IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Byggen => Topic started by: Lonsan on 2016-03-27, 21:41:29

Title: YAK55m 33% Krill Models electric=>4-takt=>2-t :-(
Post by: Lonsan on 2016-03-27, 21:41:29
Återfall...eller ett fall framåt hoppas jag.

Bärgade denna häromdan.
I valet mellan en Moki 5-cyl 180cc och en elmotor jag har liggande ändå så blev det den sistnämnda. :-X

Modellen är 98% ny...hur man nu räknar ut den siffran...de 2%:en består i att roderhornen är inlimmade---men inte riktigt rätt :'( :'(
(det är inte den förre utan troligen den förste ägaren som gjort detta...)

MIN FRÅGA, hur hade ni gjort för att tackla detta makabra misstag??
Se bilder...
På höjdrodern är roderhornen ca 10 mm för långt bak, på skevarna ca 20 mm  :(

Såga av jäms med och sätta in nya på nåt sätt?
Försöka lossa dem med värme+våld?
Tillåta denna absurda assymetri och fixa det mer kurvor i radion?

Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Lonsan on 2016-03-27, 23:36:31
I avvaktan på tips och uppmuntran angående roderhornen så drar vi setupen här:

Skev och höjdservon; 6 x Hitec HSB 9485SH 26kgcm 0.15 s
Sida: 1 x Hitec HSB-9380TH 34kgcm 0.14s
Motor: Plettenberg Predator 25/8 Evo (tidigare tjänstgjort i Krill SU-29 33%)
ESC: YGE 160 HV
Batteri: 2 x SLS 6s12000mAh 20C, vikt 1580 x 2 = 3160 gr.

Det lite extra spännande med denna setup är att LiPona är ovanligt lätta för sin kapacitet.
Förvisso bara 20 C men också drygt 300 gr lättare än 35 C celler.
Formeln "celler x ah/10" = 14.4, vilket är ett riktvärde på minsta kapacitet i förhållande till vikt i kg.
Räknar med att komma en bit under 12 kg för denna kärra.
SU-29 var uträknad till 12945 gr med Predator 30 som jag sedan bytte till Predator 25 Evo.

Diffar;
LiPo -350 gr
ESC -65 gr
Motor -150 gr
Vectorstyrning -120 gr
Sum: -685 gr.

Sen lär YAK55:an i sig vara ca 500 gr lättare än SU-29:an men det får kollas upp.
Tänkbart resultat bir då ca 11 760 gr lätt  8)
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Paul on 2016-03-28, 00:14:04
Kul Pontus, att se dig på forumet igen med nytt bygge, och förhoppningsvis långa komplicerade lösningar, och många svårbegripliga el uträkningar, precis som det var förr i tiden..... :)
Vilken tur att du köpte den, har saknat dig här.
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Lonsan on 2016-03-28, 00:33:23
tack Paul!

vad tror du om dessa som lösning på mitt roderhornsproblem?:


Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Paul on 2016-03-28, 00:36:48
Kan nog fungera Pontus, du är ju duktig på att limma/förankra på ett proffsigt sätt.
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Rikard Levenstam on 2016-03-28, 08:20:51
Hej Pontus !

Kul att se att du bygger och även att du skriver här på forumet.
Gabriel oken ger väl mindre limyta än glasfiber varianten. Och i krill vingarna är det ju distansmaterial, eller balsa som fäste för oken.

Jag hade nog provat först med en digital justering, om oken är limmade med bra epoxy.
Väljer du att fräsa in nya ok, är det nog enklast bredvid de som du då får kapa, förskjuta läget 2mm i sidled... vilket borde vara rimligt enkelt.

/Rikard
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Par A on 2016-03-28, 09:46:34
Quote from: Paul on 2016-03-28,  00:36:48
Kan nog fungera Pontus, du är ju duktig på att limma/förankra på ett proffsigt sätt.

Kan nog fungera.... känns inte riktigt som Pontus.. 8) 8)

Kul att du är tillbaka på forumet Pontus, blir trevligt att följa.
Är den gigantiska hkp:n färdig nu så Imac maskin kan bli klar?

//Pär
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Gullberg on 2016-03-28, 10:39:10
Jag ansluter mig till skaran som önskar "Dr Kalkyl" välkommen tillbaka. Du tillför en dimension till detta Forum.  ;)
Jag hade ju hoppats att modellen skulle förses med Kolm 4-takts "örongodis", he, he  :(
När det gäller roderhornen så skall inte den första byggaren lastas utan i så fall tillverkaren. "Makabert" misstag eller inte men tanken från tillverkaren är att utnyttja möjligheterna i radioutrustningen för att kompensera detta (flitigt debatterat på diverse forum).

// Gullberg
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Lonsan on 2016-03-28, 11:09:02
Jaha, jo jag såg till och med en bild på Krills sida där de sitter på detta sätt. Meeen, har du inte 2 st sånna här Yakar? Hur har du gjort själv?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Gullberg on 2016-03-28, 11:36:55
Quote from: Lonsan on 2016-03-28,  11:09:02
Jaha, jo jag såg till och med en bild på Krills sida där de sitter på detta sätt. Meeen, har du inte 2 st sånna här Yakar? Hur har du gjort själv?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo det stämmer, båda två kompenserar jag med radion och har fungerat för mig i alla fall.
Sålde du den fina Valach motorn? (sorry inte Kolm som jag skrev tidigare)

// Gullberg
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Lonsan on 2016-03-28, 12:05:49
Nej för tusan, den jobbar på i min 3.8 m Columbia 400. Grabben och jag tävlar vem som landar snyggast...


Tjong!
Title: Rodergeometri....
Post by: Lonsan on 2016-03-29, 00:37:00
ojojoj aj, det fick bli en kalkyl på detta med de till synes mal-placerade roderhornen.
Resultat, något förvånande...

Skevroderna


Det som lurar en en hel del är att skevarna är topp-hängda.
Detta ger att centrumlinjen servo---gångjärn lutar rätt kraftigt så servo sitter off-center nedåt i vingen och dessutom på ganska kort avstånd.
Dessutom visar det sig när man räknar runt lite att parallella armar inte alls ger symmetriska utslag när man har korta avstånd.
Bifogade grafer visar en geometri som förvisso inte är fullt kompenserad, detta av två skäl;
1. Ju längre framåt servoarmen kan vara i neutralläge, dest mindre behöver armen gå bakåt och därmed kräva stor slits i vingen.
2. Den något större nedåtvinkeln (-31°) är avsiktlig, då topphängda roder minskar sin yta när de jobbar nedåt.
Jag använder +/- 50° utslag på servot som max, detta ger då 27° upp och (om det behövs) 31° nedåt.
Det var ett tag sedan jag riggade för IMAC, så, är det tillräckligt med dessa utslag på skevarna?
Servoarmlängd i beräkningen: 38 mm

EDIT: Jag vände visst upp och ner på det hela...så det blev mest utslag upp och mindre nedåt. För att få till det så får jag acceptera en viss korrigering
med kurva i radion (eller programmering av servona)...går också upp till 45 mm armar. Ny bild inlagd.

Höjdroder


Höjdroderna är centrumhängda. Servot mitt i stabben. Med "för lång bak"-monterad roderarm känns det
spontant som att man ska kompensera detta med att vinkla bak servoarmen lika mycket i neutralläge.
Återigen överaskar trigonometrin...det krävs en ganska måttlig bakåtvinkel för att uppnå symmetri.
Har räknat på två alternativ, 32 eller 38 mm arm vilket råkar ge just 32° alt 38° max utslag.
Vad ska man satsa på?
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Lonsan on 2016-03-29, 00:45:32
För övrigt så tänker jag fira att jag inte behöver byta roderarmarna med att LACKERA DEM !  :o
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: imacse_peter on 2016-03-29, 19:47:57
Exakt... ???
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Gullberg on 2016-03-30, 21:56:39
Oj! Avancerat.....  ???
Själv satte jag servooket i 90 grader och använde utslagsbegränsningen i radion tills jag hade rätt utslag.
Använde en lämplig vinkelmätningsapp i mobilen, la mobilen mot roderytan, nollade vinkeln och la in rätt antal grader upp respektive ner på rodret och använde "aileron differential" funktionen på skeven.
(Min geometrilärare hade säkert inte gillat det, men det verkar som det fungerar för mig i alla fall)  :-[

// Gullberg   
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Lonsan on 2016-03-31, 01:56:44
Bara matematik...det känns så dåligt med kompromisser av detta slag.
Vi har tillgång till fantastiska servo och radioapparater så toleranserna är stora i hur väl mekanik och geometri behöver utföras. Men varför slösa bort dessa resurser utan eftertanke? Så tänker jag.

Tittar man på annat så är det också lite tröttsamt att en väldigt välutformad och välbyggd kompositmodell levereras med alu-rör och ett grovt tillyxat aluställ. Varför bara cancellera bort flera hekto man mödosamt sparat in på en raffinerad tillverkningsteknik?

Drar man det till sin spets, varför överhuvudtaget kämpa med att konstruera aerodynamiskt välbalanserade modeller och sedan dessutom fintrimma dem otaliga flygpass?

Med dagens teknik får man aerodynamiska missfoster (dvs helikoptrar och multikoptrar) att flyga fantastiskt med hjälp av gyro, accelerometrar, kompasser, GPS, trycksenorer, ultraljudsonar och visionsystem. Och huvuddelen av detta paket får man till priset motsvarande ett mindre antal servoarmar.

Alltså, bara för att få perspektiv...
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Skymic on 2016-03-31, 18:56:25
Hej Pontus!
Trevligt att du är igång
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Rikard Levenstam on 2016-03-31, 21:24:18
Hej Pontus..

Har du tagit i beaktande att servona inte är linjära i sin gång? Dessutom varierar olika servon i hur linjär lika de är... :D

Tycker mina Hitech 7990 med magnetiska encodrar är mer lika varandra än andra servon...

/Rikard
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Lonsan on 2016-03-31, 21:56:58
Nä, det  har jag ju inte för det har jag inga data på...men nu ska jag sluta klaga  :)

Och rapportera att det flödar in komponenter till bygget i ett rasande tempo  8) 8)
Mums!

Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Lonsan on 2016-04-11, 22:42:16
Kläder...

Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Lonsan on 2016-08-14, 16:09:32
Hmm...va ska man göra nu??


Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Paul on 2016-08-14, 22:31:27
Anmäla till tävlingen i hbg, i klassen intermediate......  :)
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: imacse_peter on 2016-08-15, 21:21:15
Riktigt snygg, sån skulle man haft... ;)
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Lonsan on 2016-08-22, 20:39:17
Nu är det nära...
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Eklund on 2016-08-22, 21:13:50
Såg att du är anmäld till tävlingen också. Kul Pontus  :)
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Lonsan on 2016-08-23, 16:38:50
Vill bespara våra ärade gäster från att komma sist i en av klasserna i alla fall...
Skulle kanske ställt upp i Unlimited, lite synd om Felix som ju oundvikligen kommer att komma sist i sin klass på denna tävling :-(
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Lonsan on 2016-08-23, 22:32:09
Premiär avklarad!
Snacka om att man är rostig!
Halvrollar blev 3/4, vertikaler vinglade hejvilt och halvkubaner blev korkskruvar...var det inte nåt med wings level som var lite viktigt när man går in i loopdelar...öhh?

Jag tror jag får jobba ner mina utslag avsevärt men också lugna ner mitt spakande...har flugit mest Columbi400 o på den är det fulla spakrörelser...fikarast, o sen kan man se om det är en sväng på gång...

Tror jag fått till en bra TP i alla fall, gör som den ska i de klassiska testerna.
Kan nog behöva 0,5°-1° mer höger om tricket halva sidrodertrimmet är sant.
Kärran drog vansinnigt mycket mot stället, hade för mig att YAK55 var relativt neutral på denna led?
Får läsa på lite, ska ju gå att fixa utan mix..
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Skymic on 2016-09-02, 06:23:14
Grattis till premiären?
Blev det någon film?
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Lonsan on 2016-09-03, 07:45:38
Tack, ingen film, det är en kompositkärra...flyger som ett strykjärn, nu med 0.5° ökad anfallsvinkel.
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric
Post by: Lonsan on 2017-07-03, 17:49:55
Dokumenterar härmed att kärran drar ca 155 A på fullgas i luften, både rakt fram och rakt upp...(kan tyckas märkligt)
Ger alltså ett uttag på ca 6,8 kW. 523 W/kg.
Title: Förvandling!
Post by: Lonsan on 2017-10-08, 18:27:11
Tagit några steg mot 4-takts-konvertering.
Svante ska flyga denna nästa år (såvida inte jag tycker den blir bättre än min nya kärra ;D, då snor jag tillbaks den)

Då förgaseriet sitter lite knasigt på en Valach/Fiala 120cc så kommer det att krävas en hel del
håltagning i firewall så vi lade på ett lager kol idag för att kompensera för detta.

Vi har också gjutit en ny kolfiberflärp till sporrhjulet, den befinner sig i press i frigolitklossen med svart tejp uppe i mitten av bilden...

Title: Ny sporrfjäder!
Post by: Lonsan on 2017-10-10, 19:41:28
Blev riktigt bra, använde en strumpa som jag fyllde med roving, kanske 30 st. Toppade med kolfiberband.
Title: Nosvikt installerad!
Post by: Lonsan on 2017-10-19, 21:41:36
Blev några hål i kåpan för ventilkåporna.
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2017-10-22, 21:55:53
Väldigt mycket ovana moment när det ska sättas brum-brumm i ett plaströr med vingar.
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Par A on 2017-10-22, 22:37:23
Blir häftigt att se... Men är det så dålig passform
att du behöver vasselin Lonsan?.. :D :D :D

//Pär
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2017-10-22, 23:02:02
Vaselinet är en hörnsten i mitt modellbyggande.
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2017-10-28, 21:57:46
Luftning klar.
Va för nån slang har ni till clunk, det står Tygon på den men stel som en ostkant.
Hål gjort för avgasutsläpp.
Undrar om det kommer att grisa in i de befintliga lufthålen långt bak?
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Mikael_Ingemarson on 2017-10-29, 08:59:15
DuBros tygonslang brukar hålla sig mjuk länge.
Man kan också använda neoprenslang men den brukar man behöva byta oftare.
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2017-10-29, 18:24:22
Forskat i slangfrågan. Det är Viton som gäller. Finns hos Toni Clark tydligen.
Tål modern fuskbensin med etanol i.
Snickrat vagga till bludderdämparen idag.
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Par A on 2017-10-29, 22:00:03
Brukar ej ha hel slang i klunken... Delar av det i mitten med ett mässingsrör
3w brukar rekommendera det i sina anvisngar på tankar
//Pär
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Mikael_Ingemarson on 2017-10-30, 06:54:41
Ja Viton dök upp när jag googlade också.
Jag själv kör med Tygon.
Rör i mitten på slangen är bra om man har en längre smal tank.
Är tanken kort och tjock ser jag inte samma nytta.
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2017-10-30, 21:42:36
Då har det blivit en tankhylla CARF-style. Tanken är bara 500cc.
Kämpat med krökar och flexslang idag också. Bifogar lite bilder på krökeriet.
Hur tycker ni jag ska baffla? Lite bekymrad för att avgaskröken sitter lite i
lä, undrar om den kommer att bli för varm eller att den kommer att
bränna i motorkåpan. Ny konstiga saker för mig att ta hänsyn till...
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2017-11-12, 20:20:38
Fäste för gasservo och en bild på färdigjusterat avgassystem klart för hårdlödning.
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2017-11-12, 22:58:23
Har gjort nio (9) hål idag.
Baffling finjusterad och träklar, ska få ett lager 50gr glas o sen målas.
Gasservot på plats också.
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Mikael_Ingemarson on 2017-11-13, 17:01:23
Gasservo, :) det är fina grejer de. ;)
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2017-11-13, 23:06:15
Satsade på ett vattentätt (WP) gasservo...för att det är blått...och långsamt, borde dra mindre ström då.
Nu är krökarna hårdlödade också.
Börjar inse att aerobatic och IMAC är en retro/oldtimer gren
med de flesta (i alla fall bästa  ;)) förebilderna från sent 1900-tal
så det är bäst att passa på att göra dem autentiska med tidsenlig drivteknik så länge
det är möjligt. :-0
Det har ju inte dykt upp några elektriska fullskaligt-aerobatic plan än.
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Edge540 on 2017-11-14, 23:38:32
Jo, det finns en eldriven fullskala Extra... ;)
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2017-11-15, 17:57:15
Aha! Är den aerobatiskt kompetent?
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2017-11-15, 18:04:32
Oj...det är den...jipiee, då kan jag bygga en elkärra igen :-)
https://www.flyer.co.uk/extras-electric-aerobatic-330/
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2017-11-16, 21:36:17
Tusan attans...här spenderar man en hel säsong med att träna o trimma, sen sliter man ur 5,5 kg
elektrisk drivlina UTAN att notera var man har tyngdpunkten :'( :'(
Har stoppat i all utrustning idag för att avgöra var jag ska lägga Rx o tändacke...aaargh!
Med normal placering är TP flera centimeter framför röret, Krills byggbrskrivning säger mitt i röret
men det vet jag att jag INTE hade...suck. Det lutar mot
att ackarna måste en bra bit bak i kroppen, vi snackar BAKOM vingens bakkant ???
Jag TROR att jag hade TP i framkant av röret, nån som känner igen detta?

/ur balans...
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: paho on 2017-11-18, 12:20:47
Quote from: Lonsan on 2017-11-16,  21:36:17
Tusan attans...här spenderar man en hel säsong med att träna o trimma, sen sliter man ur 5,5 kg
elektrisk drivlina UTAN att notera var man har tyngdpunkten :'( :'(
Har stoppat i all utrustning idag för att avgöra var jag ska lägga Rx o tändacke...aaargh!
Med normal placering är TP flera centimeter framför röret, Krills byggbrskrivning säger mitt i röret
men det vet jag att jag INTE hade...suck. Det lutar mot
att ackarna måste en bra bit bak i kroppen, vi snackar BAKOM vingens bakkant ???
Jag TROR att jag hade TP i framkant av röret, nån som känner igen detta?

/ur balans...
Förstår dig, i vintras skulle jag rensa bland mina modellminnen i radion och råkade ta bort mitt Extra 330-modellminne. Ett år av trimning försvann på mindre än 10 sekunder [emoji45]

MVH
Patric Holmström

Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2017-11-20, 17:50:46
Nu är det väldigt nära, bara Rx strömförsörjning som ska lödas o donas lite med
Om vi direktpluggar en acke i mottagaren skulle vi kunna flyga nu. :-)
(Ja, det är en träsnurra  ::))
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2017-11-26, 23:38:05
Motor provstartad på gatarageuppfarten.
Fick lite sista strul med Rx strömförsörjningen, de inköpta ideal diodern fungerade inte
i praktiken. Fick underspänninhslarm hela tiden. Tror helt enkelt de är för långsamma i vändningarna.
Egentligen avsedda för solcellsanläggningar. När det växlade mellan batterierna blev det nog korta matningsavbrott. Jag skippade lösningen och satte in robust beprövad passiv lösning från Columbian.
Kärran är härmed flygklar.
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2018-04-08, 23:49:24
Nypremiär!
Blev 4 starter idag, video med muller kommer. Bilden från lastningen.
Kan konstaterar att 4t funkar  8)
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Mikael_Ingemarson on 2018-04-09, 16:06:29
Grattis ;D
Då ligger jag efter nu.  >:(
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2018-04-09, 23:20:11
Nejdå, detta var Krill Yak55:an jag flög i somras men med en Valach 120cc.
Det andra bygget, min SU-31 med Fiala 140cc har fortfarande lite småpyssel kvar :-)
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2018-04-14, 16:03:06
Vedde-å
https://youtu.be/TsFy2W8u0gk (https://youtu.be/TsFy2W8u0gk)
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Par A on 2018-04-15, 12:38:08
 Härligt att se... Läcker maskin och hela familjen är med :)

//Pär
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt => 2t :-0 !!?
Post by: Lonsan on 2018-09-22, 19:16:32
Jaha så nu får det bli en DA100L i denna då "the Swant" behöver mer pow för nästa års bravader.

Behöver ett tips om lösning av headers.
Har köpt krökar i överlängd plus flänsar. Detta ska kapas till, bankas fyrkantigt och lödas.
Omkretsen på diameter 25 rören är betydligt större än
omkretsen på det rektangulära hålet på avgasflänsarna.
Min fråga är om man ska slipa upp dessa rektangulära hål, helt eller delvis, för att få en större lödyta
eller om det räcker att bara ställa röret (givetvis tillformar till rektangulär form) på flänsens yta
och sen bara löda en käl så att säga.
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2018-09-24, 16:30:07
Inga tips?
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Mikael_Ingemarson on 2018-09-24, 18:35:30
Tja om man använder MTW knuckle headers så är flänsen redan lödd.  ;D
Som av en händelse har jag sådana på lager, så det är bara att köpa sig ur krisen igen.
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2018-09-24, 19:05:47
Jamen hejsan...har delar och är ganska händig på att löda. Så tänkte inte köpa nåt mer.
Men ingen erfarenhet av om det blir starkt nog utan överlapp så att säga.
Ingen som provat eller spanat in hur färdiga är gjorda?
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Gullberg on 2018-09-25, 12:04:30
Quote from: Lonsan on 2018-09-24,  19:05:47
Jamen hejsan...har delar och är ganska händig på att löda. Så tänkte inte köpa nåt mer.
Men ingen erfarenhet av om det blir starkt nog utan överlapp så att säga.
Ingen som provat eller spanat in hur färdiga är gjorda?
Om jag inte kommer ihåg alldeles fel så står mina rör bara direkt plant mot flänsen.

//Gullberg
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Mikael_Ingemarson on 2018-09-25, 16:54:00
Jag tror också Gullberg har rätt.
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2018-09-25, 20:59:22
Tackar för det, förenklar avsevärt. Tror också att det bör hålla bra, det är ju framförallt väldigt grova rör till 2-takt.
Rören ut från mina 4-tajtare är bara 18 mm ytter men de sitter instoppade i flänsen.
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Par A on 2018-09-26, 10:38:25
Hej

Har också bara ställt mina mot flänsen de gånger jag lött.
//Pär
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Lonsan on 2018-10-04, 23:25:44
Ny fråga. 10 mm axeln på DA100 kommer inte att nå igenom proppen när jag lägger till en spinner.
Alltså inget som centrerar proppellerbrickan riktigt.
Har någon råkat ut för detta och isåfall, krävs det nån åtgärd?
Title: SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
Post by: Kent on 2018-10-06, 14:54:36
Är inte axeln gängad. Går kanske att skruva in något där som "förlänger" axeln.