bladigt kan ha mer inverkan på egenskaperna fast också det är mest en vanesak.

Kör hårt! (Glöm inte, Shell V-Power i tanken, the best an IMAC pilot can get...)

//Patrick

Livet börjar vid 46%!
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: Lonsan on 2010-08-31, 19:14:47
quote:
Originally posted by paroos

LYSTRING ALLA CRRC-Pro GF50i ÄGARE!!!

Om ni har denna motor i en kärra och tycker den är lite trött, prova genast en bra 20-10 propp!

Min funkade bra och gav hyffsade prestanda i AA-Extran.
Men Ultimaten var lite trött. (som ni kanske såg i Jönköping)

På inrådan av min vapendragare och tillika motor-coach/mentor Mr RPM, så skruvade jag idag på en sprillans ny JXF 20-10.
Dra åt he--te vilken skillnad!!!
Varvade 7140 statiskt och jäklar vilket drag det blev i kärran!!!
Helt plötsligt har jag allt drag jag behöver...[8D]
Helt annan kärra att flyga nu när kinesen orkar hålla effekt varvet uppe även i vertikalerna.

Så, av med alla 22 tummare, ja även 21 faktiskt och prova.

TJOHOOO!!![:D][:D][:D]

(39 flygningar nu)

Livet börjar vid 46%!




Aj aja ajaj aj aj aj då[B)]. 20 tum[xx(] Min \"lag\" för aerobatic plan säger att man ska ha minst en tum mer prop diameter än man har dm spännvidd.[^]

/26\" på 2,3m kärra.


no more gassers 4 me???
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2010-08-31, 22:38:39
Var just ute och plågade skiten ur den igen...den verkar skita helt i lagar o regler som den far runt![}:)][8D][:D]

Livet börjar vid 46%!
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2010-08-31, 22:40:14
quote:
Originally posted by Lonsan

quote:
Originally posted by paroos

LYSTRING ALLA CRRC-Pro GF50i ÄGARE!!!

Om ni har denna motor i en kärra och tycker den är lite trött, prova genast en bra 20-10 propp!

Min funkade bra och gav hyffsade prestanda i AA-Extran.
Men Ultimaten var lite trött. (som ni kanske såg i Jönköping)

På inrådan av min vapendragare och tillika motor-coach/mentor Mr RPM, så skruvade jag idag på en sprillans ny JXF 20-10.
Dra åt he--te vilken skillnad!!!
Varvade 7140 statiskt och jäklar vilket drag det blev i kärran!!!
Helt plötsligt har jag allt drag jag behöver...[8D]
Helt annan kärra att flyga nu när kinesen orkar hålla effekt varvet uppe även i vertikalerna.

Så, av med alla 22 tummare, ja även 21 faktiskt och prova.

TJOHOOO!!![:D][:D][:D]

(39 flygningar nu)

Livet börjar vid 46%!




Aj aja ajaj aj aj aj då[B)]. 20 tum[xx(] Min \"lag\" för aerobatic plan säger att man ska ha minst en tum mer prop diameter än man har dm spännvidd.[^]

/26\" på 2,3m kärra.


no more gassers 4 me???



26\" på en 2,3m kärra verkar litet!?
Se annan tråd...[}:)]

Livet börjar vid 46%!
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: paroos on 2010-09-28, 23:23:49
Typiskt, beställde lite reservdelar och inget passade...[xx(]
Suck, dessa Kinesplan...[|)]



Kanske kan man ta hål i motorkåpan för baldakinen?
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010928231950_DSCN4647.jpg)
83.65 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201092823207_DSCN4648.jpg)
88.43 KB

Funkar kanske om jag sätter ett PowerHD servo till på sidrodret?
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201092823216_DSCN4649.jpg)
55.05 KB

Njaeee, men som reserv vinge kanske...?
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201092823227_DSCN4650.jpg)
57.81 KB

Yes! Smackar dit det med en fet plywoodbit tvärs canopyn!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010928232252_DSCN4652.jpg)
89.41 KB

//Patrick

Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-Spektrum/HorizonHobby
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: Mats_N on 2010-09-29, 17:05:14
ARF = Always wRong Fabricated

Mats
P=U*I
Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: Skymic on 2010-09-29, 18:48:04
kom igen nu igång med en ny byggtråd nu[:D] så vi får se skönheten[:p]

//Micke




Title: Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com
Post by: Lonsan on 2010-09-29, 19:15:54
Förutom lite missar i dekoren ser jag inte riktigt problemet???
Går nog att fixa till med \"gnuggisar\" eller såna däringa tuggummi tatueringar.
Tuggummit i sig funkar ju dessutom som bra lim till delar som inte ska sitta allt för fast, typ landställ.

no more gassers 4 me???