Hej
Som inte så kunnig i vara sig F3A eller IMAC så undrar jag över vad skillnaden i manövrar och hur man tänker när man väljer manövrar är mellan de två tävlingsformerna?
K värdes beräkningen verkar olika?
Var i svårighetsgrad placerar sig F3A Nordic, F3A och F3A final om man skulle klassa dem i IMAC skalan Basic,...., Unlimited?
Min gissning är att intermediate någorlunda svarar på F3A men att F3A har fler manövrar och därmed svårare.
/OlleG
Hej Olle
Detta var ingen lätt fråga att svara på.
Jag hoppas dock att jag lyckats få allting någotsånär rätt i dessa rader.
IMACs flygprogram bestäms av en sekvenskommité och bygger på Arestikatalogen som IAC fullskala aerobatic använder.
Koefficienterna finns med i arestikatalogen.
Uppdelningen i fem klasser är gjord så att svårighetgraden och typen av manövrar stegras.
Basic: Innehåller bara grundmanövrar som looping, roll, halvkubaner, hammerhead, spinn
Sportsman: tillkommer momentrollar, buntar och positiv kvickroll ett varv.
Intermediate: tillkommer negativ kvickroll ett varv, länkade rollar i olika riktning (opposite), rollande sväng 90gr, mer negativ flygning
Advanced: tillkommer delar av kvickroll positiv och negativ, även typ 1 1/2 kvickroll, rollande sväng 270gr,ännu mer negativ flygning
Unlimited: rollande sväng ett varv, och ytterligare höjd svårighetsgrad på all annat.
Här är mitt förslag (som naturligtvis kan vara individuellt) på motsvarighet i F3A programmen.
F3A-sport=Basic
F3A-nordic=Sportsman eller möjligtvis något svårare.
F3A=Intermediate
F3A-final=Mellan Advanced och Unlimited med dragning åt Unlimited
Tack för svaret.
/OlleG