Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Eklund

#61
Fortfarande ingen flygning idag. Lågt i tak och åskväder på gång in.
Blir kanske senare i eftermiddag, annars har man lärt sig ett okänt förgäves :(
#62
Byggen / SV: EF Extra 300 125" V2
2016-08-25, 07:29:12
Då hänger jag med igen.
Trevligt att den blir färdigställd!

#63
Byggen / SV: EF Extra 300 125" V2
2016-08-24, 22:37:30
Nu blir jag förvillad. Trodde du sålde den maskinen, men det är kanske en ny ?
#64
Såg att du är anmäld till tävlingen också. Kul Pontus  :)
#65
Utrustning / SV: Servofundering JR
2016-08-17, 22:45:10
Jeti exbus är mig veterligt inte kompatibel med JR.

Fördelen med cb200 är att du har redundans på batterianslutningar, Telemetri med Bl.a. Strömförbrukning och skyddade servoutgångar. Om ett servo blir kortsluten skall inte resten påverkas.

Har ingen erfarenhet av JR servon så jag vet inte om dom verkligen behöver programmeras om för att funka tillfredsställande.
--Per
#66
Roligt att hör Niilo!
Hoppas vi syns nästa år då.
--Per
#67
Byggen / SV: SU-26 40% electric
2016-08-08, 18:57:22
Aj Pontus. Det var trist.

--Per
#68
Jag har ändå semester bokad så jag tävlar hellre fredag än att bara vara där.
--Per
#69
Hittade ett bra diagram på mini-iac.org i en tråd där dom diskuterar ljud och ljudproblem. Dom har ett ökande problem med nedstängda flygfält over there.
Man skall helst hålla sig under Mach 0.6 och absolut inte över Mach 0.7 om man vill slippa för mycket propellerljud!
#70
Allmänt / SV: Bränne träning
2016-08-04, 20:32:34
Nytt och fint fält ja, stort nej. Jag är inte bekväm med att landa på det fältet med den stora Extran. För lite marginaler om det händer något.
Vid sydlig vind i banan skall det gå bra, men sidvind och nordlig hanterar jag inte. Någon annan kan säkert, men jag är som sagt inte bekväm där.
Vid tävling skulle jag dock troligen flyga den.
#71
Allmänt / SV: Bränne träning
2016-08-04, 10:42:10
Jo då, dom vart bättre i slutet. Det är bara att träna på. Synd bara att det är så svårt att få till träning. Regn, blåst och 12 mil till fältet  :(
#72
Allmänt / SV: Bränne träning
2016-08-03, 15:18:44
Dax för lite träning igen. Försöker mig på lite intermediate idag, men det går verkligen sådär.
Stressig flygning och jäklar vad snett det blir efter de inverterade snapparna. Känna lite avlägset med ny klass nästa år just nu  :)

#73
Byggen / SV: CARF Extra 330SC 3.1 m
2016-07-29, 19:17:28
Jo du Patrik, jag gör så gott jag kan nu för att lyfta mig ett snäpp.  8)

Blev en del tester idag. Inte helt vindstilla men ok. Efter inriktning av motor går det i princip rakt i vertikaler igen. Då det blåste lite är det svårt att säga om det var helt rakt. Kan dra lite åt vänster nu i stigande vertikaler men draget mot stället verkar vara borta.
Måste dock testa mer innan jag gör någon mer förändring.

Har testat en hel del snappar idag i alla tänkbara leder. Här finns mycket förbättringspotential  :-)

Råkade också ut för att ett stift i en servokontakt kröp ur så det vart bara ett servo på höger skev. Rodret centrerade inte riktigt med bara ett servo så det var lite roll med spaken i neutralläge. Tur att det inte var tävling + att det var bränne med sitt generösa fält
#74
Byggen / SV: CARF Extra 330SC 3.1 m
2016-07-27, 22:34:45
Trimmade igenom modellen skapligt enligt P.Goldsmith förra året. Blir ett omtag nu och jag kommer köra igenom hela proceduren bara vädret tillåter.

Det viktigaste är att jag skjutit fram tyngdpunkten lite igen mot förra året + att jag har fått till ursprunglig motorriktning. Hoppas dessa två parametrar är ok nu. Är dom det så ligger jag skapligt till att få till en vältrimmad maskin (om anfallsvinkel är ok vill säga) innan Helsingborgstävlingen.

Skall faktiskt testa detta med lika sjunk på både vanlig och inverterad flygning. Känns vettigt och jag ligger nog och håller i höjdrodret något omedvetet vid planflykt.

Jag har också ett antal logiska switchar för att sätta flightmodes.
Jag har en för att detektera snap, full höjd/dyk och full skev åt något håll.
Jag har en vardera för lågt gaspådrag, högt gaspådrag och mellangas. Låg och hög ligger på ca -80 respektive + 80% av maxutslag. Det ger två-tre steg på rastret på gasen.

I dagsläget har jag bara utnyttjat en extra flightmode och det är snap. Snappar i Sportsman ligger bara på 45-or eller planflykt, men jag har testat snappar på vertikaler och där går det åt andra mixar. På stigande vertikal (hög gas) så måste jag troligen öka utslagen. Likaså på sjunkande vertikal. Dock är jag inte klar över om jag kan använda låg gas för detta eller om man bör dra på lite gas för att få lite mer luft över rodren.

I morgon blir det översyn av roderutslag så att de är lika och försök till vibrationsdämpning.


#75
Byggen / SV: CARF Extra 330SC 3.1 m
2016-07-25, 22:06:15
Kul ide'
En sak som som inte står i Peters guide är hur man kollar anfallsvinkel. Kanske inte så konstigt då jag gissar att det är få förunnat att klara av och justera den.