IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Byggen => Topic started by: Kent on 2010-01-30, 12:02:41

Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-01-30, 12:02:41
Lite om vad som händer i min Friggebod. Har kommit så långt att det bara är servon som fattas. Kanske även en ny radio.
Kommentera gärna bilderna.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2010130114329_DSC00891_3.jpg)
87.99 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201013011521_DSC00892_3.jpg)
75 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201013011532_DSC00895_3.jpg)
84.31 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2010130115355_DSC00896_3.jpg)
73.04 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2010130115425_DSC00897_3.jpg)
66.37 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2010130115455_DSC00898_3.jpg)
49.62 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2010130115528_DSC00899_3.jpg)
79.44 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2010130115815_DSC00900_3.jpg)
79.56 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201013012027_DSC00894_3.jpg)
70.17 KB

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: paroos on 2010-01-30, 12:27:42
Ser bra ut.
Ang throttle servot så kan det ju skvätta en del om du inte skall ha insugstratt. En tratt e ju bra på många sätt, stabilare luftflöde och dämpar även insugsljudet en aning. 3W har trattar. OCH som en bonus har de även luftfilter om du vill. Inget skit in och dämpar insugljudet än mer.
Dock ser det trångt ut, får en tratt plats?

Som sagt, vet inte hur kåpan ser ut men du får nog ha en bra baffling och verkligen styra in luften om du skall få bra flöde genom insläppet till cannistern. Luften tar ju lättaste vägen och har du utsläpp i motorkåpan lär det mesta försvinna ut där. Övrig luft bak i kåpan kan bli turbulent...Om du gör rejäla utsläpp och styr ut luften ur kroppen kan du nog skapa ett sug som drar igenom luft.

Den där Corsairen vill jag se på premiären![}:)][8D]
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-02-22, 17:27:27
Sportsman memorering


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201022217277_DSC00011.jpg)
79.56 KB

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Skymic on 2010-02-22, 17:58:46
Snyggt Kent!

Strilren pilot och snygg instrumentpanel, har du byggt den själv[?]

/Micke
Autopartner RC
HAB


Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-02-28, 10:49:53
Jodå Micke, cockpiten har jag pillrat ihop av diverse delar, pilot och panel hittade jag hos en snubbe i Värnamo.

Började spåna ang pimpning. Varför inte fortsätta på ett för mig kärt tema [8D]

Kopiera/printa/klistra/tejpa först för att se om ideerna funkar. Sen kommer det till att göra det snyggt. Skulle alltså behöva anlita någon som gör klisterdekaler.

Det är först och främst Duffy signaturen som jag behöver.
Tror att Pimpmaster Patrik kan hjälpa mig att komma vidare

Lite bilder:



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2010228104744_pimp_1.jpg)
73.26 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2010228104823_pimp_2.jpg)
60.67 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2010228104852_duffy-rockerferry.jpg)
38.17 KB

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: paroos on 2010-02-28, 12:17:23
Droppa ett mail bara...

Duffy, Mercy...hehehe[}:)]
Fy f-n man hör takterna o rippandet i huvet direkt man ser omslaget.
En föraning om vad som komma skall hoppas jag?

(I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way!)
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-03-07, 14:31:47
Hade tänkt skaffa detta till Extra 230\'an:

1 st Emcotec RV Mini 5 Magic
1 st Emcotec SM Ignition Switch

Surfat runt lite, rätt stora prisskillnader
Vem skall man köpa av?

Vad rekommenderar ni för LiPos till Mini \"Magikern\"
Har lite erfarenhet av större Lipos. Det blir ju sammanlagt 8 servon
som drivs via \"Magikern\".

7 st DYMOND DS 9900 BB MG
1 st Hitec HS7950TH Titan

Är 2 st 1500 mA lagom, vilket märke mm?

En annan fråga.Ni som har Emcotec\'s Ignition switch. Har ni kopplat den parallellt med gasservot som Emcotec rekommenderar?
Det går väl lika bra att använda tex landställs utgången?



Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Tommy on 2010-03-07, 16:05:25
Jag har inte kopplat den parallellt med gasen utan bara satt den i en passande kanal på mottagaren.

Funkar bra för mig.
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: dahlberg on 2010-03-07, 16:40:42
Jag med[:D]

//Håkan
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: paroos on 2010-03-08, 00:03:47
Hey Kungen!

Ang. ackar så ju större ju bättre...viktskillnaden på 1000mAh mer ex. är försumbar. 2 x 1500 = 3000 är litta klent om du vill flyga mycket och inte vill ladda ofta. Speciellt om du inte har koll på förbrukningen via en BMS eller likn.
Starka digi-servo suger litta ström. Eller väldigt mycket, beroende på flygstil...hehehe[}:)]
2x3000 så slipper du ladda över en tävlings weekend.
Jag kommer att köra 2 x 3700 i min Extra. 3000 till tändningen (också LiPo).

Ang. killswitchen så är det inte Emcotecs egen, utan SM-Modellbau:s Sündschalter 3 som de saluför. Jag har en sån (+ många andra) i den (numera) lilla Extran. Funkat bra utan strul. Du kan koppla den parallellt med throttle kanalen och \"lära den\" att bryta när du sänker throttlen till ett visst värde. Ex. med trimmen eller med throttle-cut.
Jag har den på en ledig kanal (gear tror jag) kopplat till en två-vägs switch på radion. Av/på helt enkelt. Vilar ett finger på spaken nedåt i på läge när jag taxar + flyger. Dels flippar jag då inte spaken av misstag under flygning och händer nåt kan man snabbt flippa den och döda motorn.

Var du skall handla? Där det är billigast så klart![:D]

//Patrick
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lonsan on 2010-03-08, 09:21:15
Det är rätt, ackar ska vara STORA och MÅNGA och TUNGA! ;)


no more gassers 4 me
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-03-13, 13:03:21
Skulle just börja att tillverka servokabel - kontakter.
Hur gör ni (Håkan)? Förtennar ni ändarna innan ni klämmer fast tråden i kontakten?


Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Mikael_Ingemarson on 2010-03-13, 16:49:44
Nej de ska inte fötennas.
Bara skalas och tvinnas lite.

//Mikael
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-03-20, 12:36:28
Det blev jag som stod för fredagsmiddagen denna gången.

Har äntligen fått hem lite prylar. Den viktigaste: Emcotecs DPSI RV 500 Mini Magic tycks svår att få tag på.
Kan det vara en ny version på gång?. Kunde inte beställas ens via Emcotecs hemsida för en vecka sedan. Nu tycks det gå...puuh.

Har i alla fall beställd en via Autopartner (Ulf var ju i Thailand)



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2010320123253_DSC00067.jpg)
86.66 KB



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2010320123326_DSC00068.jpg)
60.81 KB

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: paroos on 2010-03-20, 18:14:24
Är det inte gängade roderhornspinnar?
Isåfall behöver du inga stop-låsskruvar i änden...

Denna typ av linkage är mycket trevligt och rätt inskruvat 100% glappfritt.
Har det på skevarna på AA-Extran, överallt på Ultimaten och likaså på 35%aren.

//Patrick
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lonsan on 2010-03-21, 01:25:27
Hmm, tycker de där roderhornen är lite kusliga då man ju böjer på en gängad stång liksom.
(om det nu är en sådan)
Eller är det en slät bit, därav behovet av mutter utanför?
Är det på en slät bit så köper jag det hela som en bra lösning.
Är det på en gänga så verkar det inte så bra i kombination med servona på det sättet,
då vrider man ju gängan fram och åter när servot jobbar. Eller är det en kullink som sitter i gaffeln redan? Om det är så måste gaffeln definitivt låsas mot vridning annars blir det tokigt vid tryckande last. Varför sitter servon som de gör?? Går det inte att ha dem liggande?


no more gassers 4 me
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: paroos on 2010-03-21, 09:18:26
Har ingen aning om vad du skriver om, men denna typ av linkage är mycket tåligt och bra samt glappfritt. Väldigt beprövat och pallar de mesta tro mig:

http://www.youtube.com/watch?v=rtRen9KQmTg
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-03-21, 10:19:17
Som du misstänkte sitter det en kullink i gaffeln som tillåter sidorörelser vid servo utslag.
Risken att gaffeln skall vrida sig vid tryckande kraft är minimal.Stötstången tillåts bara röra sig några grader i sidled, sen är det stopp.

Gaffelhållaren sitter på en lång gängad skruv (M4) genom vingen. Hållaren justeras upp/ned varefter den låses med en mutter på
under och ovansidan
(Låsmutter upptill).

Detta är viktigt då man kan få för sig att gaffelhållaren har ordentliga M4 gängor eller sk

selfthreads. I mitt fall var en del hållare tighta, andra inte och kunde glida på M4 skruven

ganska obehindrat.

Den långa M4 skruven genom vingen bör låsas med epoxy eller liknande så at den inte skall vrider sig.

Vad gäller servomontage. Kärran kom förberedd med denna typ av servofastsättning. Orkade inte modifiera.
Monteringssättet är OK ur service/justeringssynpunkt.

Det uppkommer mer drag/turbulens med detta arrangemang, ganska försumbart tror jag.

Föresten, vadå \"liggande servon\"? Känns bättre med stående [8D]

Tack för dina synpunkter Lonsan

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lonsan on 2010-03-21, 13:51:52
Tack för redovisningen Kent, ser att du (så klart[:D])tänkt till, åtgärdat och förstår att det finns en viss risk för felandvändning/installation
med denna typ av roderhorn. Sån\'t som att man ska limma gängstången så den inte
vrider sig är ju verkligt viktigt.
Var just ute och flög i den skånska \"friska brisen\" och diskuterade denna typ av roderarmar. Konstarade att det finns negativa erfarenheter och att det kan bli problem om man inte gör rätt. En garvad flygare i vår klubb ansåg dem närmast förkastliga[:0]
Personligen hade jag nog använt denna typ av armar om de var del av en byggsats
förberedd för dem men om jag får välja själv så är det dubbla limmade glasfiberarmar
med kullink mellan som jag finner sundast. Men alla lösningar kräver ett omsorg.
Att limma in armar kan också misslyckas


no more gassers 4 me
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Aerobat on 2010-03-21, 15:41:31
Bra film, men jag hann aldrig se linkaget[:p]

quote:
Originally posted by paroos

Har ingen aning om vad du skriver om, men denna typ av linkage är mycket tåligt och bra samt glappfritt. Väldigt beprövat och pallar de mesta tro mig:

http://www.youtube.com/watch?v=rtRen9KQmTg



//Ulf S
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-03-21, 19:43:47
Det satt fast dubbla limmade glasfiberarmar för kullink på Extran 230\'an från fabrik.
De var för korta och veka i min smak. De på sidrodret får sitta kvar.


Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-03-21, 20:07:01
Såg resultatet efter din \"mjuka\" landning Lonsan.

Kollade idag hur min Extra såg ut. Funderar på att förstärka infästningen med ett förband som fördelar krafterna mellan de båda benen.

Det finns ca 2,5 mm plats undertill.På ovansidan betydligt mer.

Vad rekommenderar ni för material?



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201032120436_Extragear.jpg)
82.57 KB

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: paroos on 2010-03-21, 23:05:12
quote:
Originally posted by paroos

Har ingen aning om vad du skriver om, men denna typ av linkage är mycket tåligt och bra samt glappfritt. Väldigt beprövat och pallar de mesta tro mig:

http://www.youtube.com/watch?v=rtRen9KQmTg



Aha..såklart låsmutter om de kan glida på skruven!
Mina kommentarer avsåg såklart korrekt montering och fungerande material (och var ett svar till Lonsans kommentar).
Det förutsatt undrar jag om motsvarande dubbel/klämma kullinken/horn av motsvarande storlek verkligen är starkare? På servosidan är det samma arm, stötstången är samma, en stålskruv i M4 borde vara minst lika stark eller starkare än laminat. Skulle vara om gaffel-linken skulle vara svagare än en fastspänd kullink då? Dock är ju linken även här en fastklämd kullink (se bild från min Ultimate)
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2010321225424_Ulti003.jpg)
65.87 KB

Eller en ledad link med stålpinne och sprint. (DuBro från min \"Kines-Extra\")
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201032123644_DSC01425x.JPG)
45.35 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201032123729_DSC01427x.JPG)
51.95 KB

Jag häller lite CA i hålet innan genomföring. Oftast är det en mutterbricka som klämmer nertill på \"ovansidan\" = sidan med linkaget.
Där sätter jag en droppe Loctite. På DuBros är det en kraftig bricka på undersidan och en gängad/konad mutter på ovansidan.
De armar/gafflar oavsett fabrikat (DuBros är kanon) jag använt har suttit stenhårt efter pågängning, alla har varit självgängande.

Eftersom skruven (hornet) är genomgående genom hårdträ, spänd i båda ändar och dessutom limmad och det skall till ett otroligt våld/kraft för att knäcka en M4 (träet går först) så kan jag inte förstå varför detta linkage skulle vara sämre i hållfasthet? Än mindre förkastliga?
Många tillverkare använder dessa till sina ARFs även stora modeller och har gjort så länge. Har aldrig läst eller hört om att det skulle vara några problem, då hade de nog slutat...
Filmen var en illustration kring detta då modellen i fråga har dessa linkage överallt, även på sidrodret.
DuBro som vet ett o annat om saken kallar dessa linkage för \"Heavy Duty\".

MVH

Patrick









Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: paroos on 2010-03-21, 23:16:17
PS.
Har dock inget emot dubbell-laminat horn typen heller, också en bra lösning som funkar kanon. Såna har jag på AA-Extran.
Bara man ruggar upp dem i ändarna som skall limmas och inte sparar på epoxyn...
DS.

PPS.
För att knäcka ett linkage oavsett dessa två typer krävs det nog grymt våld och i luften borde det vara omöjligt då rodret alltid rör sig. Gissar att både träet och växellådan i servot dör före linkaget..
Transport eller handhavande olycka kanske kan förstöra det?
DDS.
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lonsan on 2010-03-22, 17:22:09
quote:
Originally posted by Kent

Såg resultatet efter din \"mjuka\" landning Lonsan.

Kollade idag hur min Extra såg ut. Funderar på att förstärka infästningen med ett förband som fördelar krafterna mellan de båda benen.

Det finns ca 2,5 mm plats undertill.På ovansidan betydligt mer.

Vad rekommenderar ni för material?



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201032120436_Extragear.jpg)
82.57 KB

Barry CO



På undersidan hade jag nog nöjt mig med några lager kolfiberväv + att
fästa spanten med glasremsor mot kroppen (om det inte redan är så)

Ovanpå, som en stor \"bricka\" skulle jag förslå en rejäl plåt,
typ 3-4 mm aluminium eller 2 mm stål om du kan leva med den extra vikten.
Alternativet är såklart kolfiberplatta eller 3 mm plywood med
kolväv på båda sidor. Om du väljer detta, tänk på att lägga fiberna
i 45° så att du får rejäl vridstyrka. Plåt har ju detta \"på köpet\".

För övrigt så ser dina träbitar betydligt robustare ut men
de korta tungorna på landstället ger tuffa belastningar dock.

/Pontus

no more gassers 4 me
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-03-23, 17:29:28
Så här blev det. Använde mig av U-balk 15X3 mm Aluminium.
La ingen platta undertill
Det får räcka med detta, nåt måste ju få ge vika vid utelandningar.
Lite extravikt blev det ju, vägde aldrig delarna. Den är snart i samma klass som min 260 Extra...




Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2010323172738_Extragear_2.jpg)
83.13 KB

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Skymic on 2010-03-23, 21:50:45
Snyggt Kent! Det lär ju inte gå isönder i första taget

/Micke
Autopartner RC
HAB


Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lonsan on 2010-03-23, 22:49:38
Tjusigt!


no more gassers 4 me
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-03-31, 14:00:23
Blev färdig idag, tror jag... Måste ut ur kök/vardagsrum innan påsk.
All elektronik, servon på plats. Kul att använda mini Magikern att matcha skev och höjdroderservon.

Efter matchningen märkte jag att det \"gnisslade\" varje gång jag vände roderriktning.
Servona orkade inte med att repetera nolläget vid ändrad spakriktning. Det kallas stiction på engelska
Det blev ca 10 mm offset varje gång på skeven. Sån var den gamle Extran = ett evigt spakade.

Märkte ju vid montering av kullinkarna att alla gick väldigt trögt. Provade med 5-56,silikonspray och tom tandkräm i ett förök att minska friktionen - ingen skillnad.

Ringde då Casselby. \"Har du en polygrip\" sa han. \"Har en på bordet\" sa jag. \"ta då och klämm försiktigt på plasthöljet runt själva kulan\".
Gjorde som han sa och kunde rodnande se att friktionen minskade.

Tänker man efter så ökar ju diametern på plastringen lite när man klämmer till.

Detta trick visste väl alla utom jag. Tack Daniel.

Här kommer lite bilder i slutfasen av bygget. Det blev mycket funderande hur allt skulle få plats i cockpiten.
DPSI\'n och mottagaren sitter monterad på en kolfiberplatta. Denna i sin tur är skruvad i två \"skidor\" via vib.dämpande bränsleslang.
\"skidorna\" är sen i sin tur skruvad i golvet (islagsmutter). Puuh, nån som förstod?



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201033113554_extragolv.jpg)
80.27 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2010331135537_extrainterior1.jpg)
83.1 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201033113565_extrainterior2.jpg)
86.86 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2010331135642_extrapilot.jpg)
80.43 KB

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lonsan on 2010-03-31, 14:14:05
Tight och snygg installation, det börjar bli svårt att utmärka sig på denna front ;)

Men, vad tusan är det för servon du skickat i som inte ens orkar driva en kulink.....ryyyyys...darrr


no more gassers 4 me
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lonsan on 2010-03-31, 14:20:03
Häpp!

Hittade din servolista:

\"7 st DYMOND DS 9900 BB MG
1 st Hitec HS7950TH Titan\"

Det måste varit riktigt tröga kullinkar må jag säga...och med den typen av placering som denna kärra har
på servo i förhållande till roderaxel så måste ju kulan verkligen jobba i alla möjliga riktningar också.




no more gassers 4 me
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-04-01, 09:15:41
Vad gäller de tröga kullinkarna, all sk \"stiction\" försvann och centreringen blev OK efter att ha \"klämt\" plastringarna med polygripen (man får prova sig fram).
Detta bör alla kolla som har denna typ av kullink.

En kraftig tröghet som måste övervinnas vid varje riktningsändring innebär ett litet område som du inte kan kontrollera med sändarspaken. Spelar ingen roll hur starka servon som används. Rätta mig om jag har fel.


Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-04-03, 13:59:57
Det är nu dax att få fyr på 3W 60 (HEINDEL) spisen i fronten på Extran. Det är en variant som har används i skala F3A i tyskland har jag hört.
En känd pilot Alexander Heindel har varit med att utveckla den.

Har sökt på nätet men inte hittat så mycket info om denna motor som jag tror är rätt ovanlig.

Kan bli i minsta laget när kärran nu kommit upp i modiga 11 kg.
Det följde med en lång pipa, men den kunde jag inte använda. Ger nog mer effekt med den.

Den skall få en chans i IMAC flygandet i alla fall.

Den som känner till något om denna motor kan väl höra av sig.

Lite bilder:


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201043135726_heindel1.jpg)
73.88 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/20104313593_heindel2.jpg)
76.75 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201043135928_heindel3.jpg)
86.45 KB

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lonsan on 2010-04-03, 15:17:39
Du har rätt om stiction, väldigt svårt att kompensera fullt ut med servokraft.
11 kg...lustigt att vikten (9-10 kg) är en del av denna tråds namn :) Hur blev det så?

no more gassers 4 me
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-04-08, 18:52:06
Bygget är klart och håller just på med att väga in Extran.
Enligt Manualen skall CG ligga 14 - 16 cm från framkanten på vingen.
Med 50 cl soppa (Tanken rymmer 75 cl) hamnar CG mitt i vingröret, dvs på ca 18 cm, Lite långt bak alltså. Totalvikten blir 11 kg.

Är det vanligt att CG hamnar på vingröret på denna typ av Extror?

Hade tänkt åka till Vankiva på söndag för testflygning. Får väl fylla fickorna med bly utifall att det behövs. Som det ser ut lutar det mot att jag senare sätter in 3W 75\'an jag hade i min gamla Extra.

Hittande en passande spinner. Nu väntar jag bara på dekaler från Tanja på TP Victory.




Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201048184610_extracg.jpg)
76.82 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201048184637_extrasp.jpg)
73.38 KB

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: paroos on 2010-04-08, 21:09:37
Du får väl luta dej lite framåt när du flyger![:D]

Men i fickorna skall du väl ha matjord på premiären?[;)]
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lonsan on 2010-04-08, 21:36:08
Hallååe!

2 cm baktung (!), kärran talar ju till dig \"jag vill ha mer motor!!\"
Ber om bly gör bara den som har dödslängtan[xx(]


På min 2,3 m Extra så anges provflygnings TP till 105 mm från framkant (mätt vid vingspets),
105-110 mm för \"pattern\" dvs IMAC och 115 mm för 3D. Ganska snävt.
2 cm bakom...låter o-bra.

no more gassers 4 me
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-04-09, 07:18:41
Det blir nog bra med detta lyftkraftscentum. Jag är ju ute efter JAS prestanda vad gäller manövrering, det är väl krig som gäller i IMAC?
Jag skickar bara ut styrkommandon med spakarna. Superdatorn i DPSI\'n sköter väl resten? [8D] eller.....[:o)]

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lager on 2010-04-09, 08:57:29
Ja det borde DPSI:n klara av. Synd att min miniextra inte är utrustad med en sådan, så det får vara framtungt och stabilt för min del.
Tänkte på det, om min lilla Extra 260 platsar i IMAC, så kanske ni andra med stora flygplan får tävla i grenen BIG MAC?

Jonny
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: moxxe on 2010-04-09, 18:08:40
Hej Lager.

Du vet vell att det inte är storleken som är avgörande.[:D][:D]

moxxe
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: paroos on 2010-04-09, 18:23:35
Kung Kent, blir det statsbesök på Vankiva söndag?

Jag kommer![}:)][}:)]
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-04-09, 19:28:19
Om möjligt, ta med dekalerna från Tanja, det är lite \"chicken\" av provflyga utan.
Däremot är en \"Chicken stick\" helt OK för mig numera [8D].

De lovar 25% moln, 4-5 em söndag. Räknar med att vara där runt lunch.


Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lager on 2010-04-10, 12:52:33
Kärran flyger säkert perfekt Kent. Ser fram emot att se den in action över klubbfältet framöver.

Ja du moxxe, det säger frugan också. Hoppas hon pratar om flygplan [;)][:D]
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-04-13, 20:05:48
Det blev lite av en antiklimax för mig på Vankiva i söndags.
Trodde ju att jag skulle kunna väga av Extran på fältet.

Det berodde på för lite dekaler, fick dom idag, så nu skall Extran upp så fort som möjligt.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2010413195625_3w_5.jpg)
74.41 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201041319573_duffy_5.jpg)
68.16 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2010413195748_nomercy.jpg)
83.43 KB
Dom här dekalerna är bäst[8D]


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/2010413195855_bly.jpg)
79.09 KB
Här är min efterträdare, mitt barnbarn Vincent Kent Lemon, 3 mån.


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201041320259_vincentpilot.jpg)
86.54 KB

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lonsan on 2010-04-14, 00:29:39
180 gr??
Räcker det, jag får det till att det skulle behövas i alla fall minst det dubbla.
Eller spinner är fylld också?

no more gassers 4 me
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-04-14, 08:39:26
Du har rätt, Blyremsorna ovanpå huven låg bara där som \"prydnad\". De är nu fastklistrade innanför (hoppas de sitter fast) + 2 till. Satt på en aluminium spinner samt en 3 bladig Biela prop. Tyngdpunkten med halv tank kom då inom rekommenderat.

Gillar naturligtvis inte detta med att höja totalvikten, men skall i alla fall provflyga den med denna setup. Byter troligtvis motor senare, orkar inte börja med detta nu.

Borde inte tyngdpunkten ligga i centrum på vingröret, där centrum för tryckkrafterna rimligtvis borde ligga. Vingens form har (pilform) väl inverkan på tyngdpunken. Detta kan du säker utveckla Lonsan.



Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lonsan on 2010-04-14, 16:52:06
Givetvis är det att föredra att TP (eller mer korrekt lyftkraftcentrum i de fall man har en bärande stabbe) sammanfaller med centrum på balk/rör.
Det som händer om balken är väldigt långt bort från lyftcentrum är att det vid stora belastningar uppstår
ett vridmoment på vingen. Om balken är långt fram är det inte så farligt, då vrider bakkanten upp vid hög belastning
och anfallsvinkeln minskar, dvs vingen lastas av. Omvänt gäller med balk för långt bak, då kan i stället vingens vinkel
öka med belastning, vilket kan leda till otäcka effekter.
För våra IMAC plan ser jag dock detta som helt försumbart, vi har feta och vridstyva vingar och ganska låga belastningar.


no more gassers 4 me
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: paroos on 2010-04-19, 23:30:33
Hörde ryktas om en äkta \"Crazy\" premiär idag!?!?!
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-04-19, 23:37:37
Tyngdpunkten hit eller dit, nu var det dags att testflyga.
Träffade Tim med sin Katana på Vankiva i eftermiddags.

Flygningen med Extran blev odramatisk. Provade lite loopar och annat, allt kändes fint. Blev bara en flygning för mig.

Tim flög desto mer med sin Katana som är mäktig i luften.

Tack Tim för din support.



Lite trött propp?

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201042071013_Katana.jpg)
84.58 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201042071047_Kat_extra.jpg)
87.15 KB
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: paroos on 2010-04-20, 07:44:57
Härligt! Grattis o lycka till!
(Man ser ju på bilden att den e klart större än Katanan[;)])
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lager on 2010-04-20, 09:25:28
Grattis Kent!
Ja den ser väldigt stor ut, kan det vara de stora hjulen som gör det?[:D][;)]
/Jonny
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Skymic on 2010-04-20, 14:06:36
Grattis Kent,
den Blev ju riktgt grym Extran.
Tim, Katanan ser smäcker ut men den tycks sakna något I nosen.

[8D]

//Micke

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lonsan on 2010-04-20, 22:11:48
Saknas det inte något under glashuven?
Micke, Lennart, är ni kvar i (I) Amerikat??

no more gassers 4 me
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Skymic on 2010-04-20, 22:31:12
det ser ut som om det saknas  pilot  spinner.
lonsan:Ja, sitter vid Poolen![8D][8D][8D]
Men det blir  ju inget tränat [:(][8D]

//Micke

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-04-22, 07:58:45
Märkte att högra stabbhalvan glappade på Extran, både vågrätt och i tipp-planet.

Mätte stabbröret, diametern var mindre åt höger???

Fick tips av Tim och Daniel Casselby att använda vanlig kontorstejp eller förpackningstape för justering av diametern både på röret och styrpinnen framtill på stabben.

Det fungerade bra, inget glapp längre. Får se om tejpen klarar av vibrationerna efter några flygningar.

Hellst skulle jag vilja byta ut stabbröret (alu) mot ett i kolfiberlaminat (16 mm diam). Har sökt på nätet, inget resultat ännu. Nån som vet hur man får tag i ett sådant rör?

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Jonny on 2010-04-22, 08:03:53
Iof inget rör utan en massiv kolpinne men det blir kanske för tungt.


http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1363_1391&products_id=32705
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Jonny on 2010-04-22, 08:10:25
http://www.mhm-modellbau.de/part-G-5221.8.php
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-04-22, 09:38:59
Kanon, tack for tipset Jonny

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lager on 2010-05-01, 01:44:53
Idag, eller egentligen igår, var det dags för lite flygning i Karlskrona. Kent började med motorkörning efter justering av manifoldern och bilden visar monteringen av motorkåpan innan flygning.

MVH
Jonny


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lager/20105114444_Kent.jpg)
76.8 KB
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-05-07, 08:38:34
Har haft lite problem att starta 3W\'n i min Extra.

I söndags var det fint väder. I stället för att flyga en massa sekvenser (har inte flugit en enda ännu) slog jag nästan armen ur led i startförsöken. Det kanske värsta var att ingen hörde mina snälla kommentarer då jag var ensam på fältet [:(!]

Åkte därför till Tim via RCPRO (köpte ett nytt tändsystem) igår.

Det visade sig att Hallsensorn inte ingick i köpet. Vi försökte använda några av Tims tändenheter men stupade på för långa/korta sensorer, fel polaritet på magneten mm.

Tim fick naturligtvis igång 3W\'n med orginal tändenheten, trimmade låg/hög så att motorn gick som en klocka.

Problemet är att sen få igång den igen. Förstår inte varför, inte kul när man skall tävla.

Skall i alla fall byta ut kontakten mellan Hallsensorn och tändenheten (Tim har tidigare upptäckt problem med denna).

Strömmen till Tändenheten går via en elektronisk Ignition Switch. Hur vet man att den leverar den ström som behövs? Skall testa att mata direkt från batteriet.

Tacksam för råd

Tack för all hjälp Tim.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/20105783213_3wrpm.jpg)
83.14 KB

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: paroos on 2010-05-07, 09:37:42
Låter som att du har flera möjliga felkällor.
Kör felsöknings ABC.
Först bort med allt som inte behövs, sedan testa alla ingående komponenter isolerat (om det går), koppla in testade komponenter efter hand och utesluta.
Dock svårt att ge råd när man inte är med i det hela.
Din tanke på att utesluta ex. killswitchen är ju bra.
Empiriska slutsatser (erfarenhetsbaserade) är också bra, tidigare har ju 3Ws akkilles häl varit tändsystemen. Därför korrekt att misstänka detta. Om du tvingas ersätta orginal med 3:e part (inget jag skulle göra på en märkesmotor) så är RCExcel systemet dock inget dåligt val.
Har ett själv och det funkar kanon[}:)].
Eftersom du har hjälp av RPM bör ni lösa detta! (annars är det verkligen problem[xx(])

Lycka till![8D]
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: dahlberg on 2010-05-07, 11:59:17
Har du kolat reed ventilen? Min var trasig i min W3 55 förra året på Gotland och då var den inte kull att starta.

//Håkan
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-05-07, 12:28:42
Hej Håkan

Jag hade problem med reedventilen ifjol i min 3W 75 som kunde åtgärdas.

Denna version: En trimmad 3W 60 \"Heindel\" har ingen reedventil, bara ett rakt rör
direkt in.

Tack ändå för visat intresse

Kent

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-05-12, 12:49:00
På väg till Norge på ett jobb i måndags, lämnade jag 3W 60 motoraggregatet till Tim i Tyringe. Han hade fått tag på en passande hallsensor/magnet som Peter hade.

Halvvägs till Norge fick jag ett MMS att allt var klart för leverans. Snacka om SERVICE. Var nästan på väg att vända.

Hämtade upp motorn när jag åkte hem på tisdag (tot 137 mil).

Testade motorn nu på förmiddagen med den nya RC EXCEL tändenheten.
Inga problem att starta längre. Motorn gick hur bra som hellst.

Jämförde gnistan med 3W och Excel systemet. För att överhuvudtaget få till en gnista med det gamla 3W systemet, måste jag flippa snabbt över tändläget. Excel systemet genererade en gnista vid betydligt lånsammare passage.

Hur skulle vi klara oss utan dig Tim??

Peter, vi får göra upp till nästa helg ang. hallsensorn




Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: imacse_peter on 2010-05-12, 13:14:25
quote:
Originally posted by Kent



Peter, vi får göra upp till nästa helg ang. hallsensorn

Barry CO



jadå, och den är värd ganska mycket kan jag tänka mig...[;)]

// Peter Schmidt
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: paroos on 2010-05-12, 15:07:54
Det är mycket som skall \"göras upp\" om nästa helg...[}:)][;)]
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-05-26, 20:32:26
Nu är jag trött på höjdhoppandet, jag menar att behöva ta sats inför varje vertikal och hoppas komma över [:(!]

Nu tänker jag stoppa i en DLE 111 i Extran och åka hiss i stället.
Vad rekommenderar ni för manifolds-canisters till den?

Emanuel, du har ju en DLE 111 i din nya maskin: EG Aircraft Extra 300, du kan kanske ge mig lite tips.

Modellen blir inte så mycket tyngre, då jag nu har ett halvt kilo bly i fronten.

Overkill?? Säkert!! [8D]

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-05-31, 08:26:57
I och med motorbytet hade jag tänkt att förstärka stället på Extran.
Hittade sk kolfiberstrumpor på Carbix.se. Ej beställt ännu.

Är lite osäker på själva montering, val av epoxy mm.

Kan du ge mig råd ang detta Pontus? Jag nämnde detta i samband med Simmelsberga.

Har försökt finna ditt telefonnummer...
Ring mig gärna på 0705155347 eller 0457-16361 när du har tid.

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lonsan on 2010-05-31, 09:56:47
35 mm strumpan på Carbix är samma sort som jag använt till mina ställ.
En strumpa gör inte ställen så mycket styvare för belastning
rakt uppeifrån utan ger huvudsakligen vridstyrka.

Har för mig att ditt ställ var trasigt i knäcken vid kroppen,
dvs det hade de-laminerat i knäcken.
Att bara lägga 1 lager strumpa utanpå en sådant skada har jag provat på
Uffe Svenssons QQ-YAK ställ men det höll inte så länge tyvärr.

För att få det att hålla så, gör så här:

1. Tvätta (avfetta) + slipa rent med grovt slippaper/smärgel
2. Böj ut stället så det knakar och se till att få in epoxi i sprickorna.
3. Bök tillbaks, fixera läget så som stället ska se ut.
4. Linda knäcken på tvären med kolfiberroving + epoxi över en
bredd på ca 40-50 mm.
5. Låt härda minst 24h.
6. Slipa till så bra det går men bryt inte för många fiber som går
runt kanterna.
7. Nu kan du dra på strumpa+epoxi, ta 2 lager vid knäcken.
Använd rikligt med epoxi, både före strumpan träs på och också efteråt. När strumpan väl är på så sträcker man den och masserar
liksom bort överskottsepoxin, använd plastpåseplast och dra med och
badda till sist med Torky papper för att suga upp överskottet.

Efter 24 h kallhärdning kan man med fördel värmehärda vid ca 50-60 C
i ett dygn, om man får in det hela i ugnen.

Vill du avsevärt öka styvheten i stället så kan du passa på att
lägga ett 10-tal rovings längs med på insida och utsida innan
du lägger på strumpan. Men jag tror att om bara knäcken blir
kurerad så behöver du nog inte mer styvhet än vad strumpan tillför.




no more gassers 4 me
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lonsan on 2010-05-31, 10:06:08
PS. Epoxi NM275 från Carbix verkar helt OK. Även BILTEMA\'s funkar hur bra som helst och du slipper frakt med bussgods.
Gummihandskar och bra ventilation är obligatoriskt! Vid större jobb använder jag gasmask med kolfilter.
BLANDA NOGA OCH EXAKT! Redan vid felblanding på +/- några % så blir det avsevärt sämre.
Vissa epoxi blandas som volymandelar, vissa som viktandelar. Håll koll på detta.

no more gassers 4 me
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-05-31, 10:18:27
Hej Pontus, tack för ditt inlägg

Det är ingen brytskada i vinkeln vid kroppssidan. Problemet är slarv i produktionen. Jämför man tjockleken på högra/vänstra stället ser man tydligt att det vänstra är mycket tunnare vid själva knäcken (det skiljer ca 1,5 mm på en total tjocklek på 6 mm)
Materialet är nån slags glasfiber.

Så det fattas material presis i knäcken (från fastsättningsläppen och ned mot själva benet). Resten har samma dimensioner.

Bäst vore kanske att tillverka nya ställ.

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-06-02, 07:44:10
Min nya \"hiss\" i Extra 230\'an: DLE 111 från Full Kontroll
kapacitet: 10 våningar per sekund med full last [}:)]



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/20106274111_dle111_1.jpg)
86.63 KB



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/20106274258_dle111_2.jpg)
84.83 KB

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-06-16, 07:32:14
Åker till Vankiva idag för test av den nya motorn i Extran.
Är gräsänkling för några dagar, det kanske märks [:)]


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201061673042_vankiva_1.jpg)
76.11 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201061673117_vankiva_2.jpg)
78.4 KB

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-06-17, 08:34:52
Hej o hå vad det gick [:p].

Ett helt nytt sätt att flyga. Måste nu bara lära mig analogt throttle management,  från att tidigare använt \"typ\" digitalt (on/off)[:D].

Motorn var lättstartad och gick som en klocka. Inga nåljusteringar behövde göras. Berodde säkert på Tims närvaro.

Motorn kändes mycket \"rå\" innan start. Helt OK efter.

Kör nu in den på 3% mineralolja under IMAC liknande flygningar. Räknar med att köra ur 5-10 liter med den blandningen.

En konstig sak hände. Märkte innan första start att slangen (gul Tygon) hade spuckit på längden på förgasarnippeln.

Vi klippte av en bit och trädde på den igen. Vid nästa startförsök hade den spruckit återigen.

Tim åkte och köpte en bensinslang i gummi. Motorpaketet monterades bort och den nya slangen monterades från tank till förgasare. Passade på att säkra alla slangar med klämmor.

Kunde sedan flyga 4 repor utan problem. Använde en Biela 24 X 10.
Tala om raketprestanda, ovant att ha throttle spaken i 30-50 % läge.

Avbröt sedan då jag märkte att bensintanken behövde förankras bättre.

Tack Tim för din support och för den fina vädret du fixade på Vankiva.




Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Larsson on 2010-06-17, 20:32:21
Hej !
Lite bilder från vårt fina fält som fick äran att avfyra Kents
Extra [:0][8D]
Jag säger bara HUKA ER I BÄNKARNA DOMAR[}:)][}:)]


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Larsson/201061720239_kent1.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Larsson/2010617202547_kent2.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Larsson/201061720285_kent3.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Larsson/2010617202855_kent4.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Larsson/2010617202944_kent5.JPG)




(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Larsson/2010617203050_kent6.JPG)



Rpm
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Aerobat on 2010-06-17, 20:36:13
Gött[:D] Ska bli kul att se den live.

//Ulf S
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: paroos on 2010-06-17, 23:01:45
Grattis Kungen!

Gött att man inte dömer sportsman!![:D][}:)][8D]
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lonsan on 2010-06-17, 23:33:30
Hmm, vad sägs om en fullgasduell...kanske jag ska peta i en 12:e cell i min elektronkanon[}:)]

no more gassers 4 me
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-07-12, 22:45:54
Duffy till himmeln for efter vingbrott (kvickroll)[xx(][xx(]

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: paroos on 2010-07-12, 23:11:55
Men va f-n!!!!
Måste vara nån sorts epedemi![:0][V][xx(]

R.I.P.[:(]
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lager on 2010-07-12, 23:26:31
Skittråkigt Kent!!! Nu när du hade fått till Duffy så bra [V]
/Lager
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Lonsan on 2010-07-13, 02:15:02
usch då, törs man fråga om vingröret...?


no more gassers 4 me???
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-07-13, 06:35:16
Jo, det var sant när jag vaknade i morse.

Men va f..n. Får väl också börja åka buss (YAK)

Det berodde inte på röret utan fästet runt ikring på högra vingen.

Motorn tycks ha klarat sig bra, vi ses på Gotland

Barry CO
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Aerobat on 2010-07-13, 09:51:29
Trist Kent[:(]

Fint att du kommer till Gotland ändå. Vad flyger du med då?

//Ulf S
Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Skymic on 2010-07-13, 10:53:34
Härligt Kent att du inte ger upp, vi ses på Gotland[^]

//Micke

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


Title: HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
Post by: Kent on 2010-08-19, 12:50:24
Ett sätt att rädda pilot och plan, kanske något för oss modellflygare.
En lagom stor skärm borde inte väga mycket.

http://www.youtube.com/watch?v=Qn4k_Fek4Dg


Barry CO