Den som väntar på något gott väntar ALLTID för länge eller hur är det man säger[:)]
Nåväl, i väntan på det goda från Kina, så har det trillat in lite lull-lull, fin-fina servo-ok från Secraft...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2009127213257_P1000243.JPG)
127.62 KB
// Peter Schmidt
Jag trodde jag var den hemligaste jag kände, men du Peter, du är nästan värre/6an
[}:)]
/Micke
Autopartner RC
HAB
4 kolli (varav två är till mig) lämnade Zhujiang - China idag. Den ena med lite brum-brum och den andra med förädlade brädor och plastfilm[:)]
// Peter Schmidt
De andra är till mig. HURRA! Du bor transportmässigt närmast Kina så du får säkert dina godiskartonger före mig, men det kan jag ta. Det är värre för dom som inte väntar på läckerbitarna.
Lasse
Verkar dom bra de där bling-oken?
Ser ut att vara en skön kombination av funktion, hållfasthet och design.
Återstår alltså precision i splines och vilken klass på alu-legering
som man kostat på dem. Värt att nämna är att den enda riktiga
legeringen för en så slimmad och belastad detalj är 7075-T6.
Den är dock känd för att den är svår att anodisera till en snygg finnish. Alltså inte ideal bling alu.
Kan du böja sönder dem förhand tror du?
Tråkigt test men om det är mjuka så är de ju ändå inge att ha till feta servo.
Vågar du testa? Kom igen nu, ta i, lite till...hur går det?.
no more gassers 4 me
Äntligen...(nästan)...[:p]
Nåväl en av de tre lådorna dök upp idag i alla fall. Skickades från Kina i tisdags och leverans idag två dagar senare - det är riktigt bra[:)] Motorn skickades idag så den kommer väl först nästa vecka. Andra lådan befinner sig just nu i Lepzig så den borde komma imorgon[:p]
Vad blev det då som kom? Ja, vi får väl ha en liten gissningstävling, undantagna er som redan vet så klart !
En bild kanske hjälper[:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091210192213_P1000279.JPG)
38.52 KB
// Peter Schmidt
Jag tror det var en vingspets som kom men får inte ihop
vad det är för en svart detalj nere till vänster.
no more gassers 4 me
Hej Peter
Jag dödar gissningstävlingen direkt.
En tremeters Sbach [:D][:D]
//Mikael
Jag vet!
Du skiter i RC flyg nu, mätt på framgångar och återupptar en annan gammal hobby...Det är en windsurfing bräda!!![:D]
Patrick Roos
IMAC Sverige
Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se
Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
quote:
Originally posted by Mikael Ingemarson
Hej Peter
Jag dödar gissningstävlingen direkt.
En tremeters Sbach [:D][:D]
//Mikael
Nja, 3,1-metaren släpps inte förrän i januari så det är väl ganska osannolikt[;)]
Nej, jag får nöja mig med 2,7-metaren[:D][:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091210203318_P1000282.JPG)
56.12 KBImage Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091210203333_P1000284.JPG)
58.86 KBSom sagt, endast vingarna som kom idag men det blir förhoppningsvis ännu en leverans imorgon[:p]
// Peter Schmidt
Wood IS good, eller hur!![:D]
Patrick Roos
IMAC Sverige
Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se
Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
quote:
Originally posted by paroos
Wood IS good, eller hur!![:D]
Patrick Roos
IMAC Sverige
Hehe, ska inte ropa hej än, men vingarna ser onekligen välgjorda ut[:)]
// Peter Schmidt
Inte avis,,,den kärran är så,,,GOTTEGRIS[:D][:D]
Rpm
Nice,
Fint när tomten kommer så tidigt.
Premiär innan nyår?
//Ulf S
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aerobat/20091211103818_SU29_kex_liten.jpg)
27.1 KB
Ha ha ha härligt Uffe! Go o Glá med K(rill)ex-choklad...!![:D][:D][:D]
Patrick Roos
IMAC Sverige
Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se
Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
Det ser ju riktigt mumsigt, vilken kanon fin Julklapp
/Micke
Autopartner RC
HAB
Julafton för andra dagen i rad[:)][:)]
DHL var precis och knackade på med låda #2, innehållande kropp och alla tillbehör.
Allt ser oförskämt bra ut, klädseln perfekt - inga skrynklor, alla tillbehör och då menar jag verkligen ALLA tillbehör. Tank installerad, vajrar till sida dragna, alla \"turnbuckles\" klara, ställ (riktigt snyggt i kolfiber) - hjul och hjulaxlar, sporrställ med hjul, målad spinner i kolfiber mm. mm..
Vad jag kan se nu är det enda som behöver kompletteras en pilot och instrumentbräda.
Flyger den lika bra som den ser ut (vilket jag fått bekräftat på andra forum) är det här riktigt lyckat[8D][8D].
Bilder kommer senare ikväll när jag torkat av allt dregel[:I]
// Peter Schmidt
Bilder bilder bilder[:)][:)][:)]
/Micke
Autopartner RC
HAB
Hm, 2.7 m är kanske tillräckligt...kan man föra upp tomvikt på önskelistan? (utan tank och annat bensinrelaterat)
no more gassers 4 me
Nu vill vi se bilder [8)] [8)] [8)] [8)]
Kroppen (och så fick jag visat min fina vagga igen[;)])
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2009121121512_P1000285.JPG)
117.48 KB
Tank och tankventil klart från fabrik, liksom vajrar till sidroder
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091211215121_P1000286.JPG)
117.8 KB
en \"korv\" full med godis. Upptäckte kabellåsning, 2mm skruv och mutter om man vill använda de jättefina servooken i glasfiberlaminat (jag ska ju köra bling-bling) och mycket annat
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091211215137_P1000287.JPG)
119.13 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091211215155_P1000288.JPG)
113.64 KB
Fina hjul med aluminiumnav och mässingsaxel
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091211215229_P1000289.JPG)
110.35 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091211215245_P1000290.JPG)
91.68 KB
Stället i topp-finnish. Vägde 325g.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2009121121530_P1000292.JPG)
141.94 KB
Fortsatt bara positivt.
Ska man tvunget säga något negativ så är det om vingröret som verkar lite överdimensionerat. Vägde 365g (30g mer än röret till MX-2:an), ganska liten diameter så därför får man kanske gå upp i tjocklek?
// Peter Schmidt
quote:
Originally posted by Lonsan
Hm, 2.7 m är kanske tillräckligt...kan man föra upp tomvikt på önskelistan? (utan tank och annat bensinrelaterat)
no more gassers 4 me
Man kan ju alltid önska[;)]
Men det hade jag tänkt ändå, så det kommer...
// Peter Schmidt
Det ser ju riktigt bra ut
/Micke
Autopartner RC
HAB
Nu blir man allt lite avis, jag får tydligen vänta på min lilla 73\" pilotyak till januari, medans ni hotshots får direktleveranser från Kina i julklapp, merde!!![8D]
Tradit med 73:an, indoor säsongen lär va slut innan du fått ihop den ju[V]
no more gassers 4 me
Du har rätt Pontus, inte annat än att man kan känna sig som en ganska liten människa i sådana här lägen!![;)]
Ok, lite vikter...
Kropp inkl. huv och motorkåpa - 3100
Ställ - 325
Tank - 165
Skruv till ställ + hjulaxlar - 105
Hjul - 192
Sporrhjul - 55
Spinner - 145
Höger stab + höjdroder - 185
Vänster stab + höjdroder - 172
Sidroder - 153
Vänster vinge + skev - 980
Höger vinge + skev - 960
Hjulkåpor - 175
Stabrör - 50
Motorspant - 220
Canisterhållare - 30
Linkage, skruv, mm, mm - 250
Vingrör - 366
Totalt - 7.622g borde innebära en slutvikt runt 12,5kg
// Peter Schmidt
Lite porrig form på kroppen... snygg[:D]
Vad blir det för motor i nosen?
//Johan
www.salarfk.se
quote:
Originally posted by loop
Vad blir det för motor i nosen?
//Johan
www.salarfk.se
Det dyker förhoppningsvis upp en DLE111 på måndag. Har inte helt bestämt om det blir den eller min 3W106, men troligen DLE\'n eftersom installationen blir något enklare då...
// Peter Schmidt
Får vikten til 12472 gr med en tänkt elsetup och 6 servo.
Tror du den skulle klara sig med ett servo per skevroder?
no more gassers 4 me
Jag ska bara ha ett servo per skev !
Finns tre urtag i vingen, det innersta och yttersta om man kör med två servo eller det tredje i mitten om man bara tänker ha ett...
// Peter Schmidt
Tror du denna killen hade 1 eller 2 servo på skeven...[:D][:D][:D]
http://www.flyinggiants.com/gallery/showphoto.php?photo=61750
Patrick Roos
IMAC Sverige
Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se
Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
Kanske 3?
no more gassers 4 me
Seriöst så är det en ganska intressant diskussion!
1 eller 2 skev-servo på en 100cc kärra??
Funkar det verkligen med bara ett?
Jo, kraftmässigt med dagens 25-30kg servo inga problem.
Men kommer rodret att palla utan stöd på två punkter?
Kommer det att flexa i kanterna under hårt tryck med bara 1 servo som håller emot i mitten?
Kommer gångjärnen att få extra stryk pga flex?
Är roderna styva nog för 1 servo?
Personligen förespråkar jag nog att köra med 2st.
Min Extra är ju lika stor och det är jäkligt maffiga skevar!
Jag har iofs pinn-gångjärn...hur sitter de på Sbachen?
//P
Patrick Roos
IMAC Sverige
Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se
Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
Fundereringar
elle belle bi bensin eller el...
Frågan lyder:
Hur brett är tankutrymmet? Knöligt att stuva batteri?
Vidare, hur skulle det gå att få in 3W 106 R2 (2 cyl radmotor)
Den tänder inte samtidigt som en boxer och border rista och låt mycket
mindre. Den är lång men cylindrarna sticker ut mindre från centrum än boxern vad jag förstår. Klart en 112 B4 varit tuff också men
lite väl dyr och tung.
no more gassers 4 me
Gott om plats i tankutrymmet...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091213161536_P1000293.JPG)
93.96 KB
En radmotor är ju ett intressant alternativ i en aerobaticmaskin. 3W\'s 110R2 är 25cm lång och ska gå i. Motorspantet limmar/skruvar man själv i efter motorval så det är inget större jobb att välja en R2:a istället.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091213161751_P1000294.JPG)
79.34 KB
// Peter Schmidt
Det var ju en synnerligen vettig lösning på motorspant!
Inget strul med att hitta standoffs i exakt längd usw.
Motorkåpan delad också, praktiskt för radmotor då de måste bafflas
men en horisontell skiva genom motorcentrum så att den bakre cylindern
får kylning också. D-licious[:p]
no more gassers 4 me
Båda stab/höjdroderhalvorna klara med bling-bling ok och allt[:D] Servo till höjden är förresten Hitec 5985.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091213221132_P1000297.JPG)
78.72 KB
10cm i spännvidd gör tydligen mycket jämfört mot min C-ARF Extra[xx(], vingpåsarna ser lite små ut[:0]. Stabpåsen går ju att använda i alla fall, även om den också är i minsta laget...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091213221212_P1000296.JPG)
67.55 KB
// Peter Schmidt
Angeående 1 eller 2 (eller kanske 3) servo per skevroder på en 100cc-kärra.
Citat från FG från en som precis provflugit sin Sbach:
\"Yes I will be using 1 x 7955 in each wing as I have done on my 35% H9 260, aw 35 % 260, Pacific planes 35% 260 etc This is fine and as Pilot now manufacture the wings with 3 servo locations if you intend to use 1 servo use the middle hole and if using 2 use the two outside holes \"
På sidrodret har han också bara ett servo, 7955, och kniveggslooping är inga problem...
http://www.youtube.com/watch?v=JYn7lHxxdgk
Inte lika extrem flygning som förra filmen men jag tror nog det ska hålla !
// Peter Schmidt
hjälp va snabbt det går med bygget, du slarvar väl inte ;)
no more gassers 4 me
Julafton varje dag[:)]
Idag trillade ännu en låda in från Kina, denna gång en \"aluminium-hög\", motor, dämpare och krökar.
Utsidan på motorn har ju en bra bit upp till 3W kvalitet och dämparna får vi väl se hur effektiva dom är[;)]
Det första jag såg när jag öppnade motorn var manualen - till en DLE55[:0] - kanske skulle skickat med en manual till för att få en 111:a[:I]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091214205035_P1000304.JPG)
138.37 KB
Sidroderservona på plats, 2x Hitec 5985
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2009121420518_P1000305.JPG)
121.08 KB
// Peter Schmidt
Den ser ju fin ut, kinesmotorn!
Samma Kines cannistrar som jag har, dubbla ljudet på min 50cc Extra så har du hur det låter![:D]
Du får kopiera manualen och häfta ihop så funkar det kanske[?][8)]
Du kan annars hämta den här:
http://www.dlpower.net/
Står inte mycket i den av värde dock, kör på rutin.
Patrick Roos
IMAC Sverige
Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se
Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
Hey! Var har du köpt de där värsting servo skruvarna?
Patrick Roos
IMAC Sverige
Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se
Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
quote:
Originally posted by paroos
Hey! Var har du köpt de där värsting servo skruvarna?
Patrick Roos
IMAC Sverige
Autopartner
http://autopartner.jetshop.se/skruv-mutter/servoskruv-c-366-1.aspx
// Peter Schmidt
quote:
....
Sidroderservona på plats, 2x Hitec 5985
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2009121420518_P1000305.JPG)
121.08 KB
// Peter Schmidt
Kraftig offset må jag säga, korsade wires eller motsvarande offset där bak?
Dubbla stänger servo-till-servo så klart.[;)]
Kollade just upp vad de ynkliga kullagerna i ett servo går för.
Det verkar röra sig om 17 - 22 kg i radiell maxlast, sedan får de permanenta skador. Så ett arrangemang som visat kan duga då de 2 servona rimligen delar ganska jämt på wire-kraften i och med att de sitter i gummibussningar.
Men ett litet tips är att om det finns plats, sätta wire-linkarna på undersidan av oket i stället. Då kommer krafterna längre ner och både belastning på lager och gummibussningar minskas.
Faktumet att wire-oket är kraftigt bakåtsvept gör detta råd helt relevant, i fallet rakt eller framåtsvept ok hade det varit olämpligt
om man inte samtidigt flyttat ner också stötstängerna mellan servona.
Det hade iofs krävt lite längre hävarmar jmf med vad det ser ut att vara i din installation.
! En alternativ lösning för att sänka kraftplanet närmare servona är
att skruva på oken underifrån på servo-oken! Det är de små detaljerna som gör det...[;)]
no more gassers 4 me
quote:
Originally posted by Lonsan
Quote....
Men ett litet tips är att om det finns plats, sätta wire-linkarna på undersidan av oket i stället. Då kommer krafterna längre ner och både belastning på lager och gummibussningar minskas.
no more gassers 4 me
Bra idé Pontus, så får det bli...
Visst är spinnern läcker[8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091215204627_P1000314.JPG)
100.66 KBInpassning av motorspant - tog ca 5min ! Ska nu bara limmas och skruvas fast.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091215204711_P1000315.JPG)
112.86 KBHar ikväll alternerat mellan bullbak och byggrum, så jag får passa på och bjuda alla på en virtuell lussebulle [:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091215204839_P1000317.JPG)
87.64 KB// Peter Schmidt
Inga russin??
Jag menar lussekatter utan russin är som....servo utan titandrev??
no more gassers 4 me
Öhhh...5 minuter att passa in, ja va f-n som helst[:(!], jag läste
i hastigheten 5 timmar...utan att reagera...hur tusan har jag någonsin lyckats få någonting färdigt nå\'n gång tänker jag...det verkar verkligen vara en ARF i alla fall. ÄR det kanske så att \"Wood is good\" ändå, när det gäller komposit så ska ju allt limmas
med epoxi eller så har man obehaglig skärning och håltagning där
en miss inte är direkt lätt att korrigera eller gömma. Vad säger du själv, går trä eller komposit snabbast att färdigställa?
no more gassers 4 me
Usch russin[:(] men bullarna ser goda ut [:)] kanske de får en egen topic[:D]
/Micke
Autopartner RC
HAB
Hej
Så har då också min Sbach 100 anlänt. Kan bara instämma i vad Peter skriver. Jag tycker det hela är mycket välgjort, har efter flera timmar med lupp inte hittat en limning eller mtrl som inte är ok. Inget är heller löst och skramlar. Emballage och kartonnering har klarat en lång resa helt ok! Skall ha 2 servo per skevroder, de är imponerade. \'
//Lasse B
Dom bullarna blir fina på premiären[}:)]
(snyggt jobbat i ett som vanligt rasande tempo)[;)]
PS fick sms om att tomten fått hem delar till bästa julklappen[:D]
Rpm
Sidrodret också hakat på. Avtagbart alá C-ARF, dvs en pianotråd som löper genom gångjärnen och kan dras ut.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2009121523047_P1000318.JPG)
99.2 KB
Naturligtvis är det russin i bullarna[;)]
Trä eller composit. När det gäller just denna modellen så är det nog betydligt snabbare att få den i luften än de flesta composit-kärrorna... Såg på FG en som flög den efter 5 dagar[:0]
// Peter Schmidt
Lite synd ned en blandning av tum och mm på bultar/skruvar. Annars bara [:D][:D]
//Lasse
quote:
Originally posted by LasseB
Lite synd ned en blandning av tum och mm på bultar/skruvar. Annars bara [:D][:D]
//Lasse
Ja, det förstår jag inte varför man gjort. Det mesta i 3mm och sedan skruvarna till motorkåpan har man envisats med tum. Jag tänkte byta ut dom men upptäckte att de nedre islagsmuttrarna inte var så lätta att komma åt utan åverkan[}:)]. Skruvarna till stället är också tum men det går det enkelt att byta till 6mm.
// Peter Schmidt
quote:
Originally posted by LasseB
Lite synd ned en blandning av tum och mm på bultar/skruvar. Annars bara [:D][:D]
//Lasse
Varför byta ?
Min erfarenhet är att tum gäng inte vibrerar loss lika lätt,,,
fråga bara inte mej varför[:o)]
Rpm
Varför byta ?
Min erfarenhet är att tum gäng inte vibrerar loss lika lätt,,,
fråga bara inte mej varför[:o)]
Rpm
[/quote]
Varför då Tim? [:D]
Jag gjorde tvärt om.
Jag bytte mina verktyg till tum istället [:D]
//Micke
Pssst Pontus...Wood IS go...[:D]
Patrick Roos
IMAC Sverige
Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se
Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
Kom ett litet paket med grejor idag också[:)] så nu kom skevservona på plats...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091216224015_P1000319.JPG)
101.48 KB
Skönt med Plug & Play, allt bara passar. Inget trixande med tillpassning, bända och vrida, utan det är bara att helt enkelt skruva dit grejorna...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091216224148_P1000320.JPG)
137.45 KB
Och så var jag ju tvungen efter dagens påhopp[8D]
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091216224243_kalle.jpg)
// Peter Schmidt
Det finns en väldig massa typer av tumgänger. En vanlig serie för maskinskruv har \'förnamnet\' UNC, UNF respektive UNEF. C står för coarse, dvs grov. Denna gänga är generellt något grövre än standard M-gänga, dvs stigningsvinkeln är större. Ju större stigningsvinkel desto sämre självlåsning har skruven. UNF och UNEF har finare gänga än standard M-gänga och är alltså potentiellt säkrare mot vibrationer. Nu tror jag dock av vad jag sett i soppåsarna som brukar bifogas ARF:er att det så gott som alltid är typ UNC det handlar om. Eller någon likande ANSI standard. T ex 4-40 är något klenare än M3 men har 40 gänger per tum medan M3 har stigning 0.5 mm vilket ger ca 51 gänger per tum.
Så tum borde lossna lättare men det kan mycket väl vara så att det råkar vara sämre kvalitet på tum tillbehören vilket kan ge den önskade bieffekten att de går trögare, ja kanske tom skär ihop något och alltså inte skakar loss lika lätt.
Detta var ca 5% av vad jag skulle kunna skriva om skruvar och skruvförband.
/P
no more gassers 4 me
Detta var ca 5% av vad jag skulle kunna skriva om skruvar och skruvförband.
/P
no more gassers 4 me
[/quote]
Jag visste att jag kunde lita på dej Pontus[;)]
Rpm
he he, men det är nog ändå bäst att sätta störst tillit till Loctite 270
no more gassers 4 me
Härligt att se vilken självbehärskning du har ibland Lonsan![:D]
Patrick Roos
IMAC Sverige
Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se
Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
Va handlar denna tråd egentligen om???
no more gassers 4 me
quote:
Originally posted by Lonsan
Va handlar denna tråd egentligen om???
no more gassers 4 me
Och dom undrar varför vi kallar han professor Kalkyl[:D][:D][:D]
Rpm
Eeehhh....
Motor och dämpare på plats.
Choke och gasservo samt linkage klart.
Kanske lite prov-brum imorgon (oj, eller senare idag[:)])
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2009121901513_P1000333.JPG)
124.42 KB
// Peter Schmidt
Ut med grejorna i den arktiska kylan (skånsk sådan i alla fall, -7°C) för att provstarta motorn.
Den ville först inte suga bränsle men efter några snapsar rakt in i förgasaren så brummade den igång fint. Ville inte störa julfriden och grannsämjan allt för mycket så det blev bara någon minuts gångtid. Svarade bra på gasen och väldigt lättstartad (när den väl fick bränsle).
Känns bra - bara att bygga vidare nu !
// Peter Schmidt
Jag sa ju att det skulle bli premiär före jul. Ring, jag skottar banan och filmar!
//Ulf S
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aerobat/2009121716156_SU29_kex_JR.jpg)
25.78 KB
Ring när det är dags...jag tar med toapapper till mig o Uffe[:p][:D]
(Vi kan turas om att filma)
Patrick Roos
IMAC Sverige
Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se
Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
Och ja!...Uffe skottar banan...[:D]
Patrick Roos
IMAC Sverige
Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se
Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
Hej
Patric kan du inte filma när Uffe skottar banan??
Kan bli en väl så rolig film!!
Ulf
Fabrikspilot för KRILL Model Aircraft 2010. Med YAK 55 M 3 Meter
Nu snöar det IGEN i Skåne...salta banan?
no more gassers 4 me
Gas och chokeservo...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2009122022440_P1000372.JPG)
110.79 KB
Underkåpan med ditlimmade bakåtvända islagsmuttrar för att skruva fast överkåpan, urtag för dämparna och lite gälar samt baffling...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091220224532_P1000374.JPG)
97 KB
// Peter Schmidt
quote:
Originally posted by yak55sp
Hej
Patric kan du inte filma när Uffe skottar banan??
Kan bli en väl så rolig film!!
Ulf
Fabrikspilot för KRILL Model Aircraft 2010. Med YAK 55 M 3 Meter
Kan inte jag få filma när Patrick jobbar? Han behöver lite motion...
PS. Uffe. Jag vill se bilder på nya fabrikskärran nu!!!
DS.
//Ulf S
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aerobat/2009121716156_SU29_kex_JR.jpg)
25.78 KB
quote:
Kan inte jag få filma när Patrick jobbar? Han behöver lite motion...
PS. Uffe. Jag vill se bilder på nya fabrikskärran nu!!!
DS.
//Ulf S
Jag skulle vilja se en film när Peter jobbar (bygger) sin Sbach!!
Det går fööör fort![:(!][:(!]
no more gassers 4 me
Inte mycket till aktivitet idag...
Men tändsystemet och tändhattarna kom på plats i alla fall
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091221231330_P1000375.JPG)
133.04 KB
Och likaså en tankventil. Jag vet, aningen missvisande men det var den jag hade liggande[:I] Hålet strax under var där orginalventilen satt men det kommer att fyllas upp av dioden till killswitchen
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091221231520_P1000376.JPG)
98.7 KB
// Peter Schmidt
Hur blir det med premiär innan jul, eller i alla fall i år?
Har bygget stannat?
no more gassers 4 me
Eftersom det är juldagen idag så blir det ju svårt att lyckas med en premiär innan jul, i alla fall i år[;)]
Killswitchen är monterad, testad och programmerad, så bygget har inte stannat av - bara lite julpaus...
-Från ett snöigt Lysekil...
// Peter Schmidt
Vad är det för killswitch?
Emcotec eller SM-Modellbau?
Patrick Roos
IMAC Sverige
Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se
Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
quote:
Originally posted by paroos
Vad är det för killswitch?
Emcotec eller SM-Modellbau?
Patrick Roos
IMAC Sverige
SM-Modellbau
// Peter Schmidt
Limegrön är poppis nuförtiden...custom kund schema från Pilot, really nice!!!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091227183149_green1.jpg)
38.15 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091227183210_green2.jpg)
39.07 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091227183226_green3.jpg)
42.53 KB
Patrick Roos
IMAC Sverige
Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se
Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
Hur brukar ni väga av tyngdpunkten?
Jag orkade inte räkna som en tok som Pontus gör utan gick till handgripligheter och möblerade om i vardagsrummet...
Fanns lämpligt nog en krok i taket att rigga upp modellen i, funkade riktigt bra[:)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091227202547_P1000492.JPG)
140.43 KB
Blev ganska framtung så powerbox och ackar så långt bak som möjligt...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2009122720302_P1000495.jpg)
119.74 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2009122720315_P1000496.jpg)
108.65 KB
// Peter Schmidt
Erkänn! Du ville bara ha en anledning att få hänga upp den i vardagsrummet en stund utan att få skäll!!![:D]
quote:
Originally posted by paroos
Erkänn! Du ville bara ha en anledning att få hänga upp den i vardagsrummet en stund utan att få skäll!!![:D]
Tror inte den anledningen finns[:0]
Rpm
Det är mycket jobbigare att räkna...för man måste väga varje del och knappa in dess tänkta placering i förhållande till TP.
Sen multiplicerar man vikt och avstånd till TP för varje del.
Sen summarar man det hela (alltå vikt*avstånds värde) och sen delar man den summan med totalvikten så får man var svaret.
OBS! att man måste räkna med negativt avstånd åt ena hållet, dvs grej framför TP = + xxx mm, bakom TP 0 -xxx mm. Om summan råkar bli 0 så är TP exakt rätt.
no more gassers 4 me
Kabelfixardag idag.
Förlängningskablar för:
höjdroder - check
gas - check
choke - check
killswitch - check
2x skev och 2x sida kvar...
Bilden visar gas/choke/killswitch i 0,34mm² kabel och halva skev-kablarna i 0,5mm² mjuk fin silikonkabel[:)] Det är inte helt enkelt att pula in de tjocka kablarna i kontakterna, men det går med lite milt våld...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091228231032_P1000498.JPG)
126.91 KB
// Peter Schmidt
quote:
Originally posted by Larsson
quote:
Originally posted by paroos
Erkänn! Du ville bara ha en anledning att få hänga upp den i vardagsrummet en stund utan att få skäll!!![:D]
Tror inte den anledningen finns[:0]
Rpm
Jodå, inga problem[:)][:D][8D][:I]
// Peter Schmidt
quote:
Originally posted by imacse_peter
Kabelfixardag idag.
Förlängningskablar för:
höjdroder - check
gas - check
choke - check
killswitch - check
2x skev och 2x sida kvar...
Bilden visar gas/choke/killswitch i 0,34mm² kabel och halva skev-kablarna i 0,5mm² mjuk fin silikonkabel[:)] Det är inte helt enkelt att pula in de tjocka kablarna i kontakterna, men det går med lite milt våld...
// Peter Schmidt
Ett riktigt skitgöra[:(]..jag köpte fin-fina färdiga 0,5 mm2 silkonare med de blå kontakterna från Lindinger i stället. Rimligt pris och bra kvalitet. Nackdelen är ju att man får vänta ett tag[}:)]
no more gassers 4 me
quote:
Originally posted by imacse_peter
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2009122720315_P1000496.jpg)
108.65 KB
// Peter Schmidt
Snyft [V][:(], vilket ingrepp på de snygga kurvorna, gick det inte att placera de där klossarna lite snällare?
no more gassers 4 me
quote:
Originally posted by Lonsan
quote:
Originally posted by imacse_peter
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2009122720315_P1000496.jpg)
108.65 KB
// Peter Schmidt
Snyft [V][:(], vilket ingrepp på de snygga kurvorna, gick det inte att placera de där klossarna lite snällare?
no more gassers 4 me
Säkert, men jag tyckte det passade ganska bra där. Du får titta på andra sidan, där är helt rent[:D]
// Peter Schmidt
PREMIÄR[?][?][?][?][?][?][:0][:p][}:)][:D]
-10, 0 vind perfekt för turbo i DLE 111an
/Micke
Autopartner RC
HAB
Hej Peter
Har Uffe skottat fältet???
Ulf
Fabrikspilot för KRILL Model Aircraft 2010. Med YAK 55 M 3 Meter
Uffe slapp skotta. Här är så grönt och fint[:)] Dock ganska fruset, -7°C när jag packade in grejorna i bilen.
Lipo-ackarna gillande inte riktigt den temperaturen. Efter att ha monterat ihop modellen och tankat startade jag motorn. Den fick gå och brumma lite lätt på knapp halvgas. Efter den hade gjort det i en 6-7 minuter hade det väl gått 45min från det att jag packade ut grejorna på fältet och då visade BMS:en att det bara var 7,1V i ackarna - inte läge för flygning mao[:(!]
Men efter att ha monterat ur ackarna och värmt dom i armhålan i 20 minuter så var dom pigga igen.
Tanka och ihop med grejorna igen.
Motorn startar väldigt lätt, lite värmning och samla puls[;)]
Rulla ut på banan och take-off[:p][:p][:p]
Ja, jag vet inte vad man ska säga[:o)][:o)] MX:en var lätt på vingarna men denna är löjligt lätt. Har inte vägt den men flyger oerhört lätt - lyfte nästan direkt och motorn behövde inte jobba speciellt mycket.
Gjorde några lätta svängar och den går att kränga runt hur som helst, harriers inga problem - überstabil. Vågade till och med en kort hovring och det var inte så ansträngade varken för pilot eller motor.
Vindstilla idag så det var perfekt flygväder, får väl se vad den presterar i lite vind, men så här långt så är det 5+ och lite till[8D][8D][8D][8D][8D][8D][8D][8D][8D]
Liten fadäs i landningen eller snarare utrullningen då jag i min iver att försöka hålla modellen kvar på asfalten svängde lite för snävt och den gjorde en stoppsladd och studsade ut i det hårdfrusna grästuvorna. Hjulaxeln bockades och plattan till stället släppte lite i ena kanten - men det är redan opererat så den är flygbvärdig igen !
Bilder från soliga Helsingborg kommer senare, Patrick lovade lägga ut lite goa bilder[:p][:p]
En filmsnutt kan också utlovas så småningom...
// Peter Schmidt
[:(][:(][:(]Var e filmen och bilderna[;)]
GRATTIS till premiären Peter, det blev väl den sista för i år[8D]
Undrar vem som blir först nästa år
Gott nytt!
/Micke
Autopartner RC
HAB
Idag var det premiär för Pilot RC Sbach 342, 100cc.
Vilken kärra! Snygg på bilder, ännu snyggare i verkligheten, ja rentav sexig!
Test teamet samlades kring 10 tiden, i praktiken noll vind, -3 och soldis. Mao perfekta förhållanden![}:)]
Peter (Pilot), Undertecknad (fotograf), RMP (motortekniker), Lonsan (el-tekniker) och Uffe (filmare och pausunderhållning).
DLE111an var väldigt lättstartad (2:a-3:e flippen hela tiden) trots kyla, oinkörd och Biltema mineralolja. Den fick gå 5min på backen och nålarna ställdes på \"ok-safe\" med hjälp av RPMs känsliga öra.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231141751_SbachMaiden012.jpg)
145.58 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231141854_SbachMaiden023.jpg)
135.09 KB
LiPo trivs inte i minusgrader[xx(], fick ha sig en stöt och ligga en stund i Peters armhåla [:p] innan avfärd.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009123114291_SbachMaiden033.jpg)
139.68 KB
Under tiden underhöll Uffe oss andra med sin EF Extra!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009123114459_SbachMaiden034.jpg)
137.35 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231144551_SbachMaiden035.jpg)
86.88 KB
Så var det dags, lite varmkörning så att motorn gick ordentligt sedan taxade skönheten ut...setupen med Kines-cannisters (samma som jag själv har till min 50cc Extra) gav ett skönt dovt morrande. Dämpade ljudet bra (kanske inte som märkes cannisters, men helt ok) och i mina domar-öron helt klart \"ok\" på en sound score.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231143212_SbachMaiden055.jpg)
134.52 KB
Klart för take-off![}:)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009123114334_SbachMaiden057.jpg)
141.57 KB
En helt odramatisk lättning och utflygning, kärran är ultra stabil (och snygg!).
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231143421_SbachMaiden058.jpg)
88.67 KB
Efter bara ett försiktigt varv efter start kände Peter att det var rena \"depron-känslan\", otroligt lätt på vingen, meddelade han. Därefter blev det rena 3D flygningen...[:p][}:)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231143728_SbachMaiden059.jpg)
78.92 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231143746_SbachMaiden064.jpg)
41.78 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009123114386_SbachMaiden065.jpg)
98.85 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231143825_SbachMaiden068.jpg)
136.65 KB
Landningen var också helt odramatisk, kärran har mycket låg stall-fart, den svävade sakta in och satte hjulen fjäderlätt i backen.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231144120_SbachMaiden071.jpg)
130.06 KB
Ett helnöjt test-team diskuterar precis hur bra den flög...[:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231144259_SbachMaiden073.jpg)
139.46 KB
Mitt intryck av den här kärran är, WOW! Verkar väldigt välbyggd och finishen på klädseljobbet måste ses, helt perfekt! Sbachen i sig är ju sanlöst snygg och linjeskön. En riktigt sexig flygmaskin.
Grattis Peter till ett kanon val av modell och till en lyckad premiär!!!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231145041_SbachMaiden041.jpg)
138.53 KB
Nedan en drös \"porrbilder\" för er som inte kan få nog![:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231145126_SbachMaiden015.jpg)
132.41 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231145152_SbachMaiden016.jpg)
148.16 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231145215_SbachMaiden017.jpg)
139.46 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231145237_SbachMaiden027.jpg)
138.52 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009123114533_SbachMaiden028.jpg)
148.18 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231145327_SbachMaiden029.jpg)
133.75 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231145344_SbachMaiden030.jpg)
144.88 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2009123114544_SbachMaiden045.jpg)
123.54 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231145421_SbachMaiden046.jpg)
112.46 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231145439_SbachMaiden047.jpg)
129.87 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231145455_SbachMaiden048.jpg)
135.85 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231145516_SbachMaiden049.jpg)
137.65 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231145535_SbachMaiden050.jpg)
137.61 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231145553_SbachMaiden052.jpg)
141.92 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231145641_SbachMaiden054.jpg)
134.09 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231145746_Patrickfot.jpg)
19.29 KB
Tack för fina bilder Patrick... Ja, en riktigt läcker maskin både att se och att flyga[:D]
// Peter Schmidt
Grattis, riktigt häftig maskin!![:p]
Grattis Peter,
Jag har filmen i HD. Den blev 1,4GB och mitt internet är lite väl segt att ladda upp den med.
//Ulf S
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aerobat/2009121716156_SU29_kex_JR.jpg)
25.78 KB
www.krill-model.com
Tack för fina bilder, den är verkligen Snygg och ser maffig ut, Blir det
freestyle eller program tro[?]
Grattis än en gång Peter
/Micke
Autopartner RC
HAB
Snygg snygg kärra Peter [:)]
Grattis till en läcker kärra Peter.
(Har Tim träskor på sig?)
Ja...t-shirt, tunn skinn-jacka, vanliga jeans och \"tofflor\" som det heter här. Inga handskar ingen mössa, -3 till -5.
En riktig Viking[}:)]
(Eller galning[:p])
//Patrick
Video på premiären...
// Peter Schmidt
Riktigt trevlig film Peter!
Hej Peter, jag skulle vilja fråga dig vad du har för tändstift i motorn. Har letat efter NGK CM6 stift (heter de så?) eller passande Champion stift utan resultat.
Har du sådana isåfall vart fick du tag på dem[?]
Vore tacksam för svar
//Emanuel F
Teampilot Full Kontroll AB
Dom som följer med motorn funkar utmärkt !
Men annars tror jag Jonas Bergström www.aresti.se har eller Autopartner. Det är samma stift som till både 3W och DA.
Söker du på NGK CM6 dyker det även upp lite MC-firmor som säljer men dom ska ha ruggigt betalt[:0] !
// Peter Schmidt
Åk till närmsta handlare som säljer gräsklippare, trimmers, motorsågar etc, om de inte har hemma så kan de fixa! De ser det bara som ett litet tvåtaktständstift vilket som helst och har humana priser.
MC-handlarna har också men de svinar på och skall ha 100-140kr/st.
I USA kostar de ca: 3$/st
NGK CM-6 = Champion Y82
//Patrick
KB-RCHOBBY har NGK CM6 FÖR 85KR.
http://www.wale.se/023/kb/h/index.php
/Henrik
Idag premiärflög vi \"lillebror\", eller 50cc varianten av Pliot-RC\'s Sbach. Samma fina bygge och samma fina flygegenskaper. Lite mer krut i motorn hade dock inte skadat[;)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2010422203724_P1000854.jpg)
78.76 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2010422203740_P1000856.jpg)
49.72 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2010422203756_P1000858.jpg)
63.9 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2010422203810_P1000859.jpg)
66.15 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2010422203839_P1000860.jpg)
76.34 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2010422203853_P1000861.jpg)
59.34 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/201042220406_P1000862.jpg)
69.89 KB
// Peter Schmidt
En liten filmsnutt också på Bent\'s flygning...
// Peter Schmidt
Funderar på att skaffa en pilot-rc sbach 342 (87\") som ren freestyle kärra. Tanken är att köra en DLE 55 antingen på pipa eller med medföljande plåtburk (blir inga freestyle tävlingar för mig detta året så ljudet är inget problem :)) Det blir högupplösta hitec servon runt om, power-safe reciever, emcotec kill switch (regulerad) och lipos för att få en clean och lättviktig setup.
Har ni som flyger kärran (även 100cc:aren) några kommentarer på att använda denna som \"3D-maskin\"? Jag såg ju ett gäng sbachar i Simmelsberga och vore tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter. Hur är modellens lågfartsegenskaper, t ex vingrockar den mycket i hög alfa manövrer, hur beter den sig i knivegg (inkluderat hög alfa knivegg), tumlingsegenskaper, flatspinnsbeteende, rollrate, etc? Har den några specifika 3D egenheter helt enkelt?
Jag undrar också om det är några problem att få ut ca 50 graders utslag på roder med förmonteringen från fabrik?
Jag har inte hittat mycket info om dess flygegenskaper på jänkeforumen, vad som lockar mest förutom dess grymma utseende är att modellen verkar gå att få väldigt lätt. Mina andra alternativ till en 50cc freestyle kärra är den gamla beprövade Yak 54:an som jag flygit mycket 3D med eller Edge 540T som jag också har mycket goda erfarenheter av vid 3D flyg. Om det blir någon av dessa modeller så blir det EF:s varianter som jag kommer gå på.
Nåväl, köpknappen till en ny modell känns ungefär lika stor som min skärm, så det blir en beställning omgående :)
Over and out
/Jesper
---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
Svårt att gå fel oavsett...både PilotRC och ExtremeFlight gör modeller med grymma flygegenskaper. Duktiga designers och testar mycket. Släpper inget skit på marknaden.
Sbachen är en grym 3D modell genom sin konstruktion. Mycket kroppsyta och mycket vingyta samt bra moment. (Den har grymt stora vingpaneler.)
En av de mest lyckade allround designs jag sett. Grym på 3D-utstallad och nära utstallad flygning, mycket stabila lågfartsgenskaper men även mycket stabil och väl trackande i precisionsflygningen.
Faktiskt en design som verkar ha ärvt ner alla fina egenskaper från fullskala till modell. Hoppas du sett filmer på fullskala versionen, en helt makalös maskin...
Tack för ditt svar Patrick! Jodå, nog har jag sett ett gäng filmer på fullskala maskinen, evil värre [:D]
---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
jag spanade en hel del på din kärra i Eskilstuna! Så jädra snygg kärra och den var underbart snygg i luften!
Blivande IMAC flygare!
På NM såg den ut så här![8D][}:)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/201066234439_NM2010065.jpg)
44.91 KB
Fråga til Peter
Får jåg fråga vilkan lengd servoarmar du monterade på servon i din Sbach?
Jättebra liten formel som Lonsan skrev i min tråd. Men jeg har inta möjlighet at mätta de olika distanser och vinkler. (Jåg er i Esbjerg på jobb, och modellen står i Hirtshals)
Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Jag har 1,5\" Seecraft armar på skev och höjd (se första inlägget i tråden[:)]).
Med armen på yttersta hålen på roderoket räcker det inte riktigt för extrem 3D men flyttar man in den till mitthålet borde det ge maxutslag.
Hittade en bild här på höjdroderlinkaget:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20091213221132_P1000297.JPG)
// Peter Schmidt
Hej Peter
Jag skal börja montering av min Sbach. Och jag villa gjerna vita om du använda de fittings (link, pushrods, wheels, fuel tank osv. ) som kom med Sbachen. Är dom alla i ok kvalitet?
Har du annars nogån cutting edge tips föran jag kjør på?
Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Förutom servoarmar (där jag använde Seecraft 1.5\") och tankventil (som jag bytade ut mot 3W\'s) så använde jag de medföljande fittings.
Allt har fungerat bra i 160+ flygningar. Navet i hjulen slets dock upp efter ett 50-tal flygningar (start / landningar) så dom glappar rätt mycket nu och behöver bytas.
Bläddra genom alla sidorna igen så ser du var jag placerat allt. Kommer inte ihåg vad du skulle ha för motor? Men håll koll på tyngdpunkten, jag fick sätta ackar och powerbox bakom canopy för att komma rätt.
Annars är det inga konstigheter - bara att sätta igång [:)]
// Peter Schmidt
Hvad er vægten på 50cc Sbach\'en ? klar til og gå i luften.
Hej igen Peter
Hoppas inta att du tröttnas på alla min frågar. Och tack for dina svar så langt.
Så her en fråga mera. Når du monterada motorn, brukte du då den horisontale linjen teknat på fire wall´en? Manualen beskriver inta nogåt om down thrust.
Har du stengt/lukket det luft inntak som siter på undan sidan av cowlet?
Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Det är lugnt, fråga på [:)]
Om jag inte minns fel var det två vertikala markeringar. En som markerar centrum på spantet och en något förskjutet som markerar var centrum på motorn ska vara !
- Bulta fast motorn i spantet.
- Skruva fast underkåpan
- Sätt fast spinnern på motorn
- Passa in spantet (och motorn) så att spinnern passar precis med kåpan. Jag använde skruvtvingar för att hålla fast spant/motor. Högerriktning och ev. nedriktning ger sig själv då.
Jag har inte täckt det undre luftintaget. Vet andra som har gjort det. Motorn på min funkar dock bra även med öppet intag.
// Peter Schmidt
Tackar så mycket Peter. Dummt att gøra dom samma fel som andre har gjort.
Men det jeg lurade på, var om du har monterat motorn med center i den horisontala linjen?
Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Aha.. Jag läste horisontell men svarade vertikal[:I]
Jo, motorn sitter i centrum på den horisontella linjen[:)]
// Peter Schmidt
Hej Peter
Jeg kunne godt tænke mig at høre, om du efter trimflyvninger har fundet den perfekte placering af tyngdepunktet på din Sbach?
Stemmer det godt med det som byggemanualen anbefaler?
Member of the secret Knife Edge Brothers Society
quote:
Originally posted by Boie
Hej Peter
Jeg kunne godt tænke mig at høre, om du efter trimflyvninger har fundet den perfekte placering af tyngdepunktet på din Sbach?
Stemmer det godt med det som byggemanualen anbefaler?
Member of the secret Knife Edge Brothers Society
[:I]Nja, jag är väl inte den som trimflyger så mycket. Jag hamnade med tyngdpunkten mitt på vingröret. Kändes ok för min del efter första flygningen så jag har inte provat vare sig famåt eller bakåt. Jag har bara flugit[8D]
// Peter Schmidt
AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
Hej hopp,
Kan med glädje meddela att Sveriges första Sbach, med serienummer 008, möjligen kan få smaka på lite tävlingsflyg igen :)
Chanserna har i alla fall ökat dramatiskt efter dagens händelseutveckling ;) ;)
Vad har hänt som får dig att vilja tävla igen med gamla Bettan ? :-)
Ny ägare eller har suget hittat tillbaka?
// Gullberg
Ja, jag måste väl erkänna då...
"Gamla Bettan" har faktiskt hittat ett nytt hem, så även om chansen för en tävlingsstart kanske inte är så stor så har möjligheterna ändå förbättrats åtskilligt :)
Nya ägaren har faktiskt tävlat IMAC tidigare, så vem vet...
Cliffhanger?
MVH Patric Holmström