IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Utrustning => Topic started by: Eklund on 2016-10-05, 15:50:59

Title: DA120 eller GP123
Post by: Eklund on 2016-10-05, 15:50:59
Nu har min DA120 fått sin sista chans och det är dax för en ny till H9-Extran.
Tänkte först köpa en ZDZ140, men dom kommer tyvär inte förens till våren och jag vill inte vänta tills nästa säsong drar igång.

Har letet runt lite och har egentligen två som det verkar vettiga alternativ just nu.
1. En ny DA120 = 1368 Euro hos Toni Clark. http://www.toni-clark.com/english/frames_e/da120frm.htm (http://www.toni-clark.com/english/frames_e/da120frm.htm)
2. En GP123 = 869 Euro hos gb-jets.  http://www.gb-jets.com/boutique/moteurs-et-turbines/moteurs-gp/moteur-2t-gp-engines-123-v3.php (http://www.gb-jets.com/boutique/moteurs-et-turbines/moteurs-gp/moteur-2t-gp-engines-123-v3.php)

Finns det någon här som har erfarenhet av en GP123? Skilljer ju 500 Euro och för det får jag ju nästan nya servon runt om i modellen (ja fattas lite, men ändå).
Har surfat runt lite på GP123 och några har haft lite svårstartade motorer, men det har varit tändsystemsproblem i  de flesta fall. Någon har klagat på hög tomgång. Prestandan verkar det inte vara något fel på.
Kan ju inte säga att jag personligen har så speciellt bra erfarenhet av DA120, men funkar ju bra för det flesta.

--Per

Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Paul on 2016-10-05, 17:56:30
Du kan ju även köpa ZDZ 112, då har du reservcylindrar till eller från din ZDZ 224 :)
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Eklund on 2016-10-05, 19:12:04
Den är lite för klen + att det blir mycket mer att göra om.

Har även kikat på 3w110 rödtopp, men den tillför inget mer än da120 än vikt + mer ombyggnad den med som jag ser det.  Möjligen att dom har jämnare kvalité men jag tycker att dom strular dom med som allt annat kan göra.

Da120 är ju bara att bulta fast. Min nuvarande har strulat
Gp123 är 5.000 billigare. Tillförlitlig?
Zdz lite för klen men går bra.  Skapligt pris.
3w ca 500g tyngre och lägre effekt ??? Dyrare?
Zdz140 kommer först till våren och vågar inte vänta på den

Många parametrar som vanligt  8)
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: paho on 2016-10-05, 19:15:57
Tycker du ska vänta tills våren, då får du det du vill ha. Ha tålamod min vän...

MVH
Patric Holmström

Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Eklund on 2016-10-05, 19:41:37
Ja, långsiktigt är det väl smartaste lösningen.

Kom på ett par alternativ till
Zdz90 med pipa. Borde gå om jag flyttar fram sidroderservot.
Zdz112 med pipor. Då räcker nog kraften
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Gullberg on 2016-10-05, 20:27:41
Hej Per,
Vad är problemet med din DA-120?
Om du inte kan lösa det, varför inte skicka den till Gerhard på Toni Clark för service?
Min DA-120 har alltid gått som en klocka. En av de absolut vanligaste motorerna bland 1000 tals piloter på Joe Nall när jag var där både 2009 och 2012.

// Gullberg
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Eklund on 2016-10-05, 20:58:16
Den har varit hos Toni Clark. Hjälpte inte ett skit.

Har inte gått riktigt bra på tomgång någon gång sedan jag köpte den och nu är den svårstartad och kan dö vid tomgång på kanske knappa 2000rpm när den blir ljummen/varm.
Har helt enkelt fått nog oavsett vad som är fel. Måste ha en träningsmaskin/reservmaskin jag kan flyga med i Jönköping nästa år.
Jag vet att de flesta DA120 går mycket bra, om än lite hårt med en del vibrationer på låga varv. Tyvärr hjälper inte det min motor.
Det började trilskas på allvar i Kalmar förra året då jag fick avstå det okända programmet. Har inte gått bra sedan dess egentligen. Har bytt förgasare, tändsystem och stift utan framgång.

--Per
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Gullberg on 2016-10-05, 21:14:26
Quote from: Eklund on 2016-10-05,  20:58:16
Den har varit hos Toni Clark. Hjälpte inte ett skit.

Har inte gått riktigt bra på tomgång någon gång sedan jag köpte den och nu är den svårstartad och kan dö vid tomgång på kanske knappa 2000rpm när den blir ljummen/varm.
Har helt enkelt fått nog oavsett vad som är fel. Måste ha en träningsmaskin/reservmaskin jag kan flyga med i Jönköping nästa år.
Jag vet att de flesta DA120 går mycket bra, om än lite hårt med en del vibrationer på låga varv. Tyvärr hjälper inte det min motor.
Det började trilskas på allvar i Kalmar förra året då jag fick avstå det okända programmet. Har inte gått bra sedan dess egentligen. Har bytt förgasare, tändsystem och stift utan framgång.

--Per
Oj! Ja det var ju mycket du bytt utan framgång, trist!
Tycker det låter märkligt, Gerhard & Co brukar inte släppa ifrån sig grejerna om de inte fungerar som de ska......
Nåväl då är det väl bara till att investera sig ur dina bekymmer.  ;)

// Gullberg
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Lonsan on 2016-10-05, 22:13:51
Sitter motorn fast ordentligt i maskinen...överdrivet lättade motorer behöver något att ta tag i liksom för att funka.
Prova att skruva fast den stenhårt i något kollosalt tungt o stabilt (ånglok, urberget etc).
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Eklund on 2016-10-05, 23:18:52
Skulle man kunna göra. Har även börjat på ett insprutningssystem till den, men tiden räcker inte riktigt till :)
Kommer nog spara motorn för att se om jag kan göra färdigt insprutningen, mest för skoj skull. Blir dock en ny motor till nästa säsong.

Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Edge540 on 2016-10-06, 03:16:13
Det finns färdiga fina insprutningssystem
att köpa. Vi såg ett system demoflygas och
även användas på tävlingen i Italien.
Jörgen Svensson kollade närmare på det, och
tog med sig en reklamlapp hem. Tala med honom
om det verkar intressant.....
:)
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Eklund on 2016-10-06, 09:02:12
Grejen med inspruta var just att bygga själv. Annars är det nog inte ekonomiskt försvarbart.

Får nog omvärdera en 3W110 cs lite. Den kan nog tillföra en hel del trots allt.
Denna kombo verkar vara svårslagen idag vad det gäller kraft, trottelsvar och lite vibrationer!
https://www.youtube.com/watch?v=ynSS1R7EBzo (https://www.youtube.com/watch?v=ynSS1R7EBzo)
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Par A on 2016-10-06, 09:54:30

ZDZ 90 med pipa har jag sett en gång. Mikael I hade monterat en sådan i en Pilot RC S-bach 107"...... den var ballistisk.. :D :D :D
Han vann dessutom tävlingen i Intermediate tror jag.

En ZDZ 140 i samma flygplan vore en intressant combo, även om jag är fullt nöjd med DA 100, Muller 27X12 2bl.
ZDZ 112 verkar många var nöjd med och lämnar tillräckligt med kraft utan pipor.

//Pär
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Eklund on 2016-10-06, 12:00:30
Jo då, den S-bachen har jag testat  :) Min första tävling  :o :o :o

ZDZ112 är dock för klen anser jag. Är det vindstilla funkar det nog, men inte om det blåser.
Jag vill investera lite mer långsiktigt och vill att det skall funka att köra advanced med uppsättningen!
Några tusenlappar extra gör inget utslaget på livslängden!

--Per
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Aeroparts on 2016-10-06, 19:10:47
Häng i en MVVS 116 NP med pipor så behöver du inte fundera mer på kraft, ok den är tyngre men det orkar den med.
/ Lennart
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Eklund on 2016-10-06, 21:03:14
Blir nog ingen MVVS. Har nästan bestämt mig nu för 3W110 cs.
Vad som verkligen tilltalar är att den är väldigt vibrationsfri och att den trottlar fantastiskt fint + att den har bra vrid. Dess utom blir det lätt att få tag på lite reservdelar tack vare Micke Scander som kommer lagerföra en del. Funderar som bäst på om man skall köra den på kanister eller pipor.

Tänker även kasta ut tändacken och köra på en http://www.tech-aero.net/ultra-ibec (http://www.tech-aero.net/ultra-ibec) som jag har i CARF-extran. Det + att jag slipper lite extra vikt i form av en platta för ackarna i fram gör att maskinen med en 3W bara ökar med runt 200g.

Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Lonsan on 2016-10-06, 23:32:41
Varför inte en Valach140?
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Eklund on 2016-10-07, 08:16:22
Den var ju en het kandidat länge, men färgen på cylindrarna på 3W's cs motor plockar upp det röda som finns på min modell på ett så fint sätt så därför är den mest attraktiv för stunden  ;)
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Lonsan on 2016-10-07, 20:30:39
Öhh...använder du nagellack på hjullåporna oxå?
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Eklund on 2016-10-07, 20:44:42
Nej, jag kör utan hjulkåpor.

Skämt å sido så som du kanske såg tidigare i tråden vill jag ha en motor som har ordentligt drag och som går att använda upp i advanced, och Valach 140 är inte där.
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Lonsan on 2016-10-13, 01:46:55
Hmm, känns som en 140cc 4-takt borde kunna motsvara 110cc 2-takt?
Valach 140 drar ju snurror motsvarande vad en 170-200cc 2-takt brukar trivas med...
Prova :-)
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Eklund on 2016-10-13, 13:17:07
Samma snurror men till lägre varv.
Den väger också 4.4 kg, 1,2 kg mer än 3w som är relativt tung för att vara 2-taktare.
3w är beställd nu. 4-taktare vore trevligt, men tyvärr inte för en maskin avsedd för tävling i IMAC. :)
--Per
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Lonsan on 2016-10-13, 21:21:42
Jaja, samma snurror som 170-200 cc och lägre varv, men vi jämför ju med en 110 cc...
Viktskillnaden blir mindre i praktiken, lättare avgassystem och halva mängden soppa.
Jag flyger 4 långa rundor, dvs nästan en timme på en tankning.
Tanken är på 750 cc varav drygt 500 cc går åt. Valach 120 med 3-bladig 27x14.
En 500cc tank är alltså mer än tillräckligt för en 140 4-t om man orkar tanka i alla fall varannan flight...

Jag blir väl tvungen att prova själv då.
Men lite tråkigt att sätta den i en Krill Yak, den rymms inte riktigt i kåpan.
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Rikard Levenstam on 2016-10-14, 09:41:56
Trevlig läsning här ;-)  Gillar ju också röda motorer....
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Lonsan on 2016-10-14, 19:18:45
Om färgen är viktig så finns det ju lösningar  :P
(Ursäkta trådkapet men det finns ju inte så mycket kul att göra i dessa mörka tider...)
Title: SV: DA120 eller GP123
Post by: Eklund on 2016-10-14, 23:13:36
Helt ok Pontus!
Grundfrågan är ju överspelad nu när motor är beställd, så det är bara att kapa på :) :) :)