Börjar denna tråd med en tillbakablick.
Min första tävling var finalen 2007. Då med en eldriven 2m CMPro Extra på 6,8 kg.
Motorn var en Plettenberg XTRA 30-10 (F3A motor) och jag körd med 10s5000 celler.
Motorn är fortfarande i aktivt bruk men har bytt kullager och ägare en gång!
Jag var första och ensam elflygare. Att el funkar lyckades jag bevisa.
Nu 10 år senare dominerar fortfarande 2-takts bensin och 3m kärror har blivit dominerande.
Man kan undra lite, för 10år sedan var det ingen som trodde på elbilar eller elfärjor, nu är det ett faktum.
Modellflyg(-are) brukar ligga i framkant gällande att utnyttja ny teknik och nya material men inom IMAC tycker jag det står och stampar på samma fläck med 2-taktare och Walbro förgasare och en i mitt tycke ganska tråkig ljudupplevelse.
Nåväl, nu tar jag ett kliv snett bakåt (?) i alla fall och tänker satsa på 4-takts bensin.
Inte helt oprövat men har inte synts till på nordiska IMAC-scenen än. Med undantag för ett kort gästspel med en viss Yak med Moki stjärna.
Kanske 4-takt kan bli något? Det både luktar, låter och vibrerar, bara på ett lite trevligare sätt och till halva förbrukningen :-)
Bilden visar ett första steg i projektet. :-D
Lycka till Pontus????
Heja Pontus. Hoppas detta blir riktigt bra! :)
@MI vv utveckla "? ???"
Hej Pontus
Blev kanske fel gubbe till förra inlägget ;)
Jag hoppas bara att detta kommer bli bra, ska bli kul med något annorlunda som ändå brummar :)
Så kom det en 140cc.
Denna tråd får bli till 140cc projektet.
120 cc projektet kommer att rapporteras i Krill Yak55-tråden, redan igång som ni kanske noterat.
Vilka fina ljusstakar
Vill ha en spinner som ser rätt ut.
Dvs att spinnern fortsätter in bit bakom proppen.
Har CAD:at upp en modell som ska gå att 3D-skriva ut i två delar.
Ser mullig ut i förhållande till motorn.
Så kom då motorbocken till Fiala 140-an :P
Härlig finish och passning på allt.
Mycket plåtbitar också.
Kommer att bli ett jobbigt bygge, huv ska limmas, alurör ska bytas mot kol
och känner en lätt darrning som säger att jag nog blir
tvungen att lacka de bajsbruna roderhornen denna gång
(kan det vara åldern)
Snyggt Pontus, ska bli kul att få följa bygget.
MVH
Patric Holmström
Snyggt.. :)
Precis som på el-tiden blir det viktjakt.
FM140:an väger drygt 1,5 kg mer än "typmotorn" för maskinen, DA120.
Jag tar hem ca 950 gram av detta genom att byta till kolrör, gjuta eget landställ, använda bara en kanister 2-1 (rekommenderat för motorn) och att snittvikten av soppan är hälften mot 2-takt.
Kommer att snåla med batteri också men införa ett snabbladdningssystem som fyller på lite el vid varje tankning.
Canopy är ganska stor trots att det bara är en en-sitsig 33 % maskin.
Vägt alla delar och skarvat ihop en första utgåva på TP.
Bilaga visar med originaldelar av både rör, ställ och även bruttovikt av canopyglas.
Finns alltså potential att spara drygt 400 gram men samtidigt är det alltid något som man glömt...
DualBatt kretsar.
Funkar som diod och elektronisk switch.
15 A och några 10-tal millivolt spänningsfall.
71:-/st på AliExpress.
Quote from: Lonsan on 2017-11-06, 21:12:43
DualBatt kretsar.
Funkar som diod och elektronisk switch.
15 A och några 10-tal millivolt spänningsfall.
71:-/st på AliExpress.
Som nämnt i annan tråd, där är något som inte funkar som jag tänkt med dessa kretsar.
De hamnar i malpåse och mer etablerade lösningar får träda in. Osis men funkar det inte klanderfritt till Rx försörjning så blir det inge bra...
Kolrör inkommit.
Ingår ju inte i CARFs byggsatser. :-[
Gick i lite glappt, 2 varv tejp kompenserade detta.
Tjohoo!
3D-printad spinner 8)
Min design, printaren får ge sig tillkänna efter eget behag.
Diameter och höjd är båda ca 140 mm.
Ska slipas o lackas. Vikt rå 214 gr. Inte så illa med tanke på dimensionerna.
En 6" Mejzlik väger 190 gr men har ju kolfiberkona.
För att säkerställa klockrena flygegenskaper har följande dekaler införskaffats...
Projektet tickar på...
Quote from: Lonsan on 2017-11-30, 18:52:53
Projektet tickar på...
Snyggt, kommer bli kul att höra och se den i luften
MVH
Patric Holmström
Hhhmm...hade nog satt dekalerna lite längre ned på det gula.
Hört att den flyger bättre då :-\
//Pär
Quote from: Par A on 2017-12-01, 12:00:20
Hhhmm...hade nog satt dekalerna lite längre ned på det gula.
Hört att den flyger bättre då :-\
//Pär
Nej nej nej, det går inte, då funkar de inte alls som vortexgeneratorer!
Så här ska det bli med vissa modifikationer gällande urval av reklamtexter.
Läcker...finns den i original i detta utförande?
//Pär
Kapar nosen idag den är för lång för min motor.
1 staga
2 ritsa
3 färdigkapat
Plastat, kolat och kevlarat...
19 skruvar för att hålla motorkåpan på plats ???
Quote from: Lonsan on 2017-12-03, 13:28:10
19 skruvar för att hålla motorkåpan på plats ???
Snyggt, vad är de svarta partierna på motorkåpan för något? Kommer det något mer där?
MVH
Patric Holmström
He he, det övre svarta fältet är faktiskt svart, det nedanför är ett hål.
Båda positionerna ska såklart ha louver vents. Att det övre läget inte har något hål har nog att göra med om man skulle vilja göra en horisontell baffling, typ som man gör på 4-cyl boxer.
Nu har spinnern blivit slät och gul. Och kulören stämde bra med kärran, använde Montanas "Power Yellow"
Spinner är ett måste :D
//Pär
Ser kärran bra ut flyger den givetvis bättre och döms säkert lite högre också :-D
Jobbar mig bakåt på kärran...motor provmonterad första av de sjutton gånger det brukar bli...
Som kanske noterats i andra byggtrådar från mig, alltid ett bök med att röja plats för förgasaren på dessa motorer.
Quote from: Lonsan on 2017-12-05, 20:58:32
Nu har spinnern blivit slät och gul. Och kulören stämde bra med kärran, använde Montanas "Power Yellow"
Hur mycket fick du ner den i vikt efter slipningen?
MVH
Patric Holmström
Quote from: paho on 2017-12-07, 00:22:42
Quote from: Lonsan on 2017-12-05, 20:58:32
Nu har spinnern blivit slät och gul. Och kulören stämde bra med kärran, använde Montanas "Power Yellow"
Hur mycket fick du ner den i vikt efter slipningen?
MVH
Patric Holmström
Vägde inte den enbart slipad men med två lager primer och finslipning blev den tre gram tyngre.
Ej vägd efter gulmålningen, ska ha ett lager till + klarlack men väntar med det till jag fått proppen och gjort urtag för den.
Städat
En liten del till spinnern. 4 mm glasfiber.
Var o hämta 7 kg paket från Revoc.
Men där var inget till mig mer än testpåsar :-X
Har ändå tagit typ 25 olika mått på kärran men tydligen chansar man inte.
Testbilder:
De har nog ej gjort några vingpåsar innan till just denna modellen och vill vara säkra:)
//Pär
Quote from: Par A on 2017-12-13, 09:42:24
De har nog ej gjort några vingpåsar innan till just denna modellen och vill vara säkra:)
//Pär
Visst är det så, blev bara överaskad att min noggranna uppmätning inte var tillräcklig för att tillverka direkt efter.
Synd att de ej känner till din noggrannhet sedan innan... :D
//Pär
Jag råkade bygga en helikopter till (en olycka händer så lätt...) men nu ska jag gå på SU-31:an igen...
Grovgjutning av landställ.
Ska kapas till, slipas och sedan få en strumpa kolfiber plus ytterst en strumpa glasfiber.
Blir ca 2 cm lägre och med 2 cm mindre spårvidd (obelastat)
Beräknar att det blir ca 100 gram lättare och med mer flex, dels pga tunnare men också för att det får aningen flackare vinkel på benen.
Tillsågad vikt 234 gram.
Efter finslipning stannade det på 226 gram
Tjockaste ställena vid övre bockning 5,5 mm.
Tonar ner till 3,5 mm vid ändarna.
Med tidigare nämnda strumpor kommer tjockleken öka ca 1mm.
Quote from: Lonsan on 2017-12-29, 21:50:27
Tillsågad vikt 234 gram.
Efter finslipning stannade det på 226 gram
Tjockaste ställena vid övre bockning 5,5 mm.
Tonar ner till 3,5 mm vid ändarna.
Med tidigare nämnda strumpor kommer tjockleken öka ca 1mm.
Bra viktminskning, visst var det så att dina orginalställ vägde 453 gram? Hur mycket till blir vikten med strumpan? Och den stora frågan, får du den lika stark som orginalstället?
MVH
Patric Holmström
Bra frågor!
Det är väldigt svårt att beräkna exakt styrka och ännu knepigare att beräkna
hur mycket det flexar.
Jag har gjutit ganska många ställ genom åren.
Lättare blir de alltid, det är syfte 1.
Den absoluta styrkan blir nog lägre men de ställ som jag brukar välja att ersätta är oftast vansinnigt överstarka och allt för styva. Den svaga punkten blir då infästningen i kroppen.
Så syfte 2 är alltså att avlasta infästningen och låta ställen ta hand om mer energi.
Intressant, hur gör du "avlastningen" i infästningen? Har precis fått in ett projekt i hobbyrummet med ordentligt styva ställ. Lite rädd för att det kan bli som du säger, att kroppen tar det mesta av belastningen.
MVH
Patric Holmström
Jag menar att ett mjukare ställ ger mindre dynamisk last på infästningen helt enkelt.
Så här blev det alltså, viktbesparing 127gram.
Har beställ 4 st M6x30 i titan Grade 5 idag för att spara 10 gram till...och även 6mm titanaxlar, 13 gram till.
Hei.
Dette ser veldig bra ut. Riktig vakkert. Jeg har lyst til å prøve å støpe egne understell også, men er veldig usikker på materialvalg og fremgangsmåte. Internett er jo 50/50 informasjon/misinformasjon. Kanskje du skulle lage en "guide for dummies" når det gjelder støping med karbonfiber?
Den övre bilden är originalställen. Tarerade vågen med mitt egengjorda ställ så 127 är hur mycket mer originalen väger.
Uj uj uj, fick äntligen mina Revoc idag.
Dekoren är inte tryckt på, den är sydd på med tyg i olika färger!
Gu va läckert, kärran kommer att va snyggare med än utan bags!
Ta aldrig av dom :D
//Pär
Ja och förmodligen går den ännu tystare med Hush Kit på vingarna. :D
Ojsan, jag gjorde det...
Quote from: Lonsan on 2018-01-12, 21:04:13
Ojsan, jag gjorde det...
Snyggt
MVH
Patric Holmström
Tack :-)
Servo i en vinge, alu o titan skruv, alu låsmuttrar, ja det vanliga...
Mystiskt fäste a la CARF.
Tyckte botten sviktade betänkligt så la på lite kol.
Smaskens!
Titanskruv till landställ M6
6 mm titanaxel
Lite M3 till min heli
Roderlinor enligt mitt klassiska koncept. Twaron lina 140 kg styrka.
10 sparade gram...
Ett sporrställ blir till...
(fattar inte varför bilden visas upp och ner...)
Ångest...säg inte att detta är enkelt!!
Det blev en dyr bit ved att sätta i nosen.
Javisst. Katten också. ;D
Men du fick ju en kattlåda på köpet... ;D
//Pär
Spinn :-)
Govänner!
Har hållit på i 4 (fyra) timmar med detta skitjobb.
Tejpat om hela skiten minst 3 gånger.
Givetvis är huven smårepig runt kanterna av allt passande och pulande i den skeva huvramen.
Nu är första limomgången på plats, kompletteringar lär behövas.
Var några år sedan jag limmade huv, det är ju gjort på fabrik för det mesta men inte från CARF!
Tankar som "jag lägger ner modellflyget", "jag slår sönder skiten o kör det till soptippen" etc har korsat min hjärna ett otal gånger.
Kommer ALDRIG mer köpa en modell där detta montage inte är färdigt från tillverkaren.
Observartion: enligt instruktioner kan man komma att behöva typiskt 4 st tejphandtag för att lyfta glaset i läge. Notera att jag kom upp i 14 dylika. Det nämns också att det underlättar om man har en medhjälpare och att man ska erbjuda en bärs som tack för hjälpen. Baah! En finlandsfärja minst skulle jag säga...
Det där med att lägga ner och slå sönder skiten är nog en rätt vanlig tanke inom denna hobby när man bygger.
För mig så har det tyvärr gått så långt att slå sönder skiten blivit verklighet ibland ;D
Vem faaan har sagt att det ska vara lätt.. :D :D :D
//Pär
Quote from: Lonsan on 2017-11-27, 20:09:29
Tjohoo!
3D-printad spinner 8)
Min design, printaren får ge sig tillkänna efter eget behag.
Diameter och höjd är båda ca 140 mm.
Ska slipas o lackas. Vikt rå 214 gr. Inte så illa med tanke på dimensionerna.
En 6" Mejzlik väger 190 gr men har ju kolfiberkona.
Hej snygg spinner!! Det är inte så att jag kan få en kopia på filen så ska jag försöka göra en till mig.
Mvh Mathias
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det går bra men kan inte bifoga dem här på forumet.
Kontakta med med PM eller via mail
Quote from: Lonsan on 2018-02-28, 11:14:57
Det går bra men kan inte bifoga dem här på forumet.
Kontakta med med PM eller via mail
Pm skickat
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blev stort hål, här krävs det mer kolfiber för att kompensera!
Krökat klart
Quote from: Lonsan on 2018-03-01, 22:48:31
Krökat klart
Skum konstruktion, kommer det där att fungera?
MVH
Patric Holmström
Ja den är nog skum för 2-takt men jag har kört den i 4 år med min Valach 120B2.
Av någon skum anledning är detta 2-1 system den lösning som ger bäst effekt och till en relativt låg vikt och behaglig ljudnivå. 2 separata kannor funkar bra också men kostar och väger mer, ger aningen rundare ljud och inga effektfördelar.
Finns också "pitts style" lösningar till dessa motorer som kan hänga fritt i cylindrarna.
Ger lägsta vikt och smidig installation men vassare ljud och sämre effekt.
Header längd är på ett sätt okritiskt för 4-taktare, dvs de går bra och trottlar fint oavsett längd och utformning men det finns ändå en optimal längd där tryckvågen på nåt magiskt sätt hjälper motorn att ta ett djupare andetag och därmed öka vridmoment och effekt.
Spännande, ska bli superkul att få se och höra den i sommar
MVH
Patric Holmström
Gubbar!
Grön
Ny kostym till Svante...
Ser ut att passa perfekt. :D
Gasservotändackshållare
Tittut...2-cylindriga stjärnmotorn breder ut sig...
Kurvig nedre baffel.
Extra skruvar vid hålen för ventilkåpan.
Tändsystem fixerat.
Detta är inte mina Rx ackar...
Tänkte bli klar under påsken men timmarna räcker inte enligt min restlista.
100% hemmasnickrat sporrställ klart :-)
O nu vart det på plats
Äntligen hjulen på.
Titanaxeln jag köpt var 0.2 mm för tjock, tog ett tag att slipa ner.
Fråga:
Hur mycket behöver man ventilera kroppen med tanke på värmen från kanistern?
Motorn är välkyld och bafflad och motorkåpan har massor av gälar.
I byggbeskrivningen varken nämns eller visas några hål längre bak i kroppen.
På vår YAK55 är det riktigt stora hål gjorda långt bak på undersidan. Var gjort när jag köpte den.
Så, vad krävs egentligen?
Hittat svar.
I manual till 3m varianten anges och visas 2 st hål á 2x6 tum.
Trampat hål i golvet
Klart bilden blev opp o ner...är på slutfasen, programmering o dekaler :D
Riktigt snyggt ! :)
Quote from: Eklund on 2018-04-22, 09:00:15
Riktigt snyggt ! :)
Tackar :)
Premiärstartat motorn idag. Behöver ny högerarm alternativt ny kamaxel för vänsterroterande motor.
Gäller att hitta rätt startsekvens och startthrotle. Pust.
Motorn gick bra med stabil tomgång runt 1050 och lite osäker runt 990.
Morrade lite rått på fullgas, ska väl skruvas och gå till sig lite.
Mötte en Yak på fältet. Den var visst färdigställd på 2 veckor och flög idag.
Min Su-31 har pysslats med i 6 månader men fick inte flyga. Stället blev i mjukaste laget. Sätter på originalstället så länge...
Sista byggbilden. Instrumentpanel från amerikanskt rymdskepp (Apollo). Passar ju bra i plan med rysk förebild, tillverkat i Hong Kong med tjeckisk motor, tyskt Rc-system och Taiwanesiska servo...
Är den inte tillverkad i Thailand?
Quote from: Mikael_Ingemarson on 2018-04-28, 08:32:01
Är den inte tillverkad i Thailand?
Jo så är det nog, firman verkar ha sitt säte i Hong Kong bara :-)
Premiärlyft ;D
Motorn går "rått" fortfarande, liksom smäller o spikar(?). Nålar in efterhand, inte riktigt najs än.
Gamla Valach 120 i Krillen går som en klocka o spinner som en katt i förhållande till nya Fiala 140:an.
Flygningen:
Blev bara 2 korta rundor. Ganska mycket höjdtrim, 4%. Tolkar jag som framtung.
Spinnern, som tyvärr blev illa passad mellan bakdel o kon, plockades bort.
Bättre, tror jag...andra rundan blev mest på halv-3/4 gas. Detta räckte gott och väl till obegränsade vertikaler.
Fel av mig:
Jag har gärna fel, då lär man sig.
1. Originalställ funkade utmärkt.
2. Hemmagjort sporrställ behöver starkare styrpinne
3. Spinner blev lite en flopp, den är så tung att jag hellre spar den vikten o sätter en lätt kolfiberspinner.
4. Det går mer soppa än väntat. Svantes Krill drack upp halva tanken (250 cc) på EN sekvens Sportsman.
Så det får bli 750cc tank. Erfarenheten från 4 års buss-flygning kom på skam. Fullgas i sekvensflygningen ger tydligen lite virvel i tanken.
Grattis till premiären. :)
Grattis Pontus, ser riktigt fin ut
Tack...men jag är inte helt glad.
Motorn går inte bra på högre varv. Både fabriken och en motorkunnig kollega gissar på problem med tändningen. Som jag uppfattar det så tänder den för tidigt emellanåt (alltså flera flera gånger per sekund) och då bankar o rister det liksom.
Kollade just stiften och de skriker fet blandning och massa olja. Inte oväntat, man börjar ofta rikt (grundinställningar) och soppan har föreskrivna 4% olja för inkörning.
Min fråga är, kan nersolkade stift orsaka att det liksom glödtänder innan gnistan kommer?
En filmsnutt på premiären, "uncut"...
https://youtu.be/TyE6mnu8y-4
Allt för rik på högnålen. Nu går motorn. Så in h. 5000 rpm med en 3b 28x14.
Kanske inte verkar så mycket för er 2t drivers.
Mätte en DA120 ikväll också. Nästan 6000 rpm men med 29x10 2-bladig.
Känns som att det blir både mer fart o drag med min FM140 då. Men nåt ska man väl få för de extra kubiken och hela 2 kg högre vikt! (DA 120 är ju otroligt lätt)
Miljötank för att få med mer soppa också
Sporrställ trasigt
Landställ delaminerat i övre böj
Framtungt konstaterar jag
Läckage mellan kanister o flexslang
Ja, det vanliga.
Förstyvat hemmabakade stället och även gjort det 2-delat.
CARF original höll bara 12 landningar.
Funkade :-)
Ähh...inte färdigbyggd än.
Var tvungen att uppdatera sporrställ med ledad infästning av styrpinne, blev nu också bytbar.
Ja kolfjädern är nygjuten också, kortare, tjockare och med större radier.
Eh...miljötank...har inte lyckats hitta schemat för hur den ska kopplas för att bli miljö men jag är mest ute efter den extra volymen och att kunna se den genom canopy för att kolla att det är fulltankat.
Koppling:
Tankar huvudtanken, när den är full rinner det över till lilltankens clunk. Lilltanken är luftad högt bak och har en högt gående slang framåt som till sist dyker ner o kommer ut i nederkant firewall.
Blir det bra?
Tycker det är svårt med slang o rörtänkande. Elektroner rinner inte omkring av sig själv o läcker ut hur som helst...
I miljötanken är det tänkt att avluftningen skall sitta mitt i tanken i höjdled.
Så att det aldrig kan ligga soppa vis skvallerröret oavsett om man flyger rättvänt eller inverterat.
Då blev min tank bara en extratank...men en ganska krånglig omväg för spill så snart de första 250 ml är uppdruckna.
Älmhultstävlingen var lite bökig att landa i mot eftermiddagen.
Knäppte till i sättningen men såg inget förrän kärran togs isär.
Krafter har varit i omlopp minsann! Förstärkning/lagning på gång!
Det lilla hålet i mitten har jag borrat rakt genom botten av kroppen för att kunna dra ihop
det hela med en skruv i samband med att jag dränker in det hela i epoxi.
Ajdå lite träflis i NonWood maskinen?
Ja riktigt fuskbygge, klart att det straffar sig att smyga in trä i en nonwood...
Efter flera dagars funderande bestämde jag mig till sist att bygga om hela landställsinfästningen
så att det går att montera och skruva fast landstället från utsidan. Synnerligen bökigt
att som nu antingen tråckla in maskinen genom husvagnens förnster ELLER
demontera proppeller, motorkåpa och avgassystem för att komma åt skruvarna inne i kroppen.
Snitten är lagda.
Imorgon ska det in nya fräscha plywooddelar och glas- och kol-fiber förstärkningar.