IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Byggen => Topic started by: OlleL on 2017-04-14, 22:37:04

Title: Winnermodel MX2 94
Post by: OlleL on 2017-04-14, 22:37:04
Hej, efter att förra säsongen i Luleå hos Mlhobby fått testa en Winnermodel MX2 94 blev valet av en av mina nya maskiner för denna säsong inte så svårt.

Denna maskin är tänkt att byggas som en Freestyle/Imac modell. Tanken är att bygga denna maskin identiskt med min andra för att få så jämförbara flygegenskaper som möjligt. Jag kommer i denna maskin köra Savöx-servon, efter att ha flugit Savöx några säsonger med ett mycket gott resultat blev valet inte heller här särskilt svårt, i denna maskin kommer de nya Savöx SB-2290SG servona att testas.

Setup
Servo: 6st Savöx SB-2290SG
Motor: Eme 70
Dämpare: MTW TDH 110
Mottagare: Futaba 7008
Prop: Falcon 24x9
Strömförsörjning: Dualsky VR Pro Duo 15amp
Batterier: Dualsky


Maskinen kom för en vecka sedan och tanken är att dra igång bygget snarast.
(http://forumbilder.se/G820D/20170407-142832.jpg)
(http://forumbilder.se/G820D/20170407-143425.jpg)
(http://forumbilder.se/G820E/20170407-143719.jpg)
(http://forumbilder.se/G820E/20170407-143942.jpg)
(http://forumbilder.se/G820E/20170407-152135.jpg)
Denna maskin har en otroligt fin finish med oracover, fina tillbehör, bra byggd med hög kvalitet. Efter att flugit och testat min andra MX2 kan jag precis som alla andra intyga att denna maskin flyger otroligt fint, i både precisions flygning och Freestyle. Detta är enligt mig en av de absolut bästa allround maskinerna för både Freestyle och Imac.


(http://forumbilder.se/G820E/20170407-145349.jpg)
Skevroder och höjdroder gångjärnen är limmade från fabrik, vilket spara tid. Sidrodret kommer även byggas om till löstagbart för att underlätta transport.


(http://forumbilder.se/G820E/20170407-145518.jpg)
Även lackningen av motorkåpa och hjulkåpor är utförd med högsta kvalitet.


(http://forumbilder.se/G820E/20170407-151441.jpg)
(http://forumbilder.se/G820E/20170407-150242.jpg)
Hög kvalitetstank medföljer.

Med vänliga hälsingar Olle Lövborg
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: Edge540 on 2017-04-14, 22:52:37
Härligt Olle!!
Det ska bli roligt och intressant att följa din byggtråd!!
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: paho on 2017-04-14, 22:58:20
Snyggt Olle, hoppas du hinner få den färdig snart så vi får se den på någon tävling i år

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: Mikael_Ingemarson on 2017-04-15, 09:32:56
Hej Olle
Ser riktigt fint ut, och schysst färgschema.
Jag själv har sneglat på Savöx SB-2290SG, men det är nog dem du menar också?
Känns som en riktigt grym spec på dem.

Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: OlleL on 2017-04-15, 10:32:59
Hej Mikael!
Ja, det är Savöx SB-2290SG jag menar :)
Jag har testat dessa servon lite grann i min andra MX2 94. Savöx nya Monster serie innehållande Savöx SB-2290SG och SB-2292SG är mycket starka och snabba med mycket hög upplösning, bra känsla och mjuk gång. Dessa servon har även 3 kullager vilket Savöx är bland de absolut första på marknaden med att ha, vilket medför en bättre känsla med mindre glapp. Samtidigt har dessa servon ett mycket bra pris jämförelsevis med andra servon på marknaden. Jag har testat många olika Savöx servon och alla har haft mycket hög kvalitet viket gjorde att jag valde att använda Savöx även i denna maskin för att få en så pålitlig setup som möjligt.
http://mlhobby.com/bil-bat-racing/servon/savox-sb-2290sg-monster-brushless-7-4v-50kg-81gram/ (http://mlhobby.com/bil-bat-racing/servon/savox-sb-2290sg-monster-brushless-7-4v-50kg-81gram/)
//Olle
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: OlleL on 2017-04-15, 19:43:57
Idag påbörjades monteringen av denna fantastiska skapelse. Efter att ha packat upp allt påbörjades bygget med att få på landningsstället för att lättare kunna arbeta med maskinen när den står på egna ben.

(http://www.forumbilder.se/G823F/20170408-202547.jpg)
(http://www.forumbilder.se/G823F/20170409-103304.jpg)
För att smidigare kunna ta bort landningsstället för transport har jag valt att använda islagsmuttrar.

(http://www.forumbilder.se/G823F/20170409-110812.jpg)
(http://www.forumbilder.se/G823F/20170409-220725.jpg)
(http://www.forumbilder.se/G823F/20170409-220759.jpg)
Landstället, hjul och sporrhjulet på plats.

Detta var tyvärr allt som hanns med under dagen mellan påskmaten.
Glad påsk alla Imac flygare!
//Olle
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: Lonsan on 2017-04-15, 23:23:24
Snygg kärra, ovanlig storlek (?) 94 tum.
Vad är eme 70 för sorts motor?
Tanken ser jätte-liten ut, synvilla?
Hjulkåpor?
Stor öppning i kroppen, praktiskt när du ska
byta till eldrift igen ;-)
6 st 50kg(!) servo...ska du ha dubbla till sidan eller
kör du 50kg till trothle också? :-0



Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: OlleL on 2017-04-15, 23:51:29
Hej Pontus!

Joo 94 tum är en lite annorlunda storlek, dock är det enligt mig en bra storlek då den är större än en vanlig 50-60cc maskin, vilket medför att den får gämförbara flygegenskaper med en 100cc men är lättare att transportera.

Eme 70 är en 2 cylindrig 2 takts motor ;) Mlhobby säljer och tar in dessa i Sverige. Jag har flugit Eme i 2 år, de har fungerat hel felfritt, med bra styrka och till ett bra pris. http://mlhobby.com/bensinmotor-elstart-tillbehor/bensinmotor/eme-70cc-twin-tandsystem-6-12v/ (http://mlhobby.com/bensinmotor-elstart-tillbehor/bensinmotor/eme-70cc-twin-tandsystem-6-12v/)

Tanken är 7,5 dl vilket borde räcka för Imac och freestyle, vill hålla ner vikten så mycket som möjligt på denna maskin vilket den har goda förutsättningar för då den är ganska lätt.

Hjulkåpor men fin finish medföljer givetvis precis som alla andra tillbehör.
(http://www.forumbilder.se/G823J/20170407-143753.jpg)



Joo den är stor i kroppen, den är designad för att kunna flygas med både el och bensin.

Ska bara ha 1 servo på sidrodret. Tanken var att köra 50kg på gasen också då jag vet att dessa servon fungerar mycket bra och har väldigt lite glapp och bra gång. Men eventuellt sätter jag dit Savöx SB-2292SG istället vilket är samma servo men med andra drev, 31kg och 0.07sec/60°.  http://mlhobby.com/servo-servoarm-kabel/servon/savox-sb-2292sg-monster-brushless-7-4v-31kg-81gram/ (http://mlhobby.com/servo-servoarm-kabel/servon/savox-sb-2292sg-monster-brushless-7-4v-31kg-81gram/)
//Olle
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: Lonsan on 2017-04-16, 22:35:45
Klart intressanta servo, kände inte till dem. Har hittills alltid tyckt att Savöx varit ett "varken eller" fabrikat utan några speciellt intressanta förhållanden mellan pris, egenskaper eller "image".
Men nu blir man ju lite fascinerad :-)
Hur är de gällande ljudnivå, strömförbrukning och tendenser till självsvängning vid stora roder?
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: OlleL on 2017-04-17, 08:29:04
Hej Pontus!
Kul att du blev intresserad av Savöx. Savöx borstlösa servon verkar ha relativt låg strömförbrukning. Har själv inte mätt men har hör att dessa Monster servon som är borstlösa har låg strömförbrukning i förhållande till sin styrka.

Jag har inte märkt av några tendenser till självsvängningar på några roder eller hört om någon som haft problem med det. Savöx har fina potentiometrar med suverän centrering och precision och starka motorer vilket gör att självsvängningar inte uppstår.

Dessa Savöx SB-2290SG är självklart digitala servon vilket gör att det finns ett litet ljud. De flesta digitala servona låter lite grann, även dessa Savöx. Tycker dock inte att det är mer än några andra och inte heller något jag har stört mig på personligen.

//Olle
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: OlleL on 2017-04-18, 18:59:11
Efter en tur till flygfältet under gårdagen fick jag även lite byggt på 94:an.
Jag hann limma dit alla roderhorn på sin plats, jag hann också påbörja limningen av gångjärnen till det löstagbara sidrodret.

(http://forumbilder.se/G82CQ/20170407-185517.jpg)
Jag började med att rugga upp ytan på roderhornen för att få bättre fästa för limmet.

(http://forumbilder.se/G82CQ/20170408-092449.jpg)
Alla roderhorn på plats och limmade, har även tagit bort skruvarna som satt i hålen tills limmet torkat för att få de båda roderhornen parallellt med varandra.

Jag påbörjade limmningen av det löstagbara sidrodret med att klippa av sprinten i gångjärns leden.
(http://forumbilder.se/G82CQ/20170407-214437.jpg)
(http://forumbilder.se/G82CQ/20170407-214635.jpg)

(http://forumbilder.se/G82CQ/20170408-200845.jpg)
Limmade som vanligt dit gångjärnen med epoxy med hjälp av en pinne genom gångjärnscentrum på alla gångjärn för att få de rakt.
//Olle
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: Lonsan on 2017-04-20, 18:31:44
Har du limmar roderhorn på sidoroder utan att räkna på lin-geometrin ;-). ?
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: OlleL on 2017-04-20, 20:51:01
Idag blev det lite byggt på 94:an igen. Ja Pontus det har jag ;), på denna maskin sitter sidroderservot monterat i bakkroppen med stötstång :).
Idag kom stabbarna på plats, gångjärnen är limmade vilket sparar mycket tid.
(http://forumbilder.se/G82J4/20170411-143019.jpg)
(http://forumbilder.se/G82J4/20170411-143040.jpg)


Idag fick jag även alla linka fastskruvade i roderhornen.
(http://forumbilder.se/G82J4/20170410-161143.jpg)
//Olle
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: Lonsan on 2017-04-21, 20:12:33
Aha, inga linor, det förenklar ju den biten.
Lite taskigare mot servot men du har ju servopower så det räcker och blir över :-)
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: OlleL on 2017-04-21, 23:14:53
Joo kanske inte lika snällt men servot orkar 50kg och är av mycket hög kvalitet, både motor, drev och elektronik så det är nog inga problem.
//Olle
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: OlleL on 2017-04-27, 22:04:43
Nu har jag fått lite byggt på 94:an igen!

Jag har lagt ett lager glasfiberväv på motorboxen på båda sidorna och i kanistertunneln där tanken är fäst, detta är overkill då både motorboxen och tankinfästningen är mycket bra byggt men känns ändå bättre vid hård freestyle flygning.
(http://forumbilder.se/G8391/20170421-151628.jpg)
Jag bytte ut skruvarna som håller vinkeljärnen i motorboxen från M3 till M4.
(http://forumbilder.se/G8391/20170421-151656.jpg)


Jag satte dit extra plankning på två ställen i kroppen för att enkelt kunna montera tanklock, strömbrytare samt lampa för killswitch.
(http://forumbilder.se/G8391/20170421-151733.jpg)


Träet runt tanken laminerades för att skydda mot bensin.
(http://forumbilder.se/G8391/20170421-151746.jpg)


Även Savöx 2292 servo kom på plats som gasservo.
(http://forumbilder.se/G8391/20170421-151717.jpg)
(http://forumbilder.se/G8391/20170421-151705.jpg)

Hälsningar Olle



Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: OlleL on 2017-05-07, 10:39:32
Nu har jag fått hem lite grejer till 94:an
(http://forumbilder.se/G8B2M/20170421-143223.jpg)


Jag har också börjat installera elektronik, dra kablar och installera bränsle systemet.
(http://forumbilder.se/G8B2M/20170421-170224.jpg)
Killswitchen på plats!


(http://forumbilder.se/G8B2M/20170421-201103.jpg)
Tanken på plats, denna tank har mycket hög kvalitet med ett kraftigt lock. Även slangarna är på plats och najade.


(http://forumbilder.se/G8B2M/20170507-102935.jpg)
Dualsky becarna och Futaba mottagaren är på plats och kablarna är dragna. Dessa kommer att drivas utav Dualsky batterierna i den nya batteriserien avsedd för strömförsörjning av servo och mottagare, dessa har inbyggd batterimätare för att smidigt kunna se hur mycket som finns kvar, de är också mycket små och lätta. http://mlhobby.com/batterier-tillbehor/stromforsorjning-rx-1-2s/ (http://mlhobby.com/batterier-tillbehor/stromforsorjning-rx-1-2s/)

//Olle



Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: Mikael_Ingemarson on 2017-05-07, 13:51:29
Hej Olle
Jag ser att det bara blev ett 31kg servo på gasen.  :-\
Räcker nog det också.
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: OlleL on 2017-05-08, 14:28:19
Hej!
Joo det borde räcka :P, bättre att ha ett snabbt servo på just gasen då man inte har någon nytta av 50kg ;)
//Olle
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: OlleL on 2017-08-30, 21:34:41
Hej!
Har varit lite dålig uppdatering här i byggtråden ett tag men tänkte nu fortsätta. Jag har dock hunnit bygga en del vid sidan av.

Servon och linkage är nu installerade till alla roder.
(http://forumbilder.se/G9AJV/20170802-151328.jpg)
Jag använde insex servoskruv vilket gjorde installationen väldigt smidig.


Även motorn, Eme 70 på plats
(http://forumbilder.se/G9AJV/20170802-151143.jpg)

(http://forumbilder.se/G9AKD/20170802-151203.jpg)
Tändsystem och givare monterat.

Kabel och slangdragning är också klar.
(http://forumbilder.se/G9AKD/20170810-184207.jpg)
(http://forumbilder.se/G9AKD/20170810-184153.jpg)
(http://forumbilder.se/G9AKD/20170810-184237.jpg)
Tanklock!

//Olle
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: OlleL on 2017-12-04, 17:52:03
Som nog många redan vet är min nya Winnermodel Mx2 94 redan färdigställ då jag tävlade med den på finalen i Helsingborg. Jag har dock ännu inte slutfört den sista delen i denna byggtråd, installationen av ljuddämpare och header. I min andra 94:a har jag använd MTW:s TDH 110 canister vilken har fungerat mycket bra men har i denna maskin valt att testa pipa.

Då det är ganska ont om plats i canistertunneln för två pipor valde jag att enbart använda en MTW RE3 pipa och 2-1 header.
I min andra 94:lödde jag själv en hel 2-1 header, det tog dock ganska lång tid att få allt perfekt. När jag skulle bygga denna maskin fick jag reda på att MTW har tagit fram en ny teflonslang, en 2-1 teflonslang som gör detta mycket enklare med mindre lödning samtidigt som man inte behöver vara lika rädd för spänningar i headern som annars skulle orsakat sprickor.
(http://forumbilder.se/GAF50/20170802-151623.jpg)
(http://forumbilder.se/GAF50/20170802-191327.jpg)

MTW:s RE3 fungerar klockrent med EME 70, den har självklart ännu mer effekt än med canister, och samma låga ljudbild.
(http://forumbilder.se/GAF50/20170802-151611.jpg)

Efter att jag måttat in och sågat av headrarna i rätt längd med rätt dropp fixerade jag de i teflonbiten och lödde flänsarna.(http://forumbilder.se/GAF50/20170802-193609.jpg)
(http://forumbilder.se/GAF50/20170808-100956.jpg)

Jag är mycket nöjd med denna setup, extremt bra effekt. Den nya teflonslangen gjorde bygget av 2-1 headern mycket enklare.
//Olle


Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: rcflygare on 2017-12-04, 18:14:09
Hej Olle. Fin maskin. Jag undrar. Vad är de som isolerat rören med. Vad är de bra till.

Lycka till/Jörgen
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: Lonsan on 2017-12-04, 18:50:46
Undrar detsamma, vadan denna mumifiering av krökarna?

Samtidigt undrar jag hur det egentligen lirar med 2-1 och pipa...det hela handlar ju om reflektioner av tryckvågor och själva 2-1 krusidullen
skulle ju kunna ge en "falsk" reflektion...är den tänkt till pipa eller experimenterar du?

Mer undringar...ser att du krånglat in tändkablarna i spiralslang...i manualen till min knattermotor stod det utryckligen;
Citat: "Do not wrap the ignition cables with spiral tubing. This makes the cables heavier and as a result more
prone for vibration, especially where the spiral tubing ends at the spark plug connector."
Själv har jag lindat mina tändkablar med teflonband på vissa ställen där de kan komma att ligga mot något och kanske skava.
Teflonband är tunnt och väger därför nästan ingenting.
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: OlleL on 2017-12-04, 20:31:03
Krökarna är lindade med gängtejp, som tål värme, detta då det blev väldigt nära mellan bränsleslag och header med 2-1 där det är smalt mellan de två headrarna. Fick problem med detta på min förra maskin, gängtejpen har fungerat fint. Har dessutom planerat att sätta in röksystem i maskinen och av denna anledning är det bra att linda headrarna för att få högre temperatur och bättre effekt av rökoljan och mindre spill som "rinner" igenom och kladdar ner maskinen.

Denna "teflonslang" är framtagen av MTW och rekommenderas för 2-1 med denna pipa. 2-1 har fungerat väldigt bra för mig med både canister och pipa.

Jag "krånglade" in tändkablarna i slangen eftersom att kablarna på många ställen är böjda och ligger mot kanter och även fastsatta med buntband. Alltså använder jag spiralslang då det är många ställen där tändkablarna kan skava. För att inte få en "brytpunkt" där slangen slutar har jag lämnat en bit innan tändhattarna. Teflonband är helt klart en bra ide.

//Olle
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: Lonsan on 2017-12-04, 21:10:05
Din tändkabelinstallation ser bra ut, absolut. Kanske lite väl kort bit och taskig slutkrök mellan tändhatt och sista buntband. Men vad vet jag om sånt, jag är bara på min 3:e bensinmotor hittills...

Gängtejp = teflonband förmodar jag? Tvivlar på att det gör nån större skillnad om det är den tunna grej jag tänker på. Trodde för övrigt det var hyfsat viktigt att ge krökarna en så god kylning som möjligt...ja ja det är bara modellplan vi sysslar, inget som ska eller måste hålla för 1000-tals driftstimmar.
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: Lonsan on 2017-12-04, 22:56:56
Tänkte på detta med rökoljekladd och fullständig förångning. Installerade sådant en gång och lindade och lödade då ett mässingrör ett helt varv runt headern innan det dök in på insidan. Förvärmde alltså oljan innan den kom i kontakt med de heta avgaserna. Men vad vet jag om sånt. Har bara haft rök installerat en gång, det funkade inge vidare men å andra sidan hade jag en Sullivan Skywriter som vid dissekering visade sig vara det sämste tänkbara dynga värt högst en 10-a gömt i en plastlåda med superblingat alu-lock i rödeloxerad aluminium. (Den totalt funktionsokritiska delen säkert värd en 50-lapp dock)
Title: SV: Winnermodel MX2 94
Post by: OlleL on 2017-12-06, 07:11:30
Förvärma oljan är helt klart en bra ide, detta är något jag också funderat på. Jag såg någon tråd om detta och det verkar ge bättre resultat om oljan förvärms.

//Olle