IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Byggen => Topic started by: Rikard Levenstam on 2010-06-20, 10:57:49

Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2010-06-20, 10:57:49
Hej, har återupptagit mitt sukhoi byggande efter en tid utan inspiration. Har nu flugit min 2meters kolfibersukhoi i tre år och vill ha nya utmaningar :-)  Jag skalade upp min CAD modell, bytte vingprofil och ändrat delningen av kroppen för att få bättre åtkomst av utrustningen.

Det jag är nyfiken på just nu är om det finns lite viktjämförelser på helkomposit maskiner i 2600mm storleken. Kroppsvikt på ett skal utan utrustning, sidroder, stabbe och vinge.

Jag räknar med att bygga kroppen i kolfiber precis som på den mindre för att få styva laminat till lågvikt.

Jo.. pluggarna är till salu om någon är intresserad..

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2010620105741_m.JPG)
58.07 KB

www.modellbyggeriet.se/sukhoi
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-02-01, 21:16:11
Hur kan man beställa från Krumscheid???

Jag beställde headers fråm Krumsched för 2 månader sedan. Nu svarar dom inte på mail och jag hittar inget telefon nummer. Finns företaget kvar? Varför svarar dom inte på mail?

Var köper man tighta headers annars till 3W110B2 ?

Tacksam för svar...

Bygget rullar på rätt ok och vingform kommer att gjutas i helgen.



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201121211317_DSC_0151.JPG)
82.63 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201121211541_DSC_0125.JPG)
86.12 KB

www.modellbyggeriet.se/sukhoi
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Casselby on 2011-02-01, 22:13:42
Hej Rikard!

Tuff maskin!
Jag kan fixa MTW krökar till dig om du vill.
Kolla in vårt sortiment på krökar på www.fullkontroll.se
Ring till mig under dagtid (9-17) så hjälper jag dig!

Mvh
//Daniel Casselby
070-5080570
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Aerobat on 2011-02-01, 22:14:17
Ring! Det är inga problem.
Nummret hittar du på den tyska sidan:
http://www.krumscheid-metallwaren.de/neu/shop.php?lang=DE

//Ulf S
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Gullberg on 2011-02-01, 23:09:32
Hej Rikard,
Vet inte om din viktfråga fortfarande är aktuell, men nedan finner du vikter på en Krill YAK 55M 33% spv 2600mm, L 2450mm
Vänster vinge: 989g
Höger vinge: 992g
Vänster stabilisator: 281g
Höger stabilisator: 288g
Kropp: 2824g
Sidoroder: 192g
Hjulkåpor x2: 76g
Hjul x2: 132g
Sporrställ o hjul: 58g
Div roderhorn o skruvar: 165g
Stabbrör CF: 20g
Motor \"stand off box\" i CF: 157g
Landställ Al: 570g
Vingrör Al: 308g
Spinner CF: 130g

//Gullberg

Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-02-02, 19:46:32
Hej Ulf...
Jag måste vara helt blind, för något telefon nummer hittar jag inte...lägg gärna ett mail om du har nummret (rikard@modellbyggeriet.se)

Strular KS, så ringer jag Casselby. Tänkte att det skulle vara enkelt att köpa något fördigt, men kanske smartare att köpa krökar och rör för att leka med gassvetsen igen...

Tack Gullberg! jag fick vikter direkt från Krill och deras Sukhoi 29 vilket är bra riktlinjer. Nu när allt är gjutet förutom vingarna ligger jag ca 500gram lättare än Krill. Tror att Krill inte är alltför tunga saker så det känns rätt ok. Styrka och styvhet i kolfiber känns riktigt bra...

Vingpluggen som är CNC fräst blir \"ledig\" om ca 2 veckor om någon vill ha en plugg till en vinge... Dom andra pluggarna är uppeldade då ingen verkar vara intresserad :-(

/Rikard

www.modellbyggeriet.se/sukhoi
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Gullberg on 2011-02-02, 20:07:14
Hej Rikard,

Telefon till Krumscheid finns längst upp till höger på sidan under \"General Terms\"

TEL: (+49) 23 78 / 25 80
FAX: (+49) 23 78 / 18 44

//Gullberg
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-02-02, 20:32:40
Tack Gullberg.... ringer imorgon..

www.modellbyggeriet.se/sukhoi
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Mikael_Ingemarson on 2011-02-02, 20:52:40
Jag kan rekommendera MTW kulböjar.
Riktigt smidiga att jobba med.

//Mikael
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-02-02, 21:28:05


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201122212723_DSC_0117.JPG)
89.75 KB

Ganska stor skillnad i storlek mot mina 2meters Kol Sukhoier... [:D]

www.modellbyggeriet.se/sukhoi
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-02-03, 21:25:53
Jo, ett telefonsamtal löste problemet, nästa gång jag beställer från KS ringer jag direkt..  Tack!

www.modellbyggeriet.se/sukhoi
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-02-06, 09:10:42
Hej Gullberg,

Jag förde in dina vikter i mitt vikts excell. Har du möjlighet att väga även huv samt noskåpan så har jag alla uppgifter på dom gjutna delarna. Vill du ha hela excell dokumentet kan du maila.

Vore roligt att jämföra startvikten, när jag kommer så låmgt.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2011269335_Vikter.jpg)
88 KB



www.modellbyggeriet.se/sukhoi
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Gullberg on 2011-02-06, 12:56:19
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Hej Gullberg,

Jag förde in dina vikter i mitt vikts excell. Har du möjlighet att väga även huv samt noskåpan så har jag alla uppgifter på dom gjutna delarna. Vill du ha hela excell dokumentet kan du maila.

Vore roligt att jämföra startvikten, när jag kommer så låmgt.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2011269335_Vikter.jpg)
88 KB



www.modellbyggeriet.se/sukhoi


Hej Rikard,
Motorkåpan väger 464g
Huven väger 480g
2st hjulaxlar brickor o muttrar väger totalt 56g
Motorkåpan och huven ingick i kroppsvikten så du får minska den motsvarande.
Motorstandoffen i CF kommer jag inte att använda så den kan du räkna bort.

Hälsningar.....Jonny
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Aerobat on 2011-02-07, 20:53:20
Hej

Här är mina ursprungsvikter från min SU29:
höjdroder h   240
höjdroder v   241
Vinge h   1015
Vinge v   1000
Kropp inkl motorkåpa   2230
Klar huv   460
ving rör alu   280
Hjulkåpor mm + spinner   250
ställ alu   580
påse m tillbehör inkl standoffs, hjulaxlar mm   510
Total byggsats   6971

Flygvikten blev 12,3kg med DA100l/Krumscheid, spektrum mottagare, 3x 2200 LiPo, 8x HS7955

//Ulf S
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Lonsan on 2011-02-07, 22:08:26
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Hej, har återupptagit mitt sukhoi byggande efter en tid utan inspiration. Har nu flugit min 2meters kolfibersukhoi i tre år och vill ha nya utmaningar :-)  Jag skalade upp min CAD modell, bytte vingprofil och ändrat delningen av kroppen för att få bättre åtkomst av utrustningen.

Det jag är nyfiken på just nu är om det finns lite viktjämförelser på helkomposit maskiner i 2600mm storleken. Kroppsvikt på ett skal utan utrustning, sidroder, stabbe och vinge.

Jag räknar med att bygga kroppen i kolfiber precis som på den mindre för att få styva laminat till lågvikt.

Jo.. pluggarna är till salu om någon är intresserad..

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2010620105741_m.JPG)
58.07 KB

www.modellbyggeriet.se/sukhoi



Pluggarna till salu? Så det blir till att göra egna formar om man vill ha en?
Lite sugen på en \"100 cc\" optimerad efter egna idéer, troligen inte helkol dock.


/Pontus


25 Nm club
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-02-08, 21:42:18
Absolut, jag har cnc fräst pluggar och gjuter formar för att bygga minst ett flygplan ;-) Om någon vill gjuta egna formar, så är pluggarna till salu. Kroppspúggen är uppeldad pga brist på intresse men jag har formar formar... och master pluggar går ju enkelt att gjuta upp !

www.modellbyggeriet.se/sukhoi
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-02-15, 22:03:53
Hej, Headers kom idag :-)

Ni som har flugit med 110ccm motorer och har erfarenhet, hur mycket (eller lite) luft vågar man ha emellan tex, vingrör och dämpare, samt kolställ ? Det är ju ganska trångt med 3w 70 dämpare..

vad händer om headern blir 2-3 c, för lång jämfört med rekomendation från 3W ? Effekt förlust eller sämre trottlings egenskaper?


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201121522028_DSC_0002.JPG)
89.31 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201121522048_DSC_0001.JPG)
70.47 KB

www.modellbyggeriet.se/sukhoi
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Aeroparts on 2011-02-15, 22:37:12
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Hej, Headers kom idag :-)

Ni som har flugit med 110ccm motorer och har erfarenhet, hur mycket (eller lite) luft vågar man ha emellan tex, vingrör och dämpare, samt kolställ ? Det är ju ganska trångt med 3w 70 dämpare..

vad händer om headern blir 2-3 c, för lång jämfört med rekomendation från 3W ? Effekt förlust eller sämre trottlings egenskaper?

www.modellbyggeriet.se/sukhoi



Så mycket luft du kan få emellan och bra kylning, det blir varmt och står man still på backen och kör så blir det än varmare. Var noga med detta för vingbrott är ju inte roligt. Något avstånd i mm är nog svårt att precisera.
Sedan kanske du har någon exlusive hög temp epoxi i rören värme härdad så blir det ju bättre tålighet.
Motorn, det beror på vad 3W har prioriterat och om canistern ger någon pipeffekt o.s.v. att ta hänsyn till
Men se till att den inte blir kortare än rekommenderat för det är oftast inte någon bra lösning.
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: paroos on 2011-02-15, 23:51:25
Lite längre är ingen fara, bara inte kortare...jaa några mm spelar såklart ingen roll.
Jag hade 110a med L70, blir ganska varma, försök ha så mycket avstånd du kan. Vädra ordentligt, jag tog upp störe lufthål i kroppen.

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: paroos on 2011-02-15, 23:53:05
PS
Grymt bygge!!![}:)]
DS

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: paroos on 2011-02-16, 00:02:15
Kollade din bild igen, hur mycket avstånd har du mellan cannistern och vingtuben egentligen? Ser väldigt tajt ut...
Har du funderat på pipor? Mycket smalare och mer luft mellan.
L70 är ju ganska feta. Alt. TD75or, lite små till 110cc men funkar och endast 55mm i dia.
Skit om du skulle smälta tuben. Förmodar att det är CF rör också?
Kan bli lite \"banan\". Har hänt IMAC kärra för nåt år sedan av samma orsak.
Tips är ju att ha vent hål med fenor/louvres hela vägen så du får bra sug.

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-02-16, 18:46:59
Hej, Nej det är alu tube till vingen... det är ca 1cm till vingrör/dämp.  Ett alternativ är ju att lägga dämp ovanför vingrör, men då får jag förlänga headern, samt att utgångs röret måste längas... skulle det vara ok?


www.modellbyggeriet.se/sukhoi
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Boie on 2011-02-16, 19:22:05
Vad händer om headern blir for kort?

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-02-16, 20:10:01
Så, nu har jag vinklat och tittat i några timmar.... Beställde lite löd grejor så nu hamnar dämpen ovanför röret och lutar ca 15-20 grader. Nu blir det mycket luft runt och tanken kan ligga under dämparna... Känns bra att dämparna får luft och att ställ och vingrör inte eldas upp...

www.modellbyggeriet.se/sukhoi
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-05-08, 09:34:07


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20115892529_Sukhoi.jpg)
80.25 KB



Step by Step.... Besök på Barkarby IMAC gav ökad fart i källaren...

Nu sveper jag bakifrån och framåt och gör helt klart.

Hur känsligt är det att ha soppa tanken mitt i TP? Kan väl aldrig vara bra att justera tp under flygningen?

Jag har alltid flugit PPM tidigare...är det bättre med PCM?  Tipps på bra 35Mhz mottagare?  

/Rikard

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20115893359_1.jpg)
67.23 KB

www.modellbyggeriet.se/sukhoi
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Skymic on 2011-05-08, 10:27:23
Hej Rikard!

Snygg kärra, den blir nog bra, jag gillar verkligen Su 26.
En av de bästa 35 Mhz är Futabas G3 mottagare.
Jag höll ut länge på 35 bandet,och jag måste säga att dessa har jag aldrig haft
Varken glitch eller störning med.

Lycka till!

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Mikael_Ingemarson on 2011-05-08, 20:41:16
Hej Rikard

Om man inte har Futaba sändare och vill köra PPM istället så kan jag förespråka Multplex DS IPD mottagare.
Jag körde med sådan i tre år utan problem.

//Mikael










Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-05-08, 21:09:44
Hej, Jag kör Grauoner mc22 får väl ringa hobby borgen och lyssna lite.

www.modellbyggeriet.se/sukhoi
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: beachen on 2011-05-10, 00:14:21
Hej har en MC24 + några smc 20 dubbel super motagare till salu om du är intreserad.

mvh Michael Strand tel.0705621605
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-05-11, 21:49:37
Beställde en DS Syntes från HobbyBorgen, tack ändå !!  

Sidroder Vajrar på plats idag, alla muttrår limmade med Röd loctite.

Fästa PowerBox + mottagare + ackar + gasservo + tank, sen är det bara dekor och skevroder + vinglåsning kvar...

Måste köra hårt nu så den blir klar inom 2 veckor....



www.modellbyggeriet.se/sukhoi
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-06-26, 14:48:52


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2011626144542_Komp.jpg)
80.05 KB

Ytterligare ett steg framåt, 3 veckor på jobbresa och 2 till veckor på resandefot ger långsamt slutpillande...  men nu är det nära :-)

Ni som har Krill Sukhoier, ni skulle kunna hjälpa mig med var tyngdpunkten på dessa fåglar ligger...gärna prosent i roten...  annars får jag gissa lite ...

Mvh

Rikard

www.modellbyggeriet.se/sukhoi
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: paroos on 2011-06-26, 19:51:43
Vad landade vikten på???

Gällande tyngdpunkten så är ju \"vingröret\" ett hett tips!
Jag hade dock mätt/räknat ut vad den skall ligga...

Ser nice ut! Skriv o lägg ut bilder på FG, de lär gå i spinn![8D]

Lycka till med premiären!

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-06-28, 19:42:54
Jo, vingröret är ju en bra placering av tyngdpunkten, men det hänger ju också ihop med var man lagt balken i vingen...

Om någon orkar kolla var medel ordan är på en Krill Yak och ser var tyngdpunkten hamnar på en sån fågel lär det duga som start läge också.... Kanske fegt att dubbelkolla att jag hamnat rätt :-)

Ska försöka väga i helgen...om jag vågar se hur mycket det ökat på slutet...
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Gullberg on 2011-06-28, 22:21:40
Hej Rikard,

Om det är till hjälp för dig så ser det ut som följer på min Krill Yak 55M, 33% versionen:

Mätt vid vingroten är bredden på vingen 636mm och centrum på vingröret (TP) ligger 224mm från framkanten dvs. 35,22%

Hälsningar.......Jonny
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-06-29, 20:16:39
Lysande Jhonny !!

Jag tog Yakens planform och jämförde med Sukhoien, så ska tyngdpunten ligga 3mm längre bak på Sukhoien. Känns bra att ha kollat och ha ett bra utgångsläge.

Tyngtpunkten hamnar då 17mm framför rör centrum, vilket hänger ihop med att vingbalken skulle ha ordentlig tjocklek hela vägen ut i tipp...

Tack för hjälpen Jonny, så slapp jag provflyga baktungt.

/Rikard
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-07-30, 16:35:54
Så är det dags att provflyga nästa helg, bara låsning av vingar och stabbe kvar nu :-)

Slutvikten stannade på 14,15 Kg  Tyngre än jag hoppats på men den borde flyga ändå tycker jag....

Vad brukar en 2,6 metare väga?? Jag har bara haft Krill som ref. och dom är väl hyfsat lätta?

/Rikard
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: paroos on 2011-07-30, 16:59:20
Ref.
PilotRC, Sbach342, 36%, 2,7m, ca: 13,5kg
(Dagens träkärror är enl. min uppfattning lika lätta eller lättare än komposit)

Låter lite tungt för en 2,6m gjord i kolfiber...?
Dessutom är den väl omålad?
Antar att man som vanligt vid egen bygge tar i lite i överkant för att vara \"säker\".
Rent allmänt är dock 14kg helt ok för en 2,6m. Gissar att de flesta Krill och C-ARF 33% ligger nånstans mellan 13-14kg ber. på utr.
M.a.o. vikten är inget problem! Den kommer att vara \"lätt på vingen\" i luften [8D]

PS.
Ex. PilotRC kärrorna är nästan FÖR lätta, dvs har overkligt låg vingbelastning. Min Sbach är som en stor depronare, kul för 3D, lite sämre för IMAC, ex. vid spinn där de hänger väldigt länge innan den stallar.
DS.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-07-30, 17:18:47
Ok tack Patrick, det var ju lugnande...  Vingarna hamnade på 2,8 kg tillsammans vilket är tungt. Om det är tungt i kolfiber, så är det garanterat starkt. Tyvärr blir nästan aldrig första kärran speciellt optimerad, och jag tar heldre i för mycket än för lite... 3:e brukar bli riktigt bra, men det orkar jag int ejust nu...

Jag råkade köpa en 33% Krill och ska granska den och jämföra. Planen är att ha två kompletta och tävla nästa år... men orkar inte bygga en till kolfiber Sukhoi just nu...

/Rikard



Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-07-30, 18:06:50
Hjääälp....

Skule \"Bara\" kolla att motorn startar även monterad i kroppen.... = Problem..

Har en PowerBox killswtitch vilket jag unte haft förut.
Slår på tändningen och lysdioden lyser någon sekund och slocknar, spelar ingen roll att jag flippar propellern.... Lysdioden lös fint när jag körde in motorn..

Enda skillnaden mot förut är att motorn är monterad i kroppen och har kablarna snyggt monbterade...

Någon som har ett tips på varför jag inte får någon gnista?

En 3w 110 B2....

Hmmm Powerbox killswitch lämnar 5.85 volt,  och 3w ska ha 6Volt enligt manualen.... Kan det vara så att Killswitch inte fungerar med 3W??

Laddar just en hederlig NiCd ack som jag använde vid inörningen..Hmrfmm

/Rikard
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: paroos on 2011-07-30, 19:11:08
Killsw kan programmeras att bara släppa igenom allt ex. från en LiPo, dvs 8,4/7,4V.
Till 3W behövs inga killswitchar med regulator.
Dock hanterar 3Ws tändsystem allt från 4,8V till 8,4V.

Om det är en PowerBox Sparkswitch av första batcharna så är det ett tillverknings/systemfel på dem. Har den inte en liten gul rund klisterlapp så är det en med fel. Skall skickas tillbaka, så får man en uppdaterad som funkar. Min första var sådan och uppvisade knepigt felaktigt beteende.

3W
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/2011730191053_3w110011.jpg)
87.63 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-07-30, 20:06:42


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201173020255_DSCF0454.JPG)
54.73 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201173020312_DSCF0456.JPG)
51.29 KB

Strange...  Jag provade för skoj skull om motorn fungerade iallafall, trots att lysdioden inte indikerar att det ska finnas gnista, och jooo det fungerar... Så, du undrar min hjärna varför lysdioden fel indikerar numera.. Ska nog slå en signal till autoPartner på måndag..

Motorn går mjukt och fint och alla roder står stilla, inget skakade här....  Skevrodren är vridstyva som om dom vore helgjutna..  Kanske därav lite tunga :-)

Tyngdpungten ligger där jag just nu vill utan någon extra vikt.... antagligen mest tur...

/Rikard
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Lonsan on 2011-07-31, 02:07:34
Det där 3:e exemplaret du nämner låter intressant...;-).

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-08-06, 16:16:08
Provflugen på Barkarby, tack för lånet av lååång asfaltsbana !!  (SRFK)

Som vanligt provflög jag ett baktungt plan och blev tvungen att lasta nosen med grova fransk-skruv a 250g styck.
Vinspalten/skevroderspalten var tätad undertill med mylar film som styrde in kolfiberlaminatet i vingen när rodret fälls ner. Har byggt segel vingar på detta vis i många år utan problem. När sukhoien hamnade i inverterat läge för test,  smällde det till i luften. Undertrycket när jag flög inverterat sög ut mylar filmen på ena vingen och fungerade som en broms....

Efter lite ombyggnad hemma åkte jag till gräsfältet jag brukar flyga på och kunde trimma mixar och justera utslag. Totalt blev det 7st flygningar idag och redan känns det som en riktigt bra maskin. Raka långsamma rollar precis som min mindre Sukhoi men väldigt mycket mer motor effekt. I det stora hela känner jag igen roder respons från 25% Sukhoien, men går bättre genom vinden och kräver mindre mixning. Nedflyttningen av stabben märks tydligt!

Yehooo..... :-)

Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Lonsan on 2011-08-07, 09:09:20
Imponerande bygge!

Känner mig lite frånåkt med min SU-26 som jag hållit på med i 10 månader nu och ännu inte i luften :-(. Och du har gjort allt från skratch. Väldigt sugen på en 2.6 m som din men min fru har i princip förbjudit mig att gå på fler tok-projekt, hon tycker jag ska köpa något mer snabbyggt, hon förespråkar en Krill...egentligen har jag nog det rätt så bra med en så\'n fru :-)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: paroos on 2011-08-07, 09:57:15
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Provflugen på Barkarby, tack för lånet av lååång asfaltsbana !!  (SRFK)

Som vanligt provflög jag ett baktungt plan och blev tvungen att lasta nosen med grova fransk-skruv a 250g styck.
Vinspalten/skevroderspalten var tätad undertill med mylar film som styrde in kolfiberlaminatet i vingen när rodret fälls ner. Har byggt segel vingar på detta vis i många år utan problem. När sukhoien hamnade i inverterat läge för test,  smällde det till i luften. Undertrycket när jag flög inverterat sög ut mylar filmen på ena vingen och fungerade som en broms....

Efter lite ombyggnad hemma åkte jag till gräsfältet jag brukar flyga på och kunde trimma mixar och justera utslag. Totalt blev det 7st flygningar idag och redan känns det som en riktigt bra maskin. Raka långsamma rollar precis som min mindre Sukhoi men väldigt mycket mer motor effekt. I det stora hela känner jag igen roder respons från 25% Sukhoien, men går bättre genom vinden och kräver mindre mixning. Nedflyttningen av stabben märks tydligt!

Yehooo..... :-)





Stort grattis!![8D]
Håller med, mycket imponerande bygge!

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: paroos on 2011-08-07, 09:59:05
quote:
Originally posted by Lonsan

Imponerande bygge!

Känner mig lite frånåkt med min SU-26 som jag hållit på med i 10 månader nu och ännu inte i luften :-(. Och du har gjort allt från skratch. Väldigt sugen på en 2.6 m som din men min fru har i princip förbjudit mig att gå på fler tok-projekt, hon tycker jag ska köpa något mer snabbyggt, hon förespråkar en Krill...egentligen har jag nog det rätt så bra med en så\'n fru :-)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se



Har du varit otrogen?
[:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-08-07, 13:18:42
quote:
Originally posted by Lonsan

Imponerande bygge!

Känner mig lite frånåkt med min SU-26 som jag hållit på med i 10 månader nu och ännu inte i luften :-(. Och du har gjort allt från skratch. Väldigt sugen på en 2.6 m som din men min fru har i princip förbjudit mig att gå på fler tok-projekt, hon tycker jag ska köpa något mer snabbyggt, hon förespråkar en Krill...egentligen har jag nog det rätt så bra med en så\'n fru :-)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se



Hmm 10 månader är ju helt ok... Det tog ju mig 3 år från första dammhögen till första start. En tålig fru är grunden för det vi håller på med tror jag :-)

Köpte en krill Sukhoi 33%, och min fru trodde jag var alvarligt sjuk som köper ngt färdigt....  Hoppas lära mig något om att bygga lättare..



Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-08-21, 17:27:11
http://www.youtube.com/watch?v=0P00h5FFfuE

Lite ostrukturerad flygning.. Nu med framjusterad TP justerad skev diff.

Nu gäller trimmning inför Sunne :-)

/Rikard
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Aeroparts on 2011-08-21, 18:12:13
Hoppas att du hade nytta av trim tipsen.
/Lennart
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-08-21, 19:13:06
Jepp, har läst och funderat och är definitivt på rätt väg, tack !!
Rollarna är mycket bättre med tillbaka justerad diff. Tyngdpunkt ytterligare längre fram gav lugnare höjdroder verkan, precis som på min mindre.

Kompenserar inget i inverterat läge vilket fortfarande får mig att fundera på varför den inte droppar något i inverterat läge !

Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: paroos on 2011-08-21, 21:18:38
Den ser grymt cool ut på filmen!
Många snackar och planerar och påbörjar...sen inget mer.
Du snackar inte, du flyger med din egen designade och egen byggda hel kolfiber 2,6m kärra!
Jävligt coolt!! Hoppas du e stolt, det hade jag varit![:D]
Ser fram emot att få se den i verkligheten i Sunne...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-08-22, 21:30:04
Något fattades.... Ritade nya kopor och fräste plugg... dags för form snart om det fortsätter att regna... :-)


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2011822212821_cad.jpg)
8.12 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2011822212832_DSCF0472.JPG)
23.52 KB
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-09-12, 21:29:48
Stort tack till alla hjälpsamma och inspirerande människor i vårt avlånga land ! Kan konstatera att med en \"riktig\" propeller och nytt gas servo så flyger Sukhoien helt ok :-)  Totalt 31 starter efter Sunne tävlingen och det känns redan hyfsat intrimmat. Ser fram emot 2012 XXXXXXXXX-programmet och hårdträning :-)  Begränsningen verkar inte ligga i modellen...

Funderingar på att gjuta upp en ny kol sukhoi i vinter känns lockande, denna gång med mer fokus på finish och införa ett antal förändringar för att förbättra...... men först ska Krillen monteras.

För 19 år sedan lovade jag mig själv att aldrig mer tävla i modellflyg..... känns dock som det är dags igen nu... \"IMAC is da ****\"  :-)

/R
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: paroos on 2011-09-12, 21:46:01
Den såg ut att flyga väldigt fint, ett synnerligen lyckat bygge!
Kul att du fick blodad tand...[8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Lonsan on 2011-09-12, 22:34:59
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Något fattades.... Ritade nya kopor och fräste plugg... dags för form snart om det fortsätter att regna... :-)


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2011822212821_cad.jpg)
8.12 KB

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2011822212832_DSCF0472.JPG)
23.52 KB



Känner likadant med min SU...kan du tänka dig att fräsa plugg i 40% skala åt mig?
Ska rymma mina Ø150 hjul med bredd knappt 60 mm.

/Pontus

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-09-13, 21:38:49
Hej, Visst hade du tillgång till fräsmaskin? Vill du får du gärna CAD modellen på mina julkopor för att fräsa ut en plugg. Just nu är det fullt upp verkstan men visst skulle det gå att klämma in lite plugg fräsning under vintern, men har du brottom blir det värre :-)
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Lonsan on 2011-09-16, 16:31:42
Så sant, jotack, skulle kunna vara en intressant övning att köra från 3D modell, har inte provat det.
Ska kolla upp vilka format som funkar med fräsen, vad kör du själv för CNC mjukvara?

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-10-09, 20:13:13
en dag på fältet och nya mixrar för att få Sukhoien att gå renare.. Känns bara bättre och bättre....

Väl hemma hittade jag plugg upplagd för gjutning, så nu är det bara resten kvar :-)

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2011109201127_aa.JPG)
79.3 KB
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-10-24, 22:01:54
Nya Hjul kopor i kolfiber, dessa blev 10gram lättare än Krill koporna [:D]

Men känns styvare och starkare....

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2011102421585_DSC_0001.JPG)
75.62 KB

Proflygning ikväll även av nya Sukhoien, verkar vara väldigt vändbar och landar extremt sakta.  Ingen kolfiber, men dock kol känsla efter laser skärning [8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20111024215818_DSC_0002.JPG)
69.27 KB



Pluggen till hjulkoporna är helt intakt och om någon är intresserad av att gjuta form för 100mm hjul kan vi nog lösa skickande av en plugg... Vid ointresse transporteras denna plugg till soptippen, där Sukhoiens pluggar brunnit upp....
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2011-12-23, 23:12:16
Äntligen några dagar ledigt iallafall... Vaknade tyvärr med nackspärr dock....  Efter läkarbesök fräste jag iallafall ut instrumentpanel till Su26 an samt krill Sukhoien. Huv sönderfräst och klar att montera genomskinlig huv, ska \"Bara\" tillverka den först...

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/201112232394_Su26.jpg)
18.24 KB

/Rikard
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2012-01-10, 17:34:48
Så återstår bara lite polerande innan pluggen ska vacuumformas.. Allting tar längre tid än planerat :-(


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2012110173259_DSC_0735.JPG)
64.66 KB

Det planeras även för motorbyte inom någon månad :-) 3W boxern hamnar antagligen i krillen...

/Rikard
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2012-01-29, 16:34:07


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2012129163259_DSC_0824.JPG)
59.76 KB

Huv i Pet-plast på plats...bara instrument kvar sedan klart för flygning igen.

/R
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2012-05-24, 21:28:43
Metallbitar i precis hela motorn och trasigt nållager mellan vevaxel och vevstake på ena sidan gör denna fågel parkerad för ett tag är jag rädd. Motorn skickad till 3w med förhoppning om att garantin täcker detta ras... 55 liter hann rinna igenom förgasaren...

/Rikard

Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: paho on 2012-05-25, 12:25:11
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Metallbitar i precis hela motorn och trasigt nållager mellan vevaxel och vevstake på ena sidan gör denna fågel parkerad för ett tag är jag rädd. Motorn skickad till 3w med förhoppning om att garantin täcker detta ras... 55 liter hann rinna igenom förgasaren...

/Rikard





STOR SORG [:(][:(] Hoppas du får den lagad

/Patric
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Lonsan on 2012-05-26, 01:43:36
55 liter är ju ändå bra.
Genom min elmotor/reglage har bara runnit ca 1 MC, dvs ca 7 microgram med elektroner, innan det började klabba.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2012-06-04, 20:30:00
Idag kom beskeded från 3W att motorn hade en trasig vevstake och att reparationen går på garantin... Puh.. känns ju rätt ok att få den lagad utan kostnad, men vad ska jag nu köpa för pengarna jag la undan för en ny 3w???

Hmmm  Köpt 3w rasar. köpt flygplan rasar... min förra Moki var det också fabrikationsfel på..... Måste man göra allt sjäv för att få flyga???

FLYGSUGEN..... och inget fungerande ännu :-(
Title: Sukhoi 26 MX 2600mm
Post by: Rikard Levenstam on 2012-06-06, 21:16:09
Flög idag med svarta Sukhoien med min 3w110 CS.... kändes som en stor skillnad mot standrad 3w 110 !!  Märkbart mer effekt samt mycket lugnare gång och jämnare tomgång. Kanske har min andra 3w varit lite sjuk senaste tiden och den ojämna tomgången hängt ihop med sjuka lager ?  Dock drar CS märkbart mer bränsle....  skönt att vara i luften igen och inte bara flyga simulator...  Brännebrona nästa...