IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Byggen => Topic started by: Rikard Levenstam on 2015-09-27, 14:12:13

Title: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2015-09-27, 14:12:13
..
Title: SV: Extra 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2015-09-27, 14:17:42
Efter flera år utan något byggprojekt och bara monterings arbete har jag funderat och har nu börjat rita på en 41% extra 330CS. Jag är väldigt nöjd med min 41% Krill Extra men ser ingen utmaning i att montera en till Krill just nu.

Tanken är att med bygga en trä/komposit modell både billigt och enkelt men såklart skall den ha minst lika bra prestanda som min Krill.

Steg ett blir att rita en CAD modell som blir grunden till bygget, och kroppen blir först ut då detta blir den största utmaningen.

/Rikard
Title: SV: Extra 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2015-09-27, 14:25:51
Som grund för mitt kropps konstruktionen scannade jag av min Krill Extra, även om jag kommer ändra på mycket är detta en bra grund i datorn.

En billig scanner lösning är en X-Box Kinect och en scanner programvara som ger hyfsat bra kvalité på punktmolnet. Hade jag haft tillgång på en fullskala extra hade jag hellre scannat den :-)

Jag kan även jämföra scanningen med ritning på original Extran och se hur skala riktig scanningen är.
Title: SV: Extra 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2015-09-27, 14:30:09
Plywood funderingar för motorbox, likt Carden eller H9....  Det börjar klarna hur jag ska bygga kroppen på ett enkelt sätt.....

/Rikard
Title: SV: Extra 41%
Post by: paho on 2015-09-27, 17:46:41
Flera delar? Monteringsbar? Spännande projekt du har startat, ska bli onödigt roligt att följa tråden.

//Patric

Title: SV: Extra 41%
Post by: Eklund on 2015-09-28, 12:42:45
Skitkul Rikard!!!

Skall bli ett sant nöje att följa detta   :)
Title: SV: Extra 41%
Post by: Thulin on 2015-09-28, 17:15:55
Jättekul.....kan jag swisha handpenning ??? :-\
//Ulf
Title: SV: Extra 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2015-09-28, 21:54:57
Kvällens avkoppling och mer skissande på boxen som tar hand om Motor-Ställ-vingrör-dämpare-tank  Allt som sitter där måste ju ha en funktion.

Antagligen krävs lite prototyper för att se hur styvt / tungt det blir innan slutlig design sitter..
Title: SV: Extra 41%
Post by: Speedbird on 2015-09-29, 00:03:12
En tanke bara...
När du ändå lägger ner så mycket jobb...
Varför inte göra en 50 eller kanske till och med en 60% variant när du ändå är igång :)
Det hade varit riktigt coolt !

Jag menar, ännu en 41%...
Krill finns ju redan...
Känns som att gå över ån efter vatten, typ...  ::)


/Perra



Title: SV: Extra 41%
Post by: paho on 2015-09-29, 15:03:04
Jag har varit hos Rikard och jag gissar att utrymmet är det som styr...

//Patric

Title: SV: Extra 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2015-09-29, 18:44:03
Nja, 60% låter stort och även som att prestanda blir lidande med en 3w 170... Annars har ju Bill Hempel sora ARFér.
Det är ju inte bara slutresultated som räknas utan även vägen dit i detta fall, annars hade jag fyllt i en order till Krill.

Tanken är ju att ha en ny utmaning och att bygga en kompetent modell till låg kostnad och skapa ett underlag som den som vill kan bygga ifrån. Jag har själv inte hittat vettiga byggritningar som man får bygga en modell ifrån, och det finns säkert någon mer än jag som kan tänka sig att bygga. Jag tror att det bara var en hemmabyggd modell i IMAC cirkusen i år, och den var ju Norsk.

:-)

Title: SV: Extra 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2015-10-03, 19:12:48
Snart dags att börja provbygga lite :-)
Title: SV: Extra 41%
Post by: paho on 2015-10-03, 19:18:10
Coolt, ska bli spännande att se vad den första klara delen blir
Title: SV: Extra 41%
Post by: Niilo on 2015-10-04, 08:35:56
Jag kommer med stort intresse att följa ditt projekt!
Hade utan tvekan varit något för mig som älskar att bygga! (Tillhör generationen "modellflygare" ha, ha!) ::)
Title: SV: Extra 41%
Post by: Skymic on 2015-10-06, 14:40:41
Ett mycket intressant projekt
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2015-10-07, 21:14:46
Då är det ju tillräckligt ritat för att kunna börja provbygga en kropp. Hoppas kunna skriva ut en "staket" ritning och bygga sidorna i helgen. Jag lär ju få uppdatera CAD efter lite fel tänk som kommer upptäckas i bygget :-)

Mest spännande att se är ju styvhet och vikt.

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2015-10-11, 15:04:52
Så fick fräsen jobba lite idag.. Det ska bli spännande och se hur styvt det blir när det blir ihoplimmat

Än så läng ser det lovande ut :-)

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2015-10-11, 18:56:31
Ser fint ut :)
Wood is Good :-*
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2015-10-17, 11:01:13
Idag limmar jag dubblerings plywood för att sedan kunna limma ihop plywood boxen. Denna låda skall hålla i motor / Vinge och landningställ. 24h Epoxy och vacuum press.

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Aeroparts on 2015-10-18, 18:39:13
Aha...en vacuum förpackad byggsats jo jag tackar
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2015-10-19, 20:20:04
Ihoplimmat och redan moddad.... Det är alltid svårt att sitta vid datorn och ha koll på hur styvt det blir. Sticksågen fick jobba lite och den ska få lätta lite mer senare i veckan. Men det kommer funka och CAD modellen blir uppdaterad efter hand..

När "Staketen" är byggda kan jag ju se mer om slutvikten på kroppen känns rimlig.

Inget är sig likt....Jag bygger trä-modell och Paul flyger kolfiber flygplan....hur ska denna höst sluta ??  :P
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Paul on 2015-10-19, 22:19:15
 :) ;).........
Ska försöka väga imorgon
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Paul on 2015-10-20, 20:34:39
3282 gram
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2015-10-21, 08:43:26
Tack Paul !

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: paho on 2015-12-13, 21:29:10
Hur går det med bygget?

MVH
Patric Holmström
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2015-12-25, 22:45:55
Så är jul pysslandet i full gång :-)

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2015-12-28, 18:38:29
Bra flyt just nu :-)
Friggo skivor i bilen och stabben och fenan ritad i datorn... Undrar vad morgondagen bjuder på :-)

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Paul on 2015-12-28, 22:03:40
Du har sån energi Ricado :) :), alltså detta är nog bland det mest omfattande och tidskrävande byggprojektet på forumet...., och snabbt går det med.... ;D
Tänk om du gillar träflygplanet bättre än det du har i plast?!?!? ???
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Lonsan on 2015-12-29, 00:36:26
Ritar du pinna-bygger part för part eller som en weldment?
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2015-12-29, 09:16:15
Hej Pontus,

Nä, jag ritar i ett Ytmodellerande program, så det finns inga parter eller sammanställningar. Allt ritas i samma modell fil utan constraints.
Andra saker ritar jag i Fusion360 och Inventor från Autodesk där man ritar i sketch plan och fullt parametriserat, men för mina flygplan tycker jag att ytmodellering är mycket friare och bättre.

Bifogar en 3D pdf, där du kan se hur ytorna ser ut, tyvärr kommer inte kurvor och linjer med i 3D pdfén.
I pdf en kan man släcka lager och även rotera modellen

En Elmotor i nosen skulle ju vara perfekt på en sån här trä modell ;-)

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: paho on 2015-12-29, 18:13:52
Ska du överge din 3W???

MVH
Patric Holmström

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2015-12-29, 22:31:48
Lite segt idag, men blev tillslut lite friggo skärande med nybyggd båge och dålig kontroll på strömmen i tråden....
Ska byta till 0,3 tråd och lite hårdare friggo så blir det bra.

:-)
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2015-12-30, 19:31:07
Quote from: Rikard Levenstam on 2015-12-29,  09:16:15
En Elmotor i nosen skulle ju vara perfekt på en sån här trä modell ;-)
/Rikard

Tror jag inte >:(
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2015-12-30, 21:52:34
Så blev fenan och sidrodret påbörjade. Spryglar blev frästa och det verkar bli riktigt lätt och starkt.
Jag tror sprygelbygge blir lättare än friggo kärna..

Nu blir det nog inget mer byggt i år..

/R
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: paho on 2015-12-30, 22:39:51
Snyggt, då kanske även vingarna blir sprygelbyggda?

MVH
Patric Holmström

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Lonsan on 2016-01-01, 12:26:02
Quote from: Mikael_Ingemarson on 2015-12-30,  19:31:07
Quote from: Rikard Levenstam on 2015-12-29,  09:16:15
En Elmotor i nosen skulle ju vara perfekt på en sån här trä modell ;-)
/Rikard

Tror jag inte >:(

Snääällla, en 4-taktare i alla fall :-/
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-01-02, 13:33:58
Så börjar Stabbe + Roder bli färdiga för tillverkning.
Måste väga sidrodret först för att se att konstruktionen håller även viktmässigt.

Lättare än Krill e ju målet på startlinjen...

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Niilo on 2016-01-03, 08:35:59
Utmanande, men säkert helt realistiskt! ;)
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-01-03, 18:33:07
Så var ledigheten över och mer än förväntat byggt.

Viktmässigt ligger jag där jag hoppats och styrkemässigt verkar bra. Vridstyvheten i höjdrodren verkar bättre än min 41% Krill, så det är kanske onödigt tungt då..
Oklätt men klart höjdroder väger 130g vilket kan jämföras med en 37% Krill Extra LX på 168g.   8)

Spryglar till stabbhalvor tillverkade :-)


Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-01-05, 22:04:37
Mycket snack här.... många piloter är det....   :P
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Paul on 2016-01-05, 22:24:02
Dig känner man ju igen...X2, Svartén med.... Men vem är gubben med Tintin frisyr????
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-01-06, 18:18:25
Nu har jag klurat länge i onödan :-)  Ibland tar hjärnan långtid på sig att se det självklara enkla :-)
Undersidan av kroppen kan ju enkelt tillverkas av sågade frigolit tre-kanter som plankas på yttersidan.
Länge funderade jag på hur jag skulle kunna skära allt som en del :-)

Huv och hjulkåpor påväg från Krill och noskåpan färdig ritad i datorn för utfräsning...

Robban ska kolla hur H9 sukhoi vingbalken är konstruerad, bara han kan sluta vara ute och flyga hela tiden ;-)
Vem mer är ute och flyger IMAC i minus 7 grader?? Brrr

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-01-09, 17:18:57
Så är undersidan av kroppen nästan klar och jag vägde då en nästan träfärdig kropp. Verkar kunna hamna på ca 3,4kg med fena. Det vore ju kul att jämföra med en Krill LX kropp, utan huv och sidroder....

Jag har även börjat skissa på dekor och tyckte den här vart rätt ok :-)

Snart dags att gjuta ett ställ så kroppen kan stå för sig själv..

/R
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Papmehl on 2016-01-10, 22:24:55
Imponerande Rikard!!  :)
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Speedbird on 2016-01-11, 09:10:08
Och jag som trodde att det skulle bli en kopia av Krill i composit...

Men detta är ju ett träbygge av absoluta toppklass ! ! !  :) :) :) :)

Coolt ! !   8) 8)

Följer detta bygge med spänning  :)

/Perra

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2016-01-11, 19:49:13
Quote from: Speedbird on 2016-01-11,  09:10:08
Och jag som trodde att det skulle bli en kopia av Krill i composit...

Men detta är ju ett träbygge av absoluta toppklass ! ! !  :) :) :) :)

Coolt ! !   8) 8)

Följer detta bygge med spänning  :)

/Perra

WOOD IS GOOD som flera av oss redan vet.
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-01-11, 20:56:50
Jag tror fortfarande på Coolfiber, för att bygga starkt och lätt, men att fräsa plugg, gjuta form och sedan gjuta ett flygplan är både väldigt tidskrävande och 3ggr så dyrt som att köpa en färdig Krill. så därför fick det bli ett pinna bygge. 33% Sukhoien tog mig tre år att färdigställa i kolfiber, så detta är ju ett raket snabbt bygge :-)

Trä modeller är ju bra så länge det inte regnar ute har jag förstått under åren ;-)

Lite bilder på hur jag byggde bakdelen.

Ihoplimmade 1,5mm balsaflak. Jag tejpar med maskeringstejp på utsidan och viker när jag lägger på vitlim. Balsan slipas när limmet torkat med 120, sen 400 papper.

Balsan fuktas med vatten dimma på utsidan innan limmet läggs på balsan och bredspacklas med plan samt tandad spackel för att ha koll på mängden. Antagligen fegar jag och använder förmycket lim.

Bra tryck är viktigt och för att slippa lyfta använder jag taket som mothåll :-)

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Niilo on 2016-01-12, 12:32:06
Det är verkligen ett spännande projekt du håller på med! Inte så många idag som bygger i trä, ja det är inte så många som bygger överhuvudtaget! Mycket intressant är, förutom vikt, vad materialkostnaden blir! Trä är ju inte helt billigt idag! ;)   
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-01-12, 20:55:07
Hej Niilo,

Ja du som har byggt mycket vet ju vad det handlar om och vad det är som driver ett bygge för en modellbyggare :-)
Jag skulle tro att träkostnaden kommer att hamna på 5-6000kr då jag förutom vingarna har köpt trä för strax under 3000.

Men det är inte pengarna som är intressant, mer hantverket och utmaningen :-)

Dagens jobb blev lite dammförberedelse i polyuretan block. Snart dags att starta CNC fräsen och bygga plugg till noskåpan.

/Rikard


Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: paho on 2016-01-12, 21:42:40
Hade inte du beställt en noskåpa från Krill?

MVH
Patric Holmström

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-01-13, 08:44:53
Nä, jag vill ha en egen form på noskåpan och kunde då även modda desinen lite, för att passa ett träbygge.
Jag vill bland annat ha kåpan "kant i kant" och inte överlappande samt ha ett spant i kåpans bakkant.
Undertill blir det lite annurlunda då krillen har ett mega luft utsläpp inbyggt i kroppen vid kåpan.

På min design har jag avgas utblås i dämparnas bakkant vilket ger ett större hål längre bak.

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-01-13, 22:05:48
Så blev första "lagret" av noskåpan fräst och andra förberett inför nästa fräsning imorgon kväll. Varje nivå är 100mm och CAD modellen är delad i 100mm lager.
Eftersom jag Scannat krill kåpan och modifierat är det en blandning an Scandata(STL), ytmodeller samt solider vilket kanske inte är helt optimalt, men ett snabbt sätt att få en bra grund att slipa på. Blockmaterialet är lättslipat och stabilt vilket gör att man kan fuska lite och lösa vissa saker med slipkloss och spackel.

Jag räknar med att vingrör kommer i nästa vecka och att noskåpan är färdigfräst efter helgen. Så då blir det dags för vingkonstruktion och avslut på stabbe och infästning.

Jag försöker förstå her FEM analysen fungerar i Fusion 360, och hoppas att jag kan använda det för att dimensionera vingbalken. Här har jag byggt en snabb test av en balk i kolfiber/furu med Balsa webbar och belastat med en utbredd last på 3000N, vilket ser ut att fungera.

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-01-17, 17:36:46
Så blev pluggen färdigfräst  ::)

Blir endel spackel och slipjobb, ment för att jag var lat och inte orkade justera i CAD filen till en slät fin modell istället för den lite grövre scannade.
Blockmaterialet är dock lättslipat och med PP100 går det fort att få en bra yta.

Jag avslutar med några lager sprutspackel och gjuter form direkt från sprutspackel ytan, har visat sig vara en bra yta att gjuta form på.

Stabben blev också inpassad med kolfiber rör, men innan limning måste vingröret riktas in, då jag låter det styra alla andra vinklar.

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2016-01-17, 22:29:17
Ser fint ut som alltid när det gäller dina projekt :-\
Imponerande jobb
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-01-18, 21:12:40
Tack, Mikael... Jo det är både rakt och blir nog bra :-)

Ikväll vart det limning av vingrör samt stabbrör. Det tog lite över 2 timmar att kontrollera och kila, så att jag var helt nöjd. Smygvinkel, skjutmått, sytråd, linje-laser och ögonmått fick samverka....  Hoppas jag e lika nöjd imorgon kväll när det har härdat  :o

Kommer med en bild på pluggen och hur jag snålat på material.... det är ju utsidan som räknas :-)
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-01-24, 21:07:55
Massor av slipdamm då jag har passat in fillet mellan kropp och fena. Även motorkåpan har fått sig en ordentlig omgång med sandpapper och är inpassad mot kropps formen.

Det blir till att städa vekstan nu och sen skicka ett stort paket till Kalmar....   ::)


Funderar även på hur jag ska sätta fast servon i stabben.. På min 6m seglare satta jag fast vingservon på detta viset, och funderar på att göra lika i stabben..
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Skymic on 2016-01-26, 06:16:45
Hej Rikard!
När det gäller servon i tävlingsmodeller så är min slutsats att det enklaste och bästa är är att sätta dem rakt ner i vingen, alltså inte på det snyggaste sättet
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-01-26, 10:51:28
Hej Micke,

Jo, tanken har slagit mig, men det ser ju så illa ut.... Målade roderhorn, Spinner och infällda servon gör ju livet lite vackrare...
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Lonsan on 2016-01-29, 16:30:54
Usch ja, inte rakt ner i vingen, fy tusan :'(
Dessutom så ligger ju servoaxeln inte parallellt med roderaxeln då vilket ger snedkrafter på roderhornen.
Det blir såå mycket snyggare med nedfällda servo som ligger på sidan
Lackering av roderhornen blir därmed extremt överflödigt :) :)
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-01-31, 20:38:47
Så bestämde jag mig efter lite olika fastsättnings varianter provats.
Det får bli Hitec HS-D950TW till höjdrodren och på platten. Servo fästena 3D printar jag i ABS plast och skruvar enligt tidigare postad renderad CAD bild.

Jag fixade alla fästen för stabben nu i helgen och kan nu slut montera fena och kroppsdel bakom huven.

Snart dags att rita och dimensionera vingen...

/R
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-02-06, 22:06:23
Så blev det kolfibergjutning och landställsformen fylldes till bredden :-)  Imorgon blir det renskärning och sen en glasfiberstrumpa och vacuumsugning.
Stabbhalvorna är nu också klara för plankning med 2mm balsa. Servo fästen blev tillverkade i plywood och servon nedfällda på snyggt vis..
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Paul on 2016-02-06, 22:21:58
Rickardo, du har satt mässingsbussningarna i servona åt FEL håll....
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-02-06, 22:40:39
Jyrgis... vad säger du??

Jag har alltid satt hylsorna med flänsen mot skruven.... behöver dock inte vara rätt för det.
Nä nu vart jag osäker hur jag brukar montera, men vad blir det för skillnad?

Hittar ingen anvisning från Hitec....  :'(
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-02-06, 22:53:33
Lite surfande....

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1616167

Du har rätt, och jag ska vända på mina mässings hylsor...  Tack !!

/R
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Paul on 2016-02-06, 23:02:05
Jo skillnaden blir att om du sätter dom på det viset så gör inte gummit sin tänkta tanke som "gummiupphängningar", eftersom skruven trycker ner smala änden mot trä underlaget, blir det bara som att skruven går genom ett metal rör utan att kunna röra sig i gummit.
Men åt andra hållet så får du ett typ säte som gummiupphängningen vilar på, man kan väl enkelt förklara att gummit flyter mellan sätet och skruvskallen och av vibrerar servot.
Typ så...... :-))
Edit.... Såg att du han skriva under tiden jag skrev, alltid kul att kunna hjälpa till.
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-02-07, 20:34:53
Så ligger det ett klibbigt ställ och väntar på bättre tider. 100g lättare än Krill orginalställ men då inte renskuret och inte heller slipat och lackat. Styrkan är dock tillräcklig då det är byggt lika som mitt ställ jag flugit Krillen med i 2 säsonger.

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: paho on 2016-02-07, 21:06:35
Snyggt, kommer du att flyga med detta plan under 2016?

MVH
Patric Holmström

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-02-08, 19:56:19
Hej Patric..

Från början var detta tänkt som ett sakta bygge som skulle kunna bli klart till 2017.... men nu när kropp och stjärtparti nästan e klart och noskåpan står klar för form gjutning känns det som att det blir premiär i slutet av säsongen...  Jag har ju ingen brodska men det skulle ju vara kul att få upp den i det blå i år :-)  Jag vill dock inte slarva och bli missnöjd med detaljer...

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-02-16, 20:32:50
Så är kroppen upphängd i taket med monterat landningställ, lite limning runt vingrör kvar samt vingfastsättning kvar.
Stjärtparti färdigt för att kläs, bara sidroder ok kvar att fräsa.

Så nu börjar jag med att konstruera vingen och har ikväll ritat in rot samt tipp sprygel... bara resten kvar som det brukar heta :-)

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-03-05, 16:45:15
Så är allt riggat för att gjuta form imorgon. Det fick bli en 2-delad form och skarv på över samt undersida.
Kolfiberkopan som jag senare skall gjuta ska ju lackas så skarven kommer inte bli synlig.

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-03-13, 13:37:58
Små steg frammåt... Nu är formen till noskåpan färdig och nästa helg får det bli lite kolfibergjutning.

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-03-14, 21:33:08
Så är alla spryglar ritade och konstruktionen ganska färdig....
Blir till att beställa mer material....igen :-)

/R
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-03-20, 17:26:37
Helgen bjöd på både lite fräsning och kolfibergjutning.
Vingen känns nu genomtänkt och spryglarna för bägge sidor finns nu på byggbordet. Noskåpan är gjuten och hoppas den får komma ut och provas imorgon redan :-)

/R
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Par A on 2016-03-20, 17:56:08
Snyggt med "klackarna" på spryglarna som ger en rak vinge.

Men något är fel...
Du som compositmannen no:1 bygger i trä och trämannen
Paul har blivit såld på Krill och composite ...

Tiden är ur led... ;D
//Pär
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-03-20, 21:11:12
Jo, lite komposit jobb passerar i verkstan... 6,5 meters Kevlar komposit Kayak på 10 kg, som fick lite laser behandling för att jämföra med tidigare CNC-fräs jobb.
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-03-22, 20:39:26
Så sitter noskåpan på plats och jag kan bygga kropps överdelen och montera glashuven från Krill.
Så kommer det ett paket lagom till påsk med ett gäng balsaflak så att vingarna kan byggas :-)

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: paho on 2016-03-24, 16:54:56
Varför bygga ett par vingar när du kan använda samma för bägge kärrorna? Det ser ju hur bra som helst, lite för mycket vinkel kanske men snyggt...

MVH
Patric Holmström

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Par A on 2016-03-24, 18:16:03
Tror du dina trävingar blir lättare än orginal i composite...?
...kan ju bli ändå bättre flygegenskaper då..;)
//Pär
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-03-25, 08:18:23
Hej Pär,

Jo, det går nog ganska enkelt att bygga lättare trävingar. Det som är osäkert är ju hur starkt man måste bygga.
Det blir nog lite vikt analyser innan jag bygger balken och gjuter kolfiber för styrkan. Men såklart bygger jag hellre för starkt och lite tyngre än för klent.
Jag vill ju också ha en enkel konstruktion som går fort att bygga...

Vingarna blir helplankade vilket kommer göra dem väldigt vridstyva, vilket är en stor skillnad mot köpta trävingar.

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Lonsan on 2016-03-29, 23:03:53
Helplankat är trevligt att se på men brukar kosta vikt...eller så får man använda löjligt lätt och mjuk balsa och det blir lätt märken.
Vridstyrkan...är det ett problem egentligen, en klassisk D-box, rätt utförd, blir väl knappast för vridelastisk på så här stubbiga vingar?
Hotliner vingar och seglare är en annan sak, där krävs det verkligen eftertanke på denna punkt.
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: flygrc on 2016-03-30, 20:54:45
Jag tillhör smygföljarna :D Coolt med scratchbygge.
Men om man glasar med 50g/m2, får man inte en rätt lätt kärra som ändå tål lite mer?
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-03-31, 21:33:50
Jag tror 50g glas och finish blir påtok för tungt tyvärr..

Bygget är ju en balans mellan snyggt/starkt/lätt  och helplankat går såklart på snygghetskontot, men även på styrkan. enligt mina beräkningar så kommer vikten att slå mina Krill orginal vingar och då är det ju inte förtungt iallafall...

Att en balsa bygge är ömtåligare än en komposit modell är ju helt klart, både mot stötar, vibrationer och fukt... men det ser och känns riktigt lovande ut och ska bli spännande att jämföra i luften senare i sommar..
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Lonsan on 2016-03-31, 21:52:15
Konstruktionen ser lovande ut...men balken, är den klar på bilden eller ska det till lite fler webbar kanske?
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-04-01, 12:58:01
Hej Pontus,

Nä, bilden visar inte en färdig vingbalk och det kommer fler webbar, annars blir den klen...

På den bakre bilden kan du se att den främre vingbalken saknas, så det är dubbla balkar, precis som både EF och H9 har i sina konstruktioner. I roten, vid vingröret är spryglarna förstärkta så att det är 6mm plywood för att överföra krafterna till båda balkarna.

Konstruktionen är simulerad mot styrka i Inventor och det finns mycket som kan lättas, men jag valde att bygga lite tyngre för att få ett enkelt bygge och även att vingen får bli överstark.

På en Carden friggo vinge finns ingen balk utan allt bygger på att balsa skalet tar hand om krafterna.
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Paul on 2016-04-01, 18:05:06
H9 :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-04-01, 19:19:09
En tydligare bild, dock är här den främre balken skymt...

Tror konstruktionen blir riktigt bra... :-)
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Par A on 2016-04-01, 20:53:12
Ser riktigt bra ut Rikard... imponerad!
Får lägga in en order på kit  till hösten.. ;D ;D ;D
//Pär
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Lonsan on 2016-04-01, 23:10:14
Finns balsaträ med i Inventors materialbibliotek?
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-04-02, 08:41:57
Nej, balsa finns inte med i standard biblioteket i Inventor, men man kan lägga in egna värden. Dock får man ljuga och säga att balsa är Isotropiskt, men det borde funka i en balk när man räknar på drag och tryck krafter. Om det ger så mycket kan man diskutera, eller om det mest är roligt att försöka simulera en ving konstruktion :-)

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Niklas Ängquist on 2016-04-04, 17:39:01
Är det inte svårt att räkna på drag och tryckhållfasthet på balsa? Det är ju ganska stora variationer från en bit till en annan.
Läggar man sedan till fiberriktningen så blir det ju knappast lättare.
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-04-05, 12:35:49
Helt sant Niklas. Jag har Simulerat konstruktion i balkar (Furu) och säkerställt att min konstruktion är starkare än andra som jag vet håller. Det är även svårt att uppskatta vilka krafter som kan tänkas uppstå, men det är ett roligt test och stärker självförtroendet. Bättre att försöka räkna än att gå på erfarenhet enbart.

Genom att simulera kan man få hjälp med var materialet bör finnas, för att få en konstruktion så stark som möjlig.
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-04-11, 20:57:56
Så är träningssäsongen i fullgång och förberedelser för första tävlingen pågår. Helgen bjöd på mycket flygande :-)

Båda vinghalvorna är nu klara för att "stängas igen" och även kanal för servo kablar ligger inlimmade :-)
Vikten verkar lovande, men innan det är klart vet man ju inte..

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-04-17, 18:24:59
En vinghalva klar, andra snart färdig också....
Kollade hur en ZDZ skulle passa och jämförde vikt. 260gram lättare än min 3W, men mitt dubbla tändsystem gör att det blir nästan 500g lättare med en ZDZ....

Skevroder och huv kvar att bygga...

/Rikard

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2016-04-18, 19:26:00
Det ser ju alla att det blir perfekt med en ZDZ.  ;)
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: paho on 2016-04-18, 20:03:01
Håller med. Våga nytt Rikard, man kan inte alltid köra 3W

MVH
Patric Holmström

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-05-14, 18:06:33
Så blev det lite Monokote jobb idag. En stabbhalva blev färdig :-)
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2016-05-15, 09:22:09
Ser fint ut.
Har du klätt helt vit först, och lagt det röda/grå ovanpå?
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-05-16, 07:28:06
Hej Micke.  Jag överlappar 5mm och mönsterpasssar.  Plast på plast ger bara luftblåsor...
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2016-05-16, 11:06:50
Jag vet, jag har provat plast på plast :-[
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Skymic on 2016-08-08, 20:46:59
Något nytt i modellbyggeriet:-)
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-08-09, 09:33:59
Hej Micke,

Nja, allt går lite på tomgång just nu men ska färdigställa Trä-Extran under hösten/vintern. Blev lite hus fixande under sommaren och flygande med min ASG29:a
Extran blir fin men det blev lite väl intensivt under tidig vår vilket gjorde att jag ställde undan den ett tag, det ska ju vara kul också ;-)

Hur går det med LXén ? Byggtråd?

Kanske dags att skicka två byggsatser till er snart? Säg till när ni är redo för balsa bygge ;-)

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Skymic on 2016-08-14, 09:28:06
Så är det ibland, det finns ju annat att göra också
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-11-13, 21:35:46
Så blev huven grovt inpassad i den huvluckan som jag byggde idag... Ett steg till framåt och nu är alla delar byggda..
Inpassning av vingar och sen börjar det stora projektet med att mönsterpassa dekor med Monokote...

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Par A on 2016-11-13, 22:48:38
Hårt när familjen får sova i hobbyrummet..;)
//Pär
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Eklund on 2016-11-14, 14:45:29
Kanonjobb som vanligt!

En kort fråga. Har du format huven själv eller är det "köpe"?

--Per
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-11-14, 15:26:30
Hej Per,

Ok, jag har fuskat och köpt huv och hjulkåpor från Krill, resten är eget.  :-[

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-11-17, 18:48:02
Lite blir gjort varje dag känns det som.. Ikväll kom bakre pip fästet på plats och motorn sitter redan i rätt position. Lite småfix kvar innan vinghalvorna skall passas in och lösa fastsättning.

Mest nervöst är vad vågen skall säga... Många delar är lättare än Krillen, men kroppen blir nog lite tyngre tror jag...

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Eklund on 2016-11-18, 07:56:15
Quote from: Rikard Levenstam on 2016-11-14,  15:26:30
Hej Per,

Ok, jag har fuskat och köpt huv och hjulkåpor från Krill, resten är eget.  :-[

/Rikard

Det hade jag också gjort   8)
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-11-19, 10:31:04
Ritade det främre pipfästet, som blir löstagbart.
Ganska coolt att använda ny funktionalitet i Fusion360 som optimerar vikten efter givna parametrar. Antligen kommer lätthålen på rätt ställen...   8)

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: paho on 2016-11-19, 10:50:52
Skönt att se dig igång igen, det verkar inte som att det är så mycket kvar. Provflygning snart?

MVH
Patric Holmström

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-11-27, 17:43:12
Lite pysslande i helgen resulterade i ett Aluminium fräst fäste till kullagrad Secraft arm.
Fick även till huvinfästning och lite servofästen i bakkroppen.

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-11-27, 17:49:00
Tog en bild på pip monteringen också...

Ska jag bygga en pip-tunnel tycker ni? Hur brukar man ha det i trä byggen?

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2016-11-27, 18:51:17
Hej Rikard

Ser verkligen fint ut ditt bygge.
Ja man brukar ha en piptunnel i träbyggen.
Men fråga mig inte om det är nödvändigt.

Jag har en motfråga som håller på med compositbygge.
Ska jag ha en tunnel till mina canistrar?
Känns lite onödigt.
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-11-27, 20:36:00
Ok, var rädd för det, men får väl vika ihop en tunnel till piporna i lätt balsa....

Nä, i en komposit modell brukar man inte gömma något.

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Paul on 2016-11-27, 22:07:09
Vad är skillnaden om piporna/canistrarna sitter i ett komposit/trä flygplan?
I Hangar 9, os lilla Su 26 och Extra 260 ( 100 cc ) satt dämparna utan tunnel, och det funkade det med, bara man har ventilation.
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-11-28, 10:59:42
Hej Paul,
Jag antar att man vill skydda balsa/plywood om det blir en läcka.... Compositen e ju inte lika känslig mot olja eller avtvättning..

Kanske bättre att gjuta av kroppen istället, så jag slipper göra en pip tunnel.... ::)  ;)
/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Lonsan on 2016-11-29, 21:57:44
Ha! :-)

Bygga av en kompositkärra i trä och sedan använda den som plugg till en form...och få med träbyggets ytstruktur, nu snackar vi. :-D
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-12-19, 20:21:36
Så är det spackling och slipning och alldeles snart börjar det stora Monokote jobbet...
Tar kroppen först och hoppas det blir det går som jag har tänkt mig....

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-12-27, 21:12:52
Idag har jag börjat klä Extra kroppen.
Efter prepp av balsa ytan igår med slipning med 600 papper så ser det ut att bli rätt bra.

Balsan sprutas med två lager av vatten/balsalock lösning som ger en lätt lackad känsla, men lätt att få dammfri. Vidhäftningen av monokote blir betydligt bättre än bara slipad yta.  Har provad andra tips med hårspay blandannat...

Imorgon hoppas jag att kroppen är färdig klädd...
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Paul on 2016-12-27, 21:34:04
Mäster Rikardo...... :) :) :) :) :) :)
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Edge540 on 2016-12-27, 23:37:48
Snyggt Rikard!!  :)
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Par A on 2016-12-27, 23:41:57
Vad är klädsel för något..? :-* :-* :-*

//Pär
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: paho on 2016-12-28, 21:26:22
Quote from: Par A on 2016-12-27,  23:41:57
Vad är klädsel för något..? :-* :-* :-*

//Pär
Jag tror att det är sånt man sätter på en träkärra [emoji41]

MVH
Patric Holmström

Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2016-12-28, 22:28:18
Inplastad träkärra ??
Kan det bli så mycket bättre  :D
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2016-12-29, 12:46:01
Ja   :-X
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Par A on 2016-12-29, 13:43:18

[/quote]
Jag tror att det är sånt man sätter på en träkärra [emoji41]

MVH
Patric Holmström
[/quote]

Tack för förklaringen Patric..;)
//Pär
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Rikard Levenstam on 2017-01-27, 18:59:09
Fick bli en liten seglare att hänga på släp också...
Tur att man inte flyger fullskala... dom måste ju vara jätte tunga att bära ut på fältet.... ::)

/Rikard
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Niilo on 2017-01-28, 13:24:40
Ja du, nog fick vi bära fullskalekärror åtminstone Grunau Baby som helt saknade hjul - även för transport! :D
Title: SV: Extra330CK 41%
Post by: Mwd on 2017-02-10, 21:29:41
Viket ruggigt fint bygge!!!
Inte dåligt att scratcbygga en 40%-are.
Kul att se.
Jag har en beggad 40% YAK och vet hur stor och klumpig den är.
Det är mycket trä som skall in för att bygga en ny maskin.
Skall följa med intresse.

// Mats W