Hei. Kan man si noe generelt om sidetrekk på motor når en skifter fra 2 til 3 bladers propell? Forutsetninger for svaret er kanskje at man tar ut like mye effekt fra motoren.
Forsøker å "gjette" hvor mye høyretrekk jeg trenger på min nye Xtra så jeg treffer best mulig.
Mvh Eivind
Ok. Ikke det nei ..
Hej Eivind
Ursäkta att det är dåligt med svar på din fråga.
Jag själv upplever ingen skillnad om jag byter mellan två eller trebladig propeller.
Men jag flyger ju mest trebladigt.
Jag kan kolla med min propellerleverantör om hans åsikt och återkomma till dig.
//Mikael
Håller med, har inte märkt någon skillnad mellan 2 och 3-bladig propp.
MVH
Patric Holmström
Jag har märkt att där är fler blad på 3-bladiga än 2-bladiga, måste vara snabbare undan med handen vid motorstart. Med ökad högerriktning får man bort handen ur propellerdisken något snabbare... :-D
Quote from: Lonsan on 2017-03-25, 15:00:06
Jag har märkt att där är fler blad på 3-bladiga än 2-bladiga, måste vara snabbare undan med handen vid motorstart. Med ökad högerriktning får man bort handen ur propellerdisken något snabbare... :-D
?? vid elflyg?? ;) Skål :) Sedan finns det alternativa startmetoder
https://www.youtube.com/watch?v=EqgWGithj7c
Det enda jag kommer ihåg på min CAP 232 var att mixning sida/höj/skev blev olika när jag bytte från 2 till 3 bladig.
Hej Eivind
Enligt min propellerleverantör så brukar det behövas något mer högerriktning vid trebladigt än tvåbladigt.