IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Byggen => Topic started by: Lonsan on 2018-11-13, 15:15:23

Title: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2018-11-13, 15:15:23
...kommer att dokumenteras i denna tråd
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Mikael_Ingemarson on 2018-11-14, 08:26:46
Med spänning  ;D ;D ser vi fram emot detta.
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2018-11-14, 14:13:13
Bara att följa strömmen... ::)
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2018-11-15, 15:13:30
Första 2% av bygget. Innehar de imperalistiska dimensionerna 34x18
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: paho on 2018-11-22, 23:53:15
Händer det något i stugan?

MVH
Patric Holmström

Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2018-11-27, 12:40:11
Saknar bara ett flygplan.
Title: Re: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2018-12-19, 20:33:02
Ja precis när planet kom gick forumet ned sig men nu... 8)
En EF Extra 125" V3

Den är stooor...många har ju redan föregångaren men första gången ett sådant monster breder ut sig i mitt garage.
Min 40% Su-26 känns nästan liten...

Nåväl, detta är alltså V3 vilket innebär att det mesta av träet i kroppen har kraftigt bantade dimensioner men är laminerade med kolfiberväv.
Lite känsla av att det går nästan jämnt upp i vikt men vinner garanterat i styrka.
Har vägt alla delar, ni som har möjlighet kan ju väga och jämföra valda delar.

Kärran kommer att tankas med 14s19000mAh (kombinerar 9000 och 10000 mAh celler)

(http://mini-iac.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=2718.0;attach=4549;image)
Title: Vägning och TP-planering
Post by: Lonsan on 2018-12-19, 21:07:35
Så första grejen är planering av TP och vägning av allt.
Ser ut att landa på mellan 21,5 - 22 kg.
Det blir inga konstigheter med att få till TP.

2 saker som sticker ut lite när det gäller vikten:

1. De fina hjulen som ingår (6") är tyvärr väldigt tunga också, ca 222 gram stycket. Här måste jag spara lite och det finns många alternativ på vikter mellan 55 till 180 gram styck.

2. Vingröret...är väldigt kraftig och därmed tungt. 620 gram kolfiber 46/42 x 1450. Enligt min beräkningsmodell står det pall för över 90 G!
Jag har som vana att räkna på de kolrör (och alu) som jag har i drift och oftast hamnar man på att dimensionering ligger runt 30-40 G.
Jag söker därför för tillfället med ljus och lykta efter ett 46 rör med innerdiameter 43 eller 44 (1,5 eller 1,0 i väggtjocklek)
Verkar mycket svårt att finna, i alla fall i en så lång längd.
Fick hugg på en som hade form för 46/45 men bara 0,5 i vägg ger bara ca 22 G innan det brister, vilket jag tycker är för liten marginal!
Med 1 mm vägg spar man i alla fall 310 gram vilket inte är att förakta!

För skojs skull slängde jag in den rekommenderade DA150L med typisk utrustning i mina beräkningar och kom då till 18,9 kg med halv tank.
Grisar man på med oversized Rx och tändack plus lite röksystem så närmar sig en 2-t setup snabbt 20 kg så skillnaden är inte så värst stor till sist.
Title: Re: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: imacse_peter on 2018-12-19, 22:19:31
Snyggt färgschema !
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2018-12-19, 23:36:58
Det blev ledigt efter att Statoil blev Circle K  ::)
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2018-12-26, 21:13:46
Ont i halsen o allmänt låg i 5 dagar + julövningar = byggtid < förväntat.
Bild = 88 kg till sidorodret. Kan räcka.
Har också monterat julkåpor. Ja, jul. Varför heter det jul? Rimmar på kul o de vart ju helt fel.
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: paho on 2018-12-26, 23:45:34
Ja, det är EXTRA kul att se en hängiven rundnos anhängare bygga en så fin modell. Ska bli superkul att få se den i sommar. Snyggt färgschema,

MVH
Patric Holmström

Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2018-12-29, 22:07:02
Roderjobb.
Klantade till det genom att gissa på fel ställe för var linorna till roderstyrningen skulle gå igenom...härmed är de bakre hålen att benämnas ¤luftutsläpp¤.
Tillverkat sedvanligt kolhorn till sidservot.
Roderarmarna varo 2 st på var sida, limmades ihop till grovlek 3 mm för att passa mina favve låsbara gaffellänkar.
Behövdes ej lackas då det kommer i en snygg, opalgrönskimmrande nyans :-) (eller kan det vara päronglass?)
Givetvis kör jag med korsade linor. Så slipper man reversera sidoroderkanalen...äuhm.

Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2019-01-02, 20:17:37
Sista klart på sidoroderarrangemanget. Kusligt snabbt och starkt :o
Men aningen degigare känsla än en helkomposit trots allt...
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: paho on 2019-01-03, 00:41:11
Quote from: Lonsan on 2019-01-02,  20:17:37
Sista klart på sidoroderarrangemanget. Kusligt snabbt och starkt :o
Men aningen degigare känsla än en helkomposit trots allt...
Vilket material är det i linan? Känner inte igen färgen på linan och då inte vad den är gjord av.
Har du mätt vinkeln på servo-oket för sidorodret? Ser ut som att det är liten vinkel, hur blir det med geometrin?

MVH
Patric Holmström

Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2019-01-03, 17:57:18
Linan är flätad Twaron (aramidfiber) med en brottstyrka på 135 kg. Har använt denna lina till alla lin-länkage sedan 2010 (Su-26 40% var den första applikationen)
Geometrin är (som vanligt) framräknad med hjälp av trigonometrins lagar och är däför givetvis helt perfekt över hela området.
Bakåtsvepet kanske ser litet ut på bilden och det är inte mer än 7,5 mm eller 7,77°.
Det enorma avståndet mellan servocenter och rodergångjärn (1450 mm) gör att vinklarna inte blir så extrema, trots korsade linor.

Linan går inte av, något annat brister först. Teoretiskt kan servona generera en linkraft på 16 kg från neutralläge och ca 23 kg vid fullt utslag (45° på servot, 41° på rodret)
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2019-01-06, 22:45:27
NU har jag också gjort något!

Ventiler och både på magen och i firewall, dessutom ett extra lätt-hål i motorboxen.
Kapat bort en stor del av tank-plattan för att få fri väg att stoppa ner drivackar.
Fick på köpet en ny najs inner-view på skellettet när jag tog upp hålet i firewall.
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2019-01-09, 00:17:31
Funderat lite på motofästet---gick ut och frilade motorn som har gömt sig inne i en spinner i 9 år...
Provade ut lite var ESC kan placeras och kände lite på propellerstorleken i relation till motorn...oj!
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Skymic on 2019-01-13, 16:38:41
Detta gör mig glad ;D Äntligen rätt kärra Pontus! Denna är bäst ;)
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2019-01-13, 22:10:36
E det så ??!
Jag köpte den bara för att ha en värdig förvaringsplats för min gamla Predator 50 elmotor liksom... ::)
När jag ändå "har dig på tråden", skulle du kunna ta en koll på vingröret ni har i er?
Jag kan inte smälta att en så här superlättad kärra är försedd men ett vingrör á 620 gram Ø46/42, starkt nog att stå emot 90 gånger kärrans vikt (dvs nästan 2 ton)
Är det så kraftigt (tjockväggigt) i er maskin också? :o
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2019-01-13, 22:33:00
Ja osså va det helgens uppdateringar...

Stabhalvor klara och utslag kalibrerade mellan halvorna (syns ju inte på bilden...)
Lödat och crimpat kablar Rx-vinge, sååå tråkigt men nödvändigt för fullgod skevroderdunktion har jag hört (när kommer det trådlösa servon med inbyggt evighetsbatteri??)
Använt PowerBox snygga Uni-kontakter, mixar lite mellan iRC-Elctronics (Emcotec) super-plus-premium kabel (0,5/0,5/0,14 sqmm) Item no. R8987
och PowerBox Premium MAXI servo leads (0,5/0,5/0,3 sqmm) och PowerBox Premium servo leads (0,35/0,35/0,35 sqmm).
Gemensamt är att de har tunn, hård, hal och värmetålig isolering. Går inte sönder för någon vass kant man kanske missat.
Mindre eller inget behov att lägga dem i strumpor och rör. Spar vikt, redan lätta pga tunn isolering.

Ja just ja, servo i stabben är Hitec HSB-9381TH 35kg 0.14s metal case Brushless med Gabriel XTorque arm, stötstång fäst med M3 titanskruv mot servoarm och med M3 alu med ogängad del
genom roderarmar och kula. (Secraft) Använda muttrar i båda positioner är alu kragmutter med Nylock.


Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2019-01-19, 21:57:40
Motorfäste börjar bli klart.
Kärran kommer att bli mot de framtunga hållet så för en gångs skull är det lönt att göra
grejor i nosen lätta :-)
Använt 2,5 mm kolfiberplatta. Kolbitarna väger 76 gram, trekantiga alubiten på motorn (återanvänd från tidigare fäste i Su26) också 76 gram.
Spektaklet flytta fram motorn 115 mm från begfintlig FW.

Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: paho on 2019-01-20, 10:01:47
Quote from: Lonsan on 2019-01-19,  21:57:40
Motorfäste börjar bli klart.
Kärran kommer att bli mot de framtunga hållet så för en gångs skull är det lönt att göra
grejor i nosen lätta :-)
Använt 2,5 mm kolfiberplatta. Kolbitarna väger 76 gram, trekantiga alubiten på motorn (återanvänd från tidigare fäste i Su26) också 76 gram.
Spektaklet flytta fram motorn 115 mm från begfintlig FW.
Hur får du fast motorfästet i torpedväggen?

MVH
Patric Holmström

Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2019-01-20, 16:52:14
Quote from: paho on 2019-01-20,  10:01:47
Quote from: Lonsan on 2019-01-19,  21:57:40
Motorfäste börjar bli klart.
Kärran kommer att bli mot de framtunga hållet så för en gångs skull är det lönt att göra
grejor i nosen lätta :-)
Använt 2,5 mm kolfiberplatta. Kolbitarna väger 76 gram, trekantiga alubiten på motorn (återanvänd från tidigare fäste i Su26) också 76 gram.
Spektaklet flytta fram motorn 115 mm från begfintlig FW.
Hur får du fast motorfästet i torpedväggen?

MVH
Patric Holmström

Översta triangeln tänkte jag fästa i boxens takplatta me hjälp av skruvar bara.
De andra två funderar jag på att använda buntband, 4 st per platta. Ett buntband av den typ jag använder klarar minst 18 kg .... 18x4x2 = 144 kg ... eller så blir det ett knippe M3-or.
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Skymic on 2019-01-20, 17:35:53
Vårat Vingrör= 146 cm långt, 46mm i diameter, 1,5mm tjocklek och väger 495g
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2019-01-20, 21:46:08
Se där!  Jakten kan inledas att få tag i ett sådant!!
Borde ju gå att få från EF!
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2019-01-25, 21:27:04
Autopartner hade ett rör över :-)
128 gram sparade, tjohoo! Dvs 0,9% mindre strömförbrukning eller 0,9% längre flygtid :-)
(5-6 sekunder...)
Många bäckar små...

Nu har jag ett rör över...eller snarare 5 för jag är ju aldrig någonsin nöjd med originalrören verkar det som...
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2019-01-26, 21:27:49
Skevservon färdiginstallerade och kalibrerade. Vingarna klara helt enkelt  :) :)
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: paho on 2019-01-27, 00:35:11
Quote from: Lonsan on 2019-01-26,  21:27:49
Skevservon färdiginstallerade och kalibrerade. Vingarna klara helt enkelt  :) :)
Omålade roderhorn här också?

MVH
Patric Holmström

Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2019-01-27, 12:00:28
Quote from: paho on 2019-01-27,  00:35:11
Quote from: Lonsan on 2019-01-26,  21:27:49
Skevservon färdiginstallerade och kalibrerade. Vingarna klara helt enkelt  :) :)
Omålade roderhorn här också?

MVH
Patric Holmström
Vikten Helge, måste tänka på vikten!
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2019-01-28, 21:15:45
Frigång prop vid 0° ca 11 cm
(http://mini-iac.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=2718.0;attach=4674;image)

Stor motor ser inte så stor ut i denna jättekåpa. Baffling ska fixas så att inte all luft bara smiter förbi utan att kyla.
Det blir trots allt ca 1800 Watt värme när man trycker in alla 16000 Watt elenergi...krävs en del luftflöde för att få undan.
(http://mini-iac.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=2718.0;attach=4672;image)

Lagt en hel del energi och tankemöda på detta...det var ju tyvärr stora urtag för motorplattan i "taket" på boxen så fick lappa
på med lite kolbitar för att ta krafterna vidare bakåt. Lapparna är skruvade och limmade.
(http://mini-iac.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=2718.0;attach=4676;image)

De övriga trianglarna fäster jag med små plattor som går genom avlånga hål. Två st M3 per platta.
Totalt kommer detta fäste alltså att sitta med 14 st M3-or...det verka bli fånigt stabilt faktiskt.
(http://mini-iac.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=2718.0;attach=4678;image)
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2019-02-10, 22:20:48
Tjatigt?...well NU är motorfästet KLART och de blev jätte-jätte stabilt.
Borrat prop och spinner...och det blev ju fel :-[...men med hjälp av super-bra borrmall (made by "jobbet" i en 2-miljoners svarv)
och ypperligt bra borr så gick det att göra en omgång hål till... ;D

Har också passat på att jämföra vikt med en V2-spånkorg och faktiskt så är V3:ans vinge 220 gram lättare per halva!
Stabhalvorna är ca 22 gram lättare per styck också. :P
Vingar och stabar vägda klara med servo, linkage och kablage.

Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Mikael_Ingemarson on 2019-02-11, 19:17:28
Är det vikt på komplett vinge och stabbe?
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2019-02-11, 21:28:07
Ja, jämförelsen är mellan helt kompletta och ving- o stab-halvor.
Samma antal servon men lite olika typer. Tror mina servo väger ett par gram mer per styck då de är borstlösa och för staben i helmetallkasse.
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2019-04-29, 22:55:28
Premiär. Det gick bra för det var Svante som flög.
Klen video men nåt i alla fall...https://youtu.be/CtjtvOvpPSI (https://youtu.be/CtjtvOvpPSI)
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2019-05-26, 20:57:55
Stället är i mjukaste laget och inte så vridstyvt. Har därför dragit på en kolstrumpa. Gjort detta på andra köpeställ och det gör en vidunderlig skillnad på framförallt vridstyvheten.
Title: SV: Extra kraftigt elbygge 2019
Post by: Lonsan on 2019-05-27, 13:46:51
Nya hjulaxlar.
M10x1 fingängad bult genomborrad Ø6 och Ø6 titanaxel som limmas in med Loctite 638.