Hej
Jag har ju missat att lägga in en byggtråd, Men jag fixar en sådan i efterhand.
Nu är den i alla fall klar för provflygning.
[:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/20098117506_CIMG3718-1.jpg)
142.23 KB
[:D][:D][}:)][}:)][:p][:p][:p][:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/200981175134_CIMG3728-1.jpg)
128.42 KB
Kolla vad mycket längre den är än C-ARFExtran.
Kolla in vad lycklig man kan bli..
[:p][:p][:p][:p][:p][:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/200981175343_CIMG3715-1.jpg)
114.52 KB
Ulf Svartén
Utrustning, vikt?? etc etc [:p]
kortsluten ack luktar illa
Gratulerar.
Den är så äckligt fräck! [:p]
Ser fram emot att se den i Jönköping.
//Ulf S
den är såååååå brutal, jag är inte minsta avunsjuk, undrar just hur min Moki skulle göra sig i nosen på den där, skulle nog 100 i ljudpoäng[:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:D]
Fly volvo
Drive Krill
eller hur var det nu[?][?]
//Micke
Ps en mycket bra byggtråd, inte messa detaljer och sådant trams[:D]
Det är väl ungefär så mycket det var att bygga på den eller....
[:D][:D][:D]
Ser fin ut Uffe, men var är den 3-bladiga snurran.[;)]
30*14 2-blad.
Det borde väl räcka eller vad tror ni???
[8][8][?][?][:0][:0]
Ulf Sv
Nej du Lennart. Såm du vet tar det ett helt år att bygga en ARF????????????????????????????????
[?][?][?]
Ulf
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/200981215112_CIMG3573-1.jpg)
84.81 KB
Ulf Svartén
FLYGRECENSION!!!
[:)][:)][:)][:)]
//Ulf S
Det enda jag har lärt mig under alla år, är att det blir bäst om man gör det rätt från början.
Dessa problem hade man aldrig innan ARF ( Almost Ready to Fix) tiden.
Du ser ju själv de kan inte ens få dit ett roderhorn på rätt sätt, inte ens skicka med grejor som passar.
/ Lennart
[;)]
Hmm 30x14 är det samma bult hål som vår ???
[:D][:o)][:o)][:o)][:o)]
Hej Uffe hörru du du
Har du beställlt någon 3 metARF ÄN
????????????????????????????
Uffe och mice gNK nykra
[V][V][:(][:D]
Hej Lennart
Vår ä ente lång men han e smal
Mick å Ull
Ajabaja inte posta på fyllan grabbar!
Tänk på att vi inte har nån ålders gräns på forumet[:D][:D]
Måste erkänna den är sjukt ful-snygg och riktigt \"Sovjet-robust\" i designen...BRUTAL!!![}:)]
Hur var det nu...
Drive Volvo
Love IMAC
Fly with Krille???[?]
Näää, vem e Krille[?][:p][:D][:D]
Fly a lila Yak skall det nog vara...
Äsch, minns inte nu efter alla öl, kaffe-gökar, o Cognac.
Klarnar väl![8)][:p]
Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Haj
Ja då har kråkan varit i luften.
Startvikt med 750 gram bly och halv tank 18,3 Kg
[:D][:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/20098219138_CIMG3740-1.jpg)
78.71 KB
[:D][:D]
Ulf
Grattis, och den flög förstås skit____[8D]
____________
Peter Schmidt
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/200921222157_modeller.JPG)
Grattis !!
Vi får se om det blir premiär även för oss i veckan.
/ Lennart & carl
Grattis!
Men, hur flög den???[8)]
Vad har du i den? Är det pryttlarna från Jätte C-ARF Extran?
Kollade på Krilles hemsida, såg att den även finns i ett annat jäkligt snyggt färg-schema![:D][:D]
Får vi se den i Jönköping???
Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
Gratulerar!
Det var bara det som saknades, man blir ju inte bättre än sin utrustning, så nästa gång vinner du Ulf[:)][;)]
Det blir ju en killermaskin, det fins inget vackrare än en Yak
//Micke
Tack Mikael I och Benny för supporten vid första starten.
[?]Ja Benny dök upp som gubben i lådan 10 min före start!!??[?]
[:p] Jag brukar kunna lukta mig till provflygningar???[:p] Det var därför jag åkte hit. Var hans första kommentar..
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/20098381018_Provflygning.jpg)
101.87 KB
Lite om bygget.
Det som tar jätte mycket tid på de flästa compositmodeller är roderhornen i framför allt vingen.
De skall sitta exakt i gångjärnslinjen och det yttre hornet blir ju lite längre då man skall mäta ifrån där rodret är hängt.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/20098381714_Hojdroder.jpg)
95.75 KB
Limmning av roderhorn till höjdrodret.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/2009838195_Skevhorn.jpg)
84.82 KB
Skevrodret
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/20098382025_Skev-1.jpg)
95.24 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/20098382044_Skev-2.jpg)
97.42 KB
Jag fortsätter.
Till skevrodren använder jag 2 st Hitec HS 5955 TG på varje skevroder.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/20098382320_Skev-3.jpg)
100.16 KB
Servoinstallation av sidroderservona
Jag använder 3 st Hitec HS 5955 TG till sdrodret
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/20098382658_Sidroderservon.jpg)
109.12 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/20098382732_Sporre.jpg)
82.21 KB
Sporrhjulsstyrning
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/20098382854_Landstall-fors.jpg)
133.79 KB
Kolfiber förstärkning av infästningen till landstället.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/2009838303_motor.jpg)
111.2 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/20098383020_Ljuddampare.jpg)
99.76 KB
Motor och ljuddämpare.
Jag använder ZDZ 160 RV-J och MTW TD 110 K ljuddämpare.
Liten sammanställning av utrustning i min YAK 55 M
Motor ZDZ 160 RV-J
Ljuddämpare MTW TD 110 K
Minifold MTW Knukle Header
Motor acc DPSI LOGOO 2100 Lipo
Strömfördelning DPSI TWIN
Accar 2 X DPSI LONGOO 3300 Lipo
Acc varnare DPSI BMS
Sidroderservo 3 X Hitec HS 5955 TG
Skevroderservo 4 X Hitec HS 5955 TG
Höjdroderservo 4 X Hitec HS 7955 TG
Trottelservo Multiplex Digi 4
Mottagare 2 X Futaba 5014 G3
Till sist en snygg landning i låg hastighet och högt alfa.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/20098384211_Landning.jpg)
91.37 KB
Hur transporterar man en 3 metersmodell från hemmet till flygfältet??
Jo man lastar in modellen i sin flygarbil.
Med sidrodret och propellern på.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/2009838469_Lasta.jpg)
120.39 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/20098384827_bil.jpg)
120.84 KB
Ulf
Otrolig packning!
Nu kommer begpriserna på Golf Variant att skjuta i höjden.
[:D][:D][:D]
//Ulf S
quote:
Originally posted by yak55sp
Haj
Ja då har kråkan varit i luften.
Startvikt med 750 gram bly och halv tank 18,3 Kg
[:D][:D]
Ulf
750 gram bly... i nosen ? [:0]
isåfall är det helt klart att den kärran behöver en stabil Moki klump till motor i nosen [:D]
brutalt fin kärra [:)]
hur är det med markfrigången med den snurran ?
kanske kan man pilla dit en 32\":are också om det skulle behövas ?
/Perra
Hej
Inga problem med frigången.
Du kan säkert ha en 40\" om du skulle vilja.
Ulf Svartén
mmm... 40\" snurra [:p]
bra att veta om man skulle vilja sätta en Moki 400cc i nosen på den någon gång [8D]
men det är klart,
då behövs väll 750 gram bly i tailen på den istället, hehe [:D]
jag väntar nu med spänning på att min egen Krill Yak ska anlända i slutet av augusti [:)]
en Moki 250cc motor får det bli så man slipper blya så mycket [:D]
det motor ljudet lär väll i alla fall ge
en 10:a i soundscore... [8D]
/Perra
Hej
En liten sammanfattning om hur modellen flög!
Jag har gjurt 4 st 10 minuters flygningar.
- Jag vägde in TP några millimeter framför det angivna.
- Motorriktningen är det som den snedställda motordomen ger.
Modellen lättade efter några meter med endast 1/4-1/2 gas, Den kändes väldigt lätt.
Väl i luften 8-9 klick på höjdtrimmen sen gick den spikrakt.
Jag flög runt en liten stund sen var det dags för landning.
Stabil inflygning men den känns lite baktung, Vill stegra lite.
Lite dykroder så är allt lungt.[^]
[?]-- Underligt att modellen känns baktung i landningen då TP ligger lite framför det angivna och den flyger rakt med lite höjdtrim.[?]
Lite förslag tack...
Så flygning 2-4.
Började känna lite på den.
Ruderutslag och expo verkade ganska bra. Gaskurvan var kass.
Flygning rakt upp och rakt ner är så gott som spikrak.
Flygning upp och ned var även den spikrak utan något dykroder.
Jag provade även knivegg lite grann den flög rakt även där. Men det var ett väldigt kort test i kniv.[:p]
Så var det dags för programmet.
Först försöket flög jag rakt in i solen i först manövern (fick en tillrättavisning av Micke I-- Det var ju detta jag sa innan![V] Gör om gör rätt..)
Andra försöket. Motorstopp i andra manövern[:0][:0].
Men modellen var väldigt lik C-ARF Yak 55 SP att nödlanda..
Lite som skall fixas.
Baffla motorn.
Flytta TP några mm framåt.
Ratta lite på nålarna på motorn. (TIM var är du)[:X]
Installera en DPSI BMS.
Onsdag blir det flygning för hela slanten....
Ulf Svartén
Såå... [:)]
hur gick det igår ? blev det något fluget ?
lite video när du flyger denna vackra ryska fågel skulle sitta fint [8D]
/Perra
[:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Japp så var det att flyga Ulfs Krill Yak, Fantastisk.
Fick prova den med den nya Propellern 30X14 gick tyst och fint, med ett enormt drag ZDZ Power.
det slutar väl med att det blir dyrt[;)]
/Micke