IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Byggen => Topic started by: Aeroparts on 2012-04-19, 18:50:12

Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-04-19, 18:50:12
Carl har ju fyllt år igen och i min värld finns det ju inga Iphones eller liknande och linstyrning är han ju inte intresserad av...så..GRATTIS Carl!! lite i efterskott.
Och nu kan alla slappna av igen efter turbulensen efter försäljningen av EF Extran.

Nu blir detta inget snabb bygge trots att det bara är att montera ihop,för då krävs att alla små tillbehör finns till hands och de gör de inte än.
Vad är då tanken att det skall stoppas i denna skönhet, jo först är ju naturligtvis ett kullagrat sporrhjul ett krav http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1603, men i övrigt är tanken ett full blingat flygplan med bl.a Seacraft pryttlar, Hitec servon, tillräckligt stor Powerbox och en för oss tillräcklig stark omvandlare av fossila bränslet bensin till musik av märket MVVS 175DS. http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1574
Naturligtvis finns det ju Revoc wingbags i passande custom schema på väg hem, man vill ju inte få repor i lacken.

Slänger ut några bilder så länge ifall det finns några Extra fans därute...[:D]
/Lennart
(ja då var det garaget igen...[xx(][;)])



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012419183944_1.JPG)
88.5 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201241918403_2.JPG)
70.92 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012419184022_3.JPG)
75.46 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012419184036_4.JPG)
76.07 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012419184056_5.JPG)
77.32 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012419184111_6.JPG)
76.9 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012419184127_7.JPG)
74.76 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012419184144_8.JPG)
82.06 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201241918426_9.JPG)
79.78 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012419184224_10.JPG)
76.72 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201241918430_11.JPG)
73.54 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012419184315_12.JPG)
70.24 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012419184330_13.JPG)
77.05 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012419184344_14.JPG)
69.76 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201241918442_15.JPG)
76.74 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012419184420_16.JPG)
72.4 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012419184439_17.JPG)
70.84 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012419184453_revoc.jpeg)
79.7 KB
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Skymic on 2012-04-19, 18:59:37
[:)][:p][}:)]
Sjukt snygg!!!=????(vad har hänt med mig?det är ju ingen Yak)
Fick en sneak peak i går hemma hos Lennart och calle.
Wov wilken finish, helt klart att krill tagit ytterligare ett steg frammåt.Helt klart genomtänkt med flera förbättringar.
Rått häftig med den långa motorhuven och den maffigt breda framkroppen[:p][:p][:p]

Nu måste jag hem och läsa på den berömda varningsskylten igen[:D]

//Micke
IMAC-Sverige




Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2012-04-19, 19:42:55
Extremt vackert !!  Grattis !

/Rikard
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aerobat on 2012-04-19, 19:53:59
Gott att se!
Rätt väg... Se nu bara till att denna kommer i luften (med Calle vid spakarna)[:0]

Krill ett steg före som vanligt.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2012-04-19, 20:02:05
Perfa, behöver ta en närmar koll på hur man gör en smidig elektrifiering, dokumenterade lite dåligt i julas. Ska bli läckert att se den på Helsimgborgstävlingen :-)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Jocke on 2012-04-19, 20:16:49
All heder åt EF Extran......
Men detta blir något alldeles Extra[:p][:p][:p][:p]

Grattis Calle!
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Blomman on 2012-04-19, 20:55:23
Vilken skönhet!
Fantastiskt snygg dekor.

Grattis Calle (och Lennart)

Men vad ska Calle tävla med i år då?
Eller har jag missat något?

/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2012-04-19, 20:57:29
Nice[:D]
Varför blev jag inte förvånad[?]
Grattis Calle på födelsedagen[:o)]

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Spitfiremagnus83 on 2012-04-19, 21:17:01
Nu blev jag riktigt avundsjuk... Grattis till imac cirkusens snyggaste kärra!
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: paroos on 2012-04-19, 21:36:26
Äntligen!

Calle - Välkommen i sportbilsklubben!!!
O grattis till sannolikt en av de vassaste IMAC maskinerna på planeten.

Har iofs fattat detta sedan EF Extran blev till salu, då måste det ju bli nåt lika vasst tänkte jag, och eftersom jag inte tror Lennart pallar bygga en Carden maskin, ja då återstod inte mycket att välja på![:D]

Supersnyggt schema![:p]

Som sagt, 2012 = The Extra strikes back!!![}:)][8D]

Vad fyller du nu, 21?

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: paroos on 2012-04-19, 21:39:42
Lennart, kan man få se några fler bilder på insida kropp?

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2012-04-19, 21:52:56
Ahh, läste visst inte hela startposten, men det är nog vist att inte stressa ihop ett sån\'t här montage och bra att köra in energiomvandlaren ordentligt i bänk etc.   Hur verkar ställen? Jag minns dem som sjukt styva när jag kände på dem nere hos Krill. Och om de mot förmodan skulle fjädra så känns det som de där integrerade fairingarna lätt råkar illa ut.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Calle_aeroparts on 2012-04-20, 15:19:26
[:D][:D][:D][:)][:)][:)][8D][8D][:D][:)][:D][:D][:)]....[}:)][}:)][}:)][}:)][:D][:)]

Det finns inga iphones i min värld heller om detta är alternativet :))

Jag har faktiskt inte sett den i verkligheten än men kan inte sluta titta på bilderna[:)]

Den ser ut att vilja flyga! O det vill jag med! Men sitter på matematisk statistik och signalbehandling just nu, fast inte många veckor kvar nu :D Flyga flyga :) Lite Velox över den, det gillar jag :)

TACK PAPPA [:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-04-20, 16:00:15
Vassego.[;)]
Det är inte mycket att se inuti än, men här är några bilder.
Ja, stället kan man slå ihjäl en oxe med, men snyggt är det med mycket fin passning på hjulkåpor etc.


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012420155337_P4200078.JPG)
69.97 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012420155422_P4200079.JPG)
74.81 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012420155459_P4200080.JPG)
42.41 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012420155518_P4200081.JPG)
73.88 KB

Det lilla godis som finns med.

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012420155643_P4200083.JPG)
76.47 KB

Få nu inga konstiga tankar...[:I] måste ju kunna välja 2bl.el 3bl.

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012420155733_P4200082.JPG)
75.78 KB

Nämde jag att vi skulle \"blinga lite\"[:D] en försmak.

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201242015594_P1010085.JPG)
73.15 KB
/Lennart
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Skymic on 2012-04-20, 19:29:12
[:)[:p][}:)]

//Micke
IMAC-Sverige




Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: flygrc on 2012-04-20, 22:43:34
Bara så läcker. Får riktiga ryckningar i shoppingnerven...
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2012-04-20, 22:50:21
Vad är de där tillbehören i mitten för något, tunnformade röda grejor med svart i mitten så att säga??

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: joenella on 2012-04-21, 06:58:24
Lonsan

Det er vingebolte: http://secraft.net/shop/step1.php?number=1241
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-04-24, 00:47:52
Liten uppdate från andra byggen.
Jan hoffman(CZ)som har en MVVS 175 i sin med cannistrar, 14 servon, powerbox samt rök utr vägde in sin på 18kg utan bränsle.

Och så en lite film snutt på Craig Baverys,kolla flatspinnen.[;)]

/Lennart

edit: Ny film remix
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aerobat on 2012-04-24, 07:52:23
Fantastiskt snygg kärra. Kul att en tillverkare gjort en Extra som liknar en Extra.

Det där med vikten skulle jag ta med en viss nypa salt. Det verkar som bara Ivo Krill och hans tjeckiska flygare kommer ner i de föreslagna vikterna.
Yak 37% ska ju kunna komma ner i 15.5kg enligt samma källa... Det lägsta \"oberoende\" jag kommer ihåg att jag hört är strax under 18kg.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-04-25, 22:03:49
Hej på er, kan ju inte låta bli att \"pilla\" lite, så efter att ha förbrukat en rulle papper på att torka av allt dregel[:p] efter att ha haft IMAC vänner på besök och fått hjälp med att väga några av delarna så är resultatet som följer.
Alla värden i enheten gram.
/Lennart

Fuselage incl. canopy and engine cowling   4345
Rudder   249
Right wing empty    1625
Left Wing empty   1602
Right stabilizer incl. elevator 328
Left stabilizer incl. elevator 336
Wheel fairing left and right 160
wheel 130mm Krill 277
Landinggear left and right without axle 666
Wingtube   carbon 341
Stabilizer tube carbon 38
Spinner 6\" Krill 235
-------------
TOTALT 10202
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Kalle_Flygare on 2012-05-03, 07:14:21
Helt otroligt fin modell det där! Något \"Extra\" med den där!

Lycka till med den vackra modellen!

Kommer bli en super härlig kärra. Bland de absolut snyggaste.

/Kalle


/Kalle

Multiplex Royal Pro 16
HACKER
HITEC
Sebart
ExtremeFlight
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2012-05-03, 16:14:11
quote:
Originally posted by Aeroparts

Hej på er, kan ju inte låta bli att \"pilla\" lite, så efter att ha förbrukat en rulle papper på att torka av allt dregel[:p] efter att ha haft IMAC vänner på besök och fått hjälp med att väga några av delarna så är resultatet som följer.
Alla värden i enheten gram.
/Lennart

Fuselage incl. canopy and engine cowling   4345
Rudder   249
Right wing empty    1625
Left Wing empty   1602
Right stabilizer incl. elevator 328
Left stabilizer incl. elevator 336
Wheel fairing left and right 160
wheel 130mm Krill 277
Landinggear left and right without axle 666
Wingtube   carbon 341
Stabilizer tube carbon 38
Spinner 6\" Krill 235
-------------
TOTALT 10202



Hmm, kan bli svårt att komma under 20 kg med en potent el-setup ser jag...[:(]

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2012-05-03, 16:15:43
Det är kroppen som verkar väldigt klossig...men jag glömmer kanske att det brukar gå att såga bort en hel del från motorspant/dome när man kör el....hmmm2

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-05-08, 13:03:14
Prowing.
/Lennart
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aerobat on 2012-05-08, 15:36:13
Väldigt trevligt[:)]

Jag är också väldigt nyfiken på hur Calles Extra framskrider?

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-05-18, 21:54:29
Just nu går det sakta p.g.a underleverantörerna verkar ha fullt upp att åka på event mm eller brist på material, produktions stopp...Hmmmm.

Revoc snodde ihopa dessa läckerheter när de till slut fick lite grått tyg. Fantastisk kvalitet till ett mycket bra pris, man får nästan ha skydd för skydden så fina är de ju[:)][:)]
/Lennart


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012518215354_revoc.JPG)
85.58 KB
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Kalle_Flygare on 2012-05-18, 22:56:45
Måste vara något Extra med denna Extra!!!!!



/Kalle

Multiplex Royal Pro 16
HACKER
HITEC
Sebart
ExtremeFlight
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lager on 2012-05-24, 12:11:47
Grym kärra!!![8D] Grattis!!

/Jonny
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-07-10, 12:37:46
Ok det går inte fort, men den som väntar på o.s.v...
Efter kontakt med Gernot.B så blir servo setupen troligen HS-M7990TH.
Omvandlaren för fossila bränslet blir av typ MVVS 175 NP TS med Int 80.01 cannistrar(7 kammare) och krökar. Skulle inte detta räcka(19.8 hp/dynotest)så finns det ett par RE3 pipor liggande på lager.
Vad har då hänt i byggboden, ja inte mycket förutom funderande på lösningar(kronisk sjukdom).
Seacraft sporren som var så fin hade på titanstället en i min smak ej lämplig vinkel, utförande samt infästning och kolfiber benet från Krill föll inte heller helt i smaken. Eftersom orginal Extran har sporrställ i med kolfiber ben så gav jag mig på Krill benet, laskade in en ny nederdel med rätt vinkel och kombinerade ihop detta med det modifierade Seacraft sporrhjulet. Varför göra saker lätt när man kan komplicera det...men jag tyckte det blev snyggare,bättre och kommer garanterat att fungera.
/Lennart


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012710123642_a.JPG)
73.95 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012710123653_b.JPG)
86.52 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201271012373_c.JPG)
87.3 KB
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2012-07-10, 14:07:55
Snyggt Lennart. Dock förvånar det mig att det trots modds ser ut som att styrningen kommer att ske via fjädrar eller gummisnören. Eller är det fler justeringar att vänta?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Gullberg on 2012-07-10, 17:30:05
Hej Lennart,

Såhär ser det ut på Pat Hartness fullskala variant.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Gullberg/2012710172826_Fuji2012-05-20102.jpg)
69.43 KB

Hälsningar
Jonny Gullberg

www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-07-10, 18:45:22
Tackar, jag har maualerna till Extra 330 SC, så jag har lite koll men en riktig bild är bra att ha.

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012710185333_tailwheel.JPG)
56.16 KB

Det vita benet är kolfiber om någon inte skulle ha koll.
Här nedan kan ni se skillnaderna i vinkel bl.a. på de olika sporrställen som jag ratade och min egen mod.
från ovan min egen, J&J(hade fungerat bra), Seacraft gamla ben, Seacraft nya ben.
Lonsan: Det blir styrning likt orginalet.
men jag kommer inte att ha en petflaska som skydd över röret från vevhusventilationen på motorn som syns på bilden oven.
/Lennart


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012710184350_d.JPG)
78.78 KB
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Spitfiremagnus83 on 2012-07-11, 16:26:01
Liten fråga bara, jag drömmer mig bort mot en kompositkärra i 50-60cc storlek. Hade varit intressant att höra dina argument för att köpa en Krill istället för en C-ARF.

Jag tycker 330sc är så läcker, C-ARF har en 2.3m, men krill har ju inte någon (ännu...)
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-07-17, 14:48:05
Ja då har drivlinan kommit och det är väl dags att börja sätta allt på plats.
/Lennart


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201271714475_P1010016.JPG)
71.62 KB
lite mer om drivlinan här.
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1574&whichpage=2
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: yak55sp on 2012-07-17, 20:34:17
Jaha du Lennart..
Om du har semester och har en grym disciplin så är den klar till Simmelsberga..
\" eller\"????
För du har väl alla delar hemma?

//Ulf S YAK X 2

Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-07-20, 12:25:29
Det absolut svåraste momentet avklarat...få spinnern att passa.
Om tillverkaren nu sett till att få motorspant rätt och kåpan på rätt ställe så är det väl en baggis...Mät en gång borra om 5ggr...mät 2ggr borra om 4ggr..etc,etc. så efter att ha mätt 5ggr så behövdes det ju bara borra om 2ggr enkel mattematik..
Nej då det var inte så farligt och nu verkar det som om det skulle passa OK. Lika bra att säga det med en gång, manual finns inte att få än utan blir oftast klar efter att många har byggt och det blir en del funderande och kikande på andras byggtrådar.
/Lennart



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012720122252_eng03.JPG)
52.74 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012720122316_eng06.JPG)
51.6 KB

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012720122342_eng09.JPG)
47.95 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201272012240_eng10.JPG)
44.99 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012720122418_eng11.JPG)
51.88 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012720122436_eng14.JPG)
62.32 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012720122449_eng15.JPG)
57.34 KB
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-07-20, 20:24:16
Krökar och dämpare, ser ut att passa.
/Lennart


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012720202139_eng18.JPG)
60.24 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201272020223_eng19.JPG)
63.29 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012720202229_eng22.JPG)
54.74 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201272020242_eng21.JPG)
68.09 KB
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Kalle_Flygare on 2012-07-20, 23:27:41
Så snyggt! Du är så jä_la duktig Lennart!
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: yak55sp on 2012-07-22, 21:19:18
Bra.
Håller du samma tempo på resten av bygget så är Extran klar tills nästa  tävling....

//Ulf S YAK X 2

Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-07-27, 18:56:41
Nu saknas det inte mycket i utrustningsväg.
Tanken att köra HS M7990TH rätt över stötte på patrull då det är mycket ont om plats i de yttre hålen i stabbarna så vi valde att degradera till HS7950TH [;)]som är några mm tunnare.
Alla servon får 1.75\" armar.
/Lennart


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012727185630_servo.JPG)
89.69 KB
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Kent on 2012-07-27, 19:20:11
Snyggt jobb Lennart.

Jag fick också spinnern väl inpassad på Comp ARF Edgen. Men vad hjälpte det, när jag sedan fick rikta upp motorn en del efter testflygningar.

Hoppas ni slipper justera i efterhand.

Barry CO
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-08-02, 16:07:33
Lite småpill gjort.
Förstärkt motordomen så att det inte flexar i tunnplasten samt fixat till dämparfäste med några gjutna kolfiber vinklar.
Justerat tankvaggan så att den passar ordentligt, samt limmat dit nya plattor för ankarmuttrar som satt lite fel monterade.
Och funderat lite på allt annat så att det blir bra lösningar.
/Lennart


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/20128216419_eng24.JPG)
57.8 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/20128216447_eng23.JPG)
55.13 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012821654_eng25.JPG)
56.72 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/20128216530_eng28.JPG)
57.34 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/20128216540_eng26.JPG)
54.75 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/20128216549_eng27.JPG)
63.72 KB
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Spitfiremagnus83 on 2012-08-02, 17:27:14
Liten fråga bara, jag drömmer mig bort mot en kompositkärra i 50-60cc storlek. Hade varit intressant att höra dina argument för att köpa en Krill istället för en C-ARF.
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2012-08-02, 19:21:11
En sak i alla fall Magnus. CARF har tjockare profiler så det går fint att klämma in även oversized servon. En sak som skiljer mycket, inte mellan CARF och Krill generellt utan mellan olika modeller, är färdighetsgraden. Min SU 31 har t ex alla roderarmar och slitsar för servoarmar klara. Men canopy glaset är varken tillklippt eller monterat. :-(

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-08-15, 16:34:17
Då har vi tänkt lite till och fixat en bra placering för de båda tändningarna samt utgångar för de 4:a tändkablarna, förstärkt hörnen på motordomen och lättat lite på standofferna.för att få kylningen över canistrarna så satte jag dit ventilationsgälar. Gälarna är billiga Kina varianter som är kupade från början men jag rätade ut dem och fräste ner distansskummet i kroppen så att fästramen hamnar jämt med undersidan och sedan förseglade och plastade fast. så nu skall det bara på lite lack
Det går sakta men i alla fall framåt. Mycket bilder blev det men det skall ju vara en byggtråd, och så här bygger jag.
Bilderna kom tyvärr lite i oordning.
/Lennart


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012815162442_ign1.JPG)
72.45 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012815162454_ign2.JPG)
72.23 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201281516257_ign3.JPG)
72.46 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012815162534_standoff2.JPG)
75.01 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201281516260_louvres01.JPG)
57.81 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012815162612_louvres02.JPG)
66.48 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012815162638_louvres03.JPG)
73.08 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012815162651_louvres04.JPG)
63.47 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201281516278_louvres05.JPG)
55.73 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012815162741_louvres06.JPG)
54.03 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012815162751_louvres07.JPG)
67.74 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201281516285_louvres08.JPG)
55.69 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012815162824_louvres09.JPG)
81.83 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012815162841_louvres10.JPG)
76.21 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012815162851_louvres11.JPG)
67.32 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201281516291_louvres12.JPG)
81.2 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012815162916_louvres13.JPG)
75.04 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012815162938_louvres14.JPG)
64 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012815162950_louvres15.JPG)
68.73 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201281516308_louvres16.JPG)
69.78 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012815163028_louvres17.JPG)
71.28 KB
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-08-25, 17:53:01
Ja då har vi pillat lite till och gjutit ett fäste till throttle servot och fabricerat lite stötstångsändar så nu är alla fästen hål etc till dämpare, tändning samt throttle servo gjorda.
/Lennart


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012825175054_thro.JPG)
63.52 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201282517515_thro1.JPG)
75.87 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012825175115_thro2.JPG)
81.55 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012825175135_thro3.JPG)
56.78 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012825175215_thro4.JPG)
80.64 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012825175224_thro5.JPG)
71.42 KB
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2012-08-25, 18:56:45
Trevligt med kolstötstänger men just till trottle är det väl ganska olämpligt?


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-08-27, 22:05:56
\"Trevligt med kolstötstänger men just till trottle är det väl ganska olämpligt?\"

Det får du nog utveckla närmare..?
Men en i Titan blir väl snyggt!! Men dubbelt så tung 5 gram.
/Lennart


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201282722514_thro6.JPG)
69.04 KB
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aerobat on 2012-08-27, 22:20:56
Ser väldigt fint ut[:)]

Imponerande att du till och med färgmatchar täcktejpen till förgasaren[;)]
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-08-31, 13:19:44
En kvart då och då i garaget gör att det går framåt i alla fall.
Infästning av hjulkåpor, hjulaxlar samt landställ blev senaste fokus området.
De lätta titanaxlarna från Seacraft var lite för tajta i toleranserna mot de nya gummitätade hjullagren så de behövde lite handpåläggning, jag hoppas att de skall vara av den kvaliten att de inte böjer sig. Hjulet stoppas av en stoppring men har en spårring som säkerhet utanför.
Hjulkåporna fick bli fastsatta med en bult(M4)samt ankarmutter och så fick de lite förstärkning runt hålet som styr kåpan runt hjulaxeln.
/Lennart
En bild säger ju mer än tusen ord, så det blir många bilder.[;)]


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012831131636_1.JPG)
64.86 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012831131650_2.JPG)
38.15 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201283113172_3.JPG)
48.64 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012831131712_4.JPG)
47.81 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012831131725_5.JPG)
48.39 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012831131734_6.JPG)
60.84 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012831131743_7.JPG)
61.81 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2012831131753_8.JPG)
57.31 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201283113182_9.JPG)
45.76 KB
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2012-09-01, 02:36:47
Absolut trevligare med mycket bilder än med tusen ord :-P
Jo, anspeglade enkom på att gas och choke servo framlider ett hårt leverne i allmänhet med sin relativa närhet till den mekaniska oscillatorn (och i viss mån momentgeneratorn...) och i synnerhet om de är i kopplade via en helt stum och strålrak stötstång. Syns ske från tid till annan att gasservo upphör att prestera eller helt enkelt relaxerar i sin fixering.  Men egentligen så borde ju vilket sketservo som helst kunna fixa jobbet om man bara isolerade det från de apokalyptiska agressionerna avgivna av avgas aggregatets abnormt arytmiska arbete.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-09-01, 09:45:58
Jo det är ju en tanke...faktiskt så har jag aldrig haft ett havererat gasservo och i våra tidigare maskiner sitter det 80 kronors futaba 3001 servon till gas/choke så vi har haft tur.
Det enda jag ser som problem är om servot skulle sitta så det vibrerar sönder trots gummibussningarna, det sitter ju mycket nära motorfästena. Stötstången ger ju ingen större påverkan på servot då den endast går till ett gasspjäll som i värsta fall rör på sig lite av vibrationerna, fast motorn rör sig inte speciellt mycket i den ledden. Servot står aldrig emot något ändläge så att vibrationen går direkt till servot från motorn via stången. I vårt fall har vi återföringsfjäder kvar så den lilla kraften påverkar servot.
Den som har kört en motor i bänk t.ex och hållit i gasstången kan nog påminna sig att det vibrerar inte speciellt mycket i stången.

Alla tips är välkomna på bättre lösningar då gärna med förklaring till varför, annars är de inte till mycket nytta.
/Lennart
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2012-09-01, 18:46:47
Kan nog vara så att körning mot ändläge är boven i de fall servo gett upp.
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2012-09-01, 18:51:38
Kan man få be om en ännu närmare bild på stoppringen utanför hjulet. Har en massa detaljer jag inte kan tolka.
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-09-01, 19:04:27
Det är tyvärr bara en vanlig stoppring, skulle helst haft en spännring men de är lite stora 20mm för 6mm axelhål. Utanför denna stoppring är det ett spår för vanlig låsring eller seger ring.
Det är så från början på dessa axlar från Seacraft
http://www.secraft.net/shop/step1.php?number=1197
/Lennart
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-09-05, 22:42:05
Vad har gjorts mer..jo smärre justeringar på kabinhuvens fästen som kanske har lite mer att önska på en modell av denna kaliber.
Alla befintliga fästen togs bort och nya har monterats.
De bakre har rätats upp så de sitter rakt och fint i alla ledder vilket förhoppningsvis medger att huven kan moteras och tas bort utan besvär. De främre fästena har modifierats och kommer förmodligen ge en stadigare huvstyrning som inte vibrerar.
/LOL



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201295223815_1.JPG)
44.98 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201295223828_2.JPG)
66.89 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201295223848_3.JPG)
68.67 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201295223859_4.JPG)
50.47 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201295223921_5.JPG)
71.58 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201295223932_6.JPG)
69.56 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201295223942_7.JPG)
72.46 KB

Moddade fästen.

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201295223953_mod1.JPG)
60.47 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/20129522403_mod2.JPG)
65.08 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201295224014_mod3.JPG)
74.45 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201295224024_mod4.JPG)
67.23 KB

bilder på de främre fästena kommer senare.
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2012-09-05, 23:42:49
Hmm, för elflygare är ju den där typen av huvfäste helt värdelöst. Men även för bensinflyg finns det väl ett visst värde i att hålla nere antalet skruvförband som ska monteras och demonteras en eller  kanske flera gånger per flygdag? Eftersom du gärna fixar och donar, varför inte ordna till något mer snabbjobbat men ändå säkert system?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2012-09-06, 08:23:53
Håller helt med. Hade tillverkaren sett till att göra en huvram som fullskala composite maskinerna har så hade det varit mycket enkelt att göra en bra huvöppning och lås. Det hade gått att sätta dit gångjärn på högersidan och snabblås på vänster som Extra orginalet men det hade krävts lite mer arbete i strukturen och det ville jag inte göra på denna. Krill har gjort det enkelt med två skruvfästen bak och två krokar fram men när dessa inte sitter rakt eller passar så bra samtidigt som huven är inte direkt styv i ramen så är det inte som jag vill ha det. Och då får man försöka att fixa till det. vad jag eftersträvar med allt jag bygger är att det skall vara service vänligt och gå att använda mer än en säsong, ok om man får skruva bort två skruv till huven men man skall kunna göra det många gånger utan att funktionen förstörs. Om det sedan ser snyggt ut så är det ingen nackdel, det hade ju gått att dra ett kardborreband runt huven vilket säkert hade fungerat perfekt.
/LOL
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2012-09-06, 09:05:14
Det är tråkigt när det slarvas från tillverkarens sida med sånt som inpassning av huvar och kåpor. Ännu värre när inte ens anfallsvinklar på vingar och stabbe är 100.. Jag hade drygt en halv grad skillnad mellan höger och vänster vinge. Väldigt märkligt.
Har du kollat vinklar på Extran?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: yak55sp on 2013-01-05, 22:24:40
Jag bara undrar om modellen är provflugen ännu?[:)][:)][:p]
Eller vad har hänt? Det har varit dött på denna tråd i flera månader.

//Ulf S YAK X 2

Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Henrik on 2013-01-22, 10:40:48
quote:
Originally posted by yak55sp

Jag bara undrar om modellen är provflugen ännu?[:)][:)][:p]
Eller vad har hänt? Det har varit dött på denna tråd i flera månader.

//Ulf S YAK X 2



Blir nog nöjd när den är klar[:p][:p][:D]

http://www.youtube.com/watch?v=EIRmxVj-BTQ

/Henrik Karlsson
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-02-19, 17:12:17
Ni har helt rätt, det har stått alldeles för still av olika anledningar[:(]. Och piloten stack ju till Tyskland [;)]

Men jag har ju haft tid att fundera hur man sätter dit ett par sidoroder horn så exakt det bara går...


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201321917519_01.JPG)
79.9 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201321917529_02.JPG)
74.96 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201321917544_03.JPG)
76.84 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201321917555_04.JPG)
73.61 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/20132191764_05.JPG)
63.27 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201321917614_06.JPG)
48.47 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201321917623_07.JPG)
51.06 KB

Och naturligtvis för att inte tappa poäng.....[;)]


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201321917632_08.JPG)
41.2 KB


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201321917641_09.JPG)
31.5 KB
/Lennart
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2013-02-19, 17:54:49
Hmm, ja, lackeringen går ju inte att fixa via justering i radion...
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-02-19, 19:38:18
Fin,fint med färdig arm till sidorodret, tyvärr så sitter den 4 mm för lågt för att passa direkt till servoarmarna. Jag vill att linkaget mellan servona och arm skall vara rakt så då får man ändra lite.
/Lennart
ps. det dröjer nog inte länge innan man kan byta färg på flygplanet med en brytare på sändaren, de spelar ju redan och fotograferar etc...[;)] vem blir först[?] Futaba eller...själv  målar jag så länge.



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2013219193647_10.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2013219193658_11.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201321919377_12.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2013219193718_13.JPG)
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2013-02-19, 19:47:43
Jistanes, har du lackat 4mm distansen också?!!?! :-0
Förresten, hur blir det nu med vinkel mellan wire och sidorodergångjärnslinje?
Borde du inte sänkt servot i stället? ;-)
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-02-19, 20:59:04
Hade lite färg över.....[:D]
Om du tänker på linjen som vajern går mellan sidroderhornet och armen via slitsen i kroppen så stämmer den perfekt nu...vilket den inte gjorde förut utan att ha flyttat lite på hornen samt höjningen av armen[;)]

Sänka servot får mig osökt att tänka på en film som jag tror bar namnet \"Don\'t Raise the Bridge, Lower the River\" med Jerry Lewis en komedi som var tillåten för mig då 9 år gammal att gå på.
/LOL
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: joenella on 2013-02-19, 21:22:51
Det er fejl, kuglelink skal på undersiden af servoarmen, det belaster udgangslejet mindre, på siderors hammel skal kuglelink på oversiden, så passer det.
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-02-20, 16:08:16
Fel?..möjligt, hur Krill har tänkt vet jag inte men jag vill ha vinklarna rätt ändå. Alla servontyper har inte samma höjd etc. och gör man som du säger så sitter linkaget snett. Det är därför jag har gjort ungefär som Seacraft har på sin dubbel vagga.
http://www.secraft.net/shop/step1.php?number=1062
Det blir geometriskt minst fel, att sedan kanske alla linkarna borde sitta på undersidan får jag stå ut med. Att skifta över och undersida ger ju bara en extra vridkraft på armarna vilket ger mer belastning på lagren.
/ LOL
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2013-02-20, 23:01:42
quote:
Originally posted by joenella

Det er fejl, kuglelink skal på undersiden af servoarmen, det belaster udgangslejet mindre, på siderors hammel skal kuglelink på oversiden, så passer det.



Dubbelt fel.

Över eller undersida servoarm har ingen betydelse då det är ett push-pull system. Eftersom servot sitter elastiskt så kommer radialkrafter på utgångslagret att bli i praktiken nära noll (0) om geometrin är korrekt.
Däremot placeras linkarna på den gröna dubbelarmen (vad heter en sån pryl egentligen?) med fördel på undersidan då vajrarna ju är ett pull-pull system som lägger en betydande radialkraft på den gröna armens lager, som ju till på köpet är ett glidlager vill jag minnas (?). Givetvis ska push-pull stängerna ligga parallella med servots längslinje för att inte skapa ett \"roll-moment\" på servoarmen.
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2013-02-20, 23:30:56
Måste få tillägga att CARF\'s 3-servo lösning är genial i förhållande till vad den kostar att få till. Se sidan 17-18 här:
http://www.carf-models.com/public_carf/export/sites/carf/download/files/en/carf_models_yak55sp_3m_instructions.pdf
Wire-krafterna ligger relativt lågt i höjdled och tas upp dels av första servot men också av de i steg högre liggande servo nr 2 och nr 3 via push-pull stängerna.
Första servot utsätts alltså för väldigt lite eller kanske inget tippmoment medan 2:an och 3:an hjälps åt med den \"övre kraften\" om ni hänger med på vad jag menar.
Enda praktiska bristen är finjusteringsmöjligheten men den kan ju avhjälpas genom att byta M3-stängerna mot r/l turnbuckles.
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-02-20, 23:59:47
Håller helt med, CARF lösningar är inte de mest blingade men fungerar.
Rätt använt är även fenolharts armar och de \"vanliga\" Quick linkarna helt suveräna.
Sedan är det lätt också.  Allt bling jag har till Extran är inte varken designat bra eller av bra kvalitet men dyrt är det ju i alla fall.
/Lennart/LOL
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2013-02-21, 08:20:18
Ehh, jaha?
Av någon anledning tycker jag Gabriel grejorna är optimala, trots att det är \"plast\" och inte ens har klämlåsning mot servosplines.
Blingfritt men ändå ganska dyrt. Pengarna går till vad de ska då eller?
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-02-21, 10:40:32
Man måste ju testa, så man vet.
Vi använder Gabriel på EF 110\" YAKen och har inte haft ett enda problem med dessa,vare sig med splines eller kullinkar trots att det var lite kommentarer i början att det inte håller och metallarmar var det enda rätta. De är lite klumpiga kanske men vi är helnöjda med dessa.
Jag tror till och med att Hitec eller liknande orginalarmar (rätt installerade) håller för de krafter som servona är specade för, annars hade de aldrig skickat med dom. Det vore intressant att testa i bänk.
/LOL
ps det skall bli intressant att se hur länge kullinkar med eloxerade aluminium kulor kommer att hålla.
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Paul on 2013-02-21, 11:29:36
Gabriel....[:)]. Blinget är ju bara aluminium med färg[8)] , om man lackar Gabriel armarna så blir ju blingfaktorn lika hög......[?] tycker iallafall jag[:o)] Undrar vilken färg som skapar högst blingfaktor, röd, blå, grönmetalic eller tom. silver, det är nog en smaksak och olika i betraktarens ögon[:I]Så man kanske skulle färgmatcha armarna också[;)][:)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2013-02-21, 16:54:17
quote:
Originally posted by Aeroparts

Man måste ju testa, så man vet.
Vi använder Gabriel på EF 110\" YAKen och har inte haft ett enda problem med dessa,vare sig med splines eller kullinkar trots att det var lite kommentarer i början att det inte håller och metallarmar var det enda rätta. De är lite klumpiga kanske men vi är helnöjda med dessa.
Jag tror till och med att Hitec eller liknande orginalarmar (rätt installerade) håller för de krafter som servona är specade för, annars hade de aldrig skickat med dom. Det vore intressant att testa i bänk.
/LOL
ps det skall bli intressant att se hur länge kullinkar med eloxerade aluminium kulor kommer att hålla.


Hitecs grova medskickade armar har en gräns, jag noterade detta på min 33% SU-29.
När man skruvar en typiskt kullink med hals på dem så blir det en del flex genom att armen vrids vid belastning. Jag fick fladder på skeven vid ett tillfälle. Kan inte skylla bara på armarna, jag hade bara 2 st 10kgcm servo per skev men kunde lätt se hur armen gav ett tydligt flex också.
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-02-21, 19:19:47
Därav noten rätt installerade. Linkar som inte ger vridbelastning är ju ett krav.
Där har ju fenolhartsen (väv el pappers bakelit) en svaghet också att tänka på.
/  LOL
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-02-26, 18:24:55
I mitt oförtrutna sökande efter \"riktiga\" stoppringar sk klämringar i aluminium och lagom ytterdiameter till hjulen så har jag äntligen hittat en leverantör, som inte skinnar en på hutlös frakt eller styckepris
Problemet var bara att jag fick åka till Köln för att hämta dom.[;)]
Firman DERKUM har en välsorterad butik med mycket mer än de presenterar  i webbshop eller katalog.
http://www.derkum-modellbau.com/
/Lennart

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201322618242_11.JPG)


ps. Våren har INTE kommit till Köln...än.[xx(]
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-03-04, 19:32:22
Efter lite funderingar på sporrhjuls styrning etc så valde jag en blandning av fullskala system med modellflyg stuk.
Jag ville inte sätta dit några extra armar ala Secraft under rodret utan jag valde att bygga in några aluminium bussningar i sidorodret 25mm från centrum och i dessa skruvar jag dit några mässings fästen som fjädrar och linor sitter i. Det innebar att jag också svarvade till en ny 50mm stång till Secraft sporren så utslaget på sporren blir lika som rodret. Nu hade det inte gjort något om utväxlingen hade blivit mindre men det såg estetiskt bättre ut med samma avstånd på linorna.Naturligtvis är linorna delbara via snabblås om och när rodret behöver tas loss. Det är inte så mycket kvar av Secraft delarna men det får jag stå ut med. Kanske någon annan som behöver?
/Lennart
Mycket bilder men lättare att se än förklara[;)]

ps.Det är väl lika bra att skriva med en gång att linorna INTE tar i sporrstället förrän vid 50 graders utslag på rodret


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201334192621_14.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201334192647_7.JPG)


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201334192727_8.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/20133419281_9.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201334192829_10.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/20133419297_11.JPG)


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201334192924_12.JPG)
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2013-03-04, 20:43:51
quote:
Originally posted by Aeroparts

I mitt oförtrutna sökande efter \"riktiga\" stoppringar sk klämringar i aluminium och lagom ytterdiameter till hjulen så har jag äntligen hittat en leverantör, som inte skinnar en på hutlös frakt eller styckepris
Problemet var bara att jag fick åka till Köln för att hämta dom.[;)]
Firman DERKUM har en välsorterad butik med mycket mer än de presenterar  i webbshop eller katalog.
http://www.derkum-modellbau.com/
/Lennart

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201322618242_11.JPG)


ps. Våren har INTE kommit till Köln...än.[xx(]



Tjusigt [:)]

Har gjort sådana själv av tillsvarvade axelkopplingar (Rotex).
Det enda som funkar bra om man kör med massiv kolfiberaxel.
Med metallaxel (stål, titan) så funkar spårringar ypperligt och är väldigt
kompakt om man bara har RÄTT spårring och RÄTT spår.
Tror att de gånger detta utmärkta alternativ falerar så står det inte rätt till
med toleranser, geometri och material.
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-03-09, 18:57:03
Sjuttan vet jag inte om våren kommit till garaget[8D]...kolfibertrasten har synts till och depronfräsaren har flyttat. Såg till och med dammsugaren titta fram under bänken...redan 22.5 grader och svarven sjunger för fullt..attan nog dags för paus[:o)]

Nå i alla fall så tänker jag mycket och har tänk länge nog på lösningen av de något (i min värld)undermåliga huvlås/guiderna som nog inte hade funkat speciellt länge.
Jag hade ju redan fixat till de bakre huvlåsens läge och tänkte använda denna låsning bak, men sedan blir det 2 st styrpinnar till på var sida samt två i framkanten. Styrpinnarna i aluminium (slut på titan..)[;)]  kommer att sitta i huvramen och i kroppen kommer det att sitta fenolharts rör med gummibussningar så att det inte SKRAMMLAR. Ja, då var det dags för dagens bildkavalkad.

/Lennart


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201339185231_1.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201339185240_2.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201339185248_3.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201339185256_4.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/20133918534_5.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201339185312_6.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201339185319_7.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201339185328_8.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201339185335_9.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201339185341_10.JPG)


För säkerhets skull så gjorde jag lätthål i styrpinnarna, man vill ju inte dra på sig för mycket vikt....[^]


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201339185349_11.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201339185356_12.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/20133918543_13.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201339185410_14.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201339185417_15.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201339185425_16.JPG)
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Skymic on 2013-03-10, 07:08:02
så där ja, nu börjar det likna något.
viktigt att Huvinfästningen är enkel och robust.

//Micke

(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-03-15, 14:07:08
Nu börjar fastsättningen av huven att bli klar och jag är väl nästan nöjd i alla fall. Sugpassning i gummibussningarna, hyffsat lätt att montera/demontera och helt stum, lovar gott med tanke på vibrationer.[^]
Själva fastsättningen är två skruv i bakkant men konstruktionen medger att jag kan byta till en enda i sargens ovankant om jag skulle vilja.
Tyvärr så blir det ju oftast alltid saker att rätta till när man ändrar lite såsom övermålade lagningar etc, men det får jag stå ut med.
/Lennart


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/20133151451_17.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201331514511_18.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201331514519_19.JPG)

Nä.. man kanske skulle ta en kopp kaffe i solen...[8D]
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-03-16, 15:13:55
Favorit i repris..det har varit med förut.
Sporrställ Krill/Secraft/Olsson style,har nu fått sin slutliga finish och är nu klar att montera inga skramlande saker här heller.[^] det blev svart för att förlänga den svarta delningslinjen mellan det vita och blå.
/Lennart



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201331615125_13.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2013316151225_14.JPG)


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2013316151250_16.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2013316151259_17.JPG)
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-03-19, 18:44:21
Då har vi tänkt lite igen...och börjat med \"bafflingen\".
Tänkte först göra separata kanaler men bestämde mig till slut att ha en gemensam kammare för kylluften så att cylindrarna har möjlighet att få så lika kylning som möjligt vilket kan vara svårare med separata inlopp p.g.a. olika strömningar och så tror jag det kan bli bättre så här.
Jag har passat till formarna som jag sedan skall göra mitt laminat på. Det blir ett färdigt \"kit\" att bara limma in i motorkåpan eller göra demonterbart...så långt har jag inte tänk än[;)]men i mellan rummet mellan cylinder och laminatet finns det plats att lägga en smal sträng med silicon så att det blir minsta möjliga plats för \"tjyvluft\".
Och med ett mycket tilltaget utsläpp med ejektorverkan som Extran har så skall det nog bli bra
/Lennart


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201331918424_1.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2013319184211_2.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2013319184221_3.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2013319184227_4.JPG)
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Henrik on 2013-03-19, 20:03:36
Ser kanon ut![:)
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-03-19, 23:02:44
Vakuum \"baggning\" pågår, det är inte bara sjön som suger....även vädret[xx(]
/LOL


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201331923227_5.JPG)
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2013-03-20, 07:50:12
Vad har du för recept på den plattan?
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-03-20, 10:31:02
Inget fancy...det är bara 4 mm XPS styrofoam med ett lager BID och peelply på varje sida till den undre främre plattan resten blir utan distansmaterial då jag inte vill göra en negativ form och gjuta i etc.
/lennart
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2013-03-20, 22:06:39
Ser lovande ut... Ska använda dina ideer till min lilla extra... Ska prova att scanna motor monterad utan noskåpa/montera kåpa och scanna igen för att bygga baffling i datorn och fräsa en form. Hoppas gjuta en passande baffling i Kolfiber....
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-03-20, 22:26:09
Tänk om man hade de resurserna[;)]Tänkte använda kolfiber själv men har slut på en så fin som går att drapera, så det får bli glasfiber. Det är samma epoxi så den tål lika bra (eller dåligt)värmen.
/Lennart
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-03-22, 18:08:27
Det går inte fort men sakta....lite små plastningar gjorda.
Ok för första gången så känns det som det görs lite jobb som \"vi får se hur det blir\" andan infunnit sig i[:I], det går utför med Olsson...
Med lite mera tid bakom etc så hade det blivit en form etc.
Lite glasfiber, epoxi och skräp påse i med sugen så får vi se vad som kommer ut. Passade även på att ta ner bakre delen på baffelgolvets sandwich laminat till enkellaminat så att det som är närmast cylindern inte har något skum i sig som isolerar utan att den tål lite mera värme (kanske)och så slipper jag täta porerna.
/Lennart


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201332218714_6.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201332218722_7.JPG)
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2013-03-23, 19:03:17
Hej Lennart,
Hålet för motorn i kåpan kan väl vara ganska minimalt antar jag? Annars får du in läck luft under den undre bafflingen?

/Rikard

//edit ......tänkte för motor axeln då...//
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-03-23, 20:09:33
Hmm.förstår inte riktigt? Det är samma mått runt hela motorn ca 3 mm  så det läcker inte  mera någonstans. Motoraxeln går ovanför baffeln.
Lennart
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-03-25, 12:07:04
Im baffled...again. Aha..nu förstod jag frågan. Axeln går över baffeln
/LOL


(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201332512622_8.JPG)



(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201332512629_9.JPG)
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2013-03-25, 13:18:33
Snyggt!! Man får lust att baffla något faktiskt... :-)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Larsson on 2013-03-25, 18:45:41
10 till 20 min körning med max kylning från början till slut
Var är termostaten?
Risk för att stiften ser ut som kolbitar även om motorn
är hyggligt tunad,för att vara kritisk så tre sidor av
cylindern kyls av bränsleblandningen så avgassidan och toppen borde
vara prio ett vid baffling,,, men snyggt e´de´


Rpm
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-03-25, 20:37:00
Förstår inte riktigt inlägget. Bafflingen är gjord så att det största utrymmet som finns för luften att ta vägen är vid cylindertopp och cylinder väggar inte nere vid portarna. Utan så mycket styrd luft som möjligt över de delar som är varmast och det är en twinspark så stiften sitter i hörnen på den den runda toppen[;)] uppe och nere, inte fram och bak.
Så stor skillnad mellan temp på motor och kylluft samt så mycket tryckskillnad mellan före baffel och efter.  Kylningen av vevhuset är inte det primära men designen gör att man kanske kan tro detta, hade lika gärna varit en tät platta framför. Det var ett enkelt sätt att skapa en gemensam kammare bara för att få så lika kylning till båda cylindrarna som möjligt vilket man troligtvis inte får med separata kanaler till varje cylinder.
/Lennart
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2013-03-25, 21:53:47
Så med en najsig baffling öppnas potentiellt möjligheten att minska på kylflänsarna, dvs lätta motorn :-) ??
Termostat skulle väl vara lätt ordnat, en givare på lämpligt ställe på motorn och ett spjäll som t ex stryper ut luften efter behov. Borde kanske vara standard/obligatoriskt så att vi slipper alla vanskliga nödlandningar och skurna motorer ;-)
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Larsson on 2013-03-25, 22:30:40
Med kolbitarna menade jag att motorn har kanske svårt
För att komma upp i arbetstemp så stiften sotar igen
Och sen att (kepsen) i underkanten skärmar avgaskröken
Som är den varmaste delen


Rpm
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-03-26, 07:15:11
Javisst bra baffling mindre flänsar, se på DA 200. Men hur smart är det.....[xx(]
Om nu det skulle vara ett problem att inte få arbetstemperatur så är ju det det minsta problemet att sänka kylluftflödet. Igensotade stift beror nog mer på inställningen än att dessa motorer skulle gå för kallt.
Under ett normalt advanced pass kommer inte motorn att ändra temperaturen så ofta och så mycket att termostat skulle göra speciellt mycket. De få gånger motorn går på tomgång så kommer tiden att vara så kort att den chockkyls inte.
Och varför kyla avgaskröken? Den skär aldrig och behöver absolut ingen smörjning.
Har aldrig sett en fullskala maskin eller liknande där man kyler grenrören speciellt.
Sedan är nog tempskillnaden mellan grenrören och den omgivande luften som passerar såpass att det kyler tillräckligt, vi har i alla fall aldrig haft problem med headrarna.
Lennart

http://prme.nl/forum/viewforum.php?f=18&sid=96ae265a211d8c137f85835998b8180f
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-03-27, 19:00:55
Den något lilla kylfläkten med sin hätta kommer troligtvis att bytas ut senare men får duga så länge, det finns ju throttle.
/Lennart
Ps. naturligtvis så kommer ju baffeln som skymtar till att få en mer passande kulör så att prestanda blir ännu bättre[:D].

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2013327185942_prop1.JPG)

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/2013327185949_prop2.JPG)
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2013-03-27, 21:10:14
Åneeeejjjj.... Ny trend?? Målad baffel ?? Antar att Paul redan målat [:D]
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-03-27, 22:15:22
I brist på kolfiberlook så måste vi som kör budget varianten blinga med något[:I]
Lol
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Aeroparts on 2013-04-19, 20:54:24
Den trebladiga kylfläkten anlänt.
Lite info på andra forum lovar gott för motor valet, då vi troligtvis får ytterligare ut lite mera effekt.[}:)]
\"Mvvs 175 (single spark)
MTW-Silencer TD115K silencers (this combo already has more power than my DA170 with RE3 and without the step)\"

/Lennart

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/201341920546_3.JPG)
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Lonsan on 2013-04-19, 21:01:51
Hmm, bensinskruvarna närmar sig mina elvispar allt mer både i dimension och design.
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Skymic on 2013-04-20, 07:15:30
quote:
Originally posted by Lonsan

Hmm, bensinskruvarna närmar sig mina elvispar allt mer både i dimension och design.


jag förstår på dina uttalande på olika trådar att dina \"tankar\" leds mot bensinmotor[:)]

//Micke

(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Title: Krill Extra 330sc 41%
Post by: Gullberg on 2014-07-05, 00:37:40
Hej Lennart,

Jag gillar din fina lösning på sporrhjulsstyrningen och har några frågor eftersom jag tänker göra någon snarlik lösning till min nya Yak.
- Var har du hittat nitmuttrarna du använder för infästning i fenan?
- Är det Aluminium M3 du använder på nitmuttrarna?
- Var har du hittat detaljen som är inskruvad i nitmuttern?
- Var har du hittat detaljen som gör att du enkelt kan koppla loss  
 vajern vid demontering? (fiskeutrustning???)
Jag undrar också var du har köpt ventilationsgallerna du använder?
Svara gärna på min mailadress jonny.gullberg@telia.com
Med vänlig hälsning
Jonny Gullberg

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Gullberg/20147503413_Sporrhjul_2.JPG)
18.51 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Gullberg/2014750356_Sporrhjul_1.JPG)
19.34 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Gullberg/20147503542_Ventgaller_1.JPG)
23.46 KB

www.krill-model.com
www.desertaircraft.com
www.autopartner.se