Här finns en liten film som visar,vad som händer i tanken under flygning.
Sen kan man fundera lite på när och hur man möjligen skulle kunna få störningar vid olika flygfall samt setuper.
Problem att länka till filmen så länken går till sidan i FG forumet.
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=38890&page=10
/Lennart
Neoprenslang till klunken som håller sig mjuk o fin samt en bra filtklunk så kan man sova gott o flyga tryggt![8D]
(Filtklunken är som en liten \"reservdunk\" de ögonblick soppan e väck)
//Patrick
PS.
Just på IMAC tävling är det ganska safe, tankar man fullt så har man ju massor kvar efter 2 sekvenser. Även intermediate piloterna som flyger \"länge\" bör ha en rejäl skvätt kvar.
Så på tävling skall ju inte soppatorsk eller soppa tillförsel pga låg nivå kunna bli ett problem.
DS.
Väldigt bra tips, Lennart! Skulle vara intressant att se en film filmad med kamera inne i planet också.
Jag håller på att installera tankar och två saker jag skulle vilja ha lite expertråd om är:
Jag tänker använda PET och det finns ju otaliga former. Är någon speciell att föredra? Midja/inte midja, lång/kort etc.
Mina första tester gjordes med av naturliga skäl med julmust, sen hittade jag några Loranga som var bättre och senast Pommac 1.4l, den är ju dessutom riktigt god[:D]
Åter till allvaret - Sen undrar jag också om slangen alltid ska vara så styv att klunken inte kan böja sig tillbaka? Och ska man använda vanlig gul slang även inne i tanken?
//Ulf S
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aerobat/2009121716156_SU29_kex_JR.jpg)
25.78 KB
www.krill-model.com
Neoprenslang i tanken och så kan man väl dela den och sätta en rörbit. Då kan den inte vika sig dubbel.
Så visar dom i manualerna till 3w:s tankar, eller om det var manualen till Carf-extran. Nån var det iaf.
Manualen till 3W visar en sådan här installation (svart neoprenslang inne i tanken):
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2010121145222_tank.jpg)
27.87 KB
// Peter Schmidt
Tygonslang (\"den gula slangen\") blir med tiden styv som XXXXXen på en ungtjur och lämpar sig därför inte som klunkslang. Uffe kolla på bilden och följ 3Ws råd så blir det bra...[:D]
Finns en Tysk firma som har goa gjejer om man skall bygga PET flaske tankar. Hittar inte länken men nån annan som vet vilka jag menar kan väl posta den? Ulf S använder dessa prylar om jag inte minns fel?
Här var den ju!
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=446
(Lennart din copy-cat...[;)])
Hittar inte Julmusten Uffe, eller Pommac, men Cola är gångbart![:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010121175838_Musteransicht.jpg)
82.49 KB
Hej, det var tydligen intressant även i Sverige.
ULF.S hela den tråden där filmen ligger handlar om PET flaskor mm, personligen skulle jag inte välja att klunken kan ramla fram för den skulle ju kunna fastna där samt att det krävs ganska mjuk slang vilket innebär att det kan bli kinkar på den.3W lösningen tycker jag är smakligast.Enda gången jag tror att det skulle kunna bli någon störning p.g.a t.ex.luft bubblor är Calles lång kniveggs spinnar då soppan kastas fram i tanken samtidigt som gasen är ganska hög vilket innebär att det skulle kunna bli en bit luft i slangen. Nu tror jag om jag kommer ihåg rätt att Walbro förgasaren har en liten kammare som möjligen skulle kunna fungera som flottörhus och fixa detta(det vet nog TIM). Men det hjälper ju inte alltid med bra tank setup de finns ju de som hovrat slut på soppan[:D][:D][:D]
/Lennart
Ursäkta Paroos.[:I]
Jag hade missat att det redan fanns öh...tankar tidigare.
Men det verkade ju vara intressant ändå. Man kanske skulle kunna på något sätt ha trådar eller sidor som bara behandlar en sak tex motor, dämpare, tankar då skulle man ju kunna få lite av sammanställning det finns ju så mycket bra. Jäklar tankarna... bara for iväg..
quote:
Originally posted by Aeroparts
Man kanske skulle kunna på något sätt ha trådar eller sidor som bara behandlar en sak tex motor, dämpare, tankar då skulle man ju kunna få lite av sammanställning det finns ju så mycket bra.
Ja, aktiviteten här i forumet har ju ökat allt eftersom så vi kanske borde skapa några fler kategorier?
// Peter Schmidt
Jag skulle aldrig känna mig trygg med en Coca Cola Light i min kärra[:p]
quote:
Originally posted by paroos
Hittar inte Julmusten Uffe, eller Pommac, men Cola är gångbart![:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010121175838_Musteransicht.jpg)
82.49 KB
//Ulf S
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aerobat/2009121716156_SU29_kex_JR.jpg)
25.78 KBwww.krill-model.com
quote:
Originally posted by Aeroparts
Hej, det var tydligen intressant även i Sverige.
ULF.S hela den tråden där filmen ligger handlar om PET flaskor mm, personligen skulle jag inte välja att klunken kan ramla fram för den skulle ju kunna fastna där samt att det krävs ganska mjuk slang vilket innebär att det kan bli kinkar på den.3W lösningen tycker jag är smakligast.Enda gången jag tror att det skulle kunna bli någon störning p.g.a t.ex.luft bubblor är Calles lång kniveggs spinnar då soppan kastas fram i tanken samtidigt som gasen är ganska hög vilket innebär att det skulle kunna bli en bit luft i slangen. Nu tror jag om jag kommer ihåg rätt att Walbro förgasaren har en liten kammare som möjligen skulle kunna fungera som flottörhus och fixa detta(det vet nog TIM). Men det hjälper ju inte alltid med bra tank setup de finns ju de som hovrat slut på soppan[:D][:D][:D]
/Lennart
Ja, man vill ju få saker rätt och på bästa sätt från början. Ska läsa hela tråden. Klunken verkar utredd, men flaskans form? Det kanske inte spelar någon större roll.
Walbroförgasaren har två kammare som i viss mån kan utjämna ojämn bränsletillförsel.
//Ulf S
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aerobat/2009121716156_SU29_kex_JR.jpg)
25.78 KBwww.krill-model.com
Men Uffe
Om du vill bygga en lätt maskin är det klart du ska ha Coca-Cola light som tank.
Jag har för vana att tömma tanken efter en dags flygning, vid hemtransport och förvaring vill jag hellst ha en tom tank. Har därför alltid två klunkar i tanken, förutom filtklunken till motorn även en mindre klunk för tankning/tömning.
Barry CO
Eftersom min acke i Extra:n (7150 mAh) innehåller ca 160674157303370786516853 aktiva elektroner med en total masssa på 0,1463...mg (milligram) så behöver jag ingen klunk.
Elektronerna har alla samma laddning och stöter därför bort varandra, dvs de sprider sig jämnt över tillgänligt utrymme i acken med en kraft något 10-tal
magnituder större än dess egenvikt. Gravitationen är alltså försumbar :)
Det är bland annat sån\'t som får mig att känna mig mer komfortabel med elflyget ;)
no more gassers 4 me
quote:
Originally posted by Lonsan
Eftersom min acke i Extra:n (7150 mAh) innehåller ca 160674157303370786516853 aktiva elektroner med en total masssa på 0,1463...mg (milligram) så behöver jag ingen klunk.
Elektronerna har alla samma laddning och stöter därför bort varandra, dvs de sprider sig jämnt över tillgänligt utrymme i acken med en kraft något 10-tal
magnituder större än dess egenvikt. Gravitationen är alltså försumbar :)
Det är bland annat sån\'t som får mig att känna mig mer komfortabel med elflyget ;)
no more gassers 4 me
Kent: Du har just blivit \"Kalkylad\"!![:p]
Elektroner är ett nödvändigt ont i våra maskiner [8D]
Barry CO
\"Elektroner är ett nödvändigt ont i våra maskiner\"
Likväl bensinen till alla elverken som går dygnet runt för att ladda[:D][:D]
touché!
no more gassers 4 me