IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Byggen => Topic started by: Edge540 on 2022-04-26, 13:00:25

Title: Metterhausen Wigens Z250
Post by: Edge540 on 2022-04-26, 13:00:25
 :)
Title: SV: Metterhausen Wigens Z250
Post by: Edge540 on 2022-04-26, 13:11:47
Hej
Vi har bytt till oss en Metterhausen Wigens Z250, spv 232 cm. Modellen är byggd i Schweiz 1999.
Motorn som varit monterad var en 3W 60, med förgasaren troligen på sidan.
Så med all sannolikhet en 3W 60 Heindel. Pipan sitter kvar i modellen.
Kroppen är av glasfiber. Vingar och stabbar är av plankad cellplast som sen är klädd med glasfiber. Hela modellen är lackad med billack i det klassiska Wigens färgschemat.
Modellen är i mycket bra skick. All elektronik måste däremot bytas mot ny.
Mvh Isabelle
Title: SV: Metterhausen Wigens Z250
Post by: Edge540 on 2022-04-26, 13:18:54
Hej
Vi har fått låna en motor. En 3W 60 Heindel, att testa och provköra. Vi får förmodligen köpa motorn sen.
En bra pittsdämpare är monterad på motorn nu. Men vi är intresserade av en avgaskrök och teflonslang, så vi kan koppla in pipan. Tank har vi blivit rekommenderade 1 liter. Har någon koll på lämpliga propellrar? Jag tror att modellen är hyfsat lättdriven och ganska snabb.
Mvh Isabelle
Title: SV: Metterhausen Wigens Z250
Post by: Edge540 on 2022-04-26, 14:13:00
 :)
Title: SV: Metterhausen Wigens Z250
Post by: Edge540 on 2022-04-26, 14:15:44
En 3W 60 Heindel, som vi för nu har lånat, att testa och provköra.
Avgaskrök till den är vi väldigt intresserade av.
Title: SV: Metterhausen Wigens Z250
Post by: Edge540 on 2022-04-26, 14:19:20
 :)
Title: SV: Metterhausen Wigens Z250
Post by: Edge540 on 2022-04-27, 00:08:42
Hej
Vi fick svar från en norrman, som flyger med en 3W 60 Heindel. Han kör med en 24x10 propeller.
Mvh Isabelle
Title: SV: Metterhausen Wigens Z250
Post by: Edge540 on 2022-06-22, 12:37:16
Litet framsteg. Nu har vi den bakre delen av avgaskröken.
Vi behöver fortfarande den främre.
Title: Re: Metterhausen Wigens Z250
Post by: Edge540 on 2024-04-26, 00:40:02
Det här projektet är fortfarande aktivt. Vi flyger ju inte så mycket IMAC längre, så vi tänkte sätta bogserkoppling i modellen.
Avgaskrök behöver vi fortfarande.