IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Byggen => Topic started by: Speedbird on 2013-05-14, 21:21:11

Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-05-14, 21:21:11
And so it begins... [:D]
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-05-14, 21:47:13
Här fortsätter byggtråden av den SU-31 som Pontus påbörjade
som elkärra och som nu kommer att tillbaka konverteras till bensin power [:)]  

Vi börjar med en liten film för att visa några rökpuffar [:D]



som synes klarar denna maskin att flygas på en nivå som
ligger oerhört mycket högre än det jag klarar av idag [:I] [:I]

fortsättning följer... [:p]

/Perra



Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-05-14, 22:26:39
Kraftledningarna i bakgrunden skulle i ett nafs kunna göra kärran till en väldigt \"het\" elkärra...
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Rikard Levenstam on 2013-05-21, 22:00:21
Hejja Perra !!

Hur ser Projekt planneringen ut? När får vi se skönheten med rökpuffar?

/Rikard [:D]

(http://modellbyggeriet.se/nm.jpg)
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-05-21, 22:12:45
Jo då... [:)] kärran står nu fint uppställd i garaget tillsammans med sina Composite-ARF kompisar, [:p] [8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/201352621189_IMG_5233.JPG)
86.34 KB

och planen är att återställa den till bensin drift så snart som möjligt,
arbetet har påbörjas lite försiktigt och kanske fortsätter det med lite laminerings pyssel i helgen som kommer [:p] [8D]

uppdaterar snart med lite mera bilder [:p]

/Perra

Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Skymic on 2013-05-22, 06:51:06
Ser fram emot bilderna på denna fina maskin

//Micke

(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Spitfiremagnus83 on 2013-05-22, 08:51:53
Grattis Perra! Som jag sa till dig i Hbg, \"Inget ont som inte har något gott med sig\"

Ska bli kul att se lite bilder!
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-05-22, 21:47:41
förbereder nu för återställande av motorspant och tillhörande kompositstruktur...

hittade just en del glas och kolfiber väv som jag glömt att jag hade liggande...
gott om laminat epoxi finns även det hemma,
så snart är det ett hål mindre inne i nosen... [8D]

efter det är det dags för motorinstallation [:p]

nya bilder kommer förhoppningsvis efter helgen [:)]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-05-26, 20:33:39
Lite nya bilder [:)]

Uppåtsträvande Sukhoi [8D]
eller... det växer kompositkärror i Nordéns gräsmatta ! ! [:0] [:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2013526201634_grassu.JPG)
87.37 KB

Återställandet av motorspantet krävde en del funderingar,
men Anders hittade en enkel och smidig lösning [8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2013526202133_mspant1.JPG)
86.7 KB

slipa, slipa...
va kul det är när det finns riktigt bra maskiner att jobba med [:)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/201352620222_mspant2.JPG)
81.97 KB

inpassning...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2013526202225_mspant3.JPG)
89.25 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2013526202244_mspant4.JPG)
88.93 KB

Formbygge [8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/201352620235_mspant5.JPG)
86.97 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2013526202325_mspant6.JPG)
88.77 KB

formen och till lika distansmaterialet på plats [:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/201352620240_mspant7.JPG)
88.75 KB

insidans första lager kolfiber på plats [:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2013526202421_mspant8.JPG)
89.43 KB

och så tog kolväven slut ! [:I]
så mera laminering en annan dag...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2013526202529_mspant9.JPG)
85.95 KB

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-05-26, 20:38:34
Mycket kolfiber blir det...[8D]
förstärkning av stabbens kolrör [:p]

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2013526203516_stabror1.JPG)
86.62 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2013526203537_stabror2.JPG)
89 KB

Nu j¤#ar ska det hålla ! ! [:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2013526203551_stabror3.JPG)
89.39 KB

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-05-26, 20:46:41
Woohoo ! ! [:D] [8D] [:D]
Anders lyckades massera ut aluminiumet där stället plattade till piporna [:)]

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2013526204443_piporna.JPG)
88.88 KB

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Kent on 2013-05-27, 15:26:55
Kul å se några som gör något. Själv har jag en tendens att fundera för länge innan jag kommer till skott.

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-05-27, 15:49:58
Förhoppningen är att det är läge för premiär precis innan Tierp tävlingen,
nu öser vi på för fullt och bygger så mycket vi hinner... [8D]

sen får vi se om målet nås... [:)]

/Perra

Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-05-27, 21:39:55
Tjusigt hantverk må jag säga :-)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-06-19, 23:16:29
Hur går det?l
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-06-22, 22:51:39
Jo det går sakta framåt... nosen är i alla fall färdig laminerad...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2013623172641_33900.JPG)
88.96 KB

/Perra

Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-07-06, 17:22:42
Som det ser ut nu kommer den inte med till Tierp...
bara löjligt av mig att tro att det skulle
hinnas med på 2 veckor det som är kvar att göra...
det finns ingen tid helt enkelt...

så det blir att ta ett steg tillbaka, [:I]  
omgrupera, [8)]
och se hur fortsättningen på detta projekt kan bli...

/Perra

Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Papmehl on 2013-07-06, 23:15:42
Vafan! Du måste komma till Tierp! Låna en annan kärra i värsta fall! Vi kommer bli som det ser ut nu 25-26 deltagare i Tierp :) det får du inte missa :) puffa på hårdare Perra! Plus att fältet väntar ju på just dig!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-07-06, 23:24:58
ingen fara på taket !
Jag och Anders dyker upp som planerat redan onsdag em i tävlingsveckan  [8D]
\"Lilla blå\" står flygklar och väntar på att få testa det underbara fältet i Tierp ! [:)] [:p]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-07-06, 23:33:43
det är bara SU-31:an som tråkigt nog inte hinner bli klar i tid,
så jag flyger på Tierps tävlingen med \"Lilla blå\" istället [8D] [:I]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Papmehl on 2013-07-07, 09:51:26
Gött att höra Perra! Nu är jag lugn igen :)

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-08-11, 21:35:53
Motorn på plats ! ! [:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2013811213055_IMG_0015.JPG)
84.39 KB

Stabilt [8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2013811213135_IMG_0024.JPG)
88.85 KB

nästan onödigt mycket plats över motorn inne i kåpan , [:I]
inga problem att montera en ombordstarter,
den är redan under utveckling... [8D] [:p]
och som alltid när det byggs i Nordéns garage blir det garanterat ett stabilt och pålitligt resultat [:)]  
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2013811213239_IMG_0018.JPG)
83.55 KB

RE3 piporna ligger fint i kroppen [:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2013811213311_IMG_0020.JPG)
87.7 KB

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-08-11, 23:03:58
Propert Perra!
Köp nu en bal mineralull så att kärran blir tyst och fin (relativt sett) också.
Å andra sidan är väl en CARF betydligt styvare i hullet än de där sladdriga Krill-maskinerna ;-)
Får du till TP med en så lätt motor och pipor förresten?
Ja just ja, startmotor, det löser kanske TP problemet :-)
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-08-11, 23:23:25
alla var väll rätt överens om att den CARF SU-31:a som flögs i Tierp var rätt så tyst och fin i luften...
berodde nog dock mest på motorval och throttle hantering mera än kärrans tillverkare... [:I] [:D]  
men visst, CARF maskinerna är betydligt stabilare ( lite tyngre ) laminerade...

ja det är tanken, kärran kommer inte ! att bli baktung med startern på plats...
hellre aktiv än passiv vikt i kärrorna, tycker jag... [:I] [:D]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-09-13, 19:22:23
En första ritning, ombordstarter placering på DA-170:an
[:p] [:D] [8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2013913192110_IMG_5325.JPG)
86.31 KB

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-09-13, 22:32:16
Vafalls? Det ser ju ut som en ultra lågkostnads  Elvi eller Valeo borstmotor (urrrk :-P).
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-09-13, 22:44:40
Behöver du mer nosvikt så kan det kanske passa med denna snygga 500 W generator som givetvis är borstlös :-)
(http://www.troybuiltmodels.com/ns/images/items/sku/ZDZGENERATOR/ZDZGENERATOR.jpg)
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-09-14, 07:52:12
quote:
Originally posted by Lonsan

Vafalls? Det ser ju ut som en ultra lågkostnads  Elvi eller Valeo borstmotor (urrrk :-P).




Du kan vara lugn Pontus [:D]
borstmotorn ersätts naturligtvis direkt med en borstlös på ca 600kv och runt 2000watt den kommer att matas med en 6s 4400mAh 65c acke igenom ett 100A reglage [8D]
Även tändningen får med denna lösning sin ström från starter acken via en extern bec,

/Perra


Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-09-14, 08:12:26
Aaah, nu känns det mycket bättre :-)
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-11-16, 09:15:08
Så dök äntligen ombordstartern upp med posten igår  [8D] [:D] [8D]
Har packat upp och kollat över delarna och det är ett
fantastiskt fint arbete som ZDZ har gjort måste jag säga ! ! [:)]
Detta kommer att bli mycket bra [:p] [8D]

Med några små modifieringar så passar det väldigt fint, som planerat, [:D]
på DA 170 också [8D]

Preliminär vikt på detta system blir 1,4kg,
vilket kompenseras av att det inte behövs något bly i nosen,
tändningsacken försvinner och tändningen får sin ström från starter acken,
och röksystem kommer inte att finnas i kärran...
Vidare kan ackarna till servona nu placeras för bekväm åtkomst rakt under cannopyn [8D]

Bilder kommer snart... [8D]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-11-16, 10:04:21
[pop corn]
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Spitfiremagnus83 on 2013-11-16, 10:52:32
Bilder!!!! MÃ¥ste ju bara se denna skapelse till starter!
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-11-16, 15:58:31
[pizza]
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Paul on 2013-11-16, 16:21:23
[ Filmjölk ]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-11-16, 17:03:06
quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Bilder!!!! MÃ¥ste ju bara se denna skapelse till starter!



Lugn nu [:D]
Lite bilder kommer imorgon [:p] [:D]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-11-17, 18:18:41
Ombordstarter bilder [:p] [8D] [:D]

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/20131117181358_IMG_5344.JPG)
89.24 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/20131117181418_IMG_5342.JPG)
89.81 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/20131117181436_IMG_5340.JPG)
89.27 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/20131117181517_IMG_5333.JPG)
87.09 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/20131117181711_IMG_5335.JPG)
88.9 KB

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-11-17, 23:35:56
Slaktar du hela motorn :-0 ?!!?
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Johan on 2013-11-18, 08:50:33
Mycket imponerande!

//Johan Å
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-11-19, 00:16:06
quote:
Originally posted by Lonsan

Slaktar du hela motorn :-0 ?!!?




Nää... bara lite testbitar från en gammal motor för att kolla så man tänkt rätt [:D]
Ny hub kommer att svarvas så det stora drevet kan fästas på samma vis på DA:n som ZDZ:n [8D]
Fästet för startmotorn kommer också att moddas lite lätt för att passa på 170:ans hals,
Det hela blir en mycket trevlig installation, till och med enklare och lättare att få till än jag först trodde [:D]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-11-19, 19:18:48
Hej, kände ett mäktigt behov att räkna lite på hur mycket vrid som egentligen
går åt att cranka en motor.

I brist på dina siffror så slängde jag in värde för en 120cc B2-4t (som ju bara behöver komprimera en cylinder i taget[:)])

Eftersom worst case är att den komprimerade volymen inte hinner svalna
medan den komprimeras (adiabatisk eller isentropisk kompression) så räknade
jag på det. Antog också att bränsle-luft blandningen uppför sig som luft, också ett
aningen tuffare case än förgasade soppa+luft.

Resultat ses i grafen. Dvs som mest 9 Nm för en 60 cc cylinder
som antages helt fylld och där insugsventilen stänger i nedre dödläge (0°)


MEGA EDIT!!!
Allvarligt fel smugit sig in[:(][:(]
Det blir så här ungefär, dvs mycket mer än 9 Nm (mer än dubbelt)
Nu är komplett geometri med, dock ännu med antaget komp 9:1 och vevstakslängd (2,5 x crank radie)

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2013122122913_120cc.GIF)
18.84 KB

Du har väl redan räknat (eller, gud förbjude, mätt upp behovet med nån våg)
men det skulle vara kul att mata in värde för din DA. Då behövs också input om portningen
då kompressionen inte sker över hela slaget. Ja, också ett kompressionsförhållande såklart. Kanske knivigt att få fram, vete tusan hur det räknas fram för en 2t, dvs är det slagvolym/förbränningsrumsvolymen eller är det kompressionsvolym/förbränningsrumsvolymen?

Vänster Y-axel är tryck i Bar och vridmoment i Nm
Höger axel är...tar vi en annan gång...i alla fall ett sätt att verifierar riktigheten

Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-11-19, 20:10:15
OBS!!

Har inte tagit med i beräkningen att kolvens rörelse inte är helt sinusformig pga vestakens längd i förhållande till vevslängens radie.
Har räknat som att vevstaken är oändligt lång så att säga. Om mer verkliga förhållanden införs blir tyvärr maxmomenter ännu högre men
upprampningen kommer senare, dvs det högre momentet blir över en mindre vinkel. Men den formeln orkar jag inte inför just nu...

EDIT: nu är det med i ovanstående graf...
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-11-19, 23:40:11
Mycket intressant Pontus [:)]
Jo jag har gjort lite beräkningar... [:I] [:I]
Hur man kan med en vågs hjälp få fram något vettigt, det har jag inte koll på...
Ska lägga ut lite värden och beräkningar så får du kolla om jag tänkt rätt [:D]

Hoppas dock på att en starter som är framtagen för att dra igång en 210cc twin 2t inte ska ha några problem med 170cc [:I]

Beräkningar kommer imorgon [8D]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-11-20, 12:36:38
Våg med hävarm = momentmätare ;-)

Jag räknade lite löst med 3rps (180 rpm), 9 Nm och totalverkningsgrad 55%.
Då behövs (som mest) 300 W elektriskt, dvs dryga 40 A från en 2sLiPo.
I princip kan ju Rx acken ge detta :-)
Och man klarar sig med en borstlös motor i 75gr klassen :-)
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-11-21, 11:58:23
Vridmoment uträkning [:D]
P1V1 = P2V2
P1 = atmosfärstryck 101325N/m^2
V1 = 85989,29mm^3 volym efter stängd avgasport
V2 = 9843,51mm^3 volym vid kolv i topp
P2 = P1V1/V2 = 177470,78N/m^2
Tryck på kolvens förbränningssida = P2 atmosfärstryck P1 = 177470,78 – 101325 = 76145,78N/m^2
Kolvens area, A = r^2 = 0,0262meter A = 0,00215m^2
Trycket på kolven 76145,78 x 0,00215 = 163,71N
Mått mellan vevaxelns centrum och vevtappcentrum 0,02024m
Vridmoment för en 85cc cylinder = 163,71N x 0,02024m = 3,31Nm
Så för 170cc 3,31 x 2 = 6,62Nm x 2 = 13,24Nm konstant
Momentant behövs då 13,24/SQRT[2] = 9,6Nm
för en säker start  ? ?

hepp... [:D] ganska så nära din uppskattning, Pontus [:)]
( som du visade i en tidigare post i denna tråden )

säkert mera jag har missat, [:I] [:I]
här kommer en länk till tråden med uträkningarna som jag utgått ifrån [:)]
http://www.rcuniverse.com/forum/gas-engines-142/10613348-dle222-starter-system-project.html


/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-11-21, 18:30:14
Njae, just nu hinner jag inte införa dina väldigt bra dimensionsdata gällande motorn :-)
men du missar 2 saker:

P1V1=P2V2 gäller bara vid konstant temperatur!
V1 och V2 måste förses med en exponent, för luft är den 1,4.
Den gäller för fallet att den komprimerade luften inte hinner svalna alls medan den komprimeras.
I praktiken hinner den kanske svalna något, då blir exponenten mindre än 1,4...
Det andra du missar är att den effektiva hävarmen följer, i grova drag, en sinusfunktion.
Så när du har som högst tryck så har du ju ingen hävarm alls (TDC) och inget momentbehov ;-)
Det ena gör livet värre, det andra gör det enklare.
Jag får det till att du som mest behöver 22 Nm, detta vid 30° för TDC.
Om jag antar exponent 1 (blandingen svalnar, dvs ökar inte sin temp under kompression) så ska du klara dig med 12 Nm.
Men som sagt tidigare, vestakens begränsade längd ger lite sämre utfall. Dessutom så
utövar vevstaken en sidkraft på kolven som ger en viss friktion i loppet.

Blandar du inte ihop momentant och konstant i ditt räknestycke ovan?
Dessutom så dubblar du ju 41,85 Nm 2 gånger??  
Dessutom så verkar det mysko att kolvarean 0,00267 x 2 x 0,02275 blir 121 cm3 (input i meter, omvandlat till ml=cc)
Och varför delar du med roten ur 2?
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Par A on 2013-11-21, 19:18:02
Jösses....!

Tur man är så stark att man kan slå igång en motor för egen kraft[:D]

//Pär
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: joenella on 2013-11-21, 19:51:08
He He.
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-11-21, 21:11:40
Borr x slag för DA170 anges till 52x40.49 mm. Vilket ger ca 86 cc per cylinder.
Så mätningen centrum till vevtapp förefaller felaktig eller så har jag missförstått vad slag (displacement) är.
Kan det vara så för 2takt att man räknar bort den del av kolvrörelsen då inte alla portar är stängda?
Verkar mysko, då skulle motorns slagvolym ändras om portningen ändrades. Nån som vet?
(Dax att googla...)
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-11-22, 00:27:13
Ser att några felaktiga värden smugit sig in i min uträkning [:I]

edit, 22 / 11 11.15 [:)]
några värden ändrade i den tidigare postningen på sidan 3

säkert mera jag har missat... [:I]
här kommer en länk till tråden med uträkningarna som jag utgått ifrån [:)]
http://www.rcuniverse.com/forum/gas-engines-142/10613348-dle222-starter-system-project.html


/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-11-22, 19:09:33
Aha, tycker de räknar som den blinde slåss, återkommer med mer komplett uträkning.
Vevstakens längd (c-c hålen) kan du kanske mäta upp? Lika bra att eliminera så många förenklingar som möjligt.
Uppskattning för friktionskoefficient kolv mot foder behövs dock. 0.05-0.1?
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-11-22, 19:56:59
quote:
Originally posted by Speedbird

Vridmoment uträkning [:D]
P1V1 = P2V2
P1 = atmosfärstryck 101325N/m^2
V1 = 85989,29mm^3 volym efter stängd avgasport
V2 = 9843,51mm^3 volym vid kolv i topp
P2 = P1V1/V2 = 177470,78N/m^2
Tryck på kolvens förbränningssida = P2 atmosfärstryck P1 = 177470,78 – 101325 = 76145,78N/m^2
Kolvens area, A = r^2 = 0,0262meter A = 0,00215m^2
Trycket på kolven 76145,78 x 0,00215 = 163,71N
Mått mellan vevaxelns centrum och vevtappcentrum 0,02024m
Vridmoment för en 85cc cylinder = 163,71N x 0,02024m = 3,31Nm
Så för 170cc 3,31 x 2 = 6,62Nm x 2 = 13,24Nm konstant
Momentant behövs då 13,24/SQRT[2] = 9,6Nm
för en säker start  ? ?

hepp... [:D] ganska så nära din uppskattning, Pontus [:)]
( som du visade i en tidigare post i denna tråden )

säkert mera jag har missat, [:I] [:I]
här kommer en länk till tråden med uträkningarna som jag utgått ifrån [:)]
http://www.rcuniverse.com/forum/gas-engines-142/10613348-dle222-starter-system-project.html


/Perra


Nä nu blomkål blev det riktigt fel [:0]
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-11-22, 20:00:45
Tryckuträkningen felar faktor 10
En sak jag undrar, hur får du fram volym vid TDC?
Brukar ju vara lite märklig form på förbränningsrummet i toppen.
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-11-22, 23:45:46
quote:
Originally posted by Lonsan

Tryckuträkningen felar faktor 10
En sak jag undrar, hur får du fram volym vid TDC?
Brukar ju vara lite märklig form på förbränningsrummet i toppen.


uj uj uj, såå mycket ! [:0] [:D]
volymen vid TDC... tja... en inte så kvalificerad gissning... typ... [:D] [:I]

tur att vi har dig Pontus [:)]
ska bli spännande att se vad du kommer fram till [:)]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-11-22, 23:55:46
quote:
Originally posted by Lonsan

Aha, tycker de räknar som den blinde slåss, återkommer med mer komplett uträkning.
Vevstakens längd (c-c hålen) kan du kanske mäta upp? Lika bra att eliminera så många förenklingar som möjligt.
Uppskattning för friktionskoefficient kolv mot foder behövs dock. 0.05-0.1?



ska se om jag kan mäta upp c-c längden i helgen [:)]

Friktionskoefficienten med V-Power + 3,5% CASTROL POWER 1 RACING 2T bör väll vara 0.064 [8D]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Papmehl on 2013-11-23, 00:01:12
Men skriv så man förstår! Det är ju rena grekiskan! Går det eller inte?!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-11-23, 00:08:22
quote:
Originally posted by Par A

Jösses....!

Tur man är så stark att man kan slå igång en motor för egen kraft[:D]

//Pär



men hur kul är det... egentligen ? ? [;)] [:D]
[:o)] [:D]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-11-23, 00:16:16
quote:
Originally posted by Papmehl

Men skriv så man förstår! Det är ju rena grekiskan! Går det eller inte?!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------



men... lite enkla mattematiska formler är väll alltid kul [:D]
speciellt om man som Pontus förstår precis vad de betyder och kan räkna ut intressanta saker med dom [:)]  

det är klart det kommer att fungera ! [:D]
starter kitet är gjort för att slita igång en 210cc twin
så den kommer nog inte ha några problems med en 170cc twin

men det är ju kul att få veta lite teori om varför det fungerar,
och vilka krafter vi pratar om för att dra runt motorn på ett bra sätt, och hur mycket kraft det behövs i startögonblicket, t ex [8D]

bra att veta så man inte behöver släpa runt på en alldeles för stor starter acke, och så vidare... [:)]

/Perra

Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Papmehl on 2013-11-23, 00:28:39
Det är bra Perra! Ser fram emot nästa säsong! Rocka på :)

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-11-23, 10:24:15
Mycket matematik (men inte alls så mycket som man kan tro) har grekiskt ursprung men siffrorna är arabiska men de lär man sig ju när man är typ 3 år gammal...
Syftet med räkneövning är som sagt att kunna dimensionera startmotor och strömförsörjning med låg vikt och god prestanda som optimeringskriteria. Alla färdiga grunkor är designade efter kriteriet lägsta möjliga kostnad (pris är en annan sak) som tungt vägande faktor. Nu är det iofs så att en borstad DC motor är både billig och mycket väl lämpad för ett jobb som detta då de har egenskapen att oavsett belastning alltid ändå leverera moment, ända ner till 0 rpm. Detta fixar inte borstlösa och sensorlösa motorer så det ska bli intressant att se om det blir någon viktbesparing. Lägre energiförbrukning lär det definitivt bli.
Om det ska funka riktigt bra med borstlösa skulle en motor med sensorer behövas, tyvärr ovanligt bland hobbygrejor men standard industriellt.
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-11-24, 21:03:21
Pontus,
C - C länden på vevstaken är 77,34mm [:)]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-12-02, 12:45:16
OK, med dina värden får jag följande graf:



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2013122124217_170cc.GIF)
18.57 KB

är vi tillbaks där vi började? [:I][:I]

Tror det går lite mindre, dels så läcker det väl lite och blandningen svalnar
något under kompression. Dessutom så är ju insuget något strypt, det är
ju knappt så att man crankar med fullt spjäll...alltså börjar inte
kompressionen från riktigt 1 Atm tryck heller.

Hur går det med montaget?
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-12-03, 12:27:36
quote:
Originally posted by Lonsan

OK, med dina värden får jag följande graf:

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2013122124217_170cc.GIF)
18.57 KB



ok [:)]
få se om jag tolkar diagramet på rätt sätt...
vänster Y axel är Nm, höger Y axel är.. Bar ?
och X axeln.. grader av 360 ?

alltså ca 46 Nm för att dra runt motorn applicerat direkt på vevaxeln,

utväxling i 2 steg så skulle jag tro att vi hamnar på runt 10 - 12Nm som startmotorn måste orka dra runt...
ska vid tillfälle räkna kuggarna [:D]

montaget är på gång [8D]
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2013-12-03, 18:17:30
Vänster Y-axel är Bar och Nm, yes!
Höger Y-axel är \"crank ratio\" och \"relativt läge på kolven\"
X-axeln är i grader, 0°=TDC, 180° är BDC så man får läsa grafen från höger till vänster...

Den gula \"crank ratio\" är en faktor som visar utväxlingen mellan vevsläng och linjär rörelse hos kolven. Med en oändligt lång vevstake skulle maxvärdet bli 1 vid vinkel 90°.
Det var (bland annat...[:I]) denna geometriska distorsion som inte var med i min första
uträkning.
Den ljusblå kurvan visar kolvens läge i förhållande till vevaxelns vinkel.
Samma här, med lång stake (oops) så hade den också blivit en del av en ren sinusfunktion.

Det stämmer att peaken är räknad till 46 Nm direkt på axeln.
Vad får du 10-12 Nm ifrån?

En fundering:

Med tanke på att en stannad motor i princip alltid hamnar med vevaxeln i närheten av BDC (runt 180° i diagrammet) så kommer det under i alla fall det först 1/4-varvet att
finnas ett effektöverskott i elemotorn som kommer att bygga upp en rörelsenergi
i själva elmotorn och viss mån propellerns svängmassa. Så elmotorn kommer
inte att behöva dimensioneras att rent statiskt har moment (via utväxling) att
leverera alla 46 Nm. Hur mycket det spelar in är nästa uträkning, återkommer :-)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10
Valach
VM120B2-4T

Hitec
Autopartner.se
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2013-12-28, 18:35:54
quote:
Originally posted by Lonsan
En fundering:

Med tanke på att en stannad motor i princip alltid hamnar med vevaxeln i närheten av BDC (runt 180° i diagrammet) så kommer det under i alla fall det först 1/4-varvet att
finnas ett effektöverskott i elemotorn som kommer att bygga upp en rörelsenergi
i själva elmotorn och viss mån propellerns svängmassa. Så elmotorn kommer
inte att behöva dimensioneras att rent statiskt har moment (via utväxling) att
leverera alla 46 Nm. Hur mycket det spelar in är nästa uträkning, återkommer :-)


den mekaniska biten av startern, med nytt fäste på motorn och en ny hubb för drevet är nu i tillverkningsslutfasen [:)]
nu gäller det att klura ut utväxlingen så att rätt drev kan tas fram och monteras på vevaxeln [8D]

hur har det gått med senaste uträkningen Pontus ? [:)]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-01-11, 21:55:08
Nu sitter det lite nya delar fint på motorn [8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2014111214933_IMG_0153.JPG)
84.91 KB

ny hubb med kuggkrans, utväxling från startmotorn 23:1
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/201411121504_IMG_0165.JPG)
87.15 KB

nu väntar vi bara på en borstlös motor som är på väg hit från Autopartner.se [:p] [8D]
sedan är det dags att provstarta [8D]

/Perra

Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2014-01-11, 23:13:31
Va blev det för startmotor då???! AP har ju inga Plettenberg :-0 Nu blir jag orolig :-[
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-01-12, 16:57:05
quote:
Originally posted by Lonsan

Va blev det för startmotor då???! AP har ju inga Plettenberg :-0 Nu blir jag orolig :-[



det finns ju fina blålila motorer också Pontus [;)]
runt 3000watt ska nog räcka till... [}:)] [:D]

kunde faktiskt inte hitta någon Plettenberg som enkelt
passar till detta uppdrag ! [:0] [:I]

hoppas att den som nu är på väg hem klarar jobbet, annars blir det förstås plan B [:D]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2014-01-12, 22:28:59
Jag har en gammal hederlig in-runner liggande, HP370/40/A2.
Kv ca 500, vikt också 500. Ja ja, den är väl omodern vid det här laget
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-01-13, 02:25:26
Det är lite special då pinjongdrevet är fräst direkt i 8mm motoraxeln för
rätt utväxling,
Så det blir till att byta motoraxel på outrunner motorn som snart dyker upp, för att det ska passa i starterväxelådan [:D]
Nya motorn väger strax över 350g, bara ca 45g mera än borstmotorn som den ersätter...
Men med mångdubbelt mera kraft [:p]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2014-01-13, 18:44:43
Det är alltid bra med en ordentlig startmotor om man t ex skulle få motorstopp på en järnvägsövergång (och man inte har turen att tåget spårar ur innan det kommer fram, vilket visserligen är ganska sannolikt om det är en svensk järnväg, hmm, finns det järnväg på Gotland?)
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-01-15, 12:19:08
quote:
Originally posted by Lonsan

Det är alltid bra med en ordentlig startmotor om man t ex skulle få motorstopp på en järnvägsövergång (och man inte har turen att tåget spårar ur innan det kommer fram, vilket visserligen är ganska sannolikt om det är en svensk järnväg, hmm, finns det järnväg på Gotland?)



Jodå Pontus, det finns järnväg på Gotland, om än inte så lång sträcka...

idag dök det upp ett paket [8D]
det blev en svart startmotor... [:0] [:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2014115121944_IMG_0169liten.JPG)
86.66 KB
den ska nog räcka till för att dra kärran över eventuella järnvägsövergångar [:D] [:I]

/Perra


Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Spitfiremagnus83 on 2014-01-15, 13:28:11
Blå lila motorer snackades det om... Trodde minsann det var en Hacker som skulle in i nosen!
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Par A on 2014-01-15, 13:58:57
Coolt..

En likadan Tiger motor på 220 kv har fått en annan funktion hos mig.
Sitter i nosen på en 2m F3A Delfin och ska matas med 10 s 5000 mah.

Inte som i Kolmården med sill..[:D]

//Pär
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-01-16, 00:07:01
quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Blå lila motorer snackades det om... Trodde minsann det var en Hacker som skulle in i nosen!




Om denna brinner så blir det nog en lila motor,
men det ska testas med denna först, då den passar fint i starterväxelådan [8D]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-01-19, 20:53:35
Idag har det varit en spännande dag [8D]
borstlösa startmotorn monterad och provkörd med gott resultat !
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/201411920443_IMG_0186.JPG)
87.24 KB

och så lite video [:p]
det saknas inte ! kraft... [:D]


motorns vikt med starterutrustningen hamnar nu på 5,1kg
inte så illa när en DA-200cc som kärran är tänkt för från början väger in på 4,95kg

nästa steg är att montera tillbaka motorn i SU-31:an och testköra med tändningen på och propeller på plats [:)]
ska bli spännande [:p]

[:D]

/Perra  



Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lindgren on 2014-01-19, 21:24:47
Nu blir jag lite förbryllad
Det är väl mer power i en Da 200 än i en 170:a, och din komposition väger mer.
Hur tänkte du nu ??

//Mattias

AUTOPARTNER.SE
ZDZ
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-01-19, 21:35:23
quote:
Originally posted by Hitec

Nu blir jag lite förbryllad
Det är väl mer power i en Da 200 än i en 170:a, och din komposition väger mer.
Hur tänkte du nu ??

//Mattias



enkelt,
jag hade ju 170:an liggande [:I] [:D]
och med pipor räcker kraften till mer än väl [:D]

DA200 är också känd för att knäcka vevaxlar lite nu och då i de mest knepiga situationer... [:I]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lindgren on 2014-01-20, 06:46:55
Då ä jag mä
// Mattias

AUTOPARTNER.SE
ZDZ
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Paul on 2014-01-20, 10:05:53
Jag tycker det ser bra ut[:)] ... skulle vara kul att se ett annat experiment när ni ändå har motorn lös, hur mycket påverkar propellern vibrationer?
Utförande Anders håller motorn i handen, med två bladig propp satt i fel läge, samt i \"rätt\" läge med bladen l linje med cylindrarna vid komp. Även on det blir någon skillnad med tre bladig propp, bara Anders håller motorn i samma grepp med alla proppar borde han kunna känna skillnaden av vibrationer när startmotorn går med olika propp placering, och även 3 blad.
Bara en kul grej, som kan vara spännande. [;)]
( för att förtydliga, så kanske man skulle säga momentrörelser eller något annat, istället för vibrationer )

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-01-20, 15:27:03
quote:
Originally posted by Paul

Jag tycker det ser bra ut[:)] ... skulle vara kul att se ett annat experiment när ni ändå har motorn lös, hur mycket påverkar propellern vibrationer?
Utförande Anders håller motorn i handen, med två bladig propp satt i fel läge, samt i \"rätt\" läge med bladen l linje med cylindrarna vid komp. Även on det blir någon skillnad med tre bladig propp, bara Anders håller motorn i samma grepp med alla proppar borde han kunna känna skillnaden av vibrationer när startmotorn går med olika propp placering, och även 3 blad.
Bara en kul grej, som kan vara spännande. [;)]
( för att förtydliga, så kanske man skulle säga momentrörelser eller något annat, istället för vibrationer )

--------------------------------
Mvh Paul Madej



Känns som ett ganska risky experiment, [:0] även om det inte är så högt varv på startmotorn... [:I] En 32x12\" är ändå rätt stor... [:D]
Jag tror att propellern kommer att jämna ut kraften som ett svänghjul gör...
vart i varvet den befinner sig har nog mindre betydelse...
men jag förstår hur du tänker [:)]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-02-08, 10:17:57
nytt starter test igår, med prope på och motorn på plats i kärran [8D]


systemutveckling tar en stund... [8D]

Anders har också konstruerat ett mycket praktiskt och smidigt bord till kärrorna så man kommer upp i rätt arbetshöjd [:)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/201428101530_IMG_0208L.JPG)
87.52 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/20142810160_IMG_0215L.JPG)
87.34 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/201428105835_IMG_0214L.JPG)
88.67 KB


/Perra

Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Johan on 2014-02-08, 14:10:59
Sjukt stiligt![:p] Snacka om bekvämt att bara kunna flippa en spak så startar motorn![8D]

//Johan
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2014-02-09, 18:47:38
Lyxigt med ett PowerJAZZ till startmotorn ;-)
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-02-09, 20:50:44
quote:
Originally posted by Lonsan

Lyxigt med ett PowerJAZZ till startmotorn ;-)


Det kommer nog inte att sitta där när kärran ska flygas,
jag hade det lättillgängligt då det normalt sitter i min Vario XLV, men det passar bra att testa med då det tål 63V och 120A utan att svettas,
 
när systemet är utprovat kommer förmodligen ett mer lagom reglage att ta dess plats... [8D]
då startern inte kräver 63V eller drar ens i närheten av 120A [:D]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2014-02-10, 14:12:18
Lyckats fånga hur många A det gick åt? Hur många s och C?
Kunde va ballt att använda supercappar till en sån här applikation.  :-)
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-02-11, 09:10:50
Vi har testat ett antal config av ackar,
6s 35c 5200mAh DP ( 35A motorn har 220 kv, för lågt varvtal på vevaxel )
9s 70c 2250mAh TP ( 15A godkänt varvtal på vevaxel [:)] )
12s 70c 2250mAh TP ( 7,5A ! mycket bra drag i startern [:D] )
15s 70c 2250mAh TP ( 5A ! [:0] tror draget räcker för att taxa kärran bara genom att köra startmotorn [}:)] [8D] )

som du kan se på A behovet så behövs det inget jättereglage till startern...

även ett Jeti reglage och en Scorpion HKIII-4025-650KV motor kommer  att testas framöver för utveckling av
ett viktoptimerat starterkitt som vid beställning kan anpassas till andra motorer än DA...  


/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2014-02-11, 17:41:59
Fantastiskt!
Och lite svårt att fatta, strömmen går alltså ner till nästan 1/5-del när spänningen dubblas!
Det måste vara svänghjulseffekten, med lite varv syns inga toppar och den komprimerade luften
hinner inte att varken läcka eller svalna så mycket stor del av energin som tillförs vid
komprimering lämnas åter vid dekompression.
Misstänker att de högre Amperen är någon typ av fångade toppvärde?
Vad mäter du ström med?
God idé att gå upp i kv, 4-5s känns som ett smidigare alternativ för systemet.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10
Valach
VM120B2-4T

Hitec
Autopartner.se
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: joenella on 2014-02-11, 17:59:29
Derfor mange S :)
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2014-02-11, 20:14:57
quote:
Originally posted by joenella

Derfor mange S :)


[:(!]
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-02-12, 12:29:38
quote:
Originally posted by Lonsan

Fantastiskt!
Och lite svårt att fatta, strömmen går alltså ner till nästan 1/5-del när spänningen dubblas!
Det måste vara svänghjulseffekten, med lite varv syns inga toppar och den komprimerade luften
hinner inte att varken läcka eller svalna så mycket stor del av energin som tillförs vid
komprimering lämnas åter vid dekompression.
Misstänker att de högre Amperen är någon typ av fångade toppvärde?
Vad mäter du ström med?
God idé att gå upp i kv, 4-5s känns som ett smidigare alternativ för systemet.



Amperen är fångade toppvärden med en tång Amp mätare,
kollade även hur mycket Volten dippar under last med en multimeter,
och det rör sig som väntat bara om någon enstaka tiondels volt under last...

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-02-16, 21:42:14
[8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2014216214133_IMG_0236L.JPG)
84.98 KB

[8D] [:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/201421621420_IMG_0237L.JPG)
85.1 KB

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2014-02-16, 22:01:58
Ojojoj!
Snart klar? Bara dekor som kvarstår?
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-02-16, 22:46:23
Ja det börjar likna ett flygplan nu  [:)]
Vi kollade TP idag med allt i kärran,
Och med startern på plats i nosen ligger TP mitt i den bakre halvan av vingröret [8D]

/Perra






Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2014-02-16, 22:50:15
Alltså 12.5 mm bakom centrum. Bara o åk :-)
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-02-16, 23:14:30
Det är som alltid när kärran ser så här färdig ut, lite fix här och där kvar innan den är helt flygklar,
men det närmar sig [8D]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-02-19, 16:46:49
En ny startmotor med högre KV dök upp idag, [:p] [:)]
och även ett lite mera lagom reglage så att PowerJazzen kan flytta tillbaka till XLV:n... [8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2014219164554_IMG_0249L.JPG)
89.14 KB

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2014-02-19, 18:08:50
Börja så smått fundera på om det är ICA Basic som är hemligheten...;-)
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-02-19, 21:26:26
quote:
Originally posted by Lonsan

Börja så smått fundera på om det är ICA Basic som är hemligheten...;-)


slurp... [:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2014219212444_icabasic.jpg)
25.85 KB

[:D]

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2014-02-19, 21:32:06
Jag VISSTE det (-; :-)
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-03-22, 20:44:09
så har då servokablarna smugit sig på plats i kärran [:)]
och sidoroder wire installation lika så...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2014322203049_IMG_0296L.JPG)
87.32 KB

mmm... tanklock [:I]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2014322203824_IMG_0297L.JPG)
80.07 KB

hittade detta inne i vingarna... [8D]
Att Pontus jagar vikt i sina kärror det vet vi ju,
men att använda dessa som ferritkärnor på långa servo kablar ut i vingarna tror jag inte fungerar sååå... bra, hehe [;)] [:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2014322204058_IMG_0299L.JPG)
67.46 KB

näää ! ! så måste det vara, Ja naturligtvis...
det är ju roll dämpare ! [:D]


/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-03-23, 20:45:00
nanana na na.. THUNDER.. nanana na na.. THUNDER ! ! [8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2014323203621_IMG_0305L.JPG)
88.57 KB



nu ser vi ljuset i tunneln ! [:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/2014323203759_IMG_0300L.JPG)
86.66 KB

/Perra
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Lonsan on 2014-03-24, 01:49:34
Så klart, kan ju inte låta kablarna dansa helt fritt i vingarna.  Ferriter, det var på MHz-talet...
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Johan on 2014-03-24, 12:50:21
Snyggt Perra![:p] Oj, 65C-accar![:0]

//Johan
Title: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-05-04, 21:26:09
några fler starter bilder [8D]
bredare härdat ringdrev och givaren till tändningen...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/20145421249_IMG_0362L.JPG)
85.64 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Speedbird/201454212521_IMG_0368L.JPG)
86.9 KB

/Perra
Title: SV: C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !
Post by: Speedbird on 2014-11-15, 21:26:50
Så var det dags att testa med tändning på och bränsle i tanken :)



som synes saknas det inte kraft i startern  :)

Växelådans hus var gjort i någon Kinesisk Zink legering och tålde inte kraften...
som synes i slutet av videon...   ???
nytt växelhus är redan under tillverkning, utvecklingsarbetet fortsätter  8)

/Perra