Ny scanner programvara och bättre upplösning ger mer detaljer på den nya piloten.
Förhoppningsvis blir det fräsning i veckan...
[:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013101215427_Pilot.jpg)
<font size=\"1\"> 65.32 KB</font id=\"size1\">
Riktigt cool! Kan det finnas möjlighet att jag skulle få köpa en av mig själv till krill yaken? :)
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik
Hej
Har du gått och blivit munk Rikard eftersom du är rakad på hjässan?[:D]
//Pär
Lagom upplösning för att få med mer rynkor i kläderna, rynkor in ansiktet vill man ändå inte fånga ;-) ?
Scannern står på stativ och jag rör mig, då blir hjässan oscannad och lagad i CAD
Efter fräsning kan jag enkelt justera innan målning.
Piloten blir 41% och hamnar i en krill Extra
3W 170 TS CS Piece of Art....
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013103202749_bild.JPG)
42.69 KB
Så där ja[:D] godis! Var blir det för schema på den stora extran? Samma som din andra kanske [;)] btw, kan jag få köpa en pilot till yaken av dig? Please [:p]
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik
En rödtopp! Precis som i en annan krill som snart befinner sig i Skåne :-)
Jepp.... Rödtoppar skapar trivsel.... :-)
Tjeckiska grå-toppar........[:)][:)][:)]blir man dock gladast av.[;)]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam
Jepp.... Rödtoppar skapar trivsel.... :-)
Japp
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Grymt fin motor Rikard! Nu saknas bara bild på extran;).
//Johan Å
Modellen kommer om 1 eller 2 veckor med justerat standard färger. @ Johan byggtråd? :)
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam
Modellen kommer om 1 eller 2 veckor med justerat standard färger. @ Johan byggtråd? :)
Spännande!:) Min landar också om 1-2V.:) Containern skulle anlänt Tyskland(?) igår och väntar nu på kollinummer:P.
//Johan Å
Några timmars jobb och det närmar sig att få lite färg.. Ganska coolt att scanna och kopiera i friggolit... men tar längre tid än man kan tro att fräsa och fåihop en pilot...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013107173658_bild.JPG)
23.55 KB
[8D]
Aha, en blåtopp :-)
Blåtopp !?!?!?!?!?!?.... det var ju Röd toppar som skapade trivsel, sa ni ju[;)]
Fixat det........
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Paul/201310815545_rt.jpg)
47.92 KB
..........[:)][:o)][:)][:o)][:)][:o)]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
Tack Paul, nu känns det bättre ;-) Blir nog airbrush nästa vecka för denna pilot [8D]
Piece of Art !!
Har synad krillen och kan bara konstatera att detta är ett perfekt bygge ! Nu gäller det att plannera och montera så resten håller samma höga klass.
Först ut blir nya roderhorn, så att all geometri blir lika för alla servon på samma roder. Jag tror inte på att digitalt trimma olika längder på horn (Mätt till rotations centrum) med PB..
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20131013174139_bild.JPG)
65.74 KB
Grattis Rikard . Nu kanske jag kan få motivation att tvinga kroppen att göra lite till med vår.
/Lennart
Snyggt schema Rikard! Bra val :)
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Mejzlik
www.autopartner.se
Snygg så man blir tårögd, grattis Rikard.
/Patric
Ja det var ett snyggt schema ;-)
Grattis!
/Jonny
Grymt fint plan Rickard, grattis!:) Blir spännande att se sen till våren!
//Johan Å
Grattis Rikard , den är cool![:)]
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Jaha, då börjar klurandet igen då....
Ritade upp geometrin frö stabben och konstruerade nya ok. Ser att med orginal oken blir höjden nästan 3mm fel, som måste kompenseras digitalt.... Detta blir i mitt tycke riktigare. Den vinklade delen av oken är dock parallell inner/ytter ok för att underlätta vid syftning, samt att det blir snyggast så.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20131014203930_HojdOk.jpg)
72.31 KB
Glasfiberlaminat är på väg via Posten.
Vilket håll tänker du sätta ytterservot? Jag har tänkt sätta vårt tvärtemot innerservot så att stången blir längre och geometrin bättre, tyvärr så blir väl det färdiggjorda servoarms hålet lite stort men det går ju att fixa till.
/Lennart
Ser att om detta skall justeras digitalt så är det inte en linjär kurva. Halva vinkeln kräver %-uelt mer kompensering
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013101420553_vinkel.jpg)
47.68 KB
Mitt inner servo monteras med skruvar mot kroppens centrum
Ytter servo med skruvar utåt = Tvärtom...
Är dina slitsar annurlunda gjorda?
Samma sätt fast det jag menade var om du skall ha utgående servoarmsaxeln framåt på ytterservot för stången blir bara 50mm eller nått sådant och det blir så konstig geometri. Om man vänder ytter servot så blir stötstängerna mera lika och får bättre vinklar.
/Lennart
Nu fattar jag.. Jo längden på stötstängerna skall ju vara så lika det bara går.. Så jag kommer montera det tvärtom, med lagning av slits som följd...
Även detta ger ett geometriskt fel orginal..
Idel finlir ;-)
Kul med folk som kan sin trigonometri (även om grafisk lösning i Cad:en är lite fuskigt ;-) )
Sen blir det väl till att matcha digitalt ändå pga att leksakspotarna i servona nog inte är så linjära som man vill tro, he he.
Så sitter motorn hängd i nosen.... saknar dock en 20mm distans för att nå fram till spinnern.
3W tratt fick lätt plats i kåpan, har man för liten motor då ?
[8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20131017214425_bild.JPG)
86.55 KB
Här går det undan Rikard!:) Blir nästan bländad av de där cylindrarna;).
//Johan Å
Då var gjutformarna till stället färdiga för att fyllas med Kolfiber.
Jag gillar inte orginalstället och har förstorat upp stället jag byggde till35% aren....
Gjutning i veckan hoppas jag :-)
/Rikard
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20131026153733_bild.JPG)
30.63 KB
Coolt![8D] Någon som vet varför tillverkarna envisas med att lägga en sån konstig camber på landningsställen? Carf gör ju så på sin 3,1m också.
//Johan Å
Därför att originalet har detta. 10 grader caster och 2.5 grader toe in allt för att flygplanet skall ha så bra markkörnings uppträdande som möjligt under start, landning etc. Ställen är möjligen för hårda så att caster vinkeln inte minskar som den ska vid belastning och förmodligen så har vi TP inte riktigt på det mest optimala stället för hjulen bör sitta max 30 grader framför TP.
Oftast så är original placeringen bäst men på små modeller etc eller för små hjul så vill gärna modellerna stå på nosen p.g.a rullmotstånd så då brukar man ju flytta fram ställen.
På våra stora maskiner med \"rätt\" storlek på hjulen så är det ju inga problem.
Det är ju övervägande för små hjul på maskinerna skalamässigt, vilket jag tycker är märkligt då det bara belastar ställen och infästningarna onödigt mycket.
Med normala Extra hjul som är 40-45 cm och sporre runt 20cm så är det bara att räkna
/Lennart
http://www.youtube.com/watch?v=W-xgwS30ZMQ
Vid 2:15 så kan man se hur stället är tänkt att fungera.
På modeller med hårda ställ kommer hjulen aldrig till rätt vinkel.
Antar att man kan välja att designa ett modell ställ för belastat, eller obelastat utseende.... Jag väljer belastat utseende då jag tycker ställets uppgift är att underlätta vid landning, inte se vackert ut i luften... [8D]
/Rikard
Nice film!
Det bästa vore att tillverka ett ställ med rätt egenskaper, det kan ju inte vara någon omöjlighet. Sedan får man väl lära sig att landa. Fattar inte varför ställen skall vara så hårda att kroppen går sönder. Och så förstärker man kroppen så att den skall hålla en mindre krasch. Nä fram för vettiga ställ..
/Lennart
Ja, hade ju varit kul med lite mjukare ställ likt fullskalan. Såg rätt mysigt ut när den gungade lite lätt vid uttaxningen:).
Hmm tycker färgschemat påminde väldigt mkt om en annan 330;).
//Johan Å
Så börjar piloten likna något som matchar resten ov modellen...
Scanning / CNC fräsning / Airbrush konstnär
[8D][8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20131027185834_Rikard.jpg)
25.8 KB
Båda tänsystemen monterade på glasfiberplatta som kommer att hänga upp och ner i gummibussiningar inne i kroppen. Tändkablar kommer ut på sidan av kroppen och längden \"lagom\".
Nästa steg blir att hänga upp dämparna, blir överhängda som på sukhoien i KS-Comfort fästen.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013102921142_bild.JPG)
39.39 KB
Otroligt snygg pilot. Nästan (men bara nästan) snyggare än verklighetens.[:)] Men hur fick du tag på den ryske airbrushmålaren?
Nya ok tillverkade och lackerade i rätt färg. Såklart är även epoxyn infärgat med pigment för att få röda limningar :-)
Nu blir avstånd till upphängnings center lika för båda sevona. Limmallar i Plywood blev det också.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013113163618_bild.JPG)
35.96 KB
/R
Snyggt!![;)]
/Lennart
Så skruv riktningar genomtänkt från början...
\"Standard practice is to insert all aircraft bolts either with the bolt threads down, pointing outboard or aft whenever possible. This is done in case the nut should somehow come off; the forces of gravity and inertia will tend to keep the bolt in place\"
Jag blir tårögd.....[:p] mera...
/Lennart
Kvällens lilla framsteg blev limning av sidroderok, plywood limjigg för korrekt fixering även här.
Varför får man inte limjiggar när man köper en byggsats?
Nästa steg blir att Cadda skevrodren, så att oken kan konstrueras och limjiggar ritas och cnc-fräsas.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013115214831_bild.JPG)
56.53 KB
http://www.altecare.com/ashlock.htm
Någon som provat dessa ?
Någon som har andra bra tips för kontakter som hanterar 3 servo anslutningar, utan att dela +/- ?
/Rikard
http://www.youtube.com/watch?v=vAX_eOG2qNU
Surfade och hittade något jag tycker ser rätt ok ut.... Ska sova på saken..
Pontus, du som är el-driven ( [:D] ) ,ser det ut att fungera för våra fåglar som vingkontakter?
/R
Emcotec ha släppt en ny variant
http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.php?shop=shop&SessionId=&a=article&ProdNr=A85200&t=12&c=3097&p=3097
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
De där kontakterna såg ju ovanligt trevliga ut[:)], Rikard ...... vad används de till egentligen, gick ju även att försegla/ gjuta in dem, som dragavlastning.
Såna skulle jag vilja ha, men de verkar dyra, med special \"tång\" och annan utrustning för att sätta ihop dem.
Den kontakten som Emcotec har verkar ju vara konstruerad precis så som du inte ville ha det, med gemensam +\\-
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
Altecare kontakterna skulle passa bra till min Mustang. kontakterna från vingarna går ju inte in via kroppssidorna. Tack för tipset.
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Tycker att Emcotec\'s ser väldigt fin ut![8D][:p]
//Johan Å
Disse har jag använt och är mycket nöjd med. Finns 2,3,4, 6 och 9 poliga. Har system som gör att du kan montera dom fast i vinge eller kropp. Krimpa eller/och löd. Provat Mpx och Emcotec också men inget lika bra som Elfas. Om någon behöver Emcotec kan jag tänka mig att billigt sälja ett felköp för två + två vingservon.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?sq=kontaktdon+serie+3191&cat=0
Hej Jörgen
Jag är intresserad av dina Emcoteckontakter om det är dessa?
http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.php?shop=k_emcotec_e&SessionId=&a=article&ProdNr=A85086&t=12&c=1948&p=1948
//Mikael Ingemarson
FlyGas RC ZDZ Sverige (//%5C%22http://www.zdz.se%5C%22)
MTW dämpare (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page506.htm%5C%22)
Müller Propellrar (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page2038.htm%5C%22)
Hej Micke
Jag skickar ett mail till dig/Jörgen
quote:
Originally posted by Mikael_Ingemarson
Hej Jörgen
Jag är intresserad av dina Emcoteckontakter om det är dessa?
http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.php?shop=k_emcotec_e&SessionId=&a=article&ProdNr=A85086&t=12&c=1948&p=1948
//Mikael Ingemarson
FlyGas RC ZDZ Sverige (//%5C%22http://www.zdz.se%5C%22)
MTW dämpare (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page506.htm%5C%22)
Müller Propellrar (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page2038.htm%5C%22)
Så var alla roderhornen på plats... Blev rätt ok med en fin limfog som avslutning.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013111320402_bild.JPG)
36.67 KB
Nästa steg får bli att göra fäste för dämpare, innan motorn skall köras in.
/Rikard
Så blev fästet för den balk som håller dämparna på plats. KS-Komfort fästen i en överhängd lösning liknande som jag gjorde på Sukhoien.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013111717048_bild.JPG)
76.53 KB
Kan även konstatera att det är gott om plats för det som skall in i kroppen...
/R
Snyggt som vanligt Rikard! Skulle vara kul med lite närbilder också[:p].
//Johan Å
Dagens bidrag till forumet [:)]
Dämparna monterade och hål i kropp samt kåpa fixade.
Nu börjar hjärnan plågas av hur gas servot skall monteras på ett enkelt, servicevänligt och snyggt sätt.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20131120213818_bild.JPG)
70.3 KB
Något märkligt att ingen tagit fram ett smidigt specialservo att montera direkt på bensinmotorers förgasare.
Pontus,
Är det såhär du tänker?? Detta är ju dock utan förgasare !!
3W vinner helt klart med antal bokstavs kombinationer [:D][:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20131121214614_3w.jpg)
88.32 KB
3W-170xiB2 TS HFE FI
/Rikard
http://international.3w-modellmotoren.com/pdf/checking-cylinder-head-temperature.pdf
Någon som funderat på motor temperatur?
3W har info om detta på sin Heavy fuel sida..
http://www.3w-international.com/index.php
[8D]
Så fick äntligen landställs formarna lite fyllning. Första steget mot ett bättre landningställ till Extran. Nu skall det härda lite lagom, sen blir det vacuum påse och även en kolfiberstrumpa utanpå kolfiber kärnan.
Stället till 35% Extran byggdes precis lika och blev både lätt och starkt :-)
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20131123145529_bild.JPG)
66.1 KB
Lätt, starkt och ELASTISKT kan man hoppas?
Så blev Kolfiber/glasfiber stället monterat och hjulkopor prov monterade.
Masiv kolfiberkärna med Glasfiberstrumba utanpå, blev mer fjädrande än 100% kol. 200g lättare än orgonal men troligen starkare tackvare kolfibern.
Stället är snäppet bredare än orginal, men bättre välvning för att fungera i modell sammanhang.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20131130171513_bild.JPG)
54.51 KB
Så blev tankfästet ritat och förhoppningsvis även formen fräst. Måste väl bli blå lackad för att matcha inredningen i Krillen.
Plannerar för 1,5 liter vilket borde räcka?!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201312320467_Tank.jpg)
61.15 KB
Man blir så avundsjuk
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Kent/201312494135_avundsjuk.jpg)
53.62 KB
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Sjukt snyggt Rikard!:)
//Johan
Ja stum av beundran...[:D]
Dags att skicka dina Cad förbättringar genom åren till Krill och bli deras produktutvecklare på deltid[;)]
//Pär
Så då blev det nästan dags för att starta stora dammsugaren på 2000w :-) Formen fräser jag i MDF block för att sen epoxy behandla innan avgjutning. Detta blir ju en engångsform och då är ju enkelhet och materialpris prioriterade faktorer.
Cam beredning gjord och block ihoplimmat..
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013124201718_CAM.jpg)
14.15 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013124201743_bild.JPG)
40.03 KB
Så fick fräsen jobba lite ikväll.
Bra finish ur fräsen, men kräver lite försegling innan avgjutning.
[:)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013125214033_bild.JPG)
31.37 KB
Så ska det bara härda och renskäras...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013128161044_bild.JPG)
67.45 KB
Så blev tankfästet tillskuret, tanken passar och låser perfekt.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013121121540_bild.JPG)
78.1 KB
Det där ser ju trevligt ut, känns ju bra med att ha typ tyngdpunkts centrum av tanken mitt över ungefärligt tyngdpunkts centrum av själva flygplanet. Min lilla Su-26 har det förhållandet, i de stora tillåter ej konstruktionen det utan ligger framför vingröret. ( verkar som de flesta träkärror har den lösningen, iaf. de jag haft)
I själva verket kanske detta ej spelar någon roll. [;)]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
Köpte en HPP-21 Plus vilket gör det möjligt att programmera servona från en PC. 1000ggr smidigare än min tidigare Hitech programmerare !
Dessutom blixtsnabb leverans från Autopartner...såklart :-)
http://www.youtube.com/watch?v=tAVWyl_BUM8
/Rikard
Oj, 1000 ggr! :-0
Måste betyda att de 2 á 3 minuter det brukar ta att synka 2 servo med HFP-25 nu är nere på runt 150 ms?
;-)
quote:
Originally posted by Lonsan
Oj, 1000 ggr! :-0
Måste betyda att de 2 á 3 minuter det brukar ta att synka 2 servo med HFP-25 nu är nere på runt 150 ms?
;-)
woow ! ! häftigt [8D]
Bättre är ju inte bara snabbare... Att det alltid fungerar och dessutom överskådligt är ingen nackdel... [8D]
Hur var det nu med instrument i en IMAC modell? Är det godkännt att enbart ha PowerBOX display samt 3W varvräknare? Eller skall det vara skala lika instrument för att räknas?
Perra, Hade inte du PB som instrument i dn YAK? godkännt?
/Rikard
I så fall så har vi ändrat reglerna ytterligare en gång.
Senaste regeltolkningen vi fick var på domarkursen och då var det instrumentpanel med instrument (skalalika). Inte ens bara aresti programmet trots att vissa yakar och sukhoier och extror bara har detta i baksits. Jag byggde om vår bara för detta klargörande.
/lol
Ok, då får det bli skala instrument....PB på annan plats... /R
Efter en joggingtur så bestämnde jag mig för att göra stabbfästet nästan som på tidigare Krill modeller.
Genomgående glasfiber \"vinge\" som skruvas uppifrån i varje stabbhalva för fixering. Denna gång blir dock vingen dold inne i stabben och endast en försänkt skruv kommer att synas.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2013122515187_bild1.JPG)
24.32 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20131225151821_bild2.JPG)
36.62 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20131225174249_bild.JPG)
28 KB
Den där konstruktionen gillar jag[:)].....skulle ju även fungera på träkärror[^]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
Efter lite funderingar och lite prototyper har jag nu en hög med kabelfästen frästa i 1mm glasfiberlaminat. Har limmat in i kroppen för fixering av gas servo kabel samt tändningskablar.
Har tidigare haft tejpade kablar och öven fästen för strap på dubbelhäftande som lossnat.... Dessa kommer inte att lossna och har \"lagom\" limyta.
Punktar fast dess amed snabblim för att sedan permanent limma med epoxy med limspruta. Hålen i limdelen är lagom för limsprutan som fyller utrymmet under fästet.
[8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201416174739_bild.JPG)
86.46 KB
35% ska få sig en omgång också.....
Snyggt![8D] En fräs hade underlättat en hel del känner jag för egen del, blir så mycket snyggare också[:p]. Återkom gärna med bilder hur du har monterat dem![:p]
//Johan
Ok Johan, denna är till dig...
Vart rätt ok med lufthängd kabeldragning , cc100mm
/R
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201417221447_bild.JPG)
33.91 KB
(Edit...Roterade bilden rätt...)
Aha, stiligt![:)] Såg ingen helt \"plan\" yta på dem därför som jag vart lite fundersam på hur du hade tänkt montera dem i planet [:)].
//Johan
Hmm Lustigt att bilden är rättvänd i datorn och felvriden i Iphone...
Måste vara någon etta eller nolla på fel plats ?
/Rikard
Så blev det även ett ventilationshål bakom dämparna. jag designade vackra utgångar i CAD men insåg att jag måste kanske inte krångla till allt :-) Glasfiberförstärkt på insidan..
Nästa steg blir att montera Powerbox/mottagare/och dra kablage till höjd servon.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20141821928_bild.JPG)
65.39 KB
Ja det var väldigt smidigt att skapa \"läppar\" på dessa \"kompositer\"[:)].
Ser ut som om premiären inte är så långt borta för dig heller?[;)][:p]
//Johan
Har monterat över 10m kabel i Extran i helgen :-) Såklart har jag liksom Paul lättvikts kabel från PowerBox System. Sparade minst 40g på detta.
Till vingen fick det bli MPX liknande kontakter från HAB med 8-poler....Det blir till att dela +/- men hittade inget bättre/smidigare alternativ..
http://www.hab.se/multiplex--typ-8polig-kontakt--hona--hane-gron-p-13087-c-876.aspx
Höjdservona matchar perfekt, så det verkar löna sig med att tillverka ok som är korekta geometriskt. Tyst i alla spak lägen [:)][:)]
Oj, 10m?[:0] Det var snabbt jobbat, det tog mig en hel eftermiddag att dra de två kablarna bak till höjdrodret (3m)...
Tack Rikard för att jag fick komma över igår och titta in i din imponerande verkstad och granska den mycket fina Extran i verkligheten. Rikard lät mig inte gå tomhänt därifrån och skickade med mig lite limprylar, stort tack![:)] Helgen räddad![:D]
//Johan
Johan, vi kan ju inte ha dig sittande och sakna byggmaterial när du har byggtid ;-)
Själv fick problem med ett servo igår, men har redan avisering av paket från Autopartner !! Fantastiskt bra att köpa i Sverige när man behöver support ! Kanske mer värt än att spara några kronor med en Kina Web-shop, så tänker jag !!
Heja Sverige !!
/Rikard
Så blev fästen för kablar i bakkroppen epoxy limmade. Trevligt med ljusslinga i kroppen så att man ser hur det ser ut.. enkelt sätt att få ljus var man vill..
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2014120203410_IMG_1129.JPG)
75.19 KB
Hög mysfaktor på den bilden.[:)]
//Johan
Nostalgi Afton..... [:I]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2014121203453_CompAirdesign.jpg)
52.9 KB
Vafalls, så det var du det! Vi var faktikst ett gäng från min klubb, inklusive mig, som köpte ett helt knippe handlunsar för typ 28 år sedan.
Kan väl säga att dina kompositkunskaper utvecklasts en hel del sen dess, vi var inte direkt impade av vare sig finnish eller
precision vill jag minnas. Vi skrev ett spydigt brev där vi bland annat undrade om ni använt tomma mjölkpaketer som jiggar
när framkropp och bakkropp (kolfiberrör) fogats. :-D he he.
HeHe... kommer ihåg det brevet... Så det var du :-)
Ja handlunsen var helt klart ett sidprojekt med avsaknad av seriösa jiggar från det vi egentligen pysslade med. Fokus låg på vikt och prestanda på F5B tävlings maskiner. Patrioten var vårt flaggskepp med allt seriöst tillverkat med riktiga jiggar.
Men visst är finish bättre idag på komposit maskiner med cnc frästa formar.
[:)]IMAC kärlek[:D]
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Jaha... ser ut att bli trångt med hjulkåpor och trebladigt, men det finns stor chans att det funkar med några futtiga millimetrar till godo.... annars blir det en \"buckla\" i lastföskjutnings skyddet ;-)
100cc extran får plats med stabbe monterat [8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2014125144740_bild.JPG)
27.66 KB
Är det i den nya bilen?
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
Ja... och den nya extran [:D] Lååång lixom
Men jag undrade om det var den nya skåpbilen?
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
Det finns längre bilar[:D]
//Mikael Ingemarson
FlyGas RC ZDZ Sverige (//%5C%22http://www.zdz.se%5C%22)
MTW dämpare (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page506.htm%5C%22)
Müller Propellrar (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page2038.htm%5C%22)
@Paul, Ja Nya skåpbilen och nya Extran ... Skåpet är 400mm längre än på förra bilen.
@Micke, tyvärr blir dom högre då också... smidigt att få plats i ett parkeringsgarage. Min fd. Cheva pickis var mycket längre, och hade mycket bättre ljud... Vill ha en riktig bil igen någongång...
Så blev det tester och nytt beslut om vingkontakt.. Ser ut att bli en dubbel MPX kontakt med mellanliggande glasfiber laminat som säkerställer att det inte går att koppla fel. Känns ok tycker jag.... Bra avlastning för kablarna som senare gjuts in i Sikaflex och sen krympslang.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201412922046_bild.JPG)
46.16 KB
/Rikard
Image Insert:
(http://www.modellbyggeriet.se/krill.jpg)
75.19 KB
Tyvärr jobbar jag några veckor i USA och har långt till min Extra...
Insåg att jag behöver ett nytt Stickplane och allt är nu klart för att stoppa in i fräsmaskinen :-)
Hoppas ni slipper snöstorm som vi haft over here...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201421833236_Stick.jpg)
14.56 KB
Image Insert:
(http://www.modellbyggeriet.se/krill.jpg)
75.19 KB
Provflugen i källaren... [:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2014223182321_Foto2014-02-2306.15.58em.jpg)
51.17 KB
Image Insert:
(http://www.modellbyggeriet.se/krill.jpg)
75.19 KB
Jättefin prototyp, men det blir väl en kompositkärra sedan??!!
/Stefan
100% electric since 2005
Autopartner.se
MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower
Mycket fin mini-330sc! Får man beställa en?;)
//Johan
En sådan vill vi beställa, okrossbar i 3mm kolfiber[:)]
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Hej, Denna är fräst i 1mm glasfiber.... Inte okrossbar men väl komposit..... Pinnen i kolfiber.
3mm låter tungt ;-)
/R
Image Insert:
(http://www.modellbyggeriet.se/krill.jpg)
75.19 KB
Vad kostar arbetet om det går att beställa en? Du minns väl att jag var hyggligt billig i en affär mot dig i Tidaholm :)
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill Aircraft - Desert Aircraft - ExtremeFlight - Mejzlik - Muller - Futaba servos
www.autopartner.se
Så börjar det närma sig.... TP check och ligger tillräckligt bra för en test flight !
Nu återstår lite små fix några kvällar innan det blir test i luften :-)
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20143814724_bild1.JPG)
38.63 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20143814735_bild3.JPG)
42.18 KB
Besök i Extran :-)..... Han ser ut att trivas i denna maskin, men det blir till att flyga Yak... [:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20143814752_K1.jpg)
29.13 KB
Image Insert:
(http://www.modellbyggeriet.se/krill.jpg)
75.19 KB
Ofantligt snyggt schema! Ska bli kul att se den live :)
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill Aircraft - Desert Aircraft - ExtremeFlight - Mejzlik - Muller - Futaba servos
www.autopartner.se
Inte bara jag som blev lockad att plocka ihop planet i det underbara vädret[;)][:p] Mycket snyggt Rikard![:)]
//Johan
http://www.modellsalg.no/fly/bensin/bensin-in-kongsvinger_i685
Nostalgi..... men kul att den fortfarande lever !!
[:)]
Image Insert:
(http://www.modellbyggeriet.se/krill.jpg)
75.19 KB
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam
Så börjar det närma sig.... TP check och ligger tillräckligt bra för en test flight !
Nu återstår lite små fix några kvällar innan det blir test i luften :-)
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20143814724_bild1.JPG)
38.63 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20143814735_bild3.JPG)
42.18 KB
Besök i Extran :-)..... Han ser ut att trivas i denna maskin, men det blir till att flyga Yak... [:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20143814752_K1.jpg)
29.13 KB
Image Insert:
(http://www.modellbyggeriet.se/krill.jpg)
75.19 KB
Ser ut som om han saknar kepsen
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
4 flygningar genomförda. Efter lite justering av utslag flyger den redan väldigt bra. Jag blev förvånad över hur mycket drag det är i 3w 170. Jag flög med en 30x12 3-bladigt men den verkar rippa på horisontalerna, om man Stockholms gasar... det får bli en större snurra då det kommer mer kraft när motorn är helt inkörd. Antagligen minskar jag max utslag på trotteln till den effekt jag vill ha. Detta borde då kunna bli ganska tyst med rätt snurra. Varvtals reglereing borde kunna vara en bra feature...
Anfalls vinklar justerade efter flygningen, men det är ju standard på en Krill. Radion omtrimmad och servon Matchade på nytt vid nya maxlägen.
Nu vill jag ha vindstilla väder och en stor dunk bensin...
Stockholm Style[:D][:D]
//Mikael Ingemarson
FlyGas RC ZDZ Sverige (//%5C%22http://www.zdz.se%5C%22)
MTW dämpare (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page506.htm%5C%22)
Müller Propellrar (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page2038.htm%5C%22)
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2014323202213_AA.jpg)
78.01 KB
[:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Snyggt[:)]
//Ulf S YAK X 2
Futaba T18
ZDZ 180 Rv
[
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2014323202213_AA.jpg)
78.01 KB
[:D][:D][:D][:D][:D][:D]
[:D][:D][:D]
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Då är ca 13h avklarade i luften med nya Extran. Jag börjar känna mig van med modellen och har ikväll för 3:e gången justerat anfallsvinkeln vilket inte borde behövas. Ikväll blev justeringen 0,25 grader och enbart på ena sidan.... [:I]
Detta är helt klart den bästa IMAC modell jag haft, än så länge...
Jag har även vågat flyga på 100m smal gräs strip utan att det känns jobbigt att landa. Extran blir stabil och som en drake när jag fäller ner skevrodren som klaff !
Snart dags att hitta runt i ett flygprogram och få det rakt och som jag vill.....
[:)][:)]
(http://www.modellbyggeriet.se/ISST.jpg)
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam
Då är ca 13h avklarade i luften med nya Extran. Jag börjar känna mig van med modellen och har ikväll för 3:e gången justerat anfallsvinkeln vilket inte borde behövas. Ikväll blev justeringen 0,25 grader och enbart på ena sidan.... [:I]
Detta är helt klart den bästa IMAC modell jag haft, än så länge...
Jag har även vågat flyga på 100m smal gräs strip utan att det känns jobbigt att landa. Extran blir stabil och som en drake när jag fäller ner skevrodren som klaff !
Snart dags att hitta runt i ett flygprogram och få det rakt och som jag vill.....
[:)][:)]
(http://www.modellbyggeriet.se/ISST.jpg)
´
Grattis Rikard!
Men du, landa på ett 100m brett fält är väl ingen träning??? [:0]
Våra banor i Trelleborg är 15/18m breda. Det är mer skalenlig träning [:D]
// Gullberg
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Gullberg/201442923545_Googlefaltet.JPG)
73.2 KBwww.krill-model.com
www.desertaircraft.com
www.autopartner.se
Ha ha.
Rikard kanske mäter på norskt vis?
100 meter brett och 15 meter långt?[:)]
//Ulf S YAK X 2
Futaba T18
ZDZ 180 Rv
Hej Jonny,
Nja det var längden som var 100m ;-)
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2014430709_Namnl%C3%B6s.jpg)
4.29 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20144307129_Namns.jpg)
4.3 KB
quote:
Originally posted by yak55sp
Ha ha.
Rikard kanske mäter på norskt vis?
100 meter brett och 15 meter långt?[:)]
//Ulf S YAK X 2
Futaba T18
ZDZ 180 Rv
Ska prova landa i sidvind nästa gång.... Då blir det ju ett längre fält [:D]
(http://www.modellbyggeriet.se/ISST.jpg)
Har du separata klaffar eller använder du hela skevrodret? Om du använder hela rodret - hur många grader klaff ger du? Mycket intressant att försöka minska landningshastigheten, speciellt på vårt, än så länge, relativt dåliga fält.[8D]
Niilo
Hej Niilo,
På 41% -aren fäller jag hela skeven ca 25mm i bakkant i roten. Jag behöver inte kompensera med höjdrodret och det är stor skillnad på hastigheten.
Prova på höjd då det blir lite \"slingrigare\" att styra... sidvinds landningar med klaff är känsligare....
Jag landar på ca 30m med klaff och 2-3 m/s motvind om jag vill..
(http://www.modellbyggeriet.se/ISST.jpg)
Tack för infon! Mycket intressant och kommer att testas framöver. Bör ju fungera lika bra på 35%-aren!
Niilo
Jag har nu lyckats flyga sönder min andra spinner till min Krill Extra. Problemet har varit att aluminium plattan spruckit och börjat låta illa. Senaste tiden har jag flugit utan Glasfiber spinnern och det verkar som alu-plattan flexar och rör sig rätt mycket.
Jag har mailat med Ivo om detta och idag hämtade jag ut ny spinner med en ny design på bakplattan som skall vara starkare !!
Snabb uppdatering på konstruktion och produktion av seriös tillverkare..... Heja Krill !!
/Rikard
Och hur ser den nya ut då?
På dom nya bakplattorna är de mindre lätthålen borta.
Så kom lite inspiration till att fila med Sveriges längsta fil? 2 av 6 Servo fästen blev ikväll uppfilade för att montera Hitech HS7990 servon.... Servo armarna kommer också att kortas ner för att minska belastningen samt låta servot gå en längre sträcka. Detta är ju ett enkelt sätt att förhöja upplösningen.
Jooo Jag gillar dom stora rodren och små utslag även om det är trångt att fila inne i vingarna. :-\
/Rikard
Inga delade roder?
Nä... Provar först med hela roder och HS-7990. Stora roder fungerar ju väldigt bra, inte minst ger de bra respons i låga farter och med mindre utslag väldigt bra i högre farter.... Priset är väl servo slitage, men 7990 skall ju klara detta bättre, dessutom med magnetiska encodrar vilket har fördelar i alla fall på pappret.
Efter mailande med Krill så är mina slutsatser med flera flight mode och logiska switchar i sändaren en lösning som fler har upptäckt, vilket man kanske slipper med mindre roder.. allt har + och - ...
/Rikard
Lite uppdatering även på denna Extra får det bli för 2016.
Jag har köpt mjukt mellanlägg som skydd för kroppen. Tidigare har jag haft stenskotts film, men tycker den har funkat sådär...
Norman Air har fina "packningar" i ett filtliknande material som är försett med dubbelhäftande tejp.
Nu hoppas jag att detta lilla problem är löst :-)
/Rikard
Intressant, mina funderingar har varit att lägga in ett "mothåll" i mitten så inte kanterna kan förstöra kroppen. Det här ser också intressant ut. Berätta gärna mer om dina reflektioner om filtmaterial och fastsättning i kroppen.
MVH
Patric Holmström
Hej Patric,
Jag har sett att många använder denna mjuka packning, och det ger ju ett jämnare tryck mot kroppen. Hur det håller i längden får vi se, men jag tror detta blir bra. Betalade 33 eur ink frakt.
se http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=71345&page=58 för ideer.... här finns ju även en annan lösning.
Jaha... Då är min 2:a 3w 170 också renoverad efter cylinder ras.. Cylindern sprack på samma ställe som på första motorn.
Enligt 3W beror detta antagligen på för små dämpare och överhettning som orsak till raset...
3W lagade dock motorn på garanti vilket var snällt !!
Jag har haft kontakt med andra Krill 330CS ägare som knäckt både ZDZ och MVVS på samma sätt men löst det genom att förstärka domen i nosen. så teorin är då att det vibrerar sönder.
Att KS dämpare skulle vara för små är ju svårt att förstå..
Min andra motor har haft flex header just för att minska eventuella brytkrafter från header...
Någon med bra input?
/Rikard
Kanon då är den fit for fight igen. :)
Välkommen tillbaka till IMAC tävlingarna. ;)
kan det vara så att 3W 170cc är en uppborrad 156cc?
Uppborrade varianter riskerar att bli...lite mindre robusta.
Ja all är ju möjligt och twinspark och CS ger ju mesta möjliga effekt... det blir hur som helst kolfiber förstärkt nos på extran... går något sönder måste något åtgärdas med en teori...
Den trasga cylindern hade även en KS dämpare med massa ösa delar i sig.... kanske kan försämra genomströmningen... nya KS dämpare.. får det bli...
Hej alla..
Är det någon som bytt de M5 Alu. skruvar som håller förgasaren på en 3W ? Lockande att sätta stålbultar då M5 Alu är vanskliga att dra... svårt att få det riktigt tätt tycker jag. Har tidigare haft flytande packning som hjälpmedel....
Varför Alu skruvar? Det svar jag fått tidigare är vid grundstötning skall skruvarna ge sig, men bättre är väl att landa mjukt.
Mvh
Rikard
Finns massa bra anledningar att ha aluskruvar:
Lägre vikt
Lägre E-modul, vilket gör att de sträcker sig mer vid åtdragning och ger ett mer vibrationståligt förband.
Större temperaturutvidgningskoefficient, kan vara en fördel om det också är en tjock alupryl de håller tag i.
Mindre brottförlängning än de flesta stålskruvar, kanske bra vid krasch??
(Är det ens möjligt att landa på förgasaren utan att förstöra många mycket dyrare saker på samma gång?)
Har använt aludkruvar proffesionellt en gång. En motor skull fästas i ett zinkhus.
Grunkan skulle klara både tuff temperaturcykling och vibrationer.
Stålskruvar funkade inte då de rörde sig mycket mindre med temperatur än zinket.
Alu o zink låg ganska nära och dessutom kunde aluskruvarna töjas lite mer elastiskt.