.
...när det äntligen blivit lite rejält med utrymme i garaget så kommer det en 1,08m3 låda.[:(!]
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2013101194328_inte.jpg)[
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG Terminator 30/10
Valach VM120B2-4T
Hitec
Autopartner.se
Troligtvis inget man kan flyga imac med så tryck ner den i det gröna kärlet som du har utanför och plocka ner den som hänger i taket istället och ut och flyg så vi kan tampas till sommaren
// Mattias
AUTOPARTNER.SE
ZDZ
En Colombia? Är det den som Valachen ska bo i?
OFF TOPIC:
Den där lösningen att hänga modeller i taket, kan du inte starta en egen tråd om det med lite bilder och förklarande text. Hade varit guld!
Skojar bara lite med dig Lonsan
Jag ser gärna en byggtråd på denna maskin, har själv varit lite intresserad av en sån
Kram på dig
// Mattias
AUTOPARTNER.SE
ZDZ
Denna tråd har ju ingen specifik rubrik så den kan i mitt tycke få driva vart den vill.
Upphängningen i taket är inger märkvärdigt alls, bara vanliga packremmar som jag delat på mitten och skruvar fast i takstolar och bjälklag.
Och ja, Columbian ska minst vara i tjänst till att Valachen är inkörd och går som en klocka. Ska ta 3h inkörning enligt manual, jag tror att den säkert förbättras med ytterligare tid.
Tycker att personbilsmotorer brukar kännas fullt inkörda och på topp först efter ca 3000 mil men det inkluderar ju också transmissionen så det är kanske en feltolkning vad gäller enbart en motor?
Ev IMAC 2014 lär bli med min väldigt trevliga 88\" Great Planes YAK 55. (Det är egentligen Svantes plan..,men han flyger hellre 1.8 m GB Yak har jag noterat)
Hoppas på hjälp trots att det inte är ett IMAC-plan...
Insåg idag att motorn, eller i alla fall förgasaren, inte riktigt
får plats[:(][xx(]
TC skrivar att man absolut måste använda \"tratten\" annars går motorn för magert.
Vad tror ni om att modda tratten, dvs korta av den (ganska mycket)
Eller böja den (hur det nu skulle kunna gå till??)
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2013101314397_carbnose.jpg)
76.99 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20131013143920_tratt.jpg)
38.68 KB
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG Terminator 30/10
Valach VM120B2-4T
Hitec
Autopartner.se
Varför inte göra den första colombian med sporrhjul...[:D]
/lol
quote:
Originally posted by Aeroparts
Varför inte göra den första colombian med sporrhjul...[:D]
/lol
Hmm[:D], mycket talar för ditt förslag då både noshjulkåpa och huvudställ fattades
i leveransen (kommer nog snart) Dessutom så väger nostället typ 1/2 kg.
Osså problem att få dit motorn...suck, detta skulle ju bli ett enkelt bygge[V]
Men, skulle det gå att sätta en snäv krök på intaget (koppar-krök för vattenrör)?
Team Desire PowerMPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG Terminator 30/10
Valach VM120B2-4THitecAutopartner.se
Pontus!
Den där tratten kommer aldrig att funka.
Du måste göra en ny i kolfiber.
PS. Jag erbjuder min 33% Yak som inkörningsbänk.
DS.
Mvh Ulf
//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Image Insert:
(http://modellbyggeriet.se/nm.jpg)
25.42 KB
Har långtgående planer på just en kolfibertratt med krök faktiskt :-)
Det är väl bara att testa...Zenoah har länge haft 90 graders krök som option till just förgasaren fast då är kröken efter förgasaren. Men många fullsize motorer ( nästan de flesta) har vinklat insug på ett eller annat sätt, med den möjliga prestanda nedsättningen som kanske blir.
Testa i bänk med och utan så får ju alla svaret
/Lennart
Ehh, gitter inte bygga nån bänk, planet ifråga är anskaffat för att utgöra prov- och inkörningsbänk så att säga ;-)
Stabben mäter måttliga 1200 mm i spännvid, roder hängda i ovankant.
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20131018104555_stabbe.jpg)
Proppen skämmer lite, får nog målas. Original spetsig och kromad kolfiberspinner gick ej att använda då den var jackad för 2-bladig snurra. Får duga med naket kol.
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2013101810469_2714.jpg)
Håltagning för ventilkåpor. Utan kåporna (som på bild) går motorn i men det känns inte 100 att köra med öppna ventiler, även om en del motorer (t ex Moki) är gjorda så.
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20131018104638_holevalve.jpg)
Attans snälla jag behöver HJÄLP!!
Jag har lossat specialbeslaget som håller nosstället. Behövde värmas med varmluft
till det fräste då det förutom skruvning ochså var epoxilimmat på plats[:0]
Tanken är att flytta stället knappa 20 mm åt höger för att få plats med förgasare och
framförallt tratten.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201310191118_1beslag.jpg)
59.72 KB
Börjar bli väldigt lite kvar av boxen då förgaseren med tratt hamnar precis mitt i \"golvet
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201310191143_1spant.jpg)
63.1 KB
MEN, vad i [}:)][}:)][}:)]-te nu...både choke och throttle-arm blockas totalt av nosstället[:(][:(]! Vad gör man? Sån här skit är jag inte van vid alls.[B)]!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201310191221_1krock.jpg)
72.18 KB
Närbild på armar, den löjlig korta är choke. (varför gör de på detta sätt??)
Vad händer om man vänder upp och ner på förgasaren, blir det surning eller annat trubbel?
Skulle lösa problemet. Snääälla, säg att det är OK[:0][:0]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201310191243_1gasare.jpg)
57.78 KB
Pontus! Går det att sätta gas och Choke servo ovanför,under eller framför istället?
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Varför inte flytta carb?
Lav et stykke forlængelse mellem den svarta boks og carb\'en, så kommer carb ind i fuselage?
Lösningen stavas Predator.
Nej, skämt åsido.
Kan du inte låta linkagen gå höger om landstället och ansluta armarna framifrån?
Som en u-sväng.
Jag gjorde det en gång på åttiotalet på en fyrtaktare och det funkade då iaf.
/Stefan
100% electric since 2005
Autopartner.se
MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower
Tack för tipsen :-)
Att vända carb borde väl vara ok ????
Det är trångt åt alla håll så svärta att jobba från andra håll.
Kolla om vevhustrycket är i förbindelse med förgasaren via kanaler om du vrider den 180 grader.
På en del motorer sitter förbindelsen på utsidan med en slang.
Själva läget på förgasaren tror jag inte har nån betydelse.
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Kärran går att köpa till reducerat pris av mig för tillfället...
quote:
Originally posted by Kent
Kolla om vevhustrycket är i förbindelse med förgasaren via kanaler om du vrider den 180 grader.
På en del motorer sitter förbindelsen på utsidan med en slang.
Själva läget på förgasaren tror jag inte har nån betydelse.
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Det sitter slang :-).
Packningen verkar limmad, idé att värma eller måste man skära och bända?
quote:
Originally posted by Lonsan
Kärran går att köpa till reducerat pris av mig för tillfället...
nä... Pontus !
ge inte upp nu,
montera en elstart på Valachen så blir du lycklig ! ! [8D]
hmmm...
såg precis att du tokslaktat inne i nosen på kärran ! [:0] [:D]
med tanke på detta...
hur mycket reducerat i pris... ? ? [:I]
Mokin behöver kanske en ny nos att bo i [:o)]
/Perra
Vafalls! Ska du sälja innan du ens kommit igång?! Nej minsann, kör nu på, när du får skiten att funka så kommer du inte ihåg det här klabbet.
quote:
Originally posted by Speedbird
quote:
Originally posted by Lonsan
Kärran går att köpa till reducerat pris av mig för tillfället...
nä... Pontus !
ge inte upp nu,
montera en elstart på Valachen så blir du lycklig ! ! [8D]
hmmm...
såg precis att du tokslaktat inne i nosen på kärran ! [:0] [:D]
med tanke på detta...
hur mycket reducerat i pris... ? ? [:I]
Mokin behöver kanske en ny nos att bo i [:o)]
/Perra
Ha ha, MOKI 5x50 i den, då är det bara att skippa motorkåpan
quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83
Vafalls! Ska du sälja innan du ens kommit igång?! Nej minsann, kör nu på, när du får skiten att funka så kommer du inte ihåg det här klabbet.
Vet inte, tanken var ju att ha ett enkelt bygge och okritiskt plan som testbänk åt Valachen.
Allt ska inte vara så lätt........[^], du är ju en duktig konstruktör/byggare, så det där lilla problemet fixar du i ett nafs [:D]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
quote:
Originally posted by Lonsan
quote:
Originally posted by Speedbird
quote:
Originally posted by Lonsan
Kärran går att köpa till reducerat pris av mig för tillfället...
nä... Pontus !
ge inte upp nu,
montera en elstart på Valachen så blir du lycklig ! ! [8D]
hmmm...
såg precis att du tokslaktat inne i nosen på kärran ! [:0] [:D]
med tanke på detta...
hur mycket reducerat i pris... ? ? [:I]
Mokin behöver kanske en ny nos att bo i [:o)]
/Perra
Ha ha, MOKI 5x50 i den, då är det bara att skippa motorkåpan
Det menar du inte [;)] hehe [:D]
Ordet för att beskriva en sådan motor i den kärran måste bli...
Spännande ! ! [:D]
Ge inte upp Pontus !
Sälj inte kärran, ta nya tag så får vi snart se den i luften [8D]
/Perra
Nu har jag i alla fall vänt på förgrisaren. Efter att träffat 3 olika bensinsniffare och en fotogen junkie idag så har jag insett att throttle och choke armar nästan alltid måste moddas och att bränsleflygsbyggande är mer PIA än jag förstått.
I stället för att fytta stället i sidled så tror jag att jag flyttar det bakåt en 4 cm.
För att det inte ska bli för \"välteligt\" så riktar jag det en aning framåt och behåller nog axelavståndet ändå.
2-1 kanistern får hamna på högersidan. Olika långa headers ska inte spela roll sägs det. Lite synd att de blir ganska korta, ljudet blir behagligare med lååånga.
Pontus skrev:
\"att bränsleflygsbyggande är mer PIA än jag förstått. \"
Vad betyder? PIA?
[;)][?]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
quote:
Originally posted by Paul
Pontus skrev:
\"att bränsleflygsbyggande är mer PIA än jag förstått. \"
Vad betyder? PIA?
[;)][?]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
Tysk förkortning - \"Perfekt In Alles\"[:D]
// Peter Schmidt
AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
\"Tysk förkortning - \"Perfekt In Alles\"
Ahhaaaaa, men det är ju inte om Multiplex han skriver om nu, [:)] utan om ett Kinesiskt flygplan, men klart! närheten till Tyskland gör kanske att ni skåningar använder uttrycket \"PIA\" om mycket[;)]
Tack för upplysningen. [8D]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
[:)][:)]
Fast han menade nog den mer vedertagna TLA\'n (Three Letter Acronym), där PIA står för \"Pain In the A$$)[B)]
På mitt jobb betyder det dock \"Produkter I Arbete\"...
// Peter Schmidt
AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
[:)]
Med vänlig hälsning, Paul
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
En utmaning att få motorn på plats förstår jag, men det löser du fint :-)
Jag fick oxå förlänga och ändra vinkel på choke-armen.
Fick f ö hem en Fiala 2-blad 30x12 idag. Hade tänkt mig en kolfibare, men Gerhard R har talat så varmt om just den här propellern, så det fick bli en sån. Ska bli intressant att få höra ett utlåtande om din 3-bladare. Du har ju lite mer stigning på din. Min erfarenhet är att \"trä\"-bladarn är lite för mycket svänghjul=trög.
/Jonny
Tveksam till sånn snurra. Rekommenderas till aerotowing OCH aerobatic av TC. Hallå eller? Jag tror Gerard tänker på nån seg, skala-lik aerobatic med brädhögar (flygplan med överskott av vingar) som kräver 80% gaspådrag för att låååångsamt baxa runt ett plan i en stallturn. Tjusigt såklart men långt från hur i alla fall IMAC flygs idag. För ev IMAC och i synnerhet med en slim kärra hade jag valt Super Silence 30x16 men också gärna lånat in en Mejzlik 30x13 EVO för test.
quote:
Originally posted by Lonsan
Tveksam till sånn snurra. Rekommenderas till aerotowing OCH aerobatic av TC. Hallå eller? Jag tror Gerard tänker på nån seg, skala-lik aerobatic med brädhögar (flygplan med överskott av vingar) som kräver 80% gaspådrag för att låååångsamt baxa runt ett plan i en stallturn. Tjusigt såklart men långt från hur i alla fall IMAC flygs idag. För ev IMAC och i synnerhet med en slim kärra hade jag valt Super Silence 30x16 men också gärna lånat in en Mejzlik 30x13 EVO för test.
[:D]....haha...inga tveksamheter där inte[;)]
Nä...det verkar ju lite konstigt med ett så omfattande användningsområde, men det lär vara en Fiala 30x12 Rottmann använder. Har inte sett honom flyga IMAC dock...men det är ju å andra sidan inte bogsering han håller på med [;)]
Nåväl....värt att testa till en relativt liten peng.
Förhoppningsvis kan jag testa med någon kolfibare framöver.
Varför har du själv valt ett svänghjul?
Funderar på det som skrevs tidigare... \"den ska bara vara en testbänk\"... Jasså, ska motorn flytta till något annat när den är testad?
Enklast vore att byta hela rasket med nån söndagsflygares kärra med likadan motor...
quote:
Originally posted by Lager
quote:
Originally posted by Lonsan
Tveksam till sånn snurra. Rekommenderas till aerotowing OCH aerobatic av TC. Hallå eller? Jag tror Gerard tänker på nån seg, skala-lik aerobatic med brädhögar (flygplan med överskott av vingar) som kräver 80% gaspådrag för att låååångsamt baxa runt ett plan i en stallturn. Tjusigt såklart men långt från hur i alla fall IMAC flygs idag. För ev IMAC och i synnerhet med en slim kärra hade jag valt Super Silence 30x16 men också gärna lånat in en Mejzlik 30x13 EVO för test.
[:D]....haha...inga tveksamheter där inte[;)]
Nä...det verkar ju lite konstigt med ett så omfattande användningsområde, men det lär vara en Fiala 30x12 Rottmann använder. Har inte sett honom flyga IMAC dock...men det är ju å andra sidan inte bogsering han håller på med [;)]
Nåväl....värt att testa till en relativt liten peng.
Förhoppningsvis kan jag testa med någon kolfibare framöver.
Varför har du själv valt ett svänghjul?
Tja, till att börja med var jag för SNÅL för att välja en 3-bladig Super Silence 28x14.
* För det andra så tror jag att lite svänghjulseffekt är bra för att få fin-fin och låg tomgång.
* Dessutom så anser jag att en 4t ska få jobba med lite lägre varv och leverera sin effekt genom brutalt vridmoment i stället. För att få fart behövs lite extra stigning.
* \"Provbänken\" jag valt kräver inte 3blad snurra men ser såå mycket snyggare ut med
en sådan. (den ska stå mycket i depån också...[;)])
* Men, å andra sidan så ger inte en 27\" så mycket sväng som du tror.
Om man antager att hela snurran skalas upp proportionerligt när man går upp i diameter
så händer följande:
Vikten går upp med exponent 3.
Radien ökar dock linjär.
Polärt masströghetsmoment J(=svänghjulseffektfaktor) bestäms av massan x radien^2.
Dvs om man går upp i diameter på en snurra av samma design och material
så ökar J enligt formeln (D1/D2)^5. (D1=stora snurran, D2=lilla snurran)
Så att går från 2-blad 28\" till 2-blad 30\" ger en ökning av J på hela 41%.
I ditt fall så går du från 28\" 3blad. Den väger rimligen 1,5 ggr en 28 2-blad (om den
väger mer än så pga biffigare nav så har det försumbar inverkan.)
Den har alltså ett J som är 50% högre än 2 blad.
Din 30\" 2 blad ligger 41% högre än 28 2-blad.
Summa summarum så HAR du sparat tröghet med ditt byte men bara knappa 6%. (141/150=0,94)Så vad de med det.
Min 3-blad 27\" bör ha ett J på 83% av din 3b 28\" och därmed ca 89% av din 30x12.
Så i relativa termer är det du som hade och fortfarande har \"ett svänghjul\".[;)]
Om det spelar roll för någon av oss överhuvudtaget är en annan fråga.
Att byta till kolfibersnurra möjliggör ofta en tum större snurra.
Som väl är så är (bra) kolsnurror oftast betydligt lättare än massiv trä.
Annars hade den extra tummen ökat J en hel del.
/Kalkyl
Synd att jag inte läste grekiska i skolan.
Hmmm...trodde faktiskt att vikten hade störst betydelse för trögheten.
Vilken låg och fin tomgång min motor kommer att ha.
Du kommer att bli avundsjuk :-p
Hur påverkar det dragkraften?
Snurrans tröghet som svänghjul betraktat har ingen som helst koppling till dess dragkraft.
Trögheten påverkar motorvarvets acceleration och även gyralmomentet som uppstår när man riktar om kärran.
Detta spelar in huvudsakligen i kvickrollar där man tumlar med kärran samtidigt som man kan ha ganska högt varv på proppen.
Kan faktiskt märkas vid taxning, kraftigt pådrag och skarp högersväng skapar moment som vill få kärran att stå på näsan.
Prova gärna detta med nån liten elkärra som du kan hålla i näven och känn hur det känns om du vrider den i en plansväng.
quote:
Originally posted by Lonsan
Snurrans tröghet som svänghjul betraktat har ingen som helst koppling till dess dragkraft.
Trögheten påverkar motorvarvets acceleration och även gyralmomentet som uppstår när man riktar om kärran.
Detta spelar in huvudsakligen i kvickrollar där man tumlar med kärran samtidigt som man kan ha ganska högt varv på proppen.
Kan faktiskt märkas vid taxning, kraftigt pådrag och skarp högersväng skapar moment som vill få kärran att stå på näsan.
Prova gärna detta med nån liten elkärra som du kan hålla i näven och känn hur det känns om du vrider den i en plansväng.
Det var menat som en separat fråga (om hur propellerbytet kan tänkas påverka dragkraften), men tack för beskrivningen av hur trögheten påverkar flygningen.
Ah, glömde liksom det.
Jag tror att du får bättre dragkraft men 30x12 2b jmf 28x12 3b.
Du sveper över en 15% större yta och med 30x12 har du ett löptal på 7,85 som egentligen är perfa för 3 á 4 optimala blad
med då träsnurror och även så gott som alla kolsnurror för knattermotorer är ganska grova i såväl korda som profil
så blire inte bra med så många blad, vinsten med fler blad upphävs av att bladen sabbar för varandra.
Med de yxiga blad och löptal som används för IMAC så är nästan alltid 2 blad att föredra om maximal dragkraft är målet.
I de fall där spetshastigheten blir för stor (ripp) så är 3b ett alternativ som gör att man ev kan
få lite bättre maxdrag (när det rippar så produceras inte mer drag längre utan mest ljud)
Dock så tappar man lite grepp med 3b på mellanvarv. Det är alltid önsvärt att svepa så stor yta som möjligt med
en prop, den optimala proppen skulle egentligen ha ställbar diameter...vilket är lite lurigt att få till... ;-)
Inte hänt mycket, varit och solat på ett \"all inclusive\" ställe. Det bjöds på uppvisning och försäljning av quadar och coaxer en kväll, inte vad jag kallar all inclusive >:-(
Nåväl, har förskräckt konstaterat att medföljande vingbalk av 2x2.5 mm glasfiberlaminat med 5mm trä i mitten väger 765 gr :-0 !!
Så projektet MÅSTE härmed utökas till att göra en rimlig balk, preliminärt av 0.7 mm kolfiberplattor, hård balsakärna och kolroving.
Beräkningsmässigt något högre styrka genom starkare fiber och bättre placering men till en vikt av bara 283 gram.
Inte ens med bensindrift kan jag leva med en onödig extra vikt på 482 gr eller låta en 63%-ig viktbesparing på en enkel del gå mig förbi, kan någon det??
Så den har inte vingrör ? [:I]
Låter som en ganska omfattande operation att
byta vingbalk på en färdigbyggd vinge ? [:0]
Även om man sparar några gram...
Eller ska du flyga så hårt med den att inte standard balken håller ? [8D]
För jag tror ju att även en kolbalk är för klen om du nu skulle få för dig att hoppa på denna bensin kärran också [:D] [;)]
/Perra
Nej nej nej dumsnut ;-)
Balken är en lös del, funtion och hantering motsvarande vingrör men inte ett rör...öhh.
Den är 1350 mm lång och har en aning V-form, därför funkar inte rakt rör.
Skulle kunna byggas som ett rektangulärt rör (eller som I-balk) men det blir lite enklare att ha en kärna.
Ahh... haa... [:D]
På så vis...
Men en ihålig balk blir ju både starkare och ännu lättare...
Det kan du väll inte motstå Pontus ? [:D] [;)]
[:D]
/Perra
Jag kämpar med just det...nnngnkrr...flänsarna av roving utgör bara 56 gr, balsakärnan 117 gr och sidorna 110 gr.
Om man tittar på materialfördelningen i en typisk i-balk så ligger i allmänhet minst 50% av materialet i flänsarna vilket ju pekar på att min tänkta konstruktion
är långt ifrån optimal...men å andra sidan är ju stål hyfsat jämnstarkt i alla riktningar medan en uni-direktionell profil av kolfiber är väldigt svag tvärs fiberna.
Så det blir typ knepigt att göra det som en ibalk eller rektangulärt rör.
Om jag skippar sidorna av kolvävsplattor och behåller bara stående balsakärna blir det nog bra för en rak balk men för en V-formad balk känns det något osäkert för negativa G. Å andra sidan så kommer balken att ligga i rektangulära hål med god passning så även om övre flänsen sträcks och därmed vill delaminera från kärnan (livet om det vore en ibalk) så hålls den ju på plats av passningen. Hmm. Det skulle alltså kunna gå att få ner vikten på balken till bara typ 173 gram, dvs ca 1% av planets totalvikt :-D. Då har jag sparat lika mycket vikt som samtliga servo utgör!!! :-). :->
Med all viktbesparing, är det inte risk för att kärran blir för lätt ? [:I] [:D]
Jag menar, denna kärra är ändå inte tänkt för ett antal lodrät stigande snappar efter varandra... Även om det skulle se rätt kul ut... [8D]
Med el då förstår jag, precis all vikt måste bort så man får med så mycket mAh som möjligt... Och det är ändå på marginalen för att tävla med... [:I]
MEN ! ! [:D] denna kärra ska ju inte tävlas med...
Nu snackar vi en yberstor sportkärra med en förhållandevis bränslesnål 4t i nosen, enorm vingyta och den ska ju bara söndagsflygas med ändå ju ?
Så lägg nu lite krut på att få den klar istället Pontus [8D]
Istället för att fastna med detaljer som om man tar bort för mycket vikt kan leda till vingbrott !
och det är ju lite jobbigt om det händer i luften...[xx(]
Jag tror nog PilotRC har testat så det håller med medföljande balk och den är säkerligen utförd med tillfredsställande hållfasthet för det kärran är tänkt för,
just vingbalken anser jag vara en så kallad primärdetajl
( flygsäkerhetskritisk detalj ) i kärran och det är nog inte den första grejen som jag skulle försöka spara in vikt på...
Finns nog en anledning att den är gjord som den är, kan i och för sig vara ekonomisk också... [:I]
/Perra
quote:
Originally posted by Lonsan
Inte ens med bensindrift kan jag leva med en onödig extra vikt på 482 gr eller låta en 63%-ig viktbesparing på en enkel del gå mig förbi, kan någon det??
På en bensin kärra av denna typ och storlek så är svaret ett tveklöst...
JAA absolut ! ! [:D]
Och som du själv konstaterat tidigare i tråden Pontus,
vingbalken är INTE en så enkel detalj att få till stark och lätt... [:I]
[:D]
/Perra
Hehe, primärdetalj, då ska jag nog låta bli att använda mina fina 7075-T5 M5x70 skruvar till att fästa motorn med?
Eller? De spar visserligen bara 25 gram men helt utan ansträngning :-)
M5 skruv till motorn... Uj uj uj [:D]
Det är en bensinare Pontus !
Som vibrerar rätt så friskt [8D] [;)]
Och jag som t.o.m drar fast elmotorer typ 2kw med stål M8:or...
Snacka om lite lätt overkill för jobbet de ska göra ? [:I]
/Perra
Ingen fara med 5mm skruv, ZDZ 180 har det som standard till motor fastsättningen.
Jag och fler kör så utan problem.......[;)]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
Uj uj uj ! ! [8D]
[:D]
/Perra
quote:
Originally posted by Speedbird
Uj uj uj ! ! [8D]
[:D]
/Perra
.......Uj uj uj[:0] På dig själv[:)]
--------------------------------Mvh Paul Madej MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
Det är nog så att M5:or fungerar mycket bra [:)]
När jag tänker på det så satt Mokin fast i Yaken med 6st M5...
Nää... Just det, den satt med 6st M6:or [:D]
Med det var å andra sidan 250cc [8D]
/Perra
quote:
Originally posted by Lonsan
Hehe, primärdetalj, då ska jag nog låta bli att använda mina fina 7075-T5 M5x70 skruvar till att fästa motorn med?
Eller? De spar visserligen bara 25 gram men helt utan ansträngning :-)
Hmm... De är titanskruvar, korrekt ?
Och titan som inte tål vibrationer i längden speciellt bra utan att upphättas med jämna mellanrum...
Men dessa är nog knappast ren titan så det är nog ingen fara [:)]
Å andra sidan så kan jag inte förstå varför man bryr sig om 25g på en 3,7meters kärra...
Kan ju vara för att man har skruvarna liggande och de är starkare än stål... [8D]
/Perra
Samtidigt... Perra, om man nu verkligen vill spara vikt, så får man nog försöka minska vikten på ALLA vitala detaljer (primärdetaljer[:)]). Läste att teknikerna lyckades sänka vikten på Su-26M med 30 kg, vilket kanske kan tyckas vara lite på ett fullskala plan, men någon betydelse måste det ju haft eftersom de gjorde detta. [;)]
\"The designers managed to reduce the weight of the production Su-26M by 30kg compared to that of its prototype, improve its aerodynamics and controllability through adjustments introduced into the fuselage and wing profiles, and improve engine cooling.\"
[:I][:)]
http://www.sukhoi.org/eng/planes/civil/su-26/history/
En kille som kunde bygga otroligt lätt enligt Mikael I var Jurki (vet ej om det är rättstavat), berätta gärna Mikael, för det var en intressant historia.
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
Okej...
ska genast inleda ett viktreducerings program på Extran som jag ska
ha till freestylen [:)]
Nu ska All onödig vikt bort ! ! [8D]
Återkommer med resultat [:D]
/Perra
Hej
Jag kan bar inflika att jag har tävlat med Jyrkis hemmabyggda Zlin 50L (light).
Den vägde 4,2 kg och hade 217cm spännvidd.
Jyrki hade även en tung variant av Zlin 50L, den vägde 6,5 kg.
Jag byggde också en Zlin 50L, den vägde drygt 7,5 kg.
//Mikael Ingemarson
FlyGas RC ZDZ Sverige (//%5C%22http://www.zdz.se%5C%22)
MTW dämpare (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page506.htm%5C%22)
Müller Propellrar (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page2038.htm%5C%22)
Så Perra[:o)][:o)], om du gör så här sparar du en massa vikt[:)][:)]..... lite runda hål, sen är det klart[:I]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Paul/2013116172732_20131023132726_image.jpg)
46.72 KB
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
Golvparkett är ganska tungt, kan gå med stark motor
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Oj, här händer det saker[:0]
7075 är aluminium, samma sort som DA använder på vissa ställe (röda skruvar).
T ex att sätta fast cylindern på vevhuset. På en 50 cc blir det
en belastning på ca 1000 N per skruv.
7075 har ganska goda utmattningsegenskaper jmf enklare alu-legeringar (vilket är tur eftersom man bygger hela flygplan i detta material...747:or och liknande boskapstransporter)
För en M5 så ligger utmattningsbelastningen (500 miljoner lastväxlingar)
på ca 2000 N. Sträckgräns ca 6000 N.
Dock kan konstateras att M5 i alu inte dög för cylinderenheten på DA85/DA170.
quote:
Originally posted by Paul
Så Perra[:o)][:o)], om du gör så här sparar du en massa vikt[:)][:)]..... lite runda hål, sen är det klart[:I]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Paul/2013116172732_20131023132726_image.jpg)
46.72 KB
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
Ovanligt dåligt PhotoShop jobb, skäms[:(!][B)]
Så kom då de sista delarna och min motivation höjdes en bra bit[:)][:)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20131115142323_gear.jpg)
70.16 KB
Är det alu eller grönmålat kolställ ? [8D]
/Perra
Har ormar armhålor? Bajsar björnar i skogen?
Givetvis är det ett prima, profilerad och med väl avvägd elasticitet konstruerat kolfiberställ :-)
Det är ju en PilotRC kärra :-)
ja naturligtvis, tänkte inte på det [:I] [:D]
Hur sitter stället monterat i kroppen ? Bilder ! [8D]
/Perra
Jag sitter monterad på ett hotell i Stockholm så kan inte leverera sådan info fn
Oj då [:D]
Med expander bult eller träskruv ? [8D]
Hehe [;)] [:D]
/Perra
Äktenskapsklister...
Huvudställen monterade.
De känns väldigt mjuka.
Är väl bra men eftersom de också är framåtsvepta kommer
de att flexa till ganska mycket toe-out, vilket oroar lite.
Men det får väl antagas vara utprovat...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20131129165255_c400gear.jpg)
86.94 KB
Om ni tycker hjulen ser små ut så kan jag informera att det är 4,5\" (114 mm) DU-BRO.
Tycken ni inte att de ser små ut så är det ändå sagda storlek och typ...
He...Blicken stelnade till, sen kom jag ihåg att det ska vara ett nos-ställ också... Tur [:)][:)]
Idag har jag lödat krökar.
Det var ju lätt som en plätt[:)]
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201412181828_vmkrok.jpg)
Ser fantastiskt bra ut.
Nästan så att man kan tro att du har gjort det tidigare. [:p][;)]
/Stefan
100% electric since 2005
Autopartner.se
MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower
Eller du ;-)
HAde du den stora lödkolven Pontus[?]
//Mikael Ingemarson
FlyGas RC ZDZ Sverige (//%5C%22http://www.zdz.se%5C%22)
MTW dämpare (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page506.htm%5C%22)
Müller Propellrar (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page2038.htm%5C%22)
Använde gasbrännare men egentligen hade det varit smidigare med induktionsvärmning med ca 5kHz.
Ahhh... [:p]
se där, ett steg närmare motorstart [8D]
fint metallslöjderi Pontus [:)]
/Perra
En liten krök till lödad och klar.
Givetvis hamnade (den raka) nippeln för vevhusdräneringen precis mitt under en av manifolderslangarna. Därför fick jag vika av så att säga.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2014114135338_krok.jpg)
68.65 KB
Kan meddela att detta plan är startklart. Motorn var väldigt enkel att starta. Första något feta inställningen gav 4650 RPM med en 3-blad Fiala 27x14. Efter lite nålande så ökade det markant (glömde mäta)
Som sagt startklart men enligt min och den lokala ensemblen på fältet inte helt klart att landa...huvudstället verkar oroväckande mjukt, undersökning pågår.
Min långsiktiga plan är att få motorn ordentligt utprovad och inkörd i denna maskin och sedan flytta över den till en IMAC maskin.
Mitt bidrag till vad som pågår:
Förutom några utflippade helikopterprojekt som ni ändå inte bryr er om så har jag, efter en misslyckad premiär nån
gång i augusti, nu lagat noställsinfästningen på min Columbia 400.
Med ovanstående sagt så är vägen nu öppen för att rusta upp min SU-26:a med:
Stabilare infästning av skevservo (har haft lite fladder)
Nya ackar, 20% juice till samma vikt
Nytt fartreglage, ca 250 gram lättare.
Så mitt deltagande (ej tävlande... :-[) 2015 blir med storis :-\
""Så mitt deltagande (ej tävlande... :-[) 2015 blir med storis :-\""
????????????????
Men Pontus då är det ju onödigt att köpa de där fina batterierna, etc. Nu när äntligen batteritiden kommer räcka är det väl bättre du tävlar, Axel skall väl ändå tävla?, då är du ju också på plats och hissar upp din stora Sukhoi till allas glädje :)
Äsch, jag kommer så klart vara med i tävlingarna som sådana men kommer bara att njuta av att få flyga och inte bry mig om hur det går poängmässigt o så. Enda gångerna det egentligen känts riktigt skoj att jaga poäng och placering har varit på de två NM jag varit med på. Kanske jag är mer lagspelare än jag själv alltid trott?