Planering för 2013 pågår.....
Börjar med att rita dekal till bilen.....
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2012112184030_Extra.jpg)
63.32 KB
Funderar på mörkgrå och röd.... [:D]
/Rikard
Najs...alltid vetat att du hade det i dej...[;)]
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Snälla Patrick Rickard behöver läsa skylten
Han är bortom all räddning nu[:D]
//Micke
IMAC-Sverige
2013 blir Extrornas år!!![}:)]
Härligt, som jag vet nu blir det 6 nya extror på flightline...hoppas på ännu fler!
[^]
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Tusan....jag börjar känna ryckningar :-0 #127937;
rundnosar forever ! ! ! [}:)] [:D] [;)]
Även ritat 330 dekal som borde passa bra på noskåpan..
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2012118212754_e2.jpg)
54.62 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2012118212633_kr-2.jpg)
80 KB
Extror är också fina........trodde aldrig jag skulle säga det, men jag har faktiskt börjat tycka det[:p] Kul med ny maskin, grattis. 2,6/2,7 eller 3,0/3,1
Med vänlig hälsning, Paul M
Förstår mig dock inte på kamouflage målningen. Himmel (-sblå) vad den kan bli svår att se.
quote:
Originally posted by Lonsan
Förstår mig dock inte på kamouflage målningen. Himmel (-sblå) vad den kan bli svår att se.
Från att ha haft en svart kärra till en blå är steget inte så långt [:)] Gissar att det blir en hel del pimp också [:p]
Rockigt Rikard, äntligen en riktig modell [:D][:D]
/Patric
Bara att gratulera! Jag hoppas att deras 50-60cc kommer bli fin och att jag har fått anställning tills den kommer. Såfall blir det en extra 330sc till i IMAC-cirkusen!
Efter att ha provkört en nästan 3 metare i Simmelsberga, finns det väl bara en storlek att gå på[?]
//Mikael Ingemarson
http://www.zdz.se
MTW-dämpfer
Mycket tjusiga decaler tycker jag som är ett EXTRA-fan! Laddar upp med två \"EXTROR\" till våren!
quote:
Originally posted by Mikael_Ingemarson
Efter att ha provk�rt en n�stan 3 metare i Simmelsberga, finns det v�l bara en storlek att g� p�[?]
//Mikael Ingemarson
http://www.zdz.se
MTW-d�mpfer
Tror jag säkert men ekvationen \"plats+bil\" går inte ihop för mig.
Finns en motor där man också undertryckt E:et....[:D]
(//uploaded/Lonsan/2012119155850_Xtra_30_Evo.gif)
Tyvärr bara 30 storlek (motsvarar alltså 30cc bensin)
Men det finns ju större men då stämmer inte namnet [:(]
Skämt åsido, min bedömning är att Krill Extran blir ganska jobbig
att elkonvertera, tyvärr den sämsta av Krill kärrorna ur det perspektivet.
Katanorna är väldigt bra med öppning nästan ända fram till spinnern,
SU-29 och YaK55:orna rimliga, lite beroende på vilken storlek.
Min spaning att Rikard inte ens pallar att bygga kärror själv längre (!!?)
bådar inte gott inför min förhoppning om att få se ytterligare en maffig elkärra på
startlinjerna 2013[:(]
Kanske är det så att att Krill extran är gjord för en bensinare helt enkelt ;-) Kommer såklart sitta en 3W 110 CS i denna.
Bygga sj\'lv är ett alternativ och kommer bli så en vacker dag igen. Just nu fungerar det dock bäst med en färdig byggd maskin. Ska bli kul att testa en extra och hur det skiljer sig mot Sukhoi. Ett alternativ var länge att bygga i mina egna formar och lättare än Krill, men det blir på bekostnad av flyg tid... Ska jag gå upp till Intermediate kommer flygtid krävas.
El är inte ett alternativ pga av flygtid... 25 minuters pass ger mycket och är bara möjligt med bensin..
Hur ser undersidan ut?
Jag ÄLSKAR detta schemat!!
Hade valt samma (eller kanske gör!?[;)])
Grattis Rikard!![}:)]
I Skåne är denna maskinen \"räligt\" snygg![:D]
De gröna bårderna är genialiska.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201211919265_201011305_9476.jpg)
49.43 KB
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
quote:
Originally posted by Lonsan
Finns en motor där man också undertryckt E:et....[:D]
(//uploaded/Lonsan/2012119155850_Xtra_30_Evo.gif)
Tyvärr bara 30 storlek (motsvarar alltså 30cc bensin)
Men det finns ju större men då stämmer inte namnet [:(]
Skämt åsido, min bedömning är att Krill Extran blir ganska jobbig
att elkonvertera, tyvärr den sämsta av Krill kärrorna ur det perspektivet.
Katanorna är väldigt bra med öppning nästan ända fram till spinnern,
SU-29 och YaK55:orna rimliga, lite beroende på vilken storlek.
Min spaning att Rikard inte ens pallar att bygga kärror själv längre (!!?)
bådar inte gott inför min förhoppning om att få se ytterligare en maffig elkärra på
startlinjerna 2013[:(]
Tillykke med dit fine valg af model.
Glæder mig også selv til og komme igang med min :) og den kommer til og blive \"konverteret\" til el :)
Har dog valgt et andet farveskema.
Tack Patrick !!
Visst är det ett coolt schema ! Tror inte att man ska vara orolig för det ljusblå mot himlen, tvärt om !! Min gula Sukhoi lider mest av att vara en svart klump i mulet väder. Det är sällan svårt att se en model i bra solljus... men beror säkert på hur bra syn man har också...
Har valt bort svart område framför huven...
Såhär ser den ut runtom, dock lite större modell på denna video...
https://www.youtube.com/watch?v=GXHmwJPSYcw&playnext=1&list=PLAED317A07ED325BC&feature=results_main
Försöker mig på att skulptera en ny pilot...i gratis program :-)
Dock inte helt enkelt....
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20121192161_Namnls.jpg)
21.26 KB
Ahh en \"Levenstam head\"!
[:D]
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Lekte lite i Cad programmet... en början till instrumentbräda :-)
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20121115203142_a.jpg)
24.95 KB
Om du inte redan har den så är brädan från orginal manualen här.
/Lennart
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aeroparts/20134314318_panel330sc.jpg)
När får du hem skönheten, så man kan få se lite bilder?
/Lager
Tyvärr verkar det bli leverans v-1.... lång väntan
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam
Tyvärr verkar det bli leverans v-1.... lång väntan
Den som väntar på något gott...
Väntar alltid för länge...[8D]
Kul ändå med en försenad Julklapp [:p]
/Patric
http://pickeringrc.com/2012/krill-model-extra-330sc-35-alvaro/
Nu känns ju väntan ännu längre.... läckert !!
Svårt att skulptera sig själv... Fixade en \"Structured light 3D scanner\" Så nu kan jag snart mata fräsen med riktig data :-)
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2012121420345_2.jpg)
56.72 KB
2000kr och vips en riktig scanner...Coolt att det funkar !!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2012122021282_RLB_2318.JPG)
85.15 KB
I saknad av Extra Leverans så dår jag leka med tillbehör... Halva piloten fräst i extruderad friggolit.... Coolt med kopierings utrustning :-)
/R
Nästan lite kusligt....brrr, tänk att du funnits hela tiden där inne i frigoliten :-0
Richard \"Han Solo\" Levenstam[;)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20121226163732_RLB_2325.JPG)
85.6 KB
Provsittning i Sukhoien, men den ska ju vara i extran.... 33% Pilot fräst och ligger och torkar :-)
\"Live long and prosper\"
Sådär... ska bara skruva fast skidorna fixa en hjälm så kan man ut och åka lite.... eller var det en dum ide?
Trimma piplängd men inte i massa minus grader som dom lovat i helgen :-(
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013118173912_RLB_2337.JPG)
80.61 KB
Snyggt statement med kassen...pracis lagom diskret.
[;)]
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Minus 15 grader och test av piplängd... Hmm det var kallt bakom en 3w idag och fortsättning får följa en varmare dag... Effektfullt med pudersnö och stor fläkt.. brrr...
Bilder[}:)][}:)][}:)][:p][:p] 15 minusgrader, måste ha. Blivit kallt
/Patric
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20131211946_a.jpg)
57.6 KB
Så sjunger cnc fräsen i hela huset igen, skapar trivsel att veta att den fräser formar till nytt sporrställ för Extran. Blir gjutet i kolfiber precis som till Sukhoien, Lätt, vackert och skala riktigare...
Kan du tillverka ett extra ställ? :-)
/Lager
Låt se hur det blir först... tänkte använda Krill orginal hjul och hållare..... se på min Sukhoi hur det ser ut...
http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1462&whichpage=6
Mer vinkel som är riktigare samt att slippa det inte så snygga krill stället... pluss att det är 100% kolfiber [:D]
/Rikard
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013121194725_a.jpg)
27.19 KB
Nej...vinkeln på det medföljande stället är ju inte helt hundra. På Gullbergs bild ser det dock ut som att hjulet sitter ytterligare längre bak.
/Lager
quote:
Originally posted by Lager
Nej...vinkeln på det medföljande stället är ju inte helt hundra. På Gullbergs bild ser det dock ut som att hjulet sitter ytterligare längre bak.
/Lager
Kompletterande bild på sporrhjulet.
//Gullberg
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Gullberg/2013122235129_Fuji2012-05-20083.jpg)
48.28 KBwww.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Tror att det där är en 330LT? Inte helt osannolikt att LT o SC har samma typ av sporrställ dock.
/Lager
quote:
Originally posted by Lager
Tror att det där är en 330LT? Inte helt osannolikt att LT o SC har samma typ av sporrställ dock.
/Lager
Titta här så finns det en bild ur manualen som finns att hämta på nätet om intresse finns.
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1641&whichpage=3
/Lol
Well.... min frästa form är gjord fråm 330SC ritningen som jag visade en sidprojektion från... Tror för övrigt att krill sporren sitter ganska långt bak om man betänker att kroppen är lite längre än vad en 35% skala riktig kropp skulle vara ;-)
Är målad sporre också en 2013 trend??
quote:
Är målad sporre också en 2013 trend??
Ja...om man kanske skulle..[:D]
/Lager
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201322101052_SideProj.jpg)
81.86 KB
Kroppen scannad med och utan kåpa, fullskala ritning lagd på samma Cad model samt 3W motor på plats....
Nu kan jag ju provmontera pipor i CAD och göra hål och mallar innan dremeln sätter tänderna i krillen... Kan man involvera mer maskiner på något sätt? [:D]
3W luftinsug och luftfilter kommer inte hamna i kåpan...
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam
Kroppen scannad med och utan kåpa, fullskala ritning lagd på samma Cad model samt 3W motor på plats....
Nu kan jag ju provmontera pipor i CAD och göra hål och mallar innan dremeln sätter tänderna i krillen... Kan man involvera mer maskiner på något sätt? [:D]
3W luftinsug och luftfilter kommer inte hamna i kåpan...
Scannad....då måste du ju ha fått hem kärran nu [:D] Bilder!!
Så lite bilder då...
Sporrstället ska såklart bli vitt :-)
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201322185026_RLB_2346.JPG)
62.51 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201322185040_RLB_2347.JPG)
62.16 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201322185052_RLB_2348.JPG)
55.29 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20132218518_RLB_2345.JPG)
64.26 KB
Najs Rikard!
//Micke
IMAC-Sverige
Grymt snygg Rikard!
/Jonny
Riktigt snygg!
Undersidan?
Ökar sidriktning på motor från 2 grader till 2,5 gader... Ställ och sporre på plats samt alla roderok grund lackerade..
Dekor på undersida måste justeras då den är ganska mörk...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20132819854_a0153bc6b5d857fe8630b406be5aae9e.jpg)
60.64 KB
[:)] + Målade roderok + målat sporrställ
Ödsla inte tid på att måla sporrställ om det är av samma crappiga kvalitet som det jag fick med min Krill.
Var gjort i Textreme kolfiber men mycket dåligt pressat misstänker jag för det delaminearade efter en kort tids användning.
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG Terminator 30/10
Hitec
Autopartner.se
Hej Lonsan...
Nope, såklart har jag gjutit ett eget kolställ både till sukhoien och nu även till Extran.. Textreme stället har fel form, billigt gjort och fult :-) Hjulfästet är dock ok !
Sen igår ligger även tankfäste i kolfiber i sin nyfrästa gjutform..
/R
Ahh, nu känns det lite bättre :-)
Vart lite pysslande med extran idag.... vilket resulterade i en Secraft beställning :-) Nu fattas bara lite servokablar innan allt kan skruvas ihop.
Tankfästet vart styvt och funtionellt med bra låsning av 3W tanken.
Måste nu även klura ut hur \"lill\" tanken skall fästas så att den syns vid tankning...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201329185641_RLB_2350.JPG)
64.09 KB
[:)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201329185652_RLB_2351.JPG)
62.37 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20132918573_RLB_2354.JPG)
65.25 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201329185716_RLB_2352.JPG)
59.21 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201329185732_RLB_2353.JPG)
54.34 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201329185742_RLB_2355.JPG)
65.69 KB
Vill ha ett sånt tankfäste också.
Blev ju suveränt snyggt med vitlackat sporrställ!!
/Jonny
En lilltank??
Som i de där numera utdöda nitrohelikoptrarna alltså?
Ska man inte ha jordgubbsaftfärgad soppa också då?
Hej Rikard!
Vart fick du tag lilltankem, skulle behöva några sådana
//Micke
IMAC-Sverige
Fick köpa 10st , så du får gärna köpa av mig... hoppas det dröjer innan jag har byggt 10st imac modeller med ny utrustning ;-)
\" Så funkar det \" http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1749&SearchTerms=miljö
Hej Rikard
Jag är också lite sugen på en sådan där lilltank.
Känns som jag ledsnat på kletet längs kroppssidan[}:)]
//Mikael Ingemarson
FlyGas RC ZDZ Sverige (//%5C%22http://www.zdz.se%5C%22)
MTW dämpare (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page506.htm%5C%22)
Funderat på detta ända sedan min svarta Sukhoi kom till, men nu är det dags. Jag splittar skevrodren för att få renare luft till stabben och stabilare IMAC flygning. Enkelt att mixa ihop till hela rörelser eller splitta för flaps för kort landning !
Roder längs hela vingen är ett måste för 3D, men knappast för IMAC...
Sukhoien kan kort landa när jag klaffar hela rodret, men detta blir ju ännu bättre.
Det blir bara ett servo / roder, men de blir ju också mycket mindre.. borde vara utan fara, annars får jag väl limma ihop igen.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20132101221_split.jpg)
44.85 KB
/Rikard
Hoppla, det har jag också tänkt på många gånger, grattis då blev du först. [:)]
(Ja förutom ett antal utlänningar som Lennart snart presenterar, eller?)
I stället för att ev limma ihop igen kan du ju planera för nåt fiffigt skruvförband. [:)]
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG Terminator 30/10
Hitec
Autopartner.se
[:D]
Bilden är lånad från utlänsk byggtråd av extra, så jag är inte först....
Ett kolfiberrör i bakkant ger ju en enkel ihoplänkning.... kan dessuton vara löstagbart då rodren enkelt plockas av/på...
Oj, jag blev så entusiasmerad att jag inte tänkte på att din vinge inte är helvit. :-D
Kolrör bak, så klart!
Innovativt och sant nytänk utanför boxen ! ! [8D]
snyggt jobbat Rikard [:)]
hmm... detta blir ju ännu enklare att få till om man nu råkar ha
en kärra med topphängda skevroder och redan 3 servon i var vinghalva... [:p]
Var har jag nu lagt den fintandade ryggsågen... [:D]
/Perra
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam
[:D]
Bilden är lånad från utlänsk byggtråd av extra, så jag är inte först....
länk till den byggtråden ? ? [:)]
/Perra
Vassego..
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=76101&page=22
Tror det finns fördelar samt nackdelar.... Viktigaste med en IMAC modell är fortfarande att trimma allt korrekt och flera gånger.
Min Sukhoi har bytt beteende flera gånger pga ändring av mixrar/tyngdpunkt/maxutslag.
Med delade roder blir det helt plötsligt ännu mer att trimma. Så vill man inte ägna minst 100 flygningar till att trimma sin modell är detta inte en genväg !
På endel F3A fåglar används klaff för att trimma modellen i knivegg, Blir då en härlig mix av Sid->Klaff, höjd, skev.
Själv är jag för nyfiken för att låta bli att använda Japan sågen....
/Rikard
Inte labbat med anfallsvinklar och motorriktning?
Hej Rickard
Jag har så på min CAP 231 (Spännvidd 2750mm)som var klar 1998.
Modellen står helt flygfärdig fortvarande, men det är ett par år sedan den var i luften senast.
Just att sänka den indre delen & yttre upp, ger suveräna egenskaper vid landning.
Benny
Anfallsvinklarna tycker jag stämt bra på både Krillen och min svarta, men motorriktning får man ju ändra när man byter propeller.
Precis lika som på en seglare...Quadro flap är efektivt även där.
Spännande !
De var 0.5grad olika på höger och vänster vinge på min från början...
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam
Funderat på detta ända sedan min svarta Sukhoi kom till, men nu är det dags. Jag splittar skevrodren för att få renare luft till stabben och stabilare IMAC flygning. Enkelt att mixa ihop till hela rörelser eller splitta för flaps för kort landning !
Roder längs hela vingen är ett måste för 3D, men knappast för IMAC...
Sukhoien kan kort landa när jag klaffar hela rodret, men detta blir ju ännu bättre.
Det blir bara ett servo / roder, men de blir ju också mycket mindre.. borde vara utan fara, annars får jag väl limma ihop igen.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20132101221_split.jpg)
44.85 KB
/Rikard
Hur många % av rodret tänkte du använda som skevroder?
Jag blev själv sugen på att testa detta..
//Ulf S YAK X 2
Jag föreslår gyllene snittet.
Dvs [(5^0.5-1)/2]~61.8% för skeven och därmed 38.2% för klaff.
För 2 servo blir det kanon ifall man har ett något avsmalnande skevroder.
Kraftbehovet avtar snabbt med minskad roderkorda och dessutom så är det ju ingen
pulserande propellerström på den yttre biten = snällare mot servot.
Dessutom kan man ju rigga för mindre maxutslag på den yttre biten om man vill, megautslag (40-50 grader)
behövs ju aldrig när man flyger men i hovring eller utstallade flyglägen kan det vara av
intresse men då är det ju i huvudsak propellerströmmen som ger styrmöjligheter, dvs på inre biten av skevroderna.
Om skevroderna har konstantkorda (typ SU-26/31 skala) så blir det kanske annorlunda.
Har man 3 servo vete tusan vad som är mest \"rätt\", dela i 3 delar kanske ;-)
Det låter som ett bra förslag.
Skall mäta upp hur det skulle se ut på min Krill YAK..
//Ulf S YAK X 2
Om man eftersträvar en ostörd stabilisator så är väl det måttet en bra början för en delning. Det finns ju de som testat detta på Carden maskiner bl.a. På FG forumet med lyckade resultat. Om det användes i Topp tävlingar har jag inte sett men jag tror på det i alla fall.
/ lol
quote:
Originally posted by Aeroparts
Om man eftersträvar en ostörd stabilisator så är väl det måttet en bra början för en delning. Det finns ju de som testat detta på Carden maskiner bl.a. På FG forumet med lyckade resultat. Om det användes i Topp tävlingar har jag inte sett men jag tror på det i alla fall.
/ lol
Det låter ju logiskt och jättetråkigt. Lite meta-matematik måste väl ändå få tillämpas innan man sätter sågen i kompositen?
En vecka utan internet på utbildning... mycket att taigen [:)]
Motor kom på plats, pipor provmonterade och kåpan tillpassad. Lite trångt med pipor och det är tur att Maria har en dremel som jag får låna [:D]
Köpte en special tång för att pressa låsningen för sidroder wiren, blir snyggt och bra. Fiske grejor...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013216173657_RLB_2356.JPG)
64.27 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013216173710_RLB_2357.JPG)
65.46 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013216173723_RLB_2358.JPG)
70.7 KB
Varför är dina bilder så gula? Kör du dimmat glödljus eller rent av koltrådslampor??
Så fick snickerimaskinen jobba lite [:D] Skevroder delade...Blev som jag tänkt mig och lika på båda sidor... tror jag kontrollerade 5 ggr innan jag vågade såga.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013217165153_RLB_2359.JPG)
67.46 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201321716524_RLB_2360.JPG)
67.6 KB
If you have split ailerons try this, if you have Ie. 100% defletion on the inner ailerons set the outer ones at 50 to 60% travel of the inner ailerons you have no loss of rotation speed and much less drag. and you will see much more liniare rolls.
Borde ju intressera en viss elflygare...mindre luftmotstånd ger väl längre flyg tider? [:D]
Har sett den live, grymmare än vad bilderna visar [:p][}:)][}:)][:p]
/Patric
QuoteOriginally posted by Rikard Levenstam
If you have split ailerons try this, if you have Ie. 100% defletion on the inner ailerons set the outer ones at 50 to 60% travel of the inner ailerons you have no loss of rotation speed and much less drag. and you will see much more liniare rolls.
Detta kräver en mer vetenskaplig förklaring, eftersom det går ju precis emot vad delningen skulle sträva till, en mindre störd stabilisator.
Jag skulle inte använda de inre rodren alls för \"normal\" IMAC.
Rollhastigheten har väl ingen problem med eftersom man inte använder mer än kanske 20-30% av utslagen \"normal\" flygning
Den riktiga Extran 330SC har till och med större skevroderkorda i spetsen än vid roten.
/LOL
Håller med LOL.
Verkar väldigt märkligt med mer utslag inne än ute (såvida vi inte pratar utstallade manövrar eller möjligen vertikal stigning med dålig airspeed och fullt motorpådrag dvs undermotoriserad kärra)
Ökad korda mot vingspetsen till eller åtminstone konstant korda (vilket ju ändå ger ökande andel roder mot spetsen) låter fullkomligt logiskt.
Kan det föreligga en felcitering/felskrivning?
Bare et input fra jeg, der er F3F segelpilot foruden IMAC pilot.
På vore F3F seglare, har vi vanligvis mixet flaps med krængeror(balanceklapper). Med et givet utslag på Krængeror, mixes et tydeligt mindre udslag på flaps. Vel maximalt 1/3 udslag på flaps i forhold til krængeror. Altså større udslag yderst på vingen og meget mindre inderst. Det er for mig også ganske logisk, da det også er sådan på min full-size Nimbus II seglare(20,3mtr. spænd).
Er ganske sikker på at praxis er intet eller ganske lite udslag på \"indre balanceklapper\", ved input(styring) på \"yderste\"balanceklapper.Giver jo samme virkning som Full size Extra´en, eller hur?
Interessant emne, absolut!!
Här är det mer verkstad än snack ;-) Vad har du använt för såg när du har kapat roderna? Jag lär väl å andra sidan inte våga sätta sågen i min Extra ändå.
/Lager
Jepp, precis som jag skrev tifdigare tror jag... Detta underlättar inte intrimning av modellen då det ger många nya teorier.... Samlar teorier från nätet utan att veta vad som är rätt...
Tänker man sig vingen som en roterande propeller krävs större utslag i roten efternsom rotations hastigheten är lägre... Men jag tror mer på att skeva med enbart yttre delen för att skapa lugnare liv åt stabben.
Teorier är bra, men utprovning i luften bättre...det kommer när det blir varmare ute.
Intresseant med 100% extran som har större korda ytters, detta stärker teorin av en propeller Eller?? [:D]
Paket från Secraft anlände idag [8D]
Hej Jonny,
Jag la upp rodren i snickeri maskinen med en nyslipad mångtandad tunn klinga... Provsågade i min gammla Krill Sukhoi vinge och konstaterade att snittet blev knivskarpt. Med kullagrat justerbord blir kapet stadigt och rakt.
/R
Om du tänker propeller så krävs det inte mer utslag i mitten, tvärtom, krävt utslag går mot 0 med minskande radie.
Okey, fattar vad du menar [:I]
Rodren på plats med en ny extra upphängningspunkt samt spryglar i gavlarna. Tror det tog ca 3h totalt att splitta rodren tills dom satt på plats igen... Nu ska servona in....
Aha, var just på gång att fråga just om det krävdes extra upphängningspunkt.
Kanske lite småstruligt att få till om man inte är van \"kompositör\" som du. :-D
På Krill Extran är det busenkelt att fixa extra upphängningspunkter... Men visst underlättar det att ha byggt och sakna respekt för ett färdigtbyggt komposit flygplan
Kompositör...Det gillade jag [:D]
Hmm varför har Herr Krill borrat hål för servoskruvarna så att orginal Hitech skruvar inte tar gänga? Sukhoien var bättre borrad....Skruvjakt har börjat.... Morr..
Futaba original skruvar är till och med snäppet klenare än Hitec så de rasade också igenom förborrningarna på min C-ARF.
Verkar som det borras för att funka bäst med JR (som jag tror har grövre skruv men har inte haft några själv än så jag vet inte 100)
Hej Rikard
Fått tag på skruvar? Annars finns det väldigt bra dito i Stocksund. Kommer från Microfasteners USA. Insexskalle, självgängande (påminner om självgängande plåtskruv) och klart grövre än de som brukar skickas med i lådan/förpackningen
Hej Jörgen, kanske intresserad.... Gas servot moterat i secraft hållare och lite komposit arbete för att förstärka innan hålupptagning för ventilation under piporna. Hopas bli klar med dammjobb i helgen :-)
Rikard!
Hur många% av rodret blev det som inre respektive yttre roder??
//Ulf S YAK X 2
Delade där det var lämpligt med gångjärn [:I]
Skev ca 896 cm2 Längd 64cm
Flap ca 816 cm2 Längd 48cm
/Rikard
Hej Rikard!
Följer din skevkapning med stort intresse. Har läste en del trådar på FG om det, men jag har alltid varit för \"feg\" för att prova.
Jag är speciellt nyfiken på hur du tänkt mixa. Gör du någon icke-linjär mix eller hur har du tänkt? Eller räknar du med att de små skevorna alltid kommer att räcka för IMAC-flygning?
//Ulf
Jag kan ju flyga IMAC någorlunda hjälpligt med min Apollo Extra som har korta skevroder (som knappt rör sig [8D]).
Den klarar intermediate programmet om man anstränger den lite.
Just nu är det min enda reservkärra.
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Hmm, jag tror att detta kan leda till diverse trevligheter :-)
De flesta IMAC-plan är ju trots allt kompromisser mellan precisionsflygare och extrem 3D-kapabilitet.
Mycket går att \"dra rätt\" genom att anpassa utslag, vinklar och TP så klart men en sak som man ju får dras med är den ofta felaktiga skevrodergeometrin med i princip fullängdsroder med ökande korda mot roten. Delade skevar och plötsligt har man tagit bort denna felaktighet.
Ser framför mig snyggare rollar och mindre energidumpande snappar. Tror inte att det är någon större idé att mixa in något utslag alls på innerdelen, låt de funka som flaps och ev \"trimplan\" om det känns för meckigt att ändra vingens anfallsvinkel.
Hittade några bilder på Jesper Von Segebadens Mustfire som var med på VM i slutet på 60-talet. SE-253 är min pappas modell som finns kvar än idag ( med korta skevroder...) Inget fel på rollhastigheten vad jag kan minnas även om det var ett tag sedan jag fick njuta av en mustfire i luften....
Beviset kommer i luften men visst är det helt utan anledning att ha skevroder längs hela bakkanten för att flyga krummelurer.
Själv inbillar jag mig att modellen kommer \"sätta sig\" mindre i snappen och bibelhålla farten bättre.. men jag får vara nyfiken i ett antal till byggtimmar...
Även min 3W anlände idag med ett nytt tändsystem, det var u rur att jag inte gjorde klart fästet med \"gammel\" motorn [:)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013225191833_w.jpg)
51.49 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013225191844_q.jpg)
12.58 KB
Fundering på KS pipor.... Det finns ju en \"förstärkning\" där det är tänkt att fästa piporna, men om den punkten ligger svåråtkommlig blir det värre.
Hur känsligt kan det vara om man istället hönger piporna i bakkant samt framkant? Borde väl fungera det med eller?
Tänkte inte använda KS komfort fäste då det blir en fixed punkt i bakkant.. tänker på värme förlängning av piporna som isåfall måste tas upp i headern... Måste ju vara bättre att främre fästet är tightare.
Tips mottages gärna innan jag är färdig :-)
Fick blir 2,5mm flygplans plywood och 4/7 Silicone slang som främre och bakre fäste. Främre skruvat i lanställs skruvarna och bakre troligen i eget fäste..
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013226184326_Pipe.jpg)
9.8 KB
Tips.
Sätt fast ena änden på pipan och stoppa i värmepistolen på så hög temp du tror en pipa blir. Mät sedan hur mycket den expanderade och så kan du fundera på om inte KS gummidämpare klarar den förflyttningen.
Eller det finns ju andra sätt....[xx(]
Termiska expansionen för ren aluminium är tror jag (25 °C) 23.1 µm·m#8722;1·K#8722;1 .
Jag gjorde på det första sättet[;)]fast det var ju MTW pipor.
/Lennart
\"Att mäta är att veta\"
Ok, 1.68mm på 700mm längd och 100grader... Hur varm blir en pipa tro :-)
Vill ju att rörelsen skall vara bakåt och inte i framkant... Ks flex headers kanske inte tycker om att röra på sig hela tiden ? Men å andra sidan är det ju så KS rekomenderar.... Kanske tänker för mycket igen...
Lite jobb gjort... Luftgål under för pipor samt utblås, piporna förskjutna 20mm förhållande till varandra, så även hålen hänger med :-)
Upphängning av Powerbox samt mottagare i gummi fästen fixat, vill få bort \"hårda\" vibrationer för elektroniken. Känns som allt blir lätt servat på detta sätt samt enkelt att ha koll vid översyn.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201339115121_RLB_2365.JPG)
59.19 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201339115132_RLB_2366.JPG)
68.2 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201339115142_RLB_2367.JPG)
63.33 KB
Funderar på att bunta ihop 2 RX batterier samt tänd acken till ett paket. Är det dumt i störnings hänseende? Någon som har flugit med alla ackar samlade? En PowerBOX killswitch borde väl isolera eller?
Fördelen med denna lösning skulle bli att jag enkelt pluggar ut ett paket ur modellen, som då blir väldigt lätt att montera..
Rikard
Häpp! Här kan vi snacka parallella ledare som ligger nära varandra.
Jag skulle aldrig få för mig att lägga en tändacke i närheten av Rx acke.
Räkna alltid med att det kan bli fel på tändsystemet helt plötsligt, då är det inte kul att heta CPU. (Det är det kanske aldrig...)
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam
Funderar på att bunta ihop 2 RX batterier samt tänd acken till ett paket. Är det dumt i störnings hänseende? Någon som har flugit med alla ackar samlade? En PowerBOX killswitch borde väl isolera eller?
Fördelen med denna lösning skulle bli att jag enkelt pluggar ut ett paket ur modellen, som då blir väldigt lätt att montera..
Rikard
Tror inte det är några problem.
Jag har ofta haft alla ackar samlade för TP skull och aldrig haft problem. Du har ju dessutom en PB KS och en PB som filtrerar.
(Dvs optiskt avskiljt via Killswitchen, och övriga ackar går ju inte in i mottagaren utan till din Powerbox)
Sedan jag gick över till 2,4 och uteslutande använder kvalitets komponenter, har jag experimenterat friskt. Faktiskt bryr jag mig inte om ack placering längre sedan 3-4 modeller bak...
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
PowerBox, mottagare och ackar prov installerade.
Byggde en platta som ligger högt i kroppen för att få lite jämnvikt även i höjdledd, samt att ackarna ska vara exttra enkla att plocka in/ur modellen. Tycker om att mottagare och PowerBox också är väl synliga för service och översyn.
Främre vinbultarna byter jag ut mot styrstift och låser vinghalvorna med varsin skruv, har gjort 150 flygningar på Sukhoien med motsvarande lösning.
Snabbt att montera, säkert och väl synligt för check före start.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013320203845_IMG-20130320-00172.jpg)
45.57 KB
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam
Sådär... ska bara skruva fast skidorna fixa en hjälm så kan man ut och åka lite.... eller var det en dum ide?
Trimma piplängd men inte i massa minus grader som dom lovat i helgen :-(
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013118173912_RLB_2337.JPG)
80.61 KB
Vad blev det för längd på krökarna,vilken propp,varvtal? Coop sponsrat?
/Henrik Karlsson
3w 110CS
Krumscheid pipor/header
Headerlängd ca 320mm och bra trottling...
25x12 Mejzlik eller 26x12 Mejzlik (3-bladigt)
Och inte Coop sponsrat ;-)
Scannade kroppen med motor och kåpa samt utan kåpa. I Cadén byggde jag sen bafflingen och har nu fräst form för att gjuta i kolfiber. Det tog 25 minuter i fräsmaskinen, så imorgon hoppas jag montera kolfiber baffel i kåpan.
Lennart bilder hjälpte till för CAD design....
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013323102750_Baffel.jpg)
14.35 KB
Fuuuusk....[;)] plockade ur min ur baggningen för en stund sen och det ser väl användbart ut med lite handpåläggning.
/ Lennart
Rikard, för de flesta tittare är det du gör på \"startrek\" nivå.
[:D] (inklusive undertecknad)
Kan du inte lägga ut lite bilder på HUR du gör, och dina verktyg, scanner, fräs, m.m.
Hade varit mycket intressant!
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Kanske inte så enkelt att förklara hur det fungerra med 3D scanning...Finns mängder av olika system... Jag använder Microsoft Kinect!! Kinect och lite matematic gör susen..
Denna video förklarar lite om hur det funkar...
https://www.youtube.com/watch?v=zzb_RQWrt6I
Jag skannade med ögonen, men sedan så var matteprocessorn lite trög så du får nog din baffle färdig före min [;)]
/Lennart
Ps har du kollat vinklarna på vingar etc.
Kolfibern ligger och göttar sig med epoxy i formen [:)]
Hoppas limma skevroder oken imorgon och sen blir det slut montering.
Har inte kollat vinklar ännu, men kan ju vara en bra ide innan den skall upp. Skulle tro att den är redo för flygning till nästa helg, så nu ska bara isen från startbanan smälta också..
Har du kollat vinklar på din stora fågel?
/R
Japp...[xx(]
quote:
Originally posted by Aeroparts
Japp...[xx(]
Så illa? [:0]
Team Desire PowerMPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG Terminator 30/10HitecAutopartner.se
Trodde Krill var \"state of the art $hit\" nuförtiden!?!?!?
(Med deras prislapp förväntar jag mig 100% perfekt)
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Baffel passas in... 5mm runtom motorn och över halva cylindern i längsled.. Nu ska bara headers få plats också...
Äntligen lite kolfiber i detta glasfiber bygge [:D] .....
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013325182749_IMG-20130325-00177.jpg)
43.59 KB
Ikväll blev det radio trimning... Antar att utslagen kan vara liknande som för Sukhoien...iaf som utgångspunkt..
Gött att kunna trimma in ett skevservo itaget :-)....
Tjusigt. Jag fick också ta till lite större utrymme än jag ville runt motorn p.g.a att kåpan är så lång och minsta skillnad i montering gjorde mycket så långt fram.
Kommer nog att se till att skruvhålen i kåpan får en bättre skoning än bara glasfiber eller styra upp kåpan på annat sätt.
Det som jag tänk minska mellanrummet med ( om det skulle visa sig behövas) är en tunn sträng med Casco högtemp silikon 2990 som pallar 300 grader som formas som en liten gardin mot cylindrarna/ vevhus.
Lennart
Ehh, silikongardiner, nu börjar vi snacka inredning i min smak... :-P
Silicon gardiner låter kinky.. ;-) Skruvar kåpan med försänkta insex skruvar, försedda med o-Ringar.. fungerar fantastiskt bra och blir snyggt om man har svarta skruvar...
Ska fixa lite styrningar i baffeln så att avgasporten får mycket luft... Tittar jag på min \"Rosa\" standard 3W så blir jag inte så orolig över att inte komma upp i arbets temperatur.... Denna \"Testa rossa\" kräver säker mer kylning tackvare mer effekt/pipor samt lackade toppar...
Ikväll lite vinyl jobb..
Vinklar kollade och stämmer bra med de bakre skruvarna. Fram skruvarna spände rätt hårt. Nu har jga skruvat M6 insex skruv i vingen, filat upp främre hålet och gjutit nya styrhål! Spännande och se om vingarna går att plocka av när epoxyn härdat imorgon.
Kollade styrhplen på Sukhoien och de är fortfarande tighta och fina efetr 150 flygningar, så skruvar bak, styrstift fram känns helt rätt....
Skruvarna låser jag under flygning med buntband.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013439748_2.jpg)
6.91 KB
Har du bara pinnar fram? Har du fler bilder eller skisser på hur du gjort, och även lösningen på stabb låsningen.
/Lennart
Hej!
På min stora SU26 har jag bara pinnar både fram och bak och endast en skruv nära vingröret.
Handlar väl mest om att kroppen inte är för vek vid pinnarna så att den i extremfall skulle bukta inåt så att pinnen slinker ur?
Vingröret lär ju knappast böjas framåt eller bakåt.
Förresten så ser din lösning redan ganska permanentad ut. Hur gör du för att kunna justera in anfallsvinklarna vid behov?
Vinkel justeras med slipskiva, epoxy och god vilja.. men har kollat och mätt så det är lika på båda sidor... Jag tyckte de bakre hålen stämde bra, men främre spännde lite innan jusering.
Motor provkörd i modellen och nu monterad med kåpa, propeller och spinner inför kommande luftdop...
Vikten på Extran slutade på hektot lika som sukhoien !! Trodde den skulle bli lättare men icke....
89.4 kilo på badrumsvågen men då var jag med på vågen .. :-)
/R
Två flygningar och mycket trimmande kvar innan denna maskin kommer till startlinjen....
I vanlig ordning provflög jag en baktung maskin, dock nästan TP på röret. Lite strul med sporrhjulet men annars ok. Högre ljud än Sukhoien, men med pipor hade jag inte räknat med annat.
3 flight mode programmerade, nr 2 med enbart yttre skevroder, nr 3 med flaps ca 30 grader, som att dra i handbromsen...
Alldeles för tidigt för att säga ngt om skillnader mellan Sukhoi och extran men spontant tyckte jag extran påminde om min svarta Sukhoi i rörelser. Han med några kvickrollar, spin och rollar... men mest snabba tester. Stabil och långsam i landningen och dagen var helt utan överraskningar..
Påmindes igen om att sukhoien är vältrimmad och väl utprovad... Extran krävde mindre höjdmix till sidrodret, precis som jag hoppats, men med fel TP säger det inte så mycket... Om 100 starter till vet jag mer..
Imorgon blir det mer flygning..
Hepp....
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013412154541__RLA2529-Kopia.JPG)
72.04 KB
Grattis!!![:D][:D] här lyser marken vit av snö just nu[xx(]
/Lennart
Kul att det gick bra med premiären! Grattis från Tierp :)
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart
Trevligt[:)].... det är ordning och reda med dig, du fick modellen sent, ändå är du bland de första att flyga premiär. [:)] kul. Grattis till den \"nyfödde\"........ från Kalmar. [:D]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Skönt med en odramatisk premiär!
Grattis till en riktigt fin maskin.
--Per
Härligt Rikard!
Kommer noggrant följa den fortsatta rapporteringen.
/Lager
[:)]Grattis Rikard!
Verkar ju lovande i alla fall, Hur var den att se i luften?
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Tack !!
Synligheten var riktigt bra tyckte jag... Den blåe var tydlig att se, men det visar sig längre fram hur det funkar i olika ljus...
Imorgon är det blåsigt... = Gult flygväder..
Vindtilla = blått flygväder (Trimväder)
Grattis till premiär av \"den snygge\" Extran!
[8D]
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Till dig då Patrick....
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201341221839__RLA2518.JPG)
69.41 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201341221855__RLA2521.JPG)
68.47 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201341221913__RLA2531.JPG)
67.04 KB
Grym kärra!
Grattis Rikard.
Flygutprovning fortsätter... Nu är motorn Högerriktad 1 grad extra samt upp 0,5grad jämfört med det gjutna spantet.
Fortfarande inte koll på TP, inte koll på utslag och inte koll på mixningar och inte koll på motorriktning....förutom det tycker jag att den börjar flyga rätt ok...
Fortsättning följer...
[:)]
(http://modellbyggeriet.se/nm.jpg)
riktigt nice ! ! [8D]
ska bli spännande att se den live vid tillfälle [:)]
/Perra
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam
Flygutprovning fortsätter... Nu är motorn Högerriktad 1 grad extra samt upp 0,5grad jämfört med det gjutna spantet.
Fortfarande inte koll på TP, inte koll på utslag och inte koll på mixningar och inte koll på motorriktning....förutom det tycker jag att den börjar flyga rätt ok...
Fortsättning följer...
[:)]
(http://modellbyggeriet.se/nm.jpg)
Undrade just var du var idag, hoppades få se skönheten på fältet idag men mecka är en giltig frånvaro...
Det var en annan premiär idag i Stockholm... (sorry för kapningen...)
/Patric
senaste flygningarna har varit riktigt trevliga och detta är absolut en vass kärra för IMAC !
Tyvärr tycker jag landningstället är felkonstruerat och ger istortsett ingen fjädring alls, dessutom lutar hjulen innåt vilket gör att om man landar lite snett viks hjulet innåt istället för att fjädra.
Flygresa till USA och lite förberedelse gav ett nytt ställ i CAD världen som jag hoppas ska fungera bättre.
Räknar med att fräsa gjutfor och gjuta ett ställ i helgen, såklart i kolfiber....
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013531165520_Mold.jpg)
36.25 KB
(http://modellbyggeriet.se/nm.jpg)
Håller verkligen med. Helt befängt. Anser att ett väl avstämt ställ ska kunna fjädra ner minst 5, gärna 10 cm vid en \"klumpeduns landning\" och givetvis ska infästningen hålla också. Enda problemet med mjukfjädrande ställ är just att de också fjädrar tillbaks lite väl effektivt. Har du funderat nån gång på att bygga in nån dämpande mekanism inne i ett ställ, t ex en trave med plåtar eller så?
Njeee ingen trave med plåtar... Tycker Sukhoi alu stället fungerar helt perfekt, och även mitt ställ till kol sukhoien.
har inga problem med att landa mkukt eller med studs, men fjädrar stället innåt istället för utåt blir det konstigt...
Formar är nu frästa och klara för gjutning... ska bara få ihop en Rowing vätnings maskin så jag slipper mätta rowingen manuellt... men det är nästan klart också :-)
ett felfjädrande ställ på asfallt i stark sidving är inte roligt ..
/R
(http://modellbyggeriet.se/nm.jpg)
Så kom stället ur forman :-)
10gram lättare / Sida och mer som jag vill ha det... Hinner dock inte få på detta till Sunne...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201362212211_bild.JPG)
29.81 KB
(http://modellbyggeriet.se/nm.jpg)
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013619211719_1.JPG)
87.65 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013619211732_bild.JPG)
39.49 KB
Nytt hembyggt kolställ monterat tillsammans med orginal hjul kåpor.
Äntligen sitter det en RödTopp bakom propellern.
Nya tester i slutet av helgen hoppas jag på...
(http://modellbyggeriet.se/nm.jpg)
Snyggt Rikard! När passar det att komma upp till Tierps fältet och träna lite? Vad sägs om nästa helg?
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik
Så var 22 flygningar genomförda och hoppet föds för denna maskin :-) Börjar få hyfsat koll på trimningar och mixrar som jag vill ha det men endel frågetecken och trimningar återstår.
Flyger med dykroder, men tycker TP känns bra.. Stigande 45 rätt och inverterat känns bra.. Går spikrakt upp, men kräver dyk mixning på rakt ner och tomgång.. Hmm.. men ok om det löser problemet.. ( Typ 300m vertikal dykning med halvroll på mitten..)
Något måste vara fel om jag flyger med dykroder.... och kräver mer dyk på rakt ner..
Om motorn vore för uppåt riktad så att jag kompenserar med dykroder skulle detta märkas vid gas avdrag i planflygt, men det gör det inte... Det skulle även ge dyk effekt på rakt ner på tomgång..
Dykroder ger olika effekt i olika hastigheter..men kunde inte märka det ikväll i den lilla vind som blåste.
Tror jag behöver en helt vindstilla dag och Peter Goldsmith guide för att reda ut detta fin lirande.. Men vingens anfalls vinkel känns för stor... :-(
Tycker just nu, idag att extran är Vassare än Sukhoien....men det skiftar med humör :-)
/Rikard
(http://modellbyggeriet.se/nm.jpg)
Ganska lugnt här på forumet tycker jag ;-)
141 flygningar gjorda med Extran och kan bara konstatera att den flyger riktigt bra. Senast bytte jag till en 26x12 3bl Muller och upplever det som stor skillnad mot 25x12 3bk Mejzlik, antagligen ger större diameter mer gyrokraft vilket gjorde kvickrollar annurlunda... och lättare att få kontroll på !! Motorn måste dock riktas om ca 0,25 grader mer åt höger.
Extran är lättdriven och 26x12 passar bra, iallafall med en stark 3w110CS med pipor... På Sukhoien med samma motor ytan pipor finns ingen möjlighet att ha en 26x12..
Ses i Brännebrona om några timmar..
(http://modellbyggeriet.se/nm.jpg)
Kul med kvalificerad kunskap :) jag kommer ner på sena kvällen. Imorrn. Ses!
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik
0,25°...suck, inkrementen är snart nere på kvantnivå :-0
Hmmm Fattar inte hur denna turnbuckle funkar.....[B)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013823194149_bild.JPG)
82.32 KB
Quality department måste ha haft en dålig dag...
/Rikard
(http://modellbyggeriet.se/nm.jpg)
Titta noga! Det är nanometerstigning på gängan så att det ska gå att justera ner till bågsekundupplösning utan problem ;-)
Ahaa... Ska bara hitta en plast link med samma gänga då [:)]
(http://modellbyggeriet.se/nm.jpg)
Är det inte det nyaste från staterna? Steglös justering.....
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
(http://modellbyggeriet.se/nm.jpg)
Är det secraft? Jag har många med undermålig kvalitet.
Så en vanlig gängstång med ordentlig gänggång känns tryggare.
/Lennart
Bild i fel forum, men lite roligt med en Multimodell konstruerad ibörjan på 60-talet av Jesper Von Segebaden.
Pappa flög denna på multi tävlingar på 60-talet och återigen idag med en nybyggd gammal byggsats av Mustfire, med modern elmotor.
Missade att fota den tillsammans med Extran, men det får bli en annan dag.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201382415515_Must.jpg)
58.04 KB
(http://modellbyggeriet.se/nm.jpg)
Verkar lite stor roderspalt på sidorodret.
Tur jag håller på med modellflyg, hur skulle stackars \"Nils-Morgan\" annars få i sig mat med krage?
SM-94 [:)][:)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201382819554_bild.JPG)
41.78 KB