Har redan fixat det skruvade landstället på min Apollo 13.
Slapp byta stället men det var svettigt att få det i någorlunda rätt vinkel igen
Nu gäller det vingen. Den ena gick av en bit utanför rörtunneln (frigolitvinge).
Får se detta som positivt då jag slipper bråka med själva stommen i vingen. Den andra vingen ser helt OK ut. Måste kollas noggrannt naturligtvis
Jag har lagat ett liknande brott på en gammal F3A kärra för många år sedan. Tror att jag använde mig av vanligt vitlim för att först foga ihop halvorna (lät det torka ca.en vecka), för att sedan se över plankningen och göra erforderliga förstärkningar.
Hade tänkt att först limma ihop halvorna genom att använda en hylvelbänk för att få erforderligt tryck och att få allt rakt.
En fråga till er flygdårar därute: Vilket lim är bäst lämpat för det jag beskrev ovan?
Anm.: Kan använda hjulkåporna från min Robertsson CAP 232.
Converterar Extran till en Cabriolet, då även huven skakade sönder.
Trodde att detta skulle bli ett vinterprojekt men det är typiskt, börjar man pilla på en havererad kärra är det svårt att sluta med pillandet.
Tacksam för råd
Barry
Tråkigt med haveriet.
Cellplastkärnan har ju ingen betydelse för hållfastheten i vingen, så limma ihop den med PU-lim det fyller också ut om det skulle fattas lite smått.
Sedan vet jag inte hur du tänkt dig med plankningen, det är ju den som tar upp lite belastning förutom balken.
Normalt är det ju den sk D-boxen som ger vridstyvheten till vingen det andra är ju i stort sett bara utfyllnad. Kan du inte laska plankningen så går det ju att skära ett snitt under plankningen och köra in 0,8-1mm plywood några cm och limma ihop delarna.
Den är väl förmodligen glasfiberklädd med tunn väv, oavsett så kan du ju lägga på tunn väv.
Men som sagt det viktigaste är ju att få tillbaka styrkan i hela vingbalks längden. Man kan ju få en chock ibland när man tittar in i glasfibervingarna och ser att det inte finns tillstymmelse av balk utanför vingröret.
(Jag tycker det är sjukligt kul att reparera trasiga flygplan, dock ej i det skicket som Veloxen blev.)
/ Lennart
Om jag inte mins fel så var din vinge en ren cellplast kärna med balsaplankning.
Hur man reparerar beror på hur mycket tid man vill lägga ner. Jag hade limmat ihop vingen med pu-lim blandat med vit-lim då skummar det ordentligt så vingen måste spännas fast ordentligt så att den inte vrider sig på något sätt. Cellplast har en förmåga att expandera när den brister så det är en god ide att mäta upp den. När detta har stelnat skulle jag byta ut balsan i brottet ca 20cm -30cm och limma med samma blandning. Det är balsaplankning som ger vingen dens styrka på dessa vingar. Eller slipa ner balsaplankningen en bit och lägga på tunt glass eller kevlar två lager 80grams väv (har nog en bit om du vill ha) ej kolfiber för då är det risk att det blir för styvt, som resulterar i brott där kolfibern slutar. Jag har använt denna teknik att sätta i hopp vingmitten på 3 meters el seglare som bär på 20 sub-c celler och det håller.
/Håkan
Tack för era inlägg. Det skall nog gå bra att laga vingen.
Huven (cockpit) sprack ju också.
Extran är ju en gammal Eurokit modell (240 cm). Var inne på Eurokits hemsida, men det verkar som om dom har upphört med modelltillverkningen.
Frågan är: hur skall man få tag på en ny huv?, kanske även en vinge??
Allt annat verkar helt föutom lite linkage, mm som vibrerade sönder.
Vad vet man, det står kanske en hel modell och skräpar någonstans och vill upp i det blå igen.
Barry
Hej !
För info är det gunter metterhausen i tysklad som tillverkat formarna, jag köpte en modell 1992 av denna
Hans företag gick i KK och eurokit köpte verktygen.
MVH
Benny
Benny
Såg att lågfartsnålen var böjd på Tillotsonförgasaren (3W 75) på min Extra 260. Det går fortfarande att skruva på den, men då får jag ta av Prop/Kåpa varje gång (hade Mc Donalds sugrör från nålarna och ut genom kåpan).
Kanske går det att böja till nålen, bäst vore att få tag i en ny??
Vet nån var man beställa reservdelar till Tillotson förgasare?
Föresten, vad skall man ha en lågfartsnål till??[:D]
Kent
Barry
quote:
Originally posted by Kent
Kanske går det att böja till nålen, bäst vore att få tag i en ny??
Vet nån var man beställa reservdelar till Tillotson förgasare?
Nålarna är härdade så dom bryts direkt om du försöker bocka tillbaka (jag vet[;)]).
Skicka ett mail till Geir, så har du nålar efter någon dag...
http://www.3wnorge.com/
Peter Schmidt, Teampilot Autopartner -
http://www.autopartner.se
RPM har redan fixat en ny nål, han har alltid såna i bakfickan - flest högfartsnålar..
En Blänkare - skulle behöva en ny huv till min Eurokit Extra.
Barry
Tyvärr var det fel nål. Behöver alltså en lågvarvsnål till en Tillotson. Vilken förgasarversion? Vet ej, det står B2 på ett ställe samt 25C329 på ett annat. Det sistnämnda är nog ett serienummer.
Förgasaren sitter på en 3W 75 motor. Har kollat på nätet ang. reservdelar, har inte hittat något ännu............
HJÄLP!! Skulle gärna vilja ha med APOLLO Extran till Brännebrona
Barry CO
Mejlade just Geir, får se om det nappar där
Barry CO
Lyckades på nåt konstigt sätt hårdlöda ihop den brustna nålen med hjälp av ett lödfixtur och +4 läsglasögon . Får se om det fungerar när det är dags för motortest.
Nån bild är det omöjligt att lägga in
Barry CO
Provkörde 3W 75\'an i Apolloextran igår, Hjälp - rensade carporten [8D]. Fick slipa ned lagningen av L-nålen lite till då den inte bottnade ordentligt.
Hade tänkt premiära i Brännebrona men det blir lite trångt om plats på hemvägen pga att.......
Barry CO
Nej nej nej...gott om plats i bilen även till en xxxx, det är hög tid för uppskjutning av Apollo 13!!![}:)][}:)][:p]
Jag har redan bokat plats längst fram...
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Så här blev det efter reparationen av den högra vingen samt lite Oracover och klipp/klistra text.
Håkan Dahlberg gjorde grovjobbet med den strukturella lagningen av vingen, som var av utanför vingröret, tack igen Håkan.
Skall nu bara montera ett skevroderservo i samma vinge innan provflygning.
Det är många skavanker kvar att laga, håller bla på med att färdigställa en plugg till cockpit som skall vakuumformas.
Fronten på motorkåpan har Mattias börjat laga.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2011816114848_Apollo_3.jpg)
78.16 KB
Barry CO
Igår blev det provflygning. Det kunde ha slutat illa.
Efter att ha trimmat Extran drog jag på varvid den började kränga hit och dit, dök och steg om vartannat.
Trodde jag hade nåt fel på kommunikation så jag drog av och landade.
På finalen såg jag att huven hade släppt i framkanten och var uppfläkt som en stor broms rakt upp. Den stackars piloten var fastklämd mot headrest. Tur att den var gjord av gummi.
Luftströmmarna över stjärtpartiet måste ha miskat roderinverkan på både höjd och sida. Denna Extra har ju den skalariktiga längden på bakkroppen, dvs kortare än på de flesta andra modeller. Tror den blir \"extra\" känslig för såna här \"laminärströmningsförstörare\".
Gick att styra bättre vid lägre hastighet.
Tänkte sen köra utan huv, men förhållande blir annorlunda då så nästa test får bli i Helsingborg efter att ha säkrat huven bättre.
Hade tur igen då huven ramlade av presis när jag taxat fram till depon. några bilder:
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201182492038_bild.JPG)
37.46 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201182492112_Apollo2.JPG)
37.83 KB
Barry CO
Det var väl helt i Apollo-13 anda..[;)]..efter en inte helt felfri start och \"smärre\" tillbud så landade den lyckligt till slut.
/Lennart
\"skulle bara\" justera Mellanregistret på 3W 75\'an i Apollon när den lagade
L nålen gick av. Denna gång för gott.
Den 5/8 mailade jag info om partsnummer
På nålarna till Tillotson förgasaren (finns att hämta på
3W\'s hemsida) till Autopartner.
Inget svar ännu trots påstötningar.
Finns det någon som har vad jag behöver, ta
med detta till Sunne.
Barry CO
Har gjort en plugg för att tillverka en ny huv till Apollon. Har lite frågor om detta vad det lider.
Som sagt i ett annat forum, skickade 3W Modellmotoren helt gratis nya nålar till 3W 75i förgasaren. Motorn är provkörd i kärran - OK
Barry CO
Som sagt, pluggen är klar till huven på Apollon.
Tillverkade en ram som presis passar in i köksugnen. Fick tag på
en polykarbonat plastskiva (Macrolon), tjocklek 1 mm som jag skruvade
fast mellan de båda ramhalvorna.
Att enbart försöka pressa det uppvärmda plastskiktet över pluggen
gick sådär. Huven blev för bred. Tänkte slippa tillverka en vakuumlåda, men
Murphy tyckte det var lika bra att ha en sådan tillhands. Lådan blev klar igår.
Fick kapa en del av ett dammsugarmunstycke som monterades i gaveln i lådan.
F..N det är ju jag som dammsuger hemma, men vad är viktigast här i livet....?
Rikard Levenstam tyckte att jag skulle skaffa PETG plast som är lättare att
forma.
De flesta leverantörer säljer skivor på 2050 X 1250 mm, och man måste handla för
minst 1000:-.
En räddande ängel blev Göran Lindquist på Hobby Trä i Gnarp. Han levererar nu
en skiva 1mm PETG med måtten 500 X 1250 mm (inrullad) i dagarna.
Lite bilder på min vakuumlåda. Ramen är nu laddad med 1mm PETG plastfilm.
Medger att ramen är i minsta laget för pluggen men jag känner inte någon pizzabagare.
Har inte testat ännu. Måste först spackla bort några bucklor på pluggen. Återkommer
Barry CO
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/20122494825_vakuum_2.jpg)
63.81 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/20122494853_vakuum_3.jpg)
76.72 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/20122494913_vakuum_4.jpg)
81.42 KB
Fick hjälp av Mattias, vi lyckades på första försöket
TUR IGEN.....[8D]
Tips:
Satt fast \"fötter\" under pluggen (5 mm balsa med dubbelhäftande tape. Det gör att plasten sugs fast bättre längst ned, dvs mindre klockform
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201227143523_IMG_0276.JPG)
62.24 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201227143542_IMG_0277.JPG)
54.82 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/20122714364_IMG_0278.JPG)
54.26 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201227143621_IMG_0279.JPG)
50.89 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201227143640_IMG_0280.JPG)
54.53 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/20122714379_IMG_0282.JPG)
64.25 KB
Hej
Glädjer mig att min gamla maskin återfår sina former..
Extra 260 är en extra linjeskön maskin..[:D]
Dags för freestyle med kärran igen..?
Vi hörs.
Pär
Kul att se att Vivackén fungerade som tänkt... Själv får jag nöja mig med att cadda detaljer medans jag är 700mil hemifrån..... keep up the good work :-)
Håller på med att spackla och slipa mororkåpan inför omlackning.
Aluminiumspinnern,som sprack sönder hade karvat bort en hel del i fronten
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201222210131_motor.jpg)
46.18 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2012222101843_motor_2.jpg)
48.9 KB
Barry CO
Jag har din spinner hemma i garaget. Lägger upp en bild senare:-)
Den nya huven på plats, piloten ser skräckslagen ut
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2012224171117_huv_3.jpg)
67.34 KB
Klar för omlackning
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2012224171231_motorhuv_2.jpg)
45.44 KB
Nyinköpt väderstation. larmar vid 25 m/s, allt under anses flygbart.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2012224171920_vaderstation.jpg)
42.15 KB
Barry CO
\"Den nya huven på plats, piloten ser skräckslagen ut\"
Jag förstår det, den vet vad som väntar...[:D]
Pär
Nyinköpt väderstation. larmar vid 25 m/s, allt under anses flygbart.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2012224171920_vaderstation.jpg)
42.15 KB
Barry CO
[/quote]
Aha, du menar \"väderstationen står kvar=flygväder\"
\"väderstationen har blåst bort=dax att landa\"[:D]
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Tycker piloten ser lite \"Crazy\" ut...den i modellen ser mest rädd ut...[:D]
//Patrick
IMAC-Sverige
Var hittar man hjulkåpor till Apollo Extra 260\'an?
De bör vara ca 30 cm långa och 6 cm breda. orkar inte laga orginalen igen.
Barry CO
Sådan kanske jag har i nån låda.
Ska kolla.
Jo det hade jag. Hur många ska du ha?
Ring så kollar vi om det faller i din smak.
mvh
Håkan G
quote:
Originally posted by Kent
Var hittar man hjulkåpor till Apollo Extra 260\'an?
De bör vara ca 30 cm långa och 6 cm breda. orkar inte laga orginalen igen.
Barry CO
Hej Kent,
GraphTech har fina om du inte hittar här hemma.
http://www.graphtechrcshop.com/product.sc?productId=180&categoryId=28
Hälsningar.....Jonny
www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Hej Kent.
Jag har också hjulkåpor 31 långa och 50mm breda
samma som de som finns här. http://www.krill-model.com/eu/en/index.php?id=spareparts&model=100
både helt nya och bättre beg alla är gula just nu.
jag har hjul som passar också.
/Lennart
Tack för tipsen
Var just och hämtade hjulkåpor hos Håkan Gertonsson.
Han hade ett par av rätt storlek.
Tur igen.
Barry CO
Hej igen
Äntligen!!
Tre år efter Gotlandskraschen är Extran i visnings och flygskick igen.
Tack än en gång Håkan och Mattias för reparationshjälpen.
OK. Jag har flugit den två gånger med \"fulhuvarna\" bara för koll av allt annat.
OBS! Ej Ripp Proppen på.
Sessan inspekterar vingarna.
Lite bilder:
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2012318145318_Apollo_ready1.jpg)
78.92 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201231814549_Apollo_ready2.jpg)
88.98 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2012318145447_Apollo_ready3.jpg)
68.34 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2012318145525_Apollo_ready4.jpg)
64.47 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2012318145911_Apollo_ready6.jpg)
81.45 KB
En av dom sista bilderna innan krashen
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201231815181_extra260_11.jpg)
64.17 KB
F-n vad kul Kent! Vet hur mycket du gillar denna kärran...[:X]
Nu ser vi fram emot, rätt propp och rätt låt...[}:)][:p]
[8D]
//Patrick
IMAC-Sverige
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/237c58fe.jpg)
[}:)]Ståpäls
//Micke
IMAC-Sverige
När du bakade plasten... Hur länge och vilken temperatur hade du?
//Ola
Satte ugnens temp på 160 grader. Vid uppnådd temp. las ramen med plasten in.
Vi kunde se förloppet (rengör ugnsfönstret). När filmen började hänga ca 1 cm och röra sig tog vi ut ramen och pressade den omgående över pluggen.
Detta måste ske snabbt då filmen avkyls fortare än man kan tro.
Tog aldrig tid på hur lång tid filmen var i ugnen. uppskattar det till max 1 min.
Barry CO
quote:
Originally posted by Kent
Satte ugnens temp på 160 grader. Vid uppnådd temp. las ramen med plasten in.
Vi kunde se förloppet (rengör ugnsfönstret). När filmen började hänga ca 1 cm och röra sig tog vi ut ramen och pressade den omgående över pluggen.
Detta måste ske snabbt då filmen avkyls fortare än man kan tro.
Tog aldrig tid på hur lång tid filmen var i ugnen. uppskattar det till max 1 min.
Barry CO
Tackar , gjorde samma sak för mååånga år sedan men hade svårt för att få det bra så det var därför jag var nyfiken
Speed is the key[:I]
Fick byta chokeservot som jag brände sönder pga val av fel modellminne. J..lar vad det tjöt. \"Tur igen\" att det bara var just detta servot.
Valde \"Extra 260\" i stället för \"Apollo\".
Döpte om \"Extra 260\" till \"Riff Extran\"
Pensionärsvarning igen....
Barry CO
Fick göra en utelandning i högt gräs med COMP ARF Edgen i onsdags vid motorbortfall.
Knäckte ställinfästningen, snart lagat.
Den nittiogradiga Insugstratten knäcktes också då den sticker ut en bit undertill på motorkåpan.
Försökte beställa en ny direkt från 3W:
Air Intake manifold 90° - Small
Article no. 10101340 Euro 21,16
De hänvisade till Autopartner så jag vidarebefordrade mailet till dem.
Ingen response därifrån, varken på mail eller telefon.
Finns det nån annan i Sverige som kan hjälpa till med detta?
Lite synd då jag flugit in mig ganska så bra på Edgen och hade tänkt använda den i sista tävlingen.
Varför stannade motorn? Jo, fästet för throttleservot hade delvis spruckit vilket gjorde att tomgången blev för låg i samband med landning.
Barry CO
Hhej Kent. Jag har en trätt till 3w110 ny i kartong. Ska inte till Göteborg dock. Maila mig sa löser vi det
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam
Hhej Kent. Jag har en trätt till 3w110 ny i kartong. Ska inte till Göteborg dock. Maila mig sa löser vi det
Rikard, jag ska ner, Kent, kommer ni fram till något så kan jag ta med mig prylarna
/Patric
Men du ser :-) Finns lösningar till allt..
Köpte ny tratt till min 3W, sen skar den innan jag han byta...3W bytte tratt på garantin så den ligger och skräpar.
Tratten kommer inte passa till min nya motor som jag tror just nu hehe...
/Rikard
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam
Men du ser :-) Finns lösningar till allt..
Köpte ny tratt till min 3W, sen skar den innan jag han byta...3W bytte tratt på garantin så den ligger och skräpar.
Tratten kommer inte passa till min nya motor som jag tror just nu hehe...
/Rikard
[}:)]Jag visste det, det var kört när du testade Svarte\'ns 40% Krill yak.
//Micke
IMAC-Sverige
Fast det är samma tratt på alla?
Tror det är nåt runt...[}:)]
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Micke...Det har jag inte sagt.... Inget beställt inget bestämt... Bilen kostar en förmögenhet att laga efter raset i växellådan + service för ngn vecka sedan, så jag måste köpa mig glad igen ;-)
Hmm.... Undrar vad tråkiga hotellnätter i USA kan ställa till med :-)
Tråkiga hotellnätter i USA!!??!?
[;)]
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Tack Rickard för ditt SMS i ärendet.
Kan ni få ned tratten till Göteborg vore det bra.
Naturligtvis gick röret av på locket i förgasaren. Går nog att borra/gänga så att man kan skruva in ett nytt rör.
Vad en servohållare kan ställa till det...
Tack alla inblandade.
Barry CO