IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Allmänt => Topic started by: Lonsan on 2013-04-14, 17:55:59

Title: Träningstråden
Post by: Lonsan on 2013-04-14, 17:55:59
Detta är en geografioberoende träningstråd[^]
Title: Träningstråden
Post by: Lonsan on 2013-04-14, 18:01:36
Helsingborg:

Kraftig sydlig vind, det flögs YAK55 och Su-29.
Programmen fick flygas i kraftig sidvind pga vårt flygområde. Både B och C kunde med fördel varvas.
Som väl är så har 50% av Helsingborgspiloterna fintrimmat i lugnt väder tidigare i år.
Vår propellrar är väldigt tysta, senaste snittet av Mejzlik går tyst och river loss ganska milt om man skulle ha behov av de sista pållarna (eller bara vill sträcka ut en bit och rensa rören)
Title: Träningstråden
Post by: Aerobat on 2013-04-14, 19:47:37
Jepp, äntligen vår[8D]
Det gick att flyga trots 7-10m/s


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aerobat/2013414194457_HBG_Flyg14_02.jpg)
83.14 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aerobat/2013414194528_HBG_Flyg14_01.jpg)
83.79 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aerobat/2013414194557_HBG_Flyg14_04.jpg)
84.18 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aerobat/201341419470_HBG_Flyg14_05.jpg)
69.66 KB
Title: Träningstråden
Post by: Spitfiremagnus83 on 2013-04-14, 22:30:52
7-10 m/s är standard i Malmö....[:I][:I][:I][;)]

Min träningspremiär fick ett tråkigt slut. Skruvarna till kröken var inte spända nog, den lossnade. Ska landa, men efter en hel vinter med inomhusflyg var referenspunkterna när det kommer till hastighet helt felaktigt kalibrerade. Sjönk igenom och min Mejzlik 24/10 (som har tre flygningar på sitt samvete) blev helt plötsligt en 23,5/10. Stället fick också en modifierad form.......

MEN! Ny prop beställd, landningsstället böjt till rätt form, så snart blir det Extra 300 i luften igen!

Title: Träningstråden
Post by: Kent on 2013-04-18, 08:23:01
Äntligen riktigt fint flygväder, +14, 10 m/s.
Var ensam, men Programskylten är verkligen en hjälp så här i början.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201341882046_lerakra1.jpg)
77.3 KB


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201341882158_lerakra2.jpg)
73.93 KB

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Title: Träningstråden
Post by: Lonsan on 2013-04-18, 09:39:18
Jasså du drar Vänster i 3x4 rollen i manöver 6 (C-program)...man kan också gå ur spinnen mot sig om törs och då pusha första humpty toppen från sig...då blir det 3x4 höger.

Manöver 5, spin, spinriktning och påföljande halvroll ska vara åt samma håll, inte opposite... ;-) men glöm det nu så vinner jag över dig i alla fall he he.

Körde själv 4 rundor/8 sekvenser igår efter jobb på tomt fält. Börjar kännas lönt att ställa upp nu i alla fall och programmet satt 7 av 8 gånger.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Title: Träningstråden
Post by: Kent on 2013-04-19, 08:23:24
Det blir lätt fel när man är ensam tolkare av programmet. Tack Pontus, du är en fair man. Får väl flyga fel i Helsingborg för att du skall ha en chans [:D]

Det blev bara en runda, knäckte till i stället vid landning. Det var en mjuk landning, men fältet är ju full av hålor just nu.

Ska gå över ytan, fylla igen gropar och välta
Ingen större skada skedd, lagning på gång just nu.

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Title: Träningstråden
Post by: Kent on 2013-04-20, 15:46:17
Fy F..n. Knäckte ställinfästningen igen, nu lägger jag ned [xx(][xx(]

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Title: Träningstråden
Post by: Lonsan on 2013-04-20, 16:52:01
Efter 4:e knäckningen är det dax...skutt--kraas
Title: Träningstråden
Post by: Lonsan on 2013-04-21, 10:24:15
4 lite oinspirerade rundor i lördags, fick inte jobbstressen ur kroppen riktigt.
Lagt märke till att kärran (alltså Krill SU-29:an) verkat burra och brumma allt mer.
Efter några flygningar igår noterade jag att servoarmen till ett av de två servon till vectorstyrningen av motorn hoppat av. Ojdå.
Dessutom så har de 2 kulleder som funkar som gångjärn glappat upp till nästan 1 mm glapp. Så nu åker vectorfästet ut och motorn blir fast.
Och plötsligt blir kärran ytterligare 1 hg lättare, snart får man surra fast den när den står på marken. Den höll för övrigt på att blåsa iväg/omkull i förra helgens blåsväder.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Title: Träningstråden
Post by: Eklund on 2013-04-21, 18:08:46
Jag skulle tränat för första gången idag, men det blev inställt pga. ack-strul.
Jag har inte laddat ackarna till AA Extran förut och idag när jag skulle ladda upp dom så visar det sig att en cell är helt död i ett av packarna. [xx(][xx(][xx(]

Har mailat Gens Ace och hoppas dom kan skicka en ny.


--Per
Title: Träningstråden
Post by: Lonsan on 2013-04-21, 19:30:35
Sicket oflyt, av de ca 300 celler jag omsatt har det ännu aldrig hänt att en cell varit helt död vid leverans.
Title: Träningstråden
Post by: Skymic on 2013-04-21, 20:27:22
quote:
Originally posted by Lonsan

4 lite oinspirerade rundor i lördags, fick inte jobbstressen ur kroppen riktigt.
Lagt märke till att kärran (alltså Krill SU-29:an) verkat burra och brumma allt mer.
Efter några flygningar igår noterade jag att servoarmen till ett av de två servon till vectorstyrningen av motorn hoppat av. Ojdå.
Dessutom så har de 2 kulleder som funkar som gångjärn glappat upp till nästan 1 mm glapp. Så nu åker vectorfästet ut och motorn blir fast.
Och plötsligt blir kärran ytterligare 1 hg lättare, snart får man surra fast den när den står på marken. Den höll för övrigt på att blåsa iväg/omkull i förra helgens blåsväder.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se


Verkar vara mycket vibrationer i dina grejjer, det lossnar saker här och var[:)]

//Micke

(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Title: Träningstråden
Post by: Aeroparts on 2013-04-21, 20:39:00
Det finns ju ljudmodul till elkärrorna så då finns det säkert vibrationsmodul också, så att man riktigt kan få känslan av en bensinare. Luktmodul behövs ju inte eftersom hela fältet redan ligger i avgasdimma av elaggregaten som går dygnet runt..[:D][:D]
/lol
Title: Träningstråden
Post by: Calle_aeroparts on 2013-04-21, 20:50:31
Hahahaha! Har ju lite svårt att lägga upp bilder på träningsflygingar från här nere men sitter och funderar på ny freestylemusik! :)
Title: Träningstråden
Post by: Lonsan on 2013-04-21, 22:05:18
Äh, jag har bara gått lite långt i min viktjakt, ni vet, en spänd skruv är ju tyngre än en ospänd då man ju tillför energi vid åtdragning. E=mc^2 ni vet...
Title: Träningstråden
Post by: Lonsan on 2013-04-21, 22:17:35
På tal vibrationer eller snarare frånvaro. Träffa en snubbe med en 50cc Su-31 med en 7-stjärna á 70 cc. Drog en 3-bladig 24-12 Biela. Uj uj, va den gick fint. Hörde knappt skillnad mellan när den gick själv eller med elstartern. Luktade inget, gick på metanol och 7% olja, alltså en glödare men utan nitro. Hade visst bara kostar 15 papp, som hittat tycker jag.
Title: Träningstråden
Post by: Eklund on 2013-04-22, 08:28:09
Ja, det var helt klart oflyt med en död cell. Har inte heller haft eller hört om det tidigare.

Hur som hellst fick jag ett mail kl 5.22 i morse från Gens Ace[:)]
Det är bara att fylla i en \"skadeanmälan\" på deras supportweb så skickar dom en ny ack. Det kallar jag bra service !!!
Title: Träningstråden
Post by: Skymic on 2013-04-27, 06:40:00
quote:
Originally posted by Lonsan

Äh, jag har bara gått lite långt i min viktjakt, ni vet, en spänd skruv är ju tyngre än en ospänd då man ju tillför energi vid åtdragning. E=mc^2 ni vet...



Humor, jag skall genast lossa alla minna skruvar och tvätta av gänglåsningen i jakten på vikt[:D]

//Micke

(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Title: Träningstråden
Post by: Skymic on 2013-04-27, 06:46:50
Bilen Lastad, idag blir det fortsatt intrimmning av Felix Extra, min får stå kvar i garaget.
Sbachen är tunad för Freestyle med ny Prop Mejzlic 23x8 Evo L.
Då så nu bränner vi till Bränne.

//Micke

(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Title: Träningstråden
Post by: Lonsan on 2013-05-04, 22:45:53
Idag var det väldigt luftigt i Helsingborg, enligt diverse vädersidor och närliggande väderstationer 7 m/s men det kan inte vart rätt.
Passade på att lufta min 40% SU-26 för första gången sedan kortslutningen i början av januari. Det gick fint i de mer troliga 10-12 m/s.
Den 22 kg tunga kärran backade i motvinden på asfaltsbanan om jag inte höll ett par snäpp gas över tomgång. Dagens utdelning var mest mental rustning för tuffa vindförhållanden. Uffe drog några repor också idag och höll visst på att tappa siktet på kärran en gång då han tittade ner, kärran drev oväntat mycket.
Herr Jönsson tittade ut och provpassade nya standarden för kommande tävlings IT-utrustning ;-)
Title: SV: Träningstråden
Post by: Lonsan on 2018-08-11, 17:07:24
Tar upp denna gamla tråd. Idag har jag, Svante och Anders N tränat i hård sidvind. Vi har lagt order på sidvind till finalen så nu rustar vi för det.
Title: SV: Träningstråden
Post by: yak55sp on 2018-08-11, 18:42:00
Det blir bra det. Då jag är otränad har vinden mindre betydelse..... :)