Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Eklund

#481
Grillningen skall jag vara med på, men hur gärna jag än vill så får tävlingsdebuten vänta.
Jag kommer dock vara på plats både lördag och söndag för att lära och förhoppningsvis sitta med som skrivare.
--Per
#482
Allmänt / Flight mode för landning
2012-06-08, 10:52:45
Japp, träning är ju självklart det som skall till. Då skiter jag i klaffar och tränar på.
Jag fick ju ner maskinen med befintliga inställningar så det går ju. Tänkte bara om man kunde göra det lite enklare = säkrare.

Det blir en flightmode med lägsta möjliga säkra tomgång + kanske lite större utslag på höjd / skev då. Det känns rätt bra med lite högre tomgång under vanlig flygning för att vara säker på att man inte får tjuvstopp.

Tackar för synpunkterna !

--Per
#483
Allmänt / Flight mode för landning
2012-06-08, 08:55:09
Efter min premiär med Extran så kan jag säga att den absolut största skillnaden med denna stora modell mot allt jag testat tidigare var hur gärna den vill flyga när man skulle landa. Jag är van att komma in lite högra och att modellen sjunker snällt och fint men oj vad denna stora maskin glider bra!

Man kan ju flytta fram tyngdpunkten, men den gick perfekt i inverterat läge så det är ju inte så roligt att förstöra det.

Därför har jag funderat på om man inte skulle försöka göra en flightmode för landning. Förutom att sänka tomgången så lurade jag på om man skulle lägga på klaffar, eller skall det kanske vara \"spoilerons\" (klaffar uppåt) i stället?

Så här hade jag tänkt:
1. Sänka tomgång
2. 5-10% klaff
3. Trimma höjdrodret så att maskinen har ytterst lite dyk vid neutralläge. Man parerar ju ändå med höjdrodret när farten sjunker sedan. Nu var jag tvungen att trycka lite dykroder för att komma ner och det känndes avigt.
4. Öka maxutslaget på skevrodrena för att kompensera för klaffen.
5. Öka expo på skevrodren för att kompensera för ökat maxutslag.

Vad tror ni? Är jag ute och cyklar?
Har ni några andra tipps och trix?

--Per Eklund
#484
Nu känner jag att det är dax att avsluta storyn då.
Det finns som sagt ingen mer bild och denna manöver var inte frivillig som många säkert har kännt på sig!

Vid starten så blev det en allvarlig störning som orsakade detta. Den var kort och Uffe lyckade rätta upp planet.
Max 100 meter senare blev det en liknande störning. Denna gång dog även motorn. Styrningen kom tillbaka igen men då var planet så lågt att det gick aldrig att nödlanda på ett kontrollerat sätt utan maskinen gick ner ganska hårt med omfattande skador som följd [:(]

Det var nu inget att göra åt, men eftersom vi hade bilder så ville vi passa på att skrämma upp alla freestyle åkare lite med att ny stjärna var på gång. Uffe trodde att många skulle bli förvånade över hans nya våghalsigheter!

Riktigt tråkigt på en så fin maskin[xx(]
Jag vet inte om det går att laga, men det såg inte så ljust ut när skadorna granskades ute på fältet.

--Per
#485
Allmänt / Ytterligare en Extra
2012-06-07, 00:02:02
Den var riktigt läcker. Vilken tur att den inte går in i bilen [:D]

Som tur var så stillades habegäret faktiskt ganska mycket idag när man äntligen fick ut och lufta maskinen. Nu finns det annat att tänka på än framtida maskiner.

--Per
#486
Några bilder från min premiär.


Tankning:

86.71 KB


Försök till inflygning:

70.6 KB



Lite goda råd innan första egna starten från Mikael:

78.58 KB



Och slutligen väl uppe i luften vid första egna starten:

83.01 KB
#487
Jo tack, det gick rätt bra.
Det första som var ovant var fördröjningen på gasen, eller rättare sagt ljudfördröjningen. När planet är en bit iväg så tar det ju ett litet tag innan ljudet kommer fram och det känndes som att radion inte svarade till en början.

För det andra så var det klart ovant att landa med denna maskin. Den ville liksom inte riktigt ner utan den var väldigt flygsugen. Arcromastern sjunker mycket när man drar av gasen, liksom flygsimulatorn jag har kört en hel del, men till slut så fick även jag ner planet.

För det tredje så kommer det gå åt MASSOR med träning för att hantera vind. Det är bara att försöka få så mycklet flygtid det bara går nu framöver.

Men på det hela är jag otroligt glad och nöjd att jag äntligen har kommit igång med den riktiga maskinen.Jag vet nu att jag kan starta och landa själv. Åtminstone om det inte blåser för mycket och fältet inte är för litet :-)
#488
Om Uffe fick byta kallingar vet jag inte, men den manövern gick bra. Det var för övrigt direkt efter start.
Vi som tittade på blev dock lätt chockade av den inledningen.
Min första tanke var att inte ens de vildaste 3D-klippen jag sett på you-tube har varit lika brutala.Sekunden efter snuddar nämligen vingspetsen i grästopparna!
.....
#489
Jag var i Brännebrona idag och gjorde premiär med Extran.
Min bror passade på att fota Ulf när han testade lite för ett fritt program. Värsta låga kniveggen[:0]




87.72 KB



88.07 KB
#490
Finns det stöd för någon databas där forumet ligger?
Jag skulle kunna titta på en databaslösning för anmälan så att man slipper manuellhanteringen.

Jag har annars en hemsida på one.com där jag kanske skulle kunna husera anmälningsbiten.
Är detta något som ni vill att jag skall kika på?

--Per Eklund
#491
Jag svarar mig själv här angående längden utan roder. Jag drog iväg ett mail till EF och fick svaret att rodret är 12.5\".
Det ger en totallängd på ca 280cm utan roder, och där slutade drömmarna om denna maskin.

Lycka till framöver med din Mattias!!!
#492
Fantastisk maskin, bara att gratulera!

En fråga. Är det någon som vet hur lång maskinen är utan sidroder?
Man sitter här och drömmer om första egenhopsatta IMAC-maskinen och frågan är om man över huvud taget behöver drömma om denna maskinen.
Bilbyte ingår tyvärr inte i drömmarna [:I]
#493
Allmänt / Skruv istället för hjulaxel
2012-06-04, 09:02:30
Ja, det blev riktigt bra tycker jag själv.
Det var absolut trevligt att snackas vid lite i Helsingborg. Jag kommer nog inte heller vara så pratsam när det är dax för min tävlingspremiär :-)

--Per
#494
Allmänt / Skruv istället för hjulaxel
2012-06-03, 22:57:23
Nu har jag fixat hjulen.
Det blev Stål-Insex 12:9 M5x50 + lite brickor, nylock och ett par bussningar som jag fräste fram ur aluminium.

Här är lite bilder.


Gamla hjul:


77.91 KB

Nya hjul:


88.37 KB

Delar:


51.81 KB
#495
Byggen / Krill Extra
2012-06-01, 19:44:37
Oj en till Krill Extra. Jag blev ju inte direkt mindre sugen på att starta ett bygge när man ser detta !!!
Just nu är detta modellen som står högst upp på önskelistan även om Carf Extran ligger väldigt nära.

Jag kommer också gärna till Ullricehamn och kikar när det är dax att flyga. Det är ju inte så långt från Jönköping.
--Per