Eftersom Sukhoi nr2, bara varit i luften en gång så blev jag sugen på något annat, skall bli kul med premiär i vår.
Knycker motor och lite andra delar så länge......... fast inte för mycket som skall slaktas, för att snabbt få Su nr2 färdig igen, men tillsvidare får den vila högt upp........
Nämen vad kul Paul.... composite ;)
Blir kul och se vilken din favorit kommer att bli...
Dock inte lika bra som en S-Bach ;D ;D ;D
//Pär
Jaha, har under veckan fixat med den gamla skadan och även fixat en ny spricka som jag upptäckte, tejpade på utsidan och fyllde inifrån med lamineringsepoxy med "milled fibre" i. Glasfiberväv på insidan, stripat med röda fält under som döljer och på ovansidan använde jag också vinylplast, man ser fortfarande skadan under vinylen (slipade lite för tamt) men på lite håll och även det allmänna intrycket ser det bättre ut, det duger åt mig för det är ju ändå ett begagnat flygplan..... lite bilder :-\
några till.....
Fick tag i 10 st begagnade Hitec 7950TH till en begagnad flygmaskin........
Kommer de ifrån kanoten? Blir bra det här, Paul
MVH
Patric Holmström
Hej Patric, nej dem kommer ej från någon kanot...... Levenstams Modellbyggeri skickade ett paket :)
Och så är de begagnade MTW 110 K, canistrarna som innan var trasiga nu tig-svetsade.... och hela igen. :)
vad händer med Yaken i jul ?.... ingen uppdatering Jurgis ?
Lite Ryska stjärnor..........
kompletering av servoarmar och lite kort linkage, samt skruv. Nu väntar vi bara på servo-sladd från PowerBox så kan nog bygget/monteringen av Yaken börja på igen framöver.......
Började med att sätta dit en träbit på baksidan av servofästet i stabben (som trillat bort), pilligt att få dit, men med hjälp av att limma fast en grillpinne gick det......
Servon till höjdrodren på plats i bägge bakvingarna :)
Alla servon med linkage på plats i vingarna, använder 1" armar, förmodligen sladd dragning och programmering imorgon...........Även sidoroder vaggan är helt klar, och rörelsen blev bra :), återstår att sätta fast den och koppla vajrarna till sidorodret.........
Lite mer har hänt, sidorodret på plats nu, med programmerade servon och de då va.
Fick bygga om lite i befintlig konstruktion för att få som jag ville ha ( bilder kommer senare)
Imorgon fortsätter det....... :-*
Nu kommer bilder.........
Det blev lite ombyggnation av sidoroder arrangemanget, började med att jag hittade förslitningar i metallbussningen som satt i det enkla sidoroder-hornet, dessa har uppkommit pga. av befintlig gaffel skapade rörelsen i bussningen.....
Så ville jag ej ha det, så satte dit dubbla sidoroder-horn med kul-link så att rörelsen sker i linken istället, som ju är gjord för det.
Dum som jag var beställde jag bara en färdig vingsladd från PowerBox, så blev att tillverka den andra själv...
Uni kontakt hylssor (hälften) som vidgades lite för att både sladd och stifft på MPX kontakten skulle rymmas fick agera som styr-hyllsor för att underlätta lödningen.
Bägge vingarna nu helt klara....... :)
Stor Fest :-* :-*, mitt tusende inlägg här på forumet :) ;D
Detta firar vi med att visa servo-placeringen av gas/choke servo, där det kommer byggas ett fäste för dessa i motordomen...
Sist men inte minst uppdateringen med dubbla gummin till canistrarna, för säkrare och bättre passform ;)
(OBS, två nya inlägg på föregående sida med)
Vilken fest.... :) :) :)
Dubbla gummin borde vara standard på alla fronter... :P
Skämt åsido, snart premiär och ett utlåtande.
//Pär
Ja Pär, inte så mycket kvar nu.......
BaseLog och RX skall sättas fast, gas/choke servo brygga, sladdar till höjdroder, tank installation, och motor med tändsystem/killswitch skall monteras permanent.....
- Har jag glömt något ?.... ;)
I slutet av vecka 9, skall allt vara klart för motorstart, flygningen får ju vädret avgöra.
Kom på en sak jag hade glömt......, nämligen att sätta dit skav-skydd på vingarna, detta för att skona kroppen mot nötning :)
Nu är det gjort, på bägge vingarna och där bak blir det framöver, bra ihop-pressnings förmåga på dessa lister.....syns bara lite mellan kropp och vinge, men ej så det stör.
Idag var Pär här och hjälpte mig att både väga och väga in TP, på Krill Yaken.... Vikten utan huv, tändningsbatteri och tank hamnade på 16,9 kg, (skall väga komplett senare med) Tyngdpunkten ligger för närvarande på framtung, vilket är bra...., alltid lättare att flytta bak saker :)
Konstruerade även ett bär-handtag av ett kvast skaft med islagsmuttrar, detta skruvas fast med vingskruvarna, och underlättar betydligt när man skall lyfta flygplanet......Alltså utan vingar, typ in och ut ur bil/bostad.., lite bilder :)
Snyggt Paul !
Nu fattas snart bara svart stripes på den nyare vingen så ser man ingen skillnad :-)
/Rikard
Ja Rikard, har en liten plan där....... :)
Så, då är servona till gas/choke placerade i sin hållare, det blir bra det här........
Ser ut som du inte mättat väven med plast tillräckligt... :D
//Pär
""""Ser ut som du inte mättat väven med plast tillräckligt... :D""""
Hahaha Pär, rooooligt......... :-*
Så då, och det då va......Nu är i princip allt klart, gubbe och placering av tändningsbatt.(samt lite kabel-uppfästning) återstår....
Det som gjorts sen förr är..
Tändsystem och killswicth.
Tank installation med avluftningskringla.
BaseLog och RX installation.
Motorstart.
Mellanlägg mellan motordom och kropp, för mindre slammer.
Baffling.
Målning av baffling.
BILDER.........
Kanon Paul. Bara en sak, bafflingen skall vara svart, så det får du göra om. 8)
Quote from: Kent on 2016-03-07, 15:44:09
Kanon Paul. Bara en sak, bafflingen skall vara svart, så det får du göra om. 8)
;D ;D ;D ;D ;D
Tänk om han någon gång kunde lyssna på vad man säger.....
Kommer att bli kanonbra det här och premiär snart...:)
//Pär
OK ???
För att slippa höra gnäll-gubbarna Kent och Pär från att säga Ujujuj hela sommaren......., så är nu bafflings-färgen ändrad till svart :-*
Satt två tank nipplar från början, nu sitter det endast en, den andra är en dummy........(bild längst ner)
Gubbe... >:( >:( >:(
//Pär
Såja.... då var den efterlängtade premiären avklarad :D, allt gick bra, och första känslan var god.....
Trevligt och varmt väder här i Kalmar idag, och vid min sida stod både Pär och Ronneby/Nybro mannen Kent, som ville få en paus från allt målande..... Som sagt svårt att uttala sig efter första flygningen, man är mest glad att den flyger... men trivdes verkligen med hur den flög, motorn måste snålas in lite, så det sjunger om den, så där som det bara kan göra om ZDZ :)
Kul att se mellan allt tränande... en liten premiär.
Gick ju hur fint som helst Paul.
Framförallt tyst med 3-bld. Tror du kommer gilla den, märktes på ditt lugn.
Kul att även se Kent som alltid vid gott humör bjudandes på småkakor.
När Palle mätte utslag hit och dit var Kents kommentar...
-Upp med skiten, det märker du ändå inte i luften!
En bra dag på fältet för oss alla.
//Pär
Tack Pär för kommentaren, och ja... kul att Kent tittade förbi med.
Jag själv skrev lite innan, fast det inlägget syns på sidan 2, som sista... Några bilder där med.
Titta gärna....... :-*
Lovade ju att väga en gång till, har gjort det med våg som jag själv först stått på, sedan med flygplan/vingar....
Total vikt med halv tank, blev 19 kg.
***SÅLD***
Eller??
Jodå...finns i källaren och väntar på lämplig spis
att placera i nosen.
Kunde inte motstå .. ;D ;D ;D
//Pär
Nu börjar sakerna som ska i att ramla in...
Hämtade motor och prop ikväll så nu tar monteringen fart.
Är inte så mycket att göra så bör bli klar på ett par kvällar.
ZDZ för kraft och tillförlitlighet..;)