Har precis blivit ägare till denna Krill Yak 55m 37%[:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Henrik/201078154541_35652_407341834479_706019479_4367663_4898866_n.jpg)
49.36 KB
/Henrik
Gratulerar!
Är den bestyckad?
no more gassers 4 me???
Gratulerar! Du kommer inte att bli besviken.
Utrustning???
//Ulf S
Grattis till det snyggaste schemat hittils![8D][:p][;)]
Det blir Da-150 medd mtw-110 burkar och hitec 7955 på samtliga roder utom på sidroder.Där blir det troligen JR 8911.Tacksam för all hjälp jag kan få av er som byggt yaken.Hört att tyngdpunkten kan bli ett problem med DA-150(?)
/Henrik
DA 170 Kanske eller 3W 170 :)
Blivande IMAC flygare!
Da-150 som jag skrev tidigare
Hej Fredrik,
TP blir inget problem om du lättar lite bak och flyttar det mesta framåt lite. Jag kör DA170 + MTW110 och den väger i pricip samma som DA150.
När det gäller servon har jag haft en del meck. Jag kör oxå 7955 (direkt på LiPo) och speciellt skevorna har varit väldigt oroliga. Har precis bytt till 7950 och det verkar mycket bättre. Kanske blir det bättre om du använder 3 servon på var vinge.
//Ulf S
quote:
Originally posted by Henrik
Har precis blivit ägare till denna Krill Yak 55m 37%[:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Henrik/201078154541_35652_407341834479_706019479_4367663_4898866_n.jpg)
49.36 KB
/Henrik
Scander! Kolla, så snygg kunde din också varit!!![}:)][}:)][:p]
[:D]
Henrik: Enligt DA själva så är 150an tom några gram TYNGRE än 170an!
Tror inte du får problem varken med TP eller kraft![}:)]
Uffe S, du kan väl bistå med placering av utrustning och ackar så blir det rätt direkt!
/Patrick
Grattis till en kanon modell, det är första krill yaken som lev. till swe. april 2008 o ännu inte varit i luften hoppas du får luft under vingarna, som 3:e ägare.. som du nu är.
ser inga problem med Da 150cc den e lite tyngre än 170cc bara en fördel.
byt ut stabbrören mot kolfiber o flytta fram ackarna samt sidroderservona så löser du problemet
bra byggtrådar...
http://www.3drc.info/index.php?option=com_content&task=view&id=49&Itemid=35
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=128035
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=41799&highlight=krill+yak
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=23217&highlight=krill+yak
/Henrik
Ps. JR rules[:D]
Hej och grattis
Välkommen till YAK flygargänget.
Du kommer att bli supernöjd när du fått upp den i luften.
Synd bara att någon kladdat ner färgschemat med all graffiti.[;)]
Jag kör Hitec 7955 på alla roder på min BH YAK55M 40% och har inga problem med det. Totalt blir det 11 st med gasen inräknad.
Jag kör Emcotec DPSI som matas med LiPo och reglerar ner till 6V matning till servona.
//Mikael
quote:
Originally posted by paroos
Grattis till det snyggaste schemat hittils![8D][:p][;)]
Den kommentaren var ju inte direkt oväntad[:X]
no more gassers 4 me???
Hej
Börjar dra ihop sej med att sätta ihop Yaken och jag skulle vilja att ni som redan flyger modellen ger mej råd om vad jag bör tänka på innan jag sätter igång!Tänkte på placering av accar/Tankar etc så att tyngdpunkten stämmer någorlunda.Så här kommer min Setup att se ut.
Motor:Da150
Canister:Mtw110
Propp:Mejzlik 30*13 EVO
Reciver:Spektrum Ar9200
Servo:Hitec 7955
4st chev/höjd
2st Jr8711 sida
/Henrik Karlsson
Nice setup![8D]
//Patrick
IMAC-Sverige
Autopartner RC
Procar
Hej
Så här hade jag tänkt mig mitt sidroderlinkage.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/201113085331_IMG_0595-l.jpg)
87.84 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/yak55sp/201113085827_IMG_0572-l.jpg)
72.32 KB
Ulf
Hej
Nu är det dags att sätta igång med yaken.och jag tänkte börja med canistrar o motor installationen. Är det någon som vet om jag behöver 1 eller 2 fästen till canistrarna? Kröken har 1 flex se bild.
(http://i1225.photobucket.com/albums/ee399/henrik66/81527177.jpg)
Endast ett fäste bör användas.
Ulf
Borde inte rubriken ändras?[;)]
Hur ändrar man rubriken? Eller lär man starta en ny tråd? skit samma det är nu det börjar nya Vapnet 2012! Setupen lite modifierad..[:D]
/Henrik Karlsson
Nyfiken [:D]
Henrik Karlsson
Bilder då! alltså bilder som man kan se.
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/809b3a44.jpg)
Skulle vara trevligt med lite bilder[:p]
//PM
Hej
Här kommer några bilder!Börjar med motor o canistrar.
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m006.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m005.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m003.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m001.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m010.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m012.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m014.jpg)
/Henrik Karlsson
Rockar fett, rök och laser :-)
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Headrarna blir kortare än rec 28cm [:(] Valde mellan att ta upp hål för utblås bredvid lanställlsfäste eller vid motorkåpans början. Tycker inte om att behöva kompromissa[:(!] Hoppas jag klarar mellanregistret[?] bilder imorgon.
/Henrik Karlsson
Borrat propeller o mätt in canistrarna/krökar.Var orolig att krökarna skulle bli för korta(mina är 20cm)men så såg jag i manualen till H9 Sukhoi 3.1m att där rekomenderar dom 8-9\" för da150/170 [:)] Så då kan jag sova lungt igen [:D] Nästa steg blir att klura ut så kylningen fungerar optimalt. Kom gärna med råd!
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m027.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m033.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m034.jpg)
/Henrik Karlsson
Idag har jag limmat i kolfiber 200g/m2 för att sedan ta upp hål för kyl luften. 1 par bakom canistrarna o 1 par längre bak
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m001-1.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m002-1.jpg)
/Henrik Karlsson
Lite beräkningar
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m002-2.jpg)
Håltagning främre
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m006-1.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m010-1.jpg)
Bakre håltagning
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m007.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m009.jpg)
Och så här ser det ut underifrån
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m004-2.jpg)
/Henrik Karlsson
Baffling av motorn! Plywood+balsa klädd med 17g/m2 kolfibermatta.
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m003-2.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m007-1.jpg)
/Henrik karlsson
Börja bli snajsigt[:)] Snygga kylhål och vilket skönhet till spinner.
Mvh Paul M
Nu snackar vi fina former, fina spisar och annat gott!
/Kalle
Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC
Är kylhålen gjorda med enbart en dremel? Imponerad!
2 pilsner så man blir lätt på handen sedan bara dremla! [:D] Ska erkänna att lite sandpapper å rundfil behövdes med [^]
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/yak55m002-3.jpg)
/Henrik Karlsson
Hur går det här då, verkar som om de flesta andra vaknat[:D]
//Micke
IMAC-Sverige
Har kört fast!
Har funderat lite på det här med 1 eller 2 servon per höjdroder.Både krill o c-arf vill att man använder 2? EF skriver att om man använder Hitec 7955,7950 så är ett tilräckligt? Vågar man även till Krill använda 1 servo typ 7955? Vill ha lite utrymme att justera TP,vill gärna ha mina plan lite framför tp. Även tank/rök installationen har jag ingen bra lösning på(Har prinskorvar)
/Henrik Karlsson
Har hafft lite dålig inspiritation senaste året!Bland annat med Tank installationen!
Så här blev lösningen får nu in handen mellan tankarna för att skruva dit bultarna till vingen
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/28-2054.jpg)
Kommer ha elektoniken som hör till motorn på Domen för att det ska bli så enkelt som möjligt montera bort motorn.
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/28-2055-1.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/28-2057.jpg)
/Henrik Karlsson
Inte mycket kvar nu[?][:)]
//Mikael Ingemarson
FlyGas RC ZDZ Sverige (//%5C%22http://www.zdz.se%5C%22)
MTW dämpare (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page506.htm%5C%22)
Kommer nog gå fort nu! Något år kanske[:)]
/Henrik Karlsson
Idag har jag programerat servorna mitt o ändlägen så att dom ej stångas mot varandra.Men först har jag gjort allt mekaniskt så gott det går.
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/83005.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/83006.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/83008.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/83009.jpg)
/Henrik Karlsson
Mätt lite för roderhorn vinge(Kollat att svarten mätt rätt[;)])
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/9mars001.jpg)
Gängat stänger i ett matrial med jätte hög brottgräns[:)]
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/9mars003.jpg)
servorna till vingen klar att monteras!
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/9mars002.jpg)
Servorna till höjdhalvorna klaraför installation
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/9mars004.jpg)
/Henrik Karlsson
Monterat sporre+bytt ut stället!
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/HENRIK-DATOR/IMG_1141.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/HENRIK-DATOR/IMG_1140.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/HENRIK-DATOR/IMG_1148.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/HENRIK-DATOR/IMG_1149.jpg)
/Henrik Karlsson
Snyggt. Ett litet tips, efter att ha sett på bilderna.
Sätt alltid skruvar med mutter,saxpinnar fokkernålar etc så att om muttern lossnar respektive något häktar tag mm så sitter de kvar.
Som du har skruven till sidoroderlinken nu och tappar muttern så är det stor risk att tappar skruven och om låsstiftet till sporren häktar i något så åker den ur. Ok flygplanen flyger mycket upp och ner etc, men det är en sak som man brukat tänka till på när man tappat första muttern och skruven sitter kvar.
/Lennart
Jag brukar tänka som så att om muttern sitter uppåt så ser jag den. Sitter den nedåt så
kan man missa en tappad mutter mer än en gång, tills det är för sent...
Fokkernålar...det måste jag genast googla
Lite dremla och fila idag innan Jobbet! [:)]
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/HENRIK-DATOR/IMG_1156.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/HENRIK-DATOR/IMG_1157.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/HENRIK-DATOR/IMG_1161.jpg)
/Henrik Karlsson
quote:
Originally posted by Lonsan
Jag brukar tänka som så att om muttern sitter uppåt så ser jag den. Sitter den nedåt så
kan man missa en tappad mutter mer än en gång, tills det är för sent...
Fokkernålar...det måste jag genast googla
Jag förstår det...men RESTEN[:)] av världen tänker så här.
Q. What orientation should a bolt be installed?
A. Standard practice is to insert all aircraft bolts either with the bolt threads down, pointing outboard or aft whenever possible. This is done in case the nut should somehow come off; the forces of gravity and inertia will tend to keep the bolt in place. http://de.wikipedia.org/wiki/Fokkernadel
/Lennart
Ingen regel utan undantag. Som man brukar säga, de unga kan reglerna, de gamla undantagen.
Kul att se att bygget rullar på :) får se om du hinner upp före mig nu ;)
quote:
Originally posted by Aeroparts
quote:
Originally posted by Lonsan
Jag brukar tänka som så att om muttern sitter uppåt så ser jag den. Sitter den nedåt så
kan man missa en tappad mutter mer än en gång, tills det är för sent...
Fokkernålar...det måste jag genast googla
Jag förstår det...men RESTEN[:)] av världen tänker så här.
Q. What orientation should a bolt be installed?
A. Standard practice is to insert all aircraft bolts either with the bolt threads down, pointing outboard or aft whenever possible. This is done in case the nut should somehow come off; the forces of gravity and inertia will tend to keep the bolt in place.
http://de.wikipedia.org/wiki/Fokkernadel
/Lennart
Så här blev det[:)]
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/HENRIK-DATOR/IMG_11741.jpg)
/Henrik Karlsson
Fick ett problem när jag drog wire till sidrodret.Den ligger emot spanten bak o nu är frågan om jag törs fila ner ett spår i spanten eller finns det någon bättre lösning[?]
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/HENRIK-DATOR/IMG_1175.jpg)
/Henrik Karlsson
Dine siderors servoer sidder for lavt i kroppen! Alternativt må du bore to huller til wiren.
Det er god skik og sætte så meget som muligt i centerlinie af kroppen.
quote:
Originally posted by joenella
Dine siderors servoer sidder for lavt i kroppen! Alternativt må du bore to huller til wiren.
Det er god skik og sætte så meget som muligt i centerlinie af kroppen.
Precis som manualen [?]
http://www.krill-model.com/navody/manualyak55m_37/language/rudder_tray.htm
/Henrik Karlsson
Hmmm, underligt.
Lav spor i spant og forstærk spant bagefter med en laske på begge sider :)
quote:
Originally posted by joenella
Hmmm, underligt.
Lav spor i spant og forstærk spant bagefter med en laske på begge sider :)
Translate på ditt svar [:D]
Hmmm, undrar.
Gör spår i resår och förstärkning revben efter med en rem på båda sidor :)
/Henrik Karlsson
Haha!
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart
Lite lödning idag till stabben!
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/HENRIK-DATOR/IMG_1178.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/HENRIK-DATOR/IMG_1179.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/HENRIK-DATOR/IMG_1180.jpg)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/HENRIK-DATOR/IMG_1181.jpg)
/Henrik Karlsson
Ser nästan ut som du löder inne i en motorkåpa :-)
Kanske lite tråkiga bilder men ett jäkla jobb med synkning av servon både digitalt och mekaniskt[^]
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/HENRIK-DATOR/IMG_1199.jpg) (http://s1186.photobucket.com/user/Henrik10/media/HENRIK-DATOR/IMG_1199.jpg.html)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/HENRIK-DATOR/IMG_1198.jpg) (http://s1186.photobucket.com/user/Henrik10/media/HENRIK-DATOR/IMG_1198.jpg.html)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/HENRIK-DATOR/IMG_1196.jpg) (http://s1186.photobucket.com/user/Henrik10/media/HENRIK-DATOR/IMG_1196.jpg.html)
(http://i1186.photobucket.com/albums/z380/Henrik10/HENRIK-DATOR/IMG_1197.jpg) (http://s1186.photobucket.com/user/Henrik10/media/HENRIK-DATOR/IMG_1197.jpg.html)
/Henrik Karlsson