IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Byggen => Topic started by: Eklund on 2012-07-09, 21:42:46

Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-07-09, 21:42:46
Suget efter att sätta ihop en helt ny maskin själv har varit väldigt stort egentligen från det att jag bestämde mig för att börja med IMAC. Efter mycket funderingar och läsande på nätet så fastnade jag till slut för en H9 Extra 300. En i mina ögon otroligt snygg maskin och med potential att flyga kanonbra.

Då euron står bra i kurs för tillfäller så slog jag till och gjorde en beställning från Tyskland. Maskinen skall byggas i höst/vinter för att bli tävlingsmaskin nästa år.

Förhoppningsvis kommer paketen i slutet av veckan och då hinner jag kanske med en uppackning med bilder innan tävlingen i Kil, annars blir det veckan efter.

Nästa del att fundera på är vilken motor man skall satsa på. Jag har väl egentligen tre alternativ som det ser ut nu.

Alternativ 1 är 3W-110 iB2 CS. Detta verkar vara en riktigt bra motor. Just nu är det kanske favoriten.

Alternativ 2 är en DA120. Fördel är att modellen är designad med denna motor. Borde vara smidigast.

Alternativ 3 är ZDZ 100B2RV-J när den släpps. Jag gillar verkligen zdz'as nya motorer. Blir 100-kubikaren lika bra som 180 kubikaren så är det en riktig goding.

Jag får suga på den karamellen ett tag till.
--Per Eklund
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: paroos on 2012-07-09, 21:46:58
Om kostnaden inte spelar roll...lägg alt. 1 och 2 i en hatt och dra en...[:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Paul on 2012-07-09, 21:47:48
Får man fråga var i Tyskland du beställde ?
//Paul Madej
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-07-09, 21:56:39
Det går bra. Här beställde jag.
http://www.cmc-versand.de/en/Horizon/35-Extra-300-ARF-3-Boxes-Hangar9-arnr-61-HAN1055.html

Frakten var dess utom riktigt bra tycker jag, 39 EUR.

Förmodligen blir man lika nöjd med både alt. 1 och 2. Båda ligger innom budget och det är ungefär samma pris. Risken är stor att jag inte kan hålla mig så länge så att det hinner komma ut vettiga tester på zdz\'an.

--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Paul on 2012-07-09, 22:20:47
Tack för det Per, såg ju billigt och bra ut......kanske en annan av drömmarna ändå kan gå i uppfyllelse.
//Paul M
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2012-07-09, 22:32:41
Grattis Per

Blir spännande detta här[:p]


//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-07-09, 23:02:08
Hmm, med tanke på vad fin-2t kostar så kanske alternativ E också går att överväga?
För priset av en 3w med kanisterdämpare och annat smått och gott får man in även en high-end eldrivning med åtminstone en uppsättning ackar.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-07-10, 09:47:29
Det är härligt att se din entusiasm för el-drift. Jag backar nog dock på detta av två anledningar.

1. Jag är uppvuxen med modellmotorer och älskar verkligen en förbränningsmotor.
2. Det viktigaste för mig. I går körde jag ca 10 tankar i sträck när jag tränade och försökte trimma in modellen. Det är otroligt skönt att bara behöva tanka någon minut och sedan upp igen i 10-15 minuter.

Sedan måste jag säga att jag är väldigt road av elektronik också så det talar ju för en el-drift.
När man kan köra en elmotor på någon typ av bränslecell där man slipper laddtider blir det dock en annan fråga, fast igen så kör jag nog hellre en fyrtakare när det kommer något konkurenskraftigt där.

--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-07-10, 14:15:30
4-takt kommer att hända mig. Tycker att det finns grejor som duger redan. Enda smolket är att de trots allt måste gå på oljeblandad soppa.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-07-10, 20:05:56
Efter en dags surfande i regnvädret så har 3W\'s aktier förstärkts gentemot DA 120.
Det är en del som klagar på vibrationer i DA\'n. Alla gör det inte, men några personer som verkar trovärdiga från vad dom skrivit tidigare på olika forum är inte helt nöjda.

Nu skall man inte gå helt efter vad andra skriver och DA 120 är fortfarande väldigt intressant då den har används vid designen av planet, men det skall inte vara så svårt att få dit en annan motor.

Efterforskningarna och funderingarna går vidare :-)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Skymic on 2012-07-10, 20:28:11
Vet inte om du lyssnade till gången i Tims 3W 106 CS eller Rikards 3w110 i Tida holm.
En fröjd förvörat tysta och vibrations fria med med en mjuk tomgång.
Jag som inbiten 3w gube skulle ju sjävklart gå på en 3W 110 cs, med en 3 bladig snurra på den så trorjag inte du hittar något med en jämnare gång och suverän kraft..
[:)]

//Micke
IMAC-Sverige




Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-07-10, 20:41:50
Jodå, jag både såg och lyssnade på bägge [:D] Det är en starkt bidragande orsak till att 3W är favorit just nu.
Innan Tidaholm hade jag inte kikat så mycket på dom, där av en ganska grundlig genomgång av för och nackdelar!

--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Spitfiremagnus83 on 2012-07-10, 22:07:04
Visste inte DA hade rykte om sig att vibrera, har du någon primärkälla?

Egentligen ett lyxproblem, men jag tror att jag hade valt DA:n. Känns mer, hur ska jag uttrycka mig, rock n roll än 3w:n. Samtidigt är det något kliniskt över 3w. Tyska män i vita rockar och bomullshandskar som monterar sina motorer i fabriker rena som operationssalar.

(jag är en sucker för reklam och marknadsföring, och ovanstående baserar jag på filmer och reklamer jag sett från de båda firmorna. )

Jag är också en sucker för plug n play lösningar. Alltid skönt att köpa enheter som är byggda för att lira tillsammans. Det medför snabbare bygge och mer möjlighet att flyga. Som jag har förstått det s
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-07-10, 22:29:48
Hallåå!
Kan det vara så att 3Wns högre vikt (typ 8hg) liksom bidrar till att vibrationerna stannar i motorn i stället för att gå vidare till planet?
Montera DA:n stumt direkt i en 8hg stålplatta så lär den lugna ner sig också...
Min spaning är nog att DA gått för långt i viktjakten, gäller speciellt då 85:an, 170:an och 120:an.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Aeroparts on 2012-07-10, 22:34:19
Hej Magnus helt klart är inte din dator eller liknande plug and play för är det bara jag som ser allt så här.
Jag är också en sucker för plug n play lösningar.

Med så många saker lösta på detta forum så måste väl detta gå att lösa,inget illa ment med det är jobbigt att läsa.

Själv var jag mycket imponerad hur mjukt och tyst Rikards 3W setup gick,och den räckte ju till i okända Advance programmet tyckte Carl i alla fall, men nu är det ju svårt att jämföra 100,110 och 120cc motorer med olika dämpare , propellrar etc. Så ser man en fungerande setup som ger tillräcklig kraft lågt ljud med rätt propeller fin gång så skulle det vara en kandidat för mig.
/Lennart
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-07-10, 22:45:32
Ouch...!
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Spitfiremagnus83 on 2012-07-10, 22:56:05
Skrev jag att pluh n play losningarna generellt gallde samtliga saker jag omger mig med? ;-)[:)]

Skamt asido, ar hemma hos mina foraldrar och hade bara min iphone tillganglig. Den plug n playar verkligen inte med detta forumet.....

Jag far helt enkelt halla mig borta fran att spontankommentera på imac-forumet tills jag kommer till en riktig dator. Lite synd, for det ar det som gor ett forum levande, just spontankommentarerna och möjligheten att hjalpa och fa rad, aven på resande fot....

Du får ta en Treo-comp innan du laser det jag skriver! ;-)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Gullberg on 2012-07-10, 23:09:54
Ett inlägg i debatten......[:I]

Om man skulle mäta på populäraste motorn bland uppvisningsflygarna, värstingpiloterna och andra dödliga på senaste Joe Nall så var DA-120 i särklass mest frekvent förekommande. [:D]
När man viktjagat som exempelvis i senaste Extreme Flight Extran vill man inte gärna ha med sig 8hg extra om man kan slippa....

//Jonny Gullberg

www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-07-11, 08:26:28
Oj, kul med en massa funderingar och förslag.
Lite spridda svar:

Källan för att vissa har problem med vibrationer i DA 120 är Google. Sök på DA 120 + vibration så hittar man en hel del.

Sedan är jag också inne på att den extra vikt i 3W har hjälper till att få en motor som går mjukare. Att det skulle skilja så mycket som 8hg på totalvikten stämmer nog dock inte. Jag har sett att DA anger vikten utan tändsystem och det kan vara mer saker som fattas, medans 3W har total vikt för att kunna flyga.

Jag förstår att DA är klart dominerande på Joe Nall. Over there har jag fått för mig att 3D är väldigt viktigt och då spelar hektona roll. Det pluss att DA måste vara klart billigare där också. Vi får ju vår trevliga moms på det amerikanska priset här i Sverige och då blir det inte mer än ca 1000:- i totalskillnad hemma med motor och canister i dagens läge.

Efter gårdagens maratonsurfning + funderand och en god natts söm så har pusselbitarna nog trillat på plats och DA är nog ute ur leken.
Jag kommer nog ALLDRIG att kunna köra 3D [:I], så vikten blir inget problem. Det kanske t.o.m blir en fördel med en något tyngre maskin i klasserna upp t.o.m Intermediate då maskinen borde bli ett uns stabilare.

--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Skymic on 2012-07-11, 09:44:07
Vikt!

Ja! ett lätt flygplan är bra för 3D och Huck flygning, absolut.
Men för precitionsflygning är det viktigare med en bra vingprofil och
och kanske är det bra att ha lite vingbelastning inte är helt fel.

//Micke
IMAC-Sverige




Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: paroos on 2012-07-11, 12:14:33
Jag är inne på att DA100L är den mest prisvärda och pålitliga \"100cc\" motorn som finns.
Grym kvalité, grym power (drar 2,6-2,7m maskiner till oändligheten) för sin volym, lättstartad, lätt-tunad, mycket beprövad och vettigt pris.
Därav valde jag att skaffa en till.
(Kriterierna ovan är A och O för en IMAC setup, där pålitlig och lättstartad har kanske högst prio.)

DA120 har mycket att bevisa jämfört med 100L, om några år vet vi...

3W är också otroligt fina och med hög kvalité och pålitlighet.
Dock tittar jag på totalen, dvs även reservdelspriser och servicemöjligheter.
Här vinner DA med 100-0...INGEN kommer i närheten av DAs service!

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Aeroparts on 2012-07-11, 14:24:51
\"INGEN kommer i närheten av DAs service\"

Vad baserar du detta på?? Att man håller garanti avtal eller är snabba att laga etc?? och vad innebär service.
Om kvaliten är sådan att det behövs ständig verkstads service så är ju något fel, och då hade jag heller valt ett annat märke.
Garanti reparationer verkar ju fungera för 3W och MVVS i alla fall. vad jag sett och hört.
/Lennart

Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Spitfiremagnus83 on 2012-07-11, 16:23:25
Ett inlägg i debatten angående varför DA är vanliga på en tillställning som Nall, (med rätt tangentbordsinställning, hojta till annars Lennart!) är nog amerikanarnas inställning till USA-tillverkade prylar. Ni vet \"buy american\" och allt det där snacket. Läser man på FG om DLE exempelvis så tar det inte långt tid innan amerikanarna hojtar om \"chinese crap\" osv. Kolla bara på DA250FS, USA inpräntat på motorn....

Bara en betraktan från ett lekmannaperspektiv.

Apropå DLE, är det helt ute ur leken? Det känns som du har budget till märkesprylar så det är kanske dumt att föreslå....
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: paroos on 2012-07-11, 19:54:44
quote:
Originally posted by Aeroparts

\"INGEN kommer i närheten av DAs service\"

Vad baserar du detta på?? Att man håller garanti avtal eller är snabba att laga etc?? och vad innebär service.
Om kvaliten är sådan att det behövs ständig verkstads service så är ju något fel, och då hade jag heller valt ett annat märke.
Garanti reparationer verkar ju fungera för 3W och MVVS i alla fall. vad jag sett och hört.
/Lennart





100-0

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-07-11, 20:21:31
DLE är säker väldigt prisvärd, men jag har budget fär en \"Märkesmotor\" så jag kör nog på det.

DA 100L har jag faktiskt glömt bort. Den känns ju också som ett alternativ om man vill köra DA. Som Patrick skriver så är den ju väldigt beprövad och prisvärd. Jag hoppas dock fortfarande att ZDZ 100-J kommer snart så att man hinner utvärdera den innan det är dax för ett slutligt val.

Då är vi uppe i tre kandidater igen. 3W 110 cs, DA 100L och ZDZ 100-J.

Det låg en lapp från posten i brevlådan när jag kom hem efter en heldag i Brännebrona. I morgon blir det pakethämtning och öppning. \"Stay tuned\" för lite bilder i morgon [:D][:D][:D]
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Skymic on 2012-07-11, 20:23:45
[:D][}:)]

//Micke
IMAC-Sverige




Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: paroos on 2012-07-11, 20:35:02
Tuned!!
[8)]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-07-11, 22:31:30
quote:
Originally posted by Skymic

Vikt!

Ja! ett lätt flygplan är bra för 3D och Huck flygning, absolut.
Men för precitionsflygning är det viktigare med en bra vingprofil och
och kanske är det bra att ha lite vingbelastning inte är helt fel.

//Micke
IMAC-Sverige





En bra vingprofil, jaha?
Brottas med min senaste kärra, Krill 33% SU-29. Väldigt tunn vingprofil, likt de flesta Krill. Men jag börjar ana att det inte passar mig, även om bevisligen det går utmärkt att flyga bra med dem.
Min stora SU-26:a har en vinge som är hela 10 cm tjock. Kärran går som på räls medan jag tycker det är svårt att hitta rätt med Krillen. Har flyttat TP hit och dit men det blir liksom inte på räls. Kanske den är för lätt.
Så, vad är en bra vingprofil?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Paul on 2012-07-11, 23:12:56
[:)][:)][:)]Nu är det fullbordat[:)][:)][:)]
//Paul M
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2012-07-12, 07:58:07
Äntligen[^]

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Spitfiremagnus83 on 2012-07-12, 08:09:16
Fullbordat???
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-07-12, 14:54:26
Nu är alla paket hemma. Det var ett hörn på en av kartongerna som var tilltryckt, men det såg inte så himla farligt ut så jag satte igång med uppackningen.

Kartongerna:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Eklund/2012712144536_IMG_4697.JPG)


Skadan på ytterkartong:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Eklund/2012712144631_IMG_4698.JPG)


Skadan på innerkartong:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Eklund/201271214475_IMG_4710.JPG)


Tyvär så hade även kroppen fått sig en smäll så att en sida blivigt deformerad lite gran. Det är inte mycket men det blir till att jaga runt lite nu för att lösa detta. Nu skall det bli MYCKET intressant och se hur bra CMC-versand är att göra med.

Intryckt sida:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Eklund/2012712145032_IMG_4740.JPG)



Spricka i en balk på insidan:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Eklund/201271214515_spricka.jpg)


Detta la lite sordin på stämningen här hemma. Det är tur att man har ett halvår på sig innan maskinen skall vara klar!!!
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-07-12, 16:06:16
Jag har haft lite mailkontakt nu och dett kan bli svårt att få någon ersättning för ser det ut som.
Säljaren säger att DHL komer bara hävda att det var för dåligt förpackat!

Förmodligen går det fixa till skadan så att det blir okay, men det är inte roligt.
Om det är en liten inbuktning på ena sidan, kommer det påverka flygegenskaperna?

--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Kalle_Flygare on 2012-07-12, 16:55:53
Hej Per!

Fy vad tråkigt att det såg ut så där!

Stå på dig och hoppas det löser sig!
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-07-12, 17:48:13
Inte min dag idag. Nu la pc\'n av också. Nu är det iphone som gäller :)

Jag har kollat lite mer nu och jag är säker på att det går att fixa till. Det svåraste blir nog att få till klädseln igen.
Tyvär blir det inga mer bilder innan pc\' n hoppar igång.
--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Spitfiremagnus83 on 2012-07-12, 19:04:24
Tråkigt värre... Ett litet ljus i mörkret är ju att det är ett ganska enkelt färgschema. Det blir nog bra om du lägger lite tid på det. Du har ju som sagt hela vintern på dig!
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2012-07-12, 20:44:28
Hej Per

Det är klart du ska reklamera.
Ta kontakt själv med DHL så de får besiktiga paketet här i Sverige.
Säljaren är nog lite lat som inte vill ta arbetet med reklamation av frakten.

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: thomasj on 2012-07-13, 00:33:43
hej

det kan vara lite lurigt med reklamationer gällande transporter o det viktigaste man kan göra som i detta fall är att skriva på följesedel att kartongen är trasig, synlig skada vid mottagandet, skriva på följesedel direkt och att chauffören skriver på läsligt att så är fallet med sin underskrift o så att ni har var sin kopia på detta. Lättare att reklamera mot fraktbolag då, är skadan ej synlig har man 7 dagar på sig att reklamera in mot fraktbolag att det finns skador på godset. Sedan härifrån är det ibland lurigt att få igenom sin reklamation då de kan skylla på det ena o det andra, skyller de på dåligt paketerat ska de inte ta emot o transportera godset då det är chaufförens skyldighet att kontrollera detta.

mvh Thomas
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: paroos on 2012-07-13, 11:54:21
Trist...[xx(]

Använd FOAM SAFE CA när du lagar insidan så att inte frigoliten smälter. Utsidan: försök fixa med strykjärn, har du tur så sträcker klädseln ut sig och rätar ut bulan lite.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-07-13, 13:04:03
Jo, det går nog relativt smidigt att laga utan att det syns så mycket.
Nu har der dess utom blivigt mer brottom att fixa. Mitt oflyt håller i sig och det har till och med eskalerat. Hoppas man har pikat nu så att det börjar gå bättre snart. Se separtat tråd. Vill inte skriva mer här då detta skall vara en byggtråd.

--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Paul on 2012-07-13, 17:18:59
Det är fullbordat...... igen :)][:)][:)]
Mvh Paul
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Speedbird on 2012-07-14, 18:56:53
quote:
Originally posted by Paul

Det är fullbordat...... igen X2[:)][:)][:)]
Mvh Paul



[:0] [:D] [8D]
Paul går åll inn... [8D] [;)]

/Perra


Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-07-14, 22:02:43
??
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Spitfiremagnus83 on 2012-07-14, 22:12:36
???
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Paul on 2012-07-14, 23:51:32
++
//PM
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Paul on 2012-07-15, 16:12:10
[?][?][?]Undrar vad som kan dölja sig här under[;)][;)], bilden kommer att ändras och så småningom kommer en egen tråd...... de som redan vet får inte avslöja[:0][:0][:0]

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Paul/201271516927_dold1.jpg)
22.91 KB

Mvh Paul M
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Paul on 2012-07-15, 23:21:34
Flyttar fortsättningen hit http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1739
för att inte sabba Pers originaltråd, som handlar om hans maskin.
Mvh Paul Madej
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-12-02, 16:20:59
Det börjar närma sig slutet på året och det var ett tag sedan man pysslade med maskinerna. Jag har idag vägt maskinen och den kommer väga ca 12,7 kg färdig efter det att jag vägt nästan alla ingående komponenter. Tyngdpunkten kommer dock hamna lite för långt bak vad det verkar. Har gjort ett excelark ala Pontus modell.

I höstas vart det också en del problem med buller på fältet i Habo och det är nu hårda krav på att följa tidsreglerna om man har förbränningsmotor, eller åtminståne tvåtaktare. Detta har gjort att jag nu funderar på en el-setup eller en Valach 120 4T. Det extra kilot som Valach\'en har i nosen skulle ge en rätt perfekt balans i planet utan att behöva vikta något extra.

Så här ser vikterna ut.


DA120:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Eklund/2012122161446_H9_1.JPG)
70.9 KB


VM 120B2-4T :
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Eklund/2012122162012_H9_2.JPG)
76.3 KB
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-12-02, 18:00:21
;-) :-)

Lite vikter om du vill planera el:

P25: 1250 gr, position ca 100 mm längre fram än en 2t
Reglage ca 250 gr, läge ungefär där du har TP för en 2t
Lagom acke ca 3100 gr, läge bestämdes du med kalkylen
Tror du glömt spinner och prop.
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-12-02, 18:18:25
Ser ut som att ett elalternativ blir några hekto lättare än 4t men inte når ner till DA120 torrvikt.
Jag räknar bort halva Rx ack vikten, tändacken, gasservo.
Den föreslagna motorn Predator 25 klår VM120 men får det lite svettigt att matcha DA120.
Vill du ha den powern så gäller Predator 30 som väger 300 gram till men då har du äkta 11hp ut till proppen om du kör 12s.
Jag kör 14s till den motorn men det är för mycket, har strypt till max 95% pådrag för att inte komma över 210 A.
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Speedbird on 2012-12-02, 18:37:10
om nu Tp hamnar rätt med en Valach 120 4T i näsan så är
valet ganska självklart, eller ? ? [:D] [8D] [:D]

/Perra

Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-12-02, 20:25:32
Uppdaterat lite vikter. Jag hade bommat propeller, spinner och gasservo. Säkert något mer.

Nu landar DA120 på 13 kg, VM 120B2-4T på strax över 14kg och en elsetup strax under 14 kg. Jag har labbat runt lite med placeringar och alla varianterna verkar fungera utan extra vikter.

Efekten med en DA120 kommer räcka mer än väl så en Predator 25 räcker säkert med. Jag hoppas kunna ha maskinen ett par tre år och jag lär inte komma högre upp än sportsman så man behöver nog inte tokmycket power. Därför tror jag också att en VM 120B2-4T kan räcka effektmässigt.


DA120:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Eklund/2012122202223_H9_1.JPG)
68.39 KB

VM 120B2-4T:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Eklund/2012122202242_H9_2.JPG)
74.62 KB

Elsetup:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Eklund/201212220236_H9_3.JPG)
72.03 KB
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2012-12-02, 20:46:04
Hej Per

Kul att se att tråden vaknat igen.[:)]

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-12-03, 15:43:05
Har mailat Toni Clark idag angående dragkraften i VM 120
Svaret var \"the static thrust you can expect is 20 to 21 kp.\"

Det måste väl räcka för en 14kg\'s maskin för att flga Basic och Sportsman?

--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-12-03, 16:20:31
Har surfat runt lite och hittat dessa ungefärliga siffror i dragkraft:
DA100 - 22Kg
DA120 - 27Kg

Jag har också följande citat:
\"A thrust to weight ratio of approx 2 to 1 will usually provide unlimited vertical performance\"

VM 120 är nästan i paritet med en DA100. En DA100 räcker ju bra för Sportsman så jag är nästan övertygad om att det räcker.
Man fär väl skicka in maskinen på en bantningskur i värsta fall :-)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-12-03, 16:34:37
Ytterligare lite siffror:
\"At the last IMAC contest of the season I brought my digital fish scale and tested the static thrust of a couple of planes equipped with DA100 gas motors. One was about 40 lbs and the other was about 43 lbs of thrust.\"

43lb = 19,5 Kg
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-12-03, 17:19:18
AJDÅ!   ...Valach 210 som jag övervägde ett tag till 3m SU-31 anges till \"bara\" 37 kg,
det kändes inte bra när jag vet att jag kan få 50+ (snart är man där på flera sätt...)

För P25 redovisas upp till dryga 22kg (226 N) på Plettis hemsida med en sån där ding RASA fäll-snurra som jag envisas med att använda...
Har hört rapporter där man fått ut 23 kg med 3-bladig Mejzlik från den mindre Terminator 30/8 (50 cc ersättare...)
Så, med rätt snurra på P25 så har du garanterat över 25 kg, med P30 så är 30 kg möjligt.
Hmm, och med P50 har man ju faktiskt över 50 kg och men P37 talas det om en bit över 40 kg...verkar finnas ett någorlunda system bakom...


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-12-03, 17:31:27
TUNG post:

Landställ+Hjul & axlar+sporställ = 876 gr!! (över 6% av totalvikt)

Just dessa bitar ser jag alltid över, brukar finnas mycket att göra.
På min stora SU-26 så ligger jag dock på liknade siffror trots allt (6%)
Men det är för att jag till sist satt på ett par PEMA 150mm hjul som väger hela 300 gr/st(!), mest för att få frma TP den där lilla sista biten.
Det finns alternativ som väger hälften eller mindre men 150 hjul blir ofta tunga.

Sen ska betänkas att på en Extra så går det åt mindre ställ, den har ju motorn högre osv.
Se om du inte kan spara in några hekto.
Jag gjorde egna ställ till min 2,3 CARF Extra (9,5 kg\'s kärra), de hamnade i kolfibervikt på bara 170 gr, vet inte vad axlar och hjul vägde in på.
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-12-03, 18:15:51
Japp, landstället är första delen att se över när man skall börja jaga vikt.
Själva stället är förmodligen i någon typ av aluminium och riktigt tungt.
Har aldrig byggt något med kolfiber själv, men det skall väl inte vara omöjligt att lära sig.

Lite lösryckta funderingar:
Med tanke på ljudet och att störa grannar kör jag gärna en elsetup. Det som väger emot mest är flygtid kontra laddningstid. Känslomässigt ligger dock en förbränningsmotor bättre till.
Prislappen för Motor/Fartreglage/2 omg. ackar. är i samma härad som en Valach 120. Sedan tillkommer diverse laddare och nätaggregat.
Det finns el framdraget på Habo-fältet.

Da120 har jag redan, men den borde inte vara svårsåld.


--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Paul on 2012-12-03, 21:51:22
Hur driftsäkra, och hur mycket service kräver dessa fyrtaktare i förhållande till våra 2 takts motorer, kanske ganska nytt att dessa börjar komma, används de ofta som tävlingsmotorer utomlands redan nu[?]
Förstår om du vill ha tufft ljud, men en DA-120 är nog bara att tanka och flyga i all evinerlig tid, finns inte jättemycket som kan krångla eller gå sönder i en traditionell tvåtaktare.

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lager on 2012-12-03, 21:55:40
Lite mer underhåll är det ju förstås. Ventiler ska justeras och smörjas (Kedjespray!) med visst intervall. Ytterst enkelt att utföra. 3h intervall tror jag det är, vilket i och för sig kan tyckas vara lite.
/Lager
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Paul on 2012-12-03, 23:38:45
Efter var tolfte till femtonde flygning, då får du ha loggbok, så ni med Valach håller reda på era serviceintervaller. [;)][:I]


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lager on 2012-12-04, 00:13:03
quote:
Originally posted by Paul

Efter var tolfte till femtonde flygning, då får du ha loggbok, så ni med Valach håller reda på era serviceintervaller. [;)][:I]


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL




Ja...loggbok måste man ha[8D] Ska kolla mer på det här med intervallet, om det är så lite som 3 timmar. Det blir ju en del skruvande trots allt.
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-12-04, 00:20:53
Det enklaste är att planera för enkel åtkomst och att smörja en dutt före första flygning och efter sista varje flygdag.
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-12-04, 09:25:30
quote:
Originally posted by Paul

Hur driftsäkra, och hur mycket service kräver dessa fyrtaktare i förhållande till våra 2 takts motorer, kanske ganska nytt att dessa börjar komma, används de ofta som tävlingsmotorer utomlands redan nu[?]
Förstår om du vill ha tufft ljud, men en DA-120 är nog bara att tanka och flyga i all evinerlig tid, finns inte jättemycket som kan krångla eller gå sönder i en traditionell tvåtaktare.



Detta är naturligtvis helt rätt. Enklast både byggmässigt och driftmässigt är en DA120. Men då har jag inte gjort något åt buller-biten som är upprinnelsen till funderingarna.

Vad som lockar mig mer är en vad det verkar otroligt stabil och låg tomgång på fyrtaktaren. Jag hade 3-4 motorstopp förra året pga. dålig tomgång. Detta kan leda till onödiga haverier. Sedan är säkert en tvåcylindrig motor mycket stabilare än en enstånka så det är kanske inget problem i praktiken.
Man får också en motor som vibrerar klart mindre. Inte heller något jätteproblem, men det känns bra.

Jag är tyvär fortfarande tveksam till all hantering runt ackar för elflyg. Jag kan inte komma ifrån och flyga så ofta, och när jag är på plats vill jag vara effektiv. Det är väldigt synd för jag gillar allt annat runt el. (utom prislappen möjligen då)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-12-04, 10:08:26
Det tar ett tag att få ordnat och bli rutinerad med elflyget.
För att få svung i det så måste man minimera kopplingspunkter och lösa delar.
Ackarna ska inte fästas och kopplas som separata paket i kärran eller
till laddaren utan packas på plattor och vara färdiga att kopplas med
bara 2 kontakter.
Laddningen, spar tid om man kan ladda hela paketet i serie och inte behöver
ha mittuttag och dubbla laddare/Duo laddare.
Laddeffekt på 1000 W är ett målvärde för 100-150 cc kärror, för 50 cc
får man mycket flyga även om man bara når upp till 500 W.

Har man laddat 2 paket hemma är det svårt att \"flyga ifrån\" laddarens kapacitet om man
dimensionerar som ovan.
Jag laddar nästan aldrig hemma, börja med att sätta på laddning, när kärran är monterad
så är i allmänhet acken klar. Sätter igång nästa, flyger, och sedan är nästa klar.
OK, det tar 20-30 min att fylla upp men när jag flyger så brukar jag sällan vara helt ensam så några minuter socialande och upplåtelse till andra att flyga så blir det
i princip aldrig någon väntan på ladding, mycket oftare är det att vänta på att nån 3D heli ska krascha klart eller så[:D]

När man sen ska hem så går det snabbare att packa, inget att tanka ur och ingen avtorkning.
Ja just ja, behöver heller aldrig tänka på att hålla laddning i Rx ackar och tändacke...
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-12-04, 11:19:04
Ja vänta på att en 3D Heli ska krascha har man ju gjort [:D]
Jag har svårt för dessa maskiner som far omkring som bålgetingar med adhd i luften. Jag är rätt ofta själv när jag flyger, men kan man ladda på 20 minuter så är det ju ok. Man kan ju behöva lite paus emellan flygningarna ändå. Kan jag slå dig en signal? Känner att jag skulle behöva diskutera detta lite djupare. Det är lätt att fatta beslut på en massa förutfattade meningar.
--Per

Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Spitfiremagnus83 on 2012-12-04, 15:25:08
Tänker på det här med ljudnivån DA-120 vs Valach.

GÃ¥r det inte att fÃ¥ till en tillräkligt tyst setup med bra canisters och en rätt propp? Ã,,r 4 taktaren verkligen sÃ¥ mycket tystare?

Sedan är det ju skillnad på den upplevda ljudvolymen kontra dB. Vet att vi i Malmö klubben stötte på patrull. Men det uppmätta värdet låg under riktvärdena, även fast grannen som störde sig hänvisade till det upplevda ljudet.

Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-12-04, 17:40:14
Om jag fick välja bort EN motor från IMAC-scenen pga av ljud...så blev nog DA-120 det andra valet.
Förstavalet... ;-) ?
4t får vi väl bilda oss en uppfattning om, är det inte ljudet som är en av huvudanledningarna att de ens finns?
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-12-04, 22:10:31
Om jag går över till el så är det mest praktiskt att \"elifiera\" den andra kärran med. AA Extran väger bara 4,8 Kg inklusive alla servon och mottagare, och mottagaracker. Den skulle ju väga in runt 8 Kg med en komplett elsetup och det känns trevligt.

--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-12-05, 00:43:32
Hade varit ganska kaxigt att stoppa i en Advance 30-10 eller XTRA 30-9 EVO II i en 50cc kärra.
Egentligen F3A motorer men 12 kg dragkraft till 7 kg kärra lär ju räcka. Kanske för lätt?
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-12-06, 20:28:02
Har kollat upp ljudrestrektionerna nu. I stora drag ser det ut så här:
Fredag kväll + helgkvällar (efter 19?) och Lördag + Söndag före kl 10 inga plan med förbränningsmotorer.
I övrigt inte över 94-96 db 3 meter ifrån och en meter upp i luften från planet.
Det sätter inga jättebegränsningar så en förbränningsmotor skulle nog funka. Fyrtakt eller tvåtakt spelar enligt dessa regler egentligen ingen roll, mer än att man tar lite större hänsyn med fyrtakt då de inte blir lika ettriga.

Jag har där emot läst på ordentligt och fått lite tips (tack Pontus!!!) vad det gäller el.
Skummt nog blir jag mer och mer sugen på el. Trodde aldrig det skulle hända [:I]

--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-12-09, 11:17:42
Pusselbitarna för en elsetup börjar falla på plats.
Jag har äntligen hittat ackar som jag tror skulle funka och som har ett rimligt pris. Det jag tror på är ett fabrikat som heter Gens ace. Jag har letat runt massivs nu och jag hittar egentligen ingen som har något dåligt att säga om dom.


Budgetalternativ
Gens ace 5500mAh 22.2V 25C 6S1P
890g st -> 3560g för en packe.
690:- / st -> 5530:- för en uppsättning
Energi/Vikt kvot -> 132/14 = 9,43

Bästa alternativ
Gens ace 5800mAh 44.4V 45C 12S1P
1637g -> 3274g för en packe.
2050:- / st -> 8200:- för en uppsättning
Energi/Vikt kvot -> 139/13,7 = 10,2
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-12-09, 15:39:24
Bara hört bra om Gens Ace. Buller proof.
Bra med kapacitet som är över 5000 när man vill köra 12s i 100cc.
Men det finns å andra sidan 5000 och 5200 som ligger på 120gr per cell.  Kolla vad det ger för kvot på hela planets vikt.

Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-12-09, 16:02:32
Psst, med 25C ackar kan du räkna bort ca 2% i gångtid och ca 5% i toppeffekt jmf med 45C.
Detaljer, jag vet, när man ska besluta sig så är det alltid nåt liter som får det att tippa rätt till sist.
Räknar jag ihop allt så ger 5800:orna 11% mer flygtid än 5500:orna.
Priset skiljer ju dock mer, ev har du tillbaks det på att 45C:arna kommer att hålla längre.
Om du tror du kan komma ner i 14kg totalvikt, kolla in Desire 5200 eller Vapex 5000. (eller annan 5000 cell med typvikt 120/cell)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-12-09, 17:47:32
DesirePower
DesirePower 5200mAh 6S 35C V8
752g -> 3008g för en packe.
1145:- / st -> 9160:- för en uppsättning (går kanske att få lite rabatt)
Energi/Vikt kvot -> 125/13,5 = 9,3

Eventuellt kommer man ner i samma pris som Gens ace 5800mAh med rabatt, men det är fortfarande klart sämre kvot och lägre C-tal.

Jag tror after mycket letande att Gens ace blir svårslaget.
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Aerobat on 2012-12-10, 10:37:18
Känns som den här tråden börjar spåra ur lite[;)]
Från början var det 3W, DA och Valach som jag verkligen såg fram mot att få se i IMAC nästa år. Nu mest el-snack[:(]

Bästa alternativ?
1L Pet-flaska + 200L Shell V-Power + 5L RedLine Racing
2kr + 3000kr + 500kr = 3502kr
Då klarar du 2 säsonger eller nästan 275 flygningar med en DA120.

Tyckte jag läste tidigt i denna tråd:
\"1. Jag är uppvuxen med modellmotorer och älskar verkligen en förbränningsmotor.
2. Det viktigaste för mig. I går körde jag ca 10 tankar i sträck när jag tränade och försökte trimma in modellen. Det är otroligt skönt att bara behöva tanka någon minut och sedan upp igen i 10-15 minuter.\"

Vill inte vara negativ mot el, det är en intressant teknik om man gillar det, men kanske inte det optimala ännu om man vill flyga mycket och strulfritt (vet att jag kommer att få stryk av Pontus nu). Jag har iaf aldrig sett någon stor elkärra flyga 10 flygningar på 1 dag eller vara uppe i 15min...

/Ulf

Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-12-10, 12:33:16
Jag fårstår att detta verkar veligt. Det är nämligen precis så jag känner mig. En enorm beslutsångest som just nu lutar åt el.

Elsnacket har sin upprinnelse i bullerproblem. Det var en hel del rabalder och upprörda känslor i höstas med ägarna av marken till fältet och jag tänkte försöka dra mitt strå till stacken och inte känna mig som en skurk om jag försöker köra lite senare på kvällarna.
Jag håller fullständigt med om att enklaste och billigaste är att köra på DA120, speciellt eftersom jag redan har den.
Valachen hade jag också gärna testat, men jag tror tyvär att den är i klenaste laget. Vill se den in action innan jag köper en sådan.

Valet är inte spikat ännu. Jag vill vrida och vända på detta så att jag fattar rätt beslut utifrån mina förutsättningar. Det jag ser är att det skulle förmodligen funka tillräckligt bra med el vad det gäller drifttid, men till en högre kostnad.

Frågan är om man kan få till en DA120 med Proflow kansistrar och en trebladig propeller så att bullernivån blir acceptabel?
Bra att du ifrågasätter i alla fall. Det får mig att köra igenom alternativen lite till.

--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2012-12-10, 14:23:31
quote:


Bästa alternativ?
1L Pet-flaska + 200L Shell V-Power + 5L RedLine Racing
2kr + 3000kr + 500kr = 3502kr
Då klarar du 2 säsonger eller nästan 275 flygningar.


/Ulf





[^][^][^]

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Spitfiremagnus83 on 2012-12-10, 15:33:39
Tror de där proflow burkarna har sålt mycket i USA just på grund av de är byggda i usa och du vet hur jänkare är, \"buy american...\"

Kolla andra canisteralternativ, kanske finns något tystare alternativ där? Jag har en 3W m55, som jag är mycket nöjd med.
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-12-10, 15:45:29
quote:
Originally posted by Aerobat

Känns som den här tråden börjar spåra ur lite[;)]
Från början var det 3W, DA och Valach som jag verkligen såg fram mot att få se i IMAC nästa år. Nu mest el-snack[:(]

Bästa alternativ?
1L Pet-flaska + 200L Shell V-Power + 5L RedLine Racing
2kr + 3000kr + 500kr = 3502kr
Då klarar du 2 säsonger eller nästan 275 flygningar med en DA120.

Tyckte jag läste tidigt i denna tråd:
\"1. Jag är uppvuxen med modellmotorer och älskar verkligen en förbränningsmotor.
2. Det viktigaste för mig. I går körde jag ca 10 tankar i sträck när jag tränade och försökte trimma in modellen. Det är otroligt skönt att bara behöva tanka någon minut och sedan upp igen i 10-15 minuter.\"

Vill inte vara negativ mot el, det är en intressant teknik om man gillar det, men kanske inte det optimala ännu om man vill flyga mycket och strulfritt (vet att jag kommer att få stryk av Pontus nu). Jag har iaf aldrig sett någon stor elkärra flyga 10 flygningar på 1 dag eller vara uppe i 15min...

/Ulf





...vänta bara, har ett jobb att sköta just nu[}:)][}:)][}:)][}:)][}:)]
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Aerobat on 2012-12-10, 17:04:50
Kollade igenon dina tabeller också... Kannornas placering kan väl inte vara +100 bara, de borde väl hamna längre fram? Du kan ju välja lite kortare varianter.

Men visst om buller är prio 1 så är el svårslaget även om jag tror att en DA120 med rätt propp + bra trottelhantering kan flygas relativt tyst.
Sura grannar brukar alltid hitta nya saker att klaga på, det är min erfarenhet.
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-12-10, 17:12:37
quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Tror de där proflow burkarna har sålt mycket i USA just på grund av de är byggda i usa och du vet hur jänkare är, \"buy american...\"

Kolla andra canisteralternativ, kanske finns något tystare alternativ där? Jag har en 3W m55, som jag är mycket nöjd med.



Låter Proflow mer än 3W eller är det en gissning?

--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-12-10, 17:18:48
quote:
Originally posted by Aerobat

Kollade igenon dina tabeller också... Kannornas placering kan väl inte vara +100 bara, de borde väl hamna längre fram? Du kan ju välja lite kortare varianter.


Det är rätt, det känns som att dom bör hamna något längre fram. Har bara höftat dom.

quote:

Men visst om buller är prio 1 så är el svårslaget även om jag tror att en DA120 med rätt propp + bra trottelhantering kan flygas relativt tyst.
Sura grannar brukar alltid hitta nya saker att klaga på, det är min erfarenhet.



Problemet i det här fallet är att \"dom sura grannarna\" äger fältet om jag har förstått det hela rätt!
Nu har ju ändå klubben kommit överens med dom så i praktiken kan vi flyga där. Det är mer av hänsyn som jag funderar vidare, och om man vill flyga på tider då det är motorförbud.
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Spitfiremagnus83 on 2012-12-10, 17:19:52
Det är en ren gissning. Min empiriska undersökning sträcker sig till klipp på youtube.... så egentligen borde jag kanske vara tyst. Men jag är hemma med förkylning och ville bara ha lite fart på forumet...
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-12-10, 17:26:25
----charging....(//uploaded/Lonsan/20121210172352_images.jpg)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-12-10, 18:18:19
Kollade lite snabbt nu när jag kom hem. Det stämmer nog rätt bra med +100mm på kanistrarna. Utblåset kommer nästan rakt under vingröret.
--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Aerobat on 2012-12-10, 21:54:14
quote:
Originally posted by Lonsan

----charging....(//uploaded/Lonsan/20121210172352_images.jpg)



... Förstår att det tar tid. Oskarshamn reaktor 2 är ju stoppad. Eller har det kanske ett samband med din laddning?[:)]
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-12-11, 07:47:09
quote:
Originally posted by Aerobat

quote:
Originally posted by Lonsan

----charging....(//uploaded/Lonsan/20121210172352_images.jpg)



... Förstår att det tar tid. Oskarshamn reaktor 2 är ju stoppad. Eller har det kanske ett samband med din laddning?[:)]



Det fossila bränsle som används med minsta möjliga effektivitet i en 2t tog ju några 100 miljoner år att bildas varav 3 miljoner års produktion för närvarande används varje år.  Så ok, en halvtimmes laddning är ju länge att vänta jmf att använda \"färdigladdad\" gammal energi. Strulnivån är mycket subjektiv, eltekniken i den form som används är ju relativt ny och det finns mycket att lära och ny kunskap tillkommer varje dag. Med den gamla 2t tekniken så tuffar det på för det mesta men när det strular så samlas expertisen med 1000-tals samlade driftstimmar och bankar och slår och vänder och vrider, i de flesta fall sprallar det igång, för det mesta med känslan av rena happeningen. Så vill inte jag ha det i alla fall. Ta en koll på andelen eldrivna plan på pallplats på NM. Bara att inse, eldriften kommer att ta över scenen, vill man bygga erfarenhet nu eller sen om denna drivkälla är ett personligt val. Förutspår ett mellanspel med 4t drivning precis som det gick i F3A
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2012-12-11, 08:04:14
Det finns en väldigt enkel lösning på valproblematiken.
Låt 10% regeln gälla även propstorleken. Detta skulle i ett slag omöjliggöra 2t motorisering i dagens utformning och lösa eller markant förbättra den under mattan sopade ljudproblematiken.
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2012-12-11, 09:11:07
Under en långpomenad i går kväll kom jag på den bästa lösningen för min del. Det blir el-drift, men inte fullt ut.
Jag kommer sätta el i den lilla AA Extran. Det blir betydligt billigare och jag har en maskin som jag kan träna med när som hellst. Dessutom lär jag mig hur det funkar med eldrift. Jag är faktiskt rätt mycket inne på Pontus resonemang att innom ett antal år kommer nog el vara dominerande även i IMAC. Men det vet man som sagt inte.

H9 Extran kommer bestyckas med DA120\'an och då har jag en tillförlitlig tävlingsmaskin och en maskin jag kan använda då det inte är några bullerproblem.
Detta är för mig det bästa av två världar och det känns idag som min optimala lösning!

Angående kanistrar. I och med att jag sätter el i AA-extran så tror jag att jag har en uppsättning MTW TD75 kanistrar också att testa med. Den ena kan eventuellt vara en 3W. Har jag ett komplett par har jag ju lite som jag kan testa med.
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-02-16, 19:50:25
Nu är jag klar med ett par andra höst/vinterprojekt så det är dax att börja aktivera sig på allvar med byggena. Jag har samlat på mig i princip allt material för de båda maskinerna nu och jag har så smått börjat fixa till fraktskadan på Extran.

Jag fick dock tråkiga nyheter angående Multiplex Profin\'n. Den kommer INTE före påsk och det finns fortfarande inget datum för när den verkligen kommer.
Kan inte vänta längre på den nu då jag måste komma igång med alla installationer i båda maskinerna så efter lite snack med Pelle på autopartner och en del surfande så blir det en Multiplex Royal Pro 16 i stället. Det blir ju även rätt mycket billigare.
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2013-02-16, 22:06:28
Tråkigt den dröjer, att inte kunna skeppa ut 1 år efter lansering på Karlsruhe är dåligt. Nu tappar de ett års försäljning även om den skulle råka komma i juni/juli, nog många som avvaktar med att byta radio mitt i flygsäsongen.
Mest retligt är att den tidigare aviseringen (februari 2013) avhöll dig från att elektrifiera stort :-(
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-02-17, 15:24:50
Nu är det som det är, och det är kanske bra att känna på detta med el lite mer i lugn och ro.

Har monterat motor och försökt väga in tyngdpunkt idag på AA-Extran. Den blir baktung och jag behöver nog dela på ack-paketer för att inte behöva lägga bly i nosen. Det skall inte vara några konstigheter, men är det någon som vet vart man kan hitta lämplig krympslang? Alternativt kan man nog sätta tape runt packarna om man är lite försiktig när man delar packarna och återanvänder det som finns.

Här är planet temporärt monterat för tyngdpunktskontroll:
(http://dl.dropbox.com/u/39980912/AAExtraEl_1.jpg)

Här är ackpackarna i orginalutförande. Det är egentligen två packar som är lagda i rad med var sina anslutningar:
(http://dl.dropbox.com/u/39980912/AAExtraEl_2.jpg)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2013-02-17, 18:17:50
Vet inga svenska ställen förutom ELFA som har stora dimensioner hemma.
Däremot finns det här
Lindinger.at Schuebeler-jets.de och batt-mann.de
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-03-05, 21:21:33
Tillbaka till trådens huvudämne, Extra 300 35%.

Efter helgen i Såtenäs så har bygget äntligen kommit igång på riktigt. Fraktskadan är fixad och det blev ok, men inte perfekt, så nu behöver man ju inte vara så nervös för att skada en helt ny och fläckfri modell när det är dax för premiär [:I]

(http://dl.dropbox.com/u/39980912/Extra300_1.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/39980912/Extra300_2.jpg)


Det har även kommit i servon i stabbarna.

(http://dl.dropbox.com/u/39980912/Extra300_3.jpg)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-03-12, 23:12:08
Det går frammåt. Inte så snabbt men kör man lite varje kväll så går det rätt bra. Nu är sidroderservo på plats och kablar dragna till höjdrodren. Smidigt med Emcotecs kontakter.
(http://dl.dropbox.com/u/39980912/Extra300_4.jpg)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-03-15, 21:39:37
Nu har jag provmonterat motor och kanistrar. Det är på det berömda håret att det går med standard infästning. Kanistern skall ju inte röra sig i längsled så mycket så det borde funka. Man kan ju flytta infästningen också, men det är rätt mycket pill med det och tid jag inte har just nu i alla fall.
Jag funderar på om man skulle investera i MTW-kanistrar i alla fall.

(http://dl.dropbox.com/u/39980912/Extra300_5.jpg)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Paul on 2013-03-15, 22:25:28
Hej Per, man ser kanske inte riktigt konstruktionen, men förmodar att det är det bakre partiet på canistrarna, värmen brukar göra att canistrarna blir något längre. Det kanske är positivt, så att speciellt den ena isåfall ej ramlar ur sitt fäste.  Hoppas jag inte har fel med mitt antagande. [:I]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-13, 09:55:59
Efter nästan en månads stillestånd på hobbyfronten och väldigt rubbad tidsplanering har jag äntligen kunnat bygga lite igen. Jag har färdigställt AA Extran så när som på att tyngdpunkten inte är justerad och att ett ackpaketet skall fixas till. Nu har jag en maskin som jag kan flyga med i Helsingborg! Det lär inte bli mer än ett par trimrundor innan dess så det blir en Åka-och-lära-med-förhoppningsvis-fint-väder-och-avkoppling-tävling [:)]

Nu äntligen kan jag ta upp bygget med min riktiga maskin. Kanske hinner jag bli klar med den också innan Helsingborg [:D]


Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2013-04-13, 12:49:17
Kämpa på bara heja heja[:o)]

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige (//%5C%22http://www.zdz.se%5C%22)
MTW dämpare (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page506.htm%5C%22)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-16, 00:10:29
Fick riktigt mycket gjort i helgen så nu börjar jag tro att H9-Extran kan bli klar till Helsingborg.

Vingarna är klara med servoinstallation, intrimmning av servon och en översyn av klädsel så den att de inte har några bubblor.

Kabeldragning är i princip klar.

Test av tyngdpunkt utförd. Excelarket jag gjorde stämmer väldigt bra. Ackarna måste fram så långt det är möjligt. Även om ackarna ligger så långt fram det går är det tveksamt om tyngdpunkten hamnar på rekomenderat ställe utan bly i nosen om jag monterar piloten som följer med.

En sak gick dock lite för fort. Indikeringslampan för tändningen hamnade några millimeter för långt bak så vingen tar i den [}:)]. Får flytta och försöka fixa lite plast eller någon dekal som täcker det gamla hålet.

Återsår att fixa:
Dra slangar från tank. Saknar tyvär antingen ett tredje rör till tanken eller en T-koppling för att kunna slutföra detta.
Fixa någon fastsättningsplatta för ackarna som går att ta ur.
Ta ur spinner för propellern.
Montera kanistrar och krökar

(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_6.jpg)

(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_7.jpg)

Placering av ackar för att få något så när rätt tyngdpunkt.
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_8.jpg)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: paho on 2013-04-16, 08:07:58
Oj, den placeringen av accar är inte rolig. Hoppas du har tänkt sätta accarna inne i kroppen, att ha dem där är trixigt när du ska ladda.

Strålande fin modell, ska bli spännande att se den i luften.

/Patric
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-16, 12:16:05
Det var bara för att kolla TP. Dom kommer hamna på en platta inne i nosen som jag kan dra ut för att kunna ladda smidigt :-)

Jag börjar bli riktigt sugen nu !!!
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-19, 18:33:52
Nu är batteriplattan och fäste klart. Det bloir en plattas om kommer att gå att dra ut väldigt enkelt så laddningen blir smidig.

(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_9.jpg)

Nu fattas bara porpeller och en (eller två) kanistrar. Sedan skall jag kunna väga av tyngdpunkten och med lite flyt kan jag köra en premiärsväng nästa helg.
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2013-04-19, 20:23:56
Fasen också nu ligger jag efter här med.[}:)]
Det får bli att lägga på ett kol i helgen.[:p]

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige (//%5C%22http://www.zdz.se%5C%22)
MTW dämpare (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page506.htm%5C%22)
Müller Propellrar (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page2038.htm%5C%22)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-24, 00:29:31
Söndag närmar sig med stormsteg och det gäller att ligga i nu så att det kan bli premiär i helgen.

Jag var uppe i Mariestad idag då Micke fick leverans av propelrar igår. Jag plockade även med mig ett par nya kanistrar. ProFlow-kanistrarna var en aningen för korta så jag vågade inte köra med dom.

Jag kom hem vid 9-tiden och då var det bara att sätta igång att jobba. Micke hade även en liten bit rör till tanken så jag började med att färdigställa tank- och bränsleslang-installationen.

Sedan blev det installation av kanistrar och krökar. Jag vart lite konfunderad ett tag då det var lite glapp mellan teflonslang och kanister, men en vända med varmluftpistolen avhjälpte det problemet.

Nu ser det betydligt stabilare ut med de nya kanistrarna.
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_10.jpg)

(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_11.jpg)

I morgon blir det invägning av tyngdpunkt och den sista dragningen av kabel.

Fredag får bli motortest och justering av roderutslag och sedan är det klart [:D][:D][:D]

Det låter dock för bra för att vara sant. Undrar vad jag har glömt[?]
--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Skymic on 2013-04-24, 06:35:07
Bafflingen

//Micke

(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-24, 09:18:58
Just de ja. Det var något som man kan klassa som ett mellanting mellan glömt och förträngt.[:o)] Tack Micke !

Vi pratade lite om det när jag var och hämtade kanistrar och propeller i går kväll. I värsta fall gör jag premiär utan baffling, men jag skall försöka fixa detta innan. Det lär dock inte hinnas med en tjusig glasfibergjutning utan det får bli en plywoodvariant. Nu får det bli funktion före bling [:D]

Skall kanske lägga ut lite mer bilder i kväll för lite kollektiv granskning så att jag hinner åtgärda uppenbara missar innan helgen.

--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-24, 23:39:46
Nu är propeller borrad och spinnern är också fixad.
Jag har börjat malla på bafflingen, men orkar inte mer i kväll.
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_12.jpg)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2013-04-25, 06:56:43
Anar samma bling nojs med baffling som med lackade roderhorn
Är inte så himla noga, vi flyger ju inte i öknen som de gör \"over there\" ;-)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-25, 07:16:18
Det har du faktiskt väldigt rätt i. Åtminstone innan högsommaren slår till (för det blir väl varmt i sommar???) så klarar sig säkert motorn bra.

Jag kan dock få en positiv bieffekt med bafflingen. Troligen hamnar min tyngdpunkt lite lånkt bak om jag har vägt rätt på alla delar och mitt excelark är rätt ifyllt. Bafflingen skulle kunna erätta eventuellt bly i nosen om jag vill få dit min orginalpilot som följde med maskinen. Det blir invägning i kväll och efter det vet jag åtminstone om det behövs vikt.
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Aerobat on 2013-04-25, 09:25:45
Den klarar nog ett par flygningar så där utan problem.

Den här kärran har vunnit i Tucson och EXFC...

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aerobat/20134259249_Yak33_01.jpg)
85.55 KB
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Aeroparts on 2013-04-25, 10:54:33
Ja..skit i bafflingen, och under inkörningen är det ju inte viktigt heller..motortillverkaren har ju helt fel..skit i tillverkarens rekommendation om inkörnings olja och blandning också.[?][?][?]
DA manual.
Cooling is critical to motor performance and longevity. Allow as much cooling air as
possible in from the front of the cowl. Allow an opening at least 2 1/2 times larger at
the rear or bottom of the cowl for the hot air to escape. Air must flow through the
cylinder fins to properly cool the motor. Air ducts can be made from thin plywood,
fiberglass, or aluminum sheet to guide and force air from the front inlets to and
through the cylinder fins. Don't let the air take the easy way out! Make it go through
the fins.


Om du har några som helst tvivel om att baffla eller ej, så läs alla inlägg på forumen om detta.
Enda orsaken till att inte baffla skulle möjligen vara att man gjort bafflingen på så fel sätt att den bara förstör p.g.a att man inte haft förståelse för vad man vill åstakomma med densamma,har sett ett antal exempel på detta.
/Lennart
ps. En ny DA är ju inte så dyr och de ju en super service, tyvärr så gäller nog inte garantin för överhettning.

Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-25, 11:50:33
Det är bra Lennart. Back on track med bafflingen [:)]

Det skall inte vara så himla svårt att få till en funktionell baffling i plywood så det hinner jag nog innan premiär.


--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Aeroparts on 2013-04-25, 12:06:13
Ursäkta ironin, men tycker inte att det är ok att föreslå något som t.o.m går emot tillverkarens rekommendationer om det inte skulle höja kvaliteten eller säkerheten.

Premiären kan ju inte vara viktigare än att maskinen skall fungera ok utan att förstöra något.
Lycka till.
/Lennart
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Aerobat on 2013-04-25, 12:10:02
Det var väl knappast någon uppmaning att skita i bafflingen?
Jag skulle aldrig våga gå i clinch med dig Lennart i detta ämne[8)]
Det viktigaste kan ju knappast vara maximal kylning utan att motorn opererar vid rätt temperatur.
Jag undrar om inte många av våra motorer arbetar vid för låg temperatur delar av säsongen.
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Aerobat on 2013-04-25, 12:17:26
Tyckte var lite kul att DA:s största affischnamn flög så i flera år...
Man kan kanske tolka det på olika sätt.
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Larsson on 2013-04-25, 14:08:26
quote:
Originally posted by Aerobat

Det var väl knappast någon uppmaning att skita i bafflingen?
Jag skulle aldrig våga gå i clinch med dig Lennart i detta ämne[8)]
Det viktigaste kan ju knappast vara maximal kylning utan att motorn opererar vid rätt temperatur.
Jag undrar om inte många av våra motorer arbetar vid för låg temperatur delar av säsongen.



Här tog du fem poäng hos Larsson[;)][:D]

Rpm
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-25, 14:29:30
Ironin var klar och tydlig och det hade jag inga problem med!

Jag hade inte tänkt att strunta i bafflingen, men som Ulf skriver så till provflygningen lär den helt säkert överleva om jag inte hunnit med. Några basicrundor med med 10 graders yttertemperatur är en vesäntlig skillnad mot att stå i någon öken i USA och hovra.
Kan tänka mig att DA också måste skriv som dom gör. Man kan ju bli stämd för mindre i USA [:D]

Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-25, 14:37:02
En helt annan fråga. Brukar ni använda loctite på skruvarna till \"grenrören\". (vad tusan kallar man headers för på svenska?)
Jag har lagt två fjäderbrickor under skruvarna nu men vet inte om det räcker.

Samma sak med skruvarna till propeller. Har man spinner på ser man ju inte om dom har lossat och man kan ju inte känna på dom med mindre än att man tar av spinnern.
Spinnern däremot har jag listat ut att där bör man nog ha loctite.


--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: paroos on 2013-04-25, 22:18:00
Mitt svar: Nej, nej och nej.
Vet inte hur andra gör?

Använder inga brickor.

Hade aldrig satt gänglåsning på propp o spinnerbultar.
Man vill inte ha den skiten i gängorna i motorn.
Behövs inte heller.
Ny propp = efterspänna typ efter 1, 3, 8-10 flygningar, sedan sitter den. Jag kontrollerar sedan spinner inför varje flyg tillfälle. Bara känner så att den är \"stum\" = spänd. Propp bultarna känner jag på var...tja...3:e flyg tillfälle typ. Alltså var 9-12:e flygning.



//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-25, 23:08:11
Tackar! Klart smidigast om man slipper loctite.

Nu har jag vägt in tyngdpunkten och det stämmer bra utifrån Excelarket.

Maskinen upphängd och justerad vågrätt.
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_13.jpg)

Tyngdpunkt lite längt bak mot rekomenderat för IMAC, men framför rekomenderat för 3D.
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_14.jpg)

100g Bly i nosen
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_15.jpg)

Och då är det perfekt!
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_16.jpg)

Allt detta med orginalgubben på på plats.
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_17.jpg)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2013-04-26, 01:45:58
Vidhåller att hyperbaffling med kanaler och silikongardiner är extremt överdrivet. De två ganska små hålen på de flesta boxertrynena i kombination med stor utloppsarea helt ok. För rundnosar en enkel avskärmning med platta uppe och platta nere för att bibehålla ett vettigt förhållande mellan inlopp och utlopp.
Har aldrig hört om någon övehettad motor på mina 5 år av IMAC. Eller hur var det med den skurna 3W:n förra årer i kolsulhoien? Så, håller ni på och rustar för global warming eller? Bästa åtgärd är väl då snarare att sluta köra motorn...

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Aeroparts on 2013-04-26, 07:42:21
Det är väl ingen som sagt att det behövs någon hyper baffling!
Hur mycket jobb man vill lägga ner på konstruktion och bygge är ju upp till den enskilde.
Göra en fullt fungerande baffling är bara några timmars jobb, det viktigaste är ju att luften går där den ska och ett mycket enkelt sätt att inte behöva gör större utlopp för det är ju detta förhållande som gör att överhuvudtaget  någon kylluft passerar och då kan det ju vara någorlunda bra om luften passerar genom kylflänsarna och inte utanför där den inte gör någon nytta alls.
Och för den som vill fundera djupare så generellt behövs det nedanstående mängd luft genom kylflänsarna ( inte utanför) på en 50cc om man inte tar med expansionen av luften.

In an internal combustion engine, roughly 1/3rd of the energy in the fuel is available as power, 1/3rd goes out of the exhaust system, and 1/3rd must be carried off by cooling.
The math for the amount of cooling needed, for simplicity, is reduced to a 1000 Watt engine, and assuming that the amount of energy that needs to be removed by cooling is the same as the energy delivered to the crankshaft. (all values are quite rounded, and air expansion is not accounted for)
Data:
specific mass of air is 1.29 grams/liter
The specific heat of air is 0.237 cal, which is 0.99joules (common set to 1 joule/grK )
The temperature difference of the cooling air over the fins is assumed to be 100°C (from 20 to 120 °C)
engine heat in Watts=dT*mass/sec*specific heat of cooling medium. (amount of heat taken away)
The required air mass mass per second then is: 1000/(100*1) = ~ 10 grams/second.
10 grams of air is ~8.4 liter (about 2 gallons each second! , with no air wasted in bypassing the fins)
For an engine running at 2000 watts mean power (MVVS 45cc, DA50) that would be about 17 liter/second (somewhere between 3 and 4 gallons of air per second) that is needed for cooling.

Tar man ut lite effekt av motorn vilket de flesta förmodligen  inte gör under de få minuter IMAC med 12-20hp motorer i lätta flygplan som har upp till 2-1 i drakraft/viktförhållande så klarar det sig kanske tills du kommer upp till de svårare programmen där effekten börjar behövas. Jag vet vilka temperaturer vi har på vår motor genom telemetrin och hur snabbt tempen stiger när maskinen går ett hårt pass trots mycket bra baffling.
Men vill man spara ett par timmars byggtid och chansa...då tar jag hellre omålade roderhorn[;)]
/Lennart
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2013-04-26, 18:11:37
Jiipee!!!

Heja baffling om den ger oss omålade roderhorn i växelpeng!!

Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lager on 2013-04-26, 19:49:06
Jag har lyckats överhetta min MT-57, vilket gjorde att främre lagret började rotera i sätet. Förmodligen i kombination med bristfällig greppassning.
Har ju visserligen inte med baffling att göra, men visst har kylningen betydelse för motorns välmående.
/Lager
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lager on 2013-04-26, 20:14:56
Grann maskin förresten :-)
/Lager
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Par A on 2013-04-26, 20:18:18
Hej
Gratulerar till enligt mig en mycket linjeskön maskin men..

med risk för att avslöja min okunnighet..[:D]

Kan du förklara din konstruktion för hur du väger in planet på tyngdpunkten. dvs hur fungerar den med lod och allt.

Från en som använder sin 14-åriga son till att sätta fingret i vingspetsen och tillsammans lyfta en 12-14 kg maskin[;)]
Fungerade dock bra med c-arf Extra 260 som flög väl.

//Pär
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-26, 21:32:12
Rundstaven går att snurra så med hjälp av den och ett vattenpass ser jag till att planet hänger vågrätt.
Sedan är det så enkelt att tyngdpunkten hamnar rakt under den punkt där modellen är upphängd. Det är ju runt denna punkt den balanserar.
Lodet blir en förlängning av infästningspunkten, rakt under rundstaven.
Skulle tynktpunkten legat framför eller bakom den punkten skulle den tippa.

Hoppas det klarnade.
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2013-04-26, 21:59:30
quote:
Originally posted by Lonsan

Jiipee!!!

Heja baffling om den ger oss omålade roderhorn i växelpeng!!




Håller med dig Pontus, hellre baffling än målade roderhorn.[}:)]

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige (//%5C%22http://www.zdz.se%5C%22)
MTW dämpare (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page506.htm%5C%22)
Müller Propellrar (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page2038.htm%5C%22)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-26, 22:10:21
Då är jag väl på rätt väg nu då. Bafflingen nästan klar och inte en droppe färg på skruvarna som agerar roderhorn [:D]

(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_18.jpg)

Det fattas ett par plywoodbitar i överkant, annars är det klart.
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_19.jpg)

Det var inte så mycket jobb och nu har man gjort så gott man kan.
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Skymic on 2013-04-27, 06:30:22
snyggt Per!
Hur svårt kunde det vara[:)]Adderar ju även lite till TP.


//Micke

(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-29, 17:43:32
Ett av problemen åtgärdat från söndagens motortest. En kanister vred sig och det läckte lite.
Nu har jag dragit fast med vanliga slangklämmor och det känns som att det sitter bra nu. Dess utom har jag lindat rören med lite gängtätning så jag hoppas att det hjälper till med att hålla framtida läckage borta.

(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_20.jpg)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Paul on 2013-04-29, 18:17:00
Tyvärr finns ett annat problem med slangklämmor, när det blir varmt kommer dessa ej att vidga sig som de klämmer som är tänkta att användas, detta kommer på sikt att förstöra din teflon slang, som kommer bli deformerad.
Hade samma problem, tog som du tejält med teflontape, krökarna smärglade jag med grovt papper, för grepp. Värmde slangarna med hårtork, pressade på med rätt klämmor. Nu sitter dem, men det kan även ta lite tid innan de bränner fast.
Bara ett litet tips. [:)]
(http://i1170.photobucket.com/albums/r539/ppppmmmm/FC4D8738-ED7C-4957-8CCC-E415BEA6169C-17115-0000252558475B0F.jpg)
Köpte en begagnad motor där en Norrman kört med slangklämmor, vilket resulterade att de blev så här fula, fick köpa nya.
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-29, 20:01:40
Oj, Tackar för det tipset!
Då gör jag om och gör rätt. Man lär sig något varje dag !!!

--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-29, 21:44:06
Nu borde det funka.

Ruggade krökar med först sandpapper och sedan lite extra med fil.
Mycket teflontape.
Värmt slangen ordentligt med värmepistor.
Dubbla klämmor på kröken.

(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_21.jpg)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Paul on 2013-04-29, 22:33:09
Detta tror iallafall jag på[;)], och dubbla klämmor är ju jättebra. [:)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-30, 00:05:27
Fortfarande inga målade roderhorn, men nu när man ändå är i farten med bafflingen så var jag tvungen att sätta lite färg på den. Det blir ju rätt mycket trevligare.

Nu har jag gått från lite ångest att tillverka en baffel, till att blinga den [:p]
Leder detta måne till målade roderhorn med [:D][:D][:D]

(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_22.jpg)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-30, 08:50:51
Jag hann även med att fixa till det sista i kabeldragningen. Nu är det helt ok funktionsmässigt, även om det inte är lika snyggt som på många andra byggen.

(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_23.jpg)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-04-30, 20:25:01
Nu skall maskinen vara helt klar för premiär. Jag har kört motorn 15 minuter idag utan läckage eller att någon kanister vred sig. Motorkåpa monterad och inget verkar heller vibrera loss.

Jag har varit ute i kväll och kört 3 ackar med Acromaster som uppvärmning (heter det så när man blir så jäkla kall ???) i snålblåsten så nu skall jag nog våga mig upp även om det blir lite vind i morgon. Jäklar vad maskinen hoppade och skuttade och vid en landning så stod maskinen still i luften på något mellan kvart- och halv-gas [}:)]

(http://dl.dropboxusercontent.com/u/39980912/Extra300_24.jpg)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-05-01, 20:29:58
Äntligen premiär!!!
Startade kl 9 hemifrån i morse och anlände Brännebrona kl 10.45
Jag var då ensam på fältet. Skruvade ihop maskinen och  runt 11:30 lyfte maskinen för första gången.
5 klick på skevrodertrimmen och ett par på höjdrodret så gick maskinen rakt och fint. Det var lite pirrigt att landa första gången men det gick helt utan problem.

Jag har hunnit med 6 starter idag varav en slutade med deadstick;( men tack vare Brännebronas generösa fält gick det bra :)
Är inte riktigt överens med motorn ännu. Den har stannat vid nästan varje landning. Den gick bra på förmiddagen men den verkar ha gått torrare allt efter som.
I slutet av dagen hade jag öppnat lågvarvsnålen ett halvt varv och fullfart ett kvarts varv mot ursprungliga inställingen. Teorin är att det kanske är någon ski som kommit in i förgasaren. Den gick i alla fall bra påbacken igen det sista innan jag åkte.

Hur som hellst är jag bara så glad att jag har kommit igång och ser fram mot Helsingborg nu :)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2013-05-01, 20:34:20
Och här kommer en bild på ekipaget.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Mikael_Ingemarson/201351203353_IMG_0349.jpg)
44.9 KB



//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige (//%5C%22http://www.zdz.se%5C%22)
MTW dämpare (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page506.htm%5C%22)
Müller Propellrar (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page2038.htm%5C%22)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: paroos on 2013-05-01, 23:02:06
Härligt Per!!! Grattis!

Självklart trivs inte en DA på ZDZ flygfältet, kom med den till HBG så skall den få kärlek av DA maffian![;)][:D]


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-05-02, 09:03:54
Tack patrik. Båda jag och motor kommer till Helsingborg. Vi får se om det hjälper med lite fler DA-anhängare i närigheten. Den känner sig kanske lite ensam [8)]

Det enda kruxet med det i så fall är ju att jag blir tvungen att byta till ZDZ när jag skall flyga på Bränne [:0][8D][:D]
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2013-05-02, 10:35:16
Låter som en alldeles utmärkt lösning[:D]

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige (//%5C%22http://www.zdz.se%5C%22)
MTW dämpare (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page506.htm%5C%22)
Müller Propellrar (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page2038.htm%5C%22)
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Lonsan on 2013-05-02, 12:36:41
quote:
Originally posted by Eklund

Äntligen premiär!!!
Startade kl 9 hemifrån i morse och anlände Brännebrona kl 10.45
Jag var då ensam på fältet. Skruvade ihop maskinen och  runt 11:30 lyfte maskinen för första gången.
5 klick på skevrodertrimmen och ett par på höjdrodret så gick maskinen rakt och fint. Det var lite pirrigt att landa första gången men det gick helt utan problem.

Jag har hunnit med 6 starter idag varav en slutade med deadstick;( men tack vare Brännebronas generösa fält gick det bra :)
Är inte riktigt överens med motorn ännu. Den har stannat vid nästan varje landning. Den gick bra på förmiddagen men den verkar ha gått torrare allt efter som.
I slutet av dagen hade jag öppnat lågvarvsnålen ett halvt varv och fullfart ett kvarts varv mot ursprungliga inställingen. Teorin är att det kanske är någon ski som kommit in i förgasaren. Den gick i alla fall bra påbacken igen det sista innan jag åkte.

Hur som hellst är jag bara så glad att jag har kommit igång och ser fram mot Helsingborg nu :)




Kan trösta dig med att även mina elmotorer börjat anta samma uppförande i början
av sin tjänst.
Krill SU-29 jag flyger nu hade jag väl en 4-5 deadstick på i början innan jag
skruvat rätt på parametrar i reglage och radio. Sen har den gått bra en 150 flygningar.
Likaså nyinsatta GP YAK55, 4-5 deadstick pga konstigheter med timing och rampning som fick ändras.
Du kan ju fråga Herr Jönsson också om hans elektriska deadstick + smoke förra året... ;-)



Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-05-02, 15:22:27
Tyvär Micke, det verkar som att motorn funkar på Brännebrona nu [:)]. Stannade till på hemvägen från Mariestad idag och flög fyra tankar. Inga tjuvstopp längre. Riktigt gött. Nu tror jag att motorn är något rikt ställd, men hellre det.

Det var riktigt blåsigt och lite besvärligt att landa så jag ville inte utmana ödet med mer än fyra flygningar. Dock känns det väldigt skönt att man vågar sig upp trotts blåst. Det hade jag inte gjort förra året.

Nu hoppas jag på lite lugnare väder så att man kan försöka trimma in maskinen. Det är svårt i blåst för mig åtminstone.

Tack för uppmuntran Pontus. Inte för att det hjälper att andra har problem men lite medkänsla sitter aldrig fel[:I]

--Per
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Eklund on 2013-05-16, 16:36:40
Apropå baffling sprang jag på denna tråden:
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=57122

Bafflingens utformning har rätt så stor betydelse!
Title: Hangar 9 Extra 300 - 35%
Post by: Aeroparts on 2013-05-16, 19:33:46
Nähäää.....kan inte vara möjligt.[^][^][^][;)]
/Lennart