IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Byggen => Topic started by: Peter Lazarz on 2015-02-11, 12:22:03

Title: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Peter Lazarz on 2015-02-11, 12:22:03
Örnen har äntligen landat! Bara att sparka igång...
Hur f-n lägger man upp bilder?

/Peter
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Mikael_Ingemarson on 2015-02-11, 19:51:52
Hej Peter

Vad kul, som sagt vore skoj med lite bilder så vi får se färgschemat.
För att lägga upp bilder så klickar du på pluset en bit ner där du skriver inlägg (se bifogad bild).
Sedan bläddrar du fram bilden i din dator som du vill skicka med.
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Peter Lazarz on 2015-02-11, 20:55:26
Tack Micke
Här kommer första! Fortsättning följer.
Jag är väldigt nöjd så här långt.
/p
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Rikard Levenstam on 2015-02-11, 21:36:19
Tjusigt Peter !!

Vad blir det för utrustning?

/R
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Skymic on 2015-02-12, 06:02:25
Snygg!

Är det den nya med competitionvingar?
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Peter Lazarz on 2015-02-12, 13:14:35
Bestyckning:
DLE 170 KS pipor 1090 85 -125 cc
Servo pilot PW-38AH
37,8 kg vid 7,4 V
Multiplex RX-12-DR Pro
2 st 5000mA lipo
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Peter Lazarz on 2015-02-12, 13:28:46
Mera bilder !
Vingtyp: ser väldigt racig ut
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Par A on 2015-02-12, 13:44:42
Hej
Ett litet förtydligande tror jag.
"competition vingar" menas nog en tunnare profil på vingen/stabben jämfört med Pilots original  som är tjocka.
Detta verkar vara en nyhet du kan välja att få när du beställer din Pilot maskin.

Förresten ... grattis till en snygg maskin! Är det Pilots egna servon du kör med?

//Pär
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Peter Lazarz on 2015-02-12, 15:06:49
Hejsan Pär
Jag förstod vad du menar m vingarna.
När jag beställde den i höstas fanns inget om detta.
Både Pelle o Tony visste att jag ämnar köra IMAC, så jag antar att det inte fanns.
Micke nämnde bara att det finnas till 107.!?
Vet inte om det finns till 122an
Servon ala Pilot.
Vet inte om jag skall köra med 1 eller 2 på höjden.
Med den här motorn får man väl blya i nosen ändå.
För Imac räcker det säkert med ett. Vad tror ni?
/Peter
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Paul on 2015-02-12, 15:27:29
Hej Peter, räcker med ett på varje höjdroder, har kört så i min H9 Su-26 i två år som är i samma storlek utan problem. ( tom. med svagare servon Hitec 7955 TG )
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Skymic on 2015-02-12, 19:01:37
Kör endast ett per halva på 125" Extran
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Mikael_Ingemarson on 2015-02-12, 19:06:28
Quote from: Peter Lazarz on 2015-02-12,  15:06:49
Hejsan Pär
Jag förstod vad du menar m vingarna.
När jag beställde den i höstas fanns inget om detta.
Både Pelle o Tony visste att jag ämnar köra IMAC, så jag antar att det inte fanns.
Micke nämnde bara att det finnas till 107.!?
Vet inte om det finns till 122an
Servon ala Pilot.
Vet inte om jag skall köra med 1 eller 2 på höjden.
Med den här motorn får man väl blya i nosen ändå.
För Imac räcker det säkert med ett. Vad tror ni?
/Peter

Vad jag förstått så fanns bara competition vingar till 107" Extra 330.
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Mikael_Ingemarson on 2015-02-12, 19:20:42
Hempel Yaken??
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Peter Lazarz on 2015-02-13, 10:57:06
Yaken!
Still going strong.
Sätter in en Valach 170.
34' snurra.
Tror att den drar OK för Imac.
Visar sig! Men muffsigt ljud.
/p

Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Peter Lazarz on 2015-02-13, 11:11:51
Micke! hur går det med din Hempel.
Klätt om vingarna och satt in den fina ZDZ 4 cyl.
som du visade?
/p
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Johan on 2015-02-13, 15:40:43
Rkitigt fina grejer Peter!:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Mikael_Ingemarson on 2015-02-13, 20:04:58
Quote from: Peter Lazarz on 2015-02-13,  11:11:51
Micke! hur går det med din Hempel.
Klätt om vingarna och satt in den fina ZDZ 4 cyl.
som du visade?
/p

Nej ZDZ 224an har inte ramlat i än, men det är på gång.
Jag har lagat vingen som tappade klädsel och en del av plankningen.
Jag har även bytt radio till Jeti.
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Peter Lazarz on 2015-03-31, 13:39:37
Ljuddämparna på plats!
Ett upp-slitsat teleskoperande rör fastlimmad med hög-temp silikon.
Sedan sitter pipan med slangklämma och teflontejp i mellan.
Vad tror ni om detta?

i övrigt snart färdig för jungfrufärd..  :)
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Speedbird on 2015-03-31, 22:07:47
Tänk på att dämparna blir lite längre när de blir varma, så de måste kunna röra sig lite i längsled...
Och inte vara helt stumt monterade...


/Perra
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Peter Lazarz on 2015-04-01, 07:43:15
Tack för en god tanke.
Förmdligen kommer siliconet att ge sig.
Även träskottet kan svikta lite.
Tror att jag testar så visar det sig.
Ev. rörelse sprickor borde bli hanterbara.
/p
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Speedbird on 2015-04-01, 17:45:16
ok :) det går nog bra  :)

Canistrarna till en 3w 56:a blir 5mm längre vid driftstemp och mina MTV RE3 lång pipor till
DA-170:an över 10mm längre när de blir varma,
mera än man kan tro alltså  :)

tråkigt om rörelsesprickorna blir i dämparna... materialutmattning...

/Perra
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Peter Lazarz on 2015-04-01, 19:11:58
Oau !
Det här är KS pipor i tunn rostfritt.
Kanske kör utan slangklämmor i början.
Då kan pipan glida via teflontejpen i min hemmagjorda genomföring/ "tub". Teflonrörsskarven i början på pipan kan då långsamt glida isär. Men klammorna sitter duktigt hårt.
Förmodligen finns det även en radiell expansion? Om så, kommer longitudinella rörelsen att gå trögare.
Har du någon ide om radiella förstoringen (Diameter 75mm)?
/Peter
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Speedbird on 2015-04-01, 22:13:09
Den radiella expansionen är nog i alla fall någon mm, har inte mätt detta,
ska fixa en bild på pipfästena i min kärra,
det fästet är Anders Nordéns design och tillverkning och fungerar mycket bra ! :)
Håller dämparna stabilt men tillåter ändå att de rör på sig på rätt sätt...

/Perra
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Speedbird on 2015-04-01, 22:20:52
OBS ! Tro mig, Du vill inte att teflonskarven i början av pipan ska glida... Den ska sitta stabilt ! Om pipan ska glida så är det i bakre pipfästena...
Been there, Done that, Got the T-shirt... Så att säga ;)

I all välmening :)
/Perra
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Lonsan on 2015-04-01, 23:51:28
Om piporna blir 10 mm längre och är gjorda i aluminium så betyder det att de i snitt blir 357 ° varmare än omgivningen, baserat på antagandet att de är 1 meter långa.
Är det rimligt?

/Kalkyl
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Peter Lazarz on 2015-04-02, 07:41:40
Jag testar, observerar o mäter lite själv.
Ska i alla fall köra nya motorn några tankar nu i helgen.
Jättetack för alla råd.
Vi ses senare i vår.
/Peter
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Speedbird on 2015-04-04, 19:45:18
Ett par bilder på bakre pipfäste som utlovat,
så här ser det ut i min kärra :)
Idé, Design, Konstruktion och Installation = Anders Nordén  :)

I botten av fästet för varje pipa sitter en tredje blå högtemp siliconeslangbit så att pipan får
mjukt stöd på 6 ställen jämt fördelade runtom,
ifall teflonröret släpper i framänden finns det som synes en ögla rostfri låstråd som förhindrar att
pipan helt lossnar fram och det blir raka rör ut,
det låter imponerande ! ! om det händer  :D 

Mätte lite i kärran idag, och det är ca 5mm som piporna rör sig fram och tillbaka, och
ca 2mm som de expanderar,
enligt suddmärkena från de blå silicone slangbitarna i bakre fästet...  :)
 

/Perra
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Peter Lazarz on 2015-04-06, 21:59:51
Ser jättebra ut.
Körde motorn länge idag.
So far so good.
Men behöver testa mer innan
den får gå i IMAC tävling.
Tack för bilderna.
//peter


Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Johan on 2015-04-21, 14:14:44
Quote from: Speedbird on 2015-04-04,  19:45:18
Ett par bilder på bakre pipfäste som utlovat,
så här ser det ut i min kärra :)
Idé, Design, Konstruktion och Installation = Anders Nordén  :)
/Perra

Snygg lösning! 8)
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: Aeroparts on 2015-04-21, 17:19:54
Tips, jag värmde piporna med varmluftpistolen och hade ena änden fixerad.
Och jag fick inte på långa vägar de mått ni nämner.
Däremot så flyttade sig piporna bakåt några mm efter en tids användning p.g.a att teflon kopplingen blev så varm att de sträckte sig lite.
/Lennart
Title: SV: Pilot Extra 330SC 122
Post by: paho on 2016-07-29, 12:18:02
Hur har det gått med din kärra? Jag gillar färgschemat  ;) ;)