Nu har det hänt! Båten såld - kärran beställd! :-* Färgschema - skånskt förstås! :P Tror att jag har sysselsättning fram till våren nu! ;D
Kul Niilo.
Det ska bli spännande att följa.
Vad ligger leveranstiden på från beställning tror du?
Informera gärna kring tänkt setup.. etc
//Pär
Ja, här går det undan - leverans v43! Däremot kommer jag inte att jäkta med iordningställandet!
Jodå - jag kommer att visa i bild o ord vad jag håller på med, absolut! 8)
Grattis Niilo !!
Du kommer att bli mycket nöjd med denna större extra.
Vad har du tänkt för setup ?
/Rikard
I nosen blir det nog en ZDZ 180 med tre-bladig och på radiosidan blir det mitt gamla beprövade koncept med Futaba, Hitec och Powerbox!
Quote from: Niilo on 2015-10-02, 09:25:36
I nosen blir det nog en ZDZ 180 med tre-bladig och på radiosidan blir det mitt gamla beprövade koncept med Futaba, Hitec och Powerbox!
;D ;D ;D Den kommer att bli en raket..!
//Pär
Vilka servon hade du tänkt dig?
Har inte kollat så noga än - roderkrafterna bör ju bli avsevärt mindre än i motsvarande freestyle-version. Möjligen går det att använde samma som jag har i min 35 %-are bortsätt från sidrodret.
Lx´n är ju mindre än CS extran och för att hamna på samma vingbelsatning måste den bi mer än 2 kg lättare flygklar. Det är nog inget problem för flygning att vara tyngre, men kort landnings prestanda kan ju påverkas. Bara en reflektion när jag tänkt på Lxén.
Med en ZDZ 180 och färre servon ä nog 2kg lättare rimligt att spara jämfört med min CS.
/R
Ja, det kommer att bli spännande att väga in alla prylar när de kommer! Två kilo är ju trots allt en hel del, men kärran i sig bör ju vara lite lättare pga den mindre vingytan!?
Hej Niilo
Grattis till kärran.
Låter som ett schysst motorval. :D
Jo, jo! :D (Återkommer via annan kanal, Mikael!
Nu börjar det bli så där "Olidligt spännande" som någon känd TV-profil yttrade! Till helgen skall den anlända till Ystads hamn! Dock inte TV-profilen utan min nya EXTRA 330LX från KRILL!!!
Planerar att få den flygfärdig och intrimmad innan kommande säsong är slut! ;D
Blir fantastiskt kul för dig..
Lite bilder i helgen kanske??
Tyvärr, inte anlänt än! Det är ju i och för sig inte bråttom, men spänningen stiger! Nytt löfte säger denna vecka!! ;)
Inget nytt?? :)
Jodå! Om allt fungerar har jag den i morgon (söndag) kl 20.30!!! (Anländer på lastbil med båten från Polen!) :P
Så sket det sig igen! Betalningen var det bråttom med - sen är det inte så noga, verkar det som! Vet inte när den kommer och vem som strular! Börjar bli lite jobbigt! :( >:(
Ja, då är det dags igen! :o I morgon, lördag, skall den anlända enligt uppgift från leverantören! ::) Återkommer! 8)
Vi håller tummarna .... :P
//Pär
Så kom den i allafall! Färjan anlände 10.40 och 30 min senare hade jag kärran hemma! Den ser fin ut, men kommer att ligga i malpåse till min DG 600 är klar. Tror att jag kommer igång med Extran efter jul om jag nu kan lugna mig tills dess!! 8)
Snyggt färgschema, grattis. Hade det varit jag skulle jag inte kunnat hålla mig till jul
Lite vikter för den som är intresserad!
Komplett kropp 7250 gr
H vinge 1650 gr
V vinge 1650 gr
H stabbe 350 gr
V stabbe 350 gr
Tot 11250 gr
Tillkommer: Motor, krökar, canistrar, tank o propeller.
Elektronik, ackar, linkar o div mont mtl.
Slutvikten pekar på vad Krill uppger, ca 17 kg! Beror ju en del på vilken utrustning jag väljer!
Hej Nilo
Nu blev jag nyfiken.
Vad ingår i komplett kropp?
Kropp, noskåpa, huv, sidroder, tankhållare, ving- o stabrör, spinner, landställ, hjul, hjulkåpor och sporrställ.
Det var nog allt bortsett från plattan med utfrästa roderhorn som också hängde med! ;D
Hej Nilo, nu blev jag också nyfiken, har länge undrat om trä eller composite är lättast, vägde en Hangar 9 Sukhoi kropp utan några tillbehör, 3282 gram, vad väger din flygplans kropp med endast motordomen på plats?
Extrans kropp väger 3 675 gr utan motorkåpa och huv. Generellt tror jag att komposite blir tyngre än trä, men det är svårt att jämföra olika konstruktioner eftersom den totala kroppsytan sällan är densamma!
Huruvida det är eftersträvansvärt med låg vingbelastning vid ren aerobaticflygning och kanske över 1 hk/kg i motorkraft kan alltid diskuteras! Finns alltid för- och nackdelar med det mesta! ???
Tack Nilo, för att du vägde..... Vet att det är svårt att jämföra, vikterna skiljer sig inte så mycket på dessa flygplanskroppar dock, storleksmässigt betraktas dem bägge som 3 meters flygplan, även om den ena säkert kan vara större än den andra, jag fick nog ändå svar på frågan, att trä förmodligen är lite lättare än composite.
Kunde ej låta bli.....
En komplett vingdel till Hangar9 Su 26 3,1m med servon, linkage och kablar väger 1750 gram.
Skulle tro att Extrans vinge hamnar på ca 1850 gr vilket i sig inte är speciellt tungt! 8)
Flygplan på farsdag, motor på födelsedagen (nästan)! Undrar vad det blir i julklapp??
(Drivlinan ökade vikten på kärran med ca 5000 gr!)
Bästa motorn Nilo :) ;) ;D
Quote from: Niilo on 2015-11-12, 17:48:07
Flygplan på farsdag, motor på födelsedagen (nästan)! Undrar vad det blir i julklapp??
(Drivlinan ökade vikten på kärran med ca 5000 gr!)
Julklappstips ::)
Müller propeller
Ett knippe bra servon
Tre önskningar i ett, det går väl inte...
//Patric
Jodå! Ja inte kunde jag vänta till efter jul! :-[ Måste ju bara kolla! ;D
Som synes blir det till att "baffla" lite!
Lite händer med min LX-are! Monterat propeller och mallat urtagen i spinnern!
Ingen luft skall smita förbi utan att göra nytta! 8)
Snyggt.....
Egen glasfibergjutning?
//Pär
Absolut! Lite spackling o målning bara! Börjar bli sugen på att dra igång motorn nu. Det är nog snart dags för inkörning! 8)
Det är bara att köra in i luften, perfekt kylning med årstidens temperatur..;)
//Pär
Nu har jag startat upp färdigställandet av LX:en. Bör vara klar om en dryg månad!
Allting flyter på bra, utom att jag saknar ett par vitala delar! Hoppas de anländer inom kort så jag kan få provflyga, vilket jag verkligen ser fram emot! ;D
Allting kopplat och klart! Lite hopmontering återstår! Sedan blir det ett par timmar på marken med motorn igång. Fungerar allt som det skall blir det provflygning innan anmälningstiden till Brännebrona går ut! ??? 8)
Hej Niilo
Ser nice ut bra jobbat.
Vad är det för en seglare som hänger uppe på väggen?
Det är min nya DG 600 från Paritech, spv 5130 mm! Skalamodell av DG 600 18 m -versionen. Helt flygfärdig och väntar på lämpligt testväder!
Så var det dags att dra igång ZDZ 180! Jodå, den startade direkt så fort soppan nådde förgasaren! Herre dj..ar vilket krutpaket! :o Tur jag besökt toa innan!! Det blir ett par pass till på backen innan den får pröva vingarna! 8)
Idag var det nära att hon lättade, det krävdes inte mycket gas för att lämna planeten! Hoppas min servoarm och fuel dot kommer i veckan - då blir det provflygning! ;D
Sedan återstår en del arbete med att tillverka instrumentpanel och få i en gube!
Kul att höra :D
Nu är EXTRA 330LX 37% provflugen och är under utprovning. Allt fungerar hittills till min stora belåtenhet! Därmed avslutas denna tråd! Tack för allt intresse! 8)